Olen koko pakkaskauden syöttänyt pikkulintuja pihapiirissä, ja niitä on kyllä ollut tavallista enemmän tänä talvena.
Varpusetkin ovat ilmestyneet, niitä ei pariin vuoteen juurikaan ole näkynyt.
No eilen oli kummastuksen ilme hämmästyksen kasvoilla, syöttöpaikan alla häärää joukko hiiriä, kauniita pyöreäkorvaisia, pähkinän ruskeita???
Siellä ne syö auringonkukan siemenkuoria, ja heti ensisilmäyksellä niitä oli k o l m e.
Onko teidän lintulautojen alusta tällaista vilskettä täynnä? Onko tämä vain tässä rinteessä oleva ilmiö?
Niitä kuoria käy kyllä fasaanitikin popsimassa, mutta eivät joka päivä.
Onko jollain konstia millä hiiret saa häviämään?
Minulla uudet naapurit
15
632
Vastaukset
- ylenpalttista
talitintti heittää olkansa yli jos ei ole tyytyväinen siemeneen, metsämyyrä kuljettaa piiloon lumen alle, lumien sulattua niitä varastoja sitten löytyy.
Liian suuria säkillisiä ostetaan lintujen ruokaa.
Turhaa on rottia ruokkia ja ihmetellä mistä niitä sikiää. - Ulrika*
Saman ilmiön olen huomannut, miettinyt miten hävittää ja kovin vaikealta näyttää. Mietin hiirenloukkuja jolla pyydystin muutaman. Siinä vain on mahdollisuus pikkulinnut ja oravat menevät nokkimaan juustonpalaa tietyllä tuloksella. Hiiren, rotanmyrkky ryynit ovat samoin poissuljettuja, niitä voivat syödä jopa oravat lintujen lisäksi.
Jos jollakin on hyviä ohjeita hiirikannan poistamiseksi hyvä olisi, sillä hiiret ja rotat lisääntyvät tosi nopeasti. Ne valtaavat jopa talon vinttikerroksen.- Lintujen syöttäjä
Eilisen illan pyöri ajatukset vain niissä pyöreäkorvaisissa, hiirenloukkuja ja myrkkyjyviä, vaan kun maa on jäässä ei niitä myrkkyjyviä voi laittaa lumelle, lintujani en halua hengiltä.
Ovatkohan fasaanit säikkyneet niitä pieniä otuksia kun eivät ole pariin päivään tässä käyneet putsaamassa tuota alustaa.
Naapurini kertoi samaa tuossa aamulla, hän on huomannut ne jo aikaisemmin, kun lumessa oli reikiä ja ne lymyilee koloissaan.
Taitaa olla viisasta lopettaa tältä talvelta tuo 'avustaminen' ja kesällä hoitaa koloihin toisenlaista syötävää. - lieveilmiö
Enää en ruoki pikkulintuja, nyt asun kerrostalossa ja sitä iloa ei enää ole. Silloin kuin mieheni vielä eli ruokimme pihan lintuja ja oravia. Mieheni sairasteli ja hänen päivän huvi oli katsella pihapiirin elämää.
Siivosin auringonkukansiementen kuoria maasta, mutta en ilmeisesti riittävän ahkerasti koska meillekin alkoi ilmestyä hiiriä. Ne tekivät pesiä varastoon ja söivät sieltäkin kaiken mikä ei ollut tiiviissä muovilaatikossa.
Ostimme hiirenloukkuja varastoon ja pihalle paristolla toimivan hiiren karkottimen, mikä piti ulisevaa matalaa ääntä. Loukkuun saimme muutaman hiiren, mutta karkotin oli täyttä puppua.
Sen saimme huomata kun hiiri istui tyytyväisenä sen vieressä. Seuraavana talvena sitten tuli rotat, jotka rakensivat pesän kukkamaahan kivijalan juurelle.
Keväällä laitoimme pesään rotanmyrkkyä ja lopetimme lintujen ruokinnan mahdollisimman aikaisin. Varaston tyhjensin ja pesin painepesurilla. Kaikki mahdolliset ruokinnan jäänteet poistettiin ja syksyn ruokintapaikka siirrettiin metsikköön toiselle puolelle tietä.
Hiiret häipyivät sovinnolla kun ei enää ollut ruokaa eikä pesäaineksia. - Totuuden nimissä
Lintujen syöttäjä kirjoitti:
Eilisen illan pyöri ajatukset vain niissä pyöreäkorvaisissa, hiirenloukkuja ja myrkkyjyviä, vaan kun maa on jäässä ei niitä myrkkyjyviä voi laittaa lumelle, lintujani en halua hengiltä.
Ovatkohan fasaanit säikkyneet niitä pieniä otuksia kun eivät ole pariin päivään tässä käyneet putsaamassa tuota alustaa.
Naapurini kertoi samaa tuossa aamulla, hän on huomannut ne jo aikaisemmin, kun lumessa oli reikiä ja ne lymyilee koloissaan.
Taitaa olla viisasta lopettaa tältä talvelta tuo 'avustaminen' ja kesällä hoitaa koloihin toisenlaista syötävää.Enpä ole kuullut enkä ole nähnyt rottia lintulautojen alla, mutta niitä pieniä metsähiiriä kyllä.
Tuossa muutama päivä sitten yksi pyydystäjä koira kaivo maasta vaiko lumesta myyrän, toi sen näytille ja enpä tarinan loppua tiedä, kuinka kävi.
Tässä pihapiirissä on hyvä hiiripyydys, lumikko sillä on ruokaa varmaan kun jo useita vuosia on tässä pensasaidan suojassa liikuskellut ja luulen sen asuvan tässä terassien alla.
Naapurit kertovat sen olevan hyvä pyydystäjä ja pienelikot pysyy kurissa ja nuhteessa. - Lintujen syöttäjä
lieveilmiö kirjoitti:
Enää en ruoki pikkulintuja, nyt asun kerrostalossa ja sitä iloa ei enää ole. Silloin kuin mieheni vielä eli ruokimme pihan lintuja ja oravia. Mieheni sairasteli ja hänen päivän huvi oli katsella pihapiirin elämää.
Siivosin auringonkukansiementen kuoria maasta, mutta en ilmeisesti riittävän ahkerasti koska meillekin alkoi ilmestyä hiiriä. Ne tekivät pesiä varastoon ja söivät sieltäkin kaiken mikä ei ollut tiiviissä muovilaatikossa.
Ostimme hiirenloukkuja varastoon ja pihalle paristolla toimivan hiiren karkottimen, mikä piti ulisevaa matalaa ääntä. Loukkuun saimme muutaman hiiren, mutta karkotin oli täyttä puppua.
Sen saimme huomata kun hiiri istui tyytyväisenä sen vieressä. Seuraavana talvena sitten tuli rotat, jotka rakensivat pesän kukkamaahan kivijalan juurelle.
Keväällä laitoimme pesään rotanmyrkkyä ja lopetimme lintujen ruokinnan mahdollisimman aikaisin. Varaston tyhjensin ja pesin painepesurilla. Kaikki mahdolliset ruokinnan jäänteet poistettiin ja syksyn ruokintapaikka siirrettiin metsikköön toiselle puolelle tietä.
Hiiret häipyivät sovinnolla kun ei enää ollut ruokaa eikä pesäaineksia.Nyt varmaan täytyy harkita mistä ja miten tähän osoitteeseen saisi edes yhden lumikon jos se on niin tehokas, nopeakin saisi olla!
Mutta kuitenkin tuntuu rauhoittavalta että se on ihan ilmiö tässä lintujen ruokinnassa, en vaan ollut koskaan aikaisemmin tätä huomannut.
Useamman vuoden olen jo asunut tässä ja joka talvi olen näitä pikku ystäviä ruokkinut, oravatkin siinä mukana, no kyllä piilottavat enemmän kuin jaksavat syödä, ettei nekään viattomia ole.
Ensitalvena en osta jyviä vaan talia ja sian nahkaa jossa on läskiä, niistä tuskin tippuu niin paljon, että nuo hiirulaiset tulevat niillä toimeen, jotain muutosta kuitenkin. - sinisirkku
Nyt varmaan täytyy harkita mistä ja miten tähän osoitteeseen saisi edes yhden lumikon jos se on niin tehokas, nopeakin saisi olla!
Mutta kuitenkin tuntuu rauhoittavalta että se on ihan ilmiö tässä lintujen ruokinnassa, en vaan ollut koskaan aikaisemmin tätä huomannut.
Useamman vuoden olen jo asunut tässä ja joka talvi olen näitä pikku ystäviä ruokkinut, oravatkin siinä mukana, no kyllä piilottavat enemmän kuin jaksavat syödä, ettei nekään viattomia ole.
Ensitalvena en osta jyviä vaan talia ja sian nahkaa jossa on läskiä, niistä tuskin tippuu niin paljon, että nuo hiirulaiset tulevat niillä toimeen, jotain muutosta kuitenkin.Ei niistä suurempaa haittaa ole,meillä oli myös yksi viime talvena majoittunut pallotuijan suojaan pieni pesä eroittui pohjalla pehmustettuna
kuivalla heinällä:)
Kyllä kaikki luontokppaleet tulevat osingolle,missä on ylimäärää. On olemassa lieriön muotoisia muovilaitteita joista ei roisku
maahan ja lasipallot ovat kuulemma menneet nopsaan loppuun. Kyllä pöllöt ja haukat saalistavat hiiret aikanaan. Heippa.
- Atolfia
ovat kyllä epämiellyttäviä lieveilmiöitä syöttöpaikalla.
Meilläkin oli pikku hiiriä melko paljon viime talvena. Tänä talvena olen nähnyt yhden hiiren ja kaksi rottaa.
Laitoin viikko sitten rotanmyrkkyä puulaatikkoon, jossa on rotan mentävä aukko. Nyt en ole nähnyt kumpiakaan viikkoon.
Oravat ovat melkoisia rohmuja, jos vain pääsevät syöttömökkiin käsiksi. Yks`kaks`tyhjentävät, vaikka kuinka koetan laittaa mökin niin, että eivät ulottuisi. Kyllä keinon keksivät.
Mukavahan lintuja on katsella syömäpuuhissa, myös rusakko ja fasaanit antavat eloa pihalle. Lähes päivittäinen alusen siivous auttaa.
Helppoa on myös rakentaa ruokintalaudan alle sitä suurempi keräilytaso. Se voi olla vaikka rimojen varaan pingotettu muovi. Kun se on riittävän paljon suurempi, niin lintujen heittämät roskat tippuvat sille ja hiiret ei tule, kun ei ole ruokaa.- Lintujen syöttäjä
Sellainen alusta siihen on paras laittaa ensitalveksi, en voi olla syöttämättä noita tirskuttajia.
Samalla periaatteella varmaan se pingotettu muovi kuin retkituolit, näin minä sitä jo mielessäni 'kelasin'.
Olen tyytyväinen että olen saanut vinkkejä ja siitäkin että toisille käynyt samoin noiden hiirien ilmestymisen kanssa, eihän se hyvä ole, mutta en ole ainut. - Lintulautailija
Sellainen alusta siihen on paras laittaa ensitalveksi, en voi olla syöttämättä noita tirskuttajia.
Samalla periaatteella varmaan se pingotettu muovi kuin retkituolit, näin minä sitä jo mielessäni 'kelasin'.
Olen tyytyväinen että olen saanut vinkkejä ja siitäkin että toisille käynyt samoin noiden hiirien ilmestymisen kanssa, eihän se hyvä ole, mutta en ole ainut.Aloin seuraamaan omaa lintulautaani ja sen ympäristöä, vaikka satoi lunta aika paljon sieltä ne pirulaiset alkoivat ilmestyä, pari oli kerralla tuossa ihmettelemässä.
Onhan ne tietty siellä olleet koko talven, en vaan ole huomannut, tai kiinnittänyt huomiota kuin lintuihin.
Nyt sitten vaan vaihtamaan syöttöpönttöä ja hakemaan uutta ensitalveksi, jostain sellainen varmasti löytyy.
Mitähän lajia hiiriä nuo mahtaa olla, mutta kovin pieniä ja kesyntuntuisia, aivan rauhassa siinä kököttivät, oli vähällä etten osunut katuluudalla hujauttamaan.... Lintulautailija kirjoitti:
Aloin seuraamaan omaa lintulautaani ja sen ympäristöä, vaikka satoi lunta aika paljon sieltä ne pirulaiset alkoivat ilmestyä, pari oli kerralla tuossa ihmettelemässä.
Onhan ne tietty siellä olleet koko talven, en vaan ole huomannut, tai kiinnittänyt huomiota kuin lintuihin.
Nyt sitten vaan vaihtamaan syöttöpönttöä ja hakemaan uutta ensitalveksi, jostain sellainen varmasti löytyy.
Mitähän lajia hiiriä nuo mahtaa olla, mutta kovin pieniä ja kesyntuntuisia, aivan rauhassa siinä kököttivät, oli vähällä etten osunut katuluudalla hujauttamaan....metsähiiriä, jotka tulevat asutuksen lähelle ja sisäänkin talvella, varsinkin asumattomiin rakennuksiin.
Isokorvainen nappisilmäinen söpöliini.
Ne tuskin ovat peltohiiriä, jotka ovat tasalämöisiä ja menevät horroksiin pakkasella.- Lintujen syöttäjä
Jopel kirjoitti:
metsähiiriä, jotka tulevat asutuksen lähelle ja sisäänkin talvella, varsinkin asumattomiin rakennuksiin.
Isokorvainen nappisilmäinen söpöliini.
Ne tuskin ovat peltohiiriä, jotka ovat tasalämöisiä ja menevät horroksiin pakkasella.Olen seurannut nyt mielenkiinnolla saisinko selville montako niitä on?
Toistaiseksi on kerrallaan vain kaksi syömässä tuossa ohuessa uudessa lumessa, siellä ne kulkee ohuen lumen alla.
Eilen näin aivan läheltä ovat todella kauniita nappisilmiä, korvat ovat kuin propellit pienessä päässä.
Taidan alkaa tykkäämään noista pirulaisista. - Eläinystävä
Olen seurannut nyt mielenkiinnolla saisinko selville montako niitä on?
Toistaiseksi on kerrallaan vain kaksi syömässä tuossa ohuessa uudessa lumessa, siellä ne kulkee ohuen lumen alla.
Eilen näin aivan läheltä ovat todella kauniita nappisilmiä, korvat ovat kuin propellit pienessä päässä.
Taidan alkaa tykkäämään noista pirulaisista.Viattomia pieniä rassuja, eihän nekään tule ilman ruokaa toimeen, pikkusen hymyilytti kun lueskelin.
Itselläni samat havainnot ja jostain luin että myyriä on valtavasti, taas kukkapenkit muuttaa muotoaan kun kevät ehtii!
on kehitteillä ehkäsypillerit, ei muuta tuu mieleen ,kun luontoon kuuluvii ovat
eläinrakas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3564135Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1303652Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku92381Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei92213Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit1471845- 1181769
Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181748Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241389Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j1511038Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79915