Näyttely "koulutus" ja käyttäytyminen

kymysys

Omistan vuoden vanhan kultsun, jonka kanssa olaan käyty parissa näyttelyssä, aina on kovasti kehuttu mutta ongelmaksi on noussut se kun koira hyppii ja loikkii juostessa(eli siis kun kehää kierretään), onko mitään keinoja jolla saisi koiran oppimaan että juoksee nätisti? Kun treenataan hieman milloin missäkin, koira juoksee nätisti vain ja ainoastaan kun on nami nenän edessä, jos namia ei ole niin loikkii, muutaman kiellon jälkeen saattaa lopettaa ja heti kun sitä kehuu niin aloittaa taas. Toinen ongelma on se, että tämä tuntuu olevan "hieman" liian vilkas tapaus, paikalla olo pitkästyttää, ja yleensä kun kehässä pitää seistä paikoillaan, alkaa vinkumaan, nostelemaan jalkojaan ja saattaa jopa mennä maahan makaamaan ja kierähtää -_-'(ei ole kyse mistään tuomari tms pelosta, sama vinkuna ja kitinä yms alkaa jos vaikka liikennevalojen punaisina ollessa joudutaan paikoillaan olemaan).

19

8248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eonm

      Sinulla on remmin päässä elävä koira, eikä mikään patsas... :D

      Jospa sinun koirasi ei halua leikkiä koiramissi-kisoja...? Tuskin se koiraasi haittaa, jos et vie sitä näyttelyihin. Aloita jokin muu harrastus, jossa koirasi saa liikkua ja keskittyä muihin asioihin, kuin patsaana olemiseen tai ringissä ravaamiseen. Esim. agility, pk-lajit, toko...

      • gvbdsx

        Mutta kasvattaja haluaa että sen kanssa käyn näyttelyissä, niin pitää käydä. Enkä siitä mitään patsasta toki halua ;P.


      • gvbdsx kirjoitti:

        Mutta kasvattaja haluaa että sen kanssa käyn näyttelyissä, niin pitää käydä. Enkä siitä mitään patsasta toki halua ;P.

        Jos on kyse siitä, että kasvattaja haluaa, että koiraa käytetään, voit tökätä koiran remmin hänen käteensä ja hän voi koiran näyttelyissä luultavasti esittää. Näin ainakin minun kaikki kasvattajatuttuni tekevät. Tottakai teet kasvattajalle (ja tietenkin myös itsellesi) suuren palveluksen jos opetat koirallesi kärsivällisyyttä jne. mutta jos homma ei sinua kiinnosta, niin mielestäni kasvattajalle saisi kyllä riittää se, että tuot sellaisen koiran paikalle, joka ei pelkää muita ihmisiä tai koiria, osaa käyttäytyä ihmisten seurassa jne.

        Mutta noin arkikäyttäytymistä ajatellen kannattaisi kyllä opettaa koira juoksemaan näitsti vierellä hyppimättä. Itse olen näyttelyihmisiä, joten tämä on aina yksi ensimmäinen juttu, mikä koiralle opetetaan. Mutta sehän on makuasia (:


      • pikkupahissika

        kyllä minusta TOKOn seuraaminen sentin tarkuudella ja paikallaololiikkeet ovat hyvinkin lähellä näyttelyliikkumista agility on liikkumista, mutta noissa muissa lajeissa sitä paikkallaoloa ja vieressä liikkumista on niin paljon, että kyllä kannttaa treenata ja paljon, kuten näyttelyynkin


      • KoppavaHoro

        seisominen tai odottaminen eivät ole sen kummoisempia "temppuja" kuin istuminen, maassa olo, paikka tai luoksetulo. Ne pitää opettaa ja niitä harjoitella ja niistä on hyötyä ihan normaalielossakin, kuten esim. juuri liikennevaloissa.


    • hankala

      Kannattaa muistaa,että vuodenikäinen koira on nuori!
      Jatka vain ahkerasti harjoittelua ja kiellä kun pomppii ja PALKITSE heti kun juoksee rinnalla kauniisti.Palkitse aluksi useasti suorituksen aikana ja sitten kun koira osaa mennä hyvin, voit vähentää namupaloja. Tsemppiä!

    • amr5

      Ennen näyttelyyn menoa on koira hyvä käyttää pidemmällä lenkillä, niin se ei jaksa "hillua" niin kovasti. Koulutus on myös tärkeää varsinkin noin nuorelle koiralle, kuten joku jo siitä mainitsikin. Koira saattaa myös itse stressata ja jännittää tilannetta, onhan näytelypaikalla useita koiria ja hajuja. Jännitätkö itse koiran esittämistä? Sinun hermoilu ja jännitys siirtyy koiraan. Kun koira on vanhempi, niin eiköhän se rauhoitu ja pentumainen käyttäytyminen vähenee. Toivottavasti tästä oli jotain apua ja menestystä näyttelyihin!

      • ...

        Minäpä ennen koirani viime näyttistä väsytin sen kunnolla, kun poju ei oikein jaksa muuten keskittyä. Tehtiin kunnon metsälenkkiä ja aivotyötä aamusta ja oli vieläpä tosi lämmin päivä.
        No kehässä kaveri ei sitten jaksanut ollenkaan, kun koiria oli paljon ja omaa vuoroa piti odotella. Se sitten pisti ihan reippaasti maate siihen nurtsille eikä olisi millään noussut ;DDDD

        Myöhemmin minulle sitten kerrottiin, että välissä sieltä kehästä saa tulla pois ja ois voinut vaikka leikittää koiraa >:/ noenhän mä sellasia tiedä kun oon niin noviisi kaikin tavoin :D

        Että sellainen hauska tarina. Voi sitä koiraa siis liikaakin väsyttää ;)


    • KoppavaHoro

      kannatta opetta käsky "seiso!". Toinen on "odota", jonka koirani oppi ihan huomaamatta.

      Nätisti liikkumiseen minulla ei ole vinkkiä, sillä olen oman koirani koko eliniän kehunut ja palkinnut hyvästä kävelystä, mutta ei se silti onnistu kuin harvoissa pätkissä.

      Näyttelyissä kannattaa aina olla nami mukana, vaikkei sitä antaisikaan. Joitakin koiria on vaikea motivoida ilman sitä.

      Seisomisen harjoittelu on meillä ollut paljon työläämpää kuin paikan, tassun tai istumisen opettelu, mutta kyllä se tästä pikkuhiljaa... Nami tarvitaan kyllä.

    • j_ahve

      mä oon ite esittäny sellast koiraa et jos sille puhutaa ni sit se rupee riehumaa... Sit tein yksinkertasesti sillee et en sanonu sil sanaakaa ja juoksin vaa... eikä se varmaa tuomarii haittaa jos se vähä laukkaa, mut jos se laukkaa iha hirveest ni tekisin ite sillee et pysähtyisin ja sit lähtisin tai et vetäisin hihnaa taaksepäi...

      Sit ku seisotat sitä, ni kannattaa ottaa paljon namuja ja sit ku se seisoo nätisti palkkaa jne. ja ainaku se liikkuu ni ei mitää uusiks vaa. tai kannattaa pitää namuu sillee näköetäisyydel et se on kiinnostunu siit.. :)

      kannattaa harjotella paljo kentällä ekaks rauhas yksi ja sit ottaa vähä häiriötekijöit mukaa ja sit kannattaa käydä vaik iha näyttelykoulutukses jos jossai lähel on ni ainaki ne ihmiset osaa ainaki auttaa enemmä...

      toivottavast autto ees vähä :D

      • j_ahve

        onnee ja menestyst tuleviin näyttelyihi!


    • koiratyttönen

      pari vinkkiä täältäkin.
      palkitse koirasi alussa aina heti kun se ravaa hetkenkin nätisti. ja muista palkita se liikkeessä. jos palkkaat sen vasta pysähdyttyäsi, koira oppii saavansa palkan pysähdyksestään. jos se alkaa hyppimään, ala juosta ympyrää. hyppiminen yleensä loppuu aika lyhyeen, koska se on paljon hankalampaa, kun pyörit paikallasi ympyrää siten, että koira joutuu kiertämään sinua tehden mukanasi pientä ympyrää. sitten kun rauhoittuu, kokeilee suoraan juoksemista taas uudestaan. jos hyppii, siirry taas pienen itsesi ympäri kohdistuvan ympyrän pyörimiseen.

      • sininen nauha

        vinkkejä...Olen ihan noviisi kanssa näissä hommissa!!
        Itselläni on myös tollainen homppupomppu koikkaloikka..Ja millään ei malta seisoa paikallaan,istuu mieluummin toljottamaan tuomaria :D
        Kasvattaja neuvoi rapsuttamaan mahasta silloin kun koiran pitää olla paikallaan.Ja kehän laidalta sain kerran itse rotujärjestön puheenjohtajalta(vähän olin otettu =))neuvon nostaa koiran pannan ylemmäs korvien taakse jolloin saat paremman otteen koiraan.Mutta,tämä oli semmoinen hätätila neuvo.
        Taskuun voi myös työntää jotain parempaa herkkua-lihapullia tms-ja hieroa sormiin hajua niistä.Koira sitten seuraa niitä ihanalta tuoksuvia sormia.
        Ja olen myös pysäyttänyt pomppivan koiran kehässä ja aloittanut juoksun uudestaan.Ei se tuomari ainankaan siitä mitään sanonut,muuta kuin että lennokkaat on liikkeet ;).Tiedän myös koiran joka sai pomppimisesta huolimatta erinomaisen!
        Tottakai koira pitää kouluttaa ja itse teen sitä lenkillä.Juoksen pikku pätkiä,niin että lähden ilmoittamatta ja annan koiran juosta löysän hihnan kanssa,jos koira juoksee nätisti vierellä kehun valtavasti ja pomppimisiin en reagoi mitenkään.Ja sama tuon seisomisen kanssa,pysäytän "yllättäin" koiran,seisotan hetken ja jatkan sitten matkaa.
        Koirasi on nuori ja pomppiminen voi jatkua vaikka kahteen-kolmeen ikävuoteenkin asti.Mutta tasoittuu aikanaan kyllä.Ota asenne että menet näyttelyihin viihdyttämään kansaa,jonkunhan sekin on tehtävä ;) ja yritä olla rento.Joku päivä se viellä menee upean loistavasti!:)
        Näyttely tilanne on koiralle varsinkin nuorelle stressaava,joten pidä mielessä se hauskuus..
        Ja muut noviisit.Kentän laidalta löytyy aina joku joka on valmis neuvomaan ja antamaan vinkkejä,annetaan hyvän kiertää sitten joskus ja kun ollaan konkareita,muistetaan neuvoa niitä noviiseja :)

        Tää nyt oli vähän sekava vastaus,toivottavasti joku edes sai jostain ajatuksesta kiinni :D


      • maammmaa
        sininen nauha kirjoitti:

        vinkkejä...Olen ihan noviisi kanssa näissä hommissa!!
        Itselläni on myös tollainen homppupomppu koikkaloikka..Ja millään ei malta seisoa paikallaan,istuu mieluummin toljottamaan tuomaria :D
        Kasvattaja neuvoi rapsuttamaan mahasta silloin kun koiran pitää olla paikallaan.Ja kehän laidalta sain kerran itse rotujärjestön puheenjohtajalta(vähän olin otettu =))neuvon nostaa koiran pannan ylemmäs korvien taakse jolloin saat paremman otteen koiraan.Mutta,tämä oli semmoinen hätätila neuvo.
        Taskuun voi myös työntää jotain parempaa herkkua-lihapullia tms-ja hieroa sormiin hajua niistä.Koira sitten seuraa niitä ihanalta tuoksuvia sormia.
        Ja olen myös pysäyttänyt pomppivan koiran kehässä ja aloittanut juoksun uudestaan.Ei se tuomari ainankaan siitä mitään sanonut,muuta kuin että lennokkaat on liikkeet ;).Tiedän myös koiran joka sai pomppimisesta huolimatta erinomaisen!
        Tottakai koira pitää kouluttaa ja itse teen sitä lenkillä.Juoksen pikku pätkiä,niin että lähden ilmoittamatta ja annan koiran juosta löysän hihnan kanssa,jos koira juoksee nätisti vierellä kehun valtavasti ja pomppimisiin en reagoi mitenkään.Ja sama tuon seisomisen kanssa,pysäytän "yllättäin" koiran,seisotan hetken ja jatkan sitten matkaa.
        Koirasi on nuori ja pomppiminen voi jatkua vaikka kahteen-kolmeen ikävuoteenkin asti.Mutta tasoittuu aikanaan kyllä.Ota asenne että menet näyttelyihin viihdyttämään kansaa,jonkunhan sekin on tehtävä ;) ja yritä olla rento.Joku päivä se viellä menee upean loistavasti!:)
        Näyttely tilanne on koiralle varsinkin nuorelle stressaava,joten pidä mielessä se hauskuus..
        Ja muut noviisit.Kentän laidalta löytyy aina joku joka on valmis neuvomaan ja antamaan vinkkejä,annetaan hyvän kiertää sitten joskus ja kun ollaan konkareita,muistetaan neuvoa niitä noviiseja :)

        Tää nyt oli vähän sekava vastaus,toivottavasti joku edes sai jostain ajatuksesta kiinni :D

        Toko tekee hyvää koiralle, mutta siinä koiran pitää pitää katsekontaktia taluttajaansa. Se aiheuttaa sen että koira ei ole täysin suorassa, kuten näyttelykehässä liikkuessaan koiran tulisi olla. Aina kun harjoittelut näyttelyä varten käytä näyttelyhihnaa ja käytä sitä vain ja ainoastaan silloin.

        Nuoren koiran kanssa ehkä kannattaa olla itse yli-rauhallinen ja ei jutella/lirkutella koiralla liikkeen aikana. Meillä on myös ollut kengurukoira, mutta kyllä se siitä ajan kanssa. Harjoittelua.

        Seisomisessa käytän myös odota-komentoa. Sitten ollaan harjoiteltu seisomista ennen ruoan saamista. Ruokakippo lattialle ja koira seisomaan.

        NÄyttelyt on ihan kivoja, treenaa vain koirasi kanssa ja esitä itse :-)


    • Elina_Koira

      Yritä kotonasi harjoitella eri tavoin ja kun löydät tavan millä saat harjoitettua koiraasi niin lähde hiomaan sitä yhtä ja samaa harjoitusta. Yritä jos tämä toimisi
      Terveisin: Elina

    • kissamestari

      Mä oon koulinut hyppiviä cockereita ja kultsuja, ehkä saat mun ohjeista jotain irti.

      Jos koira on epävarma kehässä/ ei juokse tarpeeksi nopeasti, älä käytä pitkällä pissalla ennen kehän alkua. Sinun tapauksessa nuori, aktiivinen koira, joten voit käyttää koiraa n. 15 min pissatuksella ihan kaikessa rauhassa.

      Kultsu esitetään puolikireellä hihnalla, eli niin että et joudu hirttämään koiraa juostessa. Opettamisvaiheessa tehdään kuitenkin näin:
      - HETI kun koira ottaa laukka-askelia tai hyppii, kiristetään hihnasta voimakkaasti (eli tässä tapauksessa nostetaan ylöspäin). Tuloksena on siis hirttoesitys välittömästi jos koira alkaa temppuilemaan. Kun koira juoksee nätisti, liitä käskysana "ravaa", kehukoiraa ja palkkaa se juoksun loputtua. Ei kesken juoksun, koska silloin koira yrittää saada namia kiinni.

    • Suomi-rodun edustaja

      Mä olen vähän järkeillyt tuon juostessa pomppimisen niin, että koira ei vain ole tottunut juoksemaan ihmisen kanssa - luulee, että leikitään. Meillä kun ei tosiaan käydä lenkillä koiran kanssa kun se on alle vuoden, niin junnuluokassa oli aluksi vähän hankalaa. Harrastatko sen vuoden ikäisen kultsun kanssa lenkkeilyä, siis, että sinä juokset? Siinähän se tottuu ajatukseen, että sinä juokset ja oppii itsekin jolkottelemaan rauhallisesti. Näyttelyssä olisi sitten enää vain se, että saat sen juoksemaan sopivalla nopeudella ja innostuneesti. Jos ette ole käyneet lenkillä niin kokeilisin ensin sitä ja sitten vasta hihnasta repimisiä (jos silloinkaan). Kokeilisin lenkkeilyyn totuttamisen jälkeen sitä, että aina kun hyppii/riehuu/peitsaa, pysähdytään ihan kunnolla niin että rytmi katoaa ja jatketaan taas. Ja kehuja kun juoksee nätisti. Nameja en antaisi juostessa. Ja harjoitusta vaan niin maan perusteellisesti. Ja kehut sellaisia, etteivät villitse.

      Seisomista rauhakseen on meillä ainakin saatu aikaiseksi sillä, että mä olen koiran mielestä tarpeeksi mielenkiintoinen. Lisäksi, kehässä ei seisota asennossa muuten kuin silloin kuin tuomari katsoo tai on juuri katsomassa. Ja silloinkin voidaan välillä vähän pyörähdellä, jos ei jaksa kovin kauaa seistä aloillaan. Karjalankarhukoirilla on toki vähän helpompaa, kun niillä ainoa vaatimus, on että seisovat omilla jaloillaan.

      Meillä uros on sellainen, että kehän ulkopuolella se on kyllä hyvinkin skarppina, mutta heti kun mennään kehään niin korvat lurpahtavat ja ilme on tosi väsähtänyt. Sitä nyt ei vain yksinkertaisesti huvittaisi olla siellä kehässä. Sen vuoksi, en kovin paljoa haluaisi sen puhtia pitkillä alkulenkeillä viedä pois ja ennen kehän alkuakin harjoitellaan ihan vain juuri sen verran, että muistaa missä ollaan (kerran kaksi juostan kehä ympäri ja pois). Lisäksi näyttelypaikallekin tullaan mahdollisimman myöhään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      137
      7823
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      65
      7006
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      3502
    4. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1282
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1253
    6. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      14
      1133
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      226
      1094
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      953
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      901
    10. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      64
      895
    Aihe