Kappale heitetään liukumaan kaltevaa tasoa ylös alkunopeudella 5,0 m/s. Kappaleen massa on 0,5 kg ja tason ja kappaleen välinen liukukitkakerroin 0,15. Tason kaltevuuskulma on 35 astetta. Kuinka pitkän matkan kappale liukuu tasoa ylös?
Tällainen :) Olisi kiva, jos joku viitsisi oikeasti perustella vastauksen tälle, koska en itse saa sitä loppuun asti. Kiitos etukäteen!
mekaniikan tehtävä
1
679
Vastaukset
- puu puu pukari
Melkein kaksi kuukautta vanha kysymys, mutta omankin harjoituksen vuoksi yritetään: Kappaleen liike-energia alussa = Kitkan tekemä työ potentiaalienergia lopussa. Lakipisteessähän nopeus =0.0 m/s, eli niinikään liike-energia lopussa = 0.0 J Kappaleen kohdistuva painovoima G=mg kaltevalla tasolla jaetaan kahteen komponenttiin: tason suuntainen Gx = mg sin θ, ja kohtisuora Gy=mg cos θ. Jälkimmäisestä saadaan kitkan voima μmg cos θ. Ajatellaan että kappale liikkuu pinnan suunnassa matkan s, tällöin pystysuora nousu h= s sin θ. Liike-energia alussa = 1/2 mv² Kitkan tekemä työ = matka x voima = μmg s cos θ Potentiaalienergia lopussa = mgh = mg s sin θ 1/2 mv² = μmg s cos θ mg s sin θ 1/2 v² = s g ( μ cos θ sin θ) s = v²/ (2 g ( μ cos θ sin θ)) sijoittamalla saan s = 1.8 metriä ( kuten alussa sanoin 'omankin harjoituksen vuoksi' eli saa kommentoida jos huomaat jotain vialla )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1788033
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264368- 503998
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1513275- 513046
- 502720
- 462682
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262446Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2742086Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt602065