Keliakia Geenitesti!

Keliakia -geenit!

Itselläni oli vatsa sekaisin melkein kymmennen vuotta. Todettiin laktoosi-intoleranssi. Jätin laktoosin pois, mutta vatsa aivan kuralla aamusta-iltaan. Lääkärit sanoivat, että vaivat jatkuvat koska vatsan rauhouttuminen voi viedä puolikin vuotta... Vessassa juostiin reilusti toistakymmentä kertaa päivässä. Täysin sietämätön tilanne. Keliakiaveritesti näytti, että ei minulla sitä ole. Kun siirryin gluteenittomaan ruokavalioon, oireet loppuivat lähes samantien. Minulle tehtiin verikokeella jokunlainen geenitesti, jossa minut rajattiin keliaakikkogeenit omaavaksi henkilöksi (se on harvinaisempi testi, johon minut osasi ohjata vain erikoislääkäri...). Jos ei ole kyseinen geeniryhmä, ei voi olla keliakiaa. Suosittelen käymään jos on toivo aivan lopussa! Siihen kuuluu muistaakseni 10-15 % suomalaisista. Minulle tehtiin lopulta Keliakia -analyysi tällä perusteella oireet.

5

1859

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hetkinen?

Sait diagnoosin sillä perusteella että sinulla on keliaakikkogeeni? Ei se geeni tarkoita sitä että on keliakia, diagnoosi voidaan tehdä vain koepalasta. Ja koepala ei anna oikeaa vastausta jos on jo gluteenittomalla ruokavaliolla, kuten sanot olleesi. Tämä ei nyt oikeasti täsmää!

• Väärin päin

Kirjoitit " Siihen kuuluu muistaakseni 10-15 % suomalaisista."
      Oikea prosentti on päinvastainen 10 - 15 % suomalaisista ei omaa tätä geeniä.

• Pakko saada selvyys

Mikä on geenitestin virallinen tutkimusnimi? Itsellä oireet, kaikki kunnossa, keliakiatesti negatiivinen. Keliakiaruokavalio rauhoitti oireet, jotka palasivat kun yritin pikkuhiljaa siedättää. Haluaisin tuon geenitestin ennenkuin olen valmis letkuhommiin eli gastroskopiaan.
      Saako geenitestin otettua tk:ssa vai onko mentävä erikoislääkäriin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 521
      7870
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      232
      2712
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2601
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      163
      1979
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      119
      1835
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1626
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1376
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      76
      1203
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1188
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1165
    Aihe