Avensis 2000 käyttöhihnat

tyytyväinen aveen

Moikka, tietääkö arvon asiantuntijat mikä noiden käyttöhihnojen vaihtoväli on (laturin etc)?


Vaihdetaanko ne muutkin hihnat huoltoohjelman mukaan 105 tkm jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä?

Eli seuraava suurempi huoltohan olisi sitten 210 tkm kohdalla.

Autossani se vanhempi 4A-FE moottori ja mittarissa 185 tkm eikä muuta voi sanoa kuin että tyytyväinen olen ollut.

15

6438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E12K12

      Entäs jos ne vaihtais vasta sitten kun on pakko (=hihna poikki).

      Käyttöhihnan katkeaminen ei aiheuta moottorille vahinkoa joten kyse ei ole kriittisestä viasta.

    • P.Alikka

      kunto tarkastetaan/vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti 60tkm välein. Itselleni tuo vaihto sattui sopivasti 120tkm huoltoon. Hihna rupesi kyllä oikeasti olemaan kulunut ja vaihto tuli tarpeeseen. Kannattaa katsella miltä se hihna näyttää ja mikäli on kuluneen näköinen (halkeillut tms.) niin samallahan tuon vaihtaan sitten jakopäänhihnan kanssa 210tkm huollossa.

      Niin ja kyllä se jakopäänhihna kannattaa kannattaa vaihtaa ihan ohjelman mukaan. Ellei nyt sitten väkisin halua jonkin matkansa katkeavan. En nyt suorilta muista ihan varmaksi, mutta 4A-FE taitaa olla "vapaasti pyörivää" mallia, mutta ainahan siitä omat hankaluutensa seuraa mikäli jakopäänhihna reissussa napsahtaa...

      • P.Alikka

        laturinhihnan vaihto/tarkastusväli on siis näiden moottoreiden joissa on jakopäässä ketju. Liekkö sitten noissa vanhemmissa erilainen ja noudattelee tuota jakopäänhihnan väliä?


      • tyytyväinen aveen
        P.Alikka kirjoitti:

        laturinhihnan vaihto/tarkastusväli on siis näiden moottoreiden joissa on jakopäässä ketju. Liekkö sitten noissa vanhemmissa erilainen ja noudattelee tuota jakopäänhihnan väliä?

        ok..tietoa tulee..Lisäksi vielä kysyisin että kannaataako jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä myös vesipumppu uusia..entä mitä km määriä nuo laturit ovat kestäneet?

        Koneena 1,6 bensa..

        Kevään jatkoja

        tojo


      • Avensis_____
        tyytyväinen aveen kirjoitti:

        ok..tietoa tulee..Lisäksi vielä kysyisin että kannaataako jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä myös vesipumppu uusia..entä mitä km määriä nuo laturit ovat kestäneet?

        Koneena 1,6 bensa..

        Kevään jatkoja

        tojo

        Minulla näin:
        106tkm jakohihnan vaihto
        165tkm vesipumpun vaihto eteen jarrupalat uudet
        208tkm jakohihnan vaihto vesipumpun ja laturinhihna.
        Nyt 220 tkm, vois ekaa kertaa tarkistaa takajarrujen kunnon ;)

        Ja matka jatkuu....

        Periaatteessa Toyotan vesipumppu kestää n. 150tmk-200tkm, riippuen tuurista. Ja Jakohihnalla vois huoletta ajaa sen 150tkm, ei ne katkeile, eikä aiheuta moottoriremonttia...


      • P.Alikka
        Avensis_____ kirjoitti:

        Minulla näin:
        106tkm jakohihnan vaihto
        165tkm vesipumpun vaihto eteen jarrupalat uudet
        208tkm jakohihnan vaihto vesipumpun ja laturinhihna.
        Nyt 220 tkm, vois ekaa kertaa tarkistaa takajarrujen kunnon ;)

        Ja matka jatkuu....

        Periaatteessa Toyotan vesipumppu kestää n. 150tmk-200tkm, riippuen tuurista. Ja Jakohihnalla vois huoletta ajaa sen 150tkm, ei ne katkeile, eikä aiheuta moottoriremonttia...

        ainakin muissa merkeissä, joten ei ne Toyotan hihnatkaan varmaan ikuisia ole! Työkaverin XXXXX merkkisestä autosta paukahti jakohihna jolla oli ajettu 5tkm yli vaihtosuosituksen. Mutta jos tykkää elää jännityksessä, niin mikä ettei!

        Oman vesipumpulla on nyt ajettu se 172tkm ja eipä vielä ongelmia, mutta täytynee sitä alkaa oikeasti seurailemaan. Miksi muuten omassasi vaihdettiin vesipumppu 165 ja 208tkm kohdalla? Vai ymmärsinkö väärin?

        Etkö ole edes aukaissut takajarruja noilla kilometreillä? Hyvä noita rumpujarrujakin on sillon tällöin renkaan vaihdon yhteydessä availla ja puhdistaa jarrupölystä. Omassani on takana nuo pirun levyt, jotka nyt ei kyllä ole onneksi ongelmia aiheuttaneet kun malttaa jarrutella tarpeeksi kovaa, että nekin joutuu oikeasti töihin. Mutta jarrupalat on vaihdettu 144tkm kohdalla edestä ja takaa.


      • Avensis____
        P.Alikka kirjoitti:

        ainakin muissa merkeissä, joten ei ne Toyotan hihnatkaan varmaan ikuisia ole! Työkaverin XXXXX merkkisestä autosta paukahti jakohihna jolla oli ajettu 5tkm yli vaihtosuosituksen. Mutta jos tykkää elää jännityksessä, niin mikä ettei!

        Oman vesipumpulla on nyt ajettu se 172tkm ja eipä vielä ongelmia, mutta täytynee sitä alkaa oikeasti seurailemaan. Miksi muuten omassasi vaihdettiin vesipumppu 165 ja 208tkm kohdalla? Vai ymmärsinkö väärin?

        Etkö ole edes aukaissut takajarruja noilla kilometreillä? Hyvä noita rumpujarrujakin on sillon tällöin renkaan vaihdon yhteydessä availla ja puhdistaa jarrupölystä. Omassani on takana nuo pirun levyt, jotka nyt ei kyllä ole onneksi ongelmia aiheuttaneet kun malttaa jarrutella tarpeeksi kovaa, että nekin joutuu oikeasti töihin. Mutta jarrupalat on vaihdettu 144tkm kohdalla edestä ja takaa.

        Jeps, sori ilmaisin väärin. Ja ymmärsit väärin.

        Eli YHDEN KERRAN vesipumppu vaihdettu ja 208 tkm:n kohdalla vaihdettu kaikki HIHNAT!

        Takajarruja ei ole kertaakaan aukaistu ja puhdistettu pölystä koska ei ole antanut mitään viitteitä siihen että pitäisi aukaista (koska olen laiska.) Ei ole vinkunut ja muutenkin toiminut tosi hyvin.

        Tiedän tapauksia ketkä ovat ajaneet yli 30tkm vaihtovälistä (jakohihnan), ei mitään ongelmaa...


      • pyramid
        tyytyväinen aveen kirjoitti:

        ok..tietoa tulee..Lisäksi vielä kysyisin että kannaataako jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä myös vesipumppu uusia..entä mitä km määriä nuo laturit ovat kestäneet?

        Koneena 1,6 bensa..

        Kevään jatkoja

        tojo

        Jos on selvinnyt 210 tkm huoltoon asti alkuper. vesipumpulla --> kannattaa uusia.

        Tällöin merkkiliikkeessä tehtynä tulisi jakopään 210 tkm huoltoon (moottori 4A-FE 1.6) kuulumaan: jakohihna, kiristinpyörä jousi, nokka-akselin stefa, kampiakselin stefa tarvittaessa, laturin ja vesipumpun yhteinen moniurahihna ( jos ei aiemmin vaihdettu ), vesipumppu metallitiivisteellä (ilman pohjaa) ja jäähdytinneste. Venttiilikopan tiivistettä tuskin tarvitsee vaihtaa.

        Laturin kestävyydestä: 1.6 corolla, japanin valmiste, Denson laturilla: kestävyys n. 300 tkm /- 50 tkm, siinä vaiheessa loppuu hiilet.
        Avensis kasattu briteissä --> eurooppalaiset sähkö-osat, kestävyys hieman huonompi (n. 200 tkm).


      • pyramid kirjoitti:

        Jos on selvinnyt 210 tkm huoltoon asti alkuper. vesipumpulla --> kannattaa uusia.

        Tällöin merkkiliikkeessä tehtynä tulisi jakopään 210 tkm huoltoon (moottori 4A-FE 1.6) kuulumaan: jakohihna, kiristinpyörä jousi, nokka-akselin stefa, kampiakselin stefa tarvittaessa, laturin ja vesipumpun yhteinen moniurahihna ( jos ei aiemmin vaihdettu ), vesipumppu metallitiivisteellä (ilman pohjaa) ja jäähdytinneste. Venttiilikopan tiivistettä tuskin tarvitsee vaihtaa.

        Laturin kestävyydestä: 1.6 corolla, japanin valmiste, Denson laturilla: kestävyys n. 300 tkm /- 50 tkm, siinä vaiheessa loppuu hiilet.
        Avensis kasattu briteissä --> eurooppalaiset sähkö-osat, kestävyys hieman huonompi (n. 200 tkm).

        Oma Avensis-98, 443tkm, tosin moottori 2.0TD, mutta briteissä kasattu kuitenkin.....

        - 0 kertaa vaihdettu stefoja
        - 0 vaihdettu laturi
        - 300tkm kohdalla vaihdettu kiristin
        - 400tkm kohdalla vesipumppu PYYNNÖSTÄ, varmuuden vuoksi
        -100tkm välein kaikki hihnat

        CarinaII moottori 1.6L (4A) nuuten samat kokemukset, paitsi että laturista meni hiiliä pariin otteeseen.

        (mm. 410tkm kohdalla oli alkup. vesipumppu, kun seuraavan omistajan vaimo ajoi kolarin ja auto lopulta paalattiin)


      • pyramid
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Oma Avensis-98, 443tkm, tosin moottori 2.0TD, mutta briteissä kasattu kuitenkin.....

        - 0 kertaa vaihdettu stefoja
        - 0 vaihdettu laturi
        - 300tkm kohdalla vaihdettu kiristin
        - 400tkm kohdalla vesipumppu PYYNNÖSTÄ, varmuuden vuoksi
        -100tkm välein kaikki hihnat

        CarinaII moottori 1.6L (4A) nuuten samat kokemukset, paitsi että laturista meni hiiliä pariin otteeseen.

        (mm. 410tkm kohdalla oli alkup. vesipumppu, kun seuraavan omistajan vaimo ajoi kolarin ja auto lopulta paalattiin)

        maar, ei niitä briteissä tai muualla euroopassa kasattuja tojoja voi yleistäen heikoiksi todeta, kuten tuo sinun diesel ave esimerkki osoittaa.

        Kuitenkin semmoinen näppituntuma muodostunut noista bensa corolloista v.1988 lähtien (niihin aikoihin 4A-FE moottori tuotiin markkinoille), että 1.6 ja 1.3 bensamalleissa alkuperäisen vesipumpun kesto jää n.150-180 tkm:n. Ehkä tässä eurooppa osa on parempi, tiedä häntä? Laturin osalta n.300 tuhannessa loppuunkuluneiden hiilien uusiminen --> ja taas matka jatkuu alkuperäisellä edelleen.

        Myös muut sähkökomponentit huolettomia lukuunottamatta istuinlämmittimiä, lämm.elementin vastuslanka poikki tosi monesta -98/-99 corollasta ja avesta.

        Summa summarum: 90-luvun lopun corollat ja avet säännöllisesti huollettuna luotettavia ja vähävikaisia. Muista ominaisuuksista, esim. ajettavuus ja suuntavakavuus vois sitten kirjoittaa vaikka jatkoromaanin... mutta olkoon.


      • pyramid
        pyramid kirjoitti:

        maar, ei niitä briteissä tai muualla euroopassa kasattuja tojoja voi yleistäen heikoiksi todeta, kuten tuo sinun diesel ave esimerkki osoittaa.

        Kuitenkin semmoinen näppituntuma muodostunut noista bensa corolloista v.1988 lähtien (niihin aikoihin 4A-FE moottori tuotiin markkinoille), että 1.6 ja 1.3 bensamalleissa alkuperäisen vesipumpun kesto jää n.150-180 tkm:n. Ehkä tässä eurooppa osa on parempi, tiedä häntä? Laturin osalta n.300 tuhannessa loppuunkuluneiden hiilien uusiminen --> ja taas matka jatkuu alkuperäisellä edelleen.

        Myös muut sähkökomponentit huolettomia lukuunottamatta istuinlämmittimiä, lämm.elementin vastuslanka poikki tosi monesta -98/-99 corollasta ja avesta.

        Summa summarum: 90-luvun lopun corollat ja avet säännöllisesti huollettuna luotettavia ja vähävikaisia. Muista ominaisuuksista, esim. ajettavuus ja suuntavakavuus vois sitten kirjoittaa vaikka jatkoromaanin... mutta olkoon.

        1988 tuli markkinoille 16 venttiilinen moottori 4A-F (=kaasari) johon 1998:n 4A-FE (=ruisku katalysaattori) perustuu.


      • pyramid kirjoitti:

        maar, ei niitä briteissä tai muualla euroopassa kasattuja tojoja voi yleistäen heikoiksi todeta, kuten tuo sinun diesel ave esimerkki osoittaa.

        Kuitenkin semmoinen näppituntuma muodostunut noista bensa corolloista v.1988 lähtien (niihin aikoihin 4A-FE moottori tuotiin markkinoille), että 1.6 ja 1.3 bensamalleissa alkuperäisen vesipumpun kesto jää n.150-180 tkm:n. Ehkä tässä eurooppa osa on parempi, tiedä häntä? Laturin osalta n.300 tuhannessa loppuunkuluneiden hiilien uusiminen --> ja taas matka jatkuu alkuperäisellä edelleen.

        Myös muut sähkökomponentit huolettomia lukuunottamatta istuinlämmittimiä, lämm.elementin vastuslanka poikki tosi monesta -98/-99 corollasta ja avesta.

        Summa summarum: 90-luvun lopun corollat ja avet säännöllisesti huollettuna luotettavia ja vähävikaisia. Muista ominaisuuksista, esim. ajettavuus ja suuntavakavuus vois sitten kirjoittaa vaikka jatkoromaanin... mutta olkoon.

        ...itselläkin toi grilli otti "tinat" jo 150tkm jälkeen....

        Tosta laturista sen verran, että oiskohan näppituntumasi pääosin 1.3:sta, joka on ihan eri kone kuin 4A-FE?

        Toisekseen, voin olla väärässä, mutta tietääkseni kaikissa 4A-(xx) koneissa on jakohihnan ulkopuolinen pumppu, jolloin pumpun vaihtoa ei tarvitse/kannata tarpeettomasti suorittaa jakohihnan vaihdon yhteydessä.

        Sit viel semmonen asia, että 1988 julkaistiin vasta ensimmäinen 1.6 moniventtiilimoottori 4A-F, joka on ihan Jaappanin moottori vielä. 4A-FE tuli muistaakseni 90 tai 91. Eurooppaan Toyota tuli muistaakseni 93. Mainittakoon sekin vielä, että 4A tarkoittaa lähinnä lohkoa ja lisäkirjaimet kannen versiota. 1.3 koneiden tyyppejä en muista, mutta keskenään ne ei ole täysin vertailukelpoisia.....


      • pyramid
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...itselläkin toi grilli otti "tinat" jo 150tkm jälkeen....

        Tosta laturista sen verran, että oiskohan näppituntumasi pääosin 1.3:sta, joka on ihan eri kone kuin 4A-FE?

        Toisekseen, voin olla väärässä, mutta tietääkseni kaikissa 4A-(xx) koneissa on jakohihnan ulkopuolinen pumppu, jolloin pumpun vaihtoa ei tarvitse/kannata tarpeettomasti suorittaa jakohihnan vaihdon yhteydessä.

        Sit viel semmonen asia, että 1988 julkaistiin vasta ensimmäinen 1.6 moniventtiilimoottori 4A-F, joka on ihan Jaappanin moottori vielä. 4A-FE tuli muistaakseni 90 tai 91. Eurooppaan Toyota tuli muistaakseni 93. Mainittakoon sekin vielä, että 4A tarkoittaa lähinnä lohkoa ja lisäkirjaimet kannen versiota. 1.3 koneiden tyyppejä en muista, mutta keskenään ne ei ole täysin vertailukelpoisia.....

        Jatketaan nyt vielä...bensamallien 1.8 (7A-xx); 1.6 (4A-xx); 1.3/1.4 (4E-xx) vm -98-00 vesipumppu pyörii moniurahihnalla. Sen sijaan 2.0 bensan (3S-xx) v.pumppu on jakohihnakäyttöinen.

        Näissä moniurahih. käyttöisissä voi tietenkin pumpun vaihtaa vasta kun vika ilmaantuu, mutta ei se nyt ihan käden käänteessä tapahdu. Esim. 1.6 -98 corilla:
        - akun miinusnapa irti
        - auton etupää pukkien päälle
        - moott. alapuolen suojamuovit pois
        - jäähd. tyhjennys pohjaventtiilistä
        - moottoriin jääneen jäähd.nesteen tyhjennys irrottamalla lohkon kyljessä oleva tyhjennysproppu
        - v.pumpun hihnapyörän 4:n kiinnityspultin löysääminen, kantsii tehdä tässä vaiheessa kun hihnat vielä kireällä
        - laturin ja ohj.tehostimen kiinnityksien löysääminen ja moniurahihnojen irrotus
        - pumpun hihnapyörän irrotus
        - tulpanjohtojen ja huohotinletkun irrotus ventiilikopasta
        - ventiilikopan irrotus
        - jakohihnan muovisuojusten, ylä- ja keskiosa, irrotus
        - ohjaustehostajan tukiraudan irrotus
        - öljyn mittatikkuputken irrotus, putken alapäässä o-rengas tiiviste
        - lämpömittarin tunnistimen liittimen irrotus
        - pumpun kiinn.ruuvien irrotus, osa alakautta, pumpun pohja kannattaa jättää lohkoon kiinni niin ei tarvitse irrotella vesiputkiliitoksia
        - ja sitten mieluusti merkk.liikkeestä hommattu uusi pumppu ilman pohjaa metallitiiviste (hinta yht. n.80e) ja kasaustoimet käyntiin.

        Niin että aika paljon näistä työvaiheista tulee tehtyä jo jakopään hihnanvaihdossa, v.pumpun vaihto siinä (esim. 210tkm huollon) yhteydessä ei hirveästi kustannuksia lisää. Sen jälkeen voi taas polkea sen vajaa parisataatuhatta huolettomasti pumpun osalta.


      • pyramid
        pyramid kirjoitti:

        Jatketaan nyt vielä...bensamallien 1.8 (7A-xx); 1.6 (4A-xx); 1.3/1.4 (4E-xx) vm -98-00 vesipumppu pyörii moniurahihnalla. Sen sijaan 2.0 bensan (3S-xx) v.pumppu on jakohihnakäyttöinen.

        Näissä moniurahih. käyttöisissä voi tietenkin pumpun vaihtaa vasta kun vika ilmaantuu, mutta ei se nyt ihan käden käänteessä tapahdu. Esim. 1.6 -98 corilla:
        - akun miinusnapa irti
        - auton etupää pukkien päälle
        - moott. alapuolen suojamuovit pois
        - jäähd. tyhjennys pohjaventtiilistä
        - moottoriin jääneen jäähd.nesteen tyhjennys irrottamalla lohkon kyljessä oleva tyhjennysproppu
        - v.pumpun hihnapyörän 4:n kiinnityspultin löysääminen, kantsii tehdä tässä vaiheessa kun hihnat vielä kireällä
        - laturin ja ohj.tehostimen kiinnityksien löysääminen ja moniurahihnojen irrotus
        - pumpun hihnapyörän irrotus
        - tulpanjohtojen ja huohotinletkun irrotus ventiilikopasta
        - ventiilikopan irrotus
        - jakohihnan muovisuojusten, ylä- ja keskiosa, irrotus
        - ohjaustehostajan tukiraudan irrotus
        - öljyn mittatikkuputken irrotus, putken alapäässä o-rengas tiiviste
        - lämpömittarin tunnistimen liittimen irrotus
        - pumpun kiinn.ruuvien irrotus, osa alakautta, pumpun pohja kannattaa jättää lohkoon kiinni niin ei tarvitse irrotella vesiputkiliitoksia
        - ja sitten mieluusti merkk.liikkeestä hommattu uusi pumppu ilman pohjaa metallitiiviste (hinta yht. n.80e) ja kasaustoimet käyntiin.

        Niin että aika paljon näistä työvaiheista tulee tehtyä jo jakopään hihnanvaihdossa, v.pumpun vaihto siinä (esim. 210tkm huollon) yhteydessä ei hirveästi kustannuksia lisää. Sen jälkeen voi taas polkea sen vajaa parisataatuhatta huolettomasti pumpun osalta.

        ...se tementia...se tementia, tietty remontin alkuvaiheessa apukuskinpuoleinen etupyörä pois.


      • pyramid kirjoitti:

        ...se tementia...se tementia, tietty remontin alkuvaiheessa apukuskinpuoleinen etupyörä pois.

        ....mutta olen edelleen sitä mieltä, että JOS vaihtaa nesteet noin 5v välein ja MUISTAA, että moniurahihna kiristetään VAIN ja ainoastaan niin vähän, että hihna ei vingu, niin kestää pumppu lähes auton eliniän.

        Tiedän useita tapauksia, joissa pumppu on hajonnut muutaman kuukauden jälkeen käyttöhihnan vaihdosta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      95
      3859
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      47
      3245
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      100
      2857
    4. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      136
      2550
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2490
    6. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2408
    7. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2407
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2354
    9. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2336
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2100
    Aihe