Valkoinen" laivani" oli ruma

Lämminmies

Ruotsalaiset olivat rakentaneet itsellaan , jotta voisivat kuljettaa paperituottaansa Kanadan sisäjärville . Omat pääkoneet ja apukoneet NOHAB, samoin sähkösysteemit.
Kun se sitten myytiin Suomeen n 1 v ennen minua , olikuulemma ollut kateutta,kun suomipoika sai hyvän laivan pestasin päälle Hamina 21.05.1963
Kun tulin laivaan niin isäntä tuli tapamaan ollessani turistihytissä , katseli minua ( olen aina ollut nuorennäköinen ja 29 v )
Hän ehdotti oitis jos menisinkin hänen pieneen takatuuppariin ja sieltä KOKeNUT ylikonemestari tänne , sanoin olen tullut tänne .
Sitten menin Ciffin luo , hän oli todella pätevöitynyt kaikenlaisissa laivoissa konemestarina jo sodanaikana . Tunsin itseni kovin vaivauneeksi kun hän pyysi minua ottamaan vastaan hänen tekemän urakan ( apukoneen haalaus jota oli tekemässä poikansakassa , sanoin kyllä luotan häneen laitavaan kone kasaan ja tuo mulle INDIKOINTIPIIROKSET , pikkasen ihnettelin siinä olivaan puristukset kuormalla ja ilman .Hykäsyin
Huonenna sitten illalla menin laiturin kahvilaan soittamaan kotiin . Katsoin taakseni VALKOISTALAIVAANI niin totesin tuo juuri haalattu apukone TUKEHTUI ja moottorimies vaihtoi toisen käyttöön . Kun sitten huomenna indikoin ja tutkin niin tämähän oli niin myöhäsellä , ettei sillä ERKKIKÄÄN lähde mihinkään .
Vikaa ei löytynyt otin päädyn auki ja siirsin HAMPAALLA aikaisemmaksi .
Siitä tuli ihan uusikone , pakokaasujen lämmöt " ROMAHTI". Sitten illalla Kippari tarjosi tuliaiset . Huomattiin 2 mestari oli sukaispoika
kippari oli LAATUMIES .Sitten kun saatiin lastipäälle ja oli lähtö niin 1 mesua ei oltu tuon Kipparillan jälkeen kukaan nähnyt.Hytti lukossa , murtauduttiin niin siellä 1 nukkui täysin päihtyneenä . NO eiköhän merellä selviä NIINPÄ LÄKSIMME . Alkoin ensimatka VALKOISELlA LAIVALLANI

106

6189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lämminmies

      Hän oli ollut jonkinaikaa mukana kun laiva luovutettiin, eikä mitään " miinoja " ollut eikä ilmennyt . Kuulemma ainakun lippua vaihdetaan niin jotain konnuuksia on mukana . Tuo oli minulle uutta olinhan joskus ollut ottamassa laivan vastaan.

      • Lämminmies

        PAINU JO HELEVETTIIN TAI OPETTELE KIRJOTTAA JOS MEINAAT VIELÄ JATKAA


      • Lämminmies
        Lämminmies kirjoitti:

        PAINU JO HELEVETTIIN TAI OPETTELE KIRJOTTAA JOS MEINAAT VIELÄ JATKAA

        1 - mesu senkun makasi , kunnes saatiin sitten selville Tuju toimitti yöllä viinaa . Sitten saatiin 1 mesu töihin , kun selvis tuntui ihan fiksulta .
        Olimme satamassa ja siinä illalla klo 23 JYRÄHTI JA VALOT SAMMUI , Apukone johon olin muuttanut sytytyksen PALOI KAIKKI LAAKERIT.


      • hölmöilysi
        Lämminmies kirjoitti:

        1 - mesu senkun makasi , kunnes saatiin sitten selville Tuju toimitti yöllä viinaa . Sitten saatiin 1 mesu töihin , kun selvis tuntui ihan fiksulta .
        Olimme satamassa ja siinä illalla klo 23 JYRÄHTI JA VALOT SAMMUI , Apukone johon olin muuttanut sytytyksen PALOI KAIKKI LAAKERIT.

        Et älynnyt vielä tähänkään lopettaa, susien tekoa? Jotkut aasit kehuvat sinun ammattitaitoaja tarinoita, eiköhän nyt viimeistään silmät aukene, kyllä tuo oli niin idioottimainen tarina.Lopeta ja mene hoitoon.


      • keissi
        hölmöilysi kirjoitti:

        Et älynnyt vielä tähänkään lopettaa, susien tekoa? Jotkut aasit kehuvat sinun ammattitaitoaja tarinoita, eiköhän nyt viimeistään silmät aukene, kyllä tuo oli niin idioottimainen tarina.Lopeta ja mene hoitoon.

        Lämminmies ei ole tainnut kertaakaan toistaa samaa postia kahdesti, aina on uusi jorina vaikkakin joskus vähän vaikeasti ymmärrettävässä muodossa.

        Ns. vittuilu postit Suomi24:llä ovat sen sijaan suunnilleen samoja aina:
        -idiootti
        -ota lääkkeesi
        -lähe jo meneen
        etc, etc..

        Opetelkaa vittuilemaan paremmin.


      • Lämminmies
        hölmöilysi kirjoitti:

        Et älynnyt vielä tähänkään lopettaa, susien tekoa? Jotkut aasit kehuvat sinun ammattitaitoaja tarinoita, eiköhän nyt viimeistään silmät aukene, kyllä tuo oli niin idioottimainen tarina.Lopeta ja mene hoitoon.

        papan luo niin panen sinua pyllyyn käy vielä ninkuin "jenkille" kerran kun panin niin nyt koko ajan soittelee, lisää kun tekis mieli.


      • Lämminmies
        Lämminmies kirjoitti:

        papan luo niin panen sinua pyllyyn käy vielä ninkuin "jenkille" kerran kun panin niin nyt koko ajan soittelee, lisää kun tekis mieli.

        Mitä on kirjoitettu Lämminmies nimimerkillä 090309 20.23 Tollainen on TÖKEÄÄ


      • pyydä
        Lämminmies kirjoitti:

        Mitä on kirjoitettu Lämminmies nimimerkillä 090309 20.23 Tollainen on TÖKEÄÄ

        Mitään sheriffejä avukseen jos joku Hörhö kaijalla haaveileva sanoo jotain pahasti. Joku aina välillä käyttää toisten nikkejä. Mene vittuun provoinesi ja heiluta korviasi.


      • Lämminmies
        Lämminmies kirjoitti:

        Mitä on kirjoitettu Lämminmies nimimerkillä 090309 20.23 Tollainen on TÖKEÄÄ

        sheriffi oletko täysissä järjissäsi. Mitä pahaa homostelussa on sehän on laillista jos et sattunut tietämään. Ja lisäksi yhtä luonnollista kuin syöminen, juominen, paskantaminen ja kuseminen eikö niitäkään saa puhua vai tulisko SHERIFFF apuun?????


      • Lämminmies
        Lämminmies kirjoitti:

        sheriffi oletko täysissä järjissäsi. Mitä pahaa homostelussa on sehän on laillista jos et sattunut tietämään. Ja lisäksi yhtä luonnollista kuin syöminen, juominen, paskantaminen ja kuseminen eikö niitäkään saa puhua vai tulisko SHERIFFF apuun?????

        Kirjoita mitä tadot , syö mitä tahdot , kunhan sen teet omaanpiikkiin .


      • ja laillista
        Lämminmies kirjoitti:

        sheriffi oletko täysissä järjissäsi. Mitä pahaa homostelussa on sehän on laillista jos et sattunut tietämään. Ja lisäksi yhtä luonnollista kuin syöminen, juominen, paskantaminen ja kuseminen eikö niitäkään saa puhua vai tulisko SHERIFFF apuun?????

        En kuitenkaan koskaan voi välttyä mielikuvilta "tuollakin on kaverin mulkku suussa" kun telkkarista näen julkihomojamme. Se nyt vaan tuntuu yököttävälle. Olkoon vaikka kuinka paskantamiseen verrattavaa toimintaa.


    • miten niin ruma laiva

      Tämän ruman laivan nimi tulee jonkun muun juttusi yhteydessä ilmi. Mutta en ole oikein rumaa laivaa vielä valtameriliikenteessä nähnyt kuvissakaan. ettet hassutteli ja lopulta Laiva on Kaunotar ms White Rose.

      • Lämminmies

        Tuohon laivaan on minulle tarjottu Konepäälikön paikkaa , se oli 16.04.63 tuolloin läksin heidän laivasta jossa olin 1 mesu . He halusivat minut vaikka mainitsemaasi laivaan.
        Kuinka sattuikin sitten seuraava laivani olikin juuru tuo RUMAVALKOINEN johon pestasin21.05.63


      • Lämminmies
        Lämminmies kirjoitti:

        Tuohon laivaan on minulle tarjottu Konepäälikön paikkaa , se oli 16.04.63 tuolloin läksin heidän laivasta jossa olin 1 mesu . He halusivat minut vaikka mainitsemaasi laivaan.
        Kuinka sattuikin sitten seuraava laivani olikin juuru tuo RUMAVALKOINEN johon pestasin21.05.63

        Voisitteko asettaa itsenne nuoret miehet , miltätuntuu joutua tuohon tilanteeseen .Laivasta ei löytynyt minkäänlaista piirustustai asiakirjaa jossa voisi saada selkoa noista koneista ( w c ) paperia .vaan
        Itselläni oli mukana TEKNIIKANKÄSIKIRJA 1 osa ,siinä apu , 1 mesu oli FIKSU mies, 2 nuori jopa niin nuori joutui odottamaan ikää jotta sasi kirjan ( työkokemus liian yksipuolinen)Kummastakaan ei ollut apua.
        Tultaessa Eng. kanaliin niin minulle selvisi , että koneessa on väärät öljyt .
        Kun laiva oli otettu SUOMEEN niin BP-ja yhtiö olivat tehneet sopimuksen .KAIKKI ÖLJYTUOTTEET TÄSSÄLAIvAs Bp petkolta
        Ilmoitin yhtiöön jotta köpikseen on saatava uusi öljylaatu.
        vastauksessa yhtiö ilmoittaa sellaista öljyä ei ole . TuOHON VASTASIN JOS EI OLE KÖPIKSESSÄ ÖLJYJÄ ;LÄhettäkää uusi konepäälikkö ,öljyt oli tehty ja oli 400 l laiturilla


      • naurata
        Lämminmies kirjoitti:

        Voisitteko asettaa itsenne nuoret miehet , miltätuntuu joutua tuohon tilanteeseen .Laivasta ei löytynyt minkäänlaista piirustustai asiakirjaa jossa voisi saada selkoa noista koneista ( w c ) paperia .vaan
        Itselläni oli mukana TEKNIIKANKÄSIKIRJA 1 osa ,siinä apu , 1 mesu oli FIKSU mies, 2 nuori jopa niin nuori joutui odottamaan ikää jotta sasi kirjan ( työkokemus liian yksipuolinen)Kummastakaan ei ollut apua.
        Tultaessa Eng. kanaliin niin minulle selvisi , että koneessa on väärät öljyt .
        Kun laiva oli otettu SUOMEEN niin BP-ja yhtiö olivat tehneet sopimuksen .KAIKKI ÖLJYTUOTTEET TÄSSÄLAIvAs Bp petkolta
        Ilmoitin yhtiöön jotta köpikseen on saatava uusi öljylaatu.
        vastauksessa yhtiö ilmoittaa sellaista öljyä ei ole . TuOHON VASTASIN JOS EI OLE KÖPIKSESSÄ ÖLJYJÄ ;LÄhettäkää uusi konepäälikkö ,öljyt oli tehty ja oli 400 l laiturilla

        Tämän jälkeenkö sait lemput? Olipa kirjoituksesi taas hyvä vitsi, niinkuin itsekin olet.


      • jenkki
        naurata kirjoitti:

        Tämän jälkeenkö sait lemput? Olipa kirjoituksesi taas hyvä vitsi, niinkuin itsekin olet.

        no siinä taas yks tärkee ihan päätä särkrr!siis ihan oikeesti sua tarvitaan somaliassa miks et mene sinne sitte toinen juttu PELKURIT ei uskalla käyttää nimimerkkiä sitte kolmas juttu sun kannattais kokeilla naisia ne on ihania!


      • Lämminmies
        jenkki kirjoitti:

        no siinä taas yks tärkee ihan päätä särkrr!siis ihan oikeesti sua tarvitaan somaliassa miks et mene sinne sitte toinen juttu PELKURIT ei uskalla käyttää nimimerkkiä sitte kolmas juttu sun kannattais kokeilla naisia ne on ihania!

        Matka oli pientä juhlaa kun oli apukoneisiin saatu uudet öljyt.Kulutus putosi puoleen , vetivät kormat "tukehtumata ". Kunnossahan ne eivät velläkään olleet. 1 mesun jäi laivaan me 2 mesun kanssa läksimme viettämää Juhannusta .
        Tulin pyhänä laivaan " asialle" . Siellä 1 mesu ( fiksulla miehellä oli vieläfiksumpi vaimo ) olivat täysin alasti hytissään ovet aiki täysin sammuneen. Kippari oli tarjonnut reissunkunniaksi pullon olutta ja kiitokset , tämä oli liikaa 1 mesulle . Kun hänen vaimonsa vakuutti minulle lähtevänsä mukaan ja pitävän huolta miehestään , sanoin OK.
        Nytten minun piti hankkia 2 mesu laivaan , jotta pääsin itse jatkamaan Juhannusta.
        Läksimme sitten Hankoon , aamulla mulle hälytys 0530 , ei mesua koneessa ja satamaan tulo .
        Tulimme tokkaan suoraan silloista Lyypekkiin kulkevaa autolauttaa kohti , ei siinä saanut otettua vaatteita mukaan kun syösyin alas.
        Siinä oli 2 kpl Pääkonetta ja mang. kytkimet .
        Sieltä sitten matkajatkui Helsinkiin jossa loppui fiksun 1 mesun seilaus TOISTAISEKSI


      • isottele
        jenkki kirjoitti:

        no siinä taas yks tärkee ihan päätä särkrr!siis ihan oikeesti sua tarvitaan somaliassa miks et mene sinne sitte toinen juttu PELKURIT ei uskalla käyttää nimimerkkiä sitte kolmas juttu sun kannattais kokeilla naisia ne on ihania!

        Mitä rohkeutta on nimimerkillä kirjoittelussa? Äläkä tule minulle puhumaan naisista, kun itse olet vain kerran saanut vittua, silloin kun äitisi pieraisi sinut ulos perseestään.


      • Lämminmies
        isottele kirjoitti:

        Mitä rohkeutta on nimimerkillä kirjoittelussa? Äläkä tule minulle puhumaan naisista, kun itse olet vain kerran saanut vittua, silloin kun äitisi pieraisi sinut ulos perseestään.

        Kotisatamassa tuli laivaani remonttiporuhka 2 kpl miehiä korjaamaan AP- konetta .
        Asentaja tuli kysymään , porataanko pinna pois kun ei voida muuten purkaa . Olenhan tehnyt uusia moottoreita ja H- koneita , ei koskaan ohlauspinnaa piiloteta .
        Ruotsalaset olivat jättäneet kaikki 3 AK sytytykset käynistysasentoon , siis liian myöhäselle . Olinhan sen jo todennut , mutta vikaa en löytänyt .
        2 Ak olimme pelastaneet SYVÄHUOKAUS .
        Pakokaasut putosivat 150 astetta ja merellä riitti 1 kone
        Vikaa en koskaan olisi löytänyt MINULLA ON AINA OLLUT TAPANA INDIKOIDESSA OTTAA LEVITETTY KUVA , ei se ole kovin vaikea rytmikorva siinä riittää ja itsehän tuota kuvaa katselee.


      • luti.
        isottele kirjoitti:

        Mitä rohkeutta on nimimerkillä kirjoittelussa? Äläkä tule minulle puhumaan naisista, kun itse olet vain kerran saanut vittua, silloin kun äitisi pieraisi sinut ulos perseestään.

        Harvinaisen ryhdikkäästi ilmaistu. Jos iso rähinä tulee, terve tuloa poppooni. Oikea asenne.


      • Maihak indikaattori
        Lämminmies kirjoitti:

        Kotisatamassa tuli laivaani remonttiporuhka 2 kpl miehiä korjaamaan AP- konetta .
        Asentaja tuli kysymään , porataanko pinna pois kun ei voida muuten purkaa . Olenhan tehnyt uusia moottoreita ja H- koneita , ei koskaan ohlauspinnaa piiloteta .
        Ruotsalaset olivat jättäneet kaikki 3 AK sytytykset käynistysasentoon , siis liian myöhäselle . Olinhan sen jo todennut , mutta vikaa en löytänyt .
        2 Ak olimme pelastaneet SYVÄHUOKAUS .
        Pakokaasut putosivat 150 astetta ja merellä riitti 1 kone
        Vikaa en koskaan olisi löytänyt MINULLA ON AINA OLLUT TAPANA INDIKOIDESSA OTTAA LEVITETTY KUVA , ei se ole kovin vaikea rytmikorva siinä riittää ja itsehän tuota kuvaa katselee.

        Kyllä ammattimiehen olisi pitänyt huomata, jos AK3 kaikki sytytykset olivat myöhäisellä. Levitetystä indikointikuvastahan olisit sen nähnyt. Mitä höpiset sytytyksen käynnistysasennosta, sama ennakko siellä aina on niin startin, kuin käynninkin aikana. Nyt viimeistään pitäisi konemiesten havaita, ettet ole ollut mikään ylikonemestari, korkeintaan nokipetteri tai moottorimies.


      • Lämminmies
        Maihak indikaattori kirjoitti:

        Kyllä ammattimiehen olisi pitänyt huomata, jos AK3 kaikki sytytykset olivat myöhäisellä. Levitetystä indikointikuvastahan olisit sen nähnyt. Mitä höpiset sytytyksen käynnistysasennosta, sama ennakko siellä aina on niin startin, kuin käynninkin aikana. Nyt viimeistään pitäisi konemiesten havaita, ettet ole ollut mikään ylikonemestari, korkeintaan nokipetteri tai moottorimies.

        Kannattaisi lukea kirjoitukseni , ja sitten kommentoida .
        Tuo tyylisi juoruaa , " osaamisen ylimielisyyttä "
        Kun kävin tekua niin minun piti tarkkaan lukea kysymys ennekuin vastasin
        Tuskin olet kuullut Ruotsalaisten POLAR NOHABISTA
        Tuonmerkkiset koneet oli JÄÄNSÄKIJÄ VOIMASSA


      • kovin
        isottele kirjoitti:

        Mitä rohkeutta on nimimerkillä kirjoittelussa? Äläkä tule minulle puhumaan naisista, kun itse olet vain kerran saanut vittua, silloin kun äitisi pieraisi sinut ulos perseestään.

        koviksien ylimestari


      • Nohab mies
        Lämminmies kirjoitti:

        Kannattaisi lukea kirjoitukseni , ja sitten kommentoida .
        Tuo tyylisi juoruaa , " osaamisen ylimielisyyttä "
        Kun kävin tekua niin minun piti tarkkaan lukea kysymys ennekuin vastasin
        Tuskin olet kuullut Ruotsalaisten POLAR NOHABISTA
        Tuonmerkkiset koneet oli JÄÄNSÄKIJÄ VOIMASSA

        Olen ollut mestarina laivassa, jossa oli nohab pääkone.


      • Kolmas Nohabmies
        Nohab mies kirjoitti:

        Olen ollut mestarina laivassa, jossa oli nohab pääkone.

        Täällä joku väittää , etteikö käynistystilanteessa sytytystä " myöhäistetty". kun kierokset oli saatu säädettiin sytytys kohdalleen.


      • mulle
        Kolmas Nohabmies kirjoitti:

        Täällä joku väittää , etteikö käynistystilanteessa sytytystä " myöhäistetty". kun kierokset oli saatu säädettiin sytytys kohdalleen.

        Haluaisin tietää missä Diesel-moottorissa sytytystä myöhäistetään startatessa, älkää kirjoittako hölmöjä.Siis nyt puhutaan laivakoneista, ei autonmoottoreista.


      • SIIHVI
        mulle kirjoitti:

        Haluaisin tietää missä Diesel-moottorissa sytytystä myöhäistetään startatessa, älkää kirjoittako hölmöjä.Siis nyt puhutaan laivakoneista, ei autonmoottoreista.

        Täällä on ihan liikaa paskanjauhajia.


      • Lämminmies
        mulle kirjoitti:

        Haluaisin tietää missä Diesel-moottorissa sytytystä myöhäistetään startatessa, älkää kirjoittako hölmöjä.Siis nyt puhutaan laivakoneista, ei autonmoottoreista.

        MAN uusi pumppu kertoo tuon


      • Lämminmies
        Maihak indikaattori kirjoitti:

        Kyllä ammattimiehen olisi pitänyt huomata, jos AK3 kaikki sytytykset olivat myöhäisellä. Levitetystä indikointikuvastahan olisit sen nähnyt. Mitä höpiset sytytyksen käynnistysasennosta, sama ennakko siellä aina on niin startin, kuin käynninkin aikana. Nyt viimeistään pitäisi konemiesten havaita, ettet ole ollut mikään ylikonemestari, korkeintaan nokipetteri tai moottorimies.

        Siinähän se suurin virhe olikin . Olisi pitänyt ottaa levitetyt piirokset heti eikä uskoa vanhaan pätevään Siihviin. Minä uskoin hänen ottamiin kuviin
        Kuvat ovat vielläkin tallella 17.04.18.


    • oli nämä kaksi ....

      pääkonetta varustettuina magneettikytkimillä.
      Mene nyt idiootti jo pesemään vaikka vessasi.
      Se on varmasti kusiroiskeita täynnä ja haisee.

      • Lämminmies

        Kun kerrot meille miten sinä kytket 2 nopeakäyntistä pääkonetta pyörittämään samaa potkuria , siitä olisi laivanrakennukselle suuri hyöty.
        Mielestäni saatiin painopiste alas ja mikä hyöty kun laiva oli rakennettu kulkemaan Kanadan järville . Mutta kerro kuitenkin ???
        Jos halut niinkerron lisää .


      • kaksi konetta samaan...
        Lämminmies kirjoitti:

        Kun kerrot meille miten sinä kytket 2 nopeakäyntistä pääkonetta pyörittämään samaa potkuria , siitä olisi laivanrakennukselle suuri hyöty.
        Mielestäni saatiin painopiste alas ja mikä hyöty kun laiva oli rakennettu kulkemaan Kanadan järville . Mutta kerro kuitenkin ???
        Jos halut niinkerron lisää .

        potkuriin.
        Nopeakierroksisia tai keskinopeita.
        Nyt osoitit olevasi moottorimiestasoa.
        Jokainen konemestari osaa selittää miten kaksi konetta kytketään samalle akselille.
        Munasit ittes lopullisesti reppana.
        Höpise lisää järvistä ja muusta.
        Olet pelle.
        Siinä mitään magneettikytkimiä ole.
        70-luvulla jo koplailin samaan akseliin koneita kiinni ja auki.
        Herätys pahvipää.
        Terveisin: Real siiffi


      • Lämminmies
        kaksi konetta samaan... kirjoitti:

        potkuriin.
        Nopeakierroksisia tai keskinopeita.
        Nyt osoitit olevasi moottorimiestasoa.
        Jokainen konemestari osaa selittää miten kaksi konetta kytketään samalle akselille.
        Munasit ittes lopullisesti reppana.
        Höpise lisää järvistä ja muusta.
        Olet pelle.
        Siinä mitään magneettikytkimiä ole.
        70-luvulla jo koplailin samaan akseliin koneita kiinni ja auki.
        Herätys pahvipää.
        Terveisin: Real siiffi

        En muista kierroksia .
        Kun tultiin sata-ajoon silloin toinen Pääkone pyöri Taaksep ja toinen eteenpäin .
        Ei tarvinnut käynistellä , oli nopet ohjailut
        Sähköisesti vaihdettiin eteenp ja taasepäin


      • Lämminmies
        Lämminmies kirjoitti:

        En muista kierroksia .
        Kun tultiin sata-ajoon silloin toinen Pääkone pyöri Taaksep ja toinen eteenpäin .
        Ei tarvinnut käynistellä , oli nopet ohjailut
        Sähköisesti vaihdettiin eteenp ja taasepäin

        Outo kolina koneesta , syöksyn käytävään , näen 1 mesun takakannella tupakoimassa .
        En ehtinyt saada häneen yhteyttä vaan menin koneseen , totesin takakoneen sylt. 5 antoi ääntä .
        Pysäytin koneen , kyllä 1 mesukin tuli koneseen .
        Aloimme vetää mäntää , totesin kiinileikautuman, siis vuori ylös ( 1 mesua tarvinnut )
        Uusi vuori , uusi mäntä ja kone kasaa , tein yhtäpäätä miehet vaihtui , homma kesti 12 tuntia , tuona-aikana ajoimme toisella Pääkoneella . En noussut täkille katsomaan kun Ruotsin lipunalla seilannut sisarlaiva ohitti meidät.
        Mäntä ja vuori olivat todella TÖRKEITÄ .
        Rupesin vähentämään Sylinterivoitelua , otin arvot TEKNIIAKÄSIKIRJASTA (voiteluöljyn kulutus /hevosvoimatuntia kohden)vähensin kulutuksen 1/4 osaan .Konemiehistö oli pelonvallassa . En ollut koskaan saanut vähentää vaan aina vaan oli lisätty kun mäntä haalattu , säätöhän kesti noin viikon ainakin( en muista tarkalleen)
        Nämä Polar Nohapit 2- tatiset 6 sylt. jossa oli mekaaninen huuhtelu toimivat hyvin.


      • koneiden kytkimistä
        Lämminmies kirjoitti:

        En muista kierroksia .
        Kun tultiin sata-ajoon silloin toinen Pääkone pyöri Taaksep ja toinen eteenpäin .
        Ei tarvinnut käynistellä , oli nopet ohjailut
        Sähköisesti vaihdettiin eteenp ja taasepäin

        Tosiaan kaikki KONEMESTARIT tietävät miten kytketään kaksi konetta yhdelle akselille, mutta sitä emme tiedä miten kytketään erisuuntiin pyörivät koneet yhdelle akselille!!!!Lopeta jo tuo ylikonemestarina esiintyminen, olet 5-vuotiaan tasoa.


      • Thalidomidi
        koneiden kytkimistä kirjoitti:

        Tosiaan kaikki KONEMESTARIT tietävät miten kytketään kaksi konetta yhdelle akselille, mutta sitä emme tiedä miten kytketään erisuuntiin pyörivät koneet yhdelle akselille!!!!Lopeta jo tuo ylikonemestarina esiintyminen, olet 5-vuotiaan tasoa.

        Neljäkin moottoria voidaan kytkeä samalle potkurinakselille helposti. (Botnia Floria) Huomaathan, että jos vetävässä pyörässä on läpi menevä akseli niin vastakkain olevien moottoreiden pyörimissuunta on erilainen. Pyörimissuuntia ei vain nykyään tarvitse käyttää hyödyksi, kun on säätölapapotkurit lähen joka laivassa.


      • vielä ja loppu.
        koneiden kytkimistä kirjoitti:

        Tosiaan kaikki KONEMESTARIT tietävät miten kytketään kaksi konetta yhdelle akselille, mutta sitä emme tiedä miten kytketään erisuuntiin pyörivät koneet yhdelle akselille!!!!Lopeta jo tuo ylikonemestarina esiintyminen, olet 5-vuotiaan tasoa.

        Vasta nyt aukesi tämä suunnanvaihdolla ja kaksi eri potkuriakin jne. Kun tämä urpo asian sanoi.
        Sinäpä vasta uuno olet.
        Mikäli samalle akselille kytketään master ja slave kone niin niiden pitääkin pyöriä eri suuntiin tahvana.
        Turhaa silti meikäläisen 5-vuotiaan tasolla on täällä helmiä sioille paiskoa.


      • Lämminmies
        vielä ja loppu. kirjoitti:

        Vasta nyt aukesi tämä suunnanvaihdolla ja kaksi eri potkuriakin jne. Kun tämä urpo asian sanoi.
        Sinäpä vasta uuno olet.
        Mikäli samalle akselille kytketään master ja slave kone niin niiden pitääkin pyöriä eri suuntiin tahvana.
        Turhaa silti meikäläisen 5-vuotiaan tasolla on täällä helmiä sioille paiskoa.

        Nytten kun muistelen tuota sylt. öljyn kulutusta niin tajuan , ettei Suomalaset olleet voineet 1 v aikana lisätä sitäö noin älyttömasti . Kyllä se oli Ruotsalaista perua , ja Ruotsalainen Dieselmoottorimies oli jo ihan toisella ammattitasolla varrattuna meihin Suomalaisiin.
        Tulimme Ruotsiin ja pyysin Nohabilta miestä laivaani , saadakseni kampiakseli indikaattorin 3 - ap koneen akselin indikoimista varten.
        Sieltä tuli Ruotsalainen Moottoriylikonemestari , oli laivassamme 4 päivää , mukava mies .
        Hän kertoi jossai Ruotsalaisessa laivassa Konepäälikkö oli vähentänyt tuollaisenkoneen sylt öljyn kulutusta ja lopuksi oli sulkenut kokonaan .
        Nyttemmin tuo KP on sen varustamon konetarkastaja , eikä muissakaan laivoissa käytetä sylt. öljyä ( olikohan se juuri nämä Nohab - koneet , sitä en muista )
        Meistä tuli hyvät kaverit , kun saatoin hänet sitten niin hän kysyi minulta " olet kai käynyt Ruotsalaisen koulun kun puhut tuollaista Ruotsia"

        Tuohon 2 koneen rinnankäyttö . Silloin me suomessa tehtiin viellä H- koneita niin he teki jo OMIA MOOTTOREITA JA SÖHKÖKYTKIMIÄ . Tehdäänkö suomessa villäkään Suomalaista laivamoottoria.???


      • 5-vuotias
        vielä ja loppu. kirjoitti:

        Vasta nyt aukesi tämä suunnanvaihdolla ja kaksi eri potkuriakin jne. Kun tämä urpo asian sanoi.
        Sinäpä vasta uuno olet.
        Mikäli samalle akselille kytketään master ja slave kone niin niiden pitääkin pyöriä eri suuntiin tahvana.
        Turhaa silti meikäläisen 5-vuotiaan tasolla on täällä helmiä sioille paiskoa.

        Kokeile miten käy!


      • lapsellisia
        Thalidomidi kirjoitti:

        Neljäkin moottoria voidaan kytkeä samalle potkurinakselille helposti. (Botnia Floria) Huomaathan, että jos vetävässä pyörässä on läpi menevä akseli niin vastakkain olevien moottoreiden pyörimissuunta on erilainen. Pyörimissuuntia ei vain nykyään tarvitse käyttää hyödyksi, kun on säätölapapotkurit lähen joka laivassa.

        Ja höpö höpö,mitä järkeä on tehdä ontto potkuriakseli jossa sisällä pyörii toinen akseli vastakkaiseen suuntaan? Oletko koskaan kuullut, että laivakoneiden käyntisuuntaa voi vaihtaa?Miksi pääkoneiden pitäisi pyöriä eri suuntiin, voihan potkurien nousut olla eri suuntiin.


      • kirjoitat tosissasi
        lapsellisia kirjoitti:

        Ja höpö höpö,mitä järkeä on tehdä ontto potkuriakseli jossa sisällä pyörii toinen akseli vastakkaiseen suuntaan? Oletko koskaan kuullut, että laivakoneiden käyntisuuntaa voi vaihtaa?Miksi pääkoneiden pitäisi pyöriä eri suuntiin, voihan potkurien nousut olla eri suuntiin.

        niinkuin hieman vastauksestasi/mielipiteestäsi voi havaita olet kyllä väärällä alalla. Mielestäni "lämminmies" jo tuolla ketjun alkupäässä kirjoitti, että kyseessä oli 50-luvulla rakennettu laiva. Silloinhan pakkia yleensä otettiin vaihtamalla pyörimissuuntaa. Koska sinulle tämä täytyy vääntää rautalangasta, niin kerron miten toimittiin. Kytkimien kanssa samalle potkurinakselille vaihdelaatikon välityksellä ja myös suunnavaihtomahdollisuudella varustettujen moottoreiden kanssa ei satamaan tultaessa tarvinnut vaihtaa moottorien käyntisuuntaa, kun toinen moottori oli jo valmiiksi käynnistetty pakille. Kytkin vain auki ja käyttöön kipparin pyytämään suuntaan jo käyvä moottori. On tässä tietysti vaaransa, kun "Full astern" onkin vain toisen koneen teho eli Half. Meriselityksessä saattaisi olla tekemistä. Todellisuudessa vaadittaviin tehoihin kaijaan tullessa em. systeemi on varmasti riittävä, kun on nopea. Luin tuon sepustuksesi vielä uudestaan "oletko koskaan kuullut, että laivakoneiden käyntisuuntaa voi vaihtaa"? Laivakoneiden aikaan pakki otettiin aina käynnistamällä höyryKONE toiseen suuntaan. Laivamoottoreiden (dieseleiden) yleistyttyä pakki otettiin myös käynnistämällä MOOTTORI toiseen suuntaan. Tätäkin olen tehnyt satoja kertoja. En tiedä oliko KaMeVa ensimmäisen säätölapapotkurin kehittäjä mutta vielä 60-luvulla säätölapapotkuri oli yhtäkuin kameva. Ja vielä hah hah haa potkurien nousut ERI SUUNTIIN!!! Ja tyhjä potkurinakseli???? Yhtä tyhjä kuin kirjoittajan kaali.


      • tekniikkaako?
        kirjoitat tosissasi kirjoitti:

        niinkuin hieman vastauksestasi/mielipiteestäsi voi havaita olet kyllä väärällä alalla. Mielestäni "lämminmies" jo tuolla ketjun alkupäässä kirjoitti, että kyseessä oli 50-luvulla rakennettu laiva. Silloinhan pakkia yleensä otettiin vaihtamalla pyörimissuuntaa. Koska sinulle tämä täytyy vääntää rautalangasta, niin kerron miten toimittiin. Kytkimien kanssa samalle potkurinakselille vaihdelaatikon välityksellä ja myös suunnavaihtomahdollisuudella varustettujen moottoreiden kanssa ei satamaan tultaessa tarvinnut vaihtaa moottorien käyntisuuntaa, kun toinen moottori oli jo valmiiksi käynnistetty pakille. Kytkin vain auki ja käyttöön kipparin pyytämään suuntaan jo käyvä moottori. On tässä tietysti vaaransa, kun "Full astern" onkin vain toisen koneen teho eli Half. Meriselityksessä saattaisi olla tekemistä. Todellisuudessa vaadittaviin tehoihin kaijaan tullessa em. systeemi on varmasti riittävä, kun on nopea. Luin tuon sepustuksesi vielä uudestaan "oletko koskaan kuullut, että laivakoneiden käyntisuuntaa voi vaihtaa"? Laivakoneiden aikaan pakki otettiin aina käynnistamällä höyryKONE toiseen suuntaan. Laivamoottoreiden (dieseleiden) yleistyttyä pakki otettiin myös käynnistämällä MOOTTORI toiseen suuntaan. Tätäkin olen tehnyt satoja kertoja. En tiedä oliko KaMeVa ensimmäisen säätölapapotkurin kehittäjä mutta vielä 60-luvulla säätölapapotkuri oli yhtäkuin kameva. Ja vielä hah hah haa potkurien nousut ERI SUUNTIIN!!! Ja tyhjä potkurinakseli???? Yhtä tyhjä kuin kirjoittajan kaali.

        Kerroppa minulle tyhmälle ylikonemestarille laivojen nimiä joissa oli teidän hienot erisuuntiin pyörivät pääkoneet, magneettikytkimet, sisäkkäinpyörivät potkurinakselit yms. vermeet joita en ole 40-vuoden aikana itse nähnyt. Aloitin seilauksen 60-luvulla -52 rakennetussa laivassa jossa oli pääkoneesta suora veto potkuriakseliin ja suunnanvaihto, en ole kuullut ennen noin älyttömistä systeemeistä mitä esitätte. Useamman pääkoneen konehuoneethan yleistyivät autolauttojen myötä, kun konehuoneet ovat maatalia, mutta leveitä, ennen suosittiin yhtä pääkonetta. Niin myös nykyisiä Dieseleitä sanotaan koneiksi, PÄÄKONE ja APUKONE, jos näin sinulle oikein rautalangasta väännän. Kuinka kauan olet ollut pois meriltä? Vai oletko koskaan ollutkaan?


      • Mutta vaikeeta oli
        vielä ja loppu. kirjoitti:

        Vasta nyt aukesi tämä suunnanvaihdolla ja kaksi eri potkuriakin jne. Kun tämä urpo asian sanoi.
        Sinäpä vasta uuno olet.
        Mikäli samalle akselille kytketään master ja slave kone niin niiden pitääkin pyöriä eri suuntiin tahvana.
        Turhaa silti meikäläisen 5-vuotiaan tasolla on täällä helmiä sioille paiskoa.

        Kun on 2 pääkonetta rinnan ja pyörittää samaa akselia. Mekaaninen alennusvaihde.
        Silloin koneet pyörivät erisuuntiin.
        Kun kytkin on mamgneettinen .
        Silloin molemmat koneet tekee omaa työtään , eivät käy tahdissa ( niinkuin tänäpäivänä suomen voimalaitosgeneraattorit)
        Kun tullaan satama-ajoon , tuolloin toinen kone käynistetään TOISEENSUUNTAAN KUIN ETEENPÄIN AJETTAESSA , nytten vaan mang. kytkimellä valitaan oikeasuunta potkurille


      • muttei tyhmä
        Mutta vaikeeta oli kirjoitti:

        Kun on 2 pääkonetta rinnan ja pyörittää samaa akselia. Mekaaninen alennusvaihde.
        Silloin koneet pyörivät erisuuntiin.
        Kun kytkin on mamgneettinen .
        Silloin molemmat koneet tekee omaa työtään , eivät käy tahdissa ( niinkuin tänäpäivänä suomen voimalaitosgeneraattorit)
        Kun tullaan satama-ajoon , tuolloin toinen kone käynistetään TOISEENSUUNTAAN KUIN ETEENPÄIN AJETTAESSA , nytten vaan mang. kytkimellä valitaan oikeasuunta potkurille

        Kerro nyt jumaliste minulle missä kauppalaivassa on tuo sinun esittämä magneettikytkinsysteemi ja miten ne koneet voivat pyöriä eri suuntiin samalla akselilla. Magneettien pitäisi olla todella voimakkaita siirtääkseen tuhansien KW:n tehon, Millä niiden tarvitsema energia tuotettaisiin? Mekaaninen kytkin ei paljoa energiaa tarvitse, paineilmaa tai hydrauliöljynpainetta.Miksi tarvitaan noita älyttömiä systeemeitä, kun nykyiset toimivat erinomaisesti ja ovat yksinkertaisia.Lähde merille niin näet.


      • Aasimies
        muttei tyhmä kirjoitti:

        Kerro nyt jumaliste minulle missä kauppalaivassa on tuo sinun esittämä magneettikytkinsysteemi ja miten ne koneet voivat pyöriä eri suuntiin samalla akselilla. Magneettien pitäisi olla todella voimakkaita siirtääkseen tuhansien KW:n tehon, Millä niiden tarvitsema energia tuotettaisiin? Mekaaninen kytkin ei paljoa energiaa tarvitse, paineilmaa tai hydrauliöljynpainetta.Miksi tarvitaan noita älyttömiä systeemeitä, kun nykyiset toimivat erinomaisesti ja ovat yksinkertaisia.Lähde merille niin näet.

        Nää on varmaan jotain täkkäreiden juttuja. Koneporukka on joskus satuillut pojille kun ovat käyneet valvomossa ihmettelemässä nappeja ja kytkimiä.


      • muttei aasi
        Aasimies kirjoitti:

        Nää on varmaan jotain täkkäreiden juttuja. Koneporukka on joskus satuillut pojille kun ovat käyneet valvomossa ihmettelemässä nappeja ja kytkimiä.

        Tuo selittikin kaiken.


      • ett. ole ainoa
        muttei tyhmä kirjoitti:

        Kerro nyt jumaliste minulle missä kauppalaivassa on tuo sinun esittämä magneettikytkinsysteemi ja miten ne koneet voivat pyöriä eri suuntiin samalla akselilla. Magneettien pitäisi olla todella voimakkaita siirtääkseen tuhansien KW:n tehon, Millä niiden tarvitsema energia tuotettaisiin? Mekaaninen kytkin ei paljoa energiaa tarvitse, paineilmaa tai hydrauliöljynpainetta.Miksi tarvitaan noita älyttömiä systeemeitä, kun nykyiset toimivat erinomaisesti ja ovat yksinkertaisia.Lähde merille niin näet.

        Taidat kumminkin kuulua siihen poruhkaan , jota lämminmies kielsi kommentoimasta hänen juttujaan.
        Oppilaatkin on ne ymmärtänyt .
        Ei kannattaisi olla niin varma ETTEIKÖ HULLU VOISI OLLA TYHMÄ
        Lämminmies on lyhyssanainen , kuten " VÄÄRÄT ÖLJYT " lähettäkää paremmat , jotta laakerit kestää kun moottorin sytytys on oikeen .Ilmoius oli lyhyt ja selkee mutta , BP- petko ei valmistanut tuollaista öljyä .
        No sitten uusi KONEPÄÄLIKKÖ KÖÖPENHAMINAAN tuo kaikki oli ilmoitettu lyhykäisesti.
        Olihan öljykartoituksen tehnyt BP-Petkon DI ja laivan kokenut Konepäälikkö.Lämminmies oli sopimattoman nuori tuohon laivaan konepääliköksi.


      • kyllä kerron
        muttei tyhmä kirjoitti:

        Kerro nyt jumaliste minulle missä kauppalaivassa on tuo sinun esittämä magneettikytkinsysteemi ja miten ne koneet voivat pyöriä eri suuntiin samalla akselilla. Magneettien pitäisi olla todella voimakkaita siirtääkseen tuhansien KW:n tehon, Millä niiden tarvitsema energia tuotettaisiin? Mekaaninen kytkin ei paljoa energiaa tarvitse, paineilmaa tai hydrauliöljynpainetta.Miksi tarvitaan noita älyttömiä systeemeitä, kun nykyiset toimivat erinomaisesti ja ovat yksinkertaisia.Lähde merille niin näet.

        no siis magneettti on pos/neg,varaus-eli ylhäällä kellon suuntaan ja alhaalla vastakkaiseen suuntaan yksinkertaista vai mitä?


      • laivoja, ei ne ole kaikki
        tekniikkaako? kirjoitti:

        Kerroppa minulle tyhmälle ylikonemestarille laivojen nimiä joissa oli teidän hienot erisuuntiin pyörivät pääkoneet, magneettikytkimet, sisäkkäinpyörivät potkurinakselit yms. vermeet joita en ole 40-vuoden aikana itse nähnyt. Aloitin seilauksen 60-luvulla -52 rakennetussa laivassa jossa oli pääkoneesta suora veto potkuriakseliin ja suunnanvaihto, en ole kuullut ennen noin älyttömistä systeemeistä mitä esitätte. Useamman pääkoneen konehuoneethan yleistyivät autolauttojen myötä, kun konehuoneet ovat maatalia, mutta leveitä, ennen suosittiin yhtä pääkonetta. Niin myös nykyisiä Dieseleitä sanotaan koneiksi, PÄÄKONE ja APUKONE, jos näin sinulle oikein rautalangasta väännän. Kuinka kauan olet ollut pois meriltä? Vai oletko koskaan ollutkaan?

        samanlaisia . Muuten Kamevaan tutustuin ensikerran , olin apulaisena entraamassa turun vulkaanin vertan rannassa hinajaan , tuo oli varmaan jenkkien sota jäämistöä siihen oli asennettu tuo KAMEVA so oli 1050


      • seilaamaan
        laivoja, ei ne ole kaikki kirjoitti:

        samanlaisia . Muuten Kamevaan tutustuin ensikerran , olin apulaisena entraamassa turun vulkaanin vertan rannassa hinajaan , tuo oli varmaan jenkkien sota jäämistöä siihen oli asennettu tuo KAMEVA so oli 1050

        Kyllä ne nyt vaan ovat aikalailla samanlaisia. Olen palvellut seitsemässä eri varustamossa, yli 30:ssä laivassa eikä vastaan ole tullut noin älyttömiä systeemeitä. Oleen seilannut tankkilaivoissa, kuivarahtilaivoissa, autolautoissa ja Ro-Ro paateissa, niin, että kaikenlaista on tullut nähtyä,Ensimmäinen mestarinjobi 1970 ja 1-mestarina -73 vuodesta lähtien, välillä konepäällikkönä. Minulle on turha esittää moottorivene ja hinaaja juttuja.


      • mitään
        seilaamaan kirjoitti:

        Kyllä ne nyt vaan ovat aikalailla samanlaisia. Olen palvellut seitsemässä eri varustamossa, yli 30:ssä laivassa eikä vastaan ole tullut noin älyttömiä systeemeitä. Oleen seilannut tankkilaivoissa, kuivarahtilaivoissa, autolautoissa ja Ro-Ro paateissa, niin, että kaikenlaista on tullut nähtyä,Ensimmäinen mestarinjobi 1970 ja 1-mestarina -73 vuodesta lähtien, välillä konepäällikkönä. Minulle on turha esittää moottorivene ja hinaaja juttuja.

        Olen edelleen kovin huolissani Suomen Konepäälystön Ammattitaidosta .
        Perustelen , Suomessa rakennettiin 2 kpl 1970 huomattavaa tankkilaivaa joissa oli Huomattavaa tekniikkaa . Menin niistä toiseen ,ja se oli ajettu täysin ROMUKSI.10 vuodessa
        Ruotsalaiset rakensivat1970 Supertankkareita joita ostettiin Suomeen 3 kpl, seilasin niissä.1980
        Ne olivat täysin ja jopa loistavassa kunnossa ( vaikka höyrymiehet oli " anhittomissa").
        Konepääliköt hankittiin Ruotsista


      • ammattimiehiä
        mitään kirjoitti:

        Olen edelleen kovin huolissani Suomen Konepäälystön Ammattitaidosta .
        Perustelen , Suomessa rakennettiin 2 kpl 1970 huomattavaa tankkilaivaa joissa oli Huomattavaa tekniikkaa . Menin niistä toiseen ,ja se oli ajettu täysin ROMUKSI.10 vuodessa
        Ruotsalaiset rakensivat1970 Supertankkareita joita ostettiin Suomeen 3 kpl, seilasin niissä.1980
        Ne olivat täysin ja jopa loistavassa kunnossa ( vaikka höyrymiehet oli " anhittomissa").
        Konepääliköt hankittiin Ruotsista

        Ei kai edes Svenskit saa rikottua höyryturbiineita ja -kattiloita. Olen toista mieltä Suomalaisten konemiesten ammattitaidosta, seilaan Ruotsista Suomeen ostatussa laivassa ja täytyy sanoa, että ei Svenskien jäljiltä laiva ollut häävissä kunnossa, oli vaan ajettu, huollot tehty kynällä, niitten Amos perseestä jne.Älä yleistä, jos et ole osannut ammattiasi, kyllä me muut


      • se epäpätevin
        ammattimiehiä kirjoitti:

        Ei kai edes Svenskit saa rikottua höyryturbiineita ja -kattiloita. Olen toista mieltä Suomalaisten konemiesten ammattitaidosta, seilaan Ruotsista Suomeen ostatussa laivassa ja täytyy sanoa, että ei Svenskien jäljiltä laiva ollut häävissä kunnossa, oli vaan ajettu, huollot tehty kynällä, niitten Amos perseestä jne.Älä yleistä, jos et ole osannut ammattiasi, kyllä me muut

        Sinähän se kaikki tiedät, toiset ei mitään. Ei heillä ole edes kokemusta mistään. Sinulle vain on kaikki kertynyt.!


      • Jutun
        se epäpätevin kirjoitti:

        Sinähän se kaikki tiedät, toiset ei mitään. Ei heillä ole edes kokemusta mistään. Sinulle vain on kaikki kertynyt.!

        Yhtiön sisarlaiva tuli Välimerellä vasttaan .
        Kipinät olivat yhteydessä , sitten kertoili jäähuoneet lämpenee kun D-man on ryypännyt.v1962


      • asiasta, ei sen vierestä
        Jutun kirjoitti:

        Yhtiön sisarlaiva tuli Välimerellä vasttaan .
        Kipinät olivat yhteydessä , sitten kertoili jäähuoneet lämpenee kun D-man on ryypännyt.v1962

        Mitä tekemistä D-manin ryyppäämisellä on jäähuoneen lämpenemisen kanssa? Älkää naurattako vanhaa miestä. Mestarithan jääkoneet hoitaa.


      • nähnyt
        se epäpätevin kirjoitti:

        Sinähän se kaikki tiedät, toiset ei mitään. Ei heillä ole edes kokemusta mistään. Sinulle vain on kaikki kertynyt.!

        Olet oikeeassa, kokemusta minulle on jo yli 40 vuotta kertynyt.


      • D- man
        asiasta, ei sen vierestä kirjoitti:

        Mitä tekemistä D-manin ryyppäämisellä on jäähuoneen lämpenemisen kanssa? Älkää naurattako vanhaa miestä. Mestarithan jääkoneet hoitaa.

        Yksin osasi käyttää jääkonetta , luultavasti siellä oli CO2- koneet
        Toinen tapaus , samoihin aikoihin.Kun ilmoitin 3 - mesulle LAITA HETI LUOTSIN JÄÄTYÄ RASKASÖLJY PÄÄLLE JA KÄYNISTÄ SEPARI , NIIN HÄN SANOI " moottorimies joka osaa käyttää separaattorin on toisessa vahdissa"


      • Lämmänmies
        kirjoitat tosissasi kirjoitti:

        niinkuin hieman vastauksestasi/mielipiteestäsi voi havaita olet kyllä väärällä alalla. Mielestäni "lämminmies" jo tuolla ketjun alkupäässä kirjoitti, että kyseessä oli 50-luvulla rakennettu laiva. Silloinhan pakkia yleensä otettiin vaihtamalla pyörimissuuntaa. Koska sinulle tämä täytyy vääntää rautalangasta, niin kerron miten toimittiin. Kytkimien kanssa samalle potkurinakselille vaihdelaatikon välityksellä ja myös suunnavaihtomahdollisuudella varustettujen moottoreiden kanssa ei satamaan tultaessa tarvinnut vaihtaa moottorien käyntisuuntaa, kun toinen moottori oli jo valmiiksi käynnistetty pakille. Kytkin vain auki ja käyttöön kipparin pyytämään suuntaan jo käyvä moottori. On tässä tietysti vaaransa, kun "Full astern" onkin vain toisen koneen teho eli Half. Meriselityksessä saattaisi olla tekemistä. Todellisuudessa vaadittaviin tehoihin kaijaan tullessa em. systeemi on varmasti riittävä, kun on nopea. Luin tuon sepustuksesi vielä uudestaan "oletko koskaan kuullut, että laivakoneiden käyntisuuntaa voi vaihtaa"? Laivakoneiden aikaan pakki otettiin aina käynnistamällä höyryKONE toiseen suuntaan. Laivamoottoreiden (dieseleiden) yleistyttyä pakki otettiin myös käynnistämällä MOOTTORI toiseen suuntaan. Tätäkin olen tehnyt satoja kertoja. En tiedä oliko KaMeVa ensimmäisen säätölapapotkurin kehittäjä mutta vielä 60-luvulla säätölapapotkuri oli yhtäkuin kameva. Ja vielä hah hah haa potkurien nousut ERI SUUNTIIN!!! Ja tyhjä potkurinakseli???? Yhtä tyhjä kuin kirjoittajan kaali.

        Olin Turun Wärtsilässä 1950 kun kokeiltiin säätöpotkuria hinajaan.


      • Lämminmies
        ett. ole ainoa kirjoitti:

        Taidat kumminkin kuulua siihen poruhkaan , jota lämminmies kielsi kommentoimasta hänen juttujaan.
        Oppilaatkin on ne ymmärtänyt .
        Ei kannattaisi olla niin varma ETTEIKÖ HULLU VOISI OLLA TYHMÄ
        Lämminmies on lyhyssanainen , kuten " VÄÄRÄT ÖLJYT " lähettäkää paremmat , jotta laakerit kestää kun moottorin sytytys on oikeen .Ilmoius oli lyhyt ja selkee mutta , BP- petko ei valmistanut tuollaista öljyä .
        No sitten uusi KONEPÄÄLIKKÖ KÖÖPENHAMINAAN tuo kaikki oli ilmoitettu lyhykäisesti.
        Olihan öljykartoituksen tehnyt BP-Petkon DI ja laivan kokenut Konepäälikkö.Lämminmies oli sopimattoman nuori tuohon laivaan konepääliköksi.

        Niinhän siinä sitten kävi öljyt tuli ja matka jatkui.


      • Lämminmies
        laivoja, ei ne ole kaikki kirjoitti:

        samanlaisia . Muuten Kamevaan tutustuin ensikerran , olin apulaisena entraamassa turun vulkaanin vertan rannassa hinajaan , tuo oli varmaan jenkkien sota jäämistöä siihen oli asennettu tuo KAMEVA so oli 1050

        Kyllä muistan olin silloin tuossa verstassa viilarina


    • Lämminmies

      Oltiin menossa juuri sisään rotikseen kun nohabin kone räjähti pillun päreiksi.
      Ykkösmestari oli valuttanut pakkasnesteet pilssiin.
      Stujulta haettiin kurkkupurkkeja ja kattiloita joista tinasin uusia vuoria koneeseen.
      Kannet tein pelastusveneen vinsseistä keinuineen ja separien lautasista tein turbon.
      Männät sorvasin lastina olleesta puusta.
      Kun homma oli tehty ja matka jatkui taas kohti Angolaa niin koneykkönen veti taas lärvit.
      Nämä Polar Nohapit 2- tatiset 6 sylt. jossa oli mekaaninen huuhtelu toimivat hyvin.    

      • Lämminmies

        Eikö todellakaan tuota saa loppumaan, niitä saattaa vielä joku lukea .HANKI SELLAINEN NIMIMERKKI ITSELLESI JOTTA TIEDETTÄISIIN MISSÄ KIRJOITTELET


      • Lämminmies

        tuo edellinen. Sinä joka kirjoitit sinua tulisi panna pyllyreikään minun kuhmuraisella kullilla.
        Käy pian niinkui "jenkillä" joka tykkäsi persepanoista niin paljon että nyt naukuu koko ajan lisää.
        Eli otahan yhteyttä niin hoidetaan homma pois notkumasta.


      • seiso enää
        Lämminmies kirjoitti:

        tuo edellinen. Sinä joka kirjoitit sinua tulisi panna pyllyreikään minun kuhmuraisella kullilla.
        Käy pian niinkui "jenkillä" joka tykkäsi persepanoista niin paljon että nyt naukuu koko ajan lisää.
        Eli otahan yhteyttä niin hoidetaan homma pois notkumasta.

        Pane sitä omaa poikaasi, jolle veit WTC T-paidan ja jätä muut rauhaan, namusetä.


      • Lämminmies
        seiso enää kirjoitti:

        Pane sitä omaa poikaasi, jolle veit WTC T-paidan ja jätä muut rauhaan, namusetä.

        ensin otsikossa sanot että ei seiso ja heti perään pitäisi panna. En minä sukurutsausta harrasta mutta sinua voisin vaikka panna pyllyyn. Ja kyllä se seisoo.
        Tuleppa tänne niin vanha skönäri vähän opettaa sinua.
        Ja namusedäksi on turha haukkua, täysiikäisiä on kaikki pojat ollut joita olen merillä paneskellut.


      • ikinä ajatellu
        Lämminmies kirjoitti:

        ensin otsikossa sanot että ei seiso ja heti perään pitäisi panna. En minä sukurutsausta harrasta mutta sinua voisin vaikka panna pyllyyn. Ja kyllä se seisoo.
        Tuleppa tänne niin vanha skönäri vähän opettaa sinua.
        Ja namusedäksi on turha haukkua, täysiikäisiä on kaikki pojat ollut joita olen merillä paneskellut.

        et joku vois kutsua tupa uunoks?


      • Luulen tietäväni
        ikinä ajatellu kirjoitti:

        et joku vois kutsua tupa uunoks?

        Millaisesta laivasta on kyse . Kun laiva on rakennettu kulkemaan Ruotsin ja Kanadan järville niin silloin laiva on tylppä kummastakin päästä , samalla levee ja korkea . Silloin on saatava painopiste alas.Samoin ohjailtavuus on oltava hyvä siellä suljuporteissa.
        Muuten huomasin M/S Botnian jutussa se oli rakennettu 1939 ja siinä oli ATLAS ( Polar Nohab ) 1100 hv pääkone


      • Luulen tietäväni kirjoitti:

        Millaisesta laivasta on kyse . Kun laiva on rakennettu kulkemaan Ruotsin ja Kanadan järville niin silloin laiva on tylppä kummastakin päästä , samalla levee ja korkea . Silloin on saatava painopiste alas.Samoin ohjailtavuus on oltava hyvä siellä suljuporteissa.
        Muuten huomasin M/S Botnian jutussa se oli rakennettu 1939 ja siinä oli ATLAS ( Polar Nohab ) 1100 hv pääkone

        Heh. Hyvä juttu. Onko koskaan rakennettu laivaa erikoisesti kulkemaan Kanadan ja Ruotsin JÄRVIEN välisessä liikenteessä. Great Lakesilla joskus laivan kanssa seilatessani, sinne kelpasi kyllä kaikki paatit. Tuollainen 35000 dwt mahtui mukavasti suluista. Tyhjänä tai vajaassa lastissa kuitenkin määrättyihin satamiin pääsy edellytti ylimpien mastorakennelmien pätkäisyä, jotta päästiin jonkin kiinteän maantiesillan alitse. Mielikuvani tuosta on melko hatara...miksei vedetty ballastia ennen siltaa tarpeeksi...vai eikö se olisi riittänyt...
        Kertokaapa viisaat.


      • Sparks kirjoitti:

        Heh. Hyvä juttu. Onko koskaan rakennettu laivaa erikoisesti kulkemaan Kanadan ja Ruotsin JÄRVIEN välisessä liikenteessä. Great Lakesilla joskus laivan kanssa seilatessani, sinne kelpasi kyllä kaikki paatit. Tuollainen 35000 dwt mahtui mukavasti suluista. Tyhjänä tai vajaassa lastissa kuitenkin määrättyihin satamiin pääsy edellytti ylimpien mastorakennelmien pätkäisyä, jotta päästiin jonkin kiinteän maantiesillan alitse. Mielikuvani tuosta on melko hatara...miksei vedetty ballastia ennen siltaa tarpeeksi...vai eikö se olisi riittänyt...
        Kertokaapa viisaat.

        Saatoin liiotella tuossa dwt määrässä. Toinen vaihtoehto on abt 30000 dwt. Nilsun bulkkeri anyway.


      • järvillä
        Sparks kirjoitti:

        Saatoin liiotella tuossa dwt määrässä. Toinen vaihtoehto on abt 30000 dwt. Nilsun bulkkeri anyway.

        1940 - 1950 luvulla , nuo laivat olivat sitävuosiluokkaa AB - laivoja . Seilasin Ruotsalaisissa 50 - luvun lopulla , olin yhdessä Dunkkeymanina , siinä oli höyrykone.


      • järvillä kirjoitti:

        1940 - 1950 luvulla , nuo laivat olivat sitävuosiluokkaa AB - laivoja . Seilasin Ruotsalaisissa 50 - luvun lopulla , olin yhdessä Dunkkeymanina , siinä oli höyrykone.

        No enhän minä nöösipoika 50-luvulla tehnyt muuta kuin taputtelin pirtin nurkassa paskakasaa. Nämä unohtumattomat elämykseni Amerikan Suurilta Järviltä ovat peräisin 1970-luvulta. Kind regards.


      • juuri kuvia
        Sparks kirjoitti:

        No enhän minä nöösipoika 50-luvulla tehnyt muuta kuin taputtelin pirtin nurkassa paskakasaa. Nämä unohtumattomat elämykseni Amerikan Suurilta Järviltä ovat peräisin 1970-luvulta. Kind regards.

        Joita on 3 kpl Wäja , jossakin Ruotsin satamaantulon tapahtuu komian sillan ali .
        Tömä lava tosiaan ruma , vaikka tuosta sarjasta ei vanhin , siinä 1 Suomen lipua alla S/S Nyylandia 04.54 olin Lämmittäjänä


      • aluksen
        Luulen tietäväni kirjoitti:

        Millaisesta laivasta on kyse . Kun laiva on rakennettu kulkemaan Ruotsin ja Kanadan järville niin silloin laiva on tylppä kummastakin päästä , samalla levee ja korkea . Silloin on saatava painopiste alas.Samoin ohjailtavuus on oltava hyvä siellä suljuporteissa.
        Muuten huomasin M/S Botnian jutussa se oli rakennettu 1939 ja siinä oli ATLAS ( Polar Nohab ) 1100 hv pääkone

        Mitoitus 40- 50 luvulla että laivan keulakin piti tehdä tasakeulaksi että lastia mahtuisi enemmän suurten järvien liikenteessä. Superior järvellä upposi 1975 iso bulkkeri. ss Edmund Fitzgerald 26000brt ja 222m pitkä rakennettu 1958 tasakeulainen mutta se oli kai perinteinen muoto. Luulisin siihen aikaan normaali aluskoko oli 10000brt ja 150 metriä.Uskon että Spark on kyllä ollut parisataa metrisellä siellä myöhemmin. Oli mitä oli mielenkiintoista olisi tietää valkoisen laivan nimi.Itse en ole käynyt järvillä.


      • Wäija oli se paikka
        aluksen kirjoitti:

        Mitoitus 40- 50 luvulla että laivan keulakin piti tehdä tasakeulaksi että lastia mahtuisi enemmän suurten järvien liikenteessä. Superior järvellä upposi 1975 iso bulkkeri. ss Edmund Fitzgerald 26000brt ja 222m pitkä rakennettu 1958 tasakeulainen mutta se oli kai perinteinen muoto. Luulisin siihen aikaan normaali aluskoko oli 10000brt ja 150 metriä.Uskon että Spark on kyllä ollut parisataa metrisellä siellä myöhemmin. Oli mitä oli mielenkiintoista olisi tietää valkoisen laivan nimi.Itse en ole käynyt järvillä.

        En selvitä enempää , on vaan niinhuonot muistot , kun yritin lämmittäjäksi ja vängällä pistivät D-manniksi , olin vaan reissun ja läksin pois , sattui sitten Ranskassa tulipalo siitäkin tuli harmia.


      • Vai onko se aina "kaun...
        Wäija oli se paikka kirjoitti:

        En selvitä enempää , on vaan niinhuonot muistot , kun yritin lämmittäjäksi ja vängällä pistivät D-manniksi , olin vaan reissun ja läksin pois , sattui sitten Ranskassa tulipalo siitäkin tuli harmia.

        Kunhan se on tarkoituksenmukainen .
        1960 luvulla huomattiin laivan kulkevan paremmin kun se oli lastattu keulalleen , mutta se oli vaikeeta ohjata .
        Tuolloin viellä luultiin veden yläpuolisella osalla olevan jotain merkitystä , se sitten on unohtunut .Huomattiin vedenalapuolisen osan olevan tärkeämpi.Ei ollut viimeisen tankkilaivan keilassa paljoa eroa tuohon 40-luvulla rakennettuun AB- laivoihin jotka kuljettivan lastinsa järville.
        Kun kateoo tämänpäivän laivoja , voidaanko puhua "kauneudesta".
        Muuten on vaikea muistella 1950 - luvun seilauksia Ruotsalaisilla laivoilla ja niitten nimet , silloin työtodistus , se viimeinen oli tärkeä saadakseen uuden jobin.
        Suomalaisista pestauksista minulla on Merenkulkuhallituksen antama lista jossa näen kaikki pestaukseni.


      • Valtameriliikenteeseen
        Sparks kirjoitti:

        Heh. Hyvä juttu. Onko koskaan rakennettu laivaa erikoisesti kulkemaan Kanadan ja Ruotsin JÄRVIEN välisessä liikenteessä. Great Lakesilla joskus laivan kanssa seilatessani, sinne kelpasi kyllä kaikki paatit. Tuollainen 35000 dwt mahtui mukavasti suluista. Tyhjänä tai vajaassa lastissa kuitenkin määrättyihin satamiin pääsy edellytti ylimpien mastorakennelmien pätkäisyä, jotta päästiin jonkin kiinteän maantiesillan alitse. Mielikuvani tuosta on melko hatara...miksei vedetty ballastia ennen siltaa tarpeeksi...vai eikö se olisi riittänyt...
        Kertokaapa viisaat.

        Siis tuo " Ruma Valkoinen".
        Otimme Leningaadista ratapölkkylastia , niin emme saaneet täyttälastia kun laiva ei pysynyt pystyssä .Puhumattakaan jotta olisimme ottaneet lastia täkile
        Tuo kömmähdys maksoi Kippari pestin ( siitä minulle tulee vieläkin surku)


      • aluksen kirjoitti:

        Mitoitus 40- 50 luvulla että laivan keulakin piti tehdä tasakeulaksi että lastia mahtuisi enemmän suurten järvien liikenteessä. Superior järvellä upposi 1975 iso bulkkeri. ss Edmund Fitzgerald 26000brt ja 222m pitkä rakennettu 1958 tasakeulainen mutta se oli kai perinteinen muoto. Luulisin siihen aikaan normaali aluskoko oli 10000brt ja 150 metriä.Uskon että Spark on kyllä ollut parisataa metrisellä siellä myöhemmin. Oli mitä oli mielenkiintoista olisi tietää valkoisen laivan nimi.Itse en ole käynyt järvillä.

        Joo, eihän täällä kannata kaikkia juttuja uskoa. Tutkailin vanhoja dokumenttejani ja tuo mainitsemani alus oli Nielsen/Pauligin Pamela.
        http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=1785&lang=fi
        Eli about 30000dwt ja pit. abt 187m. Vuosi oli 1976. Taisi olla paatin eka matka lasti päällä. Kontinentilta metallilasti johonkin Chicagon liepeille ja paluulastin lastauspaikka oli Duluth-Superior. Duluthissa mentiin kerran taksilla cityyn ja taksikuski hetken aikaa jorinoitamme kuunneltuaan kommentoi selvällä suomenkielellä. Vanhemmat olivat kuulemma alunperin Suomesta ja kieltäkin oli opetettu auttavasti.


      • Tuontason
        Sparks kirjoitti:

        Joo, eihän täällä kannata kaikkia juttuja uskoa. Tutkailin vanhoja dokumenttejani ja tuo mainitsemani alus oli Nielsen/Pauligin Pamela.
        http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=1785&lang=fi
        Eli about 30000dwt ja pit. abt 187m. Vuosi oli 1976. Taisi olla paatin eka matka lasti päällä. Kontinentilta metallilasti johonkin Chicagon liepeille ja paluulastin lastauspaikka oli Duluth-Superior. Duluthissa mentiin kerran taksilla cityyn ja taksikuski hetken aikaa jorinoitamme kuunneltuaan kommentoi selvällä suomenkielellä. Vanhemmat olivat kuulemma alunperin Suomesta ja kieltäkin oli opetettu auttavasti.

        keskustelua , kun luullaan, että sulkuportteja suurennellaan laivojen mukaan.


      • lämminmies

        mmmmmmm


      • Lämminmies

        Tämä on Humpuukia


    • valittaa rumaa laivaa

      Jos se valkoinen laivasi oli ruma, olisit myynyt sen pois.

      • LAIVANI

        OLI M/S MAARIT , KOTIPAIKKA HELSINKI.
        Omistaja Lempiänen ( Työtodistuksessa ei ilmene varustamoe ,hänellä oli luultavasti 3 laivaa.


      • LAIVANI kirjoitti:

        OLI M/S MAARIT , KOTIPAIKKA HELSINKI.
        Omistaja Lempiänen ( Työtodistuksessa ei ilmene varustamoe ,hänellä oli luultavasti 3 laivaa.

        Täällä nyt enää tiedä kuka kirjoittaa kenenkin totuuksia. Jos se oli tämä
        http://www.kommandobryggan.se/sallast/erholm.htm
        niin eihän tuo niin ruma ole.


      • Raste
        LAIVANI kirjoitti:

        OLI M/S MAARIT , KOTIPAIKKA HELSINKI.
        Omistaja Lempiänen ( Työtodistuksessa ei ilmene varustamoe ,hänellä oli luultavasti 3 laivaa.

        oli varustamo 60luvul,oli koneessa muutama saman kylän kaveri,mestarina ja moottorimiehenä.


      • Raste kirjoitti:

        oli varustamo 60luvul,oli koneessa muutama saman kylän kaveri,mestarina ja moottorimiehenä.

        Antti Lempiäinen Oy ja erinäisiä Laiva Oy xxx yhtiöitä Salomon lisäksi.


      • Raste
        Raste kirjoitti:

        oli varustamo 60luvul,oli koneessa muutama saman kylän kaveri,mestarina ja moottorimiehenä.

        Maaritissa,hänen poika oli moottorimiehenä samaan aikaan. Olivat Oulun läheltä kotoisin,liekö tuttuja samoihin aikoihin olivat Maaritissa,63-65 vuonna.


      • Tuosta laivasta kuin koskaan
        Raste kirjoitti:

        Maaritissa,hänen poika oli moottorimiehenä samaan aikaan. Olivat Oulun läheltä kotoisin,liekö tuttuja samoihin aikoihin olivat Maaritissa,63-65 vuonna.

        Rumuus , ja kauneus on suhteellista . Tuolle asialle olisi pitkä tarina ( OLENVAAN NIIN PETTYNYT TÄÄLLÄ OTETTUIHIN MIELIPITEISIIN , JOS YRITTÄÄ OLLA " TOTUUDESSA"
        TERVEVAAN " valkoinen laivani ,vaikkei ollutkaan
        RUMA "


      • vähällä
        Sparks kirjoitti:

        Täällä nyt enää tiedä kuka kirjoittaa kenenkin totuuksia. Jos se oli tämä
        http://www.kommandobryggan.se/sallast/erholm.htm
        niin eihän tuo niin ruma ole.

        Joo, on se laivan näköinen ja kaunis kuin mikä.En ymmärrä mitä kehumista on siinä, että on aloittanut seilaamisen 50-luvulla, joku muu on aloittanut jo 20-, 30-, 40-luvuilla. Törni alkaa pikkuhiljaa täyttyä meikäläiselle 60-luvulla aloittaneellekin. Ei ne 50-luvun seilurit tiedä työnteosta mitään tähän päivään verrattuna, porukkaa oli paljon, pitkät satama-ajat, konehuoneet alkeellisia ja työtahti leppoisaa. Nykyään pitää hallita konetekniikan lisäksi tietotekniikkaa ja automatiikkaa, sekä pärjättävä pienellä porukalla ainaisen kiireen keskellä.


      • Miinoja löytyi
        Tuosta laivasta kuin koskaan kirjoitti:

        Rumuus , ja kauneus on suhteellista . Tuolle asialle olisi pitkä tarina ( OLENVAAN NIIN PETTYNYT TÄÄLLÄ OTETTUIHIN MIELIPITEISIIN , JOS YRITTÄÄ OLLA " TOTUUDESSA"
        TERVEVAAN " valkoinen laivani ,vaikkei ollutkaan
        RUMA "

        " kpl lisää . Luulen sähkömiehen löytäneen omansa , siitä kertomattaminulle. Hän myöhemmin kävi tekun ja seilasi mesuna ( uskon olevam hyvä mesu )


      • Hyvinkin
        Raste kirjoitti:

        Maaritissa,hänen poika oli moottorimiehenä samaan aikaan. Olivat Oulun läheltä kotoisin,liekö tuttuja samoihin aikoihin olivat Maaritissa,63-65 vuonna.

        Mutta Mutta , He lopettivat tuossa laivassa ja lähtiessään tekivät AP- kone 3 haalauksen urakalla . Olivat työn sopineet Kipparinkassa ??
        Otin työn vastaan


      • Vähätellä ketää
        vähällä kirjoitti:

        Joo, on se laivan näköinen ja kaunis kuin mikä.En ymmärrä mitä kehumista on siinä, että on aloittanut seilaamisen 50-luvulla, joku muu on aloittanut jo 20-, 30-, 40-luvuilla. Törni alkaa pikkuhiljaa täyttyä meikäläiselle 60-luvulla aloittaneellekin. Ei ne 50-luvun seilurit tiedä työnteosta mitään tähän päivään verrattuna, porukkaa oli paljon, pitkät satama-ajat, konehuoneet alkeellisia ja työtahti leppoisaa. Nykyään pitää hallita konetekniikan lisäksi tietotekniikkaa ja automatiikkaa, sekä pärjättävä pienellä porukalla ainaisen kiireen keskellä.

        Jokaisella kymmenluvulla on ollut haasteensa , on otettava jo lähtöasetelmat huomioon.Mutta hyvä " kuntoisuusmittari on " TYÖTERVEYSLAITOKSELLA " tehty SOVELTUVUUSTESTI .


      • Tunnetaan
        Sparks kirjoitti:

        Antti Lempiäinen Oy ja erinäisiä Laiva Oy xxx yhtiöitä Salomon lisäksi.

        Voisko joku kertoa MIKSI ?? . kipparin kertoman mukaan. Edl. talvena tuo ssa laivassa tuli Bläkäri , kun kaikki 3 apukonetta jouduttiin pysäyttämään kun pakoputkisto syttyi palamaan ja kuulemma syttyi tulipalo kunehuoneessa , eikä saatu pumppuja käyntiin .
        Samalla laiva joutui jäitten puristukseen, joitavaurioita sitten Helsingin Hietalahden Telakalla jouduttiin korjaamaan kun olin saanut NE LEMMPUT.kyllä pääkoneet olisivat olleet ajokunnossa , molemmat pöivätankit olivat ylhäällä , jotta laivankoneet saavat polttoineet jokaisessa tilanteessa , vaan ei ollut sähköä jotta olisi saatu potkuri pyörimään KERTOKAA NYTTEN OLISI KIVA KUULLA SE VIISAUS JOKA ON AINA MAISSAOLEVILLA
        apukoneissa oli väärät öljyt , ja sytytykset väärin Apukone VÖ - kulutus oli 50 l / vuorokausi , pakokaasulämmöt niin korkeet jotta merelläkin piti olla 2 kpl apukoneita päällä . KUN SITTEN SAATIIN OIKEAT ÖLJYT JA SYTYTYKSEN KOHDALLEEN 1 Ak RIITTI MERELLÄ JA VÖ- KULUTUS OLI PUDONNUT N 2 - 6 L / VUOROKAUSI


      • VAAN
        Hyvinkin kirjoitti:

        Mutta Mutta , He lopettivat tuossa laivassa ja lähtiessään tekivät AP- kone 3 haalauksen urakalla . Olivat työn sopineet Kipparinkassa ??
        Otin työn vastaan

        Ruumatilat niin korkeita ettei täkkilastia voinut ottaa , eihän PohjoisAtlannin liikenteessä juuri täkkilastia otettu.
        Otimme Leningaadista kerran RATAPÖLKKYLASTIN jota emme pystyneet ottamaan tarpeeksi , laivasta olisi tullut" LAPILI" Osa lastista jäi laiturille . Kippari sai POTKUT


      • Jossa seilannut olen
        VAAN kirjoitti:

        Ruumatilat niin korkeita ettei täkkilastia voinut ottaa , eihän PohjoisAtlannin liikenteessä juuri täkkilastia otettu.
        Otimme Leningaadista kerran RATAPÖLKKYLASTIN jota emme pystyneet ottamaan tarpeeksi , laivasta olisi tullut" LAPILI" Osa lastista jäi laiturille . Kippari sai POTKUT

        On Ruotsalainen S/S TITAN , olin siinä rasvarina 1958 . 25 laivaa olen seilannut ( Suomalaiset )


      • Oli BELFASTISSA 1963
        Jossa seilannut olen kirjoitti:

        On Ruotsalainen S/S TITAN , olin siinä rasvarina 1958 . 25 laivaa olen seilannut ( Suomalaiset )

        Jolloin KENEDI tapettiin . Laivan purku lopetettiin . Minulta varastettiin HYVÄNTEKEVÄISYYSKASSA, ja kun rahat varastettiin eikä kukaan enään ruvennyt tuota asiaa hoitamaan niin paketteja ei enään POHJOISSUOMEEN lähetettyu.


      • Erikoinen juttu
        Oli BELFASTISSA 1963 kirjoitti:

        Jolloin KENEDI tapettiin . Laivan purku lopetettiin . Minulta varastettiin HYVÄNTEKEVÄISYYSKASSA, ja kun rahat varastettiin eikä kukaan enään ruvennyt tuota asiaa hoitamaan niin paketteja ei enään POHJOISSUOMEEN lähetettyu.

        Joka kerrottakoon .
        Iltaruokalun jäkeen päälystö oli siinä täkillä , tuohon täkille tuli sitten Intialainen , täydellisessä kansallispuvussa .Turbaani päässä
        Kun toiset olivat lähteneet kukin taholleen , jäin viellä täkille . Tuo Intialainen tuli luokseni ja sanoi minulle " Jos olisit käynyt koulut voisit olla nytt. tämänlaivan Konepäälikkö " tuohon vastasi OLEN KONEPÄÄLIKKÖ ( ei hän ihmetellyt) vaan rupesi kertomaan asioita perheestäni ( sellaisia Faktoja en olisi voinut uskoa kenenkään tietävän, että minulla on 3 veljeä jotka on SOKEITA , sitten viellä lisää minunperheasiaa ," olet saanut juuri 5000£ pankista "( tosiaan vaimoni oli juuri ilmoittanut kirjeessä Pankin antaneen meille asuntolainan) Turunsäästöpankki joh. Numerla oli luvannut.
        Olinimme hytissäni, vaivautunut tilanne HÄN YKSINKERTAISESTI TIESI LIIKAA , hän raotti tulevaisuuden verhoa ,MINUA PELOTTI LISÄÄ jo kielen ymmärtäminen arvelutti . SITTEN HÄN ILMOITTI KUN MAKSAN HÄNELLE "JONKIN SUMMAN KERRON LISÄÄ "(en voinut päättää minkäarvoinen tulevaisuuteni on) PÄÄTIN OLLA MAKSAMATA MITÄÄN .

        KYSYNKIN LUKIJALTANI olenko tehnyt OIKEEN tai VÄÄRIN ???? vastauksia KIITOS


      • Piru tietää
        Erikoinen juttu kirjoitti:

        Joka kerrottakoon .
        Iltaruokalun jäkeen päälystö oli siinä täkillä , tuohon täkille tuli sitten Intialainen , täydellisessä kansallispuvussa .Turbaani päässä
        Kun toiset olivat lähteneet kukin taholleen , jäin viellä täkille . Tuo Intialainen tuli luokseni ja sanoi minulle " Jos olisit käynyt koulut voisit olla nytt. tämänlaivan Konepäälikkö " tuohon vastasi OLEN KONEPÄÄLIKKÖ ( ei hän ihmetellyt) vaan rupesi kertomaan asioita perheestäni ( sellaisia Faktoja en olisi voinut uskoa kenenkään tietävän, että minulla on 3 veljeä jotka on SOKEITA , sitten viellä lisää minunperheasiaa ," olet saanut juuri 5000£ pankista "( tosiaan vaimoni oli juuri ilmoittanut kirjeessä Pankin antaneen meille asuntolainan) Turunsäästöpankki joh. Numerla oli luvannut.
        Olinimme hytissäni, vaivautunut tilanne HÄN YKSINKERTAISESTI TIESI LIIKAA , hän raotti tulevaisuuden verhoa ,MINUA PELOTTI LISÄÄ jo kielen ymmärtäminen arvelutti . SITTEN HÄN ILMOITTI KUN MAKSAN HÄNELLE "JONKIN SUMMAN KERRON LISÄÄ "(en voinut päättää minkäarvoinen tulevaisuuteni on) PÄÄTIN OLLA MAKSAMATA MITÄÄN .

        KYSYNKIN LUKIJALTANI olenko tehnyt OIKEEN tai VÄÄRIN ???? vastauksia KIITOS

        Tulevaisuuden.Muista kuitenkin jos odottelet kannanottoja.Keskustelu rivisi on jo vanhentumaan päin. Eli joutuu menemään taaksepäin. Sirry eturiviin jos jatkat ja haluat enemmän kannan ottoja.


      • Minulle vakavalla asialla
        Piru tietää kirjoitti:

        Tulevaisuuden.Muista kuitenkin jos odottelet kannanottoja.Keskustelu rivisi on jo vanhentumaan päin. Eli joutuu menemään taaksepäin. Sirry eturiviin jos jatkat ja haluat enemmän kannan ottoja.

        Hän avasi kylläkin " tulevaisuuden raotuksen ilmoittamalla kauanko elän "
        Tämän olin unohtanut täysin , tai olin muistanut väärin .
        Kun olin vakavasti sairas , tiesin kuolevani .
        Vaimoni sanoi INTIALAINEN ILMOITTI SINUN ELÄVÄN 84 VOTIAAKSI. Nyt minulla on jo 3 elämä ja elän täysillä .
        Oli niin vaikeita asioita etten halua siihen palata.
        Vaimoni ihmettelee minun " miksi joudut kaikki kokemaan"


      • Lämminmies
        Minulle vakavalla asialla kirjoitti:

        Hän avasi kylläkin " tulevaisuuden raotuksen ilmoittamalla kauanko elän "
        Tämän olin unohtanut täysin , tai olin muistanut väärin .
        Kun olin vakavasti sairas , tiesin kuolevani .
        Vaimoni sanoi INTIALAINEN ILMOITTI SINUN ELÄVÄN 84 VOTIAAKSI. Nyt minulla on jo 3 elämä ja elän täysillä .
        Oli niin vaikeita asioita etten halua siihen palata.
        Vaimoni ihmettelee minun " miksi joudut kaikki kokemaan"

        Huikea juttu olen nytten 84 vu0tias kuinka satuinkaan lukemaan tämän jutun.Jos jokin kynämies haluaisi Olisi minulla kova juttu.


      • Lämminmies
        Tuosta laivasta kuin koskaan kirjoitti:

        Rumuus , ja kauneus on suhteellista . Tuolle asialle olisi pitkä tarina ( OLENVAAN NIIN PETTYNYT TÄÄLLÄ OTETTUIHIN MIELIPITEISIIN , JOS YRITTÄÄ OLLA " TOTUUDESSA"
        TERVEVAAN " valkoinen laivani ,vaikkei ollutkaan
        RUMA "

        Olin tuoss laivassa Konepäälikkönä 21.05.63 12.02.64 Ja sain potkut. Hyvä niin


      • Lämminmies
        Sparks kirjoitti:

        Täällä nyt enää tiedä kuka kirjoittaa kenenkin totuuksia. Jos se oli tämä
        http://www.kommandobryggan.se/sallast/erholm.htm
        niin eihän tuo niin ruma ole.

        Korjaan kun olen sanonut rumaksi OLEN SE OIKEA LÄMMINMIES OLIN MAARITISSA 21.05.63 12.02.64. Pääsin Rautaruukki Raaheen Höyry-ylikonemestariksi


    • valkoise laivan nimi

      Taisi jäädä arvoitukseksi. Lämpimänmiehen käyttämä nimimerkkikin jotenkin tehtiin epäuskottavaksi runkmannien toimesta. Mukavia juttuja ne oli vaikken entisenä täkkärinä voi ottaa kantaa kone juttuihin.Konepuolen tarinoita on muutenkin harvakseltaan. Mutta sivulla kävijä määrissä aito lämminmies räjäytti pankin.

      • Viimeinen tapahtuma ko. lav...

        Kun purettiin Ratapölkkylastia Lontoossa .
        Minulle tuli määräys PAINOLASTITANKIT TYHJÄKSI.
        Olimme ottaneet painolastin Leningaatissa joten olin tarkkana mitä tankissa on .
        Annoin määräyksen , moottorimies käyttää pumppua ja D-man valvoo mitä ulos tulee .
        Tulihan sieltä , JOKIPOLISI LAIVAAN JA SYYTTI MINUA KUN OLIN PUMPANNUT ÖLJYÄ TOKKAAN JA KUNIGATTEREN JOUTSENET OLIVAT LIKASTUNEET.
        Minulta kysyttiin mikälasen määräyksen olin antanut , kun olin kertonut minut jätettiin rauhaan .
        Oikeuteen joutui Kippari Moottorimien ja D- man , Sakkoja saivat


      • Valkoisessa laivassani
        Viimeinen tapahtuma ko. lav... kirjoitti:

        Kun purettiin Ratapölkkylastia Lontoossa .
        Minulle tuli määräys PAINOLASTITANKIT TYHJÄKSI.
        Olimme ottaneet painolastin Leningaatissa joten olin tarkkana mitä tankissa on .
        Annoin määräyksen , moottorimies käyttää pumppua ja D-man valvoo mitä ulos tulee .
        Tulihan sieltä , JOKIPOLISI LAIVAAN JA SYYTTI MINUA KUN OLIN PUMPANNUT ÖLJYÄ TOKKAAN JA KUNIGATTEREN JOUTSENET OLIVAT LIKASTUNEET.
        Minulta kysyttiin mikälasen määräyksen olin antanut , kun olin kertonut minut jätettiin rauhaan .
        Oikeuteen joutui Kippari Moottorimien ja D- man , Sakkoja saivat

        On ollut talvella 1964 Oulussa , Kun olin jättänyt 15 pulloa salakujetustavaraa , 2 perämies jostai Raumalta , olikin ominut joten niitä ei enään ollut . Olin Raahenrautaruukissa saatuani tietää M/S Maaritin tulevan Oluluun niin menin katsomaan , olihan siellä nuo pullot . Moottorimies josta olin , hankkinut Tispansinkautta 1 mesun ( hänellä oli koulut käyty)oli suuri pettymys .
        SUOMALAINEN KONEPÄÄLYSTÖ VOI OLLA sika.
        Kun pääsee konehuoneeseen TUNNELINKAUTTA niin seuraukset , seuraa . Ota se jobi minkä pystyt hoitamaan, eikä sita minkä mahdollisesti saisit.
        Ammatissa onnistuin VAAN EN HEKILÖASIOISSA,!!!


    • 588746632998LL2

      Kaikkia näppäimistöripuleita se tämäkin palsta tallettelee

    • Lämminmies

      Pitää kirjoittaa kun pyydetään ( Olen se oikea Lämminmies Kuka on oikea seiluri niin kyllä huomaa mikä on oikea kirjoittaja. Olisi lisääkin sanottavaa tuosta Maaritista.Mutta lisää vaan kateutta sitähän tuossa on ihan tarpeeksi.Seilasin 80 luvulla MT Enskerin konepäälikkönä.
      TT Jurmo oli viimeinen laivani Oli ylikonemestarina.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe