Mikä muu voi aiheuttaa tärinää ja tutinaa jarrutettaessa, kuin kierot jarrulevyt? Kyseessä on -98 1,6 Avensis ja viime syksynä siihen on vaihdettu uudet levyt.
Ei mennyt kuin pari viikkoa rempasta, niin rupesi tärisemään. Edellisillä kiekoilla tärisi samaan tyyliin. Varaosaliike ei suostunut ottamaan takaisin levyjä, koska vannoi ettei niissä ole vikaa. Merkkikorjaamokin oli vähän ulalla, kun eivät osanneet pistää tärinää levyjen eikä muunkaan syyksi. Osataakos täällä vinkata, mikä sitä tärinää voisi sitten aiheuttaa?
-98 Avensis ja täristää jarruttaessa
19
5941
Vastaukset
- ABS-jarrut?
jos on, niin tuo kuuluu niiden vakio-ominaisuuksiin ja on ihan normaalia.
...???
Toispuolinen jarrutus aiheuttaa yleensä ongelmia
(siis levyä painaa kaksi jarrupalaa, sisempi ja ulompi. Ulommat välittyvät satulassa olevien liukutappien kautta, jotka tulisi huoltaa vähintäin yhtä usein, mielummin useamminkin kuin palojen vaihto suoritetaan)- ihme juttu
ABSsit on mutta mielestäni niiden toimintaan ei liity täristystä tai nykytystä jarrutettaessa. Etenkään kun pyörä ei pääse luistamaan liukkaalla pinnalla. Kyllä minä ne polkimessa tuntuvat jurnutukset tiedän kuuluvan ABSseihin.
Liukutapit puhdistettiin ja rasvattiin tuon jarrurempan yhteydessä. Samalla siis vaihdettiin palatkin. - tohon
ihme juttu kirjoitti:
ABSsit on mutta mielestäni niiden toimintaan ei liity täristystä tai nykytystä jarrutettaessa. Etenkään kun pyörä ei pääse luistamaan liukkaalla pinnalla. Kyllä minä ne polkimessa tuntuvat jurnutukset tiedän kuuluvan ABSseihin.
Liukutapit puhdistettiin ja rasvattiin tuon jarrurempan yhteydessä. Samalla siis vaihdettiin palatkin.oo muuta vaihtoehtoa ku laipat sorviin ja pari kymmenystä pois molemmin puolin ni loppuu ravistus.vai oisko vaihdettaessa jääny jotain epäpuhtautta väliin.Voihan ne uudetkin olla susia.Kokeile heittokellolla onko ne väärät.Vedä pulteilla laippa kiinni ja kello kylkeen se kertoo aika paljon mikä on vialla
- ile D4D
ihme juttu kirjoitti:
ABSsit on mutta mielestäni niiden toimintaan ei liity täristystä tai nykytystä jarrutettaessa. Etenkään kun pyörä ei pääse luistamaan liukkaalla pinnalla. Kyllä minä ne polkimessa tuntuvat jurnutukset tiedän kuuluvan ABSseihin.
Liukutapit puhdistettiin ja rasvattiin tuon jarrurempan yhteydessä. Samalla siis vaihdettiin palatkin.Jos jarruosat kasattu oikein ja herkistetty liikkuvikisi, niin tarkista vielä pyöränpulttien momentti. 100Nm riittää (pulttipyssysankari saa ne pahimmillaan 300Nm:iin).
- oli aikoinaan
Saman vuosimallin Ave. Jarrut alkoivat täristellä ja vedellä oudosti ja vein toyotalle syyniin. Autoon vaihdettiin levyt ja jarrusatulat ym. Oli kuulemma tyyppivika tietyllä aikavälillä tehdyissä autoissa. Tekivät homman toyotan piikkiin. Muistaakseni sanoivat että autossa oli käytetty opelin satuloita ja levyjä ja olivat kuulemma jarrupalat liian lähellä levyjä jolloin kuumenivat herkästi ja levy pääsi vääntymään.
Vaihtoivat japsiversiot tilalle ja taas pelitti.- ihme juttu
Ei pitäisi laahaamisesta olla tässä tapauksessa kyse, kun ajon jälkeen levyt eivät tunnu kuumilta. Eipä pahemmin edes lämpimiltä. Hittoako ne on Opelin palikoita Toyotaan laittaneet?!
On käynyt semmoisetkin kauhukuvat mielessä, että jospa etunavat ovat päässeet syystä tai toisesta kulumaan sen verran, että jarrutettaessa sinne laakeripesään syntyy välystä joka sitten täristää.
Tosin tiedä näistä sitten, kun välillä tärinä ja tutina on voimakkaampaa ja välillä taas ei tunnu mitään. Se on myös kiinni siitäkin, että mistä nopeudesta jarrutetaan. ihme juttu kirjoitti:
Ei pitäisi laahaamisesta olla tässä tapauksessa kyse, kun ajon jälkeen levyt eivät tunnu kuumilta. Eipä pahemmin edes lämpimiltä. Hittoako ne on Opelin palikoita Toyotaan laittaneet?!
On käynyt semmoisetkin kauhukuvat mielessä, että jospa etunavat ovat päässeet syystä tai toisesta kulumaan sen verran, että jarrutettaessa sinne laakeripesään syntyy välystä joka sitten täristää.
Tosin tiedä näistä sitten, kun välillä tärinä ja tutina on voimakkaampaa ja välillä taas ei tunnu mitään. Se on myös kiinni siitäkin, että mistä nopeudesta jarrutetaan....kuulosta siltä, että palojen materiaali on väärä. Nämä ed. kirjoittajan mainitsemat tyyppiviat ovat todellisuudessa palavikoja ja se selvisi Toyotallekin vasta joskus 2000-luvulla. Eli takuuna ovat todellakin vaihtaneet noita paloja, syytä tietämättä.
Todellinen vika on siis se, että kuumentuneesta palasta irtoaa jotain "liimaa" levyyn ja auton ollessa paikallaan levyssä on tavallaan "epätasainen" kohta ja vaikuttaa siltä kuin levy olisi kierossa.- ihme juttu
Tojo-Kölli kirjoitti:
...kuulosta siltä, että palojen materiaali on väärä. Nämä ed. kirjoittajan mainitsemat tyyppiviat ovat todellisuudessa palavikoja ja se selvisi Toyotallekin vasta joskus 2000-luvulla. Eli takuuna ovat todellakin vaihtaneet noita paloja, syytä tietämättä.
Todellinen vika on siis se, että kuumentuneesta palasta irtoaa jotain "liimaa" levyyn ja auton ollessa paikallaan levyssä on tavallaan "epätasainen" kohta ja vaikuttaa siltä kuin levy olisi kierossa.No nämä kiekot ja palat tuli ostettua ihan varaosaliikkeestä, mutta kait ne varaosatehtailijatkin ovat saaneet tietoonsa tuon materiaalivian ja korjanneet sen. Valmistavat kuitenkin alkuperäisiä merkkiosia, kuten kovasti mainostetaan xD
ihme juttu kirjoitti:
No nämä kiekot ja palat tuli ostettua ihan varaosaliikkeestä, mutta kait ne varaosatehtailijatkin ovat saaneet tietoonsa tuon materiaalivian ja korjanneet sen. Valmistavat kuitenkin alkuperäisiä merkkiosia, kuten kovasti mainostetaan xD
......"Valmistavat kuitenkin alkuperäisiä merkkiosia, kuten kovasti mainostetaan xD"
-veikkaampa, että jos palat juuri samoja, kuin 98-00 autoissa on ollut, eivät ole viitsineet tehdä asialle mitään. Ongelman ratkettua autot olivat niin vanhoja, että takuu ei ole voimassa...... ja varaosakauppa käy :-(
Jos ei muuta löyty, kokeile toista palamerkkia, Itsellä on Toytota-optifit, joka halvempi kuin varsinainen alkuperäisvaraosa, eikä ne täristä kuten autossa olleet täristivät juuri kuivailemallasi tavalla, eli vaihtelevasti. Ne muuten vinkuivat ajoittain kesähelteellä. Näillä en ole huomannut tuotakaan......- ihme juttu
Tojo-Kölli kirjoitti:
......"Valmistavat kuitenkin alkuperäisiä merkkiosia, kuten kovasti mainostetaan xD"
-veikkaampa, että jos palat juuri samoja, kuin 98-00 autoissa on ollut, eivät ole viitsineet tehdä asialle mitään. Ongelman ratkettua autot olivat niin vanhoja, että takuu ei ole voimassa...... ja varaosakauppa käy :-(
Jos ei muuta löyty, kokeile toista palamerkkia, Itsellä on Toytota-optifit, joka halvempi kuin varsinainen alkuperäisvaraosa, eikä ne täristä kuten autossa olleet täristivät juuri kuivailemallasi tavalla, eli vaihtelevasti. Ne muuten vinkuivat ajoittain kesähelteellä. Näillä en ole huomannut tuotakaan......Pitänee kokeilla jossain vaiheessa niitä Optifitin paloja. Tosin hyvin olisi vielä pintaa noissakin. Palojen merkkiä en muista, mutta kiekot ovat ainakin Brembot. Nämä palikat eivät tunnu vinkuvan, mutta takajarrut ujeltavat sitäkin enemmän. Olisi vissiin taas putsaus edessä. Voisikin viikonloppuna avata ja putsata kengät ja rummut, jos kerkeää.
ihme juttu kirjoitti:
Pitänee kokeilla jossain vaiheessa niitä Optifitin paloja. Tosin hyvin olisi vielä pintaa noissakin. Palojen merkkiä en muista, mutta kiekot ovat ainakin Brembot. Nämä palikat eivät tunnu vinkuvan, mutta takajarrut ujeltavat sitäkin enemmän. Olisi vissiin taas putsaus edessä. Voisikin viikonloppuna avata ja putsata kengät ja rummut, jos kerkeää.
...takajarrut (rummut) ujeltaa yleensä kahdesta vaihtoehtoisesta syystä:
-jarrukengät on loppu (=metalli/metalli)
-jarrusylinterissä/..reissä on vuotoa ja neste muuttaa kengän pintaa- ihme juttu
Tojo-Kölli kirjoitti:
...takajarrut (rummut) ujeltaa yleensä kahdesta vaihtoehtoisesta syystä:
-jarrukengät on loppu (=metalli/metalli)
-jarrusylinterissä/..reissä on vuotoa ja neste muuttaa kengän pintaaViimeksi kun käytin rumpuja auki, niin helvetin pölyistä siellä ainakin oli. Eikä näkynyt vuotoja, siinähän senkin olisi todennut. Kerran merkkihuollon tyyppi sanoi, että ne rummut kannattaa käyttää pari kertaa vuodessa auki ja puhdistella paikat ihan jarrupuhdistusaineilla. Voiha se olla, että nyt olisi jo kengät kuluneet. Ei ainkaaan minun aikana niitä ole vaihdettu.
ihme juttu kirjoitti:
Viimeksi kun käytin rumpuja auki, niin helvetin pölyistä siellä ainakin oli. Eikä näkynyt vuotoja, siinähän senkin olisi todennut. Kerran merkkihuollon tyyppi sanoi, että ne rummut kannattaa käyttää pari kertaa vuodessa auki ja puhdistella paikat ihan jarrupuhdistusaineilla. Voiha se olla, että nyt olisi jo kengät kuluneet. Ei ainkaaan minun aikana niitä ole vaihdettu.
....näkyviä vuotoja ollut.
Jarruero oli kuitenkin niin iso, että ei mennyt katsastuksesta läpi. Kuitenkin molemmat puolet näyttivät samalta, sama 4mm oli jäljellä kengissä.
Vaihdoin jarrusylinterit (on myös mahdollista vaihtaa pelkät tiivisteet) ja kengät. Kaikki viat katosivat. Ja se vinkuna oli pelkästään siinä pyörässä, joka jarrutti huonommin. Tämä oli siis 430tkm kohdalla.
220tkm kohdalla alkoi vinkumaan myös, jolloin luulin että ilman muuta kengät loppu. Avasin ja huomasin silloin tiivisteissä kosteutta, vaikka rummut olikin pölyiset. Silloin vaihdoin tiivistesarjan ja uudet kengät.
Tuosta voimme muuten laskeskella, että 210tkm ja 4mm siis taas meni kengistä "hukkaan". Ennakoivalla ajotavalla ja dieselin moottorijarrulla ei jarruosat paljoa kulu. -vai voisiko olla Tojon tekniikalla jotain vaikutusta asiaan :-)- ihme juttu
Tojo-Kölli kirjoitti:
....näkyviä vuotoja ollut.
Jarruero oli kuitenkin niin iso, että ei mennyt katsastuksesta läpi. Kuitenkin molemmat puolet näyttivät samalta, sama 4mm oli jäljellä kengissä.
Vaihdoin jarrusylinterit (on myös mahdollista vaihtaa pelkät tiivisteet) ja kengät. Kaikki viat katosivat. Ja se vinkuna oli pelkästään siinä pyörässä, joka jarrutti huonommin. Tämä oli siis 430tkm kohdalla.
220tkm kohdalla alkoi vinkumaan myös, jolloin luulin että ilman muuta kengät loppu. Avasin ja huomasin silloin tiivisteissä kosteutta, vaikka rummut olikin pölyiset. Silloin vaihdoin tiivistesarjan ja uudet kengät.
Tuosta voimme muuten laskeskella, että 210tkm ja 4mm siis taas meni kengistä "hukkaan". Ennakoivalla ajotavalla ja dieselin moottorijarrulla ei jarruosat paljoa kulu. -vai voisiko olla Tojon tekniikalla jotain vaikutusta asiaan :-)No tässä bensa-Avessa on nyt kilometrejä 180tkm. Jarrueroa takana oli viime katsastuksessa, mutta en nyt muista kuinka paljon. Läpi meni eikä kuitenkaan tullut huomautusta. Kyllähän se Toyota-laatu on vakuuttanut ainakin tämän yksilön osalta.
- jyrä69
ihme juttu kirjoitti:
No tässä bensa-Avessa on nyt kilometrejä 180tkm. Jarrueroa takana oli viime katsastuksessa, mutta en nyt muista kuinka paljon. Läpi meni eikä kuitenkaan tullut huomautusta. Kyllähän se Toyota-laatu on vakuuttanut ainakin tämän yksilön osalta.
2kpl 1,6 ja kummassakin just toi jarru täristys kaikki kans tehtiin ja lopullinen syy olis ollut ehkä joku reaktio tangot jotenkin se ohjaus siihen vaikuttaa. mut en rupenut niitä sit vaihtaa. vimppa auto oli 2,0 ja kans 98" siinä ei koskaa sitä jarru vikaa... eli helpommalla pääset kun myyt pois sen
- ihme juttu
jyrä69 kirjoitti:
2kpl 1,6 ja kummassakin just toi jarru täristys kaikki kans tehtiin ja lopullinen syy olis ollut ehkä joku reaktio tangot jotenkin se ohjaus siihen vaikuttaa. mut en rupenut niitä sit vaihtaa. vimppa auto oli 2,0 ja kans 98" siinä ei koskaa sitä jarru vikaa... eli helpommalla pääset kun myyt pois sen
Hetkinen, valaiskaas tyhmää mitkä nuo reaktiotangot oikein ovat? Raidetangot??
Onhan se auton vaihtokin jo käynyt mielessä, kun sitä tilan tarvettakin rupeaa olemaan. Toyota on ainakin vakuuttanut kestävyydellään, mutta kaltaiselleni pidemmälle kaverille Aven penkit (vanhojen ja uusien) eivät ole kovin ergonomiset. - jyrä69
ihme juttu kirjoitti:
Hetkinen, valaiskaas tyhmää mitkä nuo reaktiotangot oikein ovat? Raidetangot??
Onhan se auton vaihtokin jo käynyt mielessä, kun sitä tilan tarvettakin rupeaa olemaan. Toyota on ainakin vakuuttanut kestävyydellään, mutta kaltaiselleni pidemmälle kaverille Aven penkit (vanhojen ja uusien) eivät ole kovin ergonomiset.mut en sitä sentarkemmin rupenut funtsii mut stä ohjaus akseli tai siinä samassa paketissa kuiteskin niin siinä se vika ilmeisesti on? et vaiks laittaa uudet levyt / palat niin hetken on hyvä ja sit rupee taas tärisee.. onko sulla semmonen viel ku mul oli et et ku lähti ajelee niin aluks ei tärissyt mut sit kunnolla jarrutti siitä tuli iha mahdoton ja tällänen se oli kokoajan et jos se olis jarru levy kiero niin se hakkais koko ajan eikä ajoittain ;) et kylse 2,0 on vissii paremilla osilla tehty ei tollasii vikoja siinä ja toyota huolossa sanoivat samaa et 1,6 on hounoja? ja ainakin vitun laiska se on toi 2,0 kulkee kyl makiasti.
- ihme juttu
jyrä69 kirjoitti:
mut en sitä sentarkemmin rupenut funtsii mut stä ohjaus akseli tai siinä samassa paketissa kuiteskin niin siinä se vika ilmeisesti on? et vaiks laittaa uudet levyt / palat niin hetken on hyvä ja sit rupee taas tärisee.. onko sulla semmonen viel ku mul oli et et ku lähti ajelee niin aluks ei tärissyt mut sit kunnolla jarrutti siitä tuli iha mahdoton ja tällänen se oli kokoajan et jos se olis jarru levy kiero niin se hakkais koko ajan eikä ajoittain ;) et kylse 2,0 on vissii paremilla osilla tehty ei tollasii vikoja siinä ja toyota huolossa sanoivat samaa et 1,6 on hounoja? ja ainakin vitun laiska se on toi 2,0 kulkee kyl makiasti.
En ole huomannut että tietyn ajan kuluessa alkaisi täristää enemmän. Kovin vaihtelevasti se tärinän voimakkuus ilmenee. Siksi onkin todella paha lähteä arvioimaan syytä.
Tosta 1,6 laiskuudesta, niin kyllä minä ainakin olen tällä kerennyt paikasta toiseen. Tosin kytkimen toiminnasta en niin tykkää. Vieläkin kaivelee takaraivossa alavääntökoneen kytkin ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734436- 332531
- 402344
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211825Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401702Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251562- 821553
- 1501371
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155