Porsche 924, riittääkö hupia?

harrastaja

Jos rahaa ei ole ylenmäärin, ja rakentelunkin tulisi olla "helppoa ja halpaa", niin onko 924:sesta harrastepeliksi? Kuulemma hyvä ajaa ja muutenkin miellyttävä auto, mutta tehoa toivoisi olevan enemmän. Iskunpituus on pitkä ja kansi ahdas venttiilit pienet, niin ihmeitä ei ilman turboa ulos oteta vaikka kuinka "harrastaisi". Kuittaako hyvä alusta tehovajeen, vai pitäisikö ostaa vastaavalla ~3000 eurolla joku muu auto? Esim. saman ikäisiä BMW 325:sia saisi samalla rahalla. Ovat kireämpiä kulkemaan, mutta eivät näytä yhtä hyvälle, eivätkä ilmeisesti tunnu radallakaan yhtä hyvälle?

18

4025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harrastelija

      No onhan siinä 50/50 painojakauma, joten varmasti tasapainoisempi ajaa kuin tuo bemari. Eihän 924 mikään raketti ole mutta mielestäni harrasteautona ehdottomasti mielenkiintoisesti kuin bemari.

      • Harrastelija

        Tarkoitin toki siis, että mielenkiintoisempi. *puskee lukihäiriöö*


    • Fireblade

      Moi

      Nuoruus muistuu mieleen...joskus 80-luvulla tollasella ajelin.

      Odotukset olivat korkealla, saisinhan koettaa Porschea, ihan ensimmäistä kertaa.

      Pettymys oli sanoinkuvaamaton: Ei kulkenut mihinkään, ei pitänyt mitään sanottavaa ääntä eikä edes pärjännyt kiihdytyksissä Yamaha RD 125 mopottimelle. Mopottimessa oli Micronin tehoputki...mutta silti.

      Itse säästäisin pikkasen lisää ja valitsisin ton 944 porsaan, se sentään kulkee paremmin kuin viritetty mopo...

      Koeaja ihmeessä. Jos koeajon jälkeen vielä sulle kelpaa, niin unohda mun jutut ja nauti liukkaasta ulkonäöstä.

    • 951

      Olen omistanut sekä 924än että BMW 325en. Enpä uskonut tätä kirjoittavani, mutta BMW 325 tarjoaa kyllä enemmän! BMW kone on paljon mukavampi kuin VW/Audi 2 litrainen!

    • 944-88

      nuo tietysti ovat... itse mietin noita 924/325 vaihtoehtoja muutama vuosi sitten mutta päätin jättää silloin auton ostamatta ja säästää rahat 944:ään, eikä päätös ole kaduttanut. =) Tietysti yksi vaihtoehto on muuttaa normi 924 "ässäksi" jos kaipaa lisäpuhtia, ja saisihan siinä samalla aidon pannun pellin alle... siihen että onko kuinka työläs projekti en osaa sanoa.

      • harrastaja

        Muistaako kukaan koneen vaihtoon säädöksiä. Saako 924S koneen vaihtaa ihan tuosta vaan 924:seen? Liekkö jarrut samat? Entäs muiden merkkisten autojen koneita. Jenkkiautoihinhan aikoinaan vaihdeltiin oldsin konetta chevyyn ja chevyn konetta oldsiin, nissanin dieseliä chevyyn jne. Onnistusko 924:seen viskaamaan jotain puoli-ilmaista opelin/volvon 2.3-2.5l konetta, vai onko joku säädös joka estää tämän?


      • 944-88
        harrastaja kirjoitti:

        Muistaako kukaan koneen vaihtoon säädöksiä. Saako 924S koneen vaihtaa ihan tuosta vaan 924:seen? Liekkö jarrut samat? Entäs muiden merkkisten autojen koneita. Jenkkiautoihinhan aikoinaan vaihdeltiin oldsin konetta chevyyn ja chevyn konetta oldsiin, nissanin dieseliä chevyyn jne. Onnistusko 924:seen viskaamaan jotain puoli-ilmaista opelin/volvon 2.3-2.5l konetta, vai onko joku säädös joka estää tämän?

        Tästä en ole ihan varma mutta muistelen että 924 S käyttää samoja jarruja kuin 944 ja luulen että ne joutuu vaihtamaan muutoskatsastukseen. Kai siihen autoon pystyy jonkun muunkin auton tekniikan vaihtamaan mutta itse en siihen lähtisi...


    • Dieselpossun rakentaja

      aito VAG 1.9 TDI. Lastuttamalla siitä saa sitten ihan kivasti tehoa / vääntöä.

      Itselläni on jo projekti vireillä. Luvat saa helposti.

      • harrastaja

        Hei,
        vaikka autoa ei ole alla, niin idea kuulostaa niin mielenkiintoiselta, että olisi mukava kuulla lisää. Saako sinua kiinni sähköpostilla, tai oletko koonnut aineistoa projektista verkkoon?


    • 924/944

      Mulla oli 944 ja 924 yhtä aikaa, nyt vain 924. Vanhempana sitä on huomannut, ettei tehoilla ole niin väliä - ei Suomen olosuhteissa ja liikennelakien puitteissa ole mitään iloa 3.0 litraisesta 944:stä. Muutenkin 924 on tasaisempi auto maantieajossa, kulutus on pienempi, huoltokustannukset ja varaosat huomattavasti edullisemmat. Korjauksia 924:lle pystyy/voi ja saa tehdä itse. 944:ssä esim jako- ja tasapainohihnojen vaihto täytyy aina tarkatuttaa Porchen huollossa, koska muuten ne ovat joko liian kireällä tai löysällä -> ikävä vinkuminen... 944 vie öljyä, joskus jopa 1L/1000 km jos innostuu polkemaan. 924 ei kuluta öljyä kuin muutaman desin 10 000km vaihtovälillä. Itse tykkään kustannusten ja matka-ajonautinnon vuoksi 924:stä.

      • 951

        Minulla on 3.0 litrainen 944, tosin turbo sellainen. Täytyy sanoa, että kyllä moisesta 3.0 litraisesta koneesta on paljonkin iloa sekä Suomessa että muualla euroopassa ! Tehoja autossa on yli 400 ja vääntöäkin reilu 400 newtonia. Juuri vääntö tekee autollani ajamisen nautinnollisen.Kulutuksella tuskin on suurtakaan merkitystä kun puhutaan harrasteautosta. Ei niitä hihnojen kireyksiä tarvitse missään Auto Carrerrassa teettää. Itse ostin jo vuosia sitten tarvittavat Porsche työkalut kyseistä toimenpidettä varten.


      • jaa-a
        951 kirjoitti:

        Minulla on 3.0 litrainen 944, tosin turbo sellainen. Täytyy sanoa, että kyllä moisesta 3.0 litraisesta koneesta on paljonkin iloa sekä Suomessa että muualla euroopassa ! Tehoja autossa on yli 400 ja vääntöäkin reilu 400 newtonia. Juuri vääntö tekee autollani ajamisen nautinnollisen.Kulutuksella tuskin on suurtakaan merkitystä kun puhutaan harrasteautosta. Ei niitä hihnojen kireyksiä tarvitse missään Auto Carrerrassa teettää. Itse ostin jo vuosia sitten tarvittavat Porsche työkalut kyseistä toimenpidettä varten.

        Hyvähän siellä landella on itse värkätä, kun aittoja/navetoita/lampoloita tms. on tyhjillään niin että ilmaista työtilaa riittaa...

        Toinen asia on, kauanko ylikireäksi rääkätty vanha kone kestää ja antaa iloa ;)


      • 951
        jaa-a kirjoitti:

        Hyvähän siellä landella on itse värkätä, kun aittoja/navetoita/lampoloita tms. on tyhjillään niin että ilmaista työtilaa riittaa...

        Toinen asia on, kauanko ylikireäksi rääkätty vanha kone kestää ja antaa iloa ;)

        No Helsingin alueella navetat on aika vähissä :)
        Kaipa minä asun landella, kun kehä III on matkaa reilu kilometri. Pitää olla ammattitaitoa, että tietää mitä tekee.Omalla autollani on ajettu tässä muodossa (yli 400 hv) reilu 70.000 km. Hyvin on kestänyt. Ja vaikka ei kestäisikään, niin ei paljon paina.Tämä on kuitenkin vain harrastus.Mulla on ladossa vastaavia kone aihioita odottamassa jos sattuu kilahtamaan.
        Jos kilahtaa, niin sitten saa iloa rakentamisesta.
        Käyttöautona mulla on ihan eri vehkeet.


    • Staffan

      Riippuu vähän mitä autoltaan odottaa. Porschelta tunnutaan lähes aina odottavan suorituskykyä ja siinä suhteessa 924 ei ole kyllä oikeen mistään kotoisin. Yhdellä tutulla oli tuollainen pari vuotta takaperin (sittemmin luopunut siitä). Kerran otettiin pieni kiihdytyskisa Nissan 200SX 1.8 Turbon kanssa ja turpiin tuli lujaa. Olihan se vähän noloa kun japsi jätti porssen noinkin reilusti. Toisia se ei toisaalta varmaan haittaa yhtään. Ajettavuudeltaan porsse on ihan kiva peli.

      • korpraaliesa

        Datsun 240z olisi ollut sopiva mittari, verata aikakautensa autoja.
        Muijan fiestakin pätkii kiihdytyksessä mun 924sen mutta ei ajossa.


    • harrastaja

      Nyt olisi kiikarissa mielenkiintoinen 924 projekti. Autossa käytännössä sisusta, takalasi yms. "pientä" irti, eli kaipaa kasausta, ja todennäköisesti maalausta. Autolla voi ajaa. Auto ei ole ollut rekisterissä vuosiin.

      Eli mitä moisesta kannattaa maksaa, mielenkiintoa rakenteluun on, ja todennäköisesti autoa tulisi purettua vielä "paljon" lisää, ja sitten lopulta kunnolla kasaan. Itse tarkoitus laittaa kaikki, eli hionnat, maalaukset, sisustan laitot yms. Auto siis ihan suomen liikenteessä aikoinaan ollut, ei tax free. 4 pulttiset pyörät (takana siis rummut?) ja 4 pykäläinen laatikko.

    • Heikki S2

      Uusimmassa Porsche 911 Worldissa tai miten se lehden nimi meneekään, on hieno pienellä budjetilla ratakelpoiseksikin rakennettu 924.

      Kantsii katsoa.

    • Täytyy vertailussa huomioida et 924 on 70 luvun tuote ja vertaa ikäisiin autoihin. Kaunis ja hyvä ajaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6402
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4123
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      268
      2543
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1508
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1367
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1080
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe