Miloin Kannattaa Jäädä Vuokralle?

Argumentit?

Vuokralle jäämisen puolesta:

1.Vapaus vaihtaa maisemia jos tilanne muuttuu, mm. löytyy koti unema-alueelta, kihti pakottaa etelään, työpaikka vaihtuu, naapuriin muuttanut häirikkö jne.

2. Kun lasket yhteen lyhennykset, juoksevat kulut, rempat jne, kuinka paljon itse asiassa maksatkaan asumisesta?

Monelle tilanteen tarkistaneelle on löytynyt paljon euroja laittaa vaikkapa osinkoa maksaviin osakkeisiin, kun on jäänyt vuokralle. Ja nythän oskinkoa maksavia osakkeita saa ihan pilkkahintaan... tai jos ei enää perustellusti luota koko osakepörssin tulevaisuuteen, voi hankkia fyysistä kultaa ja hopeaa ihan omaan jemmaan www.hopea.fi

Näin 30 vuoden päästä on vääjäämättä huonompaan kuntoon jatkuvasti menevän kiinteistön sijaan mukava tukku riihikuivaa tilillä.

3. Jätetään paperisota yms. vuokranantajan harteille, voidaan keskittyä kiinnostavampaan tekemiseen.

Löytyykö muita, puolesta tai vastaan?

9

1043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomiota

      Olen omistanut monta kämppää ja välillä ollut vuokrallakin joten vankkaa kokemusta on molemmista asumismuodoista.

      "Vapaus vaihtaa maisemia jos tilanne muuttuu, mm. löytyy koti unema-alueelta, kihti pakottaa etelään, työpaikka vaihtuu, naapuriin muuttanut häirikkö jne."
      -Kokemukseni mukaan (nyt lama-aikana saattaa ole eri asia) omistusasunnosta pääsee nopeammin/helpommin/halvemmalla eroon kun vuokra-asumisesta.
      Parhammillaan olen laittanut myynti-ilmoituksen sunnuntain lehteen ja myynyt vanhan/ostanut uuden tiistaina ja muuttanut keskiviikkona uuteen asuntoon. Vuokakämpän vaihdossa on yleensä mennyt kyllä pitempään.

      "Kun lasket yhteen lyhennykset, juoksevat kulut, rempat jne, kuinka paljon itse asiassa maksatkaan asumisesta?"
      -Vuokralainen ne vuokraisännän kulut kuitenkin
      kaikki maksaa ja vähän vaivanpalkkaakin.

      "Jätetään paperisota yms. vuokranantajan harteille, voidaan keskittyä kiinnostavampaan tekemiseen."
      -Kyllä se paperisota normaalisessa vuokra/omistusasumisessa on kutakuinkin
      yhden suhde yhteen eli aika olematonta.

    • jäädä vuokralle

      kun myyt vanhan talon 40 - 50-luvulta, purieristeet, rossipohjat tai myöhemmät piilosokkelit vaivana niin ehkä on syytä siirtyä vuokralle? Ja laittaa rahat elämiseen hetimiten.

      • huomiota

        "kun myyt vanhan talon 40 - 50-luvulta, purieristeet, rossipohjat tai myöhemmät piilosokkelit vaivana niin ehkä on syytä siirtyä vuokralle? Ja laittaa rahat elämiseen hetimiten."

        Juuri näin.
        Talo on tosin rakennettu jo 1912, iso
        hirsitalo 255 m2, 6000 m2 omalla merenrantatontilla.
        Sokkeli on aidoista 500 kiloisista graniitipaasista
        eikä mikään piilo-.
        Kaikki nykyajan mukavuudet laitettu 80-luvulla.
        Saatu velattomaksi jo aikapäiviä.

        Välittäjien hinta-arvio n. 600...700k€

        Minulla on varaa odottaa kun nousukausi alkaa ja
        myyn sitten vasta.


    • aika aikansa

      kutakin. Tuli ero 90-luvun loppupuolella ja talo myytiin, joka niin huonossa kunnossa ettei siitä jäänyt käteen mitään, koska talolla ei ollut arvoa. Kun velat maksoi oli sujut.

      Sen jälkeen olen ollut vuokralla. Ja vielä tyytyväinen vuokralainen.Minulla on ollut onni löytää edullinen asunto. Tämä on kolmas asunto vuokralla ja tilaa yli 70m2 ja n 10m2 parveke, valoisa jne...Vuokra alle 500e. Ei ole syytä vaihtaa.

    • Ja ehdottomasti !

      Vuokralla maksat aivan tyhjästä.
      Vuokranantaja odottaa ainaskin 6% tuottoa vielä muun ns. ylimääräisen lisäksi.

      Esim. asuin aikaisemmin vuokralla vuokra oli ostohetkellä n.1800markkaa ja se kaksio myytiin n.105000markkaa ostin.. Asuin n.5-vuotta vastike oli luokkaa 700markkaa.
      Myin sain n.27000€ v-2001(n.161000markkaa)välitysfirman jälkeen.
      Toki velkaa oli mut 30% verovähennyksiin sain koroista.

      Toinen kämppä toinen kaupunki sama juttu ekaks vuokralle omista oli heti myymässä eli ostin.
      Vuokra oli n.450€/kk vastike oli myydessämme n.135€/kk (nyt näitten kämppien vuokrat n.550-600€/kk)tämä kaksio maksoi n.53000€
      Vaimoni kanssa asuimme siinä n.4-vuotta jolloin perhe kasvoi ja ostimme talon kaksioon olimme laitattaneet n.10000€ remppaa ja saimme myydessämme n.73000€ välityspalkkion jälkeen.

      Talo on sitten eri juttu:

      Monet eivät voisi kuvitella edes asua kerrostalossa:
      Itse aina vanhempien kanssa asuimme omassa talossa ja voin sanoa et jos on hyvä säkä ja omsitustalo voi saada tosi hyvän kämpän ,mut vuokrataloon en enää mene.

      Miinuksia omassa talossa on ainainen huolto/korjaustyö...piha...

      Uusi talo on ihan yes ,mut tällänen vanha talo voi olla aika rahan viejä myös ja harmeja piisaa.

      Jos nyt tulis eukon kanssa ero niin hyvästä omistus(pien)kerrostalosta hommaisin itselleni kivan 50-60m2 kaksion.

    • Omistusasuja

      Kannata asua vuokralla ellei ole aivan pakottavat syyt tällä hetkellä vuokralaiseni maksaa sijoitusasunto lainaani pois asuntosijoittaminenkin loppuisi mikäli se ei olisi kannattavaa.

    • miksi itse valitasin oman

      "1.Vapaus vaihtaa maisemia jos tilanne muuttuu" Kyllä se omistusasunnon vaihtaminen on aina helpompaa ollut: Opiskeluaikoina kun haettiin vuokra-asuntoa niitä sai jonotella ja käydä näytöissä ties kuinka kauan ennenkuin jonkun sai. Omistusasunnon taas voin ostaa halutessani vaikka heti huomenna.

      "2. Kun lasket yhteen lyhennykset, juoksevat kulut, rempat jne, kuinka paljon itse asiassa maksatkaan asumisesta?"
      Kyllähän se niin on, että noita samoja juttuja maksaa myös vuokralla. Ainut vaan, että raha kiertää vuokra-isännän kautta ja siihen päälle pitää maksaa min. 5 prosentin tuottoa vuokran antajalle.

      Esimerkkinä meidän kahden hengen talouden asumiskulut 130 m2 omakotitalosta vantaalta: sähkö, vesi, jätteet, verot yms. 250e/kk ja lainan korot enää sellasta 300e/kk. lyhennyksiä maksetaan reilu 500/kk eli tonnin pintaan jää lyhennyksineenkin asumiskulut. Vastaavalla hinnalla vuokraisi ehkä jonkin rivarin, mutta sitähän makselisikin sitten vielä eläkkeellä.

      3. "Jätetään paperisota yms. vuokranantajan harteille, voidaan keskittyä kiinnostavampaan tekemiseen" En oikein keksi mitä paperisotaa nyt meinaat? rakentaessahan tuota joutu käymään, mutta oli kyllä sen arvoista. Nyt en kyllä oikeen keksi mitä papereita tarvitsisi pyöritellä.

      Ja vaikka ottasin omistusasumisessa takkiin tonneja kuussa, en vaihtaisi omakotiasumista mihinkään!

    • ei omaisuutta

      Kannattaa vuokrata asunto, jos ei halua omistaa mitään. Periaatteesta.
      Minulla on syväänjuurtunut vastenmielisyys omistamista kohtaan: en halua omistaa taloa, autoa, ihmisiä enkä juuri muutakaan, en edes koriste-esineitä. En kerää myöskään tavaraa ympärilleni. Tiedän, että valtaosa ihmisistä saa vallan ja turvallisuuden kokemuksen siitä, että omistaa seinät ympärillään, mutta jos ei tunne sellaista, voi asunnon tai talon omistaminen olla pelkkä rasite ja riesa ja painolasti.

      Kaikkia asioita ei voi mitata pelkästään rahassa. Ihmisen on syytä kuunnella omia arvojaan.

      Asun vuokralla lähes uudessa 68 neliön saunallisessa kolmiossa, vuokra 700 euroa kuussa. Minulla on hyvä palkka ja käytän rahani muuhun kuin tavaran keräämiseen.

      Kukin tavallaan.

      • keski-ikä

        Minulla elämä opettanut juuri päinvastoin.Asuin
        parikymppisenä vuosia soluasunnoissa siis huoneessa vieraan ihmisen kanssa,usein juoppoja ukkoja.Ei ollut kaikille itsenäisiä asuntoja.
        Suku ei ole ollut elämän ongelmatilanteissa apuna.Vaikka työskentelin elämä oli turvatonta.
        Olen samaa mieltä että ihmisen on kuunneltava omia arvojaan.
        Raha ja asunnon omistus on tuonut nimenomaan turvallisuutta ja mielenrauhaa.Tämä rahan ja omistamisen hyvyys on korostunut kun olen ollut työttömänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      429
      4692
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1670
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1411
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1319
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1234
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1151
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      960
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      837
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    Aihe