neurofibromatoosi

nf1 sairastava tyttö

hei


OLen 17 vuotias tyttö ja mulla on todettu nf1 ihan vauvana olisko ollu 3kk ja 3.5kk poistetu silmä.

Ja nyt mulla on vaivannu muutamat neurofibroomat useita kuukauksia ja olen menossa ihotautilääkäril keskiviikkona. Nyt kyseilisinkin että miten teiltä on poistettu näitä kyseisiää patteja kauanko olette ollu leikkausken jälkeen sairaalas kauanko on ollu liikuntakielto ja kauanko haavat on kestäny parantua ?

Olisin iki kiitollinen kaikille jotka vastaisi ja kertoisi omia kokemuksia koska en muista niist leikkauksista mitä mulle on tehty ku ne tehtiin niin pienenä.

17

2332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olliiiiiiiiii

      Hei. Itse oon 22.v jätkä ja nf1 todettu 15-tuotiaana. Meinaatko ihon päällisiä patteja vai sen alla olevia? Kummankaan poisto ei ole kummoista, tehdään ihan päiväkirurgiassa ja paikallispuudutuksessa eli ei nukutus tai mitään sellaista, eli ei mitään liikuntakieltoo oo ollu ainakaan mulla. Kirjotte :)

      • saman...

        ...ongelman nf:N kanssa... :/
        itse en vielä ole lääkärille uskaltautunut, mutta muutamat patit, ja niiden alut häiritsevät.
        Olen ajatellut leikkauttaa niitä pois, montako pattia voi kerralla poistaa? ja eihän keho ala villiintyä ja tuottaa uusia patteja nopeampaa, jos niitä leikkaa?
        Kuinka onnistuu pattien poisto kasvoista?
        Arvet eivät haittaa, ja ne saa aina pois.
        Nyt mun pitääs vaan kerätä rohkeutta ja mennä lääkäriin.
        Sitten vain yksitellen niitä pois, sitämukaa kun niitä tulee.
        En halua näyttää samalta kuin mitä olen kuvissa nähnyt.
        Itselle tämä on erittäin raskas asia, miten sinä aloittaja ja sinä ollllliiiii olette tähän sairauteen suhtautuneet?
        Entäs mahdolliset tyttö/poikaystävät?


      • teille...

        Voiko sairaus mahdollisesti pahentua siitä kuin mitä se oli silloin kun synnyin?
        Voiko myöhemmällä iällä alkaa tulemaan erilaisia sairauteen liittyviä vaivoja?
        (niin, jos nyt ei niitä patteja lasketa)


      • kysymyksiä
        teille... kirjoitti:

        Voiko sairaus mahdollisesti pahentua siitä kuin mitä se oli silloin kun synnyin?
        Voiko myöhemmällä iällä alkaa tulemaan erilaisia sairauteen liittyviä vaivoja?
        (niin, jos nyt ei niitä patteja lasketa)

        paljonko pattien poistaminen maksaa?


      • olliii!!
        kysymyksiä kirjoitti:

        paljonko pattien poistaminen maksaa?

        Tuohon ekaan kysymykseen on vaikea vastat, koska kaikki tapaukset ovat yksilölisiä ja siihen kuinka paljon pattien poisto maksaa, niin olen itse käynyt kääkrissä poistattamassa ihon päällisi patteja ja ihan norm. hoitomaksu eli 12 euroo/käynti tai jotain.


      • Nituu
        olliii!! kirjoitti:

        Tuohon ekaan kysymykseen on vaikea vastat, koska kaikki tapaukset ovat yksilölisiä ja siihen kuinka paljon pattien poisto maksaa, niin olen itse käynyt kääkrissä poistattamassa ihon päällisi patteja ja ihan norm. hoitomaksu eli 12 euroo/käynti tai jotain.

        Olen itse 19v tyttö, ja sairastan myös neurofibromatoosia.. Minulta poistettiin viime kesänä muutama neurofibrooma, mutta arvet jäivät. Ne kuitenkin haalistuvat ajan myötä. Haluaisin pian mennä uudestaan leikkauttamaan muutaman lisää.. Vihaan tätä sairautta, vaikka muita oireita ei oikeastaan ole kuin tämä kosmeettinen puoli.. Ihanaa kuulla muistakin nuorista! :) Muille on melko turhauttavaa puhua tästä nf:stä, kun eivät oikein ymmärrä koko tautia..


      • Pelokas tyttö....
        Nituu kirjoitti:

        Olen itse 19v tyttö, ja sairastan myös neurofibromatoosia.. Minulta poistettiin viime kesänä muutama neurofibrooma, mutta arvet jäivät. Ne kuitenkin haalistuvat ajan myötä. Haluaisin pian mennä uudestaan leikkauttamaan muutaman lisää.. Vihaan tätä sairautta, vaikka muita oireita ei oikeastaan ole kuin tämä kosmeettinen puoli.. Ihanaa kuulla muistakin nuorista! :) Muille on melko turhauttavaa puhua tästä nf:stä, kun eivät oikein ymmärrä koko tautia..

        Heippa! Ihanaa kuulla todellakin että on muitakin kohtalotovereita. :) Minuakin pelottaa ja ahdistaa tämä sairaus, ja antaisin vaikka toisen käteni jos se lähtisi pois minusta. Minunkin pitäisi mennä ja poistattaa muutamia jo iholle ilmestyneitä patteja. Miten olet ajatellut menetellä pattien kanssa? Minä olen ajatellut niin, että kun niitä ilmaantuu, poistelen niitä vähän kerrallaan, en todellakaan kestä jos joudun olemaan sen näköinen kuin netistä katsomistani kuvista.... :/ Mitäs mieltä sinä olet, ja toivottavasti käyt lukemassa tätä. :)


      • sinulle Nituu
        Nituu kirjoitti:

        Olen itse 19v tyttö, ja sairastan myös neurofibromatoosia.. Minulta poistettiin viime kesänä muutama neurofibrooma, mutta arvet jäivät. Ne kuitenkin haalistuvat ajan myötä. Haluaisin pian mennä uudestaan leikkauttamaan muutaman lisää.. Vihaan tätä sairautta, vaikka muita oireita ei oikeastaan ole kuin tämä kosmeettinen puoli.. Ihanaa kuulla muistakin nuorista! :) Muille on melko turhauttavaa puhua tästä nf:stä, kun eivät oikein ymmärrä koko tautia..

        Ymmärsin jostakin noista viesteistä, että kaikkia patteja ei edes poisteta? ja jos asia on niin, kysyn vain miksi? Minä en ole uskaltautunut vielä lääkärille, ja haluaisin tosiaankin kaikista pateista eroon.... Muita vaihtoehtoja ei ole... Toivottvasti osaat (tai jokin muu osaa) vastata tähän kysymykseeni, että saisin mielenrauhan. Poistellaanhan luomiakin, miksi siis ei voitaisi poistaa selkeää kosmeettista haittaa aiheuttavia patteja? Saahan naiset silikoonia rintoihinsa ja botoxia naamaansa.... Pelokas tyttö 20v


      • Nituu
        sinulle Nituu kirjoitti:

        Ymmärsin jostakin noista viesteistä, että kaikkia patteja ei edes poisteta? ja jos asia on niin, kysyn vain miksi? Minä en ole uskaltautunut vielä lääkärille, ja haluaisin tosiaankin kaikista pateista eroon.... Muita vaihtoehtoja ei ole... Toivottvasti osaat (tai jokin muu osaa) vastata tähän kysymykseeni, että saisin mielenrauhan. Poistellaanhan luomiakin, miksi siis ei voitaisi poistaa selkeää kosmeettista haittaa aiheuttavia patteja? Saahan naiset silikoonia rintoihinsa ja botoxia naamaansa.... Pelokas tyttö 20v

        Kaikkia patteja ei siis vältämättä poisteta. Osaa ei pystytä, tai katsota tarpeelliseksi poistaa. Jotta saa lähetteen päiväkirurgiaan (missä toimenpiteet yleensä tehdään) on pattien jollain tavalla "haitattava" normaalia elämää. Itse kuitenkin olen miettinyt yksityistä lääkäriä, plastiikkakirurgiaa. (kun vain rahaa on joskus tarpeeksi) Raivostuttavaa. Yleensä kuitenkin "keksin" ihan perusteltavissa olevia syitä pattieni poistoon. Arvet harmittavat, viime leikkauksesta jäi melko selvät sellaiset.. En halua udella, mutta kuinka näkyviä/kuinka paljon näitä neurofibroomia teillä on? Entä onko sairaudesta ollut teille haittaa ihmissuhteissa/seurustelusa? Olen normaalisti melko vahva ihminen, mutta tämä sairaus syö silti itsetuntoani. Vihaan ulkonäköäni, vaikka sairaus ei päälle päin näykään...


      • siiis
        Nituu kirjoitti:

        Kaikkia patteja ei siis vältämättä poisteta. Osaa ei pystytä, tai katsota tarpeelliseksi poistaa. Jotta saa lähetteen päiväkirurgiaan (missä toimenpiteet yleensä tehdään) on pattien jollain tavalla "haitattava" normaalia elämää. Itse kuitenkin olen miettinyt yksityistä lääkäriä, plastiikkakirurgiaa. (kun vain rahaa on joskus tarpeeksi) Raivostuttavaa. Yleensä kuitenkin "keksin" ihan perusteltavissa olevia syitä pattieni poistoon. Arvet harmittavat, viime leikkauksesta jäi melko selvät sellaiset.. En halua udella, mutta kuinka näkyviä/kuinka paljon näitä neurofibroomia teillä on? Entä onko sairaudesta ollut teille haittaa ihmissuhteissa/seurustelusa? Olen normaalisti melko vahva ihminen, mutta tämä sairaus syö silti itsetuntoani. Vihaan ulkonäköäni, vaikka sairaus ei päälle päin näykään...

        tarkoitan ettei sairautta normaalisti vaatteet päällä voi todeta. Kuitenkin kesät harmittavat.. En mielelläni kulje bikineissä ja näyttele rumaa vartaloani..


      • Pelokas tyttö 20
        Nituu kirjoitti:

        Kaikkia patteja ei siis vältämättä poisteta. Osaa ei pystytä, tai katsota tarpeelliseksi poistaa. Jotta saa lähetteen päiväkirurgiaan (missä toimenpiteet yleensä tehdään) on pattien jollain tavalla "haitattava" normaalia elämää. Itse kuitenkin olen miettinyt yksityistä lääkäriä, plastiikkakirurgiaa. (kun vain rahaa on joskus tarpeeksi) Raivostuttavaa. Yleensä kuitenkin "keksin" ihan perusteltavissa olevia syitä pattieni poistoon. Arvet harmittavat, viime leikkauksesta jäi melko selvät sellaiset.. En halua udella, mutta kuinka näkyviä/kuinka paljon näitä neurofibroomia teillä on? Entä onko sairaudesta ollut teille haittaa ihmissuhteissa/seurustelusa? Olen normaalisti melko vahva ihminen, mutta tämä sairaus syö silti itsetuntoani. Vihaan ulkonäköäni, vaikka sairaus ei päälle päin näykään...

        Itsellä on varmaankin noin yli toistakymmentä pattia keskivartalossani/toisessa reidessä (siis yhteensä) tai siis niiden alkuja. Kasvoissa on muutama kohouma, mutta ne ei ole vielä selvästi havaittavia. Ukkoni hyväksyy asian, eikä me sitä asiaa sen kummemmin puida. Olen sanonut että kaikki aion poistattaa, ja maksoi sitten mitä maksoi, kunhan vain pääsen niistä eroon... Onkohan mielenterveyden syyt riittäviä siihen, jos haluan pattia poistaa, mutta niistä ei muuten olisi mitään haittaa? Ne aiheuttaa mulle ainakin masennusta, unettomuutta, itsetuhoisuutta yms. Olisikohan nuo esimerkiksi riittävän hyvä syy siihen että todella haluan ne pois. KYSYMYS! Miten niin kaikkia ei voida poistaa? Mikä on siihen syy? Kaikki on mulle vielä niin uutta kun en oo uskaltanu lääkärille mennä. Kiitos jos joku viitsii vastata....


      • KYSYMYS!
        Pelokas tyttö 20 kirjoitti:

        Itsellä on varmaankin noin yli toistakymmentä pattia keskivartalossani/toisessa reidessä (siis yhteensä) tai siis niiden alkuja. Kasvoissa on muutama kohouma, mutta ne ei ole vielä selvästi havaittavia. Ukkoni hyväksyy asian, eikä me sitä asiaa sen kummemmin puida. Olen sanonut että kaikki aion poistattaa, ja maksoi sitten mitä maksoi, kunhan vain pääsen niistä eroon... Onkohan mielenterveyden syyt riittäviä siihen, jos haluan pattia poistaa, mutta niistä ei muuten olisi mitään haittaa? Ne aiheuttaa mulle ainakin masennusta, unettomuutta, itsetuhoisuutta yms. Olisikohan nuo esimerkiksi riittävän hyvä syy siihen että todella haluan ne pois. KYSYMYS! Miten niin kaikkia ei voida poistaa? Mikä on siihen syy? Kaikki on mulle vielä niin uutta kun en oo uskaltanu lääkärille mennä. Kiitos jos joku viitsii vastata....

        Minkälaisiin syihin olet vedonnut, että olet saanut lähetteen? Itsellä selässä pieni patti, joka inhottavasti hinkkaa rintaliivien kohdalta, olisiko se riittävän hyvä syy poistaa ainakin se yksi patti?


      • Nituu
        KYSYMYS! kirjoitti:

        Minkälaisiin syihin olet vedonnut, että olet saanut lähetteen? Itsellä selässä pieni patti, joka inhottavasti hinkkaa rintaliivien kohdalta, olisiko se riittävän hyvä syy poistaa ainakin se yksi patti?

        Patteja ei voida poistaa, jos ne ovat "vaikeissa" paikoissa.. Ne voivat olla siten kiinnittyneinä hermoihin, että niiden poistaminen vain villiintyisi. Suurimman osan kuitenkin pystyy poistamaan, jos on kyse yksittäisitä pateista.. (Ainakin yksityisellä) Se, että neurofibrooma hankaa rintsikoihin on ihan pätevä syy. Ehkä liioittelin, mutta en nyt ihan utopisia selityksiä ole keksinyt kasvainten poistoon. Kerron että ne kutittavat (joka on totta ainakin omalla kohdallani) ja osa on myös kipeitä. (Onko teillä?) Ihan todellisia syitä kaikki ovat olleet. Epäilen kuitenkin että lääkärit eivät ota minua niin vakavasti tämä sairauden kanssa kuin tahtoisin. Ja se on turhauttavaa! Minulta on siis vain kerran poistettu neurofibroomia, mutta sillä kerralla niitä poistettiin 5kpl jos oikein muistan. Sairaus ja sen seurauksena aiheutuvat iho-ongelmat aiheuttavat minullekin masennusta ja toisinaan jopa itsetuhoisuutta. Enimmäkseen kuitenkin itseinhoa. Pidän jo tätä tarpeeksi suurena "tekosyynä" pattien poistoon, mutta tiedä sitten mitä lääkärit ajattelevat... He eivät ajattele henkistä kärsimystä tarpeeksi suurena haittana verrattuna fyysisiin sairauden aiheuttamiin ongelmiin. En tiedä miten lääkäreille pitäisi selittää kuinka vaikeata tämän sairauden kanssa on elää! Tiedä, että on olemassa pahempiakin sairauksia.. Tiedän, että olen onnekas että nf1 on minulla vain lievänä enkä ole "kärsinyt" oppimisvaikeuksista, yms sairauteen sisältyvistä oireista. Ulkonäkö on itselleni niin suuri asia, etten tiedä miten pystyn ikinä hyväksymään itseni tällaisena. En tunne montaa neurofibromatoosia sairastavaa, joten helpottavaa puhua "kohtalontovereille"! :) Oletteko muuten tavanneet/s-postailleet muille nf1- sairastaville?


      • taas.....
        Nituu kirjoitti:

        Patteja ei voida poistaa, jos ne ovat "vaikeissa" paikoissa.. Ne voivat olla siten kiinnittyneinä hermoihin, että niiden poistaminen vain villiintyisi. Suurimman osan kuitenkin pystyy poistamaan, jos on kyse yksittäisitä pateista.. (Ainakin yksityisellä) Se, että neurofibrooma hankaa rintsikoihin on ihan pätevä syy. Ehkä liioittelin, mutta en nyt ihan utopisia selityksiä ole keksinyt kasvainten poistoon. Kerron että ne kutittavat (joka on totta ainakin omalla kohdallani) ja osa on myös kipeitä. (Onko teillä?) Ihan todellisia syitä kaikki ovat olleet. Epäilen kuitenkin että lääkärit eivät ota minua niin vakavasti tämä sairauden kanssa kuin tahtoisin. Ja se on turhauttavaa! Minulta on siis vain kerran poistettu neurofibroomia, mutta sillä kerralla niitä poistettiin 5kpl jos oikein muistan. Sairaus ja sen seurauksena aiheutuvat iho-ongelmat aiheuttavat minullekin masennusta ja toisinaan jopa itsetuhoisuutta. Enimmäkseen kuitenkin itseinhoa. Pidän jo tätä tarpeeksi suurena "tekosyynä" pattien poistoon, mutta tiedä sitten mitä lääkärit ajattelevat... He eivät ajattele henkistä kärsimystä tarpeeksi suurena haittana verrattuna fyysisiin sairauden aiheuttamiin ongelmiin. En tiedä miten lääkäreille pitäisi selittää kuinka vaikeata tämän sairauden kanssa on elää! Tiedä, että on olemassa pahempiakin sairauksia.. Tiedän, että olen onnekas että nf1 on minulla vain lievänä enkä ole "kärsinyt" oppimisvaikeuksista, yms sairauteen sisältyvistä oireista. Ulkonäkö on itselleni niin suuri asia, etten tiedä miten pystyn ikinä hyväksymään itseni tällaisena. En tunne montaa neurofibromatoosia sairastavaa, joten helpottavaa puhua "kohtalontovereille"! :) Oletteko muuten tavanneet/s-postailleet muille nf1- sairastaville?

        Olen kuullut että hermoihin kasvaneet fibroomat saataisiin poistettua sähköttämällä? ja tuota villiintymistä olen pelännytkin... Voiko se villiintyminen siis tapahtua koko kehossa? vaiko vain sillä alueella missä patti on? Aiheesta on toinenkin viestiketju, "kysymyksiä nf:1sestä" siinä eräs äiti kertoo että hänellä kasvaa hermoihin nuo patit, ja niitä voi poistaa "sähköttämällä"... Pelokas tyttö 20v


      • nitulle!
        Nituu kirjoitti:

        Patteja ei voida poistaa, jos ne ovat "vaikeissa" paikoissa.. Ne voivat olla siten kiinnittyneinä hermoihin, että niiden poistaminen vain villiintyisi. Suurimman osan kuitenkin pystyy poistamaan, jos on kyse yksittäisitä pateista.. (Ainakin yksityisellä) Se, että neurofibrooma hankaa rintsikoihin on ihan pätevä syy. Ehkä liioittelin, mutta en nyt ihan utopisia selityksiä ole keksinyt kasvainten poistoon. Kerron että ne kutittavat (joka on totta ainakin omalla kohdallani) ja osa on myös kipeitä. (Onko teillä?) Ihan todellisia syitä kaikki ovat olleet. Epäilen kuitenkin että lääkärit eivät ota minua niin vakavasti tämä sairauden kanssa kuin tahtoisin. Ja se on turhauttavaa! Minulta on siis vain kerran poistettu neurofibroomia, mutta sillä kerralla niitä poistettiin 5kpl jos oikein muistan. Sairaus ja sen seurauksena aiheutuvat iho-ongelmat aiheuttavat minullekin masennusta ja toisinaan jopa itsetuhoisuutta. Enimmäkseen kuitenkin itseinhoa. Pidän jo tätä tarpeeksi suurena "tekosyynä" pattien poistoon, mutta tiedä sitten mitä lääkärit ajattelevat... He eivät ajattele henkistä kärsimystä tarpeeksi suurena haittana verrattuna fyysisiin sairauden aiheuttamiin ongelmiin. En tiedä miten lääkäreille pitäisi selittää kuinka vaikeata tämän sairauden kanssa on elää! Tiedä, että on olemassa pahempiakin sairauksia.. Tiedän, että olen onnekas että nf1 on minulla vain lievänä enkä ole "kärsinyt" oppimisvaikeuksista, yms sairauteen sisältyvistä oireista. Ulkonäkö on itselleni niin suuri asia, etten tiedä miten pystyn ikinä hyväksymään itseni tällaisena. En tunne montaa neurofibromatoosia sairastavaa, joten helpottavaa puhua "kohtalontovereille"! :) Oletteko muuten tavanneet/s-postailleet muille nf1- sairastaville?

        En ole viestitellyt muiden kohtalotovereiden kanssa,(mikä toki voisi olla ihan kivaa, koska he jos ketkä ymmärtävät) tämä on ensimmäinen kerta kun puhun tästä näinkin avoimesti... Äidilläni on tämä sama sairaus, mutta ei hänestä ole sellaiseksi juttukaveriksi kuin jostakin nuoresta olisi. Koita pärjätä sairautesi kanssa, niin minäkin yritän tehdä, vaikka se onkin vasta "alkumetreillä", on tämä yhtä helvettiä, erittäin hankala asia hyväksyä. Tuskin koskaan tulen tätä hyväksymään. Mutta kaikki poistettavissa olevat patit poistetaan. Niin minä olen ainakin omalla kohdallani päättänyt! Voimia sinulle Nituu ja kaikille muillekkin! :)


    • Sairastyttö

      HHei... Itelläni on nf 1 ja sitten vielä diabetes tyyppi 1:((((( ja oon ihan just 11v. Ja mum koko luokka tietää et mul on diabetes, mut ei ees puolikas luokka tiedä et mul on nf. Oon kyl kertonu meiä luokan tytöil mut pojat ei tiedäkkää.. Ja sis sit 1 poika on aina kysyny et miks mul on niin monta "Syntymämerkkiä" mut en oo ikinä kertonu .. Ja sit myös mun seläs on 2 nf näppylää vierekkäi (siis iha kii toisissaa mut ei niiku sillee et ne ois samaa näppylää) siis iha alaseläs jotka on aina välil saanu myös huomioo.. Miten kertoisin siit koko luokalleni? Ärsyttää..

    • Nf2

      Oon 14v poika ja mulla Itellä NF2. kuulohermossa akustikusneurinooma joka ononneksi kasvanut hitaasti. 5v ikäisenä poistettiin kystan takia toinen silmä töölössä ja nuita patteja on pari selässä ne ovat vielä onneksi aika pieniä. Mutta poskessa 1 aika helvetin iso fibrooma joka häiritsee iha vitusti. Ei kehtaa kulkea missään eikä edes harrastaa mitään ku heti ku menee ovesta ulos nii ihmiset vaa tuijottaa. Nyt olen onneksi saanut tuon jättipatin poistoon ajan ja ehkä sen jälkeen saan elämäniloni takaisin. On kyllä vituttava sairaus tää NF2 mutta semmosen tuolla yläkerrassa mulle värkkäs ja sen kanssa on vaan opittava elämään. Voimia kaikille muille nf potilaille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7621
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4556
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3201
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      354
      1473
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1429
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1119
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1070
    Aihe