Terve,
Miten on noiden eteennäyttävien asennuksen kanssa, kun arvelluttaa vähän tehdä reikää vanhaan veneeseeni.. Voiko tuollaista kiinnittää esim peräevään? Toimiiko se siltäkin käsin vai sotkeeko köli kuviot?
Pohjan läpi näyttävät on vähän liian tyyriitä mulle, mutta kun oon just ostanut ensimmäisen purjeveneeni ja en oo pääkaupunkiseudun vesillä ennen liikkunut niin se helpottais kovasti tällaista amatööriä!
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=65
Tällaista harkitsen, mutta onko ainoa toimiva asennustapa tehdä pohjaan reikä?
Eteennäyttävä kaikuluotain
22
6032
Vastaukset
- FG-purjehtija
En kommentoi asennusasiaa, mutta jos sinulla on jo veneessäsi toimiva kaikuluotain niin jättäisin tuollaisen eteenpäin näyttävän vehkeen kauppaan. En nimittäin usko, että tarvetta sille on loppujen lopuksi kovinkaan paljon. Sijoittaisin rahat karttaplotteriin, jolle käyttöä on varmasti enemmän.
- Hakro
Muistaakseni tuttavani puuveneeseen asennettiin eteenpäin näyttävä kaikuluotain ilman reiän poraamista, eikä laite ollut mainittavasti kalliimpi. Saatan kyllä muistaa väärin, enkä juuri nyt pääse tarkistamaan asiaa.
Jos veneesi on lujitemuovia, ei reiän teko ja tiivistäminen ole mikään ongelma. Kiinnityskohdan pitää olla mieluiten melko lähellä vaakasuoraa, joten peräevä ei tule kysymykseen.
On tietysti makuasia, mihin rahansa sijoittaa. Jos liikut pääasiassa merkityillä väylillä, et tarvitse sen enempää eteenpäin näyttävää kaikuluotainta kuin karttaplotteriakaan. Jos liikut väylien ulkopuolella, kaiku on mielestäni paljon hyödyllisempi kuin plotteri.
Itselläni on ollut eteenpäin näyttävä kaikuluotain jo useita vuosia ja olen hyödyntänyt sitä lukemattomia kertoja rantaa lähestyttäessä, "oikoväylillä" yms. tilanteissa. Sen sijaan en ole tuntenut kovinkaan suurta tarvetta plotterin hankintaan. Mutta kuten sanoin, se on makuasia.- Kippari K
En halua ainoastaan liikkua merkityllä reitillä vaan haluan tehdä omat reittini ja rantauduttuakin tulee usein matkaa tehdessä joten kyllä sillä olisi käyttöä!
Kai se sitten on reikä tehtävä vanhukseen. :(
Jos jollain olisi max 1000€ hintaluokassa oleva eteennäyttävä pohjan läpi kaikuava luotain tiedossa niin laittakaa linkkiä kiitos! - näkijä.
Kippari K kirjoitti:
En halua ainoastaan liikkua merkityllä reitillä vaan haluan tehdä omat reittini ja rantauduttuakin tulee usein matkaa tehdessä joten kyllä sillä olisi käyttöä!
Kai se sitten on reikä tehtävä vanhukseen. :(
Jos jollain olisi max 1000€ hintaluokassa oleva eteennäyttävä pohjan läpi kaikuava luotain tiedossa niin laittakaa linkkiä kiitos!Eteenpäinäyttävä kaikuluotain "näyttää" eteenpäin noin 5 kertaa veden syvyyden. Eli jos pohjan alla on vettä 2m, niin eteen näkee 10m.
Jos kaiku on paatin keskellä, niin eteen näkee 5m ennen tömäystä.
Onko tästä mitään hyötyä? - tule ihan yllätyksenä
näkijä. kirjoitti:
Eteenpäinäyttävä kaikuluotain "näyttää" eteenpäin noin 5 kertaa veden syvyyden. Eli jos pohjan alla on vettä 2m, niin eteen näkee 10m.
Jos kaiku on paatin keskellä, niin eteen näkee 5m ennen tömäystä.
Onko tästä mitään hyötyä?Itselläni on kokemusta vain alaspäinnäyttävistä, ja niissäkin olennaista on pohjan muodon seuraaminen, eli tulevan ennustaminen. Eteenpäin näyttävän etu tulee mielestäni silloin kun kuljetaan oudoilla vesillä ja mennään hiljaa ja tarkkaavaisuudella. Tällöin reagointiaikaa jää enemmän kuin vain alaspäin näyttävällä.
Mikään kaikuluotain ei auta kuvaamassasi tilanteessa, jossa yht'äkkiä havahdutaan matalaan. Siihen autta eniten tukeva kölirauta. - Hakro
näkijä. kirjoitti:
Eteenpäinäyttävä kaikuluotain "näyttää" eteenpäin noin 5 kertaa veden syvyyden. Eli jos pohjan alla on vettä 2m, niin eteen näkee 10m.
Jos kaiku on paatin keskellä, niin eteen näkee 5m ennen tömäystä.
Onko tästä mitään hyötyä?Nimimerkki "näkijä",
Et ole tainnut koskaan nähdä asiallista eteenpäin näyttävää kaikuluotainta toiminnassa. Väitteesi on täyttä pötyä.
Näyttömatkan pituudella ei ole mitään tekemistä veden syvyyden kanssa. - näkijä2.
Hakro kirjoitti:
Nimimerkki "näkijä",
Et ole tainnut koskaan nähdä asiallista eteenpäin näyttävää kaikuluotainta toiminnassa. Väitteesi on täyttä pötyä.
Näyttömatkan pituudella ei ole mitään tekemistä veden syvyyden kanssa.Jos kyseessä ei ole oikea sonari, niin käytännössä eteenpäin näyttävä kaikuluotain piirtää pohjanmuotoa noin viisi kertaisesti syvyyteen nähden. Tämä johtuu siitä, että anturin keilaa ei voi rajattomasti kallistaa eteenpäin.
- vempaihullu
Hakro kirjoitti:
Nimimerkki "näkijä",
Et ole tainnut koskaan nähdä asiallista eteenpäin näyttävää kaikuluotainta toiminnassa. Väitteesi on täyttä pötyä.
Näyttömatkan pituudella ei ole mitään tekemistä veden syvyyden kanssa. - PSI
näkijä. kirjoitti:
Eteenpäinäyttävä kaikuluotain "näyttää" eteenpäin noin 5 kertaa veden syvyyden. Eli jos pohjan alla on vettä 2m, niin eteen näkee 10m.
Jos kaiku on paatin keskellä, niin eteen näkee 5m ennen tömäystä.
Onko tästä mitään hyötyä?Eihän se noin toimi vaan näkymä on huomattavasti kauemmaksi eteenpäin, mutta ei se kuitenkaan ole mihinkään pikaveneeseen ole tarkoitettu!
- facta.
PSI kirjoitti:
Eihän se noin toimi vaan näkymä on huomattavasti kauemmaksi eteenpäin, mutta ei se kuitenkaan ole mihinkään pikaveneeseen ole tarkoitettu!
Jos eteenpäin näyttävän luotaimen keila on 10 astetta vaakatasosta alaspäin, niin kymmenen metrin päässä keila on noin 1m syvyydessä. 20 asteen kallistuksella ollaan 2m syvyydessä.
Yleensä anturi asennetaan veneen pohjaan noin metrin syvyyteen pinnasta, joten 2m vedessä nähdään korkeitaan 10m eteenpäin.
Syvässä vedessä eteenpäin luotaava keila näyttää huopmattavasti pidemmälle, mutta mitä hyötyä on tietää esim 20m vedessä, ettei mitään ole edessä 100-200m päässä. Tällöin näkee korkeintaan pohjan muodon ja matalemisen, mutta se pitää kyllä tietää muutoinkin, jos aluksen sijainti on ylipäätään tiedossa.
Matalassa vedessä, jossa pohjakosketuksen vaara on ilmeinen, on eteen näyttävästä luotaimesta varsin vähän iloa. Jos ajetaan esim. 4metrin vedessä, jossa ison kiven "löytäminen" on kohtalokasta, niin käytännössä veneen pohjaan sijoitettu anturi, näkee kiven 15m ennen kolausta. Jos ajellaan 5kn nopeudella, niin väistöliikettä ei ehdi tehdä. Näytön tulkitsemiseen ja reakontiin menee 2-3 sekuntia, vene etenee tänä aikana alle veneenmitan päähän osumasta. - Hakro
facta. kirjoitti:
Jos eteenpäin näyttävän luotaimen keila on 10 astetta vaakatasosta alaspäin, niin kymmenen metrin päässä keila on noin 1m syvyydessä. 20 asteen kallistuksella ollaan 2m syvyydessä.
Yleensä anturi asennetaan veneen pohjaan noin metrin syvyyteen pinnasta, joten 2m vedessä nähdään korkeitaan 10m eteenpäin.
Syvässä vedessä eteenpäin luotaava keila näyttää huopmattavasti pidemmälle, mutta mitä hyötyä on tietää esim 20m vedessä, ettei mitään ole edessä 100-200m päässä. Tällöin näkee korkeintaan pohjan muodon ja matalemisen, mutta se pitää kyllä tietää muutoinkin, jos aluksen sijainti on ylipäätään tiedossa.
Matalassa vedessä, jossa pohjakosketuksen vaara on ilmeinen, on eteen näyttävästä luotaimesta varsin vähän iloa. Jos ajetaan esim. 4metrin vedessä, jossa ison kiven "löytäminen" on kohtalokasta, niin käytännössä veneen pohjaan sijoitettu anturi, näkee kiven 15m ennen kolausta. Jos ajellaan 5kn nopeudella, niin väistöliikettä ei ehdi tehdä. Näytön tulkitsemiseen ja reakontiin menee 2-3 sekuntia, vene etenee tänä aikana alle veneenmitan päähän osumasta.Nimim. "facta.": Et ilmeisestikään ole koskaan nähnyt eteenpäin näyttävää kaikuluotain toiminnassa. Kuvitteletko, että luotaimesta lähtee vain yksi säde tietyssä kulmassa? Käytit itsekin sanaa "keila". Aivan niin - säteitä lähetetään sekä alaviistoon että suoraan eteenpäin.
Käypä katsomassa näyttöesimerkkejä Echopilotin sivuilla: http://www.echopilot.com/user/image/triparoundsolent.pdf. Siellä on mm. esimerkki, jossa 4,2 metrin syvyisessä vedessä näyttö on asetettu 150 metrin etäisyydelle. Sellainen ei tietenkään ole normaalia, mutta tämä osoittaa, että kaiku mittaa myös vaakasuoraan eteenpäin.
Kuka hullu ajaa 5 solmun nopeudella "matalassa vedessä, jossa pohjakosketuksen vaara on ilmeinen"? Siitä on faktat kaukana. - hullu.
Hakro kirjoitti:
Nimim. "facta.": Et ilmeisestikään ole koskaan nähnyt eteenpäin näyttävää kaikuluotain toiminnassa. Kuvitteletko, että luotaimesta lähtee vain yksi säde tietyssä kulmassa? Käytit itsekin sanaa "keila". Aivan niin - säteitä lähetetään sekä alaviistoon että suoraan eteenpäin.
Käypä katsomassa näyttöesimerkkejä Echopilotin sivuilla: http://www.echopilot.com/user/image/triparoundsolent.pdf. Siellä on mm. esimerkki, jossa 4,2 metrin syvyisessä vedessä näyttö on asetettu 150 metrin etäisyydelle. Sellainen ei tietenkään ole normaalia, mutta tämä osoittaa, että kaiku mittaa myös vaakasuoraan eteenpäin.
Kuka hullu ajaa 5 solmun nopeudella "matalassa vedessä, jossa pohjakosketuksen vaara on ilmeinen"? Siitä on faktat kaukana.Joissakin malleissa keilaa voidaan jopa ajaa ylös/alas elektronisesti, mutta keilalla on aina tietty leveys. Pyyhkivä "keila" yksinkestaisesti leviää ja heijastuu aikaisemmin. Jos säädät kaiun näyttämään 4,2m sydyydessä 150m eteenpäin niin kaiyn keila on käytännössä 50m päässä leveämpi kuin veden syvyys. Lisäksi pohja/pinta heijastukset sekoittuvat monikertaisesti keskenään.
Nuo piirretyt esimerkit eivät paljoa vakuuta, sillä minä olen käyttänyt vastaavaa kaikua pari vuotta ja tiedän miten se toimii käytännössä.
Et taida paljoa liikkua väyläalueiden ulkopuolella? Esim Turun saaristossa on paljon alueta 5m syvyydellä joissa on siellä täällä merkitsemättämiä kiviä. Pohjanlahdelle siirryttäessä tilanne muuttuu vielä mielenkiintoisemmaksi. 5kn on hölkkävauhti ja pidempiä matkoja siirryttäessä on yhtä tuskaa ajella hitaammin.
- päätät tuollaisen hankkia
Jos välttämättä haluat investoida kyseiseen laitteeseen, harkitse myös ostopaikka. Taidat saada saman laitteen kotiovellesi toimitettuna vähän halvemmalla esim. täältä kuin marineasta
http://www.mailspeedmarine.com/instrumentation/fls-bronze686219.bhtml
En ymmärtänyt mitä tarkoitit purjeveneesi peräevällä. Joka tapauksessa fiksumpaa on laittaa anturi lähemmäksi keulaa, kölin etupuolelle, jos ajatuksesi on nähdä keulan edessä olevia kiviä.
Eteenpäin näyttävästä ei itselläni ole kokemusta. Hyvin olen pärjännyt tavanomaisella kaikuluotaimella jo vuosikymmeniä. - näyttävä
Kyllä se reikä pitää tehdä.
Ongelma on että laite näyttää vain
kaksi kertaa syvyyden verran eteenpäin.
Mikäli olet matalilla vesillä tai ajat
moottoriveneellä et kuitenkaan ehdi
tehdä mitään ennen kuin kolahtaa.
Pysy normaalissa kaiussa, ja osta merikortti.- mistämistä?
Mistä löytyy täydellisiä merikortteja?
Kerrotko kaupan tai laitatko linkin?
Ostaisin mielelläni sellaiset kartat, joissa on ihan kaikki merkittynä.
Minulla on kokemusta vain tavallisesta kaiuista, joten en tiedä kuinka pitkälle eteenpäin hienommilla laitteilla voi nähdä.
Mutta jos näkee edes sen 10 metriä eteenpäin, niin siinä ehtii veneen pysäyttää helposti. - liittyy tähän?
Kyllä ainakin itse otan purjeet alas ja ajelen koneella hissuksiin, kun liikun matalassa vedessä. Tarvittaessa pannaan gasti keulaan tähyilemään kiviä. Kirkkaissa vesissä liikkuessa tähystys on luotettava. Auringon kilo haittaa vähemmän, kun tähystää korkemmalta (nousee mastotikkaille, jos sellaiset on veneessä).
Ehkä eteenpäin näyttävä kaiku voisi olla hyvä, mutta ilmankin pärjää.
Merikortin suositus oli tietysti vitsi. Kuka nyt kokonaan ilman karttoja seilaisi? Kaikkia saariston kiviä ja matalikkoja ei tietenkään ole edes merkitty karttoihin...
Joitakin valituksia olen kuullut, että nopeammassa purjehdusvaudissa veden virtaukset haittaisivat eteenpäin näyttöä. Onko kellään kokemusta? - Hakro
liittyy tähän? kirjoitti:
Kyllä ainakin itse otan purjeet alas ja ajelen koneella hissuksiin, kun liikun matalassa vedessä. Tarvittaessa pannaan gasti keulaan tähyilemään kiviä. Kirkkaissa vesissä liikkuessa tähystys on luotettava. Auringon kilo haittaa vähemmän, kun tähystää korkemmalta (nousee mastotikkaille, jos sellaiset on veneessä).
Ehkä eteenpäin näyttävä kaiku voisi olla hyvä, mutta ilmankin pärjää.
Merikortin suositus oli tietysti vitsi. Kuka nyt kokonaan ilman karttoja seilaisi? Kaikkia saariston kiviä ja matalikkoja ei tietenkään ole edes merkitty karttoihin...
Joitakin valituksia olen kuullut, että nopeammassa purjehdusvaudissa veden virtaukset haittaisivat eteenpäin näyttöä. Onko kellään kokemusta?>> Joitakin valituksia olen kuullut, että nopeammassa purjehdusvaudissa veden virtaukset haittaisivat eteenpäin näyttöä. Onko kellään kokemusta? > Ongelma on että laite näyttää vain
kaksi kertaa syvyyden verran eteenpäin. - interp...
Hakro kirjoitti:
>> Joitakin valituksia olen kuullut, että nopeammassa purjehdusvaudissa veden virtaukset haittaisivat eteenpäin näyttöä. Onko kellään kokemusta? > Ongelma on että laite näyttää vain
kaksi kertaa syvyyden verran eteenpäin.10 V OLEN KÄYTTÄNYT ETEENPÄIN NÄYTTÄTÄVÄÄ LUOTAINTA,MAINIO APUVÄLINE SIINÄ MISSÄ MUUTKIN PLOTTERIT JNE...EN KAI ENÄÄ VOISI OLLA ILMAN,KERRAN KUN KAVERIN KANSSA OLIMME KIVISILLÄ VESILLÄ HÄN PAMAUTTI KARILLE JA MINÄ EN. HINASIN SITTEN POIS...
- aloitteleva kanssa
poiketa reiteiltä ja turvallisilta satamilta kivikkoisille vesille? Turha laite, et kuitenkaan mene riskeeraamaan sijoitustasi. Osta kauko-ohjattava pikkuvene ja varusta se kaikuluotaimella sitä muutamaa kertaa varten, kun olet ehkä epävarmassa rantautumispaikassa. Näitä on nähty jo valmiina konstruktioina. Sillä voi tutkia pienen lahden kätevästi. Kumipaattihan tai vastaava sinulta toivottavasti myös löytyy, käytä sitä.
- hartzan
Minäpä näpertelin kaikuluotaimen anturan kiinni sähköperämoottorin köliin ja itse kaiku on siinä moottorin "kopassa".Eilen sitten kävin rannassa,kun on jo senverran sulaa,että pääsin koeajolle.Hemmetti ylitti kaikki toiveet.Toimii hyvin ainakin mun sähkömoottorissa.
- siiiiis
Asensit eteenpäin näyttävän ja toimii? Eikö se ota häiriötä moottorista?
- svante
Onko jollakin oikeata kokemusta,ei olettamusta,paljonko eteenpäin näyttävän anturi
tekee vastusta.Vaikuttaako mitenkään?Matkanopeus
30 s/max 36/ 9 mtr/5000 kg.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752