PALMOPLANTAARINEN PUSTULOOSI

Kutisee !!!

on lääkärin diagnoosi kämmenteni ja jalkapohjieni näppylöille, hilseilylle ja kutinalle.

Hoitona on jaksoittainen vahva kortisonivoide.
Onko kenelläkään kokemusta taudista ja tehokkaammista hoidoista. Sairastanko tätä loppuikäni ?

Tiedoista jo etukäteen kiitollinen olen.

100

40171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sean

      Tupakoitko? Palmoplantaarinen pustuloosi esiintyy lähes aina vain tupakoitsijoilla -jostain syystä. Tauti on on sukua psoriasikselle.

      • Helpotusta tiedossa

        Minulla on ollut PPP-ihottumaa jo 20 vuotta. Välillä se oli poissa kokonaan n. 6v. En tiedä miksi se häipyi, en muuttanut elintapojani tms. Nyt sitten viimeiset 10v on ollut jalkapohjat rakkuloilla. Ei ole auttanut lääkkeet, ei rasvat, eikä valohoito.
        N. kk sitten ystävätär antoi purkin rasvaa ja pyysi kokeilemaan. Rasvaa tekee joku Joensuun lähellä asuva rouva, luonnontuotteista, pohjana joku apteekin perusvoide, muuta en asiasta vielä tiedä. Rasva on kuin taivaan lahja, ihottuma alkaa parantua. Aion ottaa rasvasta ja sen taustoista selvää mikäli tämä todella auttaa. Jaan tiedon mielelläni eteenpäin vaikkapa tällä palstalla sillä tiedän todella mitä tämä tauti on pahimmillaan.


      • luonnontuotteille
        Helpotusta tiedossa kirjoitti:

        Minulla on ollut PPP-ihottumaa jo 20 vuotta. Välillä se oli poissa kokonaan n. 6v. En tiedä miksi se häipyi, en muuttanut elintapojani tms. Nyt sitten viimeiset 10v on ollut jalkapohjat rakkuloilla. Ei ole auttanut lääkkeet, ei rasvat, eikä valohoito.
        N. kk sitten ystävätär antoi purkin rasvaa ja pyysi kokeilemaan. Rasvaa tekee joku Joensuun lähellä asuva rouva, luonnontuotteista, pohjana joku apteekin perusvoide, muuta en asiasta vielä tiedä. Rasva on kuin taivaan lahja, ihottuma alkaa parantua. Aion ottaa rasvasta ja sen taustoista selvää mikäli tämä todella auttaa. Jaan tiedon mielelläni eteenpäin vaikkapa tällä palstalla sillä tiedän todella mitä tämä tauti on pahimmillaan.

        Ei ole mitään takuita, ettei se olisi parantunut ilmankin niitä.

        Syy-seuraus -suhde on vaikea osoittaa ilman laajoja tutkimuksia.


      • Luonnontuotteella parantunut
        luonnontuotteille kirjoitti:

        Ei ole mitään takuita, ettei se olisi parantunut ilmankin niitä.

        Syy-seuraus -suhde on vaikea osoittaa ilman laajoja tutkimuksia.

        Jokainen päättäköön toki itse. Minun PPP:ni (lääkärin diagnosoima) paransi luontaiskaupoissa myytävä tea tree oil -valmiste. Tippa öljyä rakkulalle ja vuorokaudessa kuivuivat.Aikansa pompahtelivat uudelleen kämmenelle, mutta sitten loppui ihottuma.Vuoteen ei ole uusinut.Totta, että olisi voinut parantua ilmankin - kuka tietää..Kortisoniputkilo sai jäädä kuivettumaan lääkekaappiin!


      • olga

        ei ole


      • aina kipee
        Luonnontuotteella parantunut kirjoitti:

        Jokainen päättäköön toki itse. Minun PPP:ni (lääkärin diagnosoima) paransi luontaiskaupoissa myytävä tea tree oil -valmiste. Tippa öljyä rakkulalle ja vuorokaudessa kuivuivat.Aikansa pompahtelivat uudelleen kämmenelle, mutta sitten loppui ihottuma.Vuoteen ei ole uusinut.Totta, että olisi voinut parantua ilmankin - kuka tietää..Kortisoniputkilo sai jäädä kuivettumaan lääkekaappiin!

        ...nyt pitaisi pystya senverran kavelemaan etta paasisi ostamaan tata kyseista oljya...Kiitos vinkista...kaikkea muuta on jo kokeiltu


      • Anonyymi
        Helpotusta tiedossa kirjoitti:

        Minulla on ollut PPP-ihottumaa jo 20 vuotta. Välillä se oli poissa kokonaan n. 6v. En tiedä miksi se häipyi, en muuttanut elintapojani tms. Nyt sitten viimeiset 10v on ollut jalkapohjat rakkuloilla. Ei ole auttanut lääkkeet, ei rasvat, eikä valohoito.
        N. kk sitten ystävätär antoi purkin rasvaa ja pyysi kokeilemaan. Rasvaa tekee joku Joensuun lähellä asuva rouva, luonnontuotteista, pohjana joku apteekin perusvoide, muuta en asiasta vielä tiedä. Rasva on kuin taivaan lahja, ihottuma alkaa parantua. Aion ottaa rasvasta ja sen taustoista selvää mikäli tämä todella auttaa. Jaan tiedon mielelläni eteenpäin vaikkapa tällä palstalla sillä tiedän todella mitä tämä tauti on pahimmillaan.

        Joko tiedät mitä rasva on?


      • Anonyymi
        Luonnontuotteella parantunut kirjoitti:

        Jokainen päättäköön toki itse. Minun PPP:ni (lääkärin diagnosoima) paransi luontaiskaupoissa myytävä tea tree oil -valmiste. Tippa öljyä rakkulalle ja vuorokaudessa kuivuivat.Aikansa pompahtelivat uudelleen kämmenelle, mutta sitten loppui ihottuma.Vuoteen ei ole uusinut.Totta, että olisi voinut parantua ilmankin - kuka tietää..Kortisoniputkilo sai jäädä kuivettumaan lääkekaappiin!

        Minulla pahenti tuo


    • minä myös...

      Hei!
      Et ole yksin! PPP on yleisesti tupakoivien naisten ihosairaus, jossa esiintyy myös ihon alaisia märkäpesäkkeitä. Sairastan itse samaa viheliäistä tautia, joten otan osaa. Tosin taudin kuvauksista huolimatta, tunnen myös tupaikomattomia miehiä, joilla on sama vaiva. nyt olen huomannut -sairastettuani PPP:tä jo 4v. ettei kortisooni ainakaan minulle tehoa. Reseptivapaa Ceridal voide tepsii n.1kk, sen jälkeen kannattaa kokoeilla jotain muuta. Tauti tuntuu kehittävän vastustus kykyä eri aineille, joten suosittelen, että kokeilet eri aineia kuukauden jaksoissa, tai niin kauan, kuin se auttaa. tällä hetkellä kokeilussa on reseptivapaa voide, joka sisältää mehiläisvahaa. En olisi uskonut, mutta jo alle viikossa iho on uusiutunut todella nopasti, ja se helpottaa myös kutinaan. Pientä kirvelyä esiintyi alueilla, joilla iho on rikki.Juuri nyt en muista aineen nimeä, mutta selvitän sen sinulle huomispäivän aikana, mikäli olet kiinnostunut.
      PS: Olen erittäin skeptinen luontaistuotteita ja niiden tehoa koskevia väitteitä kohtaan, mutta oikeasti, tämän voiteen teho yllätti! Ja hintakin oli kohtuullinen.

      • onneton

        Olen saanut alustavan diagnoosin enkä todellakaan ole ilahtunut. Kaksi ja puoli kuukautta on ihmetelty, otettu kokeita ja rasvattu. Nyt aion kokeilla ns. keinoihoa, sillä haluan saada ihon kuntoon.

        Kertokaa lisävinkkejä. Onko kukaan parantunut? Ja auttaako tupakoinnin lopettaminen? Itse en edes polta säännöllisesti. Entä onko ruokavalioilla merkitystä? Entä auringolla?


      • Nimetön
        onneton kirjoitti:

        Olen saanut alustavan diagnoosin enkä todellakaan ole ilahtunut. Kaksi ja puoli kuukautta on ihmetelty, otettu kokeita ja rasvattu. Nyt aion kokeilla ns. keinoihoa, sillä haluan saada ihon kuntoon.

        Kertokaa lisävinkkejä. Onko kukaan parantunut? Ja auttaako tupakoinnin lopettaminen? Itse en edes polta säännöllisesti. Entä onko ruokavalioilla merkitystä? Entä auringolla?

        Lopetin tupakoinnin 11 kk sitten, ihottuma ehkä jalkapohjissa hieman hellittänyt, mutta merkittävää helpotusta ei ole tullut =´(


      • kirsberry

        Hei
        Minullakin tämä tauti on todettu, mutta se on kylläkin paljon pahempana kuin normaalisti. Olen soitellut iholiittoon ja reumaliittoon, koska rauti on kumpaakin niistä. Minulla tulee nätä märkäpallukoita korvien vireen ja alle, eteen(kasvoihin) ja korvanlehtiinkin. Nytkin on iho ollut auki jo 6vk.
        Onko kukaan teistä ppp:läisistä käynyt Kelan soputumisvalmennuskurssia?
        Minulla on näkö ja kuulo heikentyneet ja paljon paljon muuta, joten lääkityksenäni on kortisoni ja muut reumalääkkeet salvat; joita on monia erilaisia.


      • Kirppa

        Hei, kerropa rohkeasti kokeilemasi mehiläisvoiteen nimi. Tällaisia voiteita on paljon markkinoilla, eivätkä ne kaikki välttämättä tepsi halkeilevan ihon aiheuttamaan tuskaan. Minulla on toisen jalan kantapää oireillut vuosikymmeniä. Välillä (juuri nyt) se on niin kipeä, ettei tee mieli kävellä. Pustuloosia esiintyy harvakseltaan myös kämmenissä, mutta se paranee parissa päivässä eikä auheuta ihon voimakasta paksuuntumista eikä halkeilua.


      • Kituva
        Kirppa kirjoitti:

        Hei, kerropa rohkeasti kokeilemasi mehiläisvoiteen nimi. Tällaisia voiteita on paljon markkinoilla, eivätkä ne kaikki välttämättä tepsi halkeilevan ihon aiheuttamaan tuskaan. Minulla on toisen jalan kantapää oireillut vuosikymmeniä. Välillä (juuri nyt) se on niin kipeä, ettei tee mieli kävellä. Pustuloosia esiintyy harvakseltaan myös kämmenissä, mutta se paranee parissa päivässä eikä auheuta ihon voimakasta paksuuntumista eikä halkeilua.

        Minulla tauti on ollut jo useita vuosia. Ja se vaan pahenee, Kävely välillä mahdotonta. Ei kyllä ole auttanut kortisooni. Parhaan lievityksen olen saanut siitä Ceridal-voiteesta.
        Sitä kun oikein laittaa paksulti ja sukat jalkaan. Jalkojen liotus lämpimässä vedessä johon olen lisännyt vähän Ceridal kylpyöljyä ja sitten lopuksi paksulti Ceridal-voidetta. Aurinko ei ole auttanut yhtään. Koska kämmenkin on paha pitää käyttää kumihanskoja eikä sekään tee hyvää. Duoderm-levytkään eivät ole oikein hyviä ja tuhottoman kalliita.
        Mikäs se on se mehiläisvoide?


      • minä myös...
        Kirppa kirjoitti:

        Hei, kerropa rohkeasti kokeilemasi mehiläisvoiteen nimi. Tällaisia voiteita on paljon markkinoilla, eivätkä ne kaikki välttämättä tepsi halkeilevan ihon aiheuttamaan tuskaan. Minulla on toisen jalan kantapää oireillut vuosikymmeniä. Välillä (juuri nyt) se on niin kipeä, ettei tee mieli kävellä. Pustuloosia esiintyy harvakseltaan myös kämmenissä, mutta se paranee parissa päivässä eikä auheuta ihon voimakasta paksuuntumista eikä halkeilua.

        Hei!
        Aikaisemmin tuolla kehuin erästä voidetta... Sen nimi on Bio BZZ. Apteekeista ainakin löytyy.
        Nyt olen voidetta "testannut" useamman kuukauden, eikä se valitettavasti näytä korjaavan ihoa, kuten silloin hetkellisesti luulin. Kaikesta huolimatta aijon jatkaa voiteen käyttöä, koska olen kuitenkin huomannut, että se -minulla ainakin- helpottaa kutinaa. Hetken se kirvelee tosi kipeästi, jos laitan sitä rikkinäiseen ihoon, mutta sen jälkeen iho tuntuu hieman puutuneelta, eikä kutina vaivaa moniin tunteihin.
        Tsemppiä kaikille ja kertokaa, jos olette löytäneet edes hetken helpotusta :)


      • Hanna
        minä myös... kirjoitti:

        Hei!
        Aikaisemmin tuolla kehuin erästä voidetta... Sen nimi on Bio BZZ. Apteekeista ainakin löytyy.
        Nyt olen voidetta "testannut" useamman kuukauden, eikä se valitettavasti näytä korjaavan ihoa, kuten silloin hetkellisesti luulin. Kaikesta huolimatta aijon jatkaa voiteen käyttöä, koska olen kuitenkin huomannut, että se -minulla ainakin- helpottaa kutinaa. Hetken se kirvelee tosi kipeästi, jos laitan sitä rikkinäiseen ihoon, mutta sen jälkeen iho tuntuu hieman puutuneelta, eikä kutina vaivaa moniin tunteihin.
        Tsemppiä kaikille ja kertokaa, jos olette löytäneet edes hetken helpotusta :)

        Heip!
        Mulla todettiin nyt syksyllä 2006 PPP, jaloissa lievempi, kädet ihan rakkuloilla. Mikään voide ei auttanut, mutta sitten keskussairaalan ihotautilääkäri antoi kokeiluun PROTOPIC-nimistä voidetta ja nyt melkein kaksi kuukautta ei ole ollut rakkulan rakkulaa. Viime viikolla unohdin neljänä päivänä laittaa ja heti alkoi nousta pientä rakkulaa. Laitoin yöksi ja aamulla pienet rakkulat poissa/ kuivuneet "kasaan".
        Voide on tosi kallista, mutta minä sain sitä aluksi pienen määrän näytteeksi. se on todella riittoisaa, aivan äärettömän pieni määrä riittää, kun kunnolla levittää. Levityksen jäkeen kädet kuumottaa ja punottaa hetken. En olisi uskonu että tähän ihon kuplintaan auttaa mikään, mut ainakin nyt olo on helpottunut ja kädet aivan normaalin näköiset. Voide on reseptivalmiste.
        T: helpottunut Hanna


      • Kirppa
        Hanna kirjoitti:

        Heip!
        Mulla todettiin nyt syksyllä 2006 PPP, jaloissa lievempi, kädet ihan rakkuloilla. Mikään voide ei auttanut, mutta sitten keskussairaalan ihotautilääkäri antoi kokeiluun PROTOPIC-nimistä voidetta ja nyt melkein kaksi kuukautta ei ole ollut rakkulan rakkulaa. Viime viikolla unohdin neljänä päivänä laittaa ja heti alkoi nousta pientä rakkulaa. Laitoin yöksi ja aamulla pienet rakkulat poissa/ kuivuneet "kasaan".
        Voide on tosi kallista, mutta minä sain sitä aluksi pienen määrän näytteeksi. se on todella riittoisaa, aivan äärettömän pieni määrä riittää, kun kunnolla levittää. Levityksen jäkeen kädet kuumottaa ja punottaa hetken. En olisi uskonu että tähän ihon kuplintaan auttaa mikään, mut ainakin nyt olo on helpottunut ja kädet aivan normaalin näköiset. Voide on reseptivalmiste.
        T: helpottunut Hanna

        Pustuloosi on läheistä sukua psorille. Voi hyvin -lehdessä 1/2001 oli artikkeli ruokavaliohoidosta, jonka kerrottiin tepsineen psoriin. Ehkä sitä kannattaisi kokeilla, jos ei muu hoito auta tai sen kokee kalliiksi. Pysyvästi paranee kenties vain elämäntapojaan ja ruokavaliotaan muuttamalla.


      • Piia
        Hanna kirjoitti:

        Heip!
        Mulla todettiin nyt syksyllä 2006 PPP, jaloissa lievempi, kädet ihan rakkuloilla. Mikään voide ei auttanut, mutta sitten keskussairaalan ihotautilääkäri antoi kokeiluun PROTOPIC-nimistä voidetta ja nyt melkein kaksi kuukautta ei ole ollut rakkulan rakkulaa. Viime viikolla unohdin neljänä päivänä laittaa ja heti alkoi nousta pientä rakkulaa. Laitoin yöksi ja aamulla pienet rakkulat poissa/ kuivuneet "kasaan".
        Voide on tosi kallista, mutta minä sain sitä aluksi pienen määrän näytteeksi. se on todella riittoisaa, aivan äärettömän pieni määrä riittää, kun kunnolla levittää. Levityksen jäkeen kädet kuumottaa ja punottaa hetken. En olisi uskonu että tähän ihon kuplintaan auttaa mikään, mut ainakin nyt olo on helpottunut ja kädet aivan normaalin näköiset. Voide on reseptivalmiste.
        T: helpottunut Hanna

        Hei! Mulle todettiin ppp syksyllä 2006.Olen kärsinyt todella paljon ja tuntuu ettei mikään auta. Olen yrittänyt lopettaa tupakan polttoa mut tuntuu ettei siitä ole mitään apua!! nyt halauisin apua sellaisilta ketä oikeesti tietää mikä auttaa tähän.. Olen jo epätoivoinen!!
        Piia


      • Maimon
        Piia kirjoitti:

        Hei! Mulle todettiin ppp syksyllä 2006.Olen kärsinyt todella paljon ja tuntuu ettei mikään auta. Olen yrittänyt lopettaa tupakan polttoa mut tuntuu ettei siitä ole mitään apua!! nyt halauisin apua sellaisilta ketä oikeesti tietää mikä auttaa tähän.. Olen jo epätoivoinen!!
        Piia

        Olen sairastanut ppp:tä jo 5 vuotta. Ekat neljä vuotta meni suhteellisen hyvin, mutta noin vuosi sitten sairaus paheni huomattavasti. Jalkapohjat täynnä peukalonpään kokoisia märkärakkuloita, käveleminen mahdotonta. Olin joulun maissa puolitoista kuukautta sairaslomalla, kun töihin meno oli mahdotonta koska en saanut kenkiä jalkaan. Kävin allergiasairaalassa valohoidossa noin kaksi kuukautta, kolme kertaa viikossa. Ehkä auttoi vähän oireisiin, mutta kun hoito lopetetaan, ne palaavat. Olenkin alkanut epäillä että mulla on tämä märkärakkulainen psoriaasis, koska mulle tuli näitä rakkuloita muuallekin, sormiin, sääriin ja jopa päänahkaan. Kun mikään muu ei ole auttanut, rupesin viimein syömään Sandimmum nimistä lääkettä. Jalat on nyt hyvässä kunnossa, mutta heti jos vaikka lääkkeen annostusta pienennetään, tulee rakkulat takaisin. Mulla on pysyneet veriarvot hyvinä. Alussa verenpaine hieman kohosi, mutta on nyt tasaantunut. Pahoinvointia esiintyy välillä, mutta se pysyy myös aisoissa kun muistaa syödä usein niin ettei vatsa ole tyhjänä. Lääke on myös mielettömän kallista. Mutta mun elämänlaatu on parantunut muuten niin paljon että olen valmis maksamaan sen hinnan. Mikä nautinto voi olla pelkkä käveleminen ilman kipuja, ja se että saa normaalit nätit kengät jalkaan.
        Tupakointi kannattaa lopettaa, se ainakin lievitti mun oireita aika paljon. Mäkin poltin kolmekymmentä vuotta, ja nyt olen ollut puoli vuotta polttamatta. Olen oikein iloinen että pystyin lopettamaan. Koville se otti, ja tuli aina keksittyä kaiken maaailman tekosyitä, ettei olis tarvinnut lopettaa, mutta nyt olen iloinen että onnistuin. Kannattaa hakea apua tähän vaivaan, mullakin oli jo lievä masennus päällä, olisin vaan halunnut nukkua, mutta nyt alkaa tuntua että kyllä se tästä helpottaa jonain päivänä. Tsemppiä sulle sairautes kanssa.


      • seirma
        Kirppa kirjoitti:

        Pustuloosi on läheistä sukua psorille. Voi hyvin -lehdessä 1/2001 oli artikkeli ruokavaliohoidosta, jonka kerrottiin tepsineen psoriin. Ehkä sitä kannattaisi kokeilla, jos ei muu hoito auta tai sen kokee kalliiksi. Pysyvästi paranee kenties vain elämäntapojaan ja ruokavaliotaan muuttamalla.

        ruokavalio? Muistatko yhtään minkälainen?


      • halkeilee
        Kirppa kirjoitti:

        Hei, kerropa rohkeasti kokeilemasi mehiläisvoiteen nimi. Tällaisia voiteita on paljon markkinoilla, eivätkä ne kaikki välttämättä tepsi halkeilevan ihon aiheuttamaan tuskaan. Minulla on toisen jalan kantapää oireillut vuosikymmeniä. Välillä (juuri nyt) se on niin kipeä, ettei tee mieli kävellä. Pustuloosia esiintyy harvakseltaan myös kämmenissä, mutta se paranee parissa päivässä eikä auheuta ihon voimakasta paksuuntumista eikä halkeilua.

        Eikö vanha kunnon Bepanten auta.


      • olga

        huomasin että perunajauho on hyvä. kun vaan antaa perunajauhon vaikuttaa niin huomaa että tehoo. mulla on myös tuki rasvana tummeli ja nivea. näillä olen pärjännyt.


      • saara
        Kituva kirjoitti:

        Minulla tauti on ollut jo useita vuosia. Ja se vaan pahenee, Kävely välillä mahdotonta. Ei kyllä ole auttanut kortisooni. Parhaan lievityksen olen saanut siitä Ceridal-voiteesta.
        Sitä kun oikein laittaa paksulti ja sukat jalkaan. Jalkojen liotus lämpimässä vedessä johon olen lisännyt vähän Ceridal kylpyöljyä ja sitten lopuksi paksulti Ceridal-voidetta. Aurinko ei ole auttanut yhtään. Koska kämmenkin on paha pitää käyttää kumihanskoja eikä sekään tee hyvää. Duoderm-levytkään eivät ole oikein hyviä ja tuhottoman kalliita.
        Mikäs se on se mehiläisvoide?

        ..oireeni lähtivät ensin täysin pois ja nyt tulen toimeen hydran öljypohjaisella rasvalla.olin 2,5 kk aivan keliaakikon ruokavaliolla ja sinä aikana kädet ja jalkapohjat paranivat ja rasvan käytönkin jalkapohjissa sain vähentää puoleen.2 viikkoa sitten kokeilin taas vähän syödä vilja tuotteita ja oireet palasivat.Kokeilin gluteenitonta vatsani turvotuksen takia ja se kannatti!Aloitan uudestaan gluteenittoman ruokavalion ja yritän että siitä tulisi uusi elämän tapani.En halua takaisin kamalia haljenneita jalkapohjiani ja käsiä!Tämä auttoi minua, toivottavasti sinuakin jos ryhdyt toimeen!Yllättävän helppoa pysyä!Muuten suolakylvyt ja Hydran öljypohjainen voide parasta lääkettä.Itse aluksi kokeilin vesipohjaisia rasvoja ja rakkulat oikein innostuivat niistä!En käyttänyt kortisonia kuin kerran kuussa, koska se kuivati ja teki haavoja.Käytin rikkoontuneisiin haavoihin apteekin bepantteenia ja se korjasi haavaumat!jos lähdet kokeilemaan näillä niin toivon että olosi helpottuu ja nautit keväästä täysin siemauksin!
        Ps:Se mehiläisvoide on kuulemma hyväksi!:)
        ja paksun ihon poistamiseen pyydä lääkäriltä locobase LPL.Se poistaa kemiallisesti kuolleen ihon ja rasva auttaa vasta sitten oikein kunnolla. Hyvää kevät talvea! t:SH


      • keliaakikko5
        saara kirjoitti:

        ..oireeni lähtivät ensin täysin pois ja nyt tulen toimeen hydran öljypohjaisella rasvalla.olin 2,5 kk aivan keliaakikon ruokavaliolla ja sinä aikana kädet ja jalkapohjat paranivat ja rasvan käytönkin jalkapohjissa sain vähentää puoleen.2 viikkoa sitten kokeilin taas vähän syödä vilja tuotteita ja oireet palasivat.Kokeilin gluteenitonta vatsani turvotuksen takia ja se kannatti!Aloitan uudestaan gluteenittoman ruokavalion ja yritän että siitä tulisi uusi elämän tapani.En halua takaisin kamalia haljenneita jalkapohjiani ja käsiä!Tämä auttoi minua, toivottavasti sinuakin jos ryhdyt toimeen!Yllättävän helppoa pysyä!Muuten suolakylvyt ja Hydran öljypohjainen voide parasta lääkettä.Itse aluksi kokeilin vesipohjaisia rasvoja ja rakkulat oikein innostuivat niistä!En käyttänyt kortisonia kuin kerran kuussa, koska se kuivati ja teki haavoja.Käytin rikkoontuneisiin haavoihin apteekin bepantteenia ja se korjasi haavaumat!jos lähdet kokeilemaan näillä niin toivon että olosi helpottuu ja nautit keväästä täysin siemauksin!
        Ps:Se mehiläisvoide on kuulemma hyväksi!:)
        ja paksun ihon poistamiseen pyydä lääkäriltä locobase LPL.Se poistaa kemiallisesti kuolleen ihon ja rasva auttaa vasta sitten oikein kunnolla. Hyvää kevät talvea! t:SH

        Mulla on keliakia sekä PPP. PPP oli tosin monta vuotta aivan lievänä, voi olla että se gluteeniton auttoi johonkin asti, mutta reilu vuosi sitten homealtistuksen jälkeen sain astman, Basedowin taudin ja PPP ärtyi taas pahaksi - se aiheutti lääkärin mukaan myös pahat nivelkivut (polvet lonkat), enkä voinut nousta edes portaita. Oli vajaan vuoden oireettomana, mutta nyt alkoi taas vaivata pikkuhiljaa. Koko ajan olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla tupakanpolton lopetin yli 2 v sitten. Monet tekijät varmaan vaikuttaa, eikä tupakoinnin lopettaminen poista tautia - se on krooninen.


      • nii22
        minä myös... kirjoitti:

        Hei!
        Aikaisemmin tuolla kehuin erästä voidetta... Sen nimi on Bio BZZ. Apteekeista ainakin löytyy.
        Nyt olen voidetta "testannut" useamman kuukauden, eikä se valitettavasti näytä korjaavan ihoa, kuten silloin hetkellisesti luulin. Kaikesta huolimatta aijon jatkaa voiteen käyttöä, koska olen kuitenkin huomannut, että se -minulla ainakin- helpottaa kutinaa. Hetken se kirvelee tosi kipeästi, jos laitan sitä rikkinäiseen ihoon, mutta sen jälkeen iho tuntuu hieman puutuneelta, eikä kutina vaivaa moniin tunteihin.
        Tsemppiä kaikille ja kertokaa, jos olette löytäneet edes hetken helpotusta :)

        niin.. tuo bio bzz on oikeesti eläimille tarkoitettu, joten sitä löytyy maatalouskaupoist. kaupungeissa asuvat voi pyytää eläinkauppaa tilaamaan sitä, sillä tuota valmistavalla yhtiöllä on tuotteita myös pienlemmikkieläimille..
        mutta ihan järkyttävän hyvä tuote! toimii myös miehen todella kuivalle selälle!


      • helska
        Nimetön kirjoitti:

        Lopetin tupakoinnin 11 kk sitten, ihottuma ehkä jalkapohjissa hieman hellittänyt, mutta merkittävää helpotusta ei ole tullut =´(

        Hei!
        Minä olen varmaan onnekain PPP:n sairastaja. Minulla oli tosi inhottavat kädet noin puoli vuotta. Nahka ei pysynyt käsissä eikä mihinkään pystynyt koskemaan. Mutta minä ihan ite kokeilin perunajauhoja ja oliiviöljyä. Jopa rupes nahka pysymään käsissä. Lopetin tupakoinnikin ja olin polttamatta puoli vuotta. Nyt poltan taas ja kädet ihan normaalit. Jalkapohjissa on ollut kokoajan hieman oiretta, mutta ei häiritsevästi. Kaksi kertaa olen laittanut keinonahan jalkapohjiin ja heti helpotti. Myös jalkapohjiani hoisin perunajauholla ja öljyllä. Nyt ei todellakaan ole kuin vain hiukan muistona jalkapohjissa nahan lähtöä. Minulle ei ainakaan tupakointi näytä liittyvän asiaan, koska nyt poltan jälleen askin päivässä.

        Tauti on mielenkiintoinen ja monimuotoinen. Minulle on auttanut nämä hoidot ja ilmeisesti olen myös ollut onnekas tämän taudin kanssa.

        Ainoa mitä voin sanoa sinulle, olen hengessä mukana ja toivon, että löydät oman ratkaisun taudin taivutukseen.


      • bzzzzzzzz
        nii22 kirjoitti:

        niin.. tuo bio bzz on oikeesti eläimille tarkoitettu, joten sitä löytyy maatalouskaupoist. kaupungeissa asuvat voi pyytää eläinkauppaa tilaamaan sitä, sillä tuota valmistavalla yhtiöllä on tuotteita myös pienlemmikkieläimille..
        mutta ihan järkyttävän hyvä tuote! toimii myös miehen todella kuivalle selälle!

        netistä voi tilata monesta paikkaa... 7.60 on tällähetkellä paras hinta mitä oon löytäny 500m tuubista


      • Anonyymi
        onneton kirjoitti:

        Olen saanut alustavan diagnoosin enkä todellakaan ole ilahtunut. Kaksi ja puoli kuukautta on ihmetelty, otettu kokeita ja rasvattu. Nyt aion kokeilla ns. keinoihoa, sillä haluan saada ihon kuntoon.

        Kertokaa lisävinkkejä. Onko kukaan parantunut? Ja auttaako tupakoinnin lopettaminen? Itse en edes polta säännöllisesti. Entä onko ruokavalioilla merkitystä? Entä auringolla?

        Tästä PPP:stä ei parane koskaan,mutta voi olla pitkiä aikoja helpompaa.
        Meilahden ihotautilääkärin kanssa tutkittiin hyvin pitkälle taakse päin,
        tää ihottuma on joku virhe mutaatio / geeni virhe, muistaakseni oli niin,
        etodotusaikana.Se helpottaa joskus, mutta ei häviä, koko ikämme me joilla tää PPP
        on joudumme kärsimään,tää on helvetillinen, ressiä ei saa olla yhtään, se puhkaisee uudestaan aina. Kyllä tämä hermoja koettelee.
        Olen kärsinyt n. 13v ,tälläkin hetkellä mulla jalkapohjat helvetin kipeät, molemmat jalat paketissa, nyt kädet on paremmassa kunnossa, mutta joka yöksi laitan hansket ym.
        Yritän taas lääkärille päästä, 3v oli ettei tarvinnut lääkäriä, kyllä se meissä on , veren siirto auttais mutta eivät tee.
        Tämä ihottuman takia jouduin ( ennen oikeaa eläke ikää) eläkkeelle.
        Ei ole työelämään pääsyä koskaan.
        Tää on hel..ttiä.
        ps. kaiken maailman lääkkeet, rasvat on kokeiltu,ei auta kuin hetken, kutinaan sain
        Atarax tabletit, auttaa ei kutia.


      • Anonyymi
        kirsberry kirjoitti:

        Hei
        Minullakin tämä tauti on todettu, mutta se on kylläkin paljon pahempana kuin normaalisti. Olen soitellut iholiittoon ja reumaliittoon, koska rauti on kumpaakin niistä. Minulla tulee nätä märkäpallukoita korvien vireen ja alle, eteen(kasvoihin) ja korvanlehtiinkin. Nytkin on iho ollut auki jo 6vk.
        Onko kukaan teistä ppp:läisistä käynyt Kelan soputumisvalmennuskurssia?
        Minulla on näkö ja kuulo heikentyneet ja paljon paljon muuta, joten lääkityksenäni on kortisoni ja muut reumalääkkeet salvat; joita on monia erilaisia.

        Hei! Eihän sinulla voi olla PPP, koska se tulee vain jalkapohjiin ja kämmeniin!


    • vaivattu

      Minulla itselläni on kyseinen ihottuma jalkapohjassa ja sain eräältä tuttavaltani vinkin että auttaa kun pesee jalat ja vaihtaa sukat päivittäni.

      • janne681

        Eiköhän jokainen normijannu pese klabbit kerran päivässä ja vaihda sukatkin myös!!!


    • toveri

      Jep, itsellä on/oli vissii samainen ihosairaus. Mulla sairaus alkoi 2004 keväällä kun aloin tehdä siivoustöitä, luulen siis että johtui niistä kumihanskoista. Lääkärissä kävin syksyllä kun ihottuma vaan paheni, jalkapohjissa sitä ei ollut silloin. Joskus viisi vuotiaana ihottumaa oli myös jalkopohjissa mut vain kesäisin. Näppylät ei helpottanut vaikka siivoustyötkin lopetin, tupakoin siis edelleen normaaliin tapaan, eli ei kulunut kovin paljoa. Keväällä 2006 samantapaista ihottumaa tuli kasvoihinkin mutta meni parissa kk pois, lääkärissä kävin silloinkin ja pyysin verikokeisiin, johon en kumminkaan päässy. Syksyllä ihottuma hävisi kokonaan käsistä, lopetin samaan aikaan myös tupakoinnin, vasta kesällä 2007 kesällä kissan kynsimään haavaan kyynärtaipeeseen ilmaantui samalainen ihottuma, sitä poltteli aina auringonvalossa kovasti ja muodostui isoja vesikellomaisia rakkulointa, ihottuma kesti noin 1kk. Sen jälkeen ei ole ihottumaa näkynyt.

      Kysyisin teiltä jolla käsissä tuollaista on että onko mahdollista että leviää kasvoihin ja muualle vartaloon, jos iho rikkoontuu jostai syystä. Voiko myös olla virusperäinen, tai liittyä vakavaan sairauteen esim. hiv/aids?

      Itseäni harmittaa kun kukaan lääkäri ei ole tahtonut tutkia ihottumaani kunnolla vaan, määrännyt kaikenmaailman kortisoonit vaa levitettäväksi.

      • toivoa on..

        Kopsaan tähän toiseen trediin laittamani viestin:
        Moikka.
        Pirullinen tauti. Mulla diagnosoitiin noin 2 kk sitten. Joka paikasta saa lukea (mm psoriasis liiton sivuilta) että on vaikee, jopa mahdoton hoitaa. Ei tätä suomessa kukaan tutki. Meitä on liian vähän.
        Pari viikkoa sitten mulla meni jalat niin pahaan kuntoon että piti jäädä töistä pois, ei saanut kenkiä jalkaan. Kotona oli sitten aikaa surffailla. Japanissa on hyväksytty PPP:lle toimiva hoito joka koostuu b7 vitamiinista eli biotiinista ja kortisonivoiteesta. Tämä b7 vitamiini voikin olla juuri se mikä yhdistää taudin tupakointiin. Nimittäin jo yksikin rööki vähentää kehon biotiini arvoa puoleen normaalista.
        Eli alkakaapas popsii biotiinia, ja samalla kortisonia rakkuloihin. Mulla on dermovat 0,05%. Olen kokeillut jalkapohjiin vaikka mitä pihkavoiteesta protopiciin. MIkään ei oo ennen tätä b7 kuuria auttanut. Osansa on varmasti myös sillä että mulla on erittäin heikko ääreisverenkierto. Jalat on aina kylmät. Ei silloin juuri lääkkeilläkään ole tehoa ellei veri kierrä.
        Eli jalat lämpimäksi, kylmä/kuuma hoitoa, ja villasukat yöksi jalkaan.
        Mulla on nyt parissa viikossa menny jalat paremmaksi kui kuukausiin. Ei ole uusia rakkuloita tullut. Kävin jopa tänään kaupassa vain pyörimässä. Viime ajat on menny lähinnä kulkien vain pakolliset matkat töihin ja takaisin. Töissäkin sukkasilla..
        Biotiinia napsin ruuan kanssa päivittäin kaksi pilleriä.
        Toivottavasti tepsii teilläkin!


      • toivoa on
        toivoa on.. kirjoitti:

        Kopsaan tähän toiseen trediin laittamani viestin:
        Moikka.
        Pirullinen tauti. Mulla diagnosoitiin noin 2 kk sitten. Joka paikasta saa lukea (mm psoriasis liiton sivuilta) että on vaikee, jopa mahdoton hoitaa. Ei tätä suomessa kukaan tutki. Meitä on liian vähän.
        Pari viikkoa sitten mulla meni jalat niin pahaan kuntoon että piti jäädä töistä pois, ei saanut kenkiä jalkaan. Kotona oli sitten aikaa surffailla. Japanissa on hyväksytty PPP:lle toimiva hoito joka koostuu b7 vitamiinista eli biotiinista ja kortisonivoiteesta. Tämä b7 vitamiini voikin olla juuri se mikä yhdistää taudin tupakointiin. Nimittäin jo yksikin rööki vähentää kehon biotiini arvoa puoleen normaalista.
        Eli alkakaapas popsii biotiinia, ja samalla kortisonia rakkuloihin. Mulla on dermovat 0,05%. Olen kokeillut jalkapohjiin vaikka mitä pihkavoiteesta protopiciin. MIkään ei oo ennen tätä b7 kuuria auttanut. Osansa on varmasti myös sillä että mulla on erittäin heikko ääreisverenkierto. Jalat on aina kylmät. Ei silloin juuri lääkkeilläkään ole tehoa ellei veri kierrä.
        Eli jalat lämpimäksi, kylmä/kuuma hoitoa, ja villasukat yöksi jalkaan.
        Mulla on nyt parissa viikossa menny jalat paremmaksi kui kuukausiin. Ei ole uusia rakkuloita tullut. Kävin jopa tänään kaupassa vain pyörimässä. Viime ajat on menny lähinnä kulkien vain pakolliset matkat töihin ja takaisin. Töissäkin sukkasilla..
        Biotiinia napsin ruuan kanssa päivittäin kaksi pilleriä.
        Toivottavasti tepsii teilläkin!

        .. mainita että mulla auttoi mehiläisvahavoide siihen jalkojen halkeiluun ja muutoinkin. En tiedä kumpi auttaa enemmän b7 vai tämä mehiläisvaha, mutta nyt uskallan jo toivoa että tämä saattaa parantua.


      • Biotiini toimii
        toivoa on.. kirjoitti:

        Kopsaan tähän toiseen trediin laittamani viestin:
        Moikka.
        Pirullinen tauti. Mulla diagnosoitiin noin 2 kk sitten. Joka paikasta saa lukea (mm psoriasis liiton sivuilta) että on vaikee, jopa mahdoton hoitaa. Ei tätä suomessa kukaan tutki. Meitä on liian vähän.
        Pari viikkoa sitten mulla meni jalat niin pahaan kuntoon että piti jäädä töistä pois, ei saanut kenkiä jalkaan. Kotona oli sitten aikaa surffailla. Japanissa on hyväksytty PPP:lle toimiva hoito joka koostuu b7 vitamiinista eli biotiinista ja kortisonivoiteesta. Tämä b7 vitamiini voikin olla juuri se mikä yhdistää taudin tupakointiin. Nimittäin jo yksikin rööki vähentää kehon biotiini arvoa puoleen normaalista.
        Eli alkakaapas popsii biotiinia, ja samalla kortisonia rakkuloihin. Mulla on dermovat 0,05%. Olen kokeillut jalkapohjiin vaikka mitä pihkavoiteesta protopiciin. MIkään ei oo ennen tätä b7 kuuria auttanut. Osansa on varmasti myös sillä että mulla on erittäin heikko ääreisverenkierto. Jalat on aina kylmät. Ei silloin juuri lääkkeilläkään ole tehoa ellei veri kierrä.
        Eli jalat lämpimäksi, kylmä/kuuma hoitoa, ja villasukat yöksi jalkaan.
        Mulla on nyt parissa viikossa menny jalat paremmaksi kui kuukausiin. Ei ole uusia rakkuloita tullut. Kävin jopa tänään kaupassa vain pyörimässä. Viime ajat on menny lähinnä kulkien vain pakolliset matkat töihin ja takaisin. Töissäkin sukkasilla..
        Biotiinia napsin ruuan kanssa päivittäin kaksi pilleriä.
        Toivottavasti tepsii teilläkin!

        Hei, kiitos vinkistä! Biotiinin kanssa vaiva pysynyt poissa jo kohta vuoden, kaksi kertaa on yrittänyt tulla kun on ollut taukoa biotiinin otossa, mutta kun olen taas aloittanut on vaiva häipynyt. Kortisonia en ole käyttänyt.


      • Anonyymi
        toivoa on.. kirjoitti:

        Kopsaan tähän toiseen trediin laittamani viestin:
        Moikka.
        Pirullinen tauti. Mulla diagnosoitiin noin 2 kk sitten. Joka paikasta saa lukea (mm psoriasis liiton sivuilta) että on vaikee, jopa mahdoton hoitaa. Ei tätä suomessa kukaan tutki. Meitä on liian vähän.
        Pari viikkoa sitten mulla meni jalat niin pahaan kuntoon että piti jäädä töistä pois, ei saanut kenkiä jalkaan. Kotona oli sitten aikaa surffailla. Japanissa on hyväksytty PPP:lle toimiva hoito joka koostuu b7 vitamiinista eli biotiinista ja kortisonivoiteesta. Tämä b7 vitamiini voikin olla juuri se mikä yhdistää taudin tupakointiin. Nimittäin jo yksikin rööki vähentää kehon biotiini arvoa puoleen normaalista.
        Eli alkakaapas popsii biotiinia, ja samalla kortisonia rakkuloihin. Mulla on dermovat 0,05%. Olen kokeillut jalkapohjiin vaikka mitä pihkavoiteesta protopiciin. MIkään ei oo ennen tätä b7 kuuria auttanut. Osansa on varmasti myös sillä että mulla on erittäin heikko ääreisverenkierto. Jalat on aina kylmät. Ei silloin juuri lääkkeilläkään ole tehoa ellei veri kierrä.
        Eli jalat lämpimäksi, kylmä/kuuma hoitoa, ja villasukat yöksi jalkaan.
        Mulla on nyt parissa viikossa menny jalat paremmaksi kui kuukausiin. Ei ole uusia rakkuloita tullut. Kävin jopa tänään kaupassa vain pyörimässä. Viime ajat on menny lähinnä kulkien vain pakolliset matkat töihin ja takaisin. Töissäkin sukkasilla..
        Biotiinia napsin ruuan kanssa päivittäin kaksi pilleriä.
        Toivottavasti tepsii teilläkin!

        Tupakan lopettaminen EI auta,se on ihan höpö höpö, 11 vuotta polttamatta, ja edelleen on hurjana,( tupakoinnista ei ole mitään hyötyä,niin kannattaa jokaisen lopettaa)
        PPP ihottuma on kehossa ja pysyy, helpotuksia voi olla, mutta ei häviä.


      • Anonyymi
        toivoa on.. kirjoitti:

        Kopsaan tähän toiseen trediin laittamani viestin:
        Moikka.
        Pirullinen tauti. Mulla diagnosoitiin noin 2 kk sitten. Joka paikasta saa lukea (mm psoriasis liiton sivuilta) että on vaikee, jopa mahdoton hoitaa. Ei tätä suomessa kukaan tutki. Meitä on liian vähän.
        Pari viikkoa sitten mulla meni jalat niin pahaan kuntoon että piti jäädä töistä pois, ei saanut kenkiä jalkaan. Kotona oli sitten aikaa surffailla. Japanissa on hyväksytty PPP:lle toimiva hoito joka koostuu b7 vitamiinista eli biotiinista ja kortisonivoiteesta. Tämä b7 vitamiini voikin olla juuri se mikä yhdistää taudin tupakointiin. Nimittäin jo yksikin rööki vähentää kehon biotiini arvoa puoleen normaalista.
        Eli alkakaapas popsii biotiinia, ja samalla kortisonia rakkuloihin. Mulla on dermovat 0,05%. Olen kokeillut jalkapohjiin vaikka mitä pihkavoiteesta protopiciin. MIkään ei oo ennen tätä b7 kuuria auttanut. Osansa on varmasti myös sillä että mulla on erittäin heikko ääreisverenkierto. Jalat on aina kylmät. Ei silloin juuri lääkkeilläkään ole tehoa ellei veri kierrä.
        Eli jalat lämpimäksi, kylmä/kuuma hoitoa, ja villasukat yöksi jalkaan.
        Mulla on nyt parissa viikossa menny jalat paremmaksi kui kuukausiin. Ei ole uusia rakkuloita tullut. Kävin jopa tänään kaupassa vain pyörimässä. Viime ajat on menny lähinnä kulkien vain pakolliset matkat töihin ja takaisin. Töissäkin sukkasilla..
        Biotiinia napsin ruuan kanssa päivittäin kaksi pilleriä.
        Toivottavasti tepsii teilläkin!

        Tupakan lopettaminen EI auta,se on ihan höpö höpö, 11 vuotta polttamatta, ja edelleen on hurjana,( tupakoinnista ei ole mitään hyötyä,niin kannattaa jokaisen lopettaa)
        PPP ihottuma on kehossa ja pysyy, helpotuksia voi olla, mutta ei häviä.


      • Anonyymi

        PPP esiintyy ainoastaan kämmenissä ja jalkapohjissa, joten Sinulla on tod.näk. joku muu ihosairaus.


    • Yllätys diagnoosi eilen

      Hei,

      Sain eilen diagnoosin ppp:stä ja lääkärin kommentin: syy tuntematon, krooninen, ei hoitoa. Kiva kiva.

      Ajattelin pistää pystyyn maililistan, josko löytyisi kohtalotovereita, kenen kanssa ihmetellä asiaa.

      ***

      Yahoolista on tarkoitettu Palmoplantaarista pustuloosia sairastaville. Listalla voi kertoa oireistaan ja vinkkejä oireiden helpottamiseen. Listalle voi myös lähettää linkkejä sairaudesta, jotka voisivat kiinnostaa listan lukijoita.

      Lista on suljettu eli se ei näy yahoo-listauksessa.

      Listalle voi liittyä osoitteesta
      [email protected]

      • olga

        vasta noin puoli vuotta. tosi inhottava. olen huomannut kun laittaa perunajauhoa ihoon niin helpottaa .... oikeasti. ei tartte repiä yöllä rikki ihoa. mulle autto toivottovasti muillekin.

        myös tummelia olen käyttänyt. perunajauhoa olen käyttänyt kauemmin kuin tummelia. mutta nämä yhdessä toimii. en pidä tästä olo tilasta.


      • Emmaanna

        Kerron nyt oman tarinani sairaudesta ppp. Sairastin vain vuoden. Netistä löytyi amerrikkalaisilta sivuilta minulle pelastus.
        Ottakaa selvää minkälaiset helicobakteeriarvot teillä on.(Otetaan verestä) Minulla oli 100 kertaiset norm.arvoihin verrattuna.Tarvittiin kolme kuuria antibiootteja ym.häätöön. Nyt olen ollut kaksivuotta täysin terve. Olen huomannut,että ruis ja olut eivät oikein sovi,kutittavat jalkapohjia ja kämmeniä.
        Voiteet ei auttanut mitään. Ohut duoderm-levy auttoi kipuun.


    • olga

      Olet varmaan lukenut tea-tree nimisestä aineesta tällä palstalla. Tea-tree on hyvä aine, mutta pitää muistaa, että se on myös lääke. Käytä tea-treetä samoin kuin kortisoonia kuuri -luontoisesti. Tea-tree öljy kolminkertaistaa iho-solukon kasvun ja poistaa myös bakteerit, virukset ja sienet kehosta. Vie myös tulehduksen pois. (olen aromateraupeutti). Minulle auttoi ja minun lääkärini hyväksyi minun hoitokeinoni. Ei kortisoonia ei sisäistä lääkitystä. Myös muista pidä itsestäsi hyvää huolta. Vaiva kun on stressi peräinen. Tea-tree öljy on eteeristä öljyä, jota saa luontaistuotekaupasta sekä hyvin varustetuista tavarataloista. Muista pari tippaa riittä kerrallaan.

      • Luonnontuotteella parantunut

        Hyvä kun edes joku kommentoi tuota tea tree -oil juttuani.Olisi ihan kiva kuulla, jos joku muu on saanut ko. öljystä apua. Minulla ei rakkuloita ole ollut sen koommin. Kokeilisitte nyt edes muutkin kuin Olga ja minä - ei se pahempaa ole kuin kortisonikaan! Eikä tässä ole tarkoitus vähätellä kenenkään sairautta.Itselläni se auttoi. Ajattelin josko joku muukin haluaa kokeilla.


      • Anelma
        Luonnontuotteella parantunut kirjoitti:

        Hyvä kun edes joku kommentoi tuota tea tree -oil juttuani.Olisi ihan kiva kuulla, jos joku muu on saanut ko. öljystä apua. Minulla ei rakkuloita ole ollut sen koommin. Kokeilisitte nyt edes muutkin kuin Olga ja minä - ei se pahempaa ole kuin kortisonikaan! Eikä tässä ole tarkoitus vähätellä kenenkään sairautta.Itselläni se auttoi. Ajattelin josko joku muukin haluaa kokeilla.

        Minulla on ollut ison varpaan kynnessä kynsisieni. Se nostaa kynttä ylös jne. Olen käyttänyt kys. öljyä hyvällä menestyksellä. Olen saanut pidettyä sienen kurissa. Tällä hetkellä kynnestä on enää jäljellä pieni kulma. Lääkärinikin sanoi, että öljy on halvempi konsti kuin mahdolliset sienilääkkeet, joista kuitenkaan ei saata olla pysyvää tehoa.
        Minulla on myös pustuloosin tapainen ihottuma, jonka kanssa olen taistellut tällä kertaa marraskuusta maaliskuulle. Nyt on aika hyvällä mallilla. Vahva kortisoni kuivattaa niin ihoa, että vie kuukausia saada perusvoiteilla iho pehmenemään (ainakin minulla. Hyvä palsta aiheesta, koska varmaan monelle iso ongelma.


    • olga

      Hei!

      Kannattaa kokeilla perunajauhoja käsiin ja jalkapohjiin. Ihan vahingossa huomasin, kun käsiini jäi perunajauhoa, että ensin kirveli kauheasti, mutta senjälkeen rauhottui ja lakkasi kutina. Mulla ainakin alkoi heti ihottuma hävitä ja iho alkoi kuntoutumaan takaisin normaaliksi. On halpa aine kokeilla. Toivottavasti toimii muillakin. Tsemppiä.

      • *sama vaiva*

        Mulla ollut rakkulat jalkapohjissa ja kämmenissä nyt kolmisen vuotta. Välillä pitkiäkin lääkekuureja ollut ja varmaan kaikki rasvat olen kokeillut....
        Viime kesänä eräs terveydenhoitaja kehoitti kokeilemaan jalkakylpyjä lämpimässä vedessä, jossa suolaa. Tein näin iltaisin ja vitsit, että jalkapohjat parani hujauksessa. Tuloksia näkyi jo kahden kerran jälkeen !! Liotuksen jälkeen kunnolla rasvaa ja sukat jalkaan.
        Olen harrastanut tätä suolakylpyä aina välillä ja ihottuma on pysynyt kivasti kurissa. Märkärakkoja ei ole juurikaan ollut ja kutina on helpottunt huomattavasti.
        Olen myös huomannut tiettyjen ruoka-aineiden kuten suklaa ja sitrukset, aiheuttavan oireita jalkapohjissa ja kämmenissä.
        Kokeilkaa ihmeessä, minulla toimii, eikä kirvele ! Tsemppiä !


    • kutisee

      Minullakin diagnosoitu ko sairaus.
      Toivoisin todella, että asiasta mitään tietämättömät eivät viljelisi täällä "neuvojaan". Pahennatte vain tilannetta, kun joku ppp:tä sairastava menee epätoivoissaan kokeilemaan ns ohjeitanne!
      Ensinnäkin...palmoplantaarinen tarkoittaa vain ja ainoastaan KÄSISSÄ/KÄMMENISSÄ ja JALKAPOHJISSA/TERISSÄ olevaa. Eli jos teillä on rakkuloita muualla, kyse ei ole ppp:stä. Tosin hoito ja lääkintä saattavat olla samat.
      Lisätietoa saa psoriasis-liitosta ja ihotautilääkäriltä.
      Ketjun aloittajalle ja kaikille oikeasti ppp:tä sairastaville toivotan jaksamista ja totean, että lääkerasvojen ja perusvoiteiden oikea rytmitys, hygieniasta huolehtiminen ja suojautuminen (hanskojen käyttö tiskatessa jne.) ovat hoidon a ja o.

      • olga

        Olet oikeassa.Ei saa vaan huutaa omaa hätäänsä missä vaan. Mutta jos ihminen ei ole saanut oikeaa diagnoosia ja vain ite arvailee niin meidän on myös hyväksyttävä se. Älä hermostu itekin olin hetken hukassa, mutta onneksi minulla on kuntohoitajan koulutus takana. en hötkyile vaan odotan rauhassa mitä tämä mielenkiintoinen tauti tuo tulleessan. Kiusallinen, häiritsevä, epämiellyttävä, inhottava.... voin jatkaa loputtomiin. Ei kuitenkaan kuolemaksi. Hei nokka pystyyn tästä on pakko selvitä. Jos mä olen selvinnyt syövästä ei kai tämä tauti mua vie.


    • kalat-68

      Heippa!

      Olen sairastanut PPP:n 2 vuotta sitten... Ja ihotautilääkäri ei pystynyt auttamaan, kaikkea kokeiltiin... Epätoivoisena sairaanhoitajana otin yhteyttä homeopaattiin...
      Ja sain vihdoin avun!!!
      Luontaistuote kaupasta ostin; Sulfur D 30, Natriumbikarb. D 30 ja Sepia D 30 helmiä "putkellisen"...
      Ja otin 4 kpl helmiä vuoro päivinä... Ihottuma parani 2 kuukaudessa, mut ei menny kokonaan ohi, mut sitten sain homeopaatiltani helmet, joita Hän nimitti Nosodeiksi... Joiden ottamisen jälkeen en ole joutunut tästä taudista kärsimään...!

      Kun lääketiede ei pysty auttamaan, kannattaa kokeilla homeopatiaa!!!
      Tämän ainakin minä opein!!!
      Paranemisia ja terveempää kesää!!!

      • 1rmel1

        Itsellä ollut ppp vuoden verran, toiseksi vahvimmat kortisoni-voiteet käytössä eikä apua. Minulla ihottumaa on kummassakin kämmenessä kauttaaltaan, ja molemmissa jaloissa isovarpaiden tuntumassa, välillä niin pahana etten voi kävellä enkä tarttua mihinkään. Välillä varpaat ovat päistään täysin halki lihakseen asti, samoin kämmenten ulkoreunat. Jos alkavatkin parantua, niin iho on (jatkuvasta rasvaamisesta huolimatta) niin kuiva että repeää pienestäkin liikkeestä.

        Olen havainnut, että paras yleisrasva käsien hoitoon päivisin on Locobase Repair. Sitä saa ilman reseptiä ainakin apteekista, on mukavan paksua eli siis pysyy käsissä pitkään. Olen kokeillut myös aqualan L:ää, Ceridalia ja lukemattomia muita, mutta koin että ne joko imeytyivät liian nopeasti ja kirvelivät eivätkä auttaneet ihon kiristämiseen ollenkaan, tai niinkuin Ceridalin tapauksessa, tahmasivat joka paikan. Locobase Repairin luvataan vieläpä korjaavan ihon vaurioita noin niinkuin kaupan päällisiksi, ja minulla ainakin auenneet haavat umpeutuivat nopeammin.

        Tähän mennessä olen saanut taudin parhaiten kuriin (tai ainakin pystynyt elämään sen kanssa parhaiten) rasvaamalla joka yö varpaat ja kädet joko kortisonivoiteella tai Locobasella ja käärimällä ne kumiin tai muoviin (esim.kumihanskat, jalkoihin pala esim.muovipussista ja teipillä tai ideaalisiteellä kiinni) jotta iho pääsee oikein muhimaan ja ihohuokoset aukeavat, ja päivän aikana jatkuvaa rasvausta ihan muutaman kymmenen minuutin välein. Silloin iho pysyy kosteutettuna eikä pääse repeilemään, ja kutinakin on vähäisempää.

        Luin terveys-hymy - lehdestä (11/09) että luontaistuotekaupoista saatava La Cure voide toimii loistavasti vaikeisiin, ppp:n tapaisiin ihottumiin. Se on valmistettu kuolleenmeren suolasta. Itse en ole päässyt kokeilemaan vielä, kun tuntuu olevan kokoajan loppu kaikkialta, mutta onko kellään kokemusta kyseisestä rasvasta?

        Ja sen verran vielä tahtoisin korjata, että toisin kuin edellä on muutamaan kertaan mainittu, ppp EI ole sukua psoriasikselle vaikka oireet saattavatkin joissain tapauksissa olla vastaavia ja hoitomenetelmät yhtenäisiä. Joissain tutkimuksissa kuitenkin todettu, että 7-30% ppp:tä sairastavista on myös psoriasis. Ppp:n kylkiäisinä saattaa myös toisinaan saada luu- ja niveloireyhtymän (SAPHO) jossa esiintyy niveltulehdusta, aknea, pustuloosia, lisäluunmuodostumista ja luutulehdusta.


      • Psoriron
        1rmel1 kirjoitti:

        Itsellä ollut ppp vuoden verran, toiseksi vahvimmat kortisoni-voiteet käytössä eikä apua. Minulla ihottumaa on kummassakin kämmenessä kauttaaltaan, ja molemmissa jaloissa isovarpaiden tuntumassa, välillä niin pahana etten voi kävellä enkä tarttua mihinkään. Välillä varpaat ovat päistään täysin halki lihakseen asti, samoin kämmenten ulkoreunat. Jos alkavatkin parantua, niin iho on (jatkuvasta rasvaamisesta huolimatta) niin kuiva että repeää pienestäkin liikkeestä.

        Olen havainnut, että paras yleisrasva käsien hoitoon päivisin on Locobase Repair. Sitä saa ilman reseptiä ainakin apteekista, on mukavan paksua eli siis pysyy käsissä pitkään. Olen kokeillut myös aqualan L:ää, Ceridalia ja lukemattomia muita, mutta koin että ne joko imeytyivät liian nopeasti ja kirvelivät eivätkä auttaneet ihon kiristämiseen ollenkaan, tai niinkuin Ceridalin tapauksessa, tahmasivat joka paikan. Locobase Repairin luvataan vieläpä korjaavan ihon vaurioita noin niinkuin kaupan päällisiksi, ja minulla ainakin auenneet haavat umpeutuivat nopeammin.

        Tähän mennessä olen saanut taudin parhaiten kuriin (tai ainakin pystynyt elämään sen kanssa parhaiten) rasvaamalla joka yö varpaat ja kädet joko kortisonivoiteella tai Locobasella ja käärimällä ne kumiin tai muoviin (esim.kumihanskat, jalkoihin pala esim.muovipussista ja teipillä tai ideaalisiteellä kiinni) jotta iho pääsee oikein muhimaan ja ihohuokoset aukeavat, ja päivän aikana jatkuvaa rasvausta ihan muutaman kymmenen minuutin välein. Silloin iho pysyy kosteutettuna eikä pääse repeilemään, ja kutinakin on vähäisempää.

        Luin terveys-hymy - lehdestä (11/09) että luontaistuotekaupoista saatava La Cure voide toimii loistavasti vaikeisiin, ppp:n tapaisiin ihottumiin. Se on valmistettu kuolleenmeren suolasta. Itse en ole päässyt kokeilemaan vielä, kun tuntuu olevan kokoajan loppu kaikkialta, mutta onko kellään kokemusta kyseisestä rasvasta?

        Ja sen verran vielä tahtoisin korjata, että toisin kuin edellä on muutamaan kertaan mainittu, ppp EI ole sukua psoriasikselle vaikka oireet saattavatkin joissain tapauksissa olla vastaavia ja hoitomenetelmät yhtenäisiä. Joissain tutkimuksissa kuitenkin todettu, että 7-30% ppp:tä sairastavista on myös psoriasis. Ppp:n kylkiäisinä saattaa myös toisinaan saada luu- ja niveloireyhtymän (SAPHO) jossa esiintyy niveltulehdusta, aknea, pustuloosia, lisäluunmuodostumista ja luutulehdusta.

        Jotkut potilaat ovat saaneet hyviä tuloksia n.s. Paganon hoitomenetelmän avulla.


      • 1rmel1
        Psoriron kirjoitti:

        Jotkut potilaat ovat saaneet hyviä tuloksia n.s. Paganon hoitomenetelmän avulla.

        Luontaistuotekaupoista, ainakin Lifestä, saa Kaivolan tilan vuohenmaito-pihka voidetta. Poisti minulta ihottuman täysin muutamaksi viikoksi ja sen jälkeen pysynyt hienosti kurissa, vain muutamia rakkuloita ilmestynyt silloin tällöin ja lähtevät nopeasti pois. Eli pitkiä terveitä kausia ja hyvin lyhyitä huonoja, jotka nekään eivät ole mitenkään päin pahoja. Ei ole parantanut tautia, mutta kyllä elämä hymyilee pitkästä aikaa kun voi taas tehdä käsillään mitä tahansa.
        Vaatii kylläkin jatkuvaa rasvausta, ja yöksi paksu kerros ja puuvilla-hanskat käteen. Rasva on verrattain kallista, 19e/140ml, mutta näin hyvistä tuloksista olisin valmis maksamaan tuplasti enemmänkin.

        Suosittelen !!!


    • "Onnellinen"!

      Sain tämän ihottuman käteeni heti ensimmäisen infulensa rokotuksen jälkeen 3v. sitten.
      Lääkärissä otettiin koe jonka tulos oli: "Sientä" se ei ainakaan ole! Siihen tutkimukset sitten jäivätkin"! "Maalaisjärki", oma seuranta ja tutkimus oli otettava käyttöön!
      Kädestä tämä ihottuma siirtyi n. 2v. päästä jalkapohjaan. Mietin miksihän, kunnes hoksasin!
      Käyn viikottain sairaalan vuodeosastolla jonne mennessä ja sieltä tulessa pesen desifioin aina kädet ...joten sen täytyi olla desifiointi aine joka poisti ihottuman kädestä!
      Siis. tämä PPP ihottuma täytyy olla bakteerien aiheuttama koska käsi-desihän tappaa bakteereja!
      Jalassa tämä oli n. vuoden kunnes muistin!
      Ostin kotiin käsi-desin ja jalkojen pesun jälkeen suihkin sitä päivittäin ihottuma alueelle.
      aina kun alkoi kutiamaan niin desiä päälle vaan!
      Ei kauaakaan kun ihottuma hävisi jalkapohjastakin!
      Nyt minulla on terveet jalat ja kädet! J
      oten kokeilkaapas muutkin!
      ...Ihmettelen vaan ettei lääkärikunta ota bakteeriviljelyä josta heti selviäisi että tämä
      PPP voisi ollakin bakteerien aiheuttama!
      ps. Olisi mielenkiintoista jatkossa tietää minkä niminen tämä bakteeri on!

      • Virkkune

        Varsinaisessa PPP:ssä rakkulat ovat steriilejä, niistä ei löydy mitään bakteereita. Joko olet kärsinyt jostain toisesta vaivasta tai sitten apu johtuu siitä, että desinfiointiaineen alkoholi yksinkertaisesti kuivattaa ihoa ja rakkuloita.


    • Tiritompa

      Kuule kyllä on kokemusta ja parhaimman avun olen saanut kun liotan jalkaa puhtaassa kylmähkössä vedessä useita tunteja päivässä esimerkisi tv katsellessa.Enkä laita mitään rasvaa vaan annan kuivaa iteksiin ja hyvää on tehnyt.Vaikuttaa kerrottuna yksinkertaiselta mutta näin vain on että apu on tullut.Väliilä kuorin kivan nahkan kun on pemennyt hyvin.Useamman viikon olen tälleen tehnyt ja ei kutese ei rakkuloi jne toivottavasti saat avun kokeile ihmeessä

    • Käsigeeli

      Minulla on ollut tämä PPP reilun vuoden.
      On kuulemma tupakoitsijoiden tauti. Ei pidä paikkaansa ainakaan minun kohdalla. En ole polttanut ikinä, mutta, mutta...
      Ihotautilääkärit ovat määränneet useampia voiteita. Niistä ei ole juurikaan apua ollut. Paras hoito käsilleni on ollut antiseptinen käsigeeli. (Sitä ei kyllä lääkärit ole neuvoneet.) En usko olevan sattumaa, sillä nyt kämmeneni ovat toooooooosi hyvässä kunnossa.
      Suosittelen!

      • käsigeeli kakkonen

        Mulla tauti todettiin kesällä 2011. Rakkoja tulee ja menee. Ne on ilmestyneet toistaiseksi vain vasempaan jalkapohjaan ja vasempaan peukaloon. Peukaloon on tullut harvemmin ja vain yksittäisiä. Lääkäri otti koepalan syksyllä ja tästä varmistui tauti. Määrättiin kortisoni voidetta jota sitten 3 viikkoa jalkapohjaan laitoinki illoin aamuin. Rakot lähti, mutta palasivat melko nopeasti ja huomasin jalkapohjan ihon muuttuneen ns. paperimaiseksi. Jätin kortisoni voiteen pois ja rakkojen tullessa puhkon ne heti ja puristan tyhjäksi ja laitan käsidesiä päälle. Kun rakkoja alkaa tulla niin kutina on sietämätön ja puhkominen auttaa siihen. Ja ne kuivuvat heti kun puristan ne kuivaksi. Mua tää on auttanut. Tää on varmaan sellainen tauti johon on vaan jokaisen löydettävä oma hoitokeinonsa.


    • Amalgaamisairaudet

      Olen kuullut, tai oikeastaan lukenut, että amalgaamipaikat hampaissa aiheuttavat monia sairauksia. Itselläni oli monia vaivoja, mutta kun iho-oireitakin alkoi ilmaantumaan, poistatin kaikki amalgaamit. Koska olin törmännyt myös sellaiseen asiaan, että joissakin rokotteissa on myös elohopeaa, laitoin nekin pannaan.
      Viimeisen amalgaamin poistosta on nyt noin 1 ja puoli vuotta ja monet, vuosia kestäneet käsittämättömät vaivat ovat poissa. Kaikki iho-oireet ja jopa luissa olevat kivut ovat lähes kokonaan poissa. Oman kokemuksen kautta olen päätynyt siihen, että väitös amalgaamipaikkoista monien sairauksien synnyttäjänä pitää paikkansa.
      Niinpä tämäkin vaihtoehto kannattaa huomioida. Asiasta on kirjoitettu kirjojakin.
      Niiden nimet löytyvät hakusanalla "Amagaamisairaudet".

      • pia

        eipä ole amalgaami paikkoja suussa mutta ppp jyllää jaloissa...


    • Sissi

      Minulla on molemmisssa jalkapohjissa kyseinen ihottuma; pahimmillaan kutinaan ja rakkuloihin auttoi antibioottinen Fusicort creme (reseptilääke). Nyt jalkapohjat on vähän paremmat, mutta edelleen sarveistumaa muodostuu ihoon ja iho on pakko kuoria raspilla, jotta jalkavoide edes vähän imeytyisi. Käytän joko Boreas jalkavoidetta, tai sitten ihan Tena kosteusemulsiota (ei ärsytä ja imeytyy nopeasti). Tiedossani ei ole parantuuko tästä koskaan - olen nyt 50v. ja sairastuin tähän n. kolmekymppisenä. Jos tupakoit niin olisi hyvä lopettaa - tupakointi pahentaa tätä sairautta!! Yhdellä ystävättärellä on tämä sairaus sekä käsissä että jaloissa ja hän tupakoi, mikä aiheuttaa jatkuvaa tulehdusta ihossa!

      • Yllättynyt

        Olen lukenut tätä viestiketjua PPP:sta. Itse sairastui tautiin murrosiässä n. 16 vuotiaana. Silloin oireilivat kämmenet. Ollessani vajaa kaksikymppinen lääkäri teki diagnoosin taudista. Ei ollut silloinkaan muuta hoitoa kuin rasvalaput ja voiteet joista ei minulle juurikaan ollut apua. Jalanpohjani olivat rikki ja vereslihalla ja kämmenissä rakkuloita.
        Toisen tyttäreni syntymän jälkeen (ikäni 26 v) tauti mystisesti katosi. Lääkäri jo aikoinaan sanoi, ettei parannusta ole, mutta tauti saattaa joskus hävitä tai oikeammin sen oireilu.
        Nyt tästä on kulunut kaksikymmentä vuotta ja molempiin kämmeniini on ilmestynyt rakkuloita eli tauti on alkanut jälleen oireilemaan. Suurin muutos jonka olen tehnyt on se, että lopetin vuosi sitten tupakoinnin.
        Eli moninainen sairaus on kyseessä ja näköjään yhdellä toimii toinen ja toisella toinen hoito eli mielestäni kaikkia kannattaa kokeilla, jos vaikka löytyy itselle se toimiva.

        Tsemppi kaikille!


    • gluteeniton81

      Hei,

      Näillä palstoilla saa lukea vaikka minkälaisista "ihme"voiteista, tableteista jne. Itselläni ppp tauti on ollut reilun vuoden verran ja sinä aikana on tullut kokeiltua melkein kaikki mahdolliset voiteet, vitamiinit jne jne sekä tietysti lääkärien määräämään valohoidot ja kortisonivoiteet.

      Olen tutkinut asiaa todella paljon, koska on tuntunut että mikään näistä poppakonsteista tahi lääkärien konsteista ei auta ja jalat sekä kädet olivat välillä aivan kauheassa kunnossa enkä pystynyt juurikaan kävelemään kun rakkuloita oli niin paljon ja iho vereslihalla. Kärsin myös nilkkojen turvotuksesta, jonka päättelin olevan niveloireita joita tautiin usein kuuluu.

      Minä en tupakoi, joten sieltä tauti ei ole voinut tulla. Päätin omien tutkimuksieni perusteella kokeilla gluteenitonta ruokavaliota. Aloitin sen noin viitisen kuukautta sitten ja voin kertoa sen olevan ainoa asia joka on ihoon vaikuttanut. Muutos on ollut hidasta, mutta sitä on kuitenkin selkeästi tapahtunut! Iho on yhäkin todella kuiva ja ns. parkkiintunut mutta rakkuloita ei enään juurikaan ilmesty ja iho ei mene enään rikki. Toisesta kädestä oireet ovat hävinneet kokonaan. Olen pari kertaa tehnyt testin ja syönyt jotakin vehnää sisältävää ja rakkuloita on ilmestynyt parin päivän sisällä hirvittävä määrä ja iho on selkeästi myös punainen sekä tulehtunut. Nyt voin nauttia jo melkein normaalista elämästä ilman jatkuvaa tuskaa, joten suosittelen jokaiselle kokeilemaan! Tuloksia ei tule heti (tai ainakaan minulla) mutta muutaman kuukauden kuluttua olo on jo parempi.

      Käsittääkseni ppp luetaan autoimmuunisairauksiksi samalla tavalla kuin myös keliakia, joten en oikein jaksa uskoa että voiteet ja muut keinot tuovat helpotusta pitkällä tähtäimellä.

      Tsemppiä kaikille taudin kanssa kamppaileville!

      • Käsigeeli kakkonen

        Niin, kuten tässä on todettu jo monta kertaa niin tähän on ilmeisesti monta eri tapaa hoitaa tautia. Joku saa helpotusta ruokavaliosta joku voiteista ja toinen taas pärjää kotikonstein. Tauti on viheliäinen ja raivostuttava hoitaa. Mutta kyllä sen kanssa jotenkin pärjää. Stressi on itselläni ainakin se mikä saa taudin riehaantumaan. Kävin juuri Espanjassa, otin jalkapohjille aurinkoa ja liottelin meressä, en huuhdellut jalkoja makealla vedellä vaan annoin meriveden vaikuttaa ja rakkulat hävisivät. Kait ne taas kohta palaavat mutta nautin nyt tästä kutisemattomasta ja rakkulattomasta ajasta.


    • ehtoinen

      Olen mielenkiinnolla lukenut koko viestiketjun. Minulla on aivan kauheat oireet PPP.stä. Compeed-laastareita on mennyt satojen eurojen edestä, koska jalat ovat olleet niin rikki ja kipeäat, että on ollut pakko ostaa niitä jatkuvasti. En tiedä, onko mikään rasva todella auttanut. Kutina on aivan hirveä jaloissa - ja nyt myös käsissä. Tekisi mieli raapia, kunnes veri tirskuu. Ja usein olen niin tehnytkin. Siksi olen useasti ollut vuodeosastolla pahan bakteeri-infektion vuoksi suonen sisäisellä antibioottikuurilla. Lisäksi minulla on selkärankareuman kaltainen sairaus. Isälläni oli psoriasis. Huomaan, että stressi on lisännyt oireita. Minulla on nimittäin vaikea avioero takana. Olen päättänyt kokeilla vuoroin kutakin tällä palstalla annettua ohjetta ja annan kokemuksistani palautetta. Aion lisäksi käydä vaihteeksi lääkärillä. Jospa voisivat amputoida jalkani nilkasta alaspäin... ;)

      • ppp30v

        Yritä hankkia itsellesi lääkinnällisenä apuvälineenä silikonitossut.Ne valmistetaan yksilölliset molempiin jalkoihin.Onkohan sinulla sapho-oireyhtymä?


      • Epätoivoinen
        ppp30v kirjoitti:

        Yritä hankkia itsellesi lääkinnällisenä apuvälineenä silikonitossut.Ne valmistetaan yksilölliset molempiin jalkoihin.Onkohan sinulla sapho-oireyhtymä?

        Oisko tietoa mistä näitä silikonitossuja voisi tiedustella koska minun hoitava lääkäri/hoitaja ei tiennyt näistä mitään, samoin kun soitin psorilinjalle niin tämä henkilö sielläkään ei tiennyt mitään. Itselläni jalat huonossa kunnossa, aina kun entiset rakkulat alkaa parantumaan niin tulee uusia, nyt duadermit jalkapohjissa koko ajan.


      • samappp30v
        ppp30v kirjoitti:

        Yritä hankkia itsellesi lääkinnällisenä apuvälineenä silikonitossut.Ne valmistetaan yksilölliset molempiin jalkoihin.Onkohan sinulla sapho-oireyhtymä?

        Ne silikonitossut minä sain terveyskeskuksen kuntoutuksen kautta.Lääkärin lähete vai oliko se todistus.Ainakin respecta (kuopiossa v.2008) valmistaa niitä-Silikoni hengittää,pitää ihon viileänä ja joustavana.Jaloissa ei saa olla mitään rasvoja kun laittaa tossut jalkaan.Pidät tunnin,kaksi ja voit myös kävellä niillä.Ei ne kuitenkaan kenkiin mahdu.
        Niistä ei kerrota kun ne maksaa useita satoja.Respecta on yritys,joten luulisi niiden kertovan miten saa kuntoutuksesta sen maksusitoumuksen.


      • EkkuKemi
        samappp30v kirjoitti:

        Ne silikonitossut minä sain terveyskeskuksen kuntoutuksen kautta.Lääkärin lähete vai oliko se todistus.Ainakin respecta (kuopiossa v.2008) valmistaa niitä-Silikoni hengittää,pitää ihon viileänä ja joustavana.Jaloissa ei saa olla mitään rasvoja kun laittaa tossut jalkaan.Pidät tunnin,kaksi ja voit myös kävellä niillä.Ei ne kuitenkaan kenkiin mahdu.
        Niistä ei kerrota kun ne maksaa useita satoja.Respecta on yritys,joten luulisi niiden kertovan miten saa kuntoutuksesta sen maksusitoumuksen.

        Mulla on ihan tavalliset kaupasta ostetut jalkojen kovettumiin tarkoitetut silikonia sisältä sukat. Ajaa varmaan saman asian ainakin mulla. Sinkkivoiteet nyt käytössä mut kuivattaa kovasti. Taidan ostaa sitä Biotiinia.


      • Anonyymi

        Mikä lääke sulla on selkärankareumaan ? Itselläni on myös selkärankareuma, johon oli ensin amgevita niminen biologinen lääke. Se laukaisi vuoden jälkeen psoriasiksen. Lääke vaihdettiin toiseen biologiseen lääkkeeseen talztiin. Kuukauden sisällä vaihdosta puhkesi tämä PPP kämmeniin ja nyt jalkapohjissa. Lääke voide bemetson. Paremmin näkyy paranevan, kun kuivattaa ihottumaa. Tosin väliin on pakko laittaa perusvoidetta.


    • armeijassa oleva

      Noin puoli vuotta sitten alkoi itselläni PPP:n mukaisia oireita tulemaan, nyt toissaviikolla menin armeijaan ja jalkapohjista on ollut paljon riesaa, sotilassairaalassa on tullut käytyä. Sairaanhoitajat ovat lähinnä määränneet ainoastaan voiteita ym mitkä ei ole kauheasti auttaneet. Kelailin tässä että jos minulla on tämä PPP ja lukemani mukaan se on pitkälti parantumaton tauti niin luultavasti saisin C-paperit intistä (eli vapautuksen palveluksesta). Kannattaisikohan käydä ihotautilääkärin pakeilla näyttämässä jalkojani jotta saisin lääkärin toteamuksen taudistani?

    • Ei myrkkyjä enään...

      Tervehdys kaikki PPP kanssa elävät, olen lueskellut paljon ja ottanut selvää tästä viheliäisestä taudista....Itse sairastuin 2007 ja jo aiemmin kämmenissäni oli ajoittain pieniä "rakkuloita" jota sitten "arvauskeskuksessa" kävi näyttämässä...noooh niinkuin aina alkoi suuri arvonta ja kokeilu kortisoonirasvojen kanssa kunnes sitten pyysin terkkalääkäriä lähettämään minut sinne jossa okeesti jotain ihottumista tiedetään....no pääsin sinne (hyksin ihotauti ja allergia sairaalaan) rakkuat paljasuivat PPP:ksi ja siintä lähtien oolen taudin kanssa tapellut eri myrkkyjen kera.....on ollut neotigasonia , treksaania, sandimunia eri vahvuuksina ja annoksina.... Tauti on edennyt kumpaakin jalkapohjaan ja kumpaankin kämmeneen.....murrrr, Mistään i hirveesti ole ollut apua ja nyt jo 4kk saikulla, alanvaihto edessä....p.s myös nivel-oireet tulleet mukaan kuvaan.....
      Minulla oli miltein oireeton jakso viime talvena joka kesti yli puolivuotta....olen miettinyt mitä tein silloin oikein? Olen tullut siihen tulokseen että.....jätin entisen elämän, en syönyt mitään missä oli jauhoja..(karppasi) ja söin paljon pähkinöitä..erinlaisia, söin myös hedelmiä, marjoja, vihannneksia korvasin ns. ne kuidut mitä on siinnä leivässä hedelmillä yms muila edellä mainituilla.....myös lihaa, kalaa ja jne söin tietenkin, vaihdoin kevytmaidon punaiseen maitoon ja jne.....oireet palasivat kun salama kirkkaalta taivaalta kun muutin, ja aloitin työt uudessa pisteessä......eli stressi ja joo aloin pikkuhiljaa taas napsia viljatuotteita ja perunaa ja makaroonia......nyt olen taas päättänyt kokeilla elämää ilman jauhoja.....niin ja tuo suolakylpy on ihan in!!!!

      • Käsidesi kakkonen

        kunnon liotus suolskylvyssä ja jalkapohjien hellä hiominen hiontakivellä jotta saadaan kuollut iho pois ja rakkulat rikki. Sitten huolellinen kuivaus ja käsidesiä jalkapohjiin, kirvelee hiukan kun rakkulat on rikki mutta mulla ainakin toimii ja joo, stressi pahentaa asian tilaa heti joten yritetään ottaa iisisti


    • Tuntematon potilas

      Moi, mullakin on PPP mutta käsiä ja jalkoja suurempi ongelma on rintalastan kiputila joka haittaa pahasti työntekoa. Onko muilla tästä kokemuksia. Luin psori.fi:n sivuilta että nämä nivelkivutkin johtunevat PPP:stä?!? Pitäneekö paikkansa?

    • Parempanako?

      Tuossa aikaisemmin kysyin silikoonitossuista ja nyt on selvinny niin paljon et ne on hakusessa. Juu kyllä nivelkivut saattaa olla mukana tässä sairaudessa, itsellä on molemmissa kämmenenissä ja jalkapohjissa rakkuloita, vuoden ajan oli niin pahana et en voinu olla muuten kuin et keinoiho molemmissa jalkapohjissa ja niitä meni 2 1/2 per jalka... tulee kalliiksi vaikka tilasin suoraan maahantuojalta.
      Nyt neotigason lääkitys päällä, lääke hillinny tautia sen verran et nyt vain jalkapohjiin tullu joitain rakkuloita. Mut vuoden ajan meni et todella tuskallista, saikkua välillä ja sit hammasta purren töissä. Tressi vaikuttaa ja olen huomannu et ruis on yksi joka laukaisee minulle rakkulat.
      Tsemppiä kaikille, on pirullinen ja välillä tuskallinen tauti. :(

      • Lisäys

        Tähän vielä lisäys, minulla oikea olkapää ja lapa todella kipeänä silloin kun rakkuloita tulee.


    • Minnapinna

      Tieto kämmenten jalkapohjien märkkärakkuloista eli palmoplantaari pustuloosi!
      tauti on krooninen ja kestää vuosikymmeniä. tupakointi altistaa taudille ja pahentaa sitä > joten tupakan polton lopettaminen on pakollista > paras hoitokeino!
      Olen itse vieläkin hyvin järkyttynyt omasta diagnoosistani. Mulla on jalassa todella pahaa ihottumaa ja rakkuloita > se ihottuma muuttuu koko ajan mulla > rakkuloista hilseilyyn.
      googleta > palmoplantaari pustuloosi
      www.terveysportti.fi
      psoriaasi liiton www sivuilta saa tietoa ja stumppi.fi sivuilla on ppp- vaivasta kärsivien tarinoita!
      Huom > suosittelen tupakan lopettamista!
      Suosittelen stumppi.fi

    • itselle ilmestynyt parin kk aikana aika paljon näitä rakkuloita molempiin jalan pohjiin ja vas kämmeneen. tänään aamust kyllästyin tähän kutinaan ja kävin lääkäris. lääkäri totes ja sano, et mulla on tää ppp:ee. sain yleisvoidet ja emulsiovoidet. katsotaan onko näistä mitään apua.

    • Sandra66

      Heippatirallaa, olen 48.v.Minulla todetiin PPP vuosi sitten. Molemmat kädet , toisen jalan kantapää ja isovarvas oireilevat . Olen käyttänyt Ceridal voidetta ,Daivobetiä sekä Kuusenpihkavoidetta minkä olen itse tehnyt kun sain teko ohjeen siihen. Totesin heti alusta kun sain tiedon PPP:stäni etten osta keinoihoa kun on niin kallista käyttää.Täytyy olla halvempkin vaihtoehto ja olenkin käyttänyt Hypafix (10cm X 10m)Itsekiinnittyvää kuitukangasharsoa ja Mesoft Kuitukangastaitosta yhdessä .Tällä hetkellä kädet ovat kohtalaisessa kunnossa mutta kantapää on tosi ärhäkkäänä muttei ole kipua Kuusenpihkavoiteen ansiosta.Nyt yritän löytää apua tuohon hemmetinmoiseen kutinaan , ei auta kuin mennä päivä kerrallaan eteenpäin ja toivoa parempaa huomista. Eiköhän se päivä vielä paista risukasaankin. Kun olen lukenut toisten PPP:tä sairastavien kokemuksia rankoista hoidoista ja kokemuksista niiden perusteella olen suonut itselle olla välittämättä koko sairaudesta etten ole ollut niin tarkka rasvausten kans ja välillä tuntuu että jo sekin on ollut hyvää hoitoa ja auttanut rakkuloihin ja kutinaan toisinaan taas ei ole toiminut yhtään mutten ole antanut periksi. Vieläkin olen ollut välinpitämätön mutta sen suon itselle jos senkin avulla jaksaa paremmin eteenpäin.

    • Mies Kainuusta

      hei
      Olen 52 uotias mies ja minulla todettiin ensimmäisen kerran PPP 27 vuotta sitten.
      Olen siitä lähtien sitä sairastanut, olen käynyt ihotautilääkärillä useamman kerran ja saanut aina kortisoni voiteet, sekä kassillisem muita voiteita ja myös suun kautta kortisonia. Mikään ei ole auttanut. Taudin kulku vaihtelee sen luonteen omaisesti.

      Olen tyytynyt kohtalooni ja hyväksynyt taudin riesan.

      Tänä vuonna viikolla 10 osti Kuhmosta Tervasaippuaa jos myös turvetta joukossa, aivan hetken mielijohteesta, kun lapussa luki että tarkoitettu kutisevalle ja kuivalle iholle. Kuinka olla pesin saippualla aamupesulla koko vartalon ja ihottuma alkoi hävitä....Viikossa parani oikea käsi ja viimeinen pieni kovettuma hävisi kahdessa viikossa. Nyt oikea käsi aivan normaali.

      Vasen käsi mikä oli todella paha, verisiä haavaumia ja laajalla alueella on alkanut parantua. Ihosta parantunut noi puolet ja loppu alue paranee hiljalleen.

      Oikeassa jalassa missä laaja-alue on parantunut noin 1/3 osaan ja suunta hyvä.

      Olen pessyt ko. saippualla yleensä yhden kerran aamulla ja joskus sarunnaisesti illalla.

      Tämä voi olla ihan huuhaata tai korvien välissä tapahtunutta, mutta loppu tulema ihan sama koska oikea käsi parantunut ja vasen käsi paranemassa hyvää vauhtia. Samoin jalkapohja enää kolmasosa paratumatta mutta paranee hyvää vauhtia.

      Kuulin tutulta farmaseutilta että kainuulainen vanha lääkäri oli aikoinaan määrännyt juuri terva /turvepohjaisia ihovoiteita joita oli tehty apteekissa. Näistä oli ollut hyviä kokemuksia ihottumien hoidossa, tämä tieto on vain hävinnyt nykyyhteiskunnan kehityksen myötä.

      Ohessa saippuan tiedot jos siitä apua muille. Turve Terva Saippua, käsin tehty.
      Linnea Spa 97675 puh 0400-391 656 www.lapcream.com

    • ppp viheliäistä

      Mulla ollu PPP nyt 1,5 vuotta.
      Kortisonit ei auta ,ja kokeiltu jos jonkinmoista rasvaa ,suolakylpyjä.
      Olen syönyt b-vitamiinipillereitä yms ei vaikutusta.
      Sit ed kirjoittajan johdosta ostin luontaistuotekaupasta Frantsilan pihkatervasalvaa.
      Jossain Hämeenkyrössä.
      Nyt ollut käytössä pari viikkoa ,kutina loppunut ja vesikelloja ei ole tullut.
      Ainut että jalkapohjat hilseilee jonkin verran.
      Niin ja oluen juonnin olen lopettanut suurinpiirtein kokonaan ,en tiä onko yhteyttä.

      Mulle ainakin ollut tuosta salvasta apua ,mut kaikkihan me ollaan yksiloitä.
      Toiselle auttaa jokin muu voide ja taas toiselle jokin muu.

      Kannattaa kokeilla eri asioita tän ihottuman hoitoon ,on sen verran ilkeä tauti.

      Ja tämä ei ole ton Hämeenkyrössä olevan luontaistuotevalmistajan myyntipuhetta.

      • rmk1

        keliakiakoe tehty negatiivinen. Viikko sitten ihotautilääkäri määräsi dermovat scalp liuoksen ja peittohoito. Kaikki rasvat pois... Ongelma etten saa keinoihoa pysymään jaloissa.Työssä pitäisi kävellä kokoajan. 2vko. sairauslomalla päivä töissä ja taas menossa tänään lääkäriin. Tähän mennessä kokeiltu kahdenvuoden aikana 5 eri voidetta ja nyt kolmas liuos menossa... Että sillälailla.


      • oireeton nyt
        rmk1 kirjoitti:

        keliakiakoe tehty negatiivinen. Viikko sitten ihotautilääkäri määräsi dermovat scalp liuoksen ja peittohoito. Kaikki rasvat pois... Ongelma etten saa keinoihoa pysymään jaloissa.Työssä pitäisi kävellä kokoajan. 2vko. sairauslomalla päivä töissä ja taas menossa tänään lääkäriin. Tähän mennessä kokeiltu kahdenvuoden aikana 5 eri voidetta ja nyt kolmas liuos menossa... Että sillälailla.

        Minäkään en saanut keinoihoa muuten pysymään kuin et teippasin sillä valkoisella ihoteipillä reunat ettei päässy rullaantuun niin herkästi.


    • kutisevat jalat

      hei mulla ollut jo noin kahdeksan vuotta kokeillut kaikkea on ja pysyy yksi ihme lääke piti hetken aikaa poissa pihkasalva sain lääkärin kautta reseptillä apteekista

    • geenivirhe

      Vaikka diaknoosi ja ihomuutokset muistuttavat toisiaan toiselle ei sovi se voide/lääke kuin toiselle. Olemme kaikki geneettisesti eli perinnöllisesti erilaisia. Monissa perheissä ja suvuissa joku onneton saa aina ne huonoimmat geenit. Jos joku löytää itselleen sopivat voiteet yms. on todella onnekas. Joku sairastaa psoria kymmeniä vuosia saamatta päivänkään helpotusta. Joskus itkee kun on aina ja aina riippuvainen siitä miten hoitaa ihoaan, kynsiään jne. Välillä iskee tulehdukset, toisinaan reistaa nivelet mutta koskaan ei ole päivää että olisi kokonaan terve. Terveyskeskuksesta ei pääse ihotautilääkärille ja kun on saanut säästetyksi rahat erkikoislääkäri osoittautuu hälläväliä tyypiksi. No pienetähän se, noin ylimalkaan vilkaistuna vaikka kämmen olisi ollut rakkuloilla ja vereslihalla monia vuosia.Tuttavat inhoavat ja ihmettelevät. Ihotautilääkäri tokaisee "onhan sitä kumikäsineitä". Laita sitten kumikäsine tulehtuneeseen ja rikkonaiseen ihoon. Ei tule mitään. Mikä tätä maata vaivaa? kun joku tauti luokitellaan vähäpätöiseksi ei mikään taho auta ja viimeinen pisara oli kelakorvauksien veto pois siitä ainoasta voiteesta mikä jollakin tavalla paransi ihottumaa. Nyt ihomuutokset ovat levinneet. Viidakkokeikalla tässä ollaan ja oman hopidon varassa. Terveyskeskukseen en jaksa lähteä niitä minulle vääriä lääkkeitä hakemaan.

    • RuskaNeito___

      Onko teillä muilla PPP potilailla ärtyneen suolen oireyhtymä, entä oletteko yliherkkiä omalle hielle?
      Itselleni PPP tauti puhkesi 10 vuotta sitten samaan aikaan, kuin ärtyneen suolen oireyhtymäkin. Tässä vuosien saatossa on PPP ollut aktiivinen/rauhallinen samassa syklissä suoliston kanssa.

      Entä tuleeko teille yliherkkyysreaktioita omasta hiesta esim. saunassa? Itse kutisen välillä vietävästi juuri saunassa tai urheilusuorituksen jälkeen. Lisäksi nopeat lämpötilavaihtelut (talviurheilun jälkeen kuuma suihku/sauna) lehauttavat agressiivisen nokkosrokon nopeastikin.

      Minulla (37v aikaisemmin tupakoinut nainen) on kokemusta suoliston, stressin, ruokavalion ja yleiskunnon vaikutuksesta PPP:hen - autoimmuunisairaus jonka on "tuupattava paha olo pihalle" jostain päin kroppaa. Kämmenet ja jalanpohjat ovat kauimpana suolistosta ja sisäelimistä joten loogisesti sinne tulee PPP.

      • ruokavaliolla

        Minulla tulee myös kuvailemaasi kutiavaa nokkosrokkoa aina liikuntasuorituksen jälkeen. Myös kylmällä ilmalla tai kylmällä tuulella liikkuminen saa aikaan nokkosrokon kasvoissa.

        Olen kolmekymppinen ja kärsinyt PPP:stä nyt noin vuoden verran. Tauti oireilee käsissä, etenkin vasemmassa. Kerran sain myös hetkellisesti oireita vasemman jalan isovarpaaseen. Hoidan PPP:tä apteekin perusvoiteella. Kerran minulle määrättiin 2 viikon kortikosteroidirasvahoito ja olin sen ajan sairaslomalla.

        Olen yrittänyt ottaa selvää ei-lääkkeellisistä hoitokeinoista ja päädyin kokeilemaan gluteenitonta ruokavaliota, sillä viljatuotteista on tullut oireita. Olen myös vähentänyt hiilihydraatteja, yrittänyt luopua sokerista ja lopettanut alkoholin käytön.

        En ole koskaan tupakoinut, mutta omalla kohdallani uskon taudin puhjenneen stressin seurauksena. Diagnoosin antanut lääkärikin totesi, että hävitä kaikki stressinaiheuttajat niin sitten helpottaa. Helpommin sanottu kuin tehty. Elämäntapojen muutoksella on varmasti suuri merkitys taudin hillitsemisessä.


    • vaseliini

      Miehelläni ilmestyi pustuloosi oikeaan jalkapohjaan pari kuukautta kipsin poiston jälkeen , Ei ole tietoa oliko kipsillä yhteyttä tähän. Rakkuloita tulee aika ajoin . Ihotautilääkäri kirjoitti kortisoni voide sekä liuos reseptit sekä keinoihoa . Ei ole parantunut , välillä parempia aikoja sitten taas rakkulat ilmestyvät . Tautiin ei ole parannuskeinoa vielä keksitty .

      • jj68

        Mulle lääkäri sanoi stressin aiheuttavan tämän taudin.Nyt opiskeltu uusi ammatti ja stressi vähentynyt huomattavasti ja kas,jalatkin ovat melkein entisensä!


    • Olganen

      Minulla juuri diagnosoitiin tämä sairaus; on vaivannut reilun vuoden ajan. Onneksi vaan käsissä (sormet, kämmenet) eikä ainakaan toistaiseksi jalkapohjissa. Viheliäinen kyllä ihan vaan käsissäkin.
      Tupakkaa en polta enkä ole koskaan polttanut, mutta minulta on poistettu kilpirauhanen kymmenisen vuotta sitten (kilpirauhasen toimintahäiriö voi vaikuttaa taudin syntyyn lääkärin mukaan)

    • Anonyymi

      Ylitorniolla on pariskunta joka itse valmistaa kuusenpihkasta ja vaseliinista seoksen jolla itse olen avun saanut.Monesti tilasin satsin heiltä ja olen kiitollinen.Jalat parani pikkuhiljaa ja nyt jo monta oireetonta vuotta.

    • Millaista ruokavaliota noudatatte? Onko lääkäri antanut ruokavalio ohjeita? Onko ruokavaliolla merkitystä ko vaivassa?

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt Dermovat voiderra nyt 2vk kuten lääkäri määräsi,sormenpäiden punotus loppui mutta niin lähti myös nahat sormista pirun kipeät nyt,taidan vaan käyttää apobace voidetta lopetan dermovatin käytön

    • Anonyymi

      Oletteko kokeilleet sheavoidetta?

    • Anonyymi

      D-vitamiini ja pakastemustaherukat ovat auttaneet. Lääkäriltä kannattaa pyytää laboratorio-lähete D-vitamiinin mittaamiseen. Jotkin lääkkeet haittaavat D-vitamiinin imeytymistä. Mustaherukkaa taas syön noin 1dl muutaman päivän välein ja ihan kokoajan. Minulla on ollut tuo PPP ja pistepsoriasis jo monen vuoden ajan. Parin viikon kuuri mustaherukkaa pitäisi auttaa. Ruokavaliomuutokset eivät vaikuta heti vaan viikon tai parin viikon viiveellä.

    • Anonyymi

      Tohtori Paise ohjelmassa oli täsmä lääke ppp, mutta täällä ihmetellään ja lääkäri käskee lopettaa tupakoinnin, ei auta, liekkö mukava syyllistää potilasta, niin voi oman tyhmyytensä peittää helpommin.
      Lääke alkoi jotain aset....en harmikseni kerennyt kirjoittaa lääkkeen nimeä.
      Potilaalla oli 23 vuotta kestänyt ppp, kukaan ei aiemmin osannut auttaa, mutta parempaa tietoa etsi Tohtori Lee kollegaltaan ja iho parani naisella, ei edes kysynyt tupakoinnista ja ppp on monella ei tupakoivalla.
      Korvien välistä tämä itseltäni alkaa, stressi laukaisee ja voiteet on vain apteekkia rikastuttavia, ei ole paneuduttu Suomessa!!!!

    • Anonyymi

      Hei
      Tohtori Paise ohjelmassa oli tablettihoito Palmoplantarinen pustuloosi sairauteen.
      Alkoi ase....en ehtinyt saada ylös, suututtaa, toivon että tulee uusintana, tai löydän ohjelman että voisin saada lääkkeen nimen tarkkaan ylös, kirjoitan heti.

    • Anonyymi

      Asitretiini pillereinä saattaa auttaa, ei raskaana oleville ja useamman vuoden varoaika sittenkin, sikiövaurioita välttääkseen, muitakin haittavaikutuksiasaattaa esiintyä.
      Katso:. Psoriasis lääkkeenä käytetty.
      En tiedä miksen ole ihotautilääkäriltä saanut kuin kalliita voiteita, teho yleensä huono niissäkin, kuoriivat ihoa ja rasvana vain vaseliinipohjainen voide, kaikki muut lopulta polttivat käsiäni.
      Ei aina nuo diagnoositkaan satu kohdilleen?

    • Anonyymi

      Itselleni ilmestyi myös käsiin ja jalkapohjiin näppyjä. En tiedä ovatko ns id reaktio kun oli kynsieni vaiko tämä PPP. Näppyjen sisällä kirkasta nestettä, eivätkä ole kipeitä tai juuri kutise. Onko teillä näitä oireita?

    • Anonyymi

      JALKAPOHJAN ilmeisesti PPP ( koska iho hilseilee ja tulee kuin pieniä nuppineulanpään kokoisia rakkoja joissa vaaleankeltainen neste sisällä) oireisiin on ollut nyt Bemetson 0,1%.Kun sen kanssa käyttää esim.jotain erittäin rasvaista voidetta niin ihottuma ja ALLERGINEN reaktio (kutina ja kipu,ihon oheneminen ,kupliminen vereslihalle) on vähentynyt/poistunut . Joissakin lievemmissä oireissa voi ehkä auttaa Hydrokortisoni tai muu vastaava voide yhdessä rasvaisen perusvoiteen kanssa.

    • Anonyymi

      MANTELIÖLJY 100% öljy on nyt auttanut kaikkein eniten ja PPP - tyylinen märkärakkulainen ihottuma katoamassa ja iho siliämässä.Siis öljyä siveltävä n.5 krt/ päivässä.Enää ei ilmesty ihon pinnalle levymäisiä,kovia ihon pintakerrosriekaleita eikä märkärakkuloita.(6 kk hoitojakso).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe