Nyt tarvitaan asentajien viisauden sijaan kansan kokemuksia...Auto 406 TDI -96, aj. 350tkm. Auto pelaa kuin unelma, mutta yksivika edelleen häiritsee. Jo syyskesällä tuli jumputtava ääni jostain alustasta. Ääni kiihtyy nopeuden mukaan ja häviää alle 60khm/h. Esiintyy sekä kesä- että talvirenkailla. Renkaiden kulumisessa ei huomauttamista. Jarrutuksessa ei tunnu vetoa, joten jarrulevy/-rumpu on poissuljettu. Kolme korjaamoa on nostanut auton ylös ja tutkinut laakerit, yhdenkään mielestä vika ei ole laakereissa, yksi epäili että olen ajanut metsään ja alustassa on jokin vääntynyt. Ei, kyllä tämä on tiellä toistaiseksi pysynyt.
Ajossa jotkut väittävät että ääni tulee edestä, enemmistön mielestä takaa. Eilen illalla oma mielipide kääntyi siihen, että jotain vikaa on vetoakselissa tai nivelessä, rusahtaa kummasti kun lähtee renkaat linkussa liikkeelle (eihän ääriasennossa olevia renkaita saisi vedättää, tiedän...).
Olisiko jollain sattunut vielä samanlaista kohdalle?
kallis vetoakseliremppa tulossa?
8
7239
Vastaukset
- öky
Onnea. Autostasi on todennäköisesti vetoakselin laakeri paskana ja se pitää vaihtaa. Paheneeko jumputus, kun painat kaasua? Eli koveneeko jumputus kun vääntöä lisätään. Jos näin, on diagnoosi varma. Itse olen kärsinyt kahdella 300 000 km ajetulla diiselillä yhteensä kolme vetoakselin laakerin tuhoutumista. "Asiantuntijat" eivät jostain syystä ko. vikoja autoistani aikoinaan löytäneet, vaikka murrosten suojakumit olivat riekaleina... Murrosnivel siis vaihtoon. Hinta töineen alan liikkeessä tulee kaikkineen olemaan (kohteesta riippuen) 200-300 euroa.
- Joakim
Tarkoitatko siis pidemmän (oik.) vetoakselin tukilaakeria?
- öky
Joakim kirjoitti:
Tarkoitatko siis pidemmän (oik.) vetoakselin tukilaakeria?
Nimenomaan sitä. Unohtui tarkennus.
- Joakim
Vedättminen renkaat ääriasennossa (miksi ei saisi?) on perinteinen keino kokeilla vetoniveliä. Jos napsuttaa, vikaa on. Onko suojakumit ehjät?
Jos vika on laakereissa, oikean laakerin löytyminen on jo vaikeampaa. Laakeriäänet johtuvat ikävästi pitkin autoa, joten ajossa kuuntelemalla oikeaa laakeria ei välttämättä löydä. Tästä on karvaita muistoja, kun "ammattilaisia" kuuntelemalla vasta kolmas vaihdettu pyöränlaakeri oli se oikea.
Ne kaksi autoa, jossa mulla on mennyt pyöränlaakeri vaihtoon on molemmat oireelleet samalla tavalla. "Kurnuttava" ääni alkaa kuulua vasta ~80 km/h vauhdissa ja häviää kaarrettaessa toiseen suuntaan tai kuuluu vain toiseen suuntaan kaarrettaessa. Molemmissa tapauksissa vika oli etupyörän laakerissa, mutta kaartamissuunnasta ei voi päätellä kumpi. Molemmissa tapauksissa laakerin ulkokehän pinta oli kulunut "puhki". Laakerit olivat kaksirivisiä ja vain toinen rivi oli rikki, mikä oli syynä äänen poistumiseen kaarrettaessa.
Ensimmäisessä tapauksessa vika löytyi nostamalla yksi pyörä kerrallaan ylös, kone käyntiin ja pyörä pyörimään sitä 80 km/h. Ääni tuli selvästi vain toisesta. Tasauspyörästö ei välttämättä tykkää tällaisesta testistä.
Toisessa tapauksessa viallinen laakeri tuntui/kuulosti käsin rengasta pyöritettäessä "karhealta". Ehjällä puolella oli hieman klappia, joka ei siis ollut äänen syy.
Laakerivian löytyminen ei siis ole välttämättä ihan helppoa! - Jouko
...ja nyhtää ratista lievästi? 306 vaati veto akselin vaihdon, sisempi vetonivel rikki. Eräs vanha pösö mekaanikkojen kikka kakkonen pyörän laakerin kunnon määritykseen, sormi etujousen päälle ja toisella kädellä pyörittää rengasta(HUOM. maasta irti), rikkinäinen laakeri aiheuttaa jouseen värinää.
- .......
" Eräs vanha pösö mekaanikkojen kikka kakkonen pyörän laakerin kunnon määritykseen, sormi etujousen päälle ja toisella kädellä pyörittää rengasta(HUOM. maasta irti), rikkinäinen laakeri aiheuttaa jouseen värinää."
Juuri näin! ..tämä on testattu ja toimii, varma tapa tarkistaa pyöränlaakerit.
- osajaska
Tuo vika ärsyttää yhä enemmän. No, päätin ajaa auton extempore katastukseen, kyllä ne siellä kertovat missä vika on.
Mutta mitä vielä, ihmetteli että onpa hyvin säilynyt auto, vaikka mittarissa on 350tkm. Kolisteli raudan kanssa renkaita, myös sisäpuolelta. Katseli edestä oikein taskulampulla, myös pitemmän akselin ja sen laakerikohdan, sillä paineilmavehkeellä heilutteli renkaita ja mitä kaikkea se keksikään autoni rääkkäämiseksi, huudattikin kovasti ja sai lukeman 1,76, onko se hyvä vai huono...?
No, löi leiman ja sanoi, että kyllä se näkyy hyvällä pidolla kestävän, toivotteli vuoden päästä uudelleen tervetulleeksi.
Että kaipa tuota jympytystä on vain kestettävä, kun kunnossa se kaikkien mukaan on...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1114369
- 793543
Just alkoi ottamaan päähän
Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk223401Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?
Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?843395Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?273296- 762964
- 892883
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim662841"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m452800Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.852589