Tilitoimistoissa työvoimapulaa?

Tradenomi -05

Etsin työtä nyt, kun sijaisuuteni loppuu nykyisessä paikassa. Olen huomannut että käytännössä ainoita paikkoja, missä on nyt taloushallinnon työtä tarjolla on tilitoimistot. Millaisia ne ovat työpaikkana? En tunne ketään joka olisi ollut. Harkitsen hakemista, mutta valaiskaa nyt joku kiltti ihminen millaista niissä on? Palkkataso on varmaan parempi kuin yksityisissä firmoissa, koska työ on käsittääkseni haastavampaa? Mitä etuja niissä on?

En ole pk-seudulta vaan yhdestä isoimmista Suomen kaupungeista kuitenkin.

28

11849

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sew2ew

ja maksetaan vähän ja alkuvuodesta joutuu painamaan 24/7

• hetkellä

on kiireisimmät ajat tilitoimistoissa.

Itselläni monen vuoden kokemus, tällä hetkellä en ole tilitoimistossa. Kieltämättä, kun ensimmäisen kerran menin, niin oli aikamoinen järkytys.

Sisua vaaditaan, moni kääntyy kannoillaan. Siksi mielellään haluavat sellaisen jolla ennestään kokemusta tilitoimistotyöstä.

Jos jaksat niin sieltä voit saada arvokasta ja monipuolista kokemusta. Lisänä on se asiakaspalvelupuoli ja monenlaista yrittäjää. Pitää ystävällisesti palvella ja selittää... Eli stressiä on mutta toisaalta haasteellista. Nuorena sitä jaksaa.

Arvostetaan KLT-tutkintoa ja kokemusta, eli palkkataso aloittelijalla ei varmaan päätä huimaa.

• mistä rahaa?

Ei siinä mitään sisua vaadita. Pitää vaatia kunnon palkkaa! Ei se kiireienn työ ja ylityöt pelota, kun palkka on kohdallaan! Siitä se on kiinni.

• tarkennusta

Minun käsittääkseni kaikki tilitoimistot ovat yksityisyrityksiä, eivät siis valtion tai kuntien laitoksia.

• tilitoimisto1

Kokemusta minullakin vuoden verran tilitoimistosta. Toista kertaa en lähde tilitoimistoon, ellei ihan pakko. Työ on todella stressaavaa varsinkin nyt keväällä, palkka on todella huono työn vastuuseen nähden. En kyllä näkisi mitään etuja tilitoimisto työssä. Monipuolista ja erittäin haasteellistahan se on kun montaa eri yritystä pyörittää, mutta itse en enää lähde kun kerran olen päässyt sieltä pois. Hyvää kokemusta sieltä ainakin saa :)

• käynti!

Aikoinaan olin töissä firmassa, jossa hoidin kaikkea toimistotyötä. Tositteet tiliöin, jotka sitten toimitettiin tilitoimistoon. Tilikauden lopussa kävin siellä tilitoimistossa etsimässä mm. siirtyviä eriä jne. Sen verran mitä siellä kävin, oli kyllä sellaista stressiä, että ajattelin kuka ikinä voi olla sellaisessa paikassa töissä. Minullekin kirjanpitäjä huuti minkä ikinä kerkesi, mikään ei ikinä ollut hyvin. Enkä edes ollut työsuhteessa siihen tilitoimistoon. Mainittakoon, että parin vuoden kuluttua minä hoidin koko juoksevan kirjanpidon, pomo osti kirjanpito-ohjelman. Tilitoimisto teki vain poistot ja veroilmoituksen. Jo silloin ajattelin, että ikinä en mene tilitoimistoon töihin, jos ei ole ihan pakko. Eikä ole ollut pakkoa!

• ja tilitoimisto

Lauseesi;

"Palkkataso on varmaan parempi kuin yksityisissä firmoissa, koska työ on käsittääkseni haastavampaa"

googleta hyvä ihminen tilitoimistoalan palkat, todellisuus valkenee sinullekin.

Saan yksityisessä firmassa 2.000 euroa enemmän kuin tilitoimistossa. Työ on samaa, pyöritän viittä yritystä ja haastavuutta piisaa..

• kohta KHT

mutta palkka huonompaa

• kysyn minä
        kohta KHT kirjoitti:

mutta palkka huonompaa

Millä ne niihin sitten saavat työvoimaa ollenkaan, jos palkka on huono, ja stressin määräkin hipoo jo mahdottomia?

Avoimia paikkoja kyllä on, jopa täällä susirajan perälläkin...

• sw2s
        kysyn minä kirjoitti:

Millä ne niihin sitten saavat työvoimaa ollenkaan, jos palkka on huono, ja stressin määräkin hipoo jo mahdottomia?

ei välttämättä niin fiksu

• aikuistrade
        kysyn minä kirjoitti:

Itse en kovasta hakemisesta huolimatta päässyt tilitoimistoihin täällä susirajan yläpuolella. Olen taloushallinnon trade ja ollut joskus avustavissa töissä isossa, kesätöissä. Lisäksi olen tehnyt yhdistysten kirjanpitoja, pitänyt äitini pienen kaupan kirjanpidon monta vuotta ja tehnyt tilintarkastuksia. Taloushallinnon trade olen vuosikymmenen takaa, kävin todellla paljon laskenta-alan kursseja; kirjanpidon jatkot, tilintarkastukset, asunto-osakeyhtiön kirjanpito yms. En tiedä miksi en ole päässyt, ainoa että tilinpäätöskokemus on aika vähäistä ja palkanlaskentaa en ole koskaan tehnyt. Ikää on ollut lähemmäs 40, mutta kun se on kirjanpitäjien keski-ikä, niin en usko senkään vaikuttavan. Ehkä se on tämä ajatus, että lähden heti kun saan parempaa, koska taustalla minulla on muutakin koulutusta ja aika vaativaa työkokemusta. Mutta olen tykännyt kirjanpidosta/kaikesta laskemisesta ja olen ollut yleensä aika nopea, joten en usko että hirveästi stressikään vaikuttaisi. Kun ei ole pieniä lapsiakaan enää.

Jos joku osaa sanoa, että onko tilinpäätöskokemuksen vähäisyys ja palkanlaskentakokemuksen puute sitten syy? Ehkä ei ole aikaa opettaa, mutta toimistot ovat k*sessa, jos eivät halua opettaa ketään, kohta ei ole enää ketään kuka tekee! Pitäisi pitkän tähtäimen suunnitelma olla eikä odottaa, että apua huudetaan vasta kun juoksuhiekka on yltänyt kaulaan asti. No työttömyyttä on taustalla myös, ehkä siitä ei tykätä. Yhden työpaikan menetinkin jo, kun haastattelija tajusi että olen työtön juuri sillä hetkellä. En tiedä, miksei ollut aikaisemmin tajunnut.

• leana
        kysyn minä kirjoitti:

Älkää vaan menkö Melco Oy:hyn Tapiolassa! Hirveää porukkaa ja kohtelee ihmisii arvottomasti. Kun luen oheisiaikirjoituksii en voi kuin ihmetellä miten moni alan ihminen karsastaa tilitoimiston hommii..

• kokemusta on

Minulla on huonoja kokemuksia tilitoimistotyöstä ja varsinkin nykyaikana. Tilititoimistot maksavat työn vaativuuteen nähden huonoa palkkaa, työstä selviytyminen vaatii jatkuvaa opiskelua ja ajan seurantaa ja siihen ei työaikana ole varattu aikaa vaan oma aika käyttöön, työtahti on myös tiukka onhan työ jo sidottu viranomaisten asettamiin aikatauluihin joten ylitöitä riittää ja varsinkin vuoden vaihde ja loma-ajat lisäävät kuormitusta. Usein toimistot ovat varsin pieniä ns. perheyrityksiä joissa koulutus, työterveys,yms työssä jaksamisen panostaminen on työn takana. Jos valitsee tilitoimiston kanttaa ainakin valita isomman ketjun toimisto joissa toivon mukaan ainakin panostetaan työntekijään ja palkkakin on vastuun ja osaamisen mukaan.Hyvä tilitoimiston työntekijä hallitsee atk:n, taloushallinnon, verotuksen, lakiasiat, kieletkin nykyään, asiakaspalvelun, yrityselämän kuviot eli on varsinainen tuhattaituri. Onnea tilitoimistouralle, muista arvostaa osaamkistasi ja pidä puolesi.

• Entinen sellainen

Nuo on ihan totta. Mutta milläs pidät puolesi? Omistaja-pomo kun sanoo että palkka on se ja se, ja että se ei nouse, niin milläs saat sen nousemaan? Et millään muulla kun firmaa vaihtamalla. Silloin olet kyllä jo niin lopussa, ettei sulla ole enää annettavaa sille uudelle työnantajalle. Itselleni kävi niin. Jouduin uudessa paikassa 2kk jälkeen burn out lomalle, koska edellisen työpaikan jutut romahti niskaan. Sain lopputilin siitä uudesta paikasta sitten, ei oikein ymmärtäneet että tyyppi jää 2 kk jälkeen stressilomille.

Sain niin tarpeekseni koko kirjanpidosta, että vaihdoin alaa, nyt ajan taksia.

• tilitoimistotyö
        Entinen sellainen kirjoitti:

Nuo on ihan totta. Mutta milläs pidät puolesi? Omistaja-pomo kun sanoo että palkka on se ja se, ja että se ei nouse, niin milläs saat sen nousemaan? Et millään muulla kun firmaa vaihtamalla. Silloin olet kyllä jo niin lopussa, ettei sulla ole enää annettavaa sille uudelle työnantajalle. Itselleni kävi niin. Jouduin uudessa paikassa 2kk jälkeen burn out lomalle, koska edellisen työpaikan jutut romahti niskaan. Sain lopputilin siitä uudesta paikasta sitten, ei oikein ymmärtäneet että tyyppi jää 2 kk jälkeen stressilomille.

Sain niin tarpeekseni koko kirjanpidosta, että vaihdoin alaa, nyt ajan taksia.

Talouspäällikön vastuut, mutta kirjanpitäjän palkka. Töitä saa tehdä niskalimassa, jaksamisen äärirajoilla. Ihmettelen suuresti, ettei tilitoimistotyötä arvosteta enemmän eli makseta palkkaa paremmin. Toivon todella, että se kuuluisa työvoimapula iskee juuri tähän sektoriin. Parantamisen varaa on todella paljon niin palkoissa kuin työntekijöiden kohtelussa, eduissa yms. Vielä ihmetellään, että miksi ihmiset eivät jaksa 65-vuotiaaksi olla työelämässä.

Jos haluat helpommalla palkkasi niin älä mene tilitoimistoon. Jos haluat käydä pyörähtämässä alalla niin valitse iso tilitoimisto. Näissä on enemmän loma- ja sairaslomatuuraajia. Takuu se ei tietenkään ole. Pienissä toimistoissa saat painaa ylitöitä ennen lomia, jotta pääset lomalle. Lomien jälkeen joudut painamaan ylitöitä, jotta saat taas aikataulut kiinni. Jos olet sairaslomalla niin pahimmassa tapauksessa samat pinot odottavat pöydälläsi kun palaat eli saat itse kantaa vastuun 'asiakaskentästäsi'.

• kuitenkin
        tilitoimistotyö kirjoitti:

Talouspäällikön vastuut, mutta kirjanpitäjän palkka. Töitä saa tehdä niskalimassa, jaksamisen äärirajoilla. Ihmettelen suuresti, ettei tilitoimistotyötä arvosteta enemmän eli makseta palkkaa paremmin. Toivon todella, että se kuuluisa työvoimapula iskee juuri tähän sektoriin. Parantamisen varaa on todella paljon niin palkoissa kuin työntekijöiden kohtelussa, eduissa yms. Vielä ihmetellään, että miksi ihmiset eivät jaksa 65-vuotiaaksi olla työelämässä.

Jos haluat helpommalla palkkasi niin älä mene tilitoimistoon. Jos haluat käydä pyörähtämässä alalla niin valitse iso tilitoimisto. Näissä on enemmän loma- ja sairaslomatuuraajia. Takuu se ei tietenkään ole. Pienissä toimistoissa saat painaa ylitöitä ennen lomia, jotta pääset lomalle. Lomien jälkeen joudut painamaan ylitöitä, jotta saat taas aikataulut kiinni. Jos olet sairaslomalla niin pahimmassa tapauksessa samat pinot odottavat pöydälläsi kun palaat eli saat itse kantaa vastuun 'asiakaskentästäsi'.

Yritysten ja siten myös tilitoimistojen määrä on kasvanut viime vuosina melkoisesti. Niinpä työtaakka ei ihmetytä.

Tilitoimisto on epäilemättä hyvä bisnes, asiakkaita riittää. Siitä vaan tilitoimistoa perustamaan!

Harmi vain, että tilitoimistotyöhön kykeneviä ei ole ylenmäärin liikkeellä. Pitäisi hallita lakeja, säädöksiä, ja tietysti kahdenkertainen kirjanpito. Päässälaskutaito nopeuttaa hommaa huomattavasti. Nykyisten peruskoululaisten matemaattiset taidot huomioiden työntekijöistä tulee olemaan pulaa.

• Tilitoimistossa 15 vuotta
        kuitenkin kirjoitti:

Yritysten ja siten myös tilitoimistojen määrä on kasvanut viime vuosina melkoisesti. Niinpä työtaakka ei ihmetytä.

Tilitoimisto on epäilemättä hyvä bisnes, asiakkaita riittää. Siitä vaan tilitoimistoa perustamaan!

Harmi vain, että tilitoimistotyöhön kykeneviä ei ole ylenmäärin liikkeellä. Pitäisi hallita lakeja, säädöksiä, ja tietysti kahdenkertainen kirjanpito. Päässälaskutaito nopeuttaa hommaa huomattavasti. Nykyisten peruskoululaisten matemaattiset taidot huomioiden työntekijöistä tulee olemaan pulaa.

Pitkään isossa tilitoimistossa työskennelleenä ihmettelen näitä viestejä. Nykyaikainen isompi toimisto ainakin on erinomainen työpaikka. Työ on sopivasti haastavaa, keväälläkin riittää normaalityöpäivä, lomat pyörivät ja henkilökuntaedut ovat jopa erittäin hyvät. Luullakseni pienessä tilitoimisssa on joitain aikaisempien viestin kirjoittajien ongelmia. Minä ainakin suosittelen tilitoimistotyötä kaikille!

• Joskus ollut
        Tilitoimistossa 15 vuotta kirjoitti:

Pitkään isossa tilitoimistossa työskennelleenä ihmettelen näitä viestejä. Nykyaikainen isompi toimisto ainakin on erinomainen työpaikka. Työ on sopivasti haastavaa, keväälläkin riittää normaalityöpäivä, lomat pyörivät ja henkilökuntaedut ovat jopa erittäin hyvät. Luullakseni pienessä tilitoimisssa on joitain aikaisempien viestin kirjoittajien ongelmia. Minä ainakin suosittelen tilitoimistotyötä kaikille!

Onnittelut Sulle, olet löytänyt hyvän työpaikan. Älä vaihda toiseen tilitoimistoon, nimittäin ruoho on ruskeampaa aidan toisella puolella. Itse olen ollut 5v tilitoimistossä työssä, ja voin sanoa että ihan burn outin partaalle mut siellä puristettiin :(

Miksi alalla on työvoimapulaa, siihen voi jokainen itse miettiä syytä.

• Haastattelussa kävin!
        tilitoimistotyö kirjoitti:

Kävin haastattelussa, isoon toimistoon haettiin kirjanpitäjää. Kaikki nämä lomien ennen/jälkeen pitkät päivät jutut kerrottiin kyllä jo haastattelussa. Onneksi, niin tiesin olla menemättä.

Miten, jos joku jää stressilomille, miten hommat hoituu sillä välin, tekeekö muut pitkää päivää, pisti miettimään.

• mistä rahaa?
        Joskus ollut kirjoitti:

Onnittelut Sulle, olet löytänyt hyvän työpaikan. Älä vaihda toiseen tilitoimistoon, nimittäin ruoho on ruskeampaa aidan toisella puolella. Itse olen ollut 5v tilitoimistossä työssä, ja voin sanoa että ihan burn outin partaalle mut siellä puristettiin :(

Miksi alalla on työvoimapulaa, siihen voi jokainen itse miettiä syytä.

Miksi? Surkeat palkat!

Kelan peruspäivärahalla tienaan netto 700 e/kk.

Jos teen tilitoimsitossa töitä 50 tuntia viikossa eli 200 tuntia kuukuadessa alan tienata 1700 e/kk netto.

Eli 200 tunnin työllä tienaan 1000 euroa (Kelan peruspäivärahan ja työn palkan erotus). Tuntipalkka on siis 5,00 euroa.

Eikö olekin mielenkiintoinen tapa laskea työttömän "palkan" (700 e/kk netto) ja työtä 200 tuntia kuukaudessa tekevän (1700 e/kk netto) palkkojen ero TODELLISEKSI palkaksi? Tuhat euroa on vähän 200 tunnin työstä, vai mitä ajattelet?

700 e/kk tienaa tekemättä mitään!

• ex tilitoimistolainen

Voin sanoa niin isossa kuin pienessäkin tilitoimistossa työskennelleenä, että työ ei sovi aivan kaikille. Minäkin ajattelin, että lähdenpä kouluttautumaan taloushallinnon puolelle, kun siellä on paljon töitä tarjolla. Nyt ymmärrän miksi niitä paikkoja on niin paljon vapaana. Olin ensimmäistä kesää erittäin isossa yrityksessä kirjanpitopuolella, pomo ehti puhua jo vakipaikastakin. Työ oli tylsää kuin mikä, vaikkakin vastuuta oli kasattu kaikkien harteille enemmän kuin oikein kukaan jaksoi kantaa. Minä tein kesän aikana omien töideni lisäksi kolmen muun ihmisen (olivat lomilla) hommat ja sain kyllä painaa pitkää päivää. Sitten kun en ollutkaan suoriutunut aivan naurettavan isosta työkuormasta hyvin, niin vähän väliä joku kävi räkyttämässä työpöydän vieressä. Lopulta irtisanouduin, kun pomo vain kasasi lisää ja lisää työtehtäviä minulle, vaikken ollut ehtinyt edellisiäkään oppia vielä kunnolla.
      Joillekin ihmisille tämä työ sopii erinomaisesti ja paljon riippuu myös työilmapiiristä ja siitä, tehdäänkö yrityksen sisällä tiimityötä. Sen ajan mitä olin alalla töissä, ehdin huomata, että tietyt ominaisuudet auttavat selvästi työssä menestymistä: on kiinnostunut yksityiskohdista, mutta osaa huomata myös poikkeavuudet kokonaisuuksissa, kaiken muun sulkeminen ulkopuolelle työskennellessä (=hyvä keskittymiskyky), pikkutarkkuus, rutiinien ja työn toistavuuden kestäminen, suunnitelmallisuus, järjestelmällisyys, tehokas (myös stressin ja paineen alla), ei pelkää deadlineja jne. Tässä nyt vain oli minun mielipiteeni, mutta varmasti myös muun laisetkin pärjäävät alalla =) Onnea vaan sinne =)

• .....

Olen ollut tilitoimistossa harjoittelun verran (5kk) mutta pääasiassa tehnyt sos.- ja terv.painotteista hommaa. Tilitoimiston hyviä puolia oli se, että ruokatunnin saattoi pitää kun itse halusi. Jokainen vastasi omista töistään ja yrityksistään, jolloin kaupungille pääs vaikka keski-päivällä, jos tärkeää asiaa oli. Tämä ei todellakaan ole mahdollista tuolla toisella alalla. Lisäksi oli liukuva työaika. Työkaverit ainakin siellä missä minä olin, olivat avuliaita ja ystävällisiä. Oikein mukavia. Hoitohommissa ihmiset jotenkin kärttysempiä ja sättivät toisiaan. Jos joku hoitaja sairastuu, joutuu joku toinen tekee ylim. vuoroja.

Itse koin raskaimpana sen, kun kaikki työskentely oli niin päänsisäistä puuhaa.
      Koko ajan piti olla hirveän tarkka ja käsitellä numeroita. Myös pääte-työskentely alkoi loppuvaiheessa rasittaa todella silmiäni. Nykyisessä työssäni pääsen käyttää persoonaani ja kehoani, mikä sopii minulle. Tilitoimistossa tuntui olevan hirveästi asioita, mitkä tuli hallita monipuolisesti. Työntekijöiden piti olla oikeita moni-taitureita palkkojen, tiliöinnin, vero-asioiden ja lainsäädännön suhteen.
      Piti osata myös hakea esim. netistä uusimmat tiedot ja olla aina ajantasalla.

Mitään ruoka-etuja tai muitakaan ei ollut, mikä oli miinusta.
      Itse teen mieluummin muita hommia kuin olisin tilitoimistossa. Mutta en ole täysin heittänyt kirvestä kaivoon ko alan suhteen. Voisin hyvin kuvitella tekeväni sitä osa-aikaisena työntekijänä, mutta kokopäiväisenä en jaksaisi. Työ sopii mielestäni myös ihmisille, jotka haluavat rauhallisen ja hiljaisen työympäristön.
      Liika pälpättäminen tai muu meuhkaaminen voi häiritä muiden työntekoa.
      Työ on myös siistiä sisä-työtä. Ei tarvii olla kädet paskassa tai pestä kusisia lakanoita.

• katso ne palkat!

Jos katsot palkkoja, niin mitään pulaa työntekijöistä ei ole.

• Muihin töihin...

On tosiaan järjettömän huono palkka. Pitää hallita yleensä useita taloushallinnon osa.-alueitai. Tilitoimistossa tulee hallita yleensä kirjanpidon lisäksi useampia kuin yksi näistä: tilinpäätöksen tekeminen, veroilmoitusten laatiminen, laskutus, myynti- ja ostoreskontrien hoito, palkanlaskenta. Koko kevät aivan sikamainen kiire ja stressi. Palkka monen vuoden työkokemuksella reilusti alle 1900 euroa (ainakin meidän tilitoimistossa).
      Työvoimapulaa alalla on varmasti, sillä eihän noilla ehdoilla kannata tilitoimistoon jäädä. Ammattitaito siellä kannattaa käydä hankkimassa ja sitten parempaa työtä kohti...

• kiteytettynä:

Tehdään asiantuntijatyötä nälkäpalkalla ja surkeisssa olosuhteissa

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3447
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2096
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1121
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      39
      974
    Aihe