Erään nuoren elämää Mäntyharjulla

Isänmaan toivo

Tässä kertomus erään nuoren miehen elämästä Mäntyharjun onnelassa. Olen asunut suurimman osan elämästäni Mäntyharjulla ja on pakko sanoa, että elämäni täällä on mennyt ihan reisille. Pitkään olen jo töitä haeskellut ja hakemuksia lähetellyt turhaan. Ei ole töitä siunaantunut, eikä opiskelupaikkaakaan. Alkaa hiljalleen viha, epätoivo ja turhautuminen kasvamaan täällä. Mitä hemmettiä minä teen tällä kaikella ajalla? Kuntoani olen sitten yrittänyt kohottaa jokapäiväisillä hiihtolenkeillä sillä armeijaankin pitäisi heinäkuussa mennä sotaa leikkimään. Ehkä intissä saisin kasvatettua itselleni hieman "selkärankaa", kun kerran viisaat ja vanhemmat meitä nuoria miehiä monesti selkärangattomiksi kutsuvat. Rakastan liikkumista eri muodoissa sillä muuta minulla ei ole. Se on henkireikäni. Latujahan täällä sentään riittää, jotain hyvää sentään, luojan kiitos. Joskus kuitenkin elämä Mäntyharjulla vituttaa niin paljon, että tekisi mieli vaikka ajaa autolla päin vastaantulevaa rekkaa.

68

8357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

musta tuntuu et sun kannalta ois kaikista paras jos vaihtasit maisemaa.. muuttasit vähä kauemmas ja alottasi puhtaalat pöydältä. niin mä ainaki sun tilanteessa tekisin.

• Nimetön

lisäys viel tohon eselliseen viestiin nii kerro jos haluut jutella mesessä tai jossaki. mulla on aikaa.

• Isänmaan toivo

Kiitos vinkistä. Pitänee miettiä erilaisia vaihtoehtoja, aikaahan minulla on ihan saatanasti. Kirjoitukseni tarkoituksena on antaa jonkinlainen nuoren näkökulma nuorten elämään Mäntyharjun ankarassa todellisuudessa, kun sellainen tuntuu puuttuvan monesti. Pitää muistaa, että nuorten tilanne Mäntyharjulla ei ole uniikki. Monissa muissakin maaseutupitäjissä on tilanne monen kohdalla samanlainen. Meitä on tuhansia, ymmärrättekö, tuhansia. Pikaisia toimia tarvittaisiin, että kurssi saataisiin kääntymään Mäntyharjulla ja monilla muilla paikkakunnilla ympäri suomenmaan. Miettikääpä mitä nuorten epätoivo, ahdistus, yksinäisyys ja viha ovat saaneet aikaiseksi, kun "kiehumispiste" on ylitetty, esimerkkeinä Myyrmannin pommi-isku, Jokela ja Kauhava.

• poitsu...

Jos olet alle tai vähän päälle parikymppinen, niin sulla on vielä aikaa vaikka mihin... Kolmikymppisenäkin voi aloittaa "uuden elämän", mutta hankalaa se silloin tulee olemaan.

• 25

ai ei voi

60 v. aloittaa

uusiks.

he he he

hehe

• ny..

kuitekaa ajele mitään päin.Elämä on elämisen arvoista,vaik se ois huonompaaki,vaik se ei ain siltä tunnu.

• latuveikko

Hyvä ystävä,ymmärrän epätoivosi siellä peräkylällä,kaikkien niitten kusipäitten joukossa.Ota vuoteesi ja käy kohti parempaa huomista jonnekin luokse ihmisten ja välittämisen, äläkä haudo mitään loputonta mielessäsi, koska siitä ei ole sinulle eikä kenellekkään muulle mitään hyötyä!Lähde pois sieltä masennuksen alhosta tänne kohti uutta elämää!Latuja on muuallakin!

• aseman s.

"Isänmaan toivolle" tekee mieli sanoa seuraavaa:

- Ei ole tullut opiskelupaikkaa? Syy on se, että olet yrittänyt aloille, joihin sinulla ei ole mahdollisuuksia, tai siten joukko muita pyrkijöitä on ollut parempia valinnoissa. Kyllä sellaisiakin opiskelualoja on, joille suhteellisen helpolla pääsee.

- Ei ole työtä "siunaantunut"? Varsin usein sitä ei siunaannukaan, ei varsinkaan, jos sitä ei tarmokkaasti hae eikä huoli sitä, mitä on tarjolla. Tässäkin viittaa siihen, että oelt hakenut töihin, joihin on ollut paremmiksi katsottuja hakijoita - ja muihin et ole hakenutkaan. Kyllä tekevä työtä löytää.

Jos et ole saanut työtä etkä opiskelupaikkaa, niin opiskele vaikka itsenäisesti! Hanki tietoa! aikaa sinula kertomasi mukaan on. Käytä sitä hyväksesi, sivistyäksesi.

Tilantesi viittaa saamattomuuteen. Ei tilanne paljoa parempi olisi, vaikka olisitkin kaupungissa. Yritteliäisyyttä sielläkin vaaditaan elämässä eteenpäin pääsemiseksi.

On hyvä, että olet pysähtynyt miettimään tilannettasi. Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku, sanoi J.K.Paasikivi. Jatka samaan suuntaan ja ryhdistäydy.

Jos heinäkuussa menet armeijaan, niin siihen mennessä ei ihmeitä ehdi saada ikaan. Kedväällä kuitenkin haetaan eri oppilaitoksiin; pane siis hakupaperit liikkeelle.

Kirjoiteuksestasi näkee, että sinulla on kirjallista ilmaisutaitoa. On varmaan suullistakin. Se on jo hyvä lähtökohta. - Yritä etsiä myös jotakin tilapäistä työtä.

Hyvä kuitenkin että hiihtelet. On varmaan tavattukin laduilla.

• Rattopojat

"Kyllä tekevä työtä löytää" Meneppä sanomaan tuo Suomen tuhansille ja tuhansille työttömille, joiden joukko vain alituiseen kasvaa.

• sijoittumaton lapsi

Tuo edellinen kirjoittaja, patistelija, tietoniekka ja saarnaaja toi mieleen oman menneen tilanteeni. Pojallani oli kesken jäänyt lukio ja irrallisuuden, minnekään kuulumattoman tunne. Paasasin hänelle kuten aseman s. nuorelle onnettomalle ihmiselle. "Tee sitä, ota tätä, jätä tuo,ryhdistäydy ja vielä; ei tekevältä työ lopu."
        Näistä puheista ei ole paljon hyötyä, eivätkä ne herran huonetta rakenna. Kuten nuori itsekin totesi, hän ei ole yksin. Meidän aikuisten olisi ojennettava käsi tai korva, aluksi. Jotain pitäisi myös tehdä asiantilan korjaamiseksi.

• t. omppeli-
        sijoittumaton lapsi kirjoitti:

Tuo edellinen kirjoittaja, patistelija, tietoniekka ja saarnaaja toi mieleen oman menneen tilanteeni. Pojallani oli kesken jäänyt lukio ja irrallisuuden, minnekään kuulumattoman tunne. Paasasin hänelle kuten aseman s. nuorelle onnettomalle ihmiselle. "Tee sitä, ota tätä, jätä tuo,ryhdistäydy ja vielä; ei tekevältä työ lopu."
        Näistä puheista ei ole paljon hyötyä, eivätkä ne herran huonetta rakenna. Kuten nuori itsekin totesi, hän ei ole yksin. Meidän aikuisten olisi ojennettava käsi tai korva, aluksi. Jotain pitäisi myös tehdä asiantilan korjaamiseksi.

"Jotain pitäisi myös tehdä asiantilan korjaamiseksi. "

- Siinäpä vasta syvämietteinen ja suoraan toteuttamiskelpoinen neuvo! Kun joku esitti jotakin konkreettisempaa, se on muka "paasaamista".

Jos tuossa jotakin täydellisempää pystyisi neuvomaan, täytyisi tietää enemmän asianomaisen taustasta koulutuksesta. Onko hän saanut koulutuksen johonkin ammattiin? Onko hän käynyt lukion vai onko lukio jäänyt kesken? Onko koulutuksena ehkä pelkkä peruskoulu?

Jos hylkii kaikkia neuvoja, mitä toiset antavat hänen itse antamiensa tietojen ohjalta, kuten tässä keskustelussa on käynyt, niin keinot ovat vähissä.

Kivikylään siirtymistä ei tällaisessa tauksessa ole syytä suositellla

Varusmiespalveluksesta voi myös tulla vapautus eikö siviilipalvelukseenkaan useimpia tuon vapautukssen jälkeen huolita.

• holhooja

sanon sinulle että lopeta itsesäälisi.
      ota ote elämästäsi ja nouse sieltä sängyn pohjalta ylös.
      ryhdistäydy,aloita jo tänään kasvattamaan sitä selkärankaa.
      asenne kohdalleen ja lopeta ruikutus.
      kirjoituksesta huomaa että "tilasi" on omaa SAAMATTOMUUTTASI.

• vähän isompaan kaupunkiin,

se antaa mahdollisuuksia vaikka mihin: Työpaikkoja paremmin tarjolla, oppilaitoksia 2. asteen kouluksesta korkeakouluopiontoihin ja vähän helpompi ilmapiiri kuin pienessä pitäjässä. Yritteliäisyyttä tarvitaan kaupungissakin mutta kirjoituksestasi päätellen yrityksen puutteesta ei ole menestyminen ollut kiinni.

Näille "Kyllä tekevällä työtä löytyy" jeesustelijoille on pakko sanoa että se ei vaan nykypäivänä mene niin! Paikkoja täytetään suhteilla ja yritykset käyttävät ihmisiä säälimättömästi loputtomiin pätkätöihin. Eikä Mäntyharjun työpaikkakehityskään kovin mairittelevaa ole viime aikoina ollut, jos kohta asukaslukukin laskee tasaisen tappavasti.

Itse lähdin aikanaan maailmalle suurinpiirtein sun ikäisenä ja vaikka elämä ei aina ole herkkua ollut, ei silti ole tarvinnut katua: Nyt on ollut mahdollisuuksia opiskella, tehdä töitä ja elää elämäänsä...ikävä kyllä Mäntyharju ei olisi kyennyt tarjoamaan mitään näistä. Ladut ja "Tosi kiva paikka kesäisin" ei pitkälle riitä jollei mitään muuta ole tarjolla.

• Isänmaan toivo

Asepalvelus kiinnostaa minua ja odotankin innolla sinne menoa. Sotilaan hommat kiinnostivat jo lukiossa. Mielestäni maanpuolustus on tärkeää, sillä se on poliisin ja muiden viranomaisten kanssa osa sitä turvaverkkoa , jolla perusoikeuksiamme ja vapauksiamme turvataan. Suomalaisena sotilaana puolustan myös heitä, jotka ovat heikkoja ja eivät itse kykene puolustautumaan. Voitte ihan vapaasti haukkua minua militäärijuntiksi tai joksikin muuksi sotahulluksi, mutta se vain osoittaa vain suvaitsemattomuuttanne ja älyllistä jälkeenjääneisyyttänne(joka on Mäntyharjulla yleistä). Arvostan myös niitäkin, jotka ovat päätyneet pasifistiseen ratkaisuun, mutta siinä ajattelussa lähimmäisen ja yhteiskunnan etu voi jäädä toisarvoiseksi. Aseilla on monesti turvattu myös pasifisteillekin oikeus ilmaista heidän mielipiteitänsä. Pahoittelen, että tämä meni hieman off-topic.

• kersantti ärjylä
        Isänmaan toivo kirjoitti:

Asepalvelus kiinnostaa minua ja odotankin innolla sinne menoa. Sotilaan hommat kiinnostivat jo lukiossa. Mielestäni maanpuolustus on tärkeää, sillä se on poliisin ja muiden viranomaisten kanssa osa sitä turvaverkkoa , jolla perusoikeuksiamme ja vapauksiamme turvataan. Suomalaisena sotilaana puolustan myös heitä, jotka ovat heikkoja ja eivät itse kykene puolustautumaan. Voitte ihan vapaasti haukkua minua militäärijuntiksi tai joksikin muuksi sotahulluksi, mutta se vain osoittaa vain suvaitsemattomuuttanne ja älyllistä jälkeenjääneisyyttänne(joka on Mäntyharjulla yleistä). Arvostan myös niitäkin, jotka ovat päätyneet pasifistiseen ratkaisuun, mutta siinä ajattelussa lähimmäisen ja yhteiskunnan etu voi jäädä toisarvoiseksi. Aseilla on monesti turvattu myös pasifisteillekin oikeus ilmaista heidän mielipiteitänsä. Pahoittelen, että tämä meni hieman off-topic.

se mukava kun olet kiinnostunut intistä,mutta nykyään siitäkin selviää jo melkein kotona kirjekurssilla.ei siinä muutamassa kuukaudessa "tappajaa" tehdä tosipaikkaan.
        mutta hyvin hoidettuna aukeaa mahdollisuus rauhanturvaajatehtäviin.

• Isänmaan toivo

Ja niille, jotka sanovat saamattomiksi. Älkää viitsikö saarnata! Te luulette, että se aina vain viitsimisestä kiinni niin olette kyllä ihan pihalla. Töitä ja opiskelupaikkaa on haettu. Aina ei onnistu, ei se aina ole niin helppoa ja yksinkertaista. Se on kyllä sanottava, että töiden saanti täällä on kyllä aika hemmetin kovan työn takana. Minua ärsyttää erityisesti tuo " Ota itseäsi niskasta kiinni" tai muiden samanlaisten latteuksien hokeminen. Monilla ongelma ei ole enää mistään jaksamisesta tai viitsimisestä kiinni, yleensä taustalla on jo merkittäviä mielenterveysongelmia. Kun on oikein paha masennuskausi päällä, niin kyse on siitä, että henkiset ja fyysiset voimavarat ovat aivan nollilla. Itsellänikin noita kausia välillä ollut.Nyt parempi olo. Ei siinä ole kyse viitseliäisyydestä. Te saamattomaksi kutsuvat. Tekisi mieli vetää teitä turpaan ja oikein kunnolla. Vaikkei se kovin herrasmiesmäistä olisikaan, mutta sen kyllä ansaitsisitte. Te ette ymmärrä minua ja kaltaisiani sitten yhtään.

• Ikänsä katunut

kyllä,pyri ainakin lähtemään,ja kiireesti tästä kylästä,kun olet vielä nuori ja elämä on edessä!
        Tämä kylä ei pysty tarjoamaan mielekästä elämää.
        Itse olen katunut,ja tulen katumaan loppuikäni,kun en aikoinani lähtenyt.Nyt olen jo niin vanha etten kelpaa mihinkään!
        Eihän se elämä helppoa ole missään,mutta parempia mahdollisuuksia on muualla tarjolla!

• Isänmaan toivo
        kersantti ärjylä kirjoitti:

se mukava kun olet kiinnostunut intistä,mutta nykyään siitäkin selviää jo melkein kotona kirjekurssilla.ei siinä muutamassa kuukaudessa "tappajaa" tehdä tosipaikkaan.
        mutta hyvin hoidettuna aukeaa mahdollisuus rauhanturvaajatehtäviin.

Voisitko lopettaa tuon nykyaikaisen sotilaskoulutuksen väheksymisen. Puolustusvoimien koulutus tuottaa hommansa osaavia ja hyvin koulutettuja sotilaita nykypäivän taistelukentälle. Onhan se lyhyt aika, mutta kyllä sinne voi töihinkin jäädä. Lyhyt mutta varmaankin tapahtumarikas aika on edessä. En todellakaan usko, että intti olisi pelkkää makoilua vai oletko ihan empiirisesti käynyt tämän toteamassa lähiaikoina?

• lähde vähän isompaan,

Voisitko lopettaa tuon nykyaikaisen sotilaskoulutuksen väheksymisen. Puolustusvoimien koulutus tuottaa hommansa osaavia ja hyvin koulutettuja sotilaita nykypäivän taistelukentälle. Onhan se lyhyt aika, mutta kyllä sinne voi töihinkin jäädä. Lyhyt mutta varmaankin tapahtumarikas aika on edessä. En todellakaan usko, että intti olisi pelkkää makoilua vai oletko ihan empiirisesti käynyt tämän toteamassa lähiaikoina?

on parhaimmillaan oikeinkin hyödyllinen kokemus. Tuota lässytystä kirjekursseista ja aikuisten päiväkodista on ollut iän kaiken ja aina, AINA, kun joku aikaisemmin armeijan käynyt pääsee viisastelemaan niin tulet törmäämään lausahduksiin kuten "minun aikana sentään..." blaa blaa blaa... Useassa tapauksessa nämä lässyttäjät ovat oikeassa vain siinä että armeija todella on muuttunut ja moderni varusmieskoulutus on parhaimmillaan ihan mielenkiintoista ja opettavaista. Itse en käynyt upseeri- tai aliupseerikoulutusta mutta uskon että se tuo vielä lisää syvyyttä asepalvelukseen.

Armeijasta työpaikkana minulla on vähän epäilyksiä. Uskon että tulevaisuudessa kantahenkilökunnan työtehtävät tulevat vähenemään, mutta jos veri vetää alalle ni siitä vain, kukaan muu ei tiedä paremmin sinun asioita kuin sinä itse.

• mari ...

Ja niille, jotka sanovat saamattomiksi. Älkää viitsikö saarnata! Te luulette, että se aina vain viitsimisestä kiinni niin olette kyllä ihan pihalla. Töitä ja opiskelupaikkaa on haettu. Aina ei onnistu, ei se aina ole niin helppoa ja yksinkertaista. Se on kyllä sanottava, että töiden saanti täällä on kyllä aika hemmetin kovan työn takana. Minua ärsyttää erityisesti tuo " Ota itseäsi niskasta kiinni" tai muiden samanlaisten latteuksien hokeminen. Monilla ongelma ei ole enää mistään jaksamisesta tai viitsimisestä kiinni, yleensä taustalla on jo merkittäviä mielenterveysongelmia. Kun on oikein paha masennuskausi päällä, niin kyse on siitä, että henkiset ja fyysiset voimavarat ovat aivan nollilla. Itsellänikin noita kausia välillä ollut.Nyt parempi olo. Ei siinä ole kyse viitseliäisyydestä. Te saamattomaksi kutsuvat. Tekisi mieli vetää teitä turpaan ja oikein kunnolla. Vaikkei se kovin herrasmiesmäistä olisikaan, mutta sen kyllä ansaitsisitte. Te ette ymmärrä minua ja kaltaisiani sitten yhtään.

Tuohon on todettava, että mielenterveyden ongelmia ja masennsukausia olisi muuallakin ja kenties vielä enemmän, kun on kyse vieraista paikoista.

Kyllähän tuosta tilanteesta olisi päästävä liikkeelle. Entä jos menisit vaikkapa johonkn seurakunnan järjestämään kerhoon?

• kappaleesta
        mari ... kirjoitti:

Tuohon on todettava, että mielenterveyden ongelmia ja masennsukausia olisi muuallakin ja kenties vielä enemmän, kun on kyse vieraista paikoista.

Kyllähän tuosta tilanteesta olisi päästävä liikkeelle. Entä jos menisit vaikkapa johonkn seurakunnan järjestämään kerhoon?

ei ota mitään tolkkua vaikka se suomenkieleltä vaikuttaakin. Tarkennatko vähän?

Toinen kappale tarjoaa väsyneen vaihtoehdon erittäin pienelle marginaalille.

Kokonaisuudessaan viestin informaatioarvo on puhdas nolla (olkoonkin että tämä viesti ei paljoa eroa edeltäjästään siinä suhteessa).

• :))
        Ikänsä katunut kirjoitti:

kyllä,pyri ainakin lähtemään,ja kiireesti tästä kylästä,kun olet vielä nuori ja elämä on edessä!
        Tämä kylä ei pysty tarjoamaan mielekästä elämää.
        Itse olen katunut,ja tulen katumaan loppuikäni,kun en aikoinani lähtenyt.Nyt olen jo niin vanha etten kelpaa mihinkään!
        Eihän se elämä helppoa ole missään,mutta parempia mahdollisuuksia on muualla tarjolla!

Minä lähdin sieltä pois v.2000, ja takaisin ei ole ollut ikävä!

• enzx
        kappaleesta kirjoitti:

ei ota mitään tolkkua vaikka se suomenkieleltä vaikuttaakin. Tarkennatko vähän?

Toinen kappale tarjoaa väsyneen vaihtoehdon erittäin pienelle marginaalille.

Kokonaisuudessaan viestin informaatioarvo on puhdas nolla (olkoonkin että tämä viesti ei paljoa eroa edeltäjästään siinä suhteessa).

Jos luku kerrotaan nollalla, tulos on nolla.
        Nollalle mikä tahansa arvo on nolla. (Taisi olla tuokin vähän vaikea käsittää.)

• ihan simppeli ja
        enzx kirjoitti:

Jos luku kerrotaan nollalla, tulos on nolla.
        Nollalle mikä tahansa arvo on nolla. (Taisi olla tuokin vähän vaikea käsittää.)

johdonmukainen, perusmatematiikkaa. Varmaan ala-asteen opetussisällössä mukana jo :)

• Varusmieskoulutuksesta

Hyvin herkästi jos sinulla ilmenee terveystiedoissa em. tietoja.

Rauhanturvaajatehtäviin eivät pääse kuin moitteettoman taustan omaavat henkilöt.

Armeijan voi suorittaa myös aseettomana joka on varmaan sinulle paras vaihtoehto.

Rekan alleajoa en suosittele, siinä sattuu pahasti!

Älä rankaise muita pahasta olosta, mene vaikka punttisalille purkamaan paineitasi kuntoilun avulla!

• turvallisuusala

Miten minusta tuntuu et olet selkeesti toisia ajatteleva nuori ja olisit kiinnostunut palvelualasta.Olenko täysin hakoteillä.Oletko koskaan miettiny hakua Turvallisuusalalle esim.Koulutuskeskus Salpaus Heinola.Tuli vaan mieleen kun poikani on siellä koulussa ja tykkää hirveesti ja jotenkin olet niin saman oloinen.Jos olen hakoteillä niin sori.

• Puhut
        turvallisuusala kirjoitti:

Miten minusta tuntuu et olet selkeesti toisia ajatteleva nuori ja olisit kiinnostunut palvelualasta.Olenko täysin hakoteillä.Oletko koskaan miettiny hakua Turvallisuusalalle esim.Koulutuskeskus Salpaus Heinola.Tuli vaan mieleen kun poikani on siellä koulussa ja tykkää hirveesti ja jotenkin olet niin saman oloinen.Jos olen hakoteillä niin sori.

Mielenterveyshäiriöitä poteva turvallisuusalalle!!!

EI IKINÄ

• tiedät
        Puhut kirjoitti:

Mielenterveyshäiriöitä poteva turvallisuusalalle!!!

EI IKINÄ

tunnetko henkilön kun voit esittää tollasia väitteitä

• Enkä halua
        tiedät kirjoitti:

tunnetko henkilön kun voit esittää tollasia väitteitä

Luepa ajatuksella aloittajan kirjoittama teksti!!

En ole esittänyt väitteitä, todennut vain saman minkä topicin aloittaja on antanut julki!!

• Toivo isänmaan
        turvallisuusala kirjoitti:

On hyvä, että jotkut sentään antavat konkreettisia neuvoja, toisin kuin eräät tässä ketjussa. Osaat selvästi lukea tekstejä ajatuksen kanssa ja hyvin osasit analysoida kiinnostuksiani. Voisin jopa ihan vakavasti miettiä tuota ehdotustasi. Pidänpä tuon muistissa.

• Kalanallet

Kesällä ongelle, virveliä heittelee tai vaikk uistelee jos jonkinlaisen paatin omistat.
      Talvella sitten kairailemaan kun ei ladulle viitis mennä suksimaan... :D

• Mä vaan

Ei taida pojulla selkärankaa olla, eikä tulla, jos tarvii alkaa rekkaa päin ajamista miettimään... Moisiossa on varmaankin paikkoja tommosille...!!!!!!!!!!!!

• Isänmaan toivo

Mene itse sinne Moisioon jos se paikka sinua niin kiihottaa ja tunge typerät kommentit suoleesi poju.

• Isänmaan epätoivo

Mene itse sinne Moisioon jos se paikka sinua niin kiihottaa ja tunge typerät kommentit suoleesi poju.

Olet pelkkä provo.

Surkea luuseri...

• Isänmaan toivo
        Isänmaan epätoivo kirjoitti:

Olet pelkkä provo.

Surkea luuseri...

Ihan sama. Ei tuollaisen keharin kanssa jaksa kauaa keskustella.

• Vanhemmilla

Ihan sama. Ei tuollaisen keharin kanssa jaksa kauaa keskustella.

Ei ole terveitä lapsia ja sen olet jo itse todistanut!

Olet provo/luuseri samassa paketissa!

• Isänmaan Toivo
        Vanhemmilla kirjoitti:

Ei ole terveitä lapsia ja sen olet jo itse todistanut!

Olet provo/luuseri samassa paketissa!

Ihan sama mitä vikiset. Olen aina ollut ja tulen olemaan kaltaisiesi yläpuolella.

• Voit.
        Isänmaan Toivo kirjoitti:

Ihan sama mitä vikiset. Olen aina ollut ja tulen olemaan kaltaisiesi yläpuolella.

Ajaa kaikessa rauhassa rekkaa päin, sua ei kaipaa sen jälkeen kukaan!

• Ruoho on vihreämpää naapuri...

• houlismoke

sääli on sairautta,etenkin itsesääli...
      soita tohtoris mallin phillille tia timo ta mikkoselle se auttaa

• mäntyharjulainen

Tää on taas tätä, miksi ihmeessä asioista ei voi kommentoida ja kirjoitella pikkasen säyseenpään sävyyn. Me ollaan kuitenkin Mäntyharjulaisia, eikö voitas vähän puhaltaa yhteen hiileen. Joka ei täällä halua olla, lähtee pois. Mä olen itse aikuisena tänne tullut ja hyvin viihtynyt, mutta tätä asennetta mä en ymmärrä että kaikkea ja kaikkia pitää mollata. Joku kirjoittaa tosissaan ja sekin lyödään heti lyttyyn. Surullista, jos elämä on vain sitä että täällä omaa egoa nostetaan haukkumalla kaikkia.

• Isänmaan toivo

Luulet, että tarvitsen sääliä. Sääli on heikkoutta, jota pyrin kaikin keinoin välttämään. Miten olisi käynyt isänmaani, jos rintamalla olisi tunnettu sääliä idän valloittajaa kohtaan? En tarvitse sääliä keneltäkään. En etenkään kaltaiseltasi surkimukselta. Selvästikkään et ole ymmärtänyt minua. Noh... miten voisit ymmärtää, kun ÄÖ:si vastaa kengännumerosi.

• guguu

Luulet, että tarvitsen sääliä. Sääli on heikkoutta, jota pyrin kaikin keinoin välttämään. Miten olisi käynyt isänmaani, jos rintamalla olisi tunnettu sääliä idän valloittajaa kohtaan? En tarvitse sääliä keneltäkään. En etenkään kaltaiseltasi surkimukselta. Selvästikkään et ole ymmärtänyt minua. Noh... miten voisit ymmärtää, kun ÄÖ:si vastaa kengännumerosi.

se kengännumero on hieman on hieman isompi kuin sinun,joten se äö....

• Toivo Isänmaan

Kannattaisi ensiksi opetella kirjoittamaan ymmärrettävästi, ennen kuin tänne kommentoi. Vai onko kunnollinen kirjoitus sinulle niin ylitsepääsemättömän vaikeaa. Takaisin erityiskouluun siitä muiden vajaiden luo.

• Toivo Isänmaan
        Toivo Isänmaan kirjoitti:

Kannattaisi ensiksi opetella kirjoittamaan ymmärrettävästi, ennen kuin tänne kommentoi. Vai onko kunnollinen kirjoitus sinulle niin ylitsepääsemättömän vaikeaa. Takaisin erityiskouluun siitä muiden vajaiden luo.

Lisäys tuohon edelliseen viestiini.Viestissä kommentoitiin sitten Houlismoken kirjoitustaitoa.

• Päitä

Tää viestiketju ilmentää hyvin Mäntyharjun henkistä ilmapiiriä ja kylän älykkyystasoa.Ei missään voi olla yhtä "tyhjää"!

• kirjaudun sisääni

aloittaja on kirjoittanut aivan tyhjää,johon tyhjästi vastataan.vastoin käymiset kuuluu elämään,niistä pääsee yli tavalla tai toisella.

• Tyhjäpää,

Tunget nokkasi muiden asioihin, sinun päässäsi on vielä tyhjempää!!

• ghoustbuster

sinä keskustelun aloittaja.älä alennu tähän tahalliseen härnäykseen.monen kirjoittajan tarkoitus on saada sinut kirjoittamaan uudelleen ärtyneenä ja haukkuen kaikki.siinä kirjoittajat on hyvin onnistunut.
      moni kirjoittaja voi olla todella kaukana mäntyharjusta,kun paikkakunnat hausta ottaa etelä-savo.niin otsikko näkyy siitä ja siitä helppo klikata vaikka kuopiosta.
      eli kirjoittajat voi olla milloin mistäkin.kuka uskoo minikin kirjoitukseen ja tarinaan
      pieni varaus pitäisi olla kuka uskoo mihinkin kirjoitukseen.minä näitä mäntyharju kirjoituksia tosissaan ota.

• isänmaan toivo

sinäkään mistään tiedät.elä sinä minua neuvo.tekisi mieli potkaista pallisi kurkkuusi.

• Toivo Isänmaan
        isänmaan toivo kirjoitti:

sinäkään mistään tiedät.elä sinä minua neuvo.tekisi mieli potkaista pallisi kurkkuusi.

Jos yrität esiintyä minuna, niin tekisit sen edes kunnolla. Tuo ei osu edes lähellekkään kirjoitustyyliäni. Kirjoitukseni voivat olla hyökkääviä. Sinun tyylisi on suoraviivainen rynnäkkö. Olen harkitsevampi ja pyrin kirjoittamaan asultaan huolellista tekstiä, toisin kuin sinä. Ihan kuin jokin angstinen teini olisi kirjoittanut tuon tekeleen(Joka luultavasti olet).

• SÄKKI....

Masennus vie voimia ylättävän paljon,moni ei sitä ymmärrä ennen kun sen on itse kokenut.Hyvä että kuitenkin liikut,etkä jää neljän seinän sisään turjottamaan.Liikunta on hyvä lääke, se kohottaa mielialaa.

Moni nuori rypee itsesäälissä turhan kauan,sitä kuitenkin jossain vaiheessa pitäisi alkaa havahtua ja tajuta että jotain pitää alkaa tekemään ettei "kuuppa lahoa" lopullisesti.

Intti saattaa tehdä hyvää sinulle,kunhan vaan teet kunnolla asiat.Pieni vitutus on aina paikallaan.Intti vahvistaa tietyllä tavalla mieltä,tulet huomaamaan sen.

Leuka alas ja kohti uusia pettymyksiä.

• Autossa

On yleensä eniten massaa, pikku vinkkinä;-)

• Isänmaan toivo

No kiitosta vaan vinkistä. Pistänpä auton jo lämpiämään, niin ei tarvitse kylmällä autolla lähteä liikkeelle

• Itseäsi

Välittömästi niskasta kiinni ja nauti elämästä!

• elämään

Juuri näin!Otapa itseäsi niskasta kiinni ja muuta pois sieltä perslävestä.Voin suositella, elämä on jossain ihan muualla kuin siellä!

• koulutetaan

vähemmän viksuja virattomia, urheilevia urpoja. Asuminen Mäntyharjulla, jo sinänsä oikeuttaisi tyhmemmäksi "Tullimieheksi", viksuutta ei vaajita.

• Isänmaan toivo

Päässäsi reistaa, jos pidät urheilijoita urpoina. Viisas pitää huolta myös kunnostaan, sillä terveessä kehossa on myös terävä pää. Ihan perätöntä panettelua koko viesti.

• hyvät ystävät

Herranjumala miksi täällä väännetään tämmöisistä asioista.Pikkasen tyhmempikin ymmärtää että eihän täällä ole nuorille mitää opiskelu mahdollisuuksia.Eihän täällä ole mitään.Minkä ihmeen tähden me joukolla ihmetellään mihin se nuoriso katoaa.Voi hyvät hyssykät meidän pitäs ihmetellä mikä on se paras liitoskunta/kaupunki mihin liitytään!!!!!!!!!!!

• toeppo.

Ristiinalaisia emme ole, pertunmaalaisia meistä ei tule, Mikkeli on kauhistus, Hirvensalmi on lähes yhtä tyhjän kanssa ja Heinola ei meitä edes huolisi.

Jos kuntaan pitää liittyä, ainut mahdollisuus olisi Suomenniemi, jos kaupunkiin, niin eipä ole muuta jäljellä kuin Kouvola.

Ne olisivatkin onnistuneita vaihtoehtoja.

• hyvin menee mutta menköhön

Kuinka nim. isänmaan toivolta nyt on aika mennyt, onko tilanne seestynyt?

Tuohon loppuosaa tekee mieli sanoa, ettei ainakaan autolla kannata ruveta konstailemaan maanteillä. Siinä on pian auto rytyssä eikä vakuutus korvaa mitään. Itsellekin voi käydä niin huonosti, ettei isänmaan toivo enää voi paljoa rakennella suuria tulevaisuuden suunnitelmia.

Älä tee muutenkaan hölmöyksiä, ettet joudu vastoin tahtoasi lain ja oikeuden kanssa tekemisiin. Jos taas viinan pariin eksyt, niin sitten oletkin pian pohjattomassa suossa.

Toisaalta tekee mieli kysyä, oliko purkaus sittenkin vain tilapäinen.

• Neuvoo

Normaalia murkun murinaa.

• I.T

Aika samanlaista tuo meno kuin ennenkin. Hakupapereita AMK:hon olen lähettänyt jä työhakemuksia työnantajille. Hiihdon, juoksun ja salibandyn parissa olen aikaani kuluttanut. Neuvonkin kaikkia muitakin "joutilaita" liikkumaan,sillä se kohentaa henkeä ja ruumista. Ja mitä tulee viinaan niin voin sanoa, että olen absolutisti ja tulen sillä linjalla myös jatkossakin pysymään. Olen nähnyt päihteiden ihmislajia rappioittavan vaikutuksen. Alkoholistit ja narkkarit ovat ovat ihmisyyden alinta pohjasakkaa enkä halua kuulua heidän kuvottavaan joukkoonsa.

• nimettömännää
        I.T kirjoitti:

Aika samanlaista tuo meno kuin ennenkin. Hakupapereita AMK:hon olen lähettänyt jä työhakemuksia työnantajille. Hiihdon, juoksun ja salibandyn parissa olen aikaani kuluttanut. Neuvonkin kaikkia muitakin "joutilaita" liikkumaan,sillä se kohentaa henkeä ja ruumista. Ja mitä tulee viinaan niin voin sanoa, että olen absolutisti ja tulen sillä linjalla myös jatkossakin pysymään. Olen nähnyt päihteiden ihmislajia rappioittavan vaikutuksen. Alkoholistit ja narkkarit ovat ovat ihmisyyden alinta pohjasakkaa enkä halua kuulua heidän kuvottavaan joukkoonsa.

mielestä alimpana on raiskaajat ja pedofiilit..

• aseman s.
        I.T kirjoitti:

Näkee että elämäsi on nyt vankalla pohjalla ja asiasi etenemässä yhä parempaan suuntaan.

Parin kolmen vuoden kuluttua olet jo mukavasti edennyt opintojen tiellä ja moni kaveri, joita sinulla ei kuitenkaan liene paljoa, seuraa jopa pientä kateutta tuntien menestymistäsi.

Kuulet myös että entinen opettajasikin on maininnut nykyisille oppilailleen sinusta esimerkkinä menestyvästä entisestä oppilaastaan.

• :)

Minä en ymmärrä teitä Mäntyharjulaisia. Ihan niinluin muualla ei olisi elämää!!! Te asutte kuin "pienen kuplan sisällä". Nuoret jäätte tänne asumaan ja sikiätte keskenänne ;) Jos tällä kylällä ei ole mitään mikä sinua pidättelisi, mikset hae työtä tai opiskelupaikkaa muualta. Myös sen elämänkumppanin voi löytää sieltä muualta. Itse muutin tänne parivuotta sitten miehen perässä (...ei hänkään ole täältä kotoisin) ja kyllä olisin valmis muuttamaan pois. Mikä meissä ns. ulkopaikkakuntalaisissa on niin kauheaa?!!? Minulle on jopa tultu sanomaan pariin kertaan suoraan että täällä ei ulkopaikkakuntalaisia kaivata. Siihenpä ne jutustelut kyläläisten kanssa ovat sitten jääneetkin :) ...Täällä ei osata edes päivääkään sanoa kun kassalle menee... Tämä kylähän saa elantonsa mökkiläisillä... Ei meillä ole täällä yhtään ystäviä, naapurit saattavat muutaman sanasen vaihtaa :) Mutta meillä on molemmilla töitä, ihana koti ja täällä on paljon kaunista luontoa :D

Mäntyharjulaiset nuoret älkää jumettuko tänne!

• exkuntalainen

Kylla masensi ja vitutti koko paikka, mutta sen peruskoulun ja mahd. lukion pystyy kylla lapikaymaan, vaikka kuinka tekisi mieli sita rekkaa pain ajaa... Sen jalkeen voikin vaihtaa maisemaa ja elama alkaa taas maistumaan! Eli jaksaa vaan ja muistaa et se parasosuus omasta elamasta on viela edessapain!

• 5

lapsuuden lastenkodin hyvänpä vielä meiltäpäin.
      siskonsa oikea velipoika ihmetteli kotikylään
      tullessaan.
      kaverit istuvat jopa vuosien päästä samalla
      jakkarallaan samassa baarissa...
      ihan samat.
      matkalle jees.
      yritä pois täältä.
      pienikin matka piristää.
      tädin/sedän luo jne.

pois pois pois
      samalta maalta kotoisin
      palaa joskus.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5926
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3892
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2798
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2252
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2217
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162