Olen aikaisemin tehnyt joskus puhteena pari pienempää soituvenettä ja muutenkin puutyöt kiinnostaa ja jotakin hieman osaankin...
Nyt on iskenyt kanoottikuume (avokanootti nimenomaan!) ja sellainen olisi saatava. Mutta koska puutyöt on harrastus niin tuntuu että olisi synti ostaa, joten itse sellainen on sitten tehtävä.
Nyt tiedustelenkine ttä onko ns. rimakanootin suomenkielisäö teko-ohjeita tai 'stitch and glue' menetelmän suomenkielisiä ohjeita olemassa netissä? Tai muualla?
Jos ei ole, niin muunkieliseetkin käyvät. Olisin kiinnostunut saamaan tietoa myös piirustuksista ja eri malleista ja vaihtoehdoista.
Rima/komposiitti kanootti
2
2369
Vastaukset
- AeroR
Terve,
ohjeita ja blogeja löytyy netistä useitakin suomenkielellä, emglanniksi vaikka kuinka paljon.
Suomeksi on julkaistu yksi rima/epoksi kanootin teko-ohje kirja, tekijä oli muistaakseni Hovikanootti.
Laita sähkopostis näytille niin lähetän tietoo.
AeroR - tapaa tehdä
kanootti. Rimakanootti tehdään ohuista pontatuista rimoista ja päällystetään lasikuitukankaalla ja epoksiharsilla molemmin puolin. Tämä tekniikka on nimeltää "strip canoe".
Toinen tekniikka on tuo mainitsemasi "stitch and glue", jossa kanootti kootaan vanerilevyistä ompelemalla ne esim. kuparilangalla yhteen. Tämä kokonaisuus sitten päällystetään epoksilla.
Ero lahinnä siinä, että tuon edellisen saa pyöreämmän muotoiseksi, kun taas jälkimmäinen on helpompi tehdä.
Itse olen tehnyt yhden rimakajakin (1. menetelmä) ja aikaa meni noin 300 tuntia, mutta hyvä ja hieno retkikajakki tuli.
Kirjastossa olen nähnyt useammankin (englanninkielisen) kirjan, jossa on erittäin hyvä kuvitus, joten noista selviää huonommallakin kielitaidolla.
Tuossa yksi hyvä linkki rimatekniikasta:
http://www.kajakki.net/kaapa.php
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst15311028Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i474275Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58654002Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat1953653PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija1013476Valtavasti suomalaisia asunnottomina, mutta ei yhtään somalia
tai muuta kehitysmaalaista. Mites tässä näin kävi? Tiedän hyvin, että esim. somaleita lentää ulos mm. Hekan asunnoista,1013330Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.731980Maajussi-Ville herättää kysymyksiä - Etsiikö oikeasti rakkautta vai mainostaako oliiviöljyä?
Mitä mieltä olet: etsiikö Ville rakkautta vai mainostaako oliiviöljyään? Maajussille morsian -ohjelmassa yksi maajusseis161295Kovia syytöksiä Stefan Thermaninsta.
Jättänyt taas maksamatta kohuliikemies, hupparit ja muita ostamiaan tavaroita. On soiteltu liikkeestä ja Stefan iskenyt155998Totuuspuolueen johtaja Jaana "prinsessa Leia" Kavonius on vangittu
Kavonius määrättiin jo keväällä 2024 poissaolevana vangittavaksi todennäköisin syin epäiltynä 13 vainoamisesta ja 24 kun269947