Vesiheinä ongelma

hilavitka

Miten saadaan vesiheinä pois kasvimaalta,muuten kuin kitkemällä? Se ryökäle seuraavana kesänä taas rehoittaa.Missä vaiheessa siementää,voisiko käyttää niitä rikkaruohomyrkkyjä?

28

2991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1943

      kasvimaan hyvin varhain keväällä. Otan juuret kunnolla pois. Silloin ei vesiheinäkään pääse rehottamaan. Itse en käytä myrkkyjä, ala on niin pieni, ettei ole suurta vaivaa.

      • *Erilaisia tapoja

        Kyllä se kuitenkin on hyvä kosteuden pitäjä, vaikka onkin kiusallinen.


      • 1943
        *Erilaisia tapoja kirjoitti:

        Kyllä se kuitenkin on hyvä kosteuden pitäjä, vaikka onkin kiusallinen.

        keräsimme vesiheinää kanoille ruoaksi.


    • Tuntuu siltä, että sitä ei saa millään pysymään poissa, se vaan yht'äkkiä ryöpsähtää ja täyttää maan, mielestäni on jopa juolavehnää pahempi.

      Viime kesänä jätin kasvimaani "kesannolle", ajoin jyrsimellä ja syksyllä vielä myrkytettiin - saapas nähdä, mitä sieltä ensi kesänä pukkaa!

      Minä muistan lapsuudessani sitä revityn possuille ja ne tykkäsivät sitä "mussuttaa"

      • Eämme vuotta 2009

        Myrkkyä, huh onpa pelottavaa.
        Toivottavasti lapset ja eläimet eivät tule lähelle peltojasi.


      • Tellastiina*
        Eämme vuotta 2009 kirjoitti:

        Myrkkyä, huh onpa pelottavaa.
        Toivottavasti lapset ja eläimet eivät tule lähelle peltojasi.

        Mitä mahdat kuvitella?
        Peltoja on näillä nurkilla jokaisella ja luomua ei kellään, joten joka kesä niitä myrkytetään enkä ole kuullut, että kukaan olisi siihen kuollut!
        Pieni synti on minun kasvimaani myrkytys!


    • Rikkaruohot suojaa maata erroosiolta,eikä pidä nähdä vihollisena,kuivana kesänä on taatusti mansikoidenkin pelastus..Jos huolehtii tarpeellisen lannoituksen viljeltävälle...

      • Roundup

        säilyy vuosikymmeniä, vaikka sitä markinnoidaan turvallisena jokahemmon myrkkynä.
        Pohjavesiä pilaa, syöpää aiheuttaa. Itse kun muutin maalle, ensimmäiseksi kannoin edellisiltä asukkailta jääneen rounduppipurkin ongelmajätekeräykseen.
        Muita myrkkyjä ei tilalla tarvittu kuin lakkasuolla offia, ja hyvin kaikki kasvoi.


      • maan,,,

        rakenteesta ja lannoituksesta riippuu myös vesiheinän ryöpsähtäminen. Luonnonmukaisesti lannoittaessa ei ongelma yleensä paisu yli äpräiden.
        Keinolannoitteet on hyvin yksipuolisia eivätkä ruoki maan hedelmällisyyttä.
        Kirjoista löytyy tietoa, mikä rikkaruoho on tunnusomainen kullekin ravinnepuutokselle- tai vääristymälle.


      • Tellastiina*
        maan,,, kirjoitti:

        rakenteesta ja lannoituksesta riippuu myös vesiheinän ryöpsähtäminen. Luonnonmukaisesti lannoittaessa ei ongelma yleensä paisu yli äpräiden.
        Keinolannoitteet on hyvin yksipuolisia eivätkä ruoki maan hedelmällisyyttä.
        Kirjoista löytyy tietoa, mikä rikkaruoho on tunnusomainen kullekin ravinnepuutokselle- tai vääristymälle.

        Yks kakkaa, kaks kakkaa,
        muuta ei sitten tarvitakkaan!

        Menikö mainoksen puolelle?


    • ibiza

      Minä olen viherpeukalo ja minulla on myös aika suuri kasvimaa...

      Kasvatan lähinnä porkkanaa, perunaa, naurista, tilliä ja salaattia... Porkanamehuakin pakastin viime syksynä n. 40 litraa... Vesiruohoja ei maallani kitketä kun perunapenkeistä... Viljelen seuraavasti... :)

      Kasvatyspenkin teen kaksiriviseksi... Penkin pintaan teen vaot ja levitän kaksinkertaisen märän sanomalehden penkin pintaan siten että lehti menee vaon pohjaan ja peittäen penkin... Puukolla halkaisen lehden vaon pohjasta ja levitän puhdasta hiekkaa vaon pohjalle... Kylvän siemenet vakoon ja puhdasta hiekkaa päälle... Näin kylvän kaikki juurekset ja vihannekset... Käytävien kohdalla minulla on mansikkamuovi...

      Sipulipenkin päälle mansikkamuovi ja pistokkaiden kohdalle reiät johon pistokas laitetaan... Hiekkaa reiän kohdalle niin vain sipuli kasvaa ylös... Sama muovi on ollut jo viisi vuotta...

      Lisäksi tietenkin kasvatan mansikkaa, vadelmaa ja viinimarjoja...

      Kyllä oman maan tuotteet ovat mitä parhaita itselle ja "harmoonisilleni"... Lannoitteena minulla on ainoastaan hyvä komposti...

      Kyllä kesällä voi tehdä muutakin kun kitkeä rikkaruohoja!!! :)

      • Pirre*

        hyvästä vinkistä, vaikken viherpeukaloinen olekaan, mutta jotain pientä kasvattaisin..


      • RosaLiiin

        olipa hyviä vinkkejä jutussasi, kiitos.
        Taidan kokeilla ensi kesänä.
        Olen noita sanomalehtiä käyttänyt aikaisemmin puutarhassani mutta tuo hiekka,
        sen saa olla varmaan aikas hienoa.

        Joka kesä on hauskaa kokeilla jotain uutta kasvia,
        ensi kesänä ajattelin kokeilla tutun punajuuren lisäksi niitä ei punaisia punajuuria :)


      • ibiza*
        RosaLiiin kirjoitti:

        olipa hyviä vinkkejä jutussasi, kiitos.
        Taidan kokeilla ensi kesänä.
        Olen noita sanomalehtiä käyttänyt aikaisemmin puutarhassani mutta tuo hiekka,
        sen saa olla varmaan aikas hienoa.

        Joka kesä on hauskaa kokeilla jotain uutta kasvia,
        ensi kesänä ajattelin kokeilla tutun punajuuren lisäksi niitä ei punaisia punajuuria :)

        olla hienoa ja puhdasta "rikkakasvien" siemenista... Haen itse sitä sangoilla hiekkamontulta... :)


      • ibiza*

        tuotteet menevät itsellä ja "harmoonisien" perheissä... Vadelmaa tulee niin paljon ( viime kesänä 16 sangollista ) että olen antanut naapurien poimia itselleen... Kyllä sieltä vastineeksi tulee talven mittaan pullapitkoa ja rieskaa... :)

        Ryvässipulia saa parhaiten maatalousoppilaitosten myymälästä samoinkuin alkuperäistä "kaskinaurista"... :)


    • hilavitka

      Kiitos monista vinkeistä,lähinnä halusin tietoa Raundapista?

      • Täältä löydät tietoa Roundupista.
        Eihän se niin kamalaa myrkkyä ole kuin mitä jossain viestissä annettiin ymmärtää.

        http://www.roundup.fi/


      • Hanna
        Tellastiina kirjoitti:

        Täältä löydät tietoa Roundupista.
        Eihän se niin kamalaa myrkkyä ole kuin mitä jossain viestissä annettiin ymmärtää.

        http://www.roundup.fi/

        Roudnuppia valmistaa ylikansallinen jätti Monsato tunnetaan ympäristöväen piirissä roistovirmana, joka väen vängällä vie geenimanipulaatiota kehitysmaihin.

        Roundupin haitallisuudesta on monia tutkimuksia. Mutta arvatkaapa kaksi kertaa, mikä tieto pääsee pinnalle, kun vastassa on jättifirma mainoskampanjoineen!


      • on Monsatolla
        Hanna kirjoitti:

        Roudnuppia valmistaa ylikansallinen jätti Monsato tunnetaan ympäristöväen piirissä roistovirmana, joka väen vängällä vie geenimanipulaatiota kehitysmaihin.

        Roundupin haitallisuudesta on monia tutkimuksia. Mutta arvatkaapa kaksi kertaa, mikä tieto pääsee pinnalle, kun vastassa on jättifirma mainoskampanjoineen!

        olkoon tuotteen valmistaja mikä nyt hyvänsä.

        Oletteko muuten koskaan miettineet, miksi joka kolmas sairastuu elämänsä aikana syöpään.

        En kelpuuta vastausta, Eletään nykyään pidempään. Se ei ole realistinen.


      • Impi-vihtori
        Tellastiina kirjoitti:

        Täältä löydät tietoa Roundupista.
        Eihän se niin kamalaa myrkkyä ole kuin mitä jossain viestissä annettiin ymmärtää.

        http://www.roundup.fi/

        ROUNDUP. Pahempaa kuin kamalaa. Älä pilaa puutarhaasi tulevaisuutta moisella myrkyllä.


    • Sinimarjanen

      vesiheinää niinkään rasitteena kitkeä. Juolavehnä onkin juttu erikseen. Sitä saa kiskoa ja kiskoa,
      eikä meinaa millään lähteä irti.:)

      • 1943

        niitä sitkeimpiä. Vuohenkaali on aivan hirveä, se leviää joka paikkaan, ja peltokorte. Sillä on juuret syvällä. Viime aikoina mulla ei ole ollut viljelyksessä kuin maa-artisokka, mustajuuri ja pensaspapu. Mietin, miksi lapsena vesiheinää sanottiin, se oli malssa.


      • 1943 kirjoitti:

        niitä sitkeimpiä. Vuohenkaali on aivan hirveä, se leviää joka paikkaan, ja peltokorte. Sillä on juuret syvällä. Viime aikoina mulla ei ole ollut viljelyksessä kuin maa-artisokka, mustajuuri ja pensaspapu. Mietin, miksi lapsena vesiheinää sanottiin, se oli malssa.

        Vesiheinän oikea nimi on pihatähtimö.
        Minä muistan sitä kutsutun myös malttaruohoksi.


      • maito ohdake, sen juurta ei tarvia jäädä kuin pikkupalanen multaan, ja taas kasvaa..ja pistelee kitkiessä kädet..


      • Pirrejuupas kirjoitti:

        maito ohdake, sen juurta ei tarvia jäädä kuin pikkupalanen multaan, ja taas kasvaa..ja pistelee kitkiessä kädet..

        ja hevonhierikka - sitä kun yrittää repäistä ylös katkeaa varmasti ilman, että pätkääkään juurta tulee mukana.
        Ainoa "luonnonmukainen" keino on talikko tai lapio!


    • vanha konsti

      Meillä oli maalaiskodissa sokerijuurikasta ja lanttua. Me lapset tietysti harasimme maan ja harvensimme kasvit. Nythän homma olisi varmaan kiellettyä = lapsityövoiman hyväksikäyttöä. Saisikohan siitä vanhemmat jopa linnaa? Meille se oli ihan ok. hommaa, työssä oppimista. Enkä muistele pahalla, vaikka aina ei kivaa ollutkaan.

      Harventamiseen oli erikoinen lyhytvartinen, tasateräinen sokerijuurikashara. Ostin jonkin E-liikkeen lopetusmyynnistä sellaisen itselleni joskus 80-luvulla, kun hyväksi tiesin; se on mielestäni kaikkein paras kasvimaan puhtaanapitoon. Vähän pyöräyttää haralla kun ensimmäiset vihulaiskasvit taas kerran nousevat - nopeaa ja helppoa. Samalla hoituu multa kuohkeaksi ja kuivahtaa. Vesiheinähän leviää nopeimmin kosteassa mullassa. Kitkeminen ei kiehdo yhtään, siksi hoitelen yleensä homman pois ennenkuin rikkaruohot ehtivät turhan suuriksi. Myrkkyjä en kasvimaalle levitä. Lannoitteeksi kompostia ja hevon peetä.

      Tuon Ibizan systeemin kopsasin ja pistin itselleni talteen, lähetin myös omiin viljelyksiin hurahtaneelle tyttärelle. Hienot ideat, kiitos niistä! Ehkä rakas harani on jatkossa tarpeeton ;-D

    • Anonyymi

      Itselläni vesiheinä valtaa kasvimaiden lisäksi nurmialueita. Pahimmissa paikoissa kasvaa muutamassa hetkessä läpitunkemattomaksi matoksi, joka tukahduttaa nurmen kuoliaaksi. Johtunee tontin ravinteikkaasta ja kosteasta maaperästä.

      Ratkaisuksi osoittautui nurmikon ilmaaja. Se repii rihmamaisesti leviävän vesiheinän irti maasta tehokkaasti, ja samalla vahvistaa nurmea ilmatessaan maan. Vinkiksi samasta ongelmasta kärsiville!

    • Anonyymi

      Juurineen poistettava, ei myrkkyjä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      662
      4906
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3529
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      155
      3268
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      169
      2518
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2339
    6. 257
      1923
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1359
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe