Vihkikaava

Ohikulkija

Lestadiolaisilla kun on käytössä vielä vanha 1700-luvulta oleva raamatunkäännös, niin silloinhan heillä on myös vanha vihkikaava jossa lukee mm. näin

Vaimo on luotu miehen tähden, mutta miestä ei vaimon tähden. "Sinun tahtos pitä miehen alla annettu oleman ja hänen pitä sinun herras oleman."

24

2605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vl ......

      ...koskaan tuollaisia sanoja.

      Ehkäpä vihkikaava löytyy kirkkokäsikirjasta joka on kaikilla ev-lut.kirkossa sama.

      Tosin vl-häissä ei varmaankaan sanota että "kunnes avioero teidät erottaa"...

      • Jopas

        ...tuskin nyt muidenkaan vihkikaavassa lisäystä.


    • Tyrmistys

      Onko tosiaan vihkikaavassa ollut ennen tuollainen kohta? Milloin se on poistunut käytöstä?

      • Saara

        Tämä vihkikaava on ollut voimassa vuoteen 1913. En sitten tiedä käytetäänkö tätä enää missään yhteyksissä. Avauksen tekijä ilmeisesti olettaa. että lestadiolaiset vielä käyttää kyseistä kaavaa.


      • Lukutoukka
        Saara kirjoitti:

        Tämä vihkikaava on ollut voimassa vuoteen 1913. En sitten tiedä käytetäänkö tätä enää missään yhteyksissä. Avauksen tekijä ilmeisesti olettaa. että lestadiolaiset vielä käyttää kyseistä kaavaa.

        Luin Suomen kulttuurihistoriaa joka on ilmestynyt 2003 osa kolme (oma maa) Siinä puhuttiin tästä asiasta.


      • Tyrmistys
        Saara kirjoitti:

        Tämä vihkikaava on ollut voimassa vuoteen 1913. En sitten tiedä käytetäänkö tätä enää missään yhteyksissä. Avauksen tekijä ilmeisesti olettaa. että lestadiolaiset vielä käyttää kyseistä kaavaa.


    • el kirahwi

      Suomessa en ole tuollaista kuullut, mutta Amerikassa se kuuluu ainakin Old Apostolic Lutheran Churchin (=esikoislestadiolaiset) vihkikaavaan vakio-osana.

    • Nuin

      Ei tämä mikään vanhentunut juttu ole !!!

      Ef. 5:22   Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
      Ef. 5:23   sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
      Ef. 5:24   Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.

      Ef. 5:25   Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,

      Ef. 5:26   että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, *)vedellä pesten, sanan kautta,

      *)Kaste

      Ef. 5:27   saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.

      Ef. 5:28   Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
      Ef. 5:29   Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
      Ef. 5:30   sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.

      Ef. 5:31   "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."

      Ef. 5:32   Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.

      • Tyrmistys


      • Nuin
        Tyrmistys kirjoitti:

        Niin ei tietenkään ole.

        Saatanahan saa tällä keinolla hirmuvaltiaan otteen parisuhteeseen. Oletko muuten tutustunut avioerotilastoihin viime aikoina?

        Haluaisitko kuulla tästä kristillisestä vaimon alamaisuudesta lisää?


      • vlm
        Nuin kirjoitti:

        Niin ei tietenkään ole.

        Saatanahan saa tällä keinolla hirmuvaltiaan otteen parisuhteeseen. Oletko muuten tutustunut avioerotilastoihin viime aikoina?

        Haluaisitko kuulla tästä kristillisestä vaimon alamaisuudesta lisää?

        ...olisi mielenkiintoinen kuulla seikkaperäisen selvityksesi asiassa, joka ei näytä kaikille avautuvan oikein.


      • Nuin
        vlm kirjoitti:

        ...olisi mielenkiintoinen kuulla seikkaperäisen selvityksesi asiassa, joka ei näytä kaikille avautuvan oikein.

        Ef. 5:25   Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,

        Antaa itsensä alttiiksi puolisonsa, vaimonsa edestä.

        - Kuulostaa hyvin vaikealta. Eikä se tosiasiassa helppoa olekaan. Minä olen kovin epäonnistunut tässä asiassa.

        Tarkoittaa käytännön elämässä sitä, että kantaa päävastuun perheen hengellisestä elämästä, lasten kasvatuksesta, perheen hyvinvoinnista ja taloudesta, ja pitää ensisijaisesti hyvää huolta rakkaimmastaa, vaimostaan.

        Vaimon nimi on eesär pehmeällä ässällä, mikä tarkoittaa suomeksi apu. Eikä se tarkoita apulainen.

        1. Moos. 2:18   Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva."

        - Avun, joka on hänelle sopiva, siis miehelle miehetär. Hänelle sopiva. Jumala teki HÄNET.
        _______________________________________________________________

        Minä joudun usein menemään iki-ihanan miehettäreni kaulaan ja sanomaan hänelle, "jaksatko sinä antaa minulle anteeksi". Näin minulle raukalle taas kävi.

        En vielä, hän sanoo, tunteita on nyt paljon, olen jälleen pettynyt ja vihainen, olen tosi pettynyt sinuun. Sinä et edelleenkään ole oppinut tätä asiaa.

        Totta, en ole delleenkään oppnut. Hyvä, rakkaani, minä ymmärrän hyvin sinun tunteesi, paremmin ei voisi ollakaan, minä odotan.

        Hän saattaa seuraavana päivänä, tai iltana kapsahtaa kaulaani ja pyytää minulta anteeksi kaikkea sitä, mitä hän on väärin tehnyt.

        Jeesuksen nimessä ja veressä, usko rakkaani kaikki sinun syntisi anteeksi.

        Olen vilpittömästi kiitollinen Jumalallle tästä elämäni parhaimmasta avusta, uskollisesta puolisostani ja rakkaimmasta Ystävästäni.


      • Tyrmistys
        Nuin kirjoitti:

        Niin ei tietenkään ole.

        Saatanahan saa tällä keinolla hirmuvaltiaan otteen parisuhteeseen. Oletko muuten tutustunut avioerotilastoihin viime aikoina?

        Haluaisitko kuulla tästä kristillisestä vaimon alamaisuudesta lisää?


      • Anonyymi
        Nuin kirjoitti:

        Ef. 5:25   Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,

        Antaa itsensä alttiiksi puolisonsa, vaimonsa edestä.

        - Kuulostaa hyvin vaikealta. Eikä se tosiasiassa helppoa olekaan. Minä olen kovin epäonnistunut tässä asiassa.

        Tarkoittaa käytännön elämässä sitä, että kantaa päävastuun perheen hengellisestä elämästä, lasten kasvatuksesta, perheen hyvinvoinnista ja taloudesta, ja pitää ensisijaisesti hyvää huolta rakkaimmastaa, vaimostaan.

        Vaimon nimi on eesär pehmeällä ässällä, mikä tarkoittaa suomeksi apu. Eikä se tarkoita apulainen.

        1. Moos. 2:18   Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva."

        - Avun, joka on hänelle sopiva, siis miehelle miehetär. Hänelle sopiva. Jumala teki HÄNET.
        _______________________________________________________________

        Minä joudun usein menemään iki-ihanan miehettäreni kaulaan ja sanomaan hänelle, "jaksatko sinä antaa minulle anteeksi". Näin minulle raukalle taas kävi.

        En vielä, hän sanoo, tunteita on nyt paljon, olen jälleen pettynyt ja vihainen, olen tosi pettynyt sinuun. Sinä et edelleenkään ole oppinut tätä asiaa.

        Totta, en ole delleenkään oppnut. Hyvä, rakkaani, minä ymmärrän hyvin sinun tunteesi, paremmin ei voisi ollakaan, minä odotan.

        Hän saattaa seuraavana päivänä, tai iltana kapsahtaa kaulaani ja pyytää minulta anteeksi kaikkea sitä, mitä hän on väärin tehnyt.

        Jeesuksen nimessä ja veressä, usko rakkaani kaikki sinun syntisi anteeksi.

        Olen vilpittömästi kiitollinen Jumalallle tästä elämäni parhaimmasta avusta, uskollisesta puolisostani ja rakkaimmasta Ystävästäni.

        Mikä on miehetär?

        Miten tuo, että miehettäresi "jaksaa" antaa sinulle anteeksi "käymisesi", mitä ne sitten ovatkaan, liittyy siihen, että Jeesus on sovittanut kaikkien ihmisten synnit ristinkuolemallaan?

        Puolison uskollisuutta et koskaan voi tietää.


    • Nuin

      Tämän lyhyemmin sitä ei voi sania:

      Ef. 5:33   Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.

      • ssss

        nuo tekstit?


      • Nuin
        ssss kirjoitti:

        nuo tekstit?

        v. -38 kirkkoraamatun tekstiä. Paavalin kirjeestä
        Efesolaisille.


    • Patriarkka

      Olkoon nainen kotona ja hoitakoot hänen miehensä pyhän siemenen hedelmää. Pukekoon mies naisensa siveysvyöhön, kun naisen siittämisen tai synnyttämisen aika ei ole. Aamen.

      • Birgitta

        Kuinka usein Tämä Urho kävisi aukaisemassa siveysvyötä?


    • POISTAA

      Vihkikaava on ansa joka jokaisen nuorenparin eteen kirkko asetta, jotta jso et vanno niin menee maine.

      Tai jotakin sellaista, vannoahhan ei saa minkään syyn tähden, eikä minkän kautta.

    • vl ..........

      tasa-arvoisuutta korostetaan vl-piireissä.

      muihin lestadiolaissuuntiin en ota kantaa, kun ei o muuta tietoa kuin Nuin kirjoittamat

      • Nuin

        Jumalan sanan mukaan hyvässä ja antoisassa avioliitossa vaimo on miehensä alamainen. Piste.

        Aika vähän näistä minun tietääkseni lestadiolaisuudessakaan ymmärretään.
        Eikä monessa muussakaan laisuudessa.
        Muuta kautta minäkin olen näitä asioita
        oppinut.

        Tosin meillä oli nuorempia pareja jotka
        olivat jo, jouduttuaan karikolle, opiskelleet näitä asioita ja rohkaisivat myös meitä vanhempia, järjestämällä mm.
        avioliittotapahtumia.

        Useimmitenhan alamaisuus mielletään samaksi
        kun alistaminen miehen valtaan, nyrkin
        ja hellan väliin.

        Ja Mikäs ihme se on jos näin käy. Jos ihmisen Jumalakin on ankara ja lakihenkinen tuomari, niin sitä hän on silloin myös itsekin miehenä.

        Kristus, seurakunnan pää, jota (toiseksi) mieheksi sanotaan, ei ole lainkaan edellä mainitun kuvan kaltainen. Sen me näemme evankeliumista, ihmisen pelastushistoriasta, ellemme ole aivan sokeita.

        Raamatussa onnellisen avioliiton avaimet kuitenkin edelleen ovat, ja ne on hyvä lukea ja opiskella sieltä myös käytettäväksi käytännössä. Moni on nimittäin opiskellut kantapäänsä kautta. Ja moni on yhä edelleen avioliitossa, jossa kärsimys ja toinen toisensa ymmärtämättömyys, nalkuttaminen, alistaminen ja alistuminen ovat päänäytelmänä.

        Se mikä Jumalasta on lähtöisin, se on ihmiselle aina kaikista parasta. Tekijämme Jumala on manuaalit luomastaan Raamattuun ylös kirjoittanut.

        Avioliittokaan ei toimi noin vaan itsestään, ilman huoltoa ja hoitamista. Kuten ei toimi mikään muukaan. Ihoammekin me hoidamme huolella, peseydymme, ja pukeudumme ulos lämpimästi, eivät ne lämpö, puhtaus ja vaatteetkaan itsestään tule, ihminen näkee vaivaa niiden eteen.

        Mutta kuinka on monesti avioliiton ja puolison kanssa? Hoidetaanko ja hellitäänko näitä asioita huolella? Avioliiton pitäisi toimia itsestään ja vielä paremmin, kun kone! Siitä mitataan ulos kaikki vähäkin, mitä siitä tulee ja vahvempi itsekäs vetää korren kotiin. Mutta ei nauti parisuhteestaan.

        Sitten kun se lakkaa kokonaan toimimasta ja toinen pakkailee laukkuaan, niin ihmetellään vasta, että mikäs nyt yht` äkkiä tuli, kun se tähänkin asti hyvin toimi.


    • Anonyymi

      Olen tutkinut avioliittokäsitystä monen itseäni viisaamman teologin kanssa. Raamatussa ei vihkikaavaa, eikä ns papin aamenta. Häät olivat juhla, jossa mies ja nainen lupautuivat toisilleen. Jeesus korosti uskollisuutta ja rakkautta. Kaikkiin suuriin ja pienempiinkin päätöksiin siunausta tulisi pyytää.

    • Anonyymi

      Tuohan voisi olla käytössä samoin kuin morsiamen saattaminen alttarille isänsä toimesta on edelleen käytössä. Täytyy ymmärtää ero perinteiden ja tämän päivän realiteettien välillä. Ne eivät ole ristiriidassa vaan kauniisti toisiaan täydentäen läsnä elämässämme.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      727
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      703
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      672
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      610
    Aihe