Sairauden

eteneminen?

Hei

Täällä on monesti puhuttu noista oireista, joita ikäväkseni itsellänikin tunnistan olevan: väsymystä, saamattomuutta, välillä on pitkiäkin aikoja kurkku kipeä (ei painon tai palan tunnetta kuitenkaan), joskus vuosia sitten oli kummallista kutinaa käsissä (siitä otettiin maksa-arvot, silloin ei mitään), silmässä on ollut satunnaisesti viiltävää kipua ihan kuin joku tuikkaisi jollain terävällä, viime aikoina paino on noussut (on kyllä tullut mässättyäkin..)huimausta, joskus jaloissa on ollut omituista puutumista, välillä esiintyy lyhytkestoista tinnitusta toisessa korvassa, lihasjumitusta esiintyy, satunnaisesti kipuja ja kremppoja nivelissä, iho on kuivahko, sairastan migreeniä ja kuukautiset ovat olleet aina epäsäännölliset ja nyt ajoittain todella runsaat sekä mielialani on vähintäänkin alavireinen hyvin usein.

Tiedostan kuitenkin että nuo voivat liittyä varmasti moneen muuhunkin asiaan tai sairauteen. Kaipaisin teiltä kokemuksia siitä, kuinka systemaattista oireilunne on ollut? Onko ennen lääkityksen aloittamista ollut parempia ja välillä huonompia aikoja, vai onko tauti edetessään aina vain tasaisesti pahentunut?

Olisi kiva kuulla muiden kokemuksista, koska itseäni mietityttää se ettei mikään oireista ole niin kovin säännöllinen, mutta yhdessä kuitenkin haittaavat elämää, varsinkin tuo ettei tahdo saada mitään aikaiseksi ja asiat ovat miten sattuu, kun ei jaksa/saa aikaiseksi huolehdittua. Hajamielinen olen ollut pienestä pitäen, mutta nyt tuntuu myös että muistikin pettää turhan usein. Mutta mikä on merkittävää huononemista tuon muistin suhteen (olen alle nelikymppinen kuitenkin) ja mistä se johtuu? Kyseessähän voi olla stressikin. Toisaalta isoäidilläni oli kilpirauhasen vajaatoiminta..

Tiedän että sieltä lääkäriltä saa vastauksia, jos pääsee kokeisiin, mutta olisi silti kiva kuulla ensin muiden historiaa. Tahtoisin välttää lääkäriin menemisen viimeiseen asti, koska niin monesti on tullut huonoja kokemuksia siitä ettei oteta vakavasti. Nyt mietityttää, että olisiko saatava itsestään aikaiseksi mennä vai ei. En haluaisi saada työterveyslääkäriltä turhaa merkintää papereihin (joita sitten luetaan vuosikausia jälkikäteenkin) luulotaudista tai mielenterveysongelmista.

11

1368

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täälläkin...

Sinun oireilusi kuulostaa hämmästyttävän samanlaiselta kuin omani.
      Olen itsekin nelikymppinen nainen.
      Luettelemasi oireet:
      väsymyksen, saamattomuuden, kurkkukivun, lisäisin vielä kurkun arkuuden kilpirauhasen kohdalta, järjetön kutina, kuiva iho, silmien oireilu, painon nousu vaikkei edes söisi, huimaus, lihas- ja niveljumitukset, migreeni, epäsäännölliset kuukautiset, alavireinen vaihteleva mieliala, hajamielisyys, muistin pettäminen
      voin allekirjoittaa kaikki.
      Vielä lisäisin ainakin välillä iskevän järjettömän palelemisen.

Olen ollut vajaatoiminnan lääkityksellä jo puolitoista vuotta ja kontrollikokeita otetaan silloin tällöin. Tasapainoa haetaan edelleen. Lääkäri on mielestäni pihalla kuin lumiukko. Erikoislääkärin vastaanotolle en ole koskaan päässyt. Yritin kerran jo terveysasemankin kautta (hoitoni on pääasiassa työterveyshuollossa) mutta kun arvoni ovat niin "hyvät" niin eihän minun tarvitse päästä.
      Vai mitä mieltä te olette siitä että syksyllä TSH oli 0,25 tai jotain sinnepäin ja silloin oli paljon parempi tilanne kuin nyt kun arvo on päälle yhden. Kun kuulin arvot työterveyshoitajalta puhelimessa niin ensireaktioni oli että se on siis noussut eli selittää huonontuneen tilanteeni. Hän puolestaan sanoi että mutta sehän on hyvä että on noussut!!!!!
      Mitä tässä pitäisi uskoa??

Minunkin kohdalla juuri työterveyshuolto antaa juuri sen kuvan että minä olen luulosairas ja kärsin nimenomaan mielenterveysongelmista...

• nainen...

Antaisi sinulle neuvon!Mene yksityiseen lapraan otattaan kilpirauhas arvot!! Ottavat ilman lähetettä.Ne myös tarkistetaan ja saat kyllä tiedon onko niissä jotain vialla.
      Mutta jos arvot ei ole nousseet niin silti voi olla piilevä vajaatoiminta.
      Ei muuta kuin otat itseäsi niskasta kiinni ja panet terveytesi etusijalle.Ei kannata ajatella mitä ne lääkärit sanovat tai kirjoittavat papereihinsa.Sinun olostasi on kysymys!!!
      Mitä pikemmin saat lääkkeet sen paremmin.
      Voit vaatia koe lääkityksen.
      Puhun nyt omasta kokemuksesta.Ise olen saanut kärsiä kymmenen vuotta kun lääkärit eivät ymmmärtäneet yhdistää oireita kilpirauhaseen.
      Minulla myös oireita ollut vuosia vaikka arvot olivat viiterajoissa. Möys välillä oli parempia jaksoja.Oireet vaihtelee ajoittain.Mutta sitten kun hormoonit käy vähiin tulee paljon oireita.
      Kylmyys palelu tinnitus huimaus lihominen turvotus nivelien ja lihasten kivut.Suun kuivumista verenpaineen laskua tai kohoamista.
      Ihon kuivumista.Itselläni myos häipyi kulmakarvat miltei kokonaan sivuista.Myös säärten ulkosyrjästa häipyi karvotus.Masennus ja alavireisyys ja väsymys kuuluvat oireisiin.
      Myös nuo silmäkivut ja tikkkuilu ovat tuttuja.
      Muistiin myös vaikuttaa.
      Joten vaikuttaa sinunkin oireet vajaatoiminnalta!
      Laitahan nyt tuulemaan ja selvitä asia niin saat mielenrauhan ja voit nauttia tulevasta keväästä.
      Hyvää kevättä sinulle ja myös kaikille jotka
      kamppailee kilpparin kanssa =)-

• Maisu

Kilpirauhaskokeet on TSH viitearvo 1-2
        T4V viitearvo 9-19.
        TSH on terveellä 1,5
        T4V on hyvä olla yläkantissa
        Laboratorioittain viitearvot vähän vaihtelee.

• mitään loppujen lopuksi?
        Maisu kirjoitti:

Kilpirauhaskokeet on TSH viitearvo 1-2
        T4V viitearvo 9-19.
        TSH on terveellä 1,5
        T4V on hyvä olla yläkantissa
        Laboratorioittain viitearvot vähän vaihtelee.

Eli työterveyshoitaja oli oikeassa kun sanoi vajista sairastavalle että se on hyvä kun TSH on noussu alle yhden arvosta yhteen ja risat?
        Vaikka olo on kuin jyrän alle jääneellä?

• ....
        mitään loppujen lopuksi? kirjoitti:

Eli työterveyshoitaja oli oikeassa kun sanoi vajista sairastavalle että se on hyvä kun TSH on noussu alle yhden arvosta yhteen ja risat?

Jos sulle on parempi, että TSH on lähellä nollaa niin olkoon sitten niin. Munkin tk-lääkäri hyppäis varmasti seinään, jos tietäis missä lukemissa mun kilppariarvot huuheltaa - onneks sille ei tarvi kertoa ;)

• Maisu
        mitään loppujen lopuksi? kirjoitti:

Hei!
        TSH ei yksin kerro paljoakaan.
        T4V, T3V, vasta-aineet otettava, niin alkaa jotain selviämään.

• ensimmäinen kirjoittaja

Kävin lääkärissä ja jotain kokeita tullaan ottamaan. :) Lääkäri oli mukava ja suhtautui asiallisesti, laittoi tuon kilpirauhaskokeen (tsh?) niihin papereihin ennen kuin edes puhuin itse epäilyistäni, eli hän ainakin tuntui tajuavan asiasta. Todella mukavaa, ettei heti leimattu luulotautiseksi ja otettiin asia vakavasti, ihan työterveydessä siis.

• taas rouva

Älä tyydy sitten jos lääkäri sanoo että arvot ok.
      Pyydä itsellesikin nämä arvot!

Kerro sitten kuinka kävi..
      Tsemppiä...

• tulivat

ja nyt olen ymmälläni. Lääkäri kertoi ettei veriarvoissa ole mitään poikkeavaa. Tulehdusarvot, hemoglobiini jne. pienen verenkuvan arvot kaikki normaalit ja hyvät. Kilpirauhaskokeen tulos kuulemma 2,8. (Kävin juuri vähän ennen kymmentä.) Eikös tuo ole niin viitearvojen keskellä kuin olla voi? Lääkäri sitten kyseli onko ollut stressiä ja laittoi sen piikkiin oireet, kun kuulemma mitään sairautta kokeiden perusteella ei havaittavissa. Voiko tosiaan olla näin että stressi aiheuttaa näinkin monenlaisia oireita vai mitä se voisi olla?

• .....
        tulivat kirjoitti:

ja nyt olen ymmälläni. Lääkäri kertoi ettei veriarvoissa ole mitään poikkeavaa. Tulehdusarvot, hemoglobiini jne. pienen verenkuvan arvot kaikki normaalit ja hyvät. Kilpirauhaskokeen tulos kuulemma 2,8. (Kävin juuri vähän ennen kymmentä.) Eikös tuo ole niin viitearvojen keskellä kuin olla voi? Lääkäri sitten kyseli onko ollut stressiä ja laittoi sen piikkiin oireet, kun kuulemma mitään sairautta kokeiden perusteella ei havaittavissa. Voiko tosiaan olla näin että stressi aiheuttaa näinkin monenlaisia oireita vai mitä se voisi olla?

varsinkaan TSH:ssa viiterajan puoliväli ei ole se tavoiteltavin optimi. Terveiden ihmisten TSH:t on 95 %:sti rajoissa 0,4-2,5 - yleensä 1 ja 2 välissä. Jos/kun oireet jatkuvat pyydä uudet kokeet - mukaanlukien siis myös T4V ja kilpirauhasen vasta-aineet (esim. TPOAb). Sulla voi hyvinkin olla vajaatoiminta ainakin ovella jos ei oo jo päällä.

• tutkittua tietoa
        ..... kirjoitti:

varsinkaan TSH:ssa viiterajan puoliväli ei ole se tavoiteltavin optimi. Terveiden ihmisten TSH:t on 95 %:sti rajoissa 0,4-2,5 - yleensä 1 ja 2 välissä. Jos/kun oireet jatkuvat pyydä uudet kokeet - mukaanlukien siis myös T4V ja kilpirauhasen vasta-aineet (esim. TPOAb). Sulla voi hyvinkin olla vajaatoiminta ainakin ovella jos ei oo jo päällä.

.. tueksi noista arvoista? Mihin perustat tuon, että 0,4-2,5 olisi se varsinainen "normaaliarvo"? Eihän tuo 2,8 kuitenkaan ole kovin paljon senkään yläpuolella. Sitä mietin itse, että kun kyseessä on aikarajoitteinen testi ja menin ihan viime tingassa (kun väsytti ja on niin aloitekyvytön olo ettei päässyt aiemmin...) että olisiko mahdollisesti aiemmalla näytteenotolla ollut vaikutusta lopputulokseen? Jos olisin ollut näytteenotossa jo heti klo 7? Mietin myös sitä, että jos tämä kilpparivaiva suljetaan pois, mitä tämä sitten voisi olla? Pahiten itseäni vaivaa tuo aloitekyvyttömyys ja saamattomuus sekä väsymyspuuskat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      245
      4452
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2899
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2652
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1644
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1528
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      50
      1238
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      85
      1164
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1054
    9. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      1003
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45