voiko teologisessa...

maailman uskonnot

hei haluisin tietää voiko teologisessa opiskella yleisesti eri uskontoja vai pitääkö painottaa yhteen esim kristinuskoon?
olen kiinnostunut eri uskonnoista yleisesti mutta en ole itse kovinkaan uskonnollinen.. haluisin siis opiskella eri uskontoja.. onko tämä mahdollista?


(tämä on varmaan useista alan opiskelijoista tyhmä kysymys, mutta halusin varmistaa)

kiitos vastauksista =)

5

1076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekin menossa

      teologinen tiedekunta painottuu kristinuskoon, joten jos se ei sinua yhtään kiinnosta, et sitä voi lukea. teologisessa kuitenkin on viisi linjaa uskontotiede, käytännönteologia, systemaattinen teologia, eksegetiikka (raamatun tutkimus) sekä kirkkohistoria. näistä tulee valita kaksi joista luetaan kaikki kurssit.
      eli kristinuskoa tulee olemaan paljon, jokaisesta viidestä aineesta käydään ainakin peruskurssit.
      uskontotiedettä voi lukea myös humanistisen puolella, silloinkin tietynlainen kristillinen näkemys voi silti tulla eteen. teologisessa kuitenkin opiskelee uskossa olevia ihmisiä, joten keskustelu kristinuskosta nousee esille, haluamattaakin.
      yliopistollahan voi ainakin helsingissä lukea kaikkea muutakin kivaa kuten arabian ja islamin tutkimusta. afrikan ja aasian kulttuurien laitoksella on paljon aineita joihin on vapaa sivuaineoikeus, eli voit opiskella teologissa mutta sivuaineena keskittyä hyvinkin paljon eri asioihin. ongelma on vain se että teologinen on hyvin aikaa vievä, sillä omia kursseja on paljon. pappislinjalaiset eivät taida ollenkaan edes tarvita sivuaineita, joten paljon aikaa ja into a pitää löytyä.

      • SeverinaS

        " linjaa uskontotiede, käytännönteologia, systemaattinen teologia, eksegetiikka (raamatun tutkimus) sekä kirkkohistoria. näistä tulee valita kaksi joista luetaan kaikki kurssit."

        Ihan mielenkiinnosta, lähde? Käsittääkseni kaikista luetaan tietyt peruskurssit, ja sen jälkeen keskitytään omaan pääaineeseen joltakin laitokselta. Aloittajalle vertaileva uskontotiede taitaa olla lähimpänä sitä, mitä hän hakee, ja harkitsen itsekin tuota. Ja sitä eksegetiikkaa.

        "teologisessa kuitenkin opiskelee uskossa olevia ihmisiä, joten keskustelu kristinuskosta nousee esille, haluamattaakin."

        Kuten kaikkialla muuallakin. Uskoisin, että teologisessa on suurempi skaala eri maailmankatsomuksia entä monissa muissa paikoissa. Teologisessa tiedekunnassa opiskelu ei vaadi minkäänlaista uskoa, sillä opetus lähtee tieteen lähtökohdista.

        "ongelma on vain se että teologinen on hyvin aikaa vievä, sillä omia kursseja on paljon."

        A2-linjalla pystyy muistaakseni valitsemaan sivuaineita aika kivastikin, joka on aloittajalle varmaankin odotllisin linja.


      • opiskellut
        SeverinaS kirjoitti:

        " linjaa uskontotiede, käytännönteologia, systemaattinen teologia, eksegetiikka (raamatun tutkimus) sekä kirkkohistoria. näistä tulee valita kaksi joista luetaan kaikki kurssit."

        Ihan mielenkiinnosta, lähde? Käsittääkseni kaikista luetaan tietyt peruskurssit, ja sen jälkeen keskitytään omaan pääaineeseen joltakin laitokselta. Aloittajalle vertaileva uskontotiede taitaa olla lähimpänä sitä, mitä hän hakee, ja harkitsen itsekin tuota. Ja sitä eksegetiikkaa.

        "teologisessa kuitenkin opiskelee uskossa olevia ihmisiä, joten keskustelu kristinuskosta nousee esille, haluamattaakin."

        Kuten kaikkialla muuallakin. Uskoisin, että teologisessa on suurempi skaala eri maailmankatsomuksia entä monissa muissa paikoissa. Teologisessa tiedekunnassa opiskelu ei vaadi minkäänlaista uskoa, sillä opetus lähtee tieteen lähtökohdista.

        "ongelma on vain se että teologinen on hyvin aikaa vievä, sillä omia kursseja on paljon."

        A2-linjalla pystyy muistaakseni valitsemaan sivuaineita aika kivastikin, joka on aloittajalle varmaankin odotllisin linja.

        "teologisessa kuitenkin opiskelee uskossa olevia ihmisiä, joten keskustelu kristinuskosta nousee esille, haluamattaakin."

        Kuten kaikkialla muuallakin. Uskoisin, että teologisessa on suurempi skaala eri maailmankatsomuksia entä monissa muissa paikoissa. Teologisessa tiedekunnassa opiskelu ei vaadi minkäänlaista uskoa, sillä opetus lähtee tieteen lähtökohdista

        en kiellä tätä, etteikö siellä ole kaikenkarvaisia ihmisiä, mutta jos lähdemme lähtökohdasta ettei teologiseen hakija pidä kristinuskosta niin lyhyesti: teologinen on siihen keskittynyt ja siitä ei pääse irti.eli sinne ei kannata hakea jos ei ole kiinnostunut.
        ensimmäiset kolme vuotta teologisessa menee pelkästään perusopintojen yms suorittamiseen joten kyllä se aika aikaa vievää on.


      • kandiksi valmistuva

        Huomaa tosiaan että olet vasta menossa.. itse olen yllättynyt miten vähän loppujen lopuksi kursseja on. Koko opiskeluajan olen töissä käynyt ja suorittanut ylimääräisiäkin aineita vaikka kuinka paljon.

        Uskossa? Itse en ole tavannut ketään joka olisi "uskossa". Aika sekularisoitunutta touhua tuolla nimittäin.


    • olisi sitten

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1929
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      272
      1448
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1087
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      66
      1016
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      991
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      163
      955
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      815
    10. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      2
      809
    Aihe