Suomenlapinkoira?

Miisali

Olen hankkimassa koiraa ja olen jo pitkään katsellut suomenlapinkoiraa. Haluasin kuitenkin kysyä muutamaa asiaa.
Olen opiskelija, joten en voi olla koiran kanssa 24/7, pärjääkö hyvin myös yksin? Tarvitseeko paljon aktiviteetteja? Entä minkä pituisia lenkkejä suomenlapinkoiran kanssa olisi hyvä tehdä ja tarvitseeko se paljon liikuntaa?

kokemusta koirista kyllä löytyy. (3 colliesta ja pomeranianista)

Kiitos jo etukäteen!

8

1269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NTK

      Hanki ihmeessä, saavat naapurisi ihanaa räksytystä kuultavakseen.
      Kyllä koira sen 10 tuntia yksinään pärjää.
      Voi sitten ihastella kuinka innoissaan se on kun tulet kotiin.
      Ja pitkiä lenkkejä kannattaa tehdä niin naapurit saavat sen ainoan rauhallisen hetkensä.

    • asiallisesti

      toisin kuin tuo toinen.
      Eli itselläni on nyt vuoden vanha lappari ja teen säännöllistä työtä, joten olen kotoa poissa n. 9h. Tämän ajan koira on itsekseen,eikä meillä ole ollut sen kummempia ongelmia asian suhteen.

      Tarvitsee kyllä liikuntaa ja itse teen iltaisin n. tunnin lenkin sekä aamulla kaksi pientä lenkkiä (yht. n. 20 min.).Tämä on tietysti liian vähän, mutta parempaan en työpäivinä pysty. Sitten vapaa päivinä tehdään paljon pidempiä lenkkejä mm. metsässä missä koira saa olla sitten irti.

    • ........

      Hei,
      Minulla on 2v. suomenlapinkoira narttu. Minun koirani tarvitsee selkeästi muutakin tekemistä kuin lenkkeilyä eli ihan oikeaa tekemistä kuten tokoa, jäljestystä jne. Pelkällä lenkkeilyllä on lapinkoiraa vaikea väsyttää, mutta "aivojumpalla" se onnistuu paremmin. Minun mielestä ongelmat yksinolon kanssa eivät ole rotusidonnaisia asioita vaan riippuvat monesta muusta asiasta.

    • arwen_undomiel

      Lapinkoira on melko seurallinen mutta pärjää myös yksin. Kannattaa tietenkin olla jotain tekemistä yksin olo aikana että koira ei tylsisty ja ala tehdä luvattomuuksia. Virikkeeksi ainakin meillä käy vaikka pahvilaatikko jota on lupa repiä. Itse tulee käytyä noin 45 minuutin lenkeillä mutta jaksaisi kyllä koira vielä pitempäänkin lenkkeillä. Mutta koiratkin ovat yksilöllisiä niin riippuu asiat myös ihan koirastakin. Pentuna meidän hauva jakso juuri ja juuri kävellä 300 metriä :D

      • lapinkoiruus

        heipodei, tässä yks lapinkoiraihminen. eli mulla on tollanen aivan ihana suomenlappari tyttö, 5vuotta.. joohh, no meijän koira on vapaana päivät pitkät, ja sen lisäks jonkinmoinen lenkki noin joka päivä. asutaan siis maalla ok-talossa:) harrastetaan tokoo ihan kotioloissa ja oikeessa reeneissä, tavoitteena joskus möllitokoilu... välissä koira on mukana tallilla. lapparissa on se hyvä puoli että se ei (muulloin kuin karvanlähtöaikana) pudota karvaa juurikaan! siis aivan ihana rotu! :DD


      • lappinen
        lapinkoiruus kirjoitti:

        heipodei, tässä yks lapinkoiraihminen. eli mulla on tollanen aivan ihana suomenlappari tyttö, 5vuotta.. joohh, no meijän koira on vapaana päivät pitkät, ja sen lisäks jonkinmoinen lenkki noin joka päivä. asutaan siis maalla ok-talossa:) harrastetaan tokoo ihan kotioloissa ja oikeessa reeneissä, tavoitteena joskus möllitokoilu... välissä koira on mukana tallilla. lapparissa on se hyvä puoli että se ei (muulloin kuin karvanlähtöaikana) pudota karvaa juurikaan! siis aivan ihana rotu! :DD

        on aivan ihana rotu. Itselläni yksi lapinkoira neiti ja suunnittelen ensi kesäksi toisen hankintaa. Jotkut lappalaiset ovat herkkähaukkuisia, mutta sen saa luultavasti kouluttamalla pois. Lenkkejä meillä tehdään aamulla 20 min ja päivällä/illalla 40min-2h. Lisäksi leikitään päivisin ja samoillaan metsässä. Koira nukkuu yöt ulkona aitauksessa lämmitetyssä kopissa. Ihana rotu


    • rieputarallaa

      itselläni on kaksi lappari narttua, aikaisemin tytöt olivat mukana aina töissä. Puoli vuotta sitten töissä tilanne muuttui niin etten voi ottaa mukaan... ja hyvin ovat pärjänneet yksin kotona!!!
      Itse olen todennut että meillä toimii parhaiten pitkä aamu lenkki tunti ja tytöt saa painaa metsässä vapaana... silloin ovat luonnollisesti väsyneitä päivän, ja syövät luitaan tai nukkuvat!!

      illalla sitten riittääkin kaksi pienempää lenkkiä... ainahan nuo ovat valmiina lähtemään, tulee taivaalta vaikka ämmiä äkeet selässä...

      ihana rotu :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe