Keliakia Geenitesti!

Keliakia -geenit!

Itselläni oli vatsa sekaisin melkein kymmennen vuotta. Todettiin laktoosi-intoleranssi. Jätin laktoosin pois, mutta vatsa aivan kuralla aamusta-iltaan. Lääkärit sanoivat, että vaivat jatkuvat koska vatsan rauhouttuminen voi viedä puolikin vuotta... Vessassa juostiin reilusti toistakymmentä kertaa päivässä. Täysin sietämätön tilanne. Keliakiaveritesti näytti, että ei minulla sitä ole. Kun siirryin gluteenittomaan ruokavalioon, oireet loppuivat lähes samantien. Minulle tehtiin verikokeella jokunlainen geenitesti, jossa minut rajattiin keliaakikkogeenit omaavaksi henkilöksi (se on harvinaisempi testi, johon minut osasi ohjata vain erikoislääkäri...). Jos ei ole kyseinen geeniryhmä, ei voi olla keliakiaa. Suosittelen käymään jos on toivo aivan lopussa! Siihen kuuluu muistaakseni 10-15 % suomalaisista. Minulle tehtiin lopulta Keliakia -analyysi tällä perusteella oireet.

5

2124

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hetkinen?

Sait diagnoosin sillä perusteella että sinulla on keliaakikkogeeni? Ei se geeni tarkoita sitä että on keliakia, diagnoosi voidaan tehdä vain koepalasta. Ja koepala ei anna oikeaa vastausta jos on jo gluteenittomalla ruokavaliolla, kuten sanot olleesi. Tämä ei nyt oikeasti täsmää!

• Väärin päin

Kirjoitit " Siihen kuuluu muistaakseni 10-15 % suomalaisista."
      Oikea prosentti on päinvastainen 10 - 15 % suomalaisista ei omaa tätä geeniä.

• Pakko saada selvyys

Mikä on geenitestin virallinen tutkimusnimi? Itsellä oireet, kaikki kunnossa, keliakiatesti negatiivinen. Keliakiaruokavalio rauhoitti oireet, jotka palasivat kun yritin pikkuhiljaa siedättää. Haluaisin tuon geenitestin ennenkuin olen valmis letkuhommiin eli gastroskopiaan.
      Saako geenitestin otettua tk:ssa vai onko mentävä erikoislääkäriin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      100
      687
    2. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      675
    3. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      609
    4. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      16
      588
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      547
    6. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      516
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      515
    8. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      49
      511
    9. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63
      491
    10. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      68