Keliakia Geenitesti!

Keliakia -geenit!

Itselläni oli vatsa sekaisin melkein kymmennen vuotta. Todettiin laktoosi-intoleranssi. Jätin laktoosin pois, mutta vatsa aivan kuralla aamusta-iltaan. Lääkärit sanoivat, että vaivat jatkuvat koska vatsan rauhouttuminen voi viedä puolikin vuotta... Vessassa juostiin reilusti toistakymmentä kertaa päivässä. Täysin sietämätön tilanne. Keliakiaveritesti näytti, että ei minulla sitä ole. Kun siirryin gluteenittomaan ruokavalioon, oireet loppuivat lähes samantien. Minulle tehtiin verikokeella jokunlainen geenitesti, jossa minut rajattiin keliaakikkogeenit omaavaksi henkilöksi (se on harvinaisempi testi, johon minut osasi ohjata vain erikoislääkäri...). Jos ei ole kyseinen geeniryhmä, ei voi olla keliakiaa. Suosittelen käymään jos on toivo aivan lopussa! Siihen kuuluu muistaakseni 10-15 % suomalaisista. Minulle tehtiin lopulta Keliakia -analyysi tällä perusteella oireet.

5

1715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hetkinen?

Sait diagnoosin sillä perusteella että sinulla on keliaakikkogeeni? Ei se geeni tarkoita sitä että on keliakia, diagnoosi voidaan tehdä vain koepalasta. Ja koepala ei anna oikeaa vastausta jos on jo gluteenittomalla ruokavaliolla, kuten sanot olleesi. Tämä ei nyt oikeasti täsmää!

• Väärin päin

Kirjoitit " Siihen kuuluu muistaakseni 10-15 % suomalaisista."
      Oikea prosentti on päinvastainen 10 - 15 % suomalaisista ei omaa tätä geeniä.

• Pakko saada selvyys

Mikä on geenitestin virallinen tutkimusnimi? Itsellä oireet, kaikki kunnossa, keliakiatesti negatiivinen. Keliakiaruokavalio rauhoitti oireet, jotka palasivat kun yritin pikkuhiljaa siedättää. Haluaisin tuon geenitestin ennenkuin olen valmis letkuhommiin eli gastroskopiaan.
      Saako geenitestin otettua tk:ssa vai onko mentävä erikoislääkäriin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sille jollekin, tunnistat kyllä

Etkö kuitenkin huomannut, kuinka välitän ja olen hyvä sinua kohtaan? Se, että olet itse kuin mikäkin omahyväinen, ainakin tässä leikissämme, miten sin
      Ikävä
      318
      2504
    2. Tupoksen koulun oppilaan putoaminen - onnettomuus?

Kalevassa aamulla uutinen yläkoululaisen putoamisesta koulutiloissa Tupoksella. Rehtori ei avaa asian taustoja - miten tämä on voinut olla mahdollista
      Oulu
      31
      2137
    3. Asbergerihmiset

Tuossa ehkä olen törmännyt livenä Asberger-ihmiseen ja kuullut nyt parilta naiselta, että millainen on mahdollinen asberger-oireyhtymää kärsivän ihmis
      Sinkut
      217
      843
    4. Kerrotaanko maailmalle oikeasti Venäjän ja Ukrainan sodan syistä

Vaikka kuinka yritän olla kartalla edes vähän niin silti on koko ajan pimenossa se syy, miksi Venäjä hyökkää Ukrainaan.. Ei tätä kerrota uutisissa. K
      Maailman menoa
      315
      764
    5. Eräälle joka varmasti tietää keneltä.

Kaipaan sinua. Tiedät kuka.
      Ikävä
      41
      743
    6. Jasminilla uuis kulta

personal trainer ja elämä hymyilee. https://www.seiska.fi/Kotimaa/Jasmin-Mantyla-ero-ja-uusi-rakas/1182613?undefined
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      694
    7. Mitä eläintä kaivattusi

muistuttaa? 💬
      Ikävä
      44
      658
    Aihe