Kapitalismin sisällä me kaikki elelemme. Pidämmekö siitä? Selvennykseksi:
- Kapitalismi: 1) Yksityisomistuksellinen talousjärjestelmä 2) Kapitalistinen yhteiskuntajärjestys; pääomavalta, rahavalta
Kapitalismin tunnusmerkkejä on se, että tuotanto- ja ansiovälineet ovat kapitalisti- ja yrittäjäluokan omaisuutta, työntekijöiden saadessa sopimuksilla määrätyn palkan.
Pidättekö kapitalismista?
12
529
Vastaukset
- Mikä siinä ihmeellistä
Olen ollut yrittäjänä miesten maailmassa ja voisi joku toinenkin kokeilla mitä se on.
Kyllä yrittäjän on kuten jo edellä tuli ilmi hankittava työkalut ihan itse, ja aivan normaalia että työntekijän kanssa sovitaan työt ja siihen rahapalkka.
Tuntuu kovin oudolta tuo mitä viimeinen lauseesi sisältää, olisi ihan mielenkiintoa saada tuo *pykäläsi auki*.- myös mukana ollut
Antoihan se haasteita,ja.tuulta purjeisiin----
vastuusta puhumattakaan.Kolmantena osakkaana jäi äänelleni yhtiökokouksissa kiva vaikutusmahdollisuus puolustaa työntekijöiden oikeuksia. Oli kysymyksessä muovialan yritys,jossa käytimme saumauskoneita.80-luvun alkupuolella liikevaihto oli neljänneksi suurin Suomessa. Työntekijöitä siinä 26 parhaimmillaan.
Yhteistyö henki oli innostava ja tuotti tulosta.
90-luvun lama aiheutti fuusioitumisen toisen alan yrittäjien kanssa,ja siellä firma jatkaa taisteluaan elinmahdollisuudesta. Vielä on muutama vanha työntekijäkin mukana.
Hyvä yhteishenki ja työinto tuottivat tulosta!
- monoggeli
Yrittäjän ja toimitujohtajan viitan saa harteilleen jo silloin kun hankii mopin ja ämpärin ja rekistöröi toiminimen. Silloin muuttuu ennakkoverovelvollisekssi. Palkatessaan sitten lisähenkilön onkin jo porvari joka omistaessaan mopit ja ämpärit on myös kapitalisti ja tuotanto välineiden omistaja. joka, korvaakin työntekijälle vain osan saamistaan palkkioista.
Sadan työntekijänkin tuotoksella vaurastuu jo kohtuullisen nopeasti.
Ämpäreitä ja moppeja on vapaasti ostettavissa, pankeista saa alkupääomaa. Valtio tyrkyttää starttirahaa. Jokainen voi tässä maassa yrittää, kateuteen ei ole syytä.
Eli lyhyesti, pidän kapitalismista. - Hintriika*
Edistykselliset piirit puhuivat aikanaan ihmiskasvoisesta sosialismista. Yrityksetkin siihen suuntaan jyrättiin.
Millaista olisi ihmiskasvoinen kapitalismi? Markkinatalous kuitenkin voittanee feodalismin.- Sotimaan vaan
Sotimaan vaan tollon lailla, sitäkö haet?
- Hintriika*
Kuka tässä sotimisesta on puhunut? Minä en aseiden kalistelua kannata, oli kiväärin tyvipäässä kuka tahansa!
- Hintriika*
Hintriika* kirjoitti:
Kuka tässä sotimisesta on puhunut? Minä en aseiden kalistelua kannata, oli kiväärin tyvipäässä kuka tahansa!
"Meni ulalle" tarkoiettu .
- Laritsa M
Ja neljännessä luokassa.
- Matkustajana**
Menkää te vaan, turhaa tässä on nostattaa mitään kansan nousua, en kyllä ymmärrä, joten olen hyvin tyytyväinen, olen tehnyt valintani poliittisessa vaalissa, hyviä valintoja... Onnea matkaan, mikä lie luokka!
- mutta kun
se tuntuu kiertävän minua!
Se yksityisomistukseni ja rahavaltani. - Jussi!
Luonto, pääoma ja työ.
Kapitalistit ovat omineet luonnon, luoneet sen avulla pääoman ja lisäarvoa heille tuottaa Jussi.
Jokaisen oma asia on pitääkö lisäarvon jakaumaa oikeudenmukaisena!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT3564135Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1303652Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku92381Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei92213Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!
Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit1471845- 1181769
Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja181748Typeryyttä
Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik1241389Martina mukana erikoisjoukossa
Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j1511038Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79915