Saamissani hirsipakettitarjouksissa näyttää puuosatoimitus itse hirsitoimituksen päälle tuovan enemmän kustannusta kuin mitä äkkiä laskien puutavarasta ja ikkunoista tulisi itse ostaen.
Onko muilla vertailua tehtynä? Eli kannattaako ottaa hirsipakettimyyjältä puuosatoimitus, vai tilata itse puutavara ja ikkunat ja ovet sieltä mistä sopivimman tarjouksen saa?
Puuosatoimitus - kallis
33
5853
Vastaukset
- völjari
jos sinulla on:
- tietoa paljonko tarvitset tavaraa ja millaista
- aikaa etsiä ja selvittää tarjouksia (aika = rahaa)
- mahdollisuuksia välivarastoida materiaaleja ja hankkia optimaalisia (edullisia) kuljetuksia
Mutta yleensä näitä reunaehtoja on vaikeampi kuin uskoisikaan toteuttaa ja edullisuus rahassa jää korkeintaan inan puuosatoimituksen alle, vähemmäksi kuin äkkisiltään laskien. Varsinkin ensimmäistä rakennusta tehdessä.- Rauno Kangas
...suuruusluokkaa 15 % talotoimittajan hinnasta - siitä osuudesta, jonka itse hankkii.
Samalla pitää kyetä huolehtimaan, että talotoimittaja hyvittää koko sen summan, jonka se alunpitäin kuvitteli niistä tavaroista sinulta näppäävänsä. Useimmiten yrittävät jättää osan hinnasta hyvittämättä, jolloin säästöpotentiaalisi pienenee ja heillä jäljelle jäävän toimituksen kateprosentti vaan turpoaa - eikä mikään velvoita talotoimittajaa ilmoittamasta hyvityshinnaksi tavaran todellista arvoa.
Niinpä usein pakettia "riisuttaessa" tuo säästöpotentiaali "kutistuu".
Varmimmin sen säästöpotentiaalin saa "talteen" kilpailuttamalla heti alussa pelkkiä hirsikehikoita. - völjari
Rauno Kangas kirjoitti:
...suuruusluokkaa 15 % talotoimittajan hinnasta - siitä osuudesta, jonka itse hankkii.
Samalla pitää kyetä huolehtimaan, että talotoimittaja hyvittää koko sen summan, jonka se alunpitäin kuvitteli niistä tavaroista sinulta näppäävänsä. Useimmiten yrittävät jättää osan hinnasta hyvittämättä, jolloin säästöpotentiaalisi pienenee ja heillä jäljelle jäävän toimituksen kateprosentti vaan turpoaa - eikä mikään velvoita talotoimittajaa ilmoittamasta hyvityshinnaksi tavaran todellista arvoa.
Varmimmin sen säästöpotentiaalin saa "talteen" kilpailuttamalla heti alussa pelkkiä hirsikehikoita.... ainakin aitoissa ja sauna/saunamökkitasolla (jotka lienevät hirsitalotehtaille murheenkryynejä ja äpärälapsia).
Hassua sikäli, että tämä oli muistaakseni eka kysäri Hirsitalot palstalla tästä asiasta, vaikka tosielämässä moni on tullut kysymään henk.koht. samaa pointtia ja vinkkejä mistä hakea halvalla. - tarvikeluettelo
Rauno Kangas kirjoitti:
Varmimmin sen säästöpotentiaalin saa "talteen" kilpailuttamalla heti alussa pelkkiä hirsikehikoita.Hei! Jos tilaan rakennuspiirustukset kehikon, saanko toimittajalta luettelon mitä muuta tarvitaan valmiiksi rakentamiseen vai pitääkö ne osata lukea kuvista?
- Rauno Kangas
tarvikeluettelo kirjoitti:
Hei! Jos tilaan rakennuspiirustukset kehikon, saanko toimittajalta luettelon mitä muuta tarvitaan valmiiksi rakentamiseen vai pitääkö ne osata lukea kuvista?
...tunnen, niin suurin osa toimittajista ei tuollaista palvelua sinulle anna. Lähinnä voisi kuvitella, että pienet toimijat, joilla mahdollisesti ei ole omaa toimitushalua noille "jm-tavaroille" voisivat sellaisen palvelun antaa.
Toisaalta:
Määrälaskenta ei ole salatiedettä ja siihen varmasti on myös saatavissa laskentapalveluitakin, jos ei luota omaan laskentataitoonsa. - Rauno Kangas
Rauno Kangas kirjoitti:
...tunnen, niin suurin osa toimittajista ei tuollaista palvelua sinulle anna. Lähinnä voisi kuvitella, että pienet toimijat, joilla mahdollisesti ei ole omaa toimitushalua noille "jm-tavaroille" voisivat sellaisen palvelun antaa.
Toisaalta:
Määrälaskenta ei ole salatiedettä ja siihen varmasti on myös saatavissa laskentapalveluitakin, jos ei luota omaan laskentataitoonsa....piti muistaa kertomani, että kauppa on kauppaa - ainahan sitä voi kysyä, että tekisivätkö "jm-tavaralaskennan" rahasta, jos eivät ilmaiseksi tekisi.
- vain kehikko ja
Hei! Jos tilaan rakennuspiirustukset kehikon, saanko toimittajalta luettelon mitä muuta tarvitaan valmiiksi rakentamiseen vai pitääkö ne osata lukea kuvista?
sitten itketään kuka tekee lupakuvat ja tavaraluettelot ym lisukkeet joista ei haluta maksaa.
- völjari
vain kehikko ja kirjoitti:
sitten itketään kuka tekee lupakuvat ja tavaraluettelot ym lisukkeet joista ei haluta maksaa.
Ollaan kansa joka on huonosti valmis maksamaan aineettomasta. Mitä Rauno K tuossa yllä sanoi, että laskentapalveluita saisi rahasta on dilemmaattista sikäli, että ne jotka eivät ota suoraan sitä täydellistä puuosatoimitusta vaan etsivät tarjouksista tavarat ovat luultavasti _kaikkein_ huonoimpia maksamaan siitä, että joku laatisi tarvikeluettelon määrineen :-)
- völjari
völjari kirjoitti:
Ollaan kansa joka on huonosti valmis maksamaan aineettomasta. Mitä Rauno K tuossa yllä sanoi, että laskentapalveluita saisi rahasta on dilemmaattista sikäli, että ne jotka eivät ota suoraan sitä täydellistä puuosatoimitusta vaan etsivät tarjouksista tavarat ovat luultavasti _kaikkein_ huonoimpia maksamaan siitä, että joku laatisi tarvikeluettelon määrineen :-)
Suomalainen on kotikätevikkö. Kyllä se tiedetään, vaimokin sen on myöntänyt. Ja suullisesti lahjakas, senkin vaimo on sanonut kahden kesken, vaikka ei sitä moisesta jöröttävästä tuppisuusta uskoiskaan. Suomalainen ostaa polttopuunsa halkoina, mieluusti vähän tuoreina kun saa edullisemmin. Joutaa ne siinä seinustalla pressun alla kuivumaan ja jos ei kuiva kunnolla, niin haistaapa naapuritkin, että suomalainen lämmittää saunansa puilla. Se on ekologista. Ja aina sen halkopinon ohi mennessään suomalainen ajattelee, että tuossakin säästän hyvän tuntipalkan, kun pistän ne itse klapeiksi. Varsinkin jos saisi joltakin klapikoneen lainaan. Kyllähän suomalaisen sellainen jostain pitää lainaan saada. Onhan niin moni kaveri kehunut ostaneensa hyvän sellaisen, että jonkun on pakko jo lainatakkin. Ilmaiseksi, sanojensa vakuudeksi. Klapitus on sitten mukavaa talkoopuuhaa perhepiirissä, vävytkin voidaan siihen ottaa mukaan, tulee ihan ilmaiseksi laatuaikaa koko porukalle. Vaan mistäpä onkaan tyttäret löytäneet väpelöitä maistereita ja inssejä vävyiksi, terveet ja nätit likat, olisi luullut löytävän jostain ammattimiehet itselleen. Ei vaan, kyllä sille klapikoneen lainanneelle kaverille pitää viedä jotain palkaksi. Vaikka konjakkipullo, sen perään voi sitten aina vähän vihjata ja muistaa. Ei suomalainen sitä viinakaupasta tietystikään hae, mutta jos sen edellisjouluna lahjaksi saamansa raaskisi laittaa kiertoon.
- ,,mikko,,
vain kehikko ja kirjoitti:
Olen tehnyt mökkejä 15 vuotta ja olen viimeisen muutaman vuoden aikana huomannut valtavan muutoksen asiakkaissa, ikävä kyllä huonompaan suuntaan vaikkei niin saisi sanoa.
Teen yleensä avaimet käteen periaatteella ja tilauksesta tehdään sopimus johon asiat eritellään sekä tietysti kuvat ym.
Papereista selvästi selviää mitä toimitukseen kuuluu ja mitä ei mutta jostain syystä etenkin viime ja toissa vuonna on ollut paljon asiakkaita jotka ovat alkaneet väittämään että jokin asia kuuluu tilaukseen vaikka sitä ei ole kirjattu eikä se ole todellisuudessa kuulunutkaan.
Yksi tapaus oli kun asiakas alkoi ensin väittämään että minun olisi pitänyt tehdä asemakaava piirros ja myöhemmin samainen asiakas alkoi väittämään että minulle kuuluu myös perustukset.
Tiedä mihin tämä menee mutta nyt jo on tilaussopimus pienen raamatun kokoinen. - avaimet käteen
,,mikko,, kirjoitti:
Olen tehnyt mökkejä 15 vuotta ja olen viimeisen muutaman vuoden aikana huomannut valtavan muutoksen asiakkaissa, ikävä kyllä huonompaan suuntaan vaikkei niin saisi sanoa.
Teen yleensä avaimet käteen periaatteella ja tilauksesta tehdään sopimus johon asiat eritellään sekä tietysti kuvat ym.
Papereista selvästi selviää mitä toimitukseen kuuluu ja mitä ei mutta jostain syystä etenkin viime ja toissa vuonna on ollut paljon asiakkaita jotka ovat alkaneet väittämään että jokin asia kuuluu tilaukseen vaikka sitä ei ole kirjattu eikä se ole todellisuudessa kuulunutkaan.
Yksi tapaus oli kun asiakas alkoi ensin väittämään että minun olisi pitänyt tehdä asemakaava piirros ja myöhemmin samainen asiakas alkoi väittämään että minulle kuuluu myös perustukset.
Tiedä mihin tämä menee mutta nyt jo on tilaussopimus pienen raamatun kokoinen.ja sitten kun tilaus on tehty niin selvität ettei perustukset ja muu lupapalvelu siihen kuulu.
Mihin on kadonnut oikea palvelu, jos myydään avaimet käteen niin miksi sitä ei mistään saa? - anna niitä
luetteloita, jos tavaroita ei osteta siitä samasta firmasta.
Eri korvausta vastaan voi toki saada luettelon tavaroista. - yleensä
avaimet käteen kirjoitti:
ja sitten kun tilaus on tehty niin selvität ettei perustukset ja muu lupapalvelu siihen kuulu.
Mihin on kadonnut oikea palvelu, jos myydään avaimet käteen niin miksi sitä ei mistään saa?tehdä kirjallinen rakennusurakkasopimus, josta selviää mitä pakettiin kuuluu. Voiko vielä olla niin sinisilmäisiä asiakkaita että luottavat kauppaan,josta ei ole mustaa valkoisella ja nimiä alla, jos näin on niin itseppä nahoissaan kärsivät...
- siellä pienellä
yleensä kirjoitti:
tehdä kirjallinen rakennusurakkasopimus, josta selviää mitä pakettiin kuuluu. Voiko vielä olla niin sinisilmäisiä asiakkaita että luottavat kauppaan,josta ei ole mustaa valkoisella ja nimiä alla, jos näin on niin itseppä nahoissaan kärsivät...
lukee mitä kuluu mutta ei koskaan kaikkea sitä mitä siihen ei kuulu vaikka mainostetaan avaimet käteen pakettia?
- eiköhän
siellä pienellä kirjoitti:
lukee mitä kuluu mutta ei koskaan kaikkea sitä mitä siihen ei kuulu vaikka mainostetaan avaimet käteen pakettia?
olisi liikaa vaadittu jos sopimukseen vielä pitäisi laittaa työt jotka eivät kuulu, jos olet niin lukutaidoton, ettet sopimuksia osaa lukea, etsi sellanen henkilö joka ymmärtää jotakin rakentamisesta ja siihen liittyvistä asiakirjoista.
Älä syytä palvelujen tarjoajia jos itse et tiedä mitä olet ostamassa. - valitti miten liite
eiköhän kirjoitti:
olisi liikaa vaadittu jos sopimukseen vielä pitäisi laittaa työt jotka eivät kuulu, jos olet niin lukutaidoton, ettet sopimuksia osaa lukea, etsi sellanen henkilö joka ymmärtää jotakin rakentamisesta ja siihen liittyvistä asiakirjoista.
Älä syytä palvelujen tarjoajia jos itse et tiedä mitä olet ostamassa.paisuu ja paisuu kun yrittää kertoa mitä kuuluu!
Kertoisi suoraan sopimustekstissä mitä avaimet käteen toimitukseeen ei kuulu! - Nimetön
,,mikko,, kirjoitti:
Tiedä mihin tämä menee mutta nyt jo on tilaussopimus pienen raamatun kokoinen.tilausvahvistuksessa, niin ostaja voi huoletta jättää lukemisen siihen ja odottaa vain valmista.
Siihen kuuluu perustukset ja kaikki muu siitä ylöspäin.
Tulisijoja, maalauksia ja keittiökalusteita myöten asennettuna käyttökuntoon. Siis ihan kaikki. Ilman, että mitään tarvitsee erikseen mainita. Sanat "avaimet käteen" kattaa kaiken.
Ostajalle annetaan rakennuksen valmistuttua avaimet käteen. Ostaja saa alkaa asumaan virheettömässä ja valmiiksi tehdyssä talossaan joka on tehty "avaimet käteen"sopimuksen mukaan.
Kirjoitti Pitkän linjan hirsirakentaja. - mainostettiin
Nimetön kirjoitti:
tilausvahvistuksessa, niin ostaja voi huoletta jättää lukemisen siihen ja odottaa vain valmista.
Tulisijoja, maalauksia ja keittiökalusteita myöten asennettuna käyttökuntoon. Siis ihan kaikki. Ilman, että mitään tarvitsee erikseen mainita. Sanat "avaimet käteen" kattaa kaiken.
Ostajalle annetaan rakennuksen valmistuttua avaimet käteen. Ostaja saa alkaa asumaan virheettömässä ja valmiiksi tehdyssä talossaan joka on tehty "avaimet käteen"sopimuksen mukaan.
Kirjoitti Pitkän linjan hirsirakentaja.Kukkia ikkunalle.
Miten voi juridesesti sanoa avaimet käteen ?
Voihan ne antaa vaikka allekirjoittamisen jälkeen. - tarkoitat
mainostettiin kirjoitti:
Kukkia ikkunalle.
Miten voi juridesesti sanoa avaimet käteen ?
Voihan ne antaa vaikka allekirjoittamisen jälkeen.tuolla tekstilläsi?
- oikeaa tekstiä
Nimetön kirjoitti:
tilausvahvistuksessa, niin ostaja voi huoletta jättää lukemisen siihen ja odottaa vain valmista.
Kirjoitti Pitkän linjan hirsirakentaja.juuri noin se sopimuksen lukeminen menee, onhan se aivan turhaa, että siinä lukisi esim. ettei saunapuiden kanto kuulu urakkaan...
- völjari
Nimetön kirjoitti:
Kirjoitti Pitkän linjan hirsirakentaja.Muuttovalmis olisi paljon täsmällisempi ilmaus kuin mikään avaimet käteen. Muuttovalmis meinaisi että ainakin käyttöönottotarkastus on tehty.
- Nimetön
völjari kirjoitti:
Muuttovalmis olisi paljon täsmällisempi ilmaus kuin mikään avaimet käteen. Muuttovalmis meinaisi että ainakin käyttöönottotarkastus on tehty.
Entisaikaan käytettiin laajasti sanontaa "avaimet käteen", joka tarkoitti kokolailla samaa asiaa.
Johtamani yritys teki paljon rakennuksia "avaimet käteen" sopimuksilla. Asiakas sanoi mihin paikkaan rakennus tontilla tulee ja miten päin.
Senjälkeen asiakas sai poistua paikalta ja me hoidimme homman.Perustuksista alkaen täysin valmiiksi, eikä mitään lisähintoja vinguttu mistään.Kauppakirjaan merkitty hinta oli se hinta millä hommat tehtiin.
Kerran eräs puolituttu perhe pyysi tarjoustamme "avaimet käteen". Pitivät tarjoustamme tietenkin kalliina. Joku kilpailijamme oli tarjonnut saman toimituksen puolta halvemmalla.
Puoli vuotta myöhemmin keskikesällä satuimme huoltoasemalle tankkaamaan samaan aikaan. Perheenisällä oli peräkärry perässä täynnä puutavaraliikkeestä ostamiaan lattialautoja. Mihis sä noita tarvitset, kysyin. Meni vaikeeksi. Mahtui kuitenkin sanomaan, jotta retkuun heitä vedettiin. Kehikko oli tullut kylläkin ajallaan ja pantu pystyynkin. Senjälkeen urakoitsija oli ojentanut kätensä sanoen "rahat tuohon". Kun rahat oli maksettu kaverit lähti. Tiedusteluun koska tulette jatkamaan oli vastaus "ei koskaan,muuta ei toimitukseen kuulu". Toimitus olikin ollut vain "kehikko pystytettynä tontille avaimet käteen". Perhe joutui ostamaan kaikki muut tavarat puutavaraliikkeistä kalliilla metrihinnoilla joissa jokainen sentti maksaa.Kaikki työt siitä eteenpäin joutuivat tekemään itse tai teettämään ulkopuolisilla. Tuli kallista jälkeä. Että sillai. Tämä tarina on tosi.
Pitkänlinjan hirsimies evp. Pohojanmaalta. - tuollaiselta
Nimetön kirjoitti:
Entisaikaan käytettiin laajasti sanontaa "avaimet käteen", joka tarkoitti kokolailla samaa asiaa.
Johtamani yritys teki paljon rakennuksia "avaimet käteen" sopimuksilla. Asiakas sanoi mihin paikkaan rakennus tontilla tulee ja miten päin.
Senjälkeen asiakas sai poistua paikalta ja me hoidimme homman.Perustuksista alkaen täysin valmiiksi, eikä mitään lisähintoja vinguttu mistään.Kauppakirjaan merkitty hinta oli se hinta millä hommat tehtiin.
Kerran eräs puolituttu perhe pyysi tarjoustamme "avaimet käteen". Pitivät tarjoustamme tietenkin kalliina. Joku kilpailijamme oli tarjonnut saman toimituksen puolta halvemmalla.
Puoli vuotta myöhemmin keskikesällä satuimme huoltoasemalle tankkaamaan samaan aikaan. Perheenisällä oli peräkärry perässä täynnä puutavaraliikkeestä ostamiaan lattialautoja. Mihis sä noita tarvitset, kysyin. Meni vaikeeksi. Mahtui kuitenkin sanomaan, jotta retkuun heitä vedettiin. Kehikko oli tullut kylläkin ajallaan ja pantu pystyynkin. Senjälkeen urakoitsija oli ojentanut kätensä sanoen "rahat tuohon". Kun rahat oli maksettu kaverit lähti. Tiedusteluun koska tulette jatkamaan oli vastaus "ei koskaan,muuta ei toimitukseen kuulu". Toimitus olikin ollut vain "kehikko pystytettynä tontille avaimet käteen". Perhe joutui ostamaan kaikki muut tavarat puutavaraliikkeistä kalliilla metrihinnoilla joissa jokainen sentti maksaa.Kaikki työt siitä eteenpäin joutuivat tekemään itse tai teettämään ulkopuolisilla. Tuli kallista jälkeä. Että sillai. Tämä tarina on tosi.
Pitkänlinjan hirsimies evp. Pohojanmaalta.välttyisi, kun tekisi kirjallisen sopimuksen ja lukisi tarkkaan, ennen kuin nimensä laittaa, jostakin syystä ihmiset vaan aina ajattelevat, mitä maksaa ja vasta sen jälkeen mitä sillä tahalla saa...
- völjari
tuollaiselta kirjoitti:
välttyisi, kun tekisi kirjallisen sopimuksen ja lukisi tarkkaan, ennen kuin nimensä laittaa, jostakin syystä ihmiset vaan aina ajattelevat, mitä maksaa ja vasta sen jälkeen mitä sillä tahalla saa...
Jep! Jo täydellisen puuosatoimituksen kohdalla kannattaa hyvin tarkkaan lukea mistä maksaa, verrata kuviin ja pyytää tarkka selvitys käyttötarkoituksesta. Itse ostettavien rautakauppatarvikkeiden kohdalta jos nyt ei saa suoraan listaa mitä tarvitaan, kannattaa ainakin kysyä millaisia laatuja/pituuksia/vahvuuksia suositellaan.
- mahdollista lirittää
völjari kirjoitti:
Jep! Jo täydellisen puuosatoimituksen kohdalla kannattaa hyvin tarkkaan lukea mistä maksaa, verrata kuviin ja pyytää tarkka selvitys käyttötarkoituksesta. Itse ostettavien rautakauppatarvikkeiden kohdalta jos nyt ei saa suoraan listaa mitä tarvitaan, kannattaa ainakin kysyä millaisia laatuja/pituuksia/vahvuuksia suositellaan.
Silmään.
On ihan erinlaista laittaa 25mm kuin 15mm ikkunanpieli vuorilautaa paikoilleen tai sama juttu lattialaudoissa eli ohkasinta mitä kaupasta löytyy ja 600 jaolla laskettu lattianiskat ei hyvä joko paksumpaa lattialautaa tai lisää lattianiskoja.
Tälläisiä nämä täydelliset puuosatoimitukset hyvällä tuurilla saat kalliita polttopuita.
Jos myyjä ottaa herneen nenään kysyttäessä materiaalien paksuuksia niin varmasti löytyy toinen firma joka kertoo mitä tulee siihen toimitukseeen. - ,,mikko,,
Nimetön kirjoitti:
Pitkänlinjan hirsimies evp. Pohojanmaalta.Selvennys:
Tarjoan nimenomaan palvelua avaimet käteen mallilla aasta ööhön.
Jostain kumman syystä asiakkaat pitää melko usein pakettia kalliina koska se todellakin sisältää kaiken. Tämän jälkeen listaa palveluista ja tuotteista aletaan karsimaan jotta kustannukset saataisiin alas.
Toki tarjoan myös toimituksia eri valmiusasteilla mutta silloin kun näin tehdään niin sopimuksessa ei todellakaan lue avaimet käteen toimitus. - endu
avaimet käteen kirjoitti:
ja sitten kun tilaus on tehty niin selvität ettei perustukset ja muu lupapalvelu siihen kuulu.
Mihin on kadonnut oikea palvelu, jos myydään avaimet käteen niin miksi sitä ei mistään saa?aivan, ja yksi ymmärtääkseni viiden suurimman hirsitoimijaan kuuluva mainostaa muuttovalmis-pakettia. Hieno homma, kun ensin katsoin hintaa. Tutustuin 5min. nettisivujen infoon. JO siitäkin selvisi että jos meinaan noiden asentajien jälkeen tontille muuttaa, ainoa paikka missä voi punkata on teltta asuntovaunu tai -auto.
Suhteellista, sano. - tssuibba
,,mikko,, kirjoitti:
Selvennys:
Tarjoan nimenomaan palvelua avaimet käteen mallilla aasta ööhön.
Jostain kumman syystä asiakkaat pitää melko usein pakettia kalliina koska se todellakin sisältää kaiken. Tämän jälkeen listaa palveluista ja tuotteista aletaan karsimaan jotta kustannukset saataisiin alas.
Toki tarjoan myös toimituksia eri valmiusasteilla mutta silloin kun näin tehdään niin sopimuksessa ei todellakaan lue avaimet käteen toimitus.laitas yht.tiedot tulemaan, etsin avaimet käteen toimittajaa?
- Nimetön
hirsien pinnasta sahattavat laudat pannaan?
Polttopuuksiko hyvät laudat?
Sitten haetaan paljon oksaisempaa ja huonompaa käivärää puutavaraliikkeen hyllystä robotin muutaman laudan muovipakkauksiin kääriminä ja 3 kertaa kallimmalla kuin mitä olis se alkutuottajan pyytämä hinta.
Tuntuuhan se halvemmalta, kun hakee pienis muutaman laudan eris. Mutta kun laskee bensat ja ajanhukan sadalle hakukerralle ja ynnää yhteen ne pienet muutaman kympin ja satasenkin ostokerrat, niin kas kummaa; rahaa onkin palanut 3x se mitä veistäjä olis pyytäny.
Jos kaikki kehikon teos sivutuotteena tulevat puutavarat laittaas polttopuuksi, niin niiren hinta pitääs panna kehikon hintaan lisäksi. Ei kehikon teko muuten ole mahrollista näillä hinnoilla.
Veistäjä menis konkurssiin ennen pitää muuten.- -taantuma
nousukaudella voi hakea ilmanseksi hukkaa ja ylijäämää ei maksa kuin hiasen diiselin hinnan. ihmiset on tyytyväisiä kun joku kehtaa siivota pois nurkista mitä tarpeetonta tilanneet. nyt rakennetaan tarkalleen muta taas nousukausi tulee
- Voi, mitä roskaa
Ensimmäisen hirsitalon (massiivi) rakensin joitakin vuosia sitten, ja nyt sain valmiiksi lähes identtisen- pitkästä tavarasta, sopivasti käyttäen suhteita- ts. kysymällä paikallisilta hirsiveistäjiltä kehikoista pystytyksineen, sekä useita tuttavuuksia käyttäen kaikesta puutavarasta, kattotuoleista, selektiivi-ikkunoista, ovista ym. ym.
Säästö edelliseen oli YLI 50%! En uskonut ensin, miten pienellä, mutta tarkalla työmäärällä ja laskemisella ja asioitten selvittämisellä voi säästää, mutta nyt jäi sitten muiden murheeksi ne mainitsemasi ylimääräiset polttopuut.. - itsellesi
Voi, mitä roskaa kirjoitti:
Ensimmäisen hirsitalon (massiivi) rakensin joitakin vuosia sitten, ja nyt sain valmiiksi lähes identtisen- pitkästä tavarasta, sopivasti käyttäen suhteita- ts. kysymällä paikallisilta hirsiveistäjiltä kehikoista pystytyksineen, sekä useita tuttavuuksia käyttäen kaikesta puutavarasta, kattotuoleista, selektiivi-ikkunoista, ovista ym. ym.
Säästö edelliseen oli YLI 50%! En uskonut ensin, miten pienellä, mutta tarkalla työmäärällä ja laskemisella ja asioitten selvittämisellä voi säästää, mutta nyt jäi sitten muiden murheeksi ne mainitsemasi ylimääräiset polttopuut..palkkaa ja talkooväen tarjoilut ym ym...
minä en haluaisi tuollaista ystävää/tuttavaa joka sumeilematta käyttäisi hyväkseen... - Nimetön
itsellesi kirjoitti:
palkkaa ja talkooväen tarjoilut ym ym...
minä en haluaisi tuollaista ystävää/tuttavaa joka sumeilematta käyttäisi hyväkseen...löytyy. Kun rupiaa tuntuhun semmottelta, niin otan tiukan linjan. Tarjoan kohtuuhintaisen kehikon ja siihen hirsien pinnasta tulevan puutavaran joukhon sopu hinthan.
Jos ei tee tilausta, ottakhon mistä tahtoo, kaippa löytää jostakin tekiän joka teköö kökällä.
Ja kuikuilkohon toisten nurkista ilimaasta puutavaraa.
Kyllähän semmottes hommaskin aikaa palaa, mutta eihän se maksa mitään, vaikka on töistä pois ilimaasia tavaroita kolokutes sielätä sun täältä.
Jos ei ilimaasta löyry niin sitte muutaman lauran nippuja marketin takapihalta metrihinnoilla.
Kirjoitti Veistäjä keski suomesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803