Moi!
Onko teillä kelläkään kilpikonna kissaa?
Ajattelin vaan ku et mulla on ja jos joku muukin omistaa sellasen niin vois laittaa viestiä tänne ja sähköpostin jos vaik kiinnostas jutella henkeviä näistä sulosista otuksista...
Kilpikonnakissat
13
1612
Vastaukset
- mikko
Meidän kotoa löytyy about 8-vuotias naaraskissa,jonka olettaisin olevan kilpikonna. Sen rotua ei ole tarkemmin selvitetty, mutta ainakin tuntomerkit sopii tosi hyvin. Miten rodun muuten voisi selvittää?
- Tabby
Kissan rekisteripapereistahan rotu selviää. Kissat, joita ei ole rekisteröity, eivät myöskään edusta muuta rotua kuin kotikissaa. Kilpikonnavärisiä kissoja on myös maatiaisissa, miksi sen värisen kissan jotain rotua pitäisi olla?
- totanoin
Kilpikonna kissa ei ole mikään kissarotu...
Sana kilpikonna tai yleisemmin kilppari tarkoittaa kissan turkin väriä.
jos kissasta käytetään sanaa kilppari tarkoittaa se että kissa on väriltään kolmivärinen ja kissasta löytyy punaista,ruskeaa,valkoista...
Kaikki kilpparin väriset kissat ovat tyttöjä,no 1% heistä on poikia.
Suomessa melkein joka kolmas maatiaisissa on kilppari...- Tabby
Kuvailemasi väritys kuuluu valkokirjokilpikonnalle, ei kilpikonnalle. Kilpikonnavärityksen omaavassa kissassa on sekaisin mustaa, punaista ja cremeä, muttei milloinkaan valkoista.
- mamma40
Tabby kirjoitti:
Kuvailemasi väritys kuuluu valkokirjokilpikonnalle, ei kilpikonnalle. Kilpikonnavärityksen omaavassa kissassa on sekaisin mustaa, punaista ja cremeä, muttei milloinkaan valkoista.
lisää;)
Kilpikonnaväritys on puna-musta, sini-creme, suklaa-lila tai nämä valkoisella lisättynä. Myöskin kuviokilpikonnat ovat kilpikonnia joko valkoisella tai ilman, mutta niin, että aina värityksenä on nuo edellä mainitut yhdistelmät (esim. kilpikonnatabby, sinikilpikonnatabby tai lilakilpikonnatabby jne.).
Koskaan nuo värit eivät mene musta-punainen-creme samassa kissassa, sillä tuo creme on diluutioväri ja muut ns. täysvärisiä. Creme on punaisen diluutio-muoto, sininen taas mustan ja lila suklaan. Kissa on joko diluutio tai sitten ei, molempia se ei voi olla yhtäaikaa, ainoastaan täysvärinen voi kantaa diluutiota perimässään piilossa. Jos kissan turkissa on kahta sävyä punaista, on se joko (ruskea)kilpikonnatabby tai kilpikonna jonka punaisessa osassa näkyy selviä kuvioita, kuten usein punaisellakin näkyy. Harva punainen kun on täysin tasavärinen, vaan sillä on usein turkissaan haamukuvioita.
Yleensä valkokirjokilpparit ovat selvästi laikukkaita (selvät värialueet), kun taas 2 väriset mm. puna-mustat, siis ilman valkoista olevat, enemmän epätarkoilla värialueilla olevia - väritys sekoittunut.
Kilppareita on myöskin hopeakissoissa, savuissa, naamioissa, kuivoilla tai ilman ja joskus punaista tai mustaa on niin vähän, että on vaikeaa sanoa onko kissa kilppari vai ei. Sukutaulu tai vanhempien värityksen tietäminen sitten kertoo miten asia on (yleensä).
Toivottavasti ei tullut liian vaikeasti selitettyä tätä väritysasiaa. - mamma40
mamma40 kirjoitti:
lisää;)
Kilpikonnaväritys on puna-musta, sini-creme, suklaa-lila tai nämä valkoisella lisättynä. Myöskin kuviokilpikonnat ovat kilpikonnia joko valkoisella tai ilman, mutta niin, että aina värityksenä on nuo edellä mainitut yhdistelmät (esim. kilpikonnatabby, sinikilpikonnatabby tai lilakilpikonnatabby jne.).
Koskaan nuo värit eivät mene musta-punainen-creme samassa kissassa, sillä tuo creme on diluutioväri ja muut ns. täysvärisiä. Creme on punaisen diluutio-muoto, sininen taas mustan ja lila suklaan. Kissa on joko diluutio tai sitten ei, molempia se ei voi olla yhtäaikaa, ainoastaan täysvärinen voi kantaa diluutiota perimässään piilossa. Jos kissan turkissa on kahta sävyä punaista, on se joko (ruskea)kilpikonnatabby tai kilpikonna jonka punaisessa osassa näkyy selviä kuvioita, kuten usein punaisellakin näkyy. Harva punainen kun on täysin tasavärinen, vaan sillä on usein turkissaan haamukuvioita.
Yleensä valkokirjokilpparit ovat selvästi laikukkaita (selvät värialueet), kun taas 2 väriset mm. puna-mustat, siis ilman valkoista olevat, enemmän epätarkoilla värialueilla olevia - väritys sekoittunut.
Kilppareita on myöskin hopeakissoissa, savuissa, naamioissa, kuivoilla tai ilman ja joskus punaista tai mustaa on niin vähän, että on vaikeaa sanoa onko kissa kilppari vai ei. Sukutaulu tai vanhempien värityksen tietäminen sitten kertoo miten asia on (yleensä).
Toivottavasti ei tullut liian vaikeasti selitettyä tätä väritysasiaa.Sattui pieni moka, suklaa-lila ei tietenkään voi olla sillä lila on suklaan diluutiomuoto, anteeksi tämä virhe:-)
- noora
mamma40 kirjoitti:
Sattui pieni moka, suklaa-lila ei tietenkään voi olla sillä lila on suklaan diluutiomuoto, anteeksi tämä virhe:-)
mulla on ruskeakilpikonnanaamio siamilaisvariantti :)(sia f var).
- Katzemensch
mamma40 kirjoitti:
Sattui pieni moka, suklaa-lila ei tietenkään voi olla sillä lila on suklaan diluutiomuoto, anteeksi tämä virhe:-)
Mä olen asiasta jo ihan sekaisin. Kilpikonna ei siis ole mikään rotu vaan jokin käsite jota käytetään puhuttaessa kissan värityksestä. olenko ymmärtänyt oikein?
- Näin
Katzemensch kirjoitti:
Mä olen asiasta jo ihan sekaisin. Kilpikonna ei siis ole mikään rotu vaan jokin käsite jota käytetään puhuttaessa kissan värityksestä. olenko ymmärtänyt oikein?
...kilpikonna on VÄRI. Se punaisen ja mustan kirjava. Valkokirjokilpikonna on sitten se "kolmivärinen", puna-musta-valkoinen. Sitten voi olla myös sinikipikonna (sini-creme) ja valkokirjosinikilpikonna (sini-creme-valkoinen).
http://www.kissaliitto.fi
http://www.incatsuomi.fi/
...Sieltä löytyy lisää tietoa...:) - Näin
Näin kirjoitti:
...kilpikonna on VÄRI. Se punaisen ja mustan kirjava. Valkokirjokilpikonna on sitten se "kolmivärinen", puna-musta-valkoinen. Sitten voi olla myös sinikipikonna (sini-creme) ja valkokirjosinikilpikonna (sini-creme-valkoinen).
http://www.kissaliitto.fi
http://www.incatsuomi.fi/
...Sieltä löytyy lisää tietoa...:)...on suklaakilpikonnaa ja lilakilpikonnaa...*Ei sitten YHTÄÄN monimutkaista*
- mamma40
Katzemensch kirjoitti:
oikein olet ymmärtänyt, kilpikonna on väritys jota esiintyy lähes kaikilla roduilla sekä roduttomilla kissoilla. On rotuja joilla kilppari väritystä ei sallita lainkaan, vaan esim. vain yksi väritys kuten venäjänsininen mm.(aina sinisiä).
Toki nämä väriasiat eivät ole helppoja, varsinkaan näin ilman kuvia jotka selventäisivät asiaa paljon. Kun sitten aletaan vielä puhua värikoodeilla kuten noora tuossa teki (SIA f var), niin sotketaan soppaa vielä lisää. Konkarit näkevät heti koodista mikä kissan väri on ja miltä sen pitäisi näyttää. Tuomareillehan esim. ei näy kuin tuo koodi arvostelun aikana setelissä, joten heidän on tiedettävä asia pilkun tarkasti osatakseen arvostella oikein;)
Tuo nooran kissan koodihan näyttää myöskin sen, että kissa on naamio, vaikkei naamion koodinumeroa ole ollenkaan, syystä että SIA on naamio itsessään. Perskillä tuo sama koodi olisikin jo eri näköinen (PER f 33) Numero 33 osoittaa kissan olevan naamio, pelkkä PER f on perskeillä kilpikonna siis puna-musta ja PER f 03 kilpikonna valkoisella lisättynä:) Helppoa kuin heinän teko, eikös.
Sitten sotketaan vähän vielä, PER fs onkin kilpikonnasavu eli pohjaturkki vaalea, lähes valkoinen, päälliturkki kilpikonnavärityksinen. PER fs 12 taas kilpikonna shell eli kaikkein vaalein hopeaväritys, karvan kärjissä vain häivähdys väriä ja sen, että kissa on kilppari, näkee usein vain polkuanturoiden kaksivärisyydestä. PER fs 22 taas on kilpikonnahopeatabby eli kilpparivärityksinen, kuvioturkkinen ja vaalealla pohjalla:-)
Tästä näkee sen monimuotoisuuden koskien värityksiä, eli kun usein puhutaan kilpikonnaväristä, ihmiset mieltävät sen vain yhdenlaiseksi väriksi, mutta variaatioita on paljon.
- Kisuli
no se mun kissa on kyl ihan tavan maatiainen mut mä vaan ajattelin kun niitäki on varmaan aika paljon sitä väriä et jos muillakin on...
Sil mun kisulla ei ole yhtään valkeaa, vaan mustaa punasta ja ruskeaa sekasin. - Ritu
No hei, luin sinun viestisi, minulla on kolmetoistavuotias narttukissa Ritu, se on kunnon kilpikonnakissa, ei oikein osaa sanoa mitä väriä siinä on eniten. Kun olet kissaihminen, osaat varmaan auttaa kun se pissii joka paikkaan ja aina yöllä, inhottava herätä yöllä monta kertaa puhistamaan sitä. Olen kokeillut Sitruunaa ja se hiukan auttaa, olisiko sinulla muita vaihtoehtoja, koulu alkaa kohta ja tarvitsen unta että jaksaa...
Toivottavasti vastaat pian!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1416688
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495749- 1234901
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434500Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533905- 623081
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522976Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242452- 422280
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152207