Tänään kävimme mielenkiintoisen keskustelun kaverini kanssa.
Kuinka nuori on teidän mielestänne nuori äiti?
Lain mukaan alle 22-vuotias lasketaan teini-äidiksi tai nuoreksi äidiksi (sosiaalihuollon piirissä), joita neuvolassa tarkkaillaan hieman tarkemmin.
Joskus taas kuulee, miten 30-vuotiaat puhuvat esim. 25-vuotiaista, että noin nuorena ovat hommaneet lapset, ohhoh.
Tiedän, että näillä palstoilla on yleensä enemmän nuoria äitejä ja kuumeilijoita ja kinaa on vanhempien äitien kesken, tästä ei ole tarkoitus tehdä kinaamisketjua.
Kysymys kuuluu vain, että minkä ikäinen äiti on Sinun mielestäsi sellainen, jonka koet (vain ja ainoastaan) iän perusteella olevan kyllin vanha äidiksi?
Minusta ehkä 24-vuotias on jotenkin maaginen raja, että silloin voi olla jo mahdollinen korkeakoulu käyty ja miehen kanssa oltu pidempään yhdessä.
Mutta yksi ihanimmista äideistö jonka tiedän sai lapsena 19-vuotiaana, ja on mitä parhain äiti, että tarkoitus ei ole siis sanoa että kaikki nuoret äidit olisi huonoja tms.
Kuinka vanha on
6
618
Vastaukset
18...25-vuotias. Alle täysi-ikäiset ovat lapsiäitejä. Ensimmäisen lapsen saaminen on myöhentynyt reilusti, ennenvanhaan 16-vuotias äiti ei ollut mikään kummajainen, naimisissakin kyllä jo, mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt.
- vastaus....
Mielestäni 20-30 vuotta on ihanteellinen.
Alle 20 vee, ainakin minä halusin mennä ja rellestää, kun kerran "oikein laki sen salli", vuoden jaksoin sitä touhua ja rupesin opiskelemaan jälleen. - raskaaksi...
Se on aina korvienvälistä kiinni, tietenkin olisi hyvä ehkä viettää sitä nuoruuttaan ensin, mutta en pidä sitäkään välttämättömänä.
Mutta monesti olen ollut sitä mieltä että moni kolmekymppinenkin olisi voinut ne lapset jättää tekemättä, joten se ei ole iästä kiinni, kaikki ei ole kykeneviä äidiksi olemiseen ikinä. - että...
ei oo oikeeta ikää tulla raskaaksi. 16 vee on ehkä pikkusen liian nuori, kun sillon on kaikki koulut niin pahasti kesken. Siitä eteenpän kylläki ihan ok. Ite olin 18 ku ensimmäistä aloin oottaan ja nyt 23 ja toinen tulossa. Koskaan ei oo paremmin menny ku nyt ku on lapsi.
Ja muuten, miksi pitää olla nimenomaan korkeakoulututkinto ja pitkä suhde takana? Itelläni lähtökohdat oli että toisen asteen ammattitutkinto oli pohjalla ku ensimmäisen tein, eikä meillä mikään pitkä suhde ollu kerinny olla. Nyt opiskelen toista ammattia itelleni eikä edelleenkään oo kovin pitkä suhde takana. Ite elän lapsia varten, en miehiä :D- oltava provo
Vai ihanko tosissaan olet sitä mieltä, että 18-vuotiaana lapsen pykäily ja parin vuoden päästä toiselle miehelle on ok???
- hepsukka86
olin ite 17 vuotias ku sain ekan lapsen enkä silloin kokenu sitä mitenkän ihmeelliseks. Ärsytti kaikki tuommonen että "voi ku sä oot nuori, varmaan vaikeeta"... Eihän mulla oo sen vaikeampaa ku muilakaan äideillä :) Ennenvanhaan lapset tehtiin yleensä tosi nuorena, mut nykyään kaikki on muuttunu: pitäis olla koulutus, työpaikka jne ennen lapsen "saantia". Eli ensisynnyttäjien keskimääräinen ikä on noussut.
Tässä on mun mielestä hyvät ja huonot puolet eli toisaalta voit olla hiukan kypsempi vanhempana, mutta toisaalta taas kätilöt mun kohdalla kehu että ihanaa ku on nuori synnyttäjä ku synnytykset on helpompia ja jaksaa paremmin vastaisuudessa ku on nuori. Vaikka en kyllä tiedä onko sitten fysiologisesti kuitenki ihan sama ootko 17 vai 20 :)
Mut kokemuksesta voin sanoa että hyvin on menny ja toista lasta nyt yritetään. oon kyllä sitä mieltä että jos tosiaan haluaa lapsen niin siinä ei tarvii miettiä että paljonko pitäis käydä koulua ensin tai pitäiskö olla vaki-työpaikka eka. Lapset on siunaus ja ne onneksi tulee kun on tullakseen. Toivotavasti meillekkin pian :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803