100 kirjaa jotka tulisi lukea

ukkeli

Katsoin uteliaisuuttani Ilta-Sanomista, montako listasta on tullut luettua. Löysin 28 kpl, pitäisköhän tuntea häpeää? Oli siellä muutamia jotka kiinnostaa joten täytynee lähteä kohti kirjastoa.

13

1296

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TyrNimaNteli

Minkähän päivän Ilta-Sanomista oli kyse?
      Kiinnostaa tietää mitä ehdotetaan lukemisiksi;)

• vain listoja

Ihminen nekin on tehnyt, ja onneksi ei olla samasta muotista.
      Makuja ja mielenkiintoja on monia, jokaisella omansa.

Olin ennen kirjaston suurkuluttaja, ja kotonakin oli muutamia kymmeniä hyllymetrejä. Luovuin niistä muutettuani pieneen asuntoon. Osan otti perilliset, osan myin trokareille, ja loput lahjoitin.

Silmät ei enää kestä "jatkuvaa" lukemista, ja johan sitä 60 vuodessa ehtikin niitä lukea, tarpeekseen.

• **automaattinenvastaaja**

Kyllä muutama kirja on lukematta, en tiedä pitääkö listata vai elänkö ilman noita.
      Suurin osa kuitenkin luettu ja hyviä kirjoja, mihinhän ne antaa voimaa vaiko vinkkejä?

• siinä listassa

ekana oli Aapiskukko eli siitä se kaikki lähti/lähtee :-).
      Itse henk.kohtaisesti pidän tuollaisia listoja ihan tarpeettomana. Olen monta kertaa huomannut, että ihmiset, jotka eivät ole lukeneet esim. Sinuhea, häpeävät sitä tunnustaa ja se on ihan turhaa häpeämistä. Itse olen kyseisen kirjan lukenut ja pidin hyvänä, mutta ei kaikkia kiinnosta tuollainen ja se pitää hyväksyä.

• 1943

vielä valtavasti romaaneja. Sen jälkeen piti keskittyä opintoihin ja työssä piti päivittää koko ajan oman alan tietoja. Nyt eläkeläisenäkään en ole vielä ehtinyt aloittaa tuota nuoruuden harrastusta, kun on ollut muuta vipinää. Kaipa se elo tästä rauhoittuu. Minun on luettava kirja heti loppuun, kun sen aloitan. Harvoin on niin paljon vapaata aikaa- vielä.

• siinä listassa
        1943 kirjoitti:

vielä valtavasti romaaneja. Sen jälkeen piti keskittyä opintoihin ja työssä piti päivittää koko ajan oman alan tietoja. Nyt eläkeläisenäkään en ole vielä ehtinyt aloittaa tuota nuoruuden harrastusta, kun on ollut muuta vipinää. Kaipa se elo tästä rauhoittuu. Minun on luettava kirja heti loppuun, kun sen aloitan. Harvoin on niin paljon vapaata aikaa- vielä.

olet. Minulla sama vika, en pysty laittamaan kirjaa yöpöydälle ajatuksella, "että jatkan huomenna".

• non-rec

Kiitos kivasta aloituksesta. Niin huonosti lehtiä luen, varsinkaan mitään iltiksiä, että jää tällaiset suht mielenkiintoisetkin jutut/listat väliin.

Nyt heti linkkasin ko. sivuille, lukaisin listan - ja osallistuin "täydentävään" keskusteluunkin saman tien. Listan henkihän on ihan myönteinen, eikä se pyrkinytkään olemaan "ainoa oikea". Antaa kuitenkin mielestäni potkua lukuharrastukselle, mikä on aina myönteinen asia.

• kirjojen suurkuluttajana v...

Kirjojen innokkaana lukijana olen varmasti lukenut 100 potensiin 100 kirjaa. Kirjojen maailmaan on ihana syventyä ja sanotaanhan, että 'kun olet kirjan ystävä et ole koskaan yksinäinen'. Minullakin on vain sama taipumus kuin 1943, että innostun aina lukemastani niin, että muut työt ja asiat jäävät sivuseikaksi sillä hetkellä: minun on saatava lukea kirja heti loppuun. - Mutta maailma on kirjoja täynnä ja aina riittää uusia ihania ja mielenkiintoisia teoksia lukuhetkiin.

• on se,

että vaikka kuinka lukisin, ihan urakallakin, niin aina maailma on täynnänsä lukemattomia lukemattomia kirjoja.

• Tässä eräs lista.

”Kirjastonhoitaja Eija-Liisa Kuortti on julkaissut blogissaan listan 50 kotimaisesta kaunokirjallisesta teoksesta, jotka kaikkien suomalaisten tulisi lukea elämänsä aikana. Eija-Liisa on laatinut listan yhdessä lukijoidensa kanssa.
      Suosituksiin ja niistä käytävään keskusteluun voi tutustua osoitteessa http://kuortti.wordpress.com/

50 kotimaista lukusuositusta
      Juhani Aho: Juha
      Claes Andersson: Kuvien takana
      Joel Haahtela: Tule risteykseen seitsemältä
      Paavo Haavikko: Rauta-aika
      Kari Hotakainen: Sydänkohtauksia
      Helvi Hämäläinen: Kadotettu puutarha
      Tove Jansson: Muumilaakson marraskuu
      Tove Jansson: Taikatalvi
      Eeva Joenpelto: Lohja-sarja (Vetää kaikista ovista, Kuin kekäle kädessä, Sataa suolaista vettä, Eteisiin ja kynnyksille)
      Aino Kallas: Reigin pappi
      Mikko Karppi: Väinämöisen vyö
      Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä
      Yrjö Kokko: Pessi ja Illusia
      Leena Krohn: Tainaron
      Mirja Kuivaniemi: Hinta
      Willy Kyrklund: Polyfemoksen muodonmuutos
      Tuomas Kyrö: Benjamin Kivi
      Tuomas Kyrö: Liitto
      Kähkönen, Sirpa: sarja - Mustat morsiamet, Rautayöt, Jään ja tulen kevät, Lakanasiivet
      Heidi Köngäs: Vieras mies
      Jukka Larsson (Saisio): Kiusaaja
      Joel Lehtonen: Kerran kesällä
      Väinö Linna: Tuntematon sotilas
      Miikka Nousiainen: Vadelmavenepakolainen
      Sofi Oksanen: Puhdistus
      Hagar Olsson: Silkkimaalaus
      L. Onerva: Mirdja
      Arto Paasilinna: Jäniksen vuosi
      Outi Pakkanen: Hinnalla millä hyvänsä
      Juhani Peltonen: Elmo
      Maria Peura : On rakkautes ääretön
      Tuula Rotko: Susi ja surupukuinen nainen
      Markku Rönkkö: Juoksupoika
      Matti Rönkä: Tappajan näköinen mies
      Kauko Röyhkä: Kaksi aurinkoa
      Pirkko Saisio: Elämänmeno
      Pirkko Saisio: trilogia Pienin yhteinen jaettava, Vastavalo ja Punainen erokirja
      Hannu Salama: Finlandia-sarja
      Solveig von Schoultz: Heijastus ikkunassa
      Raija Siekkinen: Novellit
      Lassi Sinkkonen: Solveigin laulu
      Aili Somersalo : Mestaritontun seikkailut
      Eeva Tenhunen: Mustat kalat
      Mila Teräs: Pimeän taivaan kilta
      Märta Tikkanen : Miestä ei voi raiskata
      Märta Tikkanen: Punahilkka
      Antti Tuuri: Pohjanmaa
      Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen
      Kjell Westö: Missä kuljimme kerran
      Lauri Viita : Moreeni

- - - -

Minäkin mielestäni luen paljon, mutta näistä taitaa Tuntematon sotilas jäädä ainoaksi kokonaan luetuksi - se onkin sitten tullut luettua useampaan kertaan.

• erilaisuus näkyy

Laskin nopeasti, 15 ainakin noista olen lukenut, omistanutkin 10 niistä.

Luen aina arvostelut, kirjojen ilmestyessä. Kyselen tutuiltani, ovatko lukeneet.
        Ennen kävin herkästikin ostamassa, jos useammassa aviisissa siitä oli kerrottu mielenkiintoisesti, heräsi siis halu lukea, ja muodostaa oma kanta.

Enää en osta kirjoja, lainailen vain.
        Yhtään muuttoa en enää painavien kirjalaatikoiden kera tee, hävitin ennen tätä viimeistä asunnonvaihtoa, ja oli helppoa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      34
      6306
    2. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      100
      4774
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3522
    4. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      49
      3045
    5. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      117
      3027
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2835
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      2221
    8. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      43
      1835
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      29
      1702
    10. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      26
      1637
    Aihe