Ehtoollisesta

PYHÄ EHTOOLLINEN

Ottaisin hieman kantaa reformoituun ehtoolliskäsitykseen, koska täällä heitä on. On aivan totta, että paavinkirkko opettaa leivän ja viinin syömisestä kapernaumisella tavalla. Hurskaat kristityt voivat muka maistaa Kristuksen veren ja syödä muka konkreettisesti hänen ruumistaan. He opettavat, että leipä ja viini muuttuvat, olemuksensa puolesta Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (muuttumis- eli transsubstantiatio-oppi)

Jumalan lapsi saa sitä vastoin pitää kiinni siitä, että Raamatun mukaan leipä ja viini eivät ehtoollisessa kadota, niille ominaista luonnetta, vaan pysyvät leipänä ja viininä, mutta että ”leivässä, leivän kanssa ja leivän alla” me saamme sananmukaisesti Kristuksen tosi ruumiin. Kysymys on sakramentillinen yhtymys. ”Sana yhtyy aineeseen syntyy sakramentti”.

Paavinkirkko siis opettaa: ”tämä muuttuu minun ruumiikseni”. Raamatunmukaisesti: ”tämä on minun ruumiini”, ”tämä on minun vereni” (Matt.26:26-27). Kuten myös apostoli Paavali sanoo: ”siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä jonka murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen” (1.Kor.10:16). Paavali sanoo siis leivän ja viinin olevan myöskin Kristuksen ruumis ja veri (1.Kor.11:28-29).

Reformoitu oppi: Leipä ja viini kuvaavat symbolisesti Kristuksen ruumista ja verta. Se on siis heille muisto ateria. ”Tämä merkitsee minun ruumistani” (Kuten Jehovien raamatun käännös). Kysymyksenä voisin esittää, sanooko ja tarkoittaako Jeesus siis : ”tämä ei ole minun ruumiini”?.

Jumalan lapsi, sitä vastoin pitää siis kiinni sanoista: ”tämä on minun ruumiini”. Jatko edelleen vahvistaa tätä: ”joka monien edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi” (Matt.26:28): Jo opetuslapset tulivat osalliseksi tästä tulevasta lupauksesta, ja jonka me kuulemme edeltävässä evankeliumissa, jonka kuulin ja uskoin Jeesuksen nimessä ja veressä syntien anteeksisaamiseksi. Asia on niin kuin Kristuksen suu sanoo, eikä hän saata valehdella, eikä pettää. Pyhä Paavali vielä puhuu siitä, että syömällä ja juomalla julistetaan Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee (1.Kor.11:26).

38

942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raamattuun ja Jeesukseen,

      en KENENKÄÄN TULKINTOIHIN näin:

      Löytyi 3 jaetta Raamattu 1992 tekstistä.

      Luuk. 22:19
         
      Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." [1. Kor. 10:17]

      1. Kor. 11:24
         
      kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."

      1. Kor. 11:25
         
      Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." [Luuk. 22:20 ]

      • Ei ehtoollinen ole PELKKÄ muistoateria! Se on muutakin.


      • Uusi Liitto
        weha kirjoitti:

        Ei ehtoollinen ole PELKKÄ muistoateria! Se on muutakin.

        "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni"

        Siihenhän sisältyy KAIKKI.


      • weha kirjoitti:

        Ei ehtoollinen ole PELKKÄ muistoateria! Se on muutakin.

        Kuinka monenlainen syöminen ja juominen tapahtuu pyhässä ehtoollisessa?

        Pyhässä ehtoollisessa tapahtuu kolmenlainen syöminen ja juominen: luonnollinen, hengellinen ja sakramentillinen.

        Luonnollinen syöminen ja juominen tarkoittaa tavallista syömistä. Ehtoollisessa leipä ja viini syödään luonnollisella tavalla kuten ruoka.


        Hengellinen syöminen ja juominen tarkoittaa uskoa Kristukseen. Uskossa näet me nautimme Kristuksen lunastustyön hedelmää, syntien anteeksiantamusta. Lue Joh. 6:47-58. Tätä hengellistä syömistä on aina harjoitettava. Huomio: Joh. 6:47-58 ei puhu ehtoollisen nauttimisesta, vaan vain tästä hengellisestä syömisestä.

        Sakramentillinen syöminen ja juominen tapahtuu ainoastaan pyhän ehtoollisen sakramentissa, sillä vain siinä saamme suullamme ottaa vastaan ja yliluonnollisella tavalla syödä ja juoda Kristuksen tosi ruumiin ja veren. Tämä tapahtuu samalla, kun syömme leivän ja juomme viinin.

        Miksi Kristuksen sanoja "Tämä on minun ruumiini" ja "Tämä on minun vereni" ei saa käsittää kuvaannollisella tavalla?


        Näitä Kristuksen sanoja ei saa käsittää kuvaannollisella tavalla, kuten uudestikastajat ja muut reformoidut opettavat, koska


        1. Herramme Kristus sanoo asetussanoissa, että hän antaa meille sen ruumiinsa, jonka hän on meidän edestämme antanut, ja sen verensä, jonka hän on meidän edestämme vuodattanut.


        2. Apostoli Paavali lausuu, että ehtoollisessa tulemme osallisiksi Kristuksen ruumiista ja verestä.

        1 Kor. 10:16: Siunauksen malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka me murramme eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?

        3. Apostoli Paavali lausuu, että se, joka kelvottomasti nauttii ehtoollisen, on syyllinen - ei leipään ja viiniin - vaan Kristuksen ruumiiseen ja vereen.

        1 Kor. 11:27: Joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, on oleva syyllinen Herran ruumiiseen ja vereen.

        4. Asetussanat ovat jumalallisen asetuksen ja testamentin sanoja.

        Gal. 3:15: Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.

        Luther: "Asia on sellainen, miksi Kristuksen suu sen esittää ja sanoo. Hän ei saata valehdella eikä pettää."


      • Emmalia.

        "1. Kor. 11:25

        Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." [Luuk. 22:20 ]"

        Että jos ehtoollinen pitäisikin nauttia sitten viimeisen kerran kun on saannut uskon lahjaksi, opetuslapsillahan oli usko, ja näin on syntynyt uusi liitto. Miksi ehtoollista pitäisi nauttia Jeesuksen muistoksi edelleen jos ihminen uskoo, että Jeesus elää? Jos ehtoollisella nauttii viiniä, niin eikö se kuvastaisi ennemmin sitä, että ei usko Jeesuksen elävän, vaan nauttii maljasta hänen muistolleen.

        Huom! En ole miettinyt tätä ehtoolisasiaa, ja en tiedä siitä kaikkea. Tuo vain tuli mieleeni kun luin tuota Raamatun kohtaa.


      • Uusi Liitto kirjoitti:

        "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni"

        Siihenhän sisältyy KAIKKI.

        Samalla tunnustamme oikean uskon yhteyttä.

        1 Kor. 10:17: Koska leipä on yksi, niin me monet olemme yksi ruumis. Sillä me olemme kaikki tuosta yhdestä leivästä osalliset.

        1 Kor. 10:21: Ette voi juoda Herran maljasta ja riivaajien maljasta, ette voi olla osalliset Herran pöydästä ja riivaajien pöydästä.

        1 Kor. 11:26: Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa siihen asti kun hän tulee.

        Luther: "Pyhästä sakramentista on se hyöty, että Kristus pitää sillä pienen joukkonsa koossa... Mutta se ei voi koskaan tapahtua, ellei ole yhtäläisyyttä opissa... Rakas Herramme Kristus asetti sakramentin pitääksensä niin sydämellisesti voimassa yksimielisyyden opissa, uskossa ja elämässä." (Saarna ehtoollisesta).


      • Emmalia. kirjoitti:

        "1. Kor. 11:25

        Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." [Luuk. 22:20 ]"

        Että jos ehtoollinen pitäisikin nauttia sitten viimeisen kerran kun on saannut uskon lahjaksi, opetuslapsillahan oli usko, ja näin on syntynyt uusi liitto. Miksi ehtoollista pitäisi nauttia Jeesuksen muistoksi edelleen jos ihminen uskoo, että Jeesus elää? Jos ehtoollisella nauttii viiniä, niin eikö se kuvastaisi ennemmin sitä, että ei usko Jeesuksen elävän, vaan nauttii maljasta hänen muistolleen.

        Huom! En ole miettinyt tätä ehtoolisasiaa, ja en tiedä siitä kaikkea. Tuo vain tuli mieleeni kun luin tuota Raamatun kohtaa.

        apt.2:42. "Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".

        1.kor.11:26. "Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee".


      • Emmalia.
        weha kirjoitti:

        apt.2:42. "Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".

        1.kor.11:26. "Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee".

        "1.kor.11:26. "Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee"."

        Miksi ihmisen pitäisi julistaa Herran kuolemaa jos ihminen itse uskoo siihen, että Jeesus elää?

        Ymmärrän, että tosiaan maljasta juodaan niin kauan kun ei uskosta Jeesuksen elävän, vaan juodaan hänen muistolleen. Mutta sitten kun uskoo Jeesuksen elävän, niin ehkä maljasta ei pitäisikään enään juoda, vaikka ehtoollista pidetään tärkeänä ja on totuttu tapa.


      • jälleen uskovia,
        weha kirjoitti:

        apt.2:42. "Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".

        1.kor.11:26. "Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee".

        eli haukkumaan "uudestikastajia".
        Sehän on Wehan lempiaiheita.

        Mutta tuo hänen siteeraamansa Raamatunkohtakin todistaa, ETTÄ ALKUSEURAKUNNASSA EI KASTETTU VAU-
        VOJA!!!!!

        apt.2:42. "Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".

        Eihän vauva pysty nauttimaan ehtoollista tai tut-
        kimaan itseänsä, kuten Raamattu edellyttää,
        1. Kor 11:28.

        Vauvat siunattiin Jeesuksen esimerkin mukaan,
        mutta lestadiolaisetkin ovat omaksuneet katolisen
        kirkon keksimän, epäraamatullisen vauvakasteen,
        vaikka kaikki Raamatun kertomukset sotivat sitä vastaan.


      • jälleen uskovia, kirjoitti:

        eli haukkumaan "uudestikastajia".
        Sehän on Wehan lempiaiheita.

        Mutta tuo hänen siteeraamansa Raamatunkohtakin todistaa, ETTÄ ALKUSEURAKUNNASSA EI KASTETTU VAU-
        VOJA!!!!!

        apt.2:42. "Ja he pysyivät alati apostolien opissa ja osallisuudessa, ja leivän murtamisessa ja rukouksissa".

        Eihän vauva pysty nauttimaan ehtoollista tai tut-
        kimaan itseänsä, kuten Raamattu edellyttää,
        1. Kor 11:28.

        Vauvat siunattiin Jeesuksen esimerkin mukaan,
        mutta lestadiolaisetkin ovat omaksuneet katolisen
        kirkon keksimän, epäraamatullisen vauvakasteen,
        vaikka kaikki Raamatun kertomukset sotivat sitä vastaan.

        Kykeneväsi tekemään hengellisen uskon ratkaisun?
        Näin sinä julistat tekojen oppia, ja uskot omiin mahdollisuuksiisi, sekoittaen lain ja evankeliumin, hyvin kohtalokkaalla tavalla!!!

        Mitä opettaakaan Raamattu?

        1.kor.2:14. "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".

        2.kor.3:5. "ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta"

        Sinä väärähengellinen, kiellät pienten lasten kasteen, koska se ei osaa mielestäsi uskoa?

        Mutta mepä sanomme, koska Jumala yksin uskon antaa ja vaikutta, niin kuinka paljon "helpompi" usko on vaikuttaa!!!
        Sensijaan, aikuisen osa uskoontulossa, on vain vastustaa:
        Joh.6:63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.

        Mitä lahkolaiset voivat Jumalan sanalle muuta kuin ummistaa silmänsä kun liha ei mitään auta?
        Nyt tuottekin kohtia, jotka puhuvat ihmisen uskoontulosta, sekoitaen täysin lain ja evankeliumin.

        Me viemme lapsemme kasteessa Vapahtajan luo siunattavaksi, ja tunnustamme Raamatun mukaisesti lapset osalliseksi Jumalan valtakunnasta, ja se ei ole mahdollista ilman uskoa. Elä sinä lahkolainen omassa uskossasi ja siirtele vuoria ja tee ihmeitä, mutta se ei mitään auta. Elämme tässä armon ajassa, uskossa, emmekä näkemisessä.


      • satusedäksi!
        weha kirjoitti:

        Kykeneväsi tekemään hengellisen uskon ratkaisun?
        Näin sinä julistat tekojen oppia, ja uskot omiin mahdollisuuksiisi, sekoittaen lain ja evankeliumin, hyvin kohtalokkaalla tavalla!!!

        Mitä opettaakaan Raamattu?

        1.kor.2:14. "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".

        2.kor.3:5. "ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta"

        Sinä väärähengellinen, kiellät pienten lasten kasteen, koska se ei osaa mielestäsi uskoa?

        Mutta mepä sanomme, koska Jumala yksin uskon antaa ja vaikutta, niin kuinka paljon "helpompi" usko on vaikuttaa!!!
        Sensijaan, aikuisen osa uskoontulossa, on vain vastustaa:
        Joh.6:63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.

        Mitä lahkolaiset voivat Jumalan sanalle muuta kuin ummistaa silmänsä kun liha ei mitään auta?
        Nyt tuottekin kohtia, jotka puhuvat ihmisen uskoontulosta, sekoitaen täysin lain ja evankeliumin.

        Me viemme lapsemme kasteessa Vapahtajan luo siunattavaksi, ja tunnustamme Raamatun mukaisesti lapset osalliseksi Jumalan valtakunnasta, ja se ei ole mahdollista ilman uskoa. Elä sinä lahkolainen omassa uskossasi ja siirtele vuoria ja tee ihmeitä, mutta se ei mitään auta. Elämme tässä armon ajassa, uskossa, emmekä näkemisessä.

        Vauvat pysyvät apostolien opetuksessa, leivän murtamisessa ja rukouksessa!!!!!

        Anetaanko se ehtoollisleipä niille muusattuna?
        Onkohan vauvoille omat vauvasängyt, että jaksavat
        pysyä rukouksessa?

        Mitenkäs niiden opetus on järjestetty?

        Mutta tuo viimeinen lausekaan ei pidä paikkaansa:
        "Elämme tässä armon ajassa, uskossa, emmekä näkemisessä."

        Tehän juuri ette elä uskossa siihen, että lapset
        kelpaavat Jeesukselle ILMAN KASTETTAKIN!!!!!!
        Tehän yritätte ihmisteoilla tehdä vauvoista taivas-
        kelpoisia!!!! Mitenkäs te voitte tehdä sellaisen
        hengellisen ratkaisun??????


      • Onko käden nostaminen
        weha kirjoitti:

        Kykeneväsi tekemään hengellisen uskon ratkaisun?
        Näin sinä julistat tekojen oppia, ja uskot omiin mahdollisuuksiisi, sekoittaen lain ja evankeliumin, hyvin kohtalokkaalla tavalla!!!

        Mitä opettaakaan Raamattu?

        1.kor.2:14. "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".

        2.kor.3:5. "ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta"

        Sinä väärähengellinen, kiellät pienten lasten kasteen, koska se ei osaa mielestäsi uskoa?

        Mutta mepä sanomme, koska Jumala yksin uskon antaa ja vaikutta, niin kuinka paljon "helpompi" usko on vaikuttaa!!!
        Sensijaan, aikuisen osa uskoontulossa, on vain vastustaa:
        Joh.6:63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.

        Mitä lahkolaiset voivat Jumalan sanalle muuta kuin ummistaa silmänsä kun liha ei mitään auta?
        Nyt tuottekin kohtia, jotka puhuvat ihmisen uskoontulosta, sekoitaen täysin lain ja evankeliumin.

        Me viemme lapsemme kasteessa Vapahtajan luo siunattavaksi, ja tunnustamme Raamatun mukaisesti lapset osalliseksi Jumalan valtakunnasta, ja se ei ole mahdollista ilman uskoa. Elä sinä lahkolainen omassa uskossasi ja siirtele vuoria ja tee ihmeitä, mutta se ei mitään auta. Elämme tässä armon ajassa, uskossa, emmekä näkemisessä.

        seuroissa uskonratkaisu?

        "Luuletko sinä kykeneväsi tekemään hengellisen uskon ratkaisun? "

        Nouseeko käsi automaattisesti vai nostaako Jumala
        sen?


      • Kempelainen
        Emmalia. kirjoitti:

        "1. Kor. 11:25

        Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." [Luuk. 22:20 ]"

        Että jos ehtoollinen pitäisikin nauttia sitten viimeisen kerran kun on saannut uskon lahjaksi, opetuslapsillahan oli usko, ja näin on syntynyt uusi liitto. Miksi ehtoollista pitäisi nauttia Jeesuksen muistoksi edelleen jos ihminen uskoo, että Jeesus elää? Jos ehtoollisella nauttii viiniä, niin eikö se kuvastaisi ennemmin sitä, että ei usko Jeesuksen elävän, vaan nauttii maljasta hänen muistolleen.

        Huom! En ole miettinyt tätä ehtoolisasiaa, ja en tiedä siitä kaikkea. Tuo vain tuli mieleeni kun luin tuota Raamatun kohtaa.

        Ensinnä, miksi usein kerrotaan, että ehtoollinen on turmioksi uskomattomalle?

        Sikisi, kun ehtoollista alettiin alkuseurakunnassa viettää, ja se oli nyyttikesti tapa, jolla se toimi. Jokainen toi tulleessaan happamatonta leipää, sekä viiniä.

        Jos muutaman vuoden päästä huomattiin, että varakkailla oli mukanaan leipää, sekä viiniä yllin kyllin ja köyhällä ei mitään. Se sai aikaan sen, että Paavali eikä opetuslapset miettivät asiaa ja päättivät, että kaikkien on saatava osallistua Jeesuksen muisto- aterialle samanvertaisina, olihan viimeisellä ehtoollisella mukana myös kavaltaja, saman vertaisena.

        Silloin pantiin alulle diakonia, jonka tehtävä oli tasata leipä ja viini. Silla kävi niin, että muistoaariasta tuli rikkaille juopotteluilta, sekä köyhille vain seurailta, vailla varsinaista ateriaa. Diakoniat kierrättivät asettia, kuten nyt kristillisissä seurakunnissa, huolehtien, että jokaiselle jää, sekä sitten myös viiniä. Seurakuntalainen sanoi aina seuraavalle –Jeesuksen ruumis sinun puolistasi annettu.. ja Jeesuksen veri, puolistasi vuodatettu. Leipä ja viini otetaan iste.

        Sitten varsinainen merkitys.

        Kuten Emmalia sanoo,

        Saatesanat on > Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni.> Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. malja on uusi liitto minun veressäni


      • satusedäksi! kirjoitti:

        Vauvat pysyvät apostolien opetuksessa, leivän murtamisessa ja rukouksessa!!!!!

        Anetaanko se ehtoollisleipä niille muusattuna?
        Onkohan vauvoille omat vauvasängyt, että jaksavat
        pysyä rukouksessa?

        Mitenkäs niiden opetus on järjestetty?

        Mutta tuo viimeinen lausekaan ei pidä paikkaansa:
        "Elämme tässä armon ajassa, uskossa, emmekä näkemisessä."

        Tehän juuri ette elä uskossa siihen, että lapset
        kelpaavat Jeesukselle ILMAN KASTETTAKIN!!!!!!
        Tehän yritätte ihmisteoilla tehdä vauvoista taivas-
        kelpoisia!!!! Mitenkäs te voitte tehdä sellaisen
        hengellisen ratkaisun??????

        ole itsessään viattomia ja pelastettuja (perisynti), vaan syntyvät tänne maailmaan Jeesuksessa Kristuksessa ja heillä on elämä ja vanhurskaus. Siis, jolla on elämä ja vanhurskaus, on myös elävä usko:

        Room.5:18. Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.

        Niinkuin yleinen (perisynti tuli) kadotukseksi, niin Jeesus sen sovitti. (kuten ylläoleva Raamatun kohta todistaa). Parannusta tehdään sitten uskon ja ymmärryksen kautta omista tekosynneistä.

        Jos ollaan lapsuudenuskossa pyssytty, ei tarvitse uudestaan syntyä. näin se Raamattu opettaa. Kasteen armoliitossa, otetaan Jumalan nimelle ja seurakunnan hoitoon, jossa myös hyvää omaatuntoa säilytetään.


      • Onko käden nostaminen kirjoitti:

        seuroissa uskonratkaisu?

        "Luuletko sinä kykeneväsi tekemään hengellisen uskon ratkaisun? "

        Nouseeko käsi automaattisesti vai nostaako Jumala
        sen?

        on uskovaiselle, vain merkki, että haluaa uskoa syntinsä anteeksi omalle kohdalle. Kun jo uskovainen haluaa uskoa synnit anteeksi, se on elävän uskon seurausta...

        Joko meni perille pilkkaajalle?


      • Emeritus Pioispanen
        weha kirjoitti:

        Kykeneväsi tekemään hengellisen uskon ratkaisun?
        Näin sinä julistat tekojen oppia, ja uskot omiin mahdollisuuksiisi, sekoittaen lain ja evankeliumin, hyvin kohtalokkaalla tavalla!!!

        Mitä opettaakaan Raamattu?

        1.kor.2:14. "Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti".

        2.kor.3:5. "ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta"

        Sinä väärähengellinen, kiellät pienten lasten kasteen, koska se ei osaa mielestäsi uskoa?

        Mutta mepä sanomme, koska Jumala yksin uskon antaa ja vaikutta, niin kuinka paljon "helpompi" usko on vaikuttaa!!!
        Sensijaan, aikuisen osa uskoontulossa, on vain vastustaa:
        Joh.6:63. Henki on se, joka eläväksi tekee, ei liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja elämä.

        Mitä lahkolaiset voivat Jumalan sanalle muuta kuin ummistaa silmänsä kun liha ei mitään auta?
        Nyt tuottekin kohtia, jotka puhuvat ihmisen uskoontulosta, sekoitaen täysin lain ja evankeliumin.

        Me viemme lapsemme kasteessa Vapahtajan luo siunattavaksi, ja tunnustamme Raamatun mukaisesti lapset osalliseksi Jumalan valtakunnasta, ja se ei ole mahdollista ilman uskoa. Elä sinä lahkolainen omassa uskossasi ja siirtele vuoria ja tee ihmeitä, mutta se ei mitään auta. Elämme tässä armon ajassa, uskossa, emmekä näkemisessä.

        1Kor 1:17-18.
        " Sillä Kristus ei lähettänyt minua(Paavalia) kastamaan, vaan Evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti(sovitus) menisi mitättömäksi.Sillä sana (rististä) sovituksesta on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuivat,Mutta meille, jotka pelastumme se on Jumalan voima."
        Mutta uudestisyntynyt Jeesukseen uskova: 1Kor 2:15 Hengellinen ihmiunen (uudestisyntynyt Pyhän Hengen temppeli)tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykyene tutkistelemaan.Sillä >kuka on tullut tuntemaan Herran mielen,niin että voisi NEUVOA Häntä?Mutta meillä on Kristuksen mieli."

        Evaneklliumi on mitätöinyt lain ja Lutherin.

        Raamatttu tuntee vain yhden kastetavan jonka selkeästi kuvaa Jumalan tahdon: Apostolisen uskoontulleiden upotuskateen kasteenhaudassa.

        Lapsen kastamisesta ei ole pihaustakaan Uudessa Testamentissa. se on saatanallinen Lutherilanen harhaoppi josta Wehakin tulee tekemään tiliä kun osallistuu Raamatun vastaiseen eksytykseen.


      • Emeritus Pioispanen kirjoitti:

        1Kor 1:17-18.
        " Sillä Kristus ei lähettänyt minua(Paavalia) kastamaan, vaan Evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti(sovitus) menisi mitättömäksi.Sillä sana (rististä) sovituksesta on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuivat,Mutta meille, jotka pelastumme se on Jumalan voima."
        Mutta uudestisyntynyt Jeesukseen uskova: 1Kor 2:15 Hengellinen ihmiunen (uudestisyntynyt Pyhän Hengen temppeli)tutkistelee kaiken, mutta häntä itseään ei kukaan kykyene tutkistelemaan.Sillä >kuka on tullut tuntemaan Herran mielen,niin että voisi NEUVOA Häntä?Mutta meillä on Kristuksen mieli."

        Evaneklliumi on mitätöinyt lain ja Lutherin.

        Raamatttu tuntee vain yhden kastetavan jonka selkeästi kuvaa Jumalan tahdon: Apostolisen uskoontulleiden upotuskateen kasteenhaudassa.

        Lapsen kastamisesta ei ole pihaustakaan Uudessa Testamentissa. se on saatanallinen Lutherilanen harhaoppi josta Wehakin tulee tekemään tiliä kun osallistuu Raamatun vastaiseen eksytykseen.

        on paljon pahempaakin väärää kuin kastekysymys, nimittäin vanhurskauttamisoppi on hukassa...Turha puhua kasteesta, jos ei ymmärrä vanhurskauttamisoppia...oikeestaan sinulla on koko pelastusoppi ja evankeliumi hukassa...

        Uudessa Testamentissa on baptidzein sanalla vanhatestamentillinen
        tausta, ja sana merkitsee k a i k e n l a i s t a v e d e l l ä k o s k e t -
        t ami s t a . Tämän asian kieltäminen on vähänkin kreikkaa tuntevalta
        teologilta farisealaisuutta. Jos kreikkalaisesta pakanamaailmasta käsin
        pyritään selvittämään baptidzein (kastaa) ja baptismos (kaste,
        pesu) sanojen merkitystä ottamatta huomioon Uudessa Testamentissa
        kielen sisältöön vaikuttavaa heprealaista psyykeä ja käsitemaailmaa,
        syyllistytään karkeaan metodiseen virheeseen.

        "Meren syvyyteen upottamisesta" (Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta
        (Matt. 14:30) Raamattu ei käytä baptidzein sanaa, vaan aivan
        eri kantamuodosta johtuvaa verbiä (katapontidzein).

        Lähde:(Lapsikaste on Raamatullinen)


      • Emeritus Piispanen
        weha kirjoitti:

        on paljon pahempaakin väärää kuin kastekysymys, nimittäin vanhurskauttamisoppi on hukassa...Turha puhua kasteesta, jos ei ymmärrä vanhurskauttamisoppia...oikeestaan sinulla on koko pelastusoppi ja evankeliumi hukassa...

        Uudessa Testamentissa on baptidzein sanalla vanhatestamentillinen
        tausta, ja sana merkitsee k a i k e n l a i s t a v e d e l l ä k o s k e t -
        t ami s t a . Tämän asian kieltäminen on vähänkin kreikkaa tuntevalta
        teologilta farisealaisuutta. Jos kreikkalaisesta pakanamaailmasta käsin
        pyritään selvittämään baptidzein (kastaa) ja baptismos (kaste,
        pesu) sanojen merkitystä ottamatta huomioon Uudessa Testamentissa
        kielen sisältöön vaikuttavaa heprealaista psyykeä ja käsitemaailmaa,
        syyllistytään karkeaan metodiseen virheeseen.

        "Meren syvyyteen upottamisesta" (Matt. 18:6) ja veteen vajoamisesta
        (Matt. 14:30) Raamattu ei käytä baptidzein sanaa, vaan aivan
        eri kantamuodosta johtuvaa verbiä (katapontidzein).

        Lähde:(Lapsikaste on Raamatullinen)

        Jumalan sanaa. Paloittelevat sitä omiitarkoituksiinsa ja näin rakentelevat WEhan tavoin oppeja jotka ei ole Jumalasta.
        Weha ressukka tarjoaa meille muittenmilipiteitä lapsikasteen harhasta ja näin edelleen väärennetään Sanaa.
        Wehan sepustukset ei vät muuta miksikään Raamatullista Apostolista uskopo0ntelleitten upotuskatettan jossa vanha ihmnen haudataan kelvottomana ja UUSI Luomusnousee vanhurskaaeen elämään.Weha olet uudesti syntymätön pakana


      • Emeritus Piispanen kirjoitti:

        Jumalan sanaa. Paloittelevat sitä omiitarkoituksiinsa ja näin rakentelevat WEhan tavoin oppeja jotka ei ole Jumalasta.
        Weha ressukka tarjoaa meille muittenmilipiteitä lapsikasteen harhasta ja näin edelleen väärennetään Sanaa.
        Wehan sepustukset ei vät muuta miksikään Raamatullista Apostolista uskopo0ntelleitten upotuskatettan jossa vanha ihmnen haudataan kelvottomana ja UUSI Luomusnousee vanhurskaaeen elämään.Weha olet uudesti syntymätön pakana

        enkä ole löytänyt ainoatakaan kohtaa varmuudella upotuskasteeksi. Kun on omat päähänpinttymät ja luulot, voi lukea Raamattuakin oman luulon kirjana.

        Lapset nimenomaan kastetaan, kun nämä uskovat. Asia on varsin yksinkertainen...


      • enkä ole löytänyt
        weha kirjoitti:

        enkä ole löytänyt ainoatakaan kohtaa varmuudella upotuskasteeksi. Kun on omat päähänpinttymät ja luulot, voi lukea Raamattuakin oman luulon kirjana.

        Lapset nimenomaan kastetaan, kun nämä uskovat. Asia on varsin yksinkertainen...

        ensimmäistäkään kohtaa, jossa olisi kastettu vauvoja!

        Kaikki kastettavat olivat sen ikäisiä, että olivat
        tulleet uskoon ennen kastettaan:
        Ap 2:41
        "Jotka nyt ottivat hänen sanasa vastaan, ne kastet-
        tiin."


    • Lämmin suosittelija

      Ehdotan, että keskityt vain vakiotermeihisi
      -opettaa/oppi/opetus ja
      -uudekkeenkastaminen/uudelleenkastaja/uudelleenkastuminen.
      Niitähän olet jo harjoitellut.

    • on jälleen yksi noita

      katolisen kirkon keksimiä kummajaisia. Materialle piti keksiä jumalallinen ominaisuus, jolla olisi
      ihmeitätekevä vaikutus.
      Vähän samanlainen taika-oppi, kuin vauvakaste,
      jossa vedellä on mystisiä ominaisuuksia.

      Jos ajatellaan tilannetta, jossa Jeesus asetti ehtoollisen, niin siinäkin Jeesuksen maallinen ruu-
      mis OLI ERLLÄÄN leivästä ja viinistä!!!!
      Eiväthän leipä ja viini muuttuneet siinäkään Jee-
      suksen lihalliseksi ruumiiksi tai vereksi!!!!

      Vaikka Jeesus sanoi:
      "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne an-
      netaan", niin tuo leipähän joutui opetuslasten vatsaan, eikä ristille, kuten Jeesuksen oikea
      ruumis!!!!!!

      Joten ehtoollinen on etupäässä muistoateria, joka
      julistaa sitä, että Jeesus on ristillä sovittanut
      meidän syntimme!

      Ei sitä tarvitse mystifioida sen kummemmin.

    • Emeriitus Piispanen

      Evanekliumeissa todetaan,että ehtoollista nautittaessa Jeesus kehoitta tekemään sen hänen muistokseen. SE mitä Jeesus sanoo on OHJE kirkoillekkin.

      • kun kirkkojen viisaat

        "kirjanoppineet" haluavat osoittaa viisauttaan, niin
        he keksivät kaikenlaisia hienoja oppirakennelmia,
        joita he sitten ylpeänä esittelevät oppimattomalle kansalle.
        Weha parka on mennyt näiden lankaan; kas kun hänenkin
        pitää yrittää esittä "lukeneisuuttaan". Weha kai
        kuvittelee saavansa paremmin arvonantoa "ainoiden
        oikeiden uskovaisten" parissa, kun siteeraa ahke-
        rasti Lutherin ja muiden harhaan menneiden kir-
        joituksia.
        Weha kopioi noita samoja juttuja eikä osaa käyt-
        tää omia aivojaan vaan uskoo sokeasti keskiaikais-
        ten munkkien kirjoituksia!
        Hän ei ole huomannut, että elämme sentään 2000-
        lukua.


      • Jumalalan lapset ovat pyhiä (Kristuksessa) ja rakas Paavali oli pyhä ja veljemme. Ehtoollinen on paljon muutakin kuin VAIN muistoateria. Ehtoollinen on Jumalan sana ja asetus. Jumala on sen yksin asettanut ja säätänyt. Viinin määrää ei ole asetettu, eikä säädetty, aivan samoin ei ole kasteessakaan veden määrää asetettu, määrätty, eikä säädetty. Tuollaiset väitteet määristä ovat vain ihmisten örinöitä, eikä raamatussa.

        1.Kor.11:29. "sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa".


      • weha kirjoitti:

        Jumalalan lapset ovat pyhiä (Kristuksessa) ja rakas Paavali oli pyhä ja veljemme. Ehtoollinen on paljon muutakin kuin VAIN muistoateria. Ehtoollinen on Jumalan sana ja asetus. Jumala on sen yksin asettanut ja säätänyt. Viinin määrää ei ole asetettu, eikä säädetty, aivan samoin ei ole kasteessakaan veden määrää asetettu, määrätty, eikä säädetty. Tuollaiset väitteet määristä ovat vain ihmisten örinöitä, eikä raamatussa.

        1.Kor.11:29. "sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa".

        1.kor.1:2. "Sille Jumalan seurakunnalle, joka on Korintossa, pyhitetyille Kristuksessa Jesuksessa, kutsutuille pyhille ynnä kaikkein niiden kanssa, jotka meidän Herran Jesuksen Kristuksen nimeä avuksensa huutavat, jokaisessa heidän ja meidän siassamme".


      • niitä harmaita aivosolujasi,
        weha kirjoitti:

        Jumalalan lapset ovat pyhiä (Kristuksessa) ja rakas Paavali oli pyhä ja veljemme. Ehtoollinen on paljon muutakin kuin VAIN muistoateria. Ehtoollinen on Jumalan sana ja asetus. Jumala on sen yksin asettanut ja säätänyt. Viinin määrää ei ole asetettu, eikä säädetty, aivan samoin ei ole kasteessakaan veden määrää asetettu, määrätty, eikä säädetty. Tuollaiset väitteet määristä ovat vain ihmisten örinöitä, eikä raamatussa.

        1.Kor.11:29. "sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa".

        jotta et paljastaisi tyhmyyttäsi!
        Sanot:
        " Viinin määrää ei ole asetettu, eikä säädetty, "

        Kyllä viiniä piti olla niin paljon, että opetuslapset voivat juoda sitä.
        Ei riittänyt, että sitä sivellään hiukan opetuslasten otsalle.

        Samoin kastevettä pitää olla niin paljon, että
        ihminen voidaan haudata siihen!!
        Hebr 10:22

        "Niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä
        uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pa-
        hasta omastatunnosta, ja ruumis puhtaalla vedellä
        pestynä."

        Tuossa toteutuu jälleen uskovien kaste:
        1. Usko Jeesukseen, jonka ansiosta synnit
        saadaan anteeksi
        Ap 26:18
        "Saisivat uskomalla minuun, synnit anteeksi."
        2. Ruumis pestään ! Ei riitä, että vain otsa kastellaan!!!!

        Sinulla noita örinöitä tuntuu riittävän!


      • vauvat voivat
        weha kirjoitti:

        Jumalalan lapset ovat pyhiä (Kristuksessa) ja rakas Paavali oli pyhä ja veljemme. Ehtoollinen on paljon muutakin kuin VAIN muistoateria. Ehtoollinen on Jumalan sana ja asetus. Jumala on sen yksin asettanut ja säätänyt. Viinin määrää ei ole asetettu, eikä säädetty, aivan samoin ei ole kasteessakaan veden määrää asetettu, määrätty, eikä säädetty. Tuollaiset väitteet määristä ovat vain ihmisten örinöitä, eikä raamatussa.

        1.Kor.11:29. "sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa".

        syödä tuomioksensa???

        1.Kor.11:29. "sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa".

        Tuomitaankohan siinä kummit vai pappi?


      • niitä harmaita aivosolujasi, kirjoitti:

        jotta et paljastaisi tyhmyyttäsi!
        Sanot:
        " Viinin määrää ei ole asetettu, eikä säädetty, "

        Kyllä viiniä piti olla niin paljon, että opetuslapset voivat juoda sitä.
        Ei riittänyt, että sitä sivellään hiukan opetuslasten otsalle.

        Samoin kastevettä pitää olla niin paljon, että
        ihminen voidaan haudata siihen!!
        Hebr 10:22

        "Niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä
        uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pa-
        hasta omastatunnosta, ja ruumis puhtaalla vedellä
        pestynä."

        Tuossa toteutuu jälleen uskovien kaste:
        1. Usko Jeesukseen, jonka ansiosta synnit
        saadaan anteeksi
        Ap 26:18
        "Saisivat uskomalla minuun, synnit anteeksi."
        2. Ruumis pestään ! Ei riitä, että vain otsa kastellaan!!!!

        Sinulla noita örinöitä tuntuu riittävän!

        Jeesuksen kuolemeen. Tämähän on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa,synnin hengellistä hautaamista ja opottamista (Room.6).
        Viiniä on riittävästi, jos sitä kastetaan leipään. Ei tarvitse sitäkään upottaa...

        "Niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä
        uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pa- hasta omastatunnosta, ja ruumis puhtaalla vedellä
        pestynä."

        weha: eihän tuossa puhuta edelleenkään upottamisesta mitään, vaan pikemminkin, että ruumista kuvanollisesti pestään.

        Kun me otamme esiin. esim Paavalin kasteen, niin upottamisesta ei puhuta siinäkään mitään, että lähinnä lienee meikäläinen kastetapa:

        apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.
        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

        Korostan yhä, ettei kasteen muodosta, ole mitään asetusta, eikä säädöstä Raamatussa.


      • vauvat voivat kirjoitti:

        syödä tuomioksensa???

        1.Kor.11:29. "sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa".

        Tuomitaankohan siinä kummit vai pappi?

        ehtoollinen, koska ehtoollisella kuuluu koetella itseään:

        1.Kor.11:28. Mutta koetelkaan ihminen itsiänsä, ja niin syökään tästä leivästä ja juokaan tästä kalkista".


      • Emeritus Piispanen
        weha kirjoitti:

        Jumalalan lapset ovat pyhiä (Kristuksessa) ja rakas Paavali oli pyhä ja veljemme. Ehtoollinen on paljon muutakin kuin VAIN muistoateria. Ehtoollinen on Jumalan sana ja asetus. Jumala on sen yksin asettanut ja säätänyt. Viinin määrää ei ole asetettu, eikä säädetty, aivan samoin ei ole kasteessakaan veden määrää asetettu, määrätty, eikä säädetty. Tuollaiset väitteet määristä ovat vain ihmisten örinöitä, eikä raamatussa.

        1.Kor.11:29. "sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa".

        ei ymmärrrä sanaa PYHÄ.
        Se että Katoliset ja luterilaiset käyttävät sanaa väärin he liittävät sen ihmisiin. Sekä noituuden tasolla oleviin kirkollisiin toimituksiin.
        Pyhä tarkoitta Erottaa jollekkin.Pyhä Henki on erottava henki hän uudestisynnyttää ihmisen elävään toivoon ja puhdistaa hänet uskonkautta Jeesuksen nimeen ja hänen maahavuotaneen varen kautta.Jumala on ainoastaan Pyhä Hän on eroittanut pahan itsestää ja omistaan.
        Jeesuksen maahanvuotanut veri on Pyhä se eroittaa
        syntisen maailman pois Jumalan maailmasta valtakunnasta.Kaste on tottelvaisuuden askel se ei ole pyhä, vielä vähemmän lapsikaste jota Raamattu ei tunne.
        Weha ei tunne Raamattua ja sen vanhurskausoppia ja pyrkki muiden opettajaksi palastellen Uuuta Testamenttia sinne ja tänne.


      • Nyt hukkui ymmärrys
        weha kirjoitti:

        ehtoollinen, koska ehtoollisella kuuluu koetella itseään:

        1.Kor.11:28. Mutta koetelkaan ihminen itsiänsä, ja niin syökään tästä leivästä ja juokaan tästä kalkista".

        Sekaviahan juttusi yleensäkin ovat, mutta kyllä tämä oli pohjanoteeraus: "Mutta koetelkaan ihminen itsiänsä, ja niin syökään tästä leivästä ja juokaan tästä kalkista".

        Tavallisesti sentään mätät selviä suomen sanoja peräkkäin (ainakin 98-prosenttisesti), mutta nyt taisi tulla puolet jotain pseudokieltä.


      • Emeritus Piispanen kirjoitti:

        ei ymmärrrä sanaa PYHÄ.
        Se että Katoliset ja luterilaiset käyttävät sanaa väärin he liittävät sen ihmisiin. Sekä noituuden tasolla oleviin kirkollisiin toimituksiin.
        Pyhä tarkoitta Erottaa jollekkin.Pyhä Henki on erottava henki hän uudestisynnyttää ihmisen elävään toivoon ja puhdistaa hänet uskonkautta Jeesuksen nimeen ja hänen maahavuotaneen varen kautta.Jumala on ainoastaan Pyhä Hän on eroittanut pahan itsestää ja omistaan.
        Jeesuksen maahanvuotanut veri on Pyhä se eroittaa
        syntisen maailman pois Jumalan maailmasta valtakunnasta.Kaste on tottelvaisuuden askel se ei ole pyhä, vielä vähemmän lapsikaste jota Raamattu ei tunne.
        Weha ei tunne Raamattua ja sen vanhurskausoppia ja pyrkki muiden opettajaksi palastellen Uuuta Testamenttia sinne ja tänne.

        kuinka Rakas Paavali, puhuttelee Korintossa olevia uskovaisia pyhiksi...jne,jne...


      • paha...
        weha kirjoitti:

        kuinka Rakas Paavali, puhuttelee Korintossa olevia uskovaisia pyhiksi...jne,jne...

        Antaahan wehan kirjoitella lorujaan, eipä ole sinä aikana muuta ilkeyttä tekemässä.


      • paha... kirjoitti:

        Antaahan wehan kirjoitella lorujaan, eipä ole sinä aikana muuta ilkeyttä tekemässä.

        1.kor.1:2. tervehtivät Korintissa olevaa Jumalan seurakuntaa, Kristuksen Jeesuksen pyhittämiä, Jumalan kutsumia PYHIÄ sekä kaikkia, jotka eri seuduilla, missä asuvatkin, huutavat avukseen Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä samoin kuin me.


      • kannattaa aina
        weha kirjoitti:

        1.kor.1:2. tervehtivät Korintissa olevaa Jumalan seurakuntaa, Kristuksen Jeesuksen pyhittämiä, Jumalan kutsumia PYHIÄ sekä kaikkia, jotka eri seuduilla, missä asuvatkin, huutavat avukseen Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä samoin kuin me.

        Lueskelehan sinä raamattua, mua kiinnostaa enempi tosiasioihin perustuvat kirjat. Yhtenä päivänä joku viisas sanoi tv:ssä, ettei Jumala ihmistä luonut, vaan ihminen loi Jumalan. Lienetkö katsonut, oli opettavainen ohjelma.


      • UUSI OPPI!!!
        weha kirjoitti:

        ehtoollinen, koska ehtoollisella kuuluu koetella itseään:

        1.Kor.11:28. Mutta koetelkaan ihminen itsiänsä, ja niin syökään tästä leivästä ja juokaan tästä kalkista".

        "Vauvalle ei kuulu ehtoollinen, koska ehtoollisella kuuluu koetella itseään."

        Weha siis myöntää, että alkuseurakunnassa EI KASTET-
        TU VAUVOJA, koska Ap 2:42 todistaa, että KAIKKI
        KASTETUT osallistuvat ehtoollisen viettoon!!!!


      • Korinttin uskovat
        weha kirjoitti:

        1.kor.1:2. tervehtivät Korintissa olevaa Jumalan seurakuntaa, Kristuksen Jeesuksen pyhittämiä, Jumalan kutsumia PYHIÄ sekä kaikkia, jotka eri seuduilla, missä asuvatkin, huutavat avukseen Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä samoin kuin me.

        voineet olla vl-läisiä, koske he huusivat avukseen
        Herran nimeä!!!
        Eivät he sitoneet toistensa syntejä!!!!!

        Lisäksi vl-läinen ei voi tunnustaa, että Jeesus Kristus on Herra!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1783
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1315
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1171
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe