Eteennäyttävä kaikuluotain

Kippari K

Terve,

Miten on noiden eteennäyttävien asennuksen kanssa, kun arvelluttaa vähän tehdä reikää vanhaan veneeseeni.. Voiko tuollaista kiinnittää esim peräevään? Toimiiko se siltäkin käsin vai sotkeeko köli kuviot?

Pohjan läpi näyttävät on vähän liian tyyriitä mulle, mutta kun oon just ostanut ensimmäisen purjeveneeni ja en oo pääkaupunkiseudun vesillä ennen liikkunut niin se helpottais kovasti tällaista amatööriä!

http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=65

Tällaista harkitsen, mutta onko ainoa toimiva asennustapa tehdä pohjaan reikä?

22

6032

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FG-purjehtija

      En kommentoi asennusasiaa, mutta jos sinulla on jo veneessäsi toimiva kaikuluotain niin jättäisin tuollaisen eteenpäin näyttävän vehkeen kauppaan. En nimittäin usko, että tarvetta sille on loppujen lopuksi kovinkaan paljon. Sijoittaisin rahat karttaplotteriin, jolle käyttöä on varmasti enemmän.

    • Hakro

      Muistaakseni tuttavani puuveneeseen asennettiin eteenpäin näyttävä kaikuluotain ilman reiän poraamista, eikä laite ollut mainittavasti kalliimpi. Saatan kyllä muistaa väärin, enkä juuri nyt pääse tarkistamaan asiaa.

      Jos veneesi on lujitemuovia, ei reiän teko ja tiivistäminen ole mikään ongelma. Kiinnityskohdan pitää olla mieluiten melko lähellä vaakasuoraa, joten peräevä ei tule kysymykseen.

      On tietysti makuasia, mihin rahansa sijoittaa. Jos liikut pääasiassa merkityillä väylillä, et tarvitse sen enempää eteenpäin näyttävää kaikuluotainta kuin karttaplotteriakaan. Jos liikut väylien ulkopuolella, kaiku on mielestäni paljon hyödyllisempi kuin plotteri.

      Itselläni on ollut eteenpäin näyttävä kaikuluotain jo useita vuosia ja olen hyödyntänyt sitä lukemattomia kertoja rantaa lähestyttäessä, "oikoväylillä" yms. tilanteissa. Sen sijaan en ole tuntenut kovinkaan suurta tarvetta plotterin hankintaan. Mutta kuten sanoin, se on makuasia.

      • Kippari K

        En halua ainoastaan liikkua merkityllä reitillä vaan haluan tehdä omat reittini ja rantauduttuakin tulee usein matkaa tehdessä joten kyllä sillä olisi käyttöä!

        Kai se sitten on reikä tehtävä vanhukseen. :(

        Jos jollain olisi max 1000€ hintaluokassa oleva eteennäyttävä pohjan läpi kaikuava luotain tiedossa niin laittakaa linkkiä kiitos!


      • näkijä.
        Kippari K kirjoitti:

        En halua ainoastaan liikkua merkityllä reitillä vaan haluan tehdä omat reittini ja rantauduttuakin tulee usein matkaa tehdessä joten kyllä sillä olisi käyttöä!

        Kai se sitten on reikä tehtävä vanhukseen. :(

        Jos jollain olisi max 1000€ hintaluokassa oleva eteennäyttävä pohjan läpi kaikuava luotain tiedossa niin laittakaa linkkiä kiitos!

        Eteenpäinäyttävä kaikuluotain "näyttää" eteenpäin noin 5 kertaa veden syvyyden. Eli jos pohjan alla on vettä 2m, niin eteen näkee 10m.
        Jos kaiku on paatin keskellä, niin eteen näkee 5m ennen tömäystä.
        Onko tästä mitään hyötyä?


      • tule ihan yllätyksenä
        näkijä. kirjoitti:

        Eteenpäinäyttävä kaikuluotain "näyttää" eteenpäin noin 5 kertaa veden syvyyden. Eli jos pohjan alla on vettä 2m, niin eteen näkee 10m.
        Jos kaiku on paatin keskellä, niin eteen näkee 5m ennen tömäystä.
        Onko tästä mitään hyötyä?

        Itselläni on kokemusta vain alaspäinnäyttävistä, ja niissäkin olennaista on pohjan muodon seuraaminen, eli tulevan ennustaminen. Eteenpäin näyttävän etu tulee mielestäni silloin kun kuljetaan oudoilla vesillä ja mennään hiljaa ja tarkkaavaisuudella. Tällöin reagointiaikaa jää enemmän kuin vain alaspäin näyttävällä.

        Mikään kaikuluotain ei auta kuvaamassasi tilanteessa, jossa yht'äkkiä havahdutaan matalaan. Siihen autta eniten tukeva kölirauta.


      • Hakro
        näkijä. kirjoitti:

        Eteenpäinäyttävä kaikuluotain "näyttää" eteenpäin noin 5 kertaa veden syvyyden. Eli jos pohjan alla on vettä 2m, niin eteen näkee 10m.
        Jos kaiku on paatin keskellä, niin eteen näkee 5m ennen tömäystä.
        Onko tästä mitään hyötyä?

        Nimimerkki "näkijä",

        Et ole tainnut koskaan nähdä asiallista eteenpäin näyttävää kaikuluotainta toiminnassa. Väitteesi on täyttä pötyä.

        Näyttömatkan pituudella ei ole mitään tekemistä veden syvyyden kanssa.


      • näkijä2.
        Hakro kirjoitti:

        Nimimerkki "näkijä",

        Et ole tainnut koskaan nähdä asiallista eteenpäin näyttävää kaikuluotainta toiminnassa. Väitteesi on täyttä pötyä.

        Näyttömatkan pituudella ei ole mitään tekemistä veden syvyyden kanssa.

        Jos kyseessä ei ole oikea sonari, niin käytännössä eteenpäin näyttävä kaikuluotain piirtää pohjanmuotoa noin viisi kertaisesti syvyyteen nähden. Tämä johtuu siitä, että anturin keilaa ei voi rajattomasti kallistaa eteenpäin.


      • vempaihullu
        Hakro kirjoitti:

        Nimimerkki "näkijä",

        Et ole tainnut koskaan nähdä asiallista eteenpäin näyttävää kaikuluotainta toiminnassa. Väitteesi on täyttä pötyä.

        Näyttömatkan pituudella ei ole mitään tekemistä veden syvyyden kanssa.

        http://www.echopilot.fi/Videosys_esite.pdf


      • PSI
        näkijä. kirjoitti:

        Eteenpäinäyttävä kaikuluotain "näyttää" eteenpäin noin 5 kertaa veden syvyyden. Eli jos pohjan alla on vettä 2m, niin eteen näkee 10m.
        Jos kaiku on paatin keskellä, niin eteen näkee 5m ennen tömäystä.
        Onko tästä mitään hyötyä?

        Eihän se noin toimi vaan näkymä on huomattavasti kauemmaksi eteenpäin, mutta ei se kuitenkaan ole mihinkään pikaveneeseen ole tarkoitettu!


      • facta.
        PSI kirjoitti:

        Eihän se noin toimi vaan näkymä on huomattavasti kauemmaksi eteenpäin, mutta ei se kuitenkaan ole mihinkään pikaveneeseen ole tarkoitettu!

        Jos eteenpäin näyttävän luotaimen keila on 10 astetta vaakatasosta alaspäin, niin kymmenen metrin päässä keila on noin 1m syvyydessä. 20 asteen kallistuksella ollaan 2m syvyydessä.
        Yleensä anturi asennetaan veneen pohjaan noin metrin syvyyteen pinnasta, joten 2m vedessä nähdään korkeitaan 10m eteenpäin.

        Syvässä vedessä eteenpäin luotaava keila näyttää huopmattavasti pidemmälle, mutta mitä hyötyä on tietää esim 20m vedessä, ettei mitään ole edessä 100-200m päässä. Tällöin näkee korkeintaan pohjan muodon ja matalemisen, mutta se pitää kyllä tietää muutoinkin, jos aluksen sijainti on ylipäätään tiedossa.

        Matalassa vedessä, jossa pohjakosketuksen vaara on ilmeinen, on eteen näyttävästä luotaimesta varsin vähän iloa. Jos ajetaan esim. 4metrin vedessä, jossa ison kiven "löytäminen" on kohtalokasta, niin käytännössä veneen pohjaan sijoitettu anturi, näkee kiven 15m ennen kolausta. Jos ajellaan 5kn nopeudella, niin väistöliikettä ei ehdi tehdä. Näytön tulkitsemiseen ja reakontiin menee 2-3 sekuntia, vene etenee tänä aikana alle veneenmitan päähän osumasta.


      • Hakro
        facta. kirjoitti:

        Jos eteenpäin näyttävän luotaimen keila on 10 astetta vaakatasosta alaspäin, niin kymmenen metrin päässä keila on noin 1m syvyydessä. 20 asteen kallistuksella ollaan 2m syvyydessä.
        Yleensä anturi asennetaan veneen pohjaan noin metrin syvyyteen pinnasta, joten 2m vedessä nähdään korkeitaan 10m eteenpäin.

        Syvässä vedessä eteenpäin luotaava keila näyttää huopmattavasti pidemmälle, mutta mitä hyötyä on tietää esim 20m vedessä, ettei mitään ole edessä 100-200m päässä. Tällöin näkee korkeintaan pohjan muodon ja matalemisen, mutta se pitää kyllä tietää muutoinkin, jos aluksen sijainti on ylipäätään tiedossa.

        Matalassa vedessä, jossa pohjakosketuksen vaara on ilmeinen, on eteen näyttävästä luotaimesta varsin vähän iloa. Jos ajetaan esim. 4metrin vedessä, jossa ison kiven "löytäminen" on kohtalokasta, niin käytännössä veneen pohjaan sijoitettu anturi, näkee kiven 15m ennen kolausta. Jos ajellaan 5kn nopeudella, niin väistöliikettä ei ehdi tehdä. Näytön tulkitsemiseen ja reakontiin menee 2-3 sekuntia, vene etenee tänä aikana alle veneenmitan päähän osumasta.

        Nimim. "facta.": Et ilmeisestikään ole koskaan nähnyt eteenpäin näyttävää kaikuluotain toiminnassa. Kuvitteletko, että luotaimesta lähtee vain yksi säde tietyssä kulmassa? Käytit itsekin sanaa "keila". Aivan niin - säteitä lähetetään sekä alaviistoon että suoraan eteenpäin.

        Käypä katsomassa näyttöesimerkkejä Echopilotin sivuilla: http://www.echopilot.com/user/image/triparoundsolent.pdf. Siellä on mm. esimerkki, jossa 4,2 metrin syvyisessä vedessä näyttö on asetettu 150 metrin etäisyydelle. Sellainen ei tietenkään ole normaalia, mutta tämä osoittaa, että kaiku mittaa myös vaakasuoraan eteenpäin.

        Kuka hullu ajaa 5 solmun nopeudella "matalassa vedessä, jossa pohjakosketuksen vaara on ilmeinen"? Siitä on faktat kaukana.


      • hullu.
        Hakro kirjoitti:

        Nimim. "facta.": Et ilmeisestikään ole koskaan nähnyt eteenpäin näyttävää kaikuluotain toiminnassa. Kuvitteletko, että luotaimesta lähtee vain yksi säde tietyssä kulmassa? Käytit itsekin sanaa "keila". Aivan niin - säteitä lähetetään sekä alaviistoon että suoraan eteenpäin.

        Käypä katsomassa näyttöesimerkkejä Echopilotin sivuilla: http://www.echopilot.com/user/image/triparoundsolent.pdf. Siellä on mm. esimerkki, jossa 4,2 metrin syvyisessä vedessä näyttö on asetettu 150 metrin etäisyydelle. Sellainen ei tietenkään ole normaalia, mutta tämä osoittaa, että kaiku mittaa myös vaakasuoraan eteenpäin.

        Kuka hullu ajaa 5 solmun nopeudella "matalassa vedessä, jossa pohjakosketuksen vaara on ilmeinen"? Siitä on faktat kaukana.

        Joissakin malleissa keilaa voidaan jopa ajaa ylös/alas elektronisesti, mutta keilalla on aina tietty leveys. Pyyhkivä "keila" yksinkestaisesti leviää ja heijastuu aikaisemmin. Jos säädät kaiun näyttämään 4,2m sydyydessä 150m eteenpäin niin kaiyn keila on käytännössä 50m päässä leveämpi kuin veden syvyys. Lisäksi pohja/pinta heijastukset sekoittuvat monikertaisesti keskenään.

        Nuo piirretyt esimerkit eivät paljoa vakuuta, sillä minä olen käyttänyt vastaavaa kaikua pari vuotta ja tiedän miten se toimii käytännössä.

        Et taida paljoa liikkua väyläalueiden ulkopuolella? Esim Turun saaristossa on paljon alueta 5m syvyydellä joissa on siellä täällä merkitsemättämiä kiviä. Pohjanlahdelle siirryttäessä tilanne muuttuu vielä mielenkiintoisemmaksi. 5kn on hölkkävauhti ja pidempiä matkoja siirryttäessä on yhtä tuskaa ajella hitaammin.


    • päätät tuollaisen hankkia

      Jos välttämättä haluat investoida kyseiseen laitteeseen, harkitse myös ostopaikka. Taidat saada saman laitteen kotiovellesi toimitettuna vähän halvemmalla esim. täältä kuin marineasta
      http://www.mailspeedmarine.com/instrumentation/fls-bronze686219.bhtml

      En ymmärtänyt mitä tarkoitit purjeveneesi peräevällä. Joka tapauksessa fiksumpaa on laittaa anturi lähemmäksi keulaa, kölin etupuolelle, jos ajatuksesi on nähdä keulan edessä olevia kiviä.
      Eteenpäin näyttävästä ei itselläni ole kokemusta. Hyvin olen pärjännyt tavanomaisella kaikuluotaimella jo vuosikymmeniä.

    • näyttävä

      Kyllä se reikä pitää tehdä.
      Ongelma on että laite näyttää vain
      kaksi kertaa syvyyden verran eteenpäin.

      Mikäli olet matalilla vesillä tai ajat
      moottoriveneellä et kuitenkaan ehdi
      tehdä mitään ennen kuin kolahtaa.
      Pysy normaalissa kaiussa, ja osta merikortti.

      • mistämistä?

        Mistä löytyy täydellisiä merikortteja?
        Kerrotko kaupan tai laitatko linkin?

        Ostaisin mielelläni sellaiset kartat, joissa on ihan kaikki merkittynä.

        Minulla on kokemusta vain tavallisesta kaiuista, joten en tiedä kuinka pitkälle eteenpäin hienommilla laitteilla voi nähdä.
        Mutta jos näkee edes sen 10 metriä eteenpäin, niin siinä ehtii veneen pysäyttää helposti.


      • liittyy tähän?

        Kyllä ainakin itse otan purjeet alas ja ajelen koneella hissuksiin, kun liikun matalassa vedessä. Tarvittaessa pannaan gasti keulaan tähyilemään kiviä. Kirkkaissa vesissä liikkuessa tähystys on luotettava. Auringon kilo haittaa vähemmän, kun tähystää korkemmalta (nousee mastotikkaille, jos sellaiset on veneessä).
        Ehkä eteenpäin näyttävä kaiku voisi olla hyvä, mutta ilmankin pärjää.

        Merikortin suositus oli tietysti vitsi. Kuka nyt kokonaan ilman karttoja seilaisi? Kaikkia saariston kiviä ja matalikkoja ei tietenkään ole edes merkitty karttoihin...


        Joitakin valituksia olen kuullut, että nopeammassa purjehdusvaudissa veden virtaukset haittaisivat eteenpäin näyttöä. Onko kellään kokemusta?


      • Hakro
        liittyy tähän? kirjoitti:

        Kyllä ainakin itse otan purjeet alas ja ajelen koneella hissuksiin, kun liikun matalassa vedessä. Tarvittaessa pannaan gasti keulaan tähyilemään kiviä. Kirkkaissa vesissä liikkuessa tähystys on luotettava. Auringon kilo haittaa vähemmän, kun tähystää korkemmalta (nousee mastotikkaille, jos sellaiset on veneessä).
        Ehkä eteenpäin näyttävä kaiku voisi olla hyvä, mutta ilmankin pärjää.

        Merikortin suositus oli tietysti vitsi. Kuka nyt kokonaan ilman karttoja seilaisi? Kaikkia saariston kiviä ja matalikkoja ei tietenkään ole edes merkitty karttoihin...


        Joitakin valituksia olen kuullut, että nopeammassa purjehdusvaudissa veden virtaukset haittaisivat eteenpäin näyttöä. Onko kellään kokemusta?

        >> Joitakin valituksia olen kuullut, että nopeammassa purjehdusvaudissa veden virtaukset haittaisivat eteenpäin näyttöä. Onko kellään kokemusta? > Ongelma on että laite näyttää vain
        kaksi kertaa syvyyden verran eteenpäin.


      • interp...
        Hakro kirjoitti:

        >> Joitakin valituksia olen kuullut, että nopeammassa purjehdusvaudissa veden virtaukset haittaisivat eteenpäin näyttöä. Onko kellään kokemusta? > Ongelma on että laite näyttää vain
        kaksi kertaa syvyyden verran eteenpäin.

        10 V OLEN KÄYTTÄNYT ETEENPÄIN NÄYTTÄTÄVÄÄ LUOTAINTA,MAINIO APUVÄLINE SIINÄ MISSÄ MUUTKIN PLOTTERIT JNE...EN KAI ENÄÄ VOISI OLLA ILMAN,KERRAN KUN KAVERIN KANSSA OLIMME KIVISILLÄ VESILLÄ HÄN PAMAUTTI KARILLE JA MINÄ EN. HINASIN SITTEN POIS...


    • aloitteleva kanssa

      poiketa reiteiltä ja turvallisilta satamilta kivikkoisille vesille? Turha laite, et kuitenkaan mene riskeeraamaan sijoitustasi. Osta kauko-ohjattava pikkuvene ja varusta se kaikuluotaimella sitä muutamaa kertaa varten, kun olet ehkä epävarmassa rantautumispaikassa. Näitä on nähty jo valmiina konstruktioina. Sillä voi tutkia pienen lahden kätevästi. Kumipaattihan tai vastaava sinulta toivottavasti myös löytyy, käytä sitä.

    • hartzan

      Minäpä näpertelin kaikuluotaimen anturan kiinni sähköperämoottorin köliin ja itse kaiku on siinä moottorin "kopassa".Eilen sitten kävin rannassa,kun on jo senverran sulaa,että pääsin koeajolle.Hemmetti ylitti kaikki toiveet.Toimii hyvin ainakin mun sähkömoottorissa.

      • siiiiis

        Asensit eteenpäin näyttävän ja toimii? Eikö se ota häiriötä moottorista?


    • svante

      Onko jollakin oikeata kokemusta,ei olettamusta,paljonko eteenpäin näyttävän anturi
      tekee vastusta.Vaikuttaako mitenkään?Matkanopeus
      30 s/max 36/ 9 mtr/5000 kg.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe