Ihme ala tämä siivous

Siivoanko

Olen laitoshuoltajaopiskelija. Opiskelujen aikana olen kolunnut neljä eri harjoittelupaikkaa. Olen aikaisemmin tehnyt aivan muun alan työtä. Ja nyt ihmettelen millaisia ihmisiä tällä siivousalalla onkaan. Voiko olla arvostelevampia, opiskelijaan välinpitämättömämmin suhtautuvia ihmisiä? Vai onko minulla vain käynyt huono tuuri? :o Vai onko kyseessä se että alalle on ajauduttu ja sitten pidetään opiskelijaa uhkana omalle ammatti-identiteetille... Omassa vanhassa elämässäni opiskelijat otettiin vastaan avoimin ja auttavin mielin. Ja oltiin myös kiinnostuneita siitä miten asioita nykyään tehdään ja mitä uutta opiskelija voi antaa myös vakituiselle työntekjälle.

25

2220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en tie

mut kaupunki kustansi meille siivouspalvelua.
      Ei ne osannut edes siivota ja hajottivat astioita.

Lopetettiin sopimus ja siivoon itse tiskikonekkin hommattiin.
      Se on hienoa et opetetaan sitten siivoamaan jos hommaa ei osata...vaikka 30-40 v olivat.

Kohta oon varmaan sairas itsekkin, rankkaa olla raataja.

• vain huono tuuri.

Noita v-päitä kyllä löytyy vaikka kuinka siivouspuolelta. Elämäänsä kyllästyneitä, osaamattomia turhakkeita jotka on päässeet joskus 70-luvulla töihin. Niitä pelkää pomot ja työkaverit. Kun pääset työelämään niin sieltä niitä vasta löytyykin. Ne ei kysy siksi, kun niitä ei kiinnosta ja ne ei voi kysyä mitään koska ne ei osaa mitään. Elävät ihan umpiossa. Pomotkin yleensä hallinnoi ihan muita juttuja joten eivät nekään tiedä siivouksesta mitään.

Aika monta paikkaa saa koluta ennen kuin löytää terveen työympäristön. Yleensä työpaikoilla on paljon ongelmia ilmapiirissä, taas johtuen osaamattomasta johtamisesta. Mutta kyllä sieltä se kivakin paikka eteen tulee jonain päivänä.

Meille kelpaisi kyllä harjoittelija. Olisi aivan ihanaa tietää mitä uutta on siivouspuolella tapahtunut. Me tehdään muutenkin hommia aika tuoreella innolla itsekin. Käydään läpi tutimuksia ja monistellaan toisillemme uusia juttuja ja pohditaan päivittäin aseptiikkaa ja hygieniaa.

• sairaslomalla,työtönkö?

niitä saakelin valittaja-ruikuttajia löytyy ja olen kanssa itse ihmetellyt kokevatko vanhemmat siivoojat tosiaan asemansa uhatuksi jos tulee nuorempaa-opiskelijaa töihin??itse ainakin tyytyväinen kun saanu apua koululaisista-opiskelijoista ja siinä sitten yhdessä tehdään ja opitaan,puolin ja toisin. itselläni tod mukava työpaikka-ilmapiiri,ainoa asia mikä ei ole kohdillaan siivousalalla on Palkka.
      http://www.oikeuttasiivoojille.webs.com/

• varmaan

Oletko alan opiskelija Tampereella. Tuli vain tuosta käytöksestä mieleen omat työpaikkakokemukseni. Kait ihmiset pelkäävät, että nuori ja tehokas todella heille on uhka, vaikka käytönnössä näin ei olisi. Toivottavasti pääset mieleiseen työympäristöön - voi tietysti olla, että ammattitaitoasi ei vielä arvosteta ja siitä johtuu tuo käytös (ei kyllä ole fiksua).

• Tupsukkainen

Siivousalalla palkan lisäksi on siis pielessä myös ikä.Siivousalan kuntoon saamiseksi pitäisi kaikille vanhoille osaamattomille siivoojille antaa potkut.

• nuorille osaamattomille sii...
        Tupsukkainen kirjoitti:

Siivousalalla palkan lisäksi on siis pielessä myös ikä.Siivousalan kuntoon saamiseksi pitäisi kaikille vanhoille osaamattomille siivoojille antaa potkut.

Kyllä nuorissakin ja laikkarikoulutuksen saaneissakin on ns. huonosti l. huolimattomasti siivoavia. Älkää nyt yleistäkö! Ihmisiä kun ollaan löytyy kaikista ikä ja koulutusryhmistä monenlaista moppaajaa:)

• sentään tietää tekevänsä
        nuorille osaamattomille sii... kirjoitti:

Kyllä nuorissakin ja laikkarikoulutuksen saaneissakin on ns. huonosti l. huolimattomasti siivoavia. Älkää nyt yleistäkö! Ihmisiä kun ollaan löytyy kaikista ikä ja koulutusryhmistä monenlaista moppaajaa:)

väärin ja olevansa laiska, mutta usein kun mitään koulutusta ei ole niin eivät edes tiedä neuvovansa päin helvettiä. Tällä alalla on kieltämättä paha ikävääristymä. Mä taidan olla toiseksi nuorin noin 25 laikkarin joukosta ja olen sentään 31v Kaikki muut on 45- 70 väliltä. Suurin osa yli 58v

• tai sitten on
        sentään tietää tekevänsä kirjoitti:

väärin ja olevansa laiska, mutta usein kun mitään koulutusta ei ole niin eivät edes tiedä neuvovansa päin helvettiä. Tällä alalla on kieltämättä paha ikävääristymä. Mä taidan olla toiseksi nuorin noin 25 laikkarin joukosta ja olen sentään 31v Kaikki muut on 45- 70 väliltä. Suurin osa yli 58v

asennevamma, ettei välitä, nimittäin tekevänsä huolimatonta jälkeä siivotessaan. Ei pelkkä koulutus vielä tee hyvää työntekijää siivousalalla.
        Kyllä kokemus on myös eduksi, jos soveltaa sitä puhdistusalan ammattitietoon!
        Ei viisikymppinen ole liian vanha, asenne ratkaisee, myös nuoremmilla:)

• OUBOIORGIRL

En ymmärrä tätä koko keskustelua.Eikö se ole niin,että jos siivoaa huonosti tai väärin,niin silloin vika on työhön opastuksessa,joko sitä ei ole ollut tai se on puutteellista.Uusien menetelmien opettamisessa pitäisi työnantajallakin olla vastuunsa.Sanotaan myös,että suuri osa siivoojista on kouluttamattomia,eli ovatko he kaikki näitä vanhoja.Suurin osa siivoojista jää siis eläkkeelle parin kolmen vuoden sisällä ja nuoret laikkarit pääsevät näyttämään.

• kun ei löydy tekijöitä
        OUBOIORGIRL kirjoitti:

En ymmärrä tätä koko keskustelua.Eikö se ole niin,että jos siivoaa huonosti tai väärin,niin silloin vika on työhön opastuksessa,joko sitä ei ole ollut tai se on puutteellista.Uusien menetelmien opettamisessa pitäisi työnantajallakin olla vastuunsa.Sanotaan myös,että suuri osa siivoojista on kouluttamattomia,eli ovatko he kaikki näitä vanhoja.Suurin osa siivoojista jää siis eläkkeelle parin kolmen vuoden sisällä ja nuoret laikkarit pääsevät näyttämään.

niin mummot on takasin hommissa. Lisäksi laikkareiksi ei kouluteta juurikaan nuoria ihmisiä vaan keski-ikäisiä ja lähes eläkeiässä olevia. Omallakin kurssillani oli kaksi jotka jää kolmen vuoden sisällä eläkkeelle. Toisaaltaan tuskin nuoret jäävätkään koko loppuiäkseen laikkariksi. Itseänikin kiinnostaisi lukea sosionomiksi (amk) jossain vaiheessa.

Ammatilaista ei tarvitse opastaa työhönsä vaan ammattilainen tietää mitä tehdä ja katsomalla tilaa hahmottaa tarvittavat toimenpiteet.

• lähivuosina

eläkeelle siirtyvät on kurssilla? onko kyse työttömyystilastojen kaunistelusta vai mistä?

• Siksi varmaan
        lähivuosina kirjoitti:

eläkeelle siirtyvät on kurssilla? onko kyse työttömyystilastojen kaunistelusta vai mistä?

etteivät menisi eläkkeelle heti kun on mahdollista. Hyvinhän ne joukkoon sopii kun meilläkin sairaalassa on laitoshuoltajien keski-ikä päälle 50v. Nuoria ei mielellään edes oteta kursseille eikä niitä sitten töissäkään näy. Kyllähän ne työttömyystilastot kaunistuu kun kaikki on töissä kurssin loputtua.

• Japi..

Opiskelu kannattaa aina.Olen itse opiskellut aikuislukiossa historiaa. Nyt pidän taukoa opiskelussa ja jatkan opiskelua syksyllä.
      Opiskelu lisää yleissivistystä. Usein kuulee puhuttavan,että siivoojat ovat tyhmiä mutta se ei pidä aina paikkansa. Kerran kun juttelin erään naisen kanssa niin hän sanoi "sinä olet yllättävän viisaan oloinen ,vaikka olet siivooja"
      Tämä on hyvä esimerkki millaisina siivoojia pidetään,tyhminä.

• saman?

Minulla oli näytöt edessä ja kysyin mitä muovilattiaa kyseisessä paikassa oli niin vastaus oli en tiedä? Siivonneet sentään vuosia samoja nurkkia eikä ollut kenelläkään tietoa? Soitin esimiehelle ja vastaus tuli heti siinä puhelimessa. Tuo ei ollut ainut esimerkki. Mitenkään ei olla tultu vastaan vaikka kuinka kauniisti on yrittänyt kysyä. Päinvastoin yksi siivooja oli mennyt haukkumaan minua asiakkaalle kertomatta siitä ensin minulle tai pomolleni. Ihme touhua? Onneksi pomo sanoi kyseiselle pahanilmanlinnulle suorat sanat ja sanoi että luottaa minuun eikä usko mitä hän sanoi. Eikä pitänyt reiluna ketään kohtaan.

• Tupsukkainen

Olen työpaikassa missä harjoittelijoita ei ole.Haluaisinkin kysyä kenen vastuulla harjoittelijoiden opastaminen yleensä on?Palveluohjaajan tai muun esimiehen vai ns. rivisiivoojan, töidensä ,joiden mitoituksen sanotaan olevan todella tiukka,ohella.Entäs jos työharjoittelijoita on jatkuvasti,saako siivooja opastamisesta lisäkorvausta vai vaan tilaisuuden oppia kerrankin jotain.Anteeksi loppuilkeys,se vaan tuli,mutta minä olenkin 58 vuotias kohta.

• minävaantässäihanhiljaa

Etkö sinä itse tiennyt,vaikka olit lattiamateriaalit juuri opiskellut?

• työnkuvauksessa, että
        Tupsukkainen kirjoitti:

Olen työpaikassa missä harjoittelijoita ei ole.Haluaisinkin kysyä kenen vastuulla harjoittelijoiden opastaminen yleensä on?Palveluohjaajan tai muun esimiehen vai ns. rivisiivoojan, töidensä ,joiden mitoituksen sanotaan olevan todella tiukka,ohella.Entäs jos työharjoittelijoita on jatkuvasti,saako siivooja opastamisesta lisäkorvausta vai vaan tilaisuuden oppia kerrankin jotain.Anteeksi loppuilkeys,se vaan tuli,mutta minä olenkin 58 vuotias kohta.

5% työajasta on uuden työntekijän tai opiskelijan perehdyttämistä.5% oman työn suunnittelua, 20% muiden avustamista ja 70% yleisestä viihtyvyydestä huolehtimista ylläpitämällä hygieenistä ja turvallista ympäristöä.

• vuotta sitten
        minävaantässäihanhiljaa kirjoitti:

ja olen opiskellut oppisopimuksella. 2 päivää kuukaudessa oli teoriaa vuoden ajan ja oltiin koko porukka sen toisen vuoden tuuliajolla kun opettaja löi hanskat tiskiin eikä ketään ollut tilalla.Nyt sentään joku tuli auttaan meitä muualta kaupungista.Työpaikkoja olluty tämän 2 vuoden sisällä monia.
        Muovilaatta oli kyllä hallussa mutta tarkka ei eli kerron nyt sinullekin kun kolleekatkaan ei sitä kuulemma tiennyt että ihan on asbestivinyylilaatta. Rikkinäistä sellaista ongelmaista eli ihan saisi laittaa putiikin kiinni. ;D
        Ole itse onnellinen jos tosiaan on kaikki hallussa ja olet saanut opiskella koko päiväisesti vuosia. Tasan ei käy onnen lahjat. =)

• en tiedä
        Tupsukkainen kirjoitti:

mutta kuten sanoin olen oppisopimuksella ja paikkaan eläkeläistä sen 2 viikkoa kuukaudesta eli tavallaan minä en ole harjoittelija.Saan normaalipalkkaa työstäni.Toiset 2 viikkoa olen toisaalla paikkaamassa osaeläkeläistä,siellä olen oman onneni ojassa. Onhan se nyt kumma kun ei muka mistään tiedetä tai ei haluta vastata vaikka tietäisikin? Ilkeyttäkö vai miksi?Pitäisihän tuollaiset jotka on vuosia samassa paikassa kerännyt lukinseittejä tietää perusasiat? Ekstrarahastako se riippuu?Tuskin.Tuolla töissä mitä on ollut noita harjoittelijoita siis koululla opettaja tms. hrjoittelijoita niin saamme vähän ekstraa heistä,myös minä uusi alalla.

• vielä että
        en tiedä kirjoitti:

mutta kuten sanoin olen oppisopimuksella ja paikkaan eläkeläistä sen 2 viikkoa kuukaudesta eli tavallaan minä en ole harjoittelija.Saan normaalipalkkaa työstäni.Toiset 2 viikkoa olen toisaalla paikkaamassa osaeläkeläistä,siellä olen oman onneni ojassa. Onhan se nyt kumma kun ei muka mistään tiedetä tai ei haluta vastata vaikka tietäisikin? Ilkeyttäkö vai miksi?Pitäisihän tuollaiset jotka on vuosia samassa paikassa kerännyt lukinseittejä tietää perusasiat? Ekstrarahastako se riippuu?Tuskin.Tuolla töissä mitä on ollut noita harjoittelijoita siis koululla opettaja tms. hrjoittelijoita niin saamme vähän ekstraa heistä,myös minä uusi alalla.

pomo neuvoi työpaikalleni ja löi kartat kouraan.Siitä sitten olen lähtenyt suunnistamaan.Ei minua ainakaan ole tuon kummemmin perehdytetty työhöni.

• sinua vanhempi ohjaaja
        Tupsukkainen kirjoitti:

eli, ohjaajani oli 62 vuotias.Ja hän oli todella hyvillään kun sai kiireiseen työhönsä apua. tulimme hyvin toimeen ja hänen hyvällä ohjauksella opin työt nopeasti enkä tarvinnut jatkuvaa neuvomista.
        ohjaaja on aina rivisiivooja, opiskelija kulkee hänen mukanaan. ohjaaja ei saa lisäkorvausta siitä että harjoittelija kulkee hänen mukanaan jakamassa hänen työtaakkaansa. myöskään harjoittelija ei saa mitään palkkaa työstään. molemmat oppii jos haluaa, jotain uutta. harjoittelija oppii mitä työ käytännössä on ja ohjaaja oppii niin paljon kuin on valmis oppimaan. opiskelijoilla on kuitenkin tuorein tieto alasta.

• tiedoksi sullekin
        minävaantässäihanhiljaa kirjoitti:

ettei niitä lattiamateriaaleja tunnista aina edes ammattilaisetkaan. siksi niistä olisi hyvä säilyttää tiedot jossain kansiossa.

• vain-

valmennus tulevaan.

• Arvostan siivoustyötä

Yksinkertaisesti sanottuna siivoojia on kahdenlaisia: Ne ketkä arvostavat työtään ja ne ketkä eivät arvosta. Näkyy ja kuuluu mihin porukkaan sijoittuvat. Itse arvostin työtäni, mutta tulin johdon taholta työpaikkakiusatuksi. Ilmeisesti juuri siksi. Potkut tuli kiusaajalle, mutta niin lähdin itsekkin kyseisestä paikasta. Henki niin tolkuttoman huono.

• ja voin kertoa

että sulla on käynyt huono tuuri. itselläni aivan ihana ohjaaja! jo osa-aikaeläkkeellä oleva, työtään ja toisia ihmisiä arvostava aikoinaan alan koulutuksen käynyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe