Peilitesti ja suomalainen geeniperimä

Ardea_C

Ihminen lukeutuu niihin harvoihin eläimiin jotka tunnistavat itsensä peilistä. Toisaalta mitä ihminen peilistä näkee. Hän tunnistaa ulkomuotonsa, kasvonsa ja kehonsa muodon, mutta näkeekö hän sittenkään mitään sen enempää. Kun seuraa keskustelujen kulkua täällä toteaa usein että ihmisellä on kyky arvostella ja tuomita muita, mutta pystyykö hän asettamaan itsensä toisen asemaan ja vertailemaan itseään muihin. Haluaako hän edes sitä, onko hän kypsä siihen ja näkeekö samat puutteet ja virheet itsessään mitä hän muissa arvostelee ja paheksuu.

Peilitesti toki on vain hyvin yksinkertainen tapa tutkia eläinten käyttäytymistä, eikä sen tarkoituksena olekaan tutkia käyttäytymistä ja älykkyyttä sen syvemmin, kun osoittaa vain että eläin tunnistaa itsenä. Ihminen on asettanut itsensä muun elollisen yläpuolelle, eikä siis kuvittelekaan että yksinkertainen testi toisi esille mitään uutta ja merkittävää ihmisestä, vaan osoittaisi miten ihminen eroaa muista eläimistä.

Mitä simpanssi näkee peilissä. Todennäköisesti sen saman kuin ihminen, oman kuvansa, ei mitään sen enempää. Peilitestin perusteella siis ihminen ja simpanssi ovat samalla tasolla.

Ihmisellä on kuitenkin sanonta, "katsoa itseään peilistä". Tuleekin eittämättä mieleen että ihmisen maailmaan mahtuu paljon sanoja ja viisauksia, mutta siihen se sitten jääkin. On suuri kokoelma moraalisia ohjeita, eettisiä ajatelmia ja humaaneja ideologioita, mutta peilistä näemme kuitenkin vain kuvamme. Palvomme ulkomuotoa, mutta sisäinen kauneus tuntuu olevan yhdentekevää.

Täällä arvostellaan vaikkapa jonkun alkoholin käyttöä, humalassa sekoilua ja ehkä epämääräisiksi ja sisällöttömiksi jääneet viestit poistetaan. Alkoholismi ja näin ollen myös alkoholin hallitsematon satunnainen käyttökin on tutkimusten mukaan todettu suomalaiseen tautiperimään lukeutuvaksi geenivirheen aiheuttamaksi sairaudeksi. Täällä kirjoittavat suomalaiset suomalaisille, jotka peiliin katsomatta hylkäävät toisensa omaan geneettiseen perimäänsä perustuvan häiriökäyttäytymisen perusteella.

Olisiko syytä katsoa peiliin. Lesbous on tuomittavaa jollain muulla palstalla, mutta siellä saa lesbokin kirjoittaa. Jos suomalainen lesbo käyttää alkoholia ja kirjoittaa, antaako se oikeuden arvostella, tuomita tai jopa sulkea hänet yhteisön ulkopuolelle?

48

3313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harvoihinko vain?

jotka tunnistavat itsensä peilistä" Jopa pieni papukaija tunnistaa itsensä peilistä sekä kissa ja koira sekä varmaan moni muukin eläin.

• papukaija, kissa, koira

"Ihminen on yksi seitsemästä lajista, joka läpäisee peilitestin, tosin yleensä alle kaksivuotiaat ihmislapset eivät läpäise sitä. Testattavan pitää tunnistaa oma itsensä peilistä. Muut lajit, jotka läpäisevät testin, ovat simpanssi, norsu, bonobo, oranki, delfiini ja kyyhkynen. Yleensä muiden eläinlajien edustajat reagoivat omaan peilikuvaansa samalla tavalla kuin lajikumppaniinsa."

• nun matkia sen laulua ja katso
        papukaija, kissa, koira kirjoitti:

"Ihminen on yksi seitsemästä lajista, joka läpäisee peilitestin, tosin yleensä alle kaksivuotiaat ihmislapset eivät läpäise sitä. Testattavan pitää tunnistaa oma itsensä peilistä. Muut lajit, jotka läpäisevät testin, ovat simpanssi, norsu, bonobo, oranki, delfiini ja kyyhkynen. Yleensä muiden eläinlajien edustajat reagoivat omaan peilikuvaansa samalla tavalla kuin lajikumppaniinsa."

mitä tapahtuu vai ei muka tunnista? Tunnistavatko kaikki ihmiset itsensä peilistä, epäilen vähän?

• papukaija...
        nun matkia sen laulua ja katso kirjoitti:

mitä tapahtuu vai ei muka tunnista? Tunnistavatko kaikki ihmiset itsensä peilistä, epäilen vähän?

loistavaa!

• idiootti

mulla on kissoja ja totta joo, tunnistaa ittensä peilistä, joka päivä ihailee itseään...

• kuva näyttää aina mun isoäi-
        nun matkia sen laulua ja katso kirjoitti:

deiltä, vaik mie olen vasta 23,7 kk. Melkoinen ero sanoisin.

• että oikeen

oikeen peilitesti.Mites kun ne jotka on järjissään, kunnossa, elämä hallinnassa, asiat kohdallaan saavat katsella peiliin koska eivät ole tähän geeniperintään sairastuneet,ja ne jotka on, niitä sitten pitäisi hyysätä ihan vain siksi koska ne ei osaa katsoa peiliin?

Nykyään jos ei pääse eroon alkoholista, ei ole kuin idiootti. Apua on ihan varmasti tarjolla, mutta tähän maailmaan kuuluu että jotkut eivät halua eroon alkoholista. Minä sen heille suon, juokoon, ja kun palstalla puhutaan asiasta minä ilmoitan mielipiteen joka valitettavasti ei ole juoppomyönteinen.

Minä katsos uskon elämään, sen upeuteen, ainutkertaisuuteen, ja jos joku haluaa tuhlata sen dokaamiseen, niin multa ei sääliä heru. Oli geenit millaiset tahansa niin ihmisen tahto on iso iso asia jos sen haluaa olevan.

Tekosyitä siihen että ei jaksa nousta jaloilleen on enempi kuin niitä todella ongelmallisia ihmisiä joiden on mahdoton nousta. Ihminen kun osaa siihen peiliin katsoa, on syytä opetella myös olemana rehellinen mitä sieltä näkyy. Alkoholstithan tähän ei pysty, syy on ties missä ja kessä, ei koskaan itsessä.

Hyvä, voimakkaat reaktiot ja mielipiteet ovat elämän suola.

Siis mielipiteesi on että suomalaisen geeniperimän mukaisiin sairauksiin sairastuneita ei tulisi hyysätä? Voimakas mielipide ja luulen että tälläkin palstalla on monta jotka henkilökohtaisesti tai joiden lähipiirissä esiintyy sairauksia kuten verenpainetauti, skitsofrenia, veren rasvataudit, laktoosi-intoleranssi, käsi- ja nivelrikko sekä multippeliskleroosi.

Eli kuten mainitset "Oli geenit millaiset tahansa niin ihmisen tahto on iso iso asia jos sen haluaa olevan." Tahdonvoimallako luulet näiden ihmisten paranevan?

• geeniperimän tauteja vaan
        ***** kirjoitti:

Siis mielipiteesi on että suomalaisen geeniperimän mukaisiin sairauksiin sairastuneita ei tulisi hyysätä? Voimakas mielipide ja luulen että tälläkin palstalla on monta jotka henkilökohtaisesti tai joiden lähipiirissä esiintyy sairauksia kuten verenpainetauti, skitsofrenia, veren rasvataudit, laktoosi-intoleranssi, käsi- ja nivelrikko sekä multippeliskleroosi.

Eli kuten mainitset "Oli geenit millaiset tahansa niin ihmisen tahto on iso iso asia jos sen haluaa olevan." Tahdonvoimallako luulet näiden ihmisten paranevan?

yleisiä sairauksia koko tällä pallolla.

• geeniperimän tauteja vaan
        ***** kirjoitti:

geeniperimän tauteja vaan kirjoitti:

Luojankiitos suomalaisilla on jotain yhteistä muiden kanssa. Meidät voidaan siis luokitella ihmisiksi pienistä geneettisistä puutteista huolimatta.

Hups keikkaa, koko tautigeenitutkimus on siis ollut turhaa? No onneksi ei sentään ole tullut Nobelia näistä vaikka kaikki muut mahdolliset tunnustukset on jo saatu :)

• mukamas?
        ***** kirjoitti:

Luojankiitos suomalaisilla on jotain yhteistä muiden kanssa. Meidät voidaan siis luokitella ihmisiksi pienistä geneettisistä puutteista huolimatta.

Hups keikkaa, koko tautigeenitutkimus on siis ollut turhaa? No onneksi ei sentään ole tullut Nobelia näistä vaikka kaikki muut mahdolliset tunnustukset on jo saatu :)

"kaikki muut mahdolliset tunnustukset on jo saatu.

mukamas? kirjoitti:

"kaikki muut mahdolliset tunnustukset on jo saatu.

Hups, neidille taisi tulla täytenä yllätyksenä se että suomalainen geenitutkimus on maailman huippuluokkaa?

Alkuperäisen aloituksen sanoma on juuri se että peilitesti osoittaa vain sen että ihminen ja simpanssi tunnistavat itsensä peilistä, mutta eivät tiedät itsestään sen enempää. Geeniperimä taas sisältää esimerkiksi tuon alkoholismille altistavan geneettisen virheen, mutta sitä me emme voi peilistä nähdä.

Monet niistä jotka suhtautuvat alkoholiin kielteisesti saattavat itsekin jossain elämänsä vaiheessa elämäntilanteen tai ympäristön paineista johtuen altistua ja sairastua. Siksi, paras tapa välttää kiinni joutuminen on jättää teko tekemättä. Ei kannata syyttää ja syyllistää kun voi kerran itsekin olla samassa tilanteessa.

PS. Geenit ovat sellaisia ihan pieniä otuksia elimistössämme :) Ne voi havaita ja tunnistaa vain laboratoriotutkimuksissa. Tyypillisesti nämä tutkimukset tehdään vasta oireiden jo tultua, joten emme voi etukäteen siis tietää keitä olemme ja mitä mahdollisia altistuksia meissä piilee ...

• että kun
        ***** kirjoitti:

ketujussa puhuttiin alkoholismista että kun sanoo geeni niin joku käsittää että oletan kaikkien geeniperäisten tautien parantuvan tahdonvoimalla. Mutta katsos.

Alkoholi on fiksujen juoma, jos jokainen nyt laskee oman kulutuksensa. Naisilla raja kulkee vuorokaudessa viidessä ja viikossa yli 16:ssa ravintola-annoksessa.
        # 0.33 l eli pieni
        pullo keskiolutta
        tai siideriä
        # 12 cl mietoa viiniä
        # 8 cl väkevää viiniä
        # 4 cl viinaa (40 %)

Mulla toi 16 annosta ei täyty edes vuodessa.
        Mua kiinnostaa tietää millaiset viikkoannokset ihmisillä on. Mulla viikkotasolla se on nolla. Mä en juo kuin varmaan 3-4 annosta koko vuonna.

Kun ihmisen alkoholinkulutus ylittää siis viikossa tuon 16 annosta on kyseessä alkoholismi. Sen alle on kyse alkoholin suurkuluttajasta, joka ei siis ole geenivirhe vaan ainoastaan ihmisen oma kyvyttömyys olla ilman viinaa. Siinäkin on katsos eroa, siinä että onko alkoholisti, vai alkoholin suurkuluttaja.

että kun kirjoitti:

ketujussa puhuttiin alkoholismista että kun sanoo geeni niin joku käsittää että oletan kaikkien geeniperäisten tautien parantuvan tahdonvoimalla. Mutta katsos.

Alkoholi on fiksujen juoma, jos jokainen nyt laskee oman kulutuksensa. Naisilla raja kulkee vuorokaudessa viidessä ja viikossa yli 16:ssa ravintola-annoksessa.
        # 0.33 l eli pieni
        pullo keskiolutta
        tai siideriä
        # 12 cl mietoa viiniä
        # 8 cl väkevää viiniä
        # 4 cl viinaa (40 %)

Mulla toi 16 annosta ei täyty edes vuodessa.
        Mua kiinnostaa tietää millaiset viikkoannokset ihmisillä on. Mulla viikkotasolla se on nolla. Mä en juo kuin varmaan 3-4 annosta koko vuonna.

Kun ihmisen alkoholinkulutus ylittää siis viikossa tuon 16 annosta on kyseessä alkoholismi. Sen alle on kyse alkoholin suurkuluttajasta, joka ei siis ole geenivirhe vaan ainoastaan ihmisen oma kyvyttömyys olla ilman viinaa. Siinäkin on katsos eroa, siinä että onko alkoholisti, vai alkoholin suurkuluttaja.

Sinä käytännöllistit teorian tässä. Jos vertaamme tottumuksiamme asettamaasi määritelmään tiedämme olemmeko suurkuluttajia tai alkoholisteja.

Mutta asiassa on se geneettinen puoli. Voit kieltäytyä alkoholista nyt, mutta eräänä päivänä sinusta voi tulla alkoholisti koska perimässäsi on se pieni virhe ...

• tulla koska
        ***** kirjoitti:

Sinä käytännöllistit teorian tässä. Jos vertaamme tottumuksiamme asettamaasi määritelmään tiedämme olemmeko suurkuluttajia tai alkoholisteja.

Mutta asiassa on se geneettinen puoli. Voit kieltäytyä alkoholista nyt, mutta eräänä päivänä sinusta voi tulla alkoholisti koska perimässäsi on se pieni virhe ...

mä en juo. Vaikka mun geenissä olisi kuinka alkohismiin tie, niin se ei toteudu ilman viinaa. Jos sä luulet etä kun juon yhden skumppalasin uutenavuotena ja toisen synttärinä, että saatan siitä retkahtaa juomaan elämäni, niin ei se mene niin. Mulla ei ole himoa alkoholiin, juomiseen, mä olen ollut jopa ravintolassa töissä ja kieränyt festareita ja yms. Mutta viina ei ole koskaan kiinnostanut minua.

Vähän kuin röökaaminen, en mä kieltäydy röökaamasta, mua ei vaan sekään kiinnosta. En mä joku päivä sano että en jaksa enään kieltäytyä, antakaa viinaa ja tupakkaa. Koska mulla ei koskaan ole ollut mitään kiinnostusta käyttää moisia tappavia aineita. Enkä mä ole 20v,kyllä tilaisuuksia on tullut eteen käyttää vaikka mitä. Mutta mun geeneissä on se vissiin vahvuus että osaan sanoa ei kiitos, ei kiinnosta.

tulla koska kirjoitti:

mä en juo. Vaikka mun geenissä olisi kuinka alkohismiin tie, niin se ei toteudu ilman viinaa. Jos sä luulet etä kun juon yhden skumppalasin uutenavuotena ja toisen synttärinä, että saatan siitä retkahtaa juomaan elämäni, niin ei se mene niin. Mulla ei ole himoa alkoholiin, juomiseen, mä olen ollut jopa ravintolassa töissä ja kieränyt festareita ja yms. Mutta viina ei ole koskaan kiinnostanut minua.

Vähän kuin röökaaminen, en mä kieltäydy röökaamasta, mua ei vaan sekään kiinnosta. En mä joku päivä sano että en jaksa enään kieltäytyä, antakaa viinaa ja tupakkaa. Koska mulla ei koskaan ole ollut mitään kiinnostusta käyttää moisia tappavia aineita. Enkä mä ole 20v,kyllä tilaisuuksia on tullut eteen käyttää vaikka mitä. Mutta mun geeneissä on se vissiin vahvuus että osaan sanoa ei kiitos, ei kiinnosta.

On kolme tietä jotka eivät johda mihinkään. Kieltäminen, tuomitseminen ja uhoaminen johtavat umpikujaan ...

• onko se joku
        ***** kirjoitti:

On kolme tietä jotka eivät johda mihinkään. Kieltäminen, tuomitseminen ja uhoaminen johtavat umpikujaan ...

uskonasia tämä että jos tuomitsee niin tulee tuomituksi tai jos sanoo että sori, mä en ole ollut juoppo enkä tule juopoksi niin joutuu uhoamisesta kadotukseen? Mua ei säälitä juopot, se on vaan totuus, ei yhtään.
        Mun umpikuja on se että mulla on rakkautta, asiat kunnossa, ja mä pidän mun perhettä ainoana asiana tässä maailmassa joka on tärkeää. Kaikki nää muut asiat on vaan asioita.

Mä en usko siihen että pitää käydä jossain pohjalla että on lupa olla onnellinen ja sanoa että elämä on hyvin. Umpikujaan siis mun elämä on menossa, mä lupaan ilmoittaa heti kun mä olen umpikujassa noista synneistä joita luettelit.

• Peppitossu

Mun työnkuvaan kuului peiliintuijotus joten enään en jaksa innostua itsestäni peilin kautta.Haluan heijastaa ihan jotain muuta.Meikkaamiseen sitä tarvitaan ehkä ja tarkistamaan onko saumat suorassa.En muuhun.

Olen täällä monesti yrittänyt saada avausta "MIKSI Lesbot juo" tyylisesti...ja aina sama ilmiö.Ei sitä kukaan halua käsitellä koska juopot lepakot on viikonloppuisin kapakoissa ( ehkä) ja viikolla ei ketään muutenkaan kiinosta.Montaa juoppoa lepakkoa en itse tunne mutta tiedän että ihan meidänkin riveissä sitä on .Liikaakin.Minä yritän vähentää tapaviinijuomistani koska diabetesvaara vaanii sukuani.Mutta täällä siitä taitaa olla turha odottaa keskustelunaihetta.Mollatan vaan.Siskomentaliteetti puuttuu.Syyllistetään vaan.JOten seh siitä!Kiitos kuitenkin Ardean välittämisestä.Taidatkin olla ainoa aito ihminen täällä ;)Love ya!

Mulle on ihan sama mistä aiheesta täällä keskustellaan kunhan keskustellaan.

P.S. mun kissa ei tajua peilistä yhtään mitään.

Älä ota tätä henkilökohtaisesti, tämä ei ole henkilökohtainen puolustuspuheenvuoro millekään eikä kenellekään. Enkä todellakaan ole aito ihminen, no love no ya ...

Alkoholismi on kiitollinen puheenaihe, koska se on niin epäkiitollinen puheenaihe :) Alkuperäinen aloitus oli jotain ihan muuta, mutta peili, kissa, alkoholi nousivat puheenaiheiksi. Miksi? Mitä johtopäätöksiä tästä voisi vetää?

• kolmio:
        ***** kirjoitti:

Älä ota tätä henkilökohtaisesti, tämä ei ole henkilökohtainen puolustuspuheenvuoro millekään eikä kenellekään. Enkä todellakaan ole aito ihminen, no love no ya ...

Alkoholismi on kiitollinen puheenaihe, koska se on niin epäkiitollinen puheenaihe :) Alkuperäinen aloitus oli jotain ihan muuta, mutta peili, kissa, alkoholi nousivat puheenaiheiksi. Miksi? Mitä johtopäätöksiä tästä voisi vetää?

Peili,mirri ja alkoholi!Tuossa järjestyksessä täällä.

• Peppitossu
        ***** kirjoitti:

ei niin kerrassaan mitään.
        Meni vissiin sitten yli hilseen ;)

• selvinpäin
        ***** kirjoitti:

Lopettakaa dokaaminen ennenku sairastutte!

• Ardea_C

Meidät on varustettu kummallisilla asenteilla. Asenteemme tulevat jostain syvältä, ja tarkoitan todellakin syvältä!

Alkoholismi ja alkoholin käyttö on tuomittavaa. Aivan kuin lesbous on uskovaisten mielestä tuomittavaa :) Kuitenkin alkoholismi tutkimusten mukaan on vastaava sairaus kuin verenpaine tai veren rasvataudit. Kuinka moni miettii mättäessään ruokaa suuhunsa altistaako se heidät sairaudelle? Syöminen ja juominen ovat ihmisen perustarpeita. Olet sitä mitä syöt ja olet myös sitä mitä juot.

Tuomitseminen ja syyllistäminen on helppoa. Mutta kukaan meistä ei ole parempi kuin muut, olemme kaikki samanlaisia. Yksi syö epäterveesti, toinen juo epäterveesti ja kolmas syö ja juo epäterveesti. Eräänä päivänä vielä todistetaan että epäterveesti syövät ihmiset käyttäytyvät huonosti, aivan niin kuin alkoholia nauttineet artikuloivat epäselvästi ja käyttäytyvät holtittomasti ;)

Sitä päivää odotellessa, skål!

• alkoholismia

lesbouteen?
        Kuinka moni oikeasti on alkoholisti vai vaan juoppo?
        Sun mielestä siis mitään ei saa tuomita ettei anna lupaa esim uskovaisten tuomita lesboutta?

Minä mietin mitä laitan suuhuni, se on minusta ihan normaalia ihmiseltä joka ajattelee vähänkin.
        Jos viinan juominen olisi ihmisen perustarpeita niin mä luulen että mä olisin sitten kuollut jo ajat sitten.

Ei, me ei olla kaikki samanlaisia, on ihmisiä jotka ei väitä, jotka ei tajua, jotka eivät viitsi, jotka keksivät tekosyitä mielummin kuin tekisivät asioita oikein.

On älykkäämpiä ja tyhmempiä, on erilaisiin asemiin, elinympäristöihin, tapoihin syntyneitä ihmisiä. Me ei olla samanlaisia, eikä meidän tule sellaisiksi pyrkiä.

• Ardea_C
        alkoholismia kirjoitti:

lesbouteen?
        Sun mielestä siis mitään ei saa tuomita ettei anna lupaa esim uskovaisten tuomita lesboutta?

Minä mietin mitä laitan suuhuni, se on minusta ihan normaalia ihmiseltä joka ajattelee vähänkin.
        Jos viinan juominen olisi ihmisen perustarpeita niin mä luulen että mä olisin sitten kuollut jo ajat sitten.

Ei, me ei olla kaikki samanlaisia, on ihmisiä jotka ei väitä, jotka ei tajua, jotka eivät viitsi, jotka keksivät tekosyitä mielummin kuin tekisivät asioita oikein.

On älykkäämpiä ja tyhmempiä, on erilaisiin asemiin, elinympäristöihin, tapoihin syntyneitä ihmisiä. Me ei olla samanlaisia, eikä meidän tule sellaisiksi pyrkiä.

Vastaan tähän siis.

Tieteellinen lähestymistapa antaa minulle oikeuden ajatella näin. Kaikilla ihmisillä on DNA jonka perusteella heidät voi määritellä ihmisiksi. Miehen ja naisen välillä on kromosomin ero. Joihinkin synnynnäisiin sairauksiin liittyy myös kromosomin ero. Se on hyväksyttävää. Geenivirhe on myös hyväksyttävää, koska sille emme nykytietämyksen mukaan voi mitään.

Asenteita ei tarvitse hyväksyä. Ne muuttuvat ja niistä voi kasvaa pois.

• tieteellisestä
        Ardea_C kirjoitti:

Vastaan tähän siis.

Tieteellinen lähestymistapa antaa minulle oikeuden ajatella näin. Kaikilla ihmisillä on DNA jonka perusteella heidät voi määritellä ihmisiksi. Miehen ja naisen välillä on kromosomin ero. Joihinkin synnynnäisiin sairauksiin liittyy myös kromosomin ero. Se on hyväksyttävää. Geenivirhe on myös hyväksyttävää, koska sille emme nykytietämyksen mukaan voi mitään.

näkökulmasta katsottuna siis alkoholsimiin sairastuu vaikka ei joisi ollenkaan? Geenivirhe on vain hyväksyttävä, voi elämä, joopa joo. Sun lailla jos ajattelisi tieeteellisesti ihmiset niin aika paljon olisi asiat toisin. Alkoholsimille ei siis vaan voi mitään, koska se on geeneissä.

• alkoholismi on geeneissä
        tieteellisestä kirjoitti:

näkökulmasta katsottuna siis alkoholsimiin sairastuu vaikka ei joisi ollenkaan? Geenivirhe on vain hyväksyttävä, voi elämä, joopa joo. Sun lailla jos ajattelisi tieeteellisesti ihmiset niin aika paljon olisi asiat toisin. Alkoholsimille ei siis vaan voi mitään, koska se on geeneissä.

siksi ei pidä tehdä mitään. Onneksi tieteellisyys onkin jotain aivan muuta...

• se..

alkoholismi perityy geeneissä,
        ihan niinkuin muutkin sairaudet.
        Se on sitten toinen tarina tuleeko ihmisestä alkoholisti vai ei...

• sepäs
        Ardea_C kirjoitti:

Vastaan tähän siis.

on se.
        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo93995&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=

• Ardea_C

Ajatellaanpa vaihteeksi asenteita. Miltä teistä tuntuisi jos sanoisin että jokainen joka syö päivittäin enemmän kun kuluttaa on sairas. Tai jos sanoisin, että jokainen joka syö epäterveellisesti on sairas. Jokainen joka on ylipainoinen on sairas. Nimittäin ruokailutottumukset ja ruokavalio altistavat geenivirheen omaavat ihmiset taudeille joiden hoito vaatii jatkuvaa sairausvakuutuksen piiriin kuuluvaa lääkitystä ja me kaikki osallistumme näiden kustannusten maksuun.

Tämä on ilmeisesti yhtä hyväksyttävää kuin alkoholistien morkkaaminen. Ei ihmisen ole pakko juoda alkoholia, eikä ihmisen ole pakko syödä liikaa tai epäterveellisesti. Miksi hyysätä siis liikalihavia, verenpainetautisia tai muita vastaavia jos ei kerran hyysätä alkoholistejakaan.

Miksi alaikäinen saa ostaa epäterveellistä ruokaa, eihän alaikäinen saa ostaa alkoholiakaan. Miksi vanhemmat ruokkivat alaikäisiä lapsiaan epäterveellisellä ruualla, eiväthän he kaada alkoholiakaan lastensa suuhun.

Jos ihmiset ajattelisivat niin kuin tiede osoittaa tosiasiat me eläisimme aivan erilaisessa maailmassa ;)

• sanottuna
        Ardea_C kirjoitti:

Ajatellaanpa vaihteeksi asenteita. Miltä teistä tuntuisi jos sanoisin että jokainen joka syö päivittäin enemmän kun kuluttaa on sairas. Tai jos sanoisin, että jokainen joka syö epäterveellisesti on sairas. Jokainen joka on ylipainoinen on sairas. Nimittäin ruokailutottumukset ja ruokavalio altistavat geenivirheen omaavat ihmiset taudeille joiden hoito vaatii jatkuvaa sairausvakuutuksen piiriin kuuluvaa lääkitystä ja me kaikki osallistumme näiden kustannusten maksuun.

Tämä on ilmeisesti yhtä hyväksyttävää kuin alkoholistien morkkaaminen. Ei ihmisen ole pakko juoda alkoholia, eikä ihmisen ole pakko syödä liikaa tai epäterveellisesti. Miksi hyysätä siis liikalihavia, verenpainetautisia tai muita vastaavia jos ei kerran hyysätä alkoholistejakaan.

Miksi alaikäinen saa ostaa epäterveellistä ruokaa, eihän alaikäinen saa ostaa alkoholiakaan. Miksi vanhemmat ruokkivat alaikäisiä lapsiaan epäterveellisellä ruualla, eiväthän he kaada alkoholiakaan lastensa suuhun.

Jos ihmiset ajattelisivat niin kuin tiede osoittaa tosiasiat me eläisimme aivan erilaisessa maailmassa ;)

musta tuntuu kun sä sanot että "ajatellaanpa vaihteeksi" että kyllä kiitos, voitaisko ajatella. Aloittaen sinusta.

• näitä
        sanottuna kirjoitti:

musta tuntuu kun sä sanot että "ajatellaanpa vaihteeksi" että kyllä kiitos, voitaisko ajatella. Aloittaen sinusta.

besservissereitä sikiää ärsyttää ! jos mä oikeen veikkkasen niin tämmötet naiset on juur niitä jokka on suuna päänä porukois ja rakastaa omaa ääntä.

sanottuna kirjoitti:

Asenteistahan tässä on kysymys ei tosiasioista. Oikea ja väärä, hyvä ja paha, perustuvat tässä keskustelussa asenteisiin. Heikoilla jäillä ollaan siis. Tartuit kahteen sanaan, oliko loppu liian vaikeaa. Ymmärrän, se ei kuulosta hyvältä. Siksi en hyväksy asenteita, hyväksyn vain tosiasiat.

Kiitos että ajattelet minua. Mutta se on turhaa, ajattele laajemmin. Ajattele sinua, minua ja kaikkia muita.

Ilman ajattelua ei ole henkistä kehitystä. Toisaalta pysähtynyt tila on helpoin ratkaisu silloin kun ei halua, uskalla tai osaa ajatella … kehitys johtaa muutokseen ja muutos on uhka jos ei tule toimeen edes tässä ajassa ja maailmassa :)

• on sentään tietoa
        näitä kirjoitti:

besservissereitä sikiää ärsyttää ! jos mä oikeen veikkkasen niin tämmötet naiset on juur niitä jokka on suuna päänä porukois ja rakastaa omaa ääntä.

tällä kyseisellä yksilöllä on lähinnä disinformaatiota höystettynä valittujen palojen tollotieteellä.

• bs,
        ***** kirjoitti:

Asenteistahan tässä on kysymys ei tosiasioista. Oikea ja väärä, hyvä ja paha, perustuvat tässä keskustelussa asenteisiin. Heikoilla jäillä ollaan siis. Tartuit kahteen sanaan, oliko loppu liian vaikeaa. Ymmärrän, se ei kuulosta hyvältä. Siksi en hyväksy asenteita, hyväksyn vain tosiasiat.

Kiitos että ajattelet minua. Mutta se on turhaa, ajattele laajemmin. Ajattele sinua, minua ja kaikkia muita.

Ilman ajattelua ei ole henkistä kehitystä. Toisaalta pysähtynyt tila on helpoin ratkaisu silloin kun ei halua, uskalla tai osaa ajatella … kehitys johtaa muutokseen ja muutos on uhka jos ei tule toimeen edes tässä ajassa ja maailmassa :)

että jos susta toi on sitä ajattelua, mä saatan masentua. Ilman ajattelua ei ole henkistä kehitystä? Tää on tyyppillistä naismaista ajattelua ja pohdintaa, mä olen jo ajat sitten laskenut itseni ulos naispuolisista koska minusta naiset on tyhmiä. Lukuunottamatta pientä osaa naisista.

Naiset latelee turhanpäiväisä latteuksia ja lisäävät niihin vähän hymiötä ja jotain naurettavuuksia jostain epämääräisyyksistä kuten "pysähtynyt tila" jne. Sitten nää naiset on omasta mielestään oikeen ajatelleet pohtineet ja kaiken tänkin mitä tässä muutama ihminen sanoo tieteen ja ties minkä näkökulmasta on tiivistettynä http://www.youtube.com/watch?v=okd3hLlvvLw

• ehekei sentäs perustarve,
        alkoholismia kirjoitti:

lesbouteen?

mutku helpottaa oloa ja rentouttaa elikä tuo kaikki perustarpeet esile. Täytyyhän ne perustarpeet selvittää tai jostain löytää, eikö?

• juoppoja
        ehekei sentäs perustarve, kirjoitti:

mutku helpottaa oloa ja rentouttaa elikä tuo kaikki perustarpeet esile. Täytyyhän ne perustarpeet selvittää tai jostain löytää, eikö?

juoppoja olemme koska olemme suomalaisia. Alkoholisteja emme ole koska ne haluavat lopettaa, me emme!

• taas sitä
        ehekei sentäs perustarve, kirjoitti:

pohdintaa ja ajattelua. Kun oikeen nyt pohditaan niin tuoko se alkoholi rentoutumisen ja helpotuksen ja nekö on perustarpeet? Hyvä naiset, jatketaan samaan malliin, tää tekee hyvää tää pohdiskelu. Kohta joku kekkaa että alkoholi tuo perustarpeiden, rentoutumisen ja helpotuksen lisäksi myös iloa, ja sehän on kanssa tärkeää eikö olekkin, ilo. Kuuluuko sekin perustarpeisiin?

Joten kun oikein me naisissa tätäkin isoa asiaa mietitiin ja pohdittiin niin lopputulos on että kandeehan sitä vähän juoda. Näin, näin on käsitelty aihe alkoholismi ja sen aiheuttamat reaktiot tällä palstalla. Eikö?

• on niin jotenki
        juoppoja kirjoitti:

juoppoja olemme koska olemme suomalaisia. Alkoholisteja emme ole koska ne haluavat lopettaa, me emme!

ihanii ja lutusii, että ollaan ku jossain keharimaassa kehariaikaan ja oikeen huudetaan kuinka ihanaa on kun osaa juoda viinaa ja ei kyllä lopeteta kun se on niin hauskaa se viina. Ollaan rempseitä ja juodaaan viinaa, viinaa ilman ilokin on perseestä. On se vaan eri homma huoda viinaa ja viina on niin hyvä juttu että ja jos ei juo niin se on varmaan hullu. Kyllä viinaa täytyy saada. Kaikki t-paidat missä lukee viinafraaseja on myös niin ihania.

Viina on junteille, juoppous ei ole hurraamisen aihe, siitä kai koitetaan vääntää vitsiä että olisi reteetä olla juoppo.

bs, kirjoitti:

että jos susta toi on sitä ajattelua, mä saatan masentua. Ilman ajattelua ei ole henkistä kehitystä? Tää on tyyppillistä naismaista ajattelua ja pohdintaa, mä olen jo ajat sitten laskenut itseni ulos naispuolisista koska minusta naiset on tyhmiä. Lukuunottamatta pientä osaa naisista.

Naiset latelee turhanpäiväisä latteuksia ja lisäävät niihin vähän hymiötä ja jotain naurettavuuksia jostain epämääräisyyksistä kuten "pysähtynyt tila" jne. Sitten nää naiset on omasta mielestään oikeen ajatelleet pohtineet ja kaiken tänkin mitä tässä muutama ihminen sanoo tieteen ja ties minkä näkökulmasta on tiivistettynä http://www.youtube.com/watch?v=okd3hLlvvLw

Minä pidän naisten tavasta ajatella ja pohtia. Erityisesti pidän naisten tavasta tehdä asioita ja hymiöiden sijaan puheessaan hymähdellä ja naurahtaa lauseen perään.

Kyllä tämä linkki Lennonin kuvitelmat voittaa:

http://www.youtube.com/watch?v=43DuLcBFxoY&feature=channel

• yhden
        näitä kirjoitti:

joka rakastaa omaa ääntään. on tällainen "viiden pennin psykologi". suuret puheet, mutta se miten kuitenkin elää omaa elämäänsä... puuttuu esim. toisten tupakointiin, mutta itse vetää viinaa niin ettei tajunta toimi.

• kuule jo
        on niin jotenki kirjoitti:

ihanii ja lutusii, että ollaan ku jossain keharimaassa kehariaikaan ja oikeen huudetaan kuinka ihanaa on kun osaa juoda viinaa ja ei kyllä lopeteta kun se on niin hauskaa se viina. Ollaan rempseitä ja juodaaan viinaa, viinaa ilman ilokin on perseestä. On se vaan eri homma huoda viinaa ja viina on niin hyvä juttu että ja jos ei juo niin se on varmaan hullu. Kyllä viinaa täytyy saada. Kaikki t-paidat missä lukee viinafraaseja on myös niin ihania.

Viina on junteille, juoppous ei ole hurraamisen aihe, siitä kai koitetaan vääntää vitsiä että olisi reteetä olla juoppo.

tikkukirjaimet viestistäsi.

• joojajuu

"Jos suomalainen lesbo käyttää alkoholia ja kirjoittaa, antaako se oikeuden arvostella, tuomita tai jopa sulkea hänet yhteisön ulkopuolelle?"

Ei kai alkoholinkäyttäjiä voida sulkea yhteisömme ulkopuolelle, koska käyttäjiä on paljon. Pikemminkin ne, jotka eivät käytä, suljetaan ulkopuolelle.

Liiallinen alkoholin käyttö on turhaa, terveydelle vaarallista ja sosiaalista käytöstä tuhoavaa. Viinasta kannattaisi yrittää päästä eroon ja aloittaa oikea elämä!

Viinasta olen kanssasi täysin samaa mieltä. Spiritus fortus sopii puhdistusaineeksi ulkoisesti käytettynä.

Mutta mitä sanoisit jos ... käyn kellarissa tänään. Tuon Tawnyn lämpiämään. Huomenna avaan pullon tuulettumaan. Sopisiko torstai-iltana kello 18 illallinen pitkän kaavan mukaan. Nautitaan siitä mitä silmä ei näe, ei korva kuule.

• joojajuu
        ***** kirjoitti:

Viinasta olen kanssasi täysin samaa mieltä. Spiritus fortus sopii puhdistusaineeksi ulkoisesti käytettynä.

Mutta mitä sanoisit jos ... käyn kellarissa tänään. Tuon Tawnyn lämpiämään. Huomenna avaan pullon tuulettumaan. Sopisiko torstai-iltana kello 18 illallinen pitkän kaavan mukaan. Nautitaan siitä mitä silmä ei näe, ei korva kuule.

..:)

• joojajuu

Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      438
      2507
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      14
      2320
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      252
      1465
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1129
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      62
      1046
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      413
      1022
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      153
      905
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      898
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      859
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      845
    Aihe