se olemme me, ajatuksinemme, tekoinemme, sanoinemme.. Yhteiskunta koostuu meistä ihmisistä, sinusta ja minusta.. se mitä teet toiselle ihmiselle.. se vaikuttaa myös sinuun itseesi tavalla tai toisella.. ennemmin tai myöhemmin.. Tämä suomalainen yhteiskunta on rakennettu sillä tavoin.. että tavalla tai toisella se vaikuttaa meihin kaikkiin..
Laitan tälle kauniin runon jonka kirjoitin yhdelle ystävälleni kerran:
Maamies pellollansa,
kylvää jyviänsä.
Siitä tuottaa meille
viljat, juurekset.
Maamies tilallansa
hoitaa lehmiänsä,
siitä tuottaa meille
maidon, lihan, nahkan.
Maamies, sitä tarvitsee
meistä jokainen
tavalla tai toisella..
Yhteiskunta
17
579
Vastaukset
- ent.tehtaantyttö
aamulla varhain kello soi 4.30,
ylös on noustava vaikka jäseniä kivistää,
hartioita kiristää vielä..eilisen työpäivän jäljiltä.
Jäätä ja harmautta ulkona tasaisen harmaata.
Ulkona koleaa ja pariastetta pakkasta..katulamput syttyvät hiljalleen..maa on musta. Koleus ja kosteus käy luuytimiisi..et haluaisi lähteä ulos ovesta, mutta on pakko. Kuppi mustaa kahvia ja
menoksi..mies nukkuu vielä, et raaski herättää..
tuli iltavuorosta 23.30. Heräsit siihen kun unissaan etsi parempaa asentoa.. ei sinua. Ei sinun kättäsi...
On mentävä työ odottaa,
on ennättävä siivoomaan muiden roskat ja
sotkut. Työpaikalle varttitunti se menee
ripeesti jos asekeltaa tarpeeksi nopesti..aikaa ei enää yhtenkään röökin.
On melkein juostava, että kellokortin saa
leimatuksi tasa tunnille 06.00. Minuusta menättää 15 minuuttia. On...
Nopeasti vaan vaatteiden vaihtoon, kukin meistä naisista meitä on toista sataa naista eri-ikäistä ja kokoista. Kukin
rientää omalle alueelleen pikajuoksijan askelin, pukuhuoneessa käy
harmaiden metalliovien lohduton kolahdus kuin et ehdi enää tarksistaa menikö varmasti oma ovesi lukkoon..
on jaksettava painaa 2 tuntia yhteenmenoon.
Siivottava huone kerrallaan, pölyt pois pöytien pinnoilta, lattiat on ehdittävä mopata kostealla, roskat tyhjennettä, käytävät ehtii myöhemmin...kahvihuone ..mikä sotku, eivät opi edes tyhjentämään lähes täysiä mukia tiskialtaaseen..sinä teet senkin..korjaat lehdet paikoilleen jotka ovat mikä missäkin. Tyhjennät täysinäiset tuhkakupit. Nopeasti vielä ehdit pyykkiä pöytien tasot jotka on kahvikupeista jääneitä ruskeita tahmeita täynnä. Se on tärkeää
muuten saat sanomista..
on tärkeää muistaa aloittaa että, pomon huone on siivottava aina ensin. Pomo on tärkein. Vaikka ei hän sinua tervehdi, ei sano koskaan edes huomenta..on sinua parempi..nirppanokka, nostaa leukansa pystyyn, kun kävelee ohitsesi. Sinä tervehdit joka kerta, pirullisen kohteliaasti..koska sinulla on käytöstavat.
Olet olemassa ja näkyvissä, ja kuitenkin näkymätön...
ja wc; t pestävä...oppisivat edes vetämään,
aikuiset ihmiset, ajattelet mutta vaikenet...
monella kielellä..
sinun on jaksettava vielä...mutta sinä opit..joka
päivä. Ja sinä opit myös pitämään puolesi..silloinkin kun reppurifirman työntekijät ovat viemässä sen viimeisenkin työpaikan ja sen hiton korotuksen palkkaan muutama vaivainen markka, ei sen enempää...jonka puolesta taistelit ja sait naiset siellä työpaikalla uskomaan, että heilläkin on oikeus saada kunnon palkka työstään että, heilläkin on oikeus kunnolliseen työsopimukseen...viisi vuotta hukkaan.
Sinä päivänä kun katsoit TV; uutiset. Sinä itkit.
Missä olivat ne hyväpalkkaiset toverisi, missä he jotka, olisivat pitäneet seistä sinunkin tukenasi? Nyt? Missä he.... ti, lakkaat kysymästä. Sinä heistä. Vaikenet. Ne naiset jotka lässyttivät tasa-arvosta ja saman vertaisesta kohtelusta työelämässä..eivät he rinnallesi jääneet..sinä olit siinä yksin työtovereittesi kanssa, ja yritit viimeiseen asti uskoa...uskoa siihen että, sinunkin työlläsi on arvo?
Sinä onnistuit kuitenkin. Naiset sinun työtoverisi haastoivat myöhemmin työnantajansa oikeuteen. Se oli ennenkuulumatonta. Niin ei olisi saanut tehdä. Ei niiden mielestä..h..ttiäkö, sinä heistä. Ja se kannatti...itse et, ollut enää sitä siellä näkemässä sitä viimeistä taistelua..mutta kiljut riemusta kun kuulit lopputuloksen...myöhemmin he tulivat kysymään sinulta ihmeissään, miksi saivat ilmaisen elokuvan lipun..teatteriin. Elokuva kun oli tehty heistä nyt miksi..? Monet jättivät menemättä..
Älä tule puhumaan minulle kukkasin; oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvosta
minä kysyn ensin sinulta; osaatko varmasti aakkoset? ja kysyt, typerän näköisenä että, mitkä p--n aakkoset ja kysyt, mutta minun korvani ovat jo vanhat ja kuurot sinun kysymyksillesi. Mikä minä olen sinulle vastaamaan, minulta koulut jäi kesken aikanaan...jatkan matkaani.En katso jälkeesi. Sinä olet ilmaa minulle nyt. En jaksa enää selittää..
(tämä tapahtui minulle lähes 25 vuotta sitten)
Tämä on myös muistoruno hyvälle silloiselle työtoverilleni joka menehtyi yllättäen sydänkohtaukseen 50vuotiaana. Kiitos, Seppo.
t.friidu- Rikka-ruoho
"Pomo on tärkein. Vaikka ei hän sinua tervehdi, ei sano koskaan edes huomenta..on sinua parempi..nirppanokka, nostaa leukansa pystyyn, kun kävelee ohitsesi. Sinä tervehdit joka kerta, pirullisen kohteliaasti..koska sinulla on käytöstavat." Tarkoititko, että kun ihminen osaa käytöstavat hän voi aliarvioida työnantajaansa ja tervehtiä häntä pirullisesti? Ilmeisesti kuljet työväenliikkeen riveissä. Onneksi nykyään on jo toisin vaikka en ole koskaan tuntenut, että olisin ollut mitätön työläinen.
- ent.tehtaantyttö
Rikka-ruoho kirjoitti:
"Pomo on tärkein. Vaikka ei hän sinua tervehdi, ei sano koskaan edes huomenta..on sinua parempi..nirppanokka, nostaa leukansa pystyyn, kun kävelee ohitsesi. Sinä tervehdit joka kerta, pirullisen kohteliaasti..koska sinulla on käytöstavat." Tarkoititko, että kun ihminen osaa käytöstavat hän voi aliarvioida työnantajaansa ja tervehtiä häntä pirullisesti? Ilmeisesti kuljet työväenliikkeen riveissä. Onneksi nykyään on jo toisin vaikka en ole koskaan tuntenut, että olisin ollut mitätön työläinen.
varsin yleistä silloin. Tapa millä kohdeltiin, matalapalkka-alalla työskentelviä ihmisiä..
Minä tunnen rivini. Entä sinä.
No, olen minä työskennellyt sen jälkeen muuallakin ja tehnyt toki muutakin töitä kuin siivoojan työtä. Mutta, väitätkö ihan pokkana että, tuo siivoojan työn arvostus olisi kaikkialla tuosta kovasti noussut..?
Luuletko että, tunsin itseni mitättömäksi, takani oli sillä työpaikalla 200 muuta naista ja miestä parhaimillaan...yritin tuossa kertoa millä tavoin yhteiskunta mursi jo silloin yhteistä rintamaa...et taida kuulua ay-väkeen...
mikä minä olen sinulle selittämään.
t.friidu - ent.tehtaantyttö
Rikka-ruoho kirjoitti:
siksi tuo työntekijä määrä oli suuri. Tuo "pomo" ei ollut minun "pomoni" vaan sen alueen "pomo" joka sillä työalueella vastasi omista työntekijöistään. He sentään tervehtivät..
Olisiko minun pitänyt tyyty joka aamukohteliaasti, ottaa hänen ylimielinen asenteensa hymyissä suin vastaan? Minähän tein vain omaa työtäni sillä alueella, jos, nyt käsität?
Vai onko niin, että, edelleen siivoojan joka tekee 8t töitä..on oltava nöyrä, jotta saa pitää työpaikkansa...niinkö?
t.friidu - Rikka-ruoho
ent.tehtaantyttö kirjoitti:
varsin yleistä silloin. Tapa millä kohdeltiin, matalapalkka-alalla työskentelviä ihmisiä..
Minä tunnen rivini. Entä sinä.
No, olen minä työskennellyt sen jälkeen muuallakin ja tehnyt toki muutakin töitä kuin siivoojan työtä. Mutta, väitätkö ihan pokkana että, tuo siivoojan työn arvostus olisi kaikkialla tuosta kovasti noussut..?
Luuletko että, tunsin itseni mitättömäksi, takani oli sillä työpaikalla 200 muuta naista ja miestä parhaimillaan...yritin tuossa kertoa millä tavoin yhteiskunta mursi jo silloin yhteistä rintamaa...et taida kuulua ay-väkeen...
mikä minä olen sinulle selittämään.
t.friiduTein työtä miesvaltaisella autoalalla 70-luvulla. Minut valittiin työpaikkani luottamusmieheksi "naiseksi." Tehtävänäni oli olla sovittelija/vaaka työntekijöiden ja keskijohdon tai johdon välillä. Molemmilla puolin on hyvin erilaisia ihmisiä, "hyviä ja pahoja." On tärkeää oppia tuntemaan työkaverinsa kummaltakin puolelta niin nirppanokatkin voivat osoittaua kivoiksi työkavereiksi. Usein aliarvioimme itse työtämme ja se lisää huonommuuden tuntoa monitasoisessa työyhteisössä. Siivoojat tekevät arvokasta työtä samoin kuin konttoristit ja maanviljelijät.
- Rikka-ruoho
siksi tuo työntekijä määrä oli suuri. Tuo "pomo" ei ollut minun "pomoni" vaan sen alueen "pomo" joka sillä työalueella vastasi omista työntekijöistään. He sentään tervehtivät..
Olisiko minun pitänyt tyyty joka aamukohteliaasti, ottaa hänen ylimielinen asenteensa hymyissä suin vastaan? Minähän tein vain omaa työtäni sillä alueella, jos, nyt käsität?
Vai onko niin, että, edelleen siivoojan joka tekee 8t töitä..on oltava nöyrä, jotta saa pitää työpaikkansa...niinkö?
t.friiduEi ollut tarkoitus. Ei kenenkään tarvitse nöyristellä, mutta on hyvä ottaa huomioon myös erilaisten työden antamat roolit mm. käyttäytymisessä.
- Meriläinen
t.friiduTulin just tehtaalta.
Ja oon duunari ja ylpee siitä!
Tiedän mitä tarkoitit runossasi ja elin hyvin vahvasti mukana siinä.
Meillä on kaks akkaa jotka kysytään nuorilta heti kun ne tulee "kuulutko liittoon".
Niin ennen teki luottamusmiehet, tänä päivänä ei porukoilla ole väliä.
Ilman liittoo olisin ollut pississä monta kertaa.
Yritän selittää "pennuille" mitä ne voi menettää jos ne ei meinaa raskia maksaa jäsenmaksua ja jokunen niistä on siitä kärsinytkin.
Olen ollut siivoojana ja kaikkena mahdollisena.
Hoitanut pikkulapsia ja dementikkoja.
Nyt on sellainen työnantaja että isonpomonkin kanssa tervehditään, vaikka mähän olenkin tehtaalainen. En ole meidän siivojilta koskaan kysynyt miten niitä kohdellaan, minä ainakin tervehdin niistä jokaista. Suomalaista ja ulkolaista. - Rikka-ruoho
Meriläinen kirjoitti:
Tulin just tehtaalta.
Meillä on kaks akkaa jotka kysytään nuorilta heti kun ne tulee "kuulutko liittoon".
Yritän selittää "pennuille" mitä ne voi menettää jos ne ei meinaa raskia maksaa jäsenmaksua ja jokunen niistä on siitä kärsinytkin.
Nyt on sellainen työnantaja että isonpomonkin kanssa tervehditään, vaikka mähän olenkin tehtaalainen. En ole meidän siivojilta koskaan kysynyt miten niitä kohdellaan, minä ainakin tervehdin niistä jokaista. Suomalaista ja ulkolaista.Sinun työpaikalla on "kaks akkaa" ja Friidun työpaikalla oli "nirppanokka." Onko ihmisen aliarvioiminen täällä yleistä? Tällainen ajattelumalli antaa aihetta miettiä jatkoa kirjoittelussa.
- ent.tehtaantyttö
Rikka-ruoho kirjoitti:
Tein työtä miesvaltaisella autoalalla 70-luvulla. Minut valittiin työpaikkani luottamusmieheksi "naiseksi." Tehtävänäni oli olla sovittelija/vaaka työntekijöiden ja keskijohdon tai johdon välillä. Molemmilla puolin on hyvin erilaisia ihmisiä, "hyviä ja pahoja." On tärkeää oppia tuntemaan työkaverinsa kummaltakin puolelta niin nirppanokatkin voivat osoittaua kivoiksi työkavereiksi. Usein aliarvioimme itse työtämme ja se lisää huonommuuden tuntoa monitasoisessa työyhteisössä. Siivoojat tekevät arvokasta työtä samoin kuin konttoristit ja maanviljelijät.
Luottamusmies( nainen).Kuuluin SAK:laiseen ammattiliittoon. Niin kuin me kaikki jotka, tuolloin olimme siellä Suomen suurimmassa kiinteistössä. Tämä kiinteistö sijaitsee edelleen täällä Stadissa. Meitä oli yhteensä 200 parhaimmillaan. Järjestäymisaste 100 prosenttinen. Sitten tulivat ensimmäiset reppufirmat..tuskin tajuat mitä kirjoitan. Kun et tuosta kiinteistöhuoltoalasta mitään tiedä...niin jätä komentoimatta...Mikä minä olen sinulle selittämään...
Tämä kirjoitukseni oli myös niille silloisille nuorille miehille tarkoitettu jotka nyt ovat keski-iässä ja omistettu jotka yhdessä siellä yhdessä meidän naisten kanssa tekivät töitä rintarinnan. Suomen Valtion leivissä. Seppo oli ammattiosaston puheenjohtaja. Ja minä myös tuon ammattiosaston varapj ja sihteeri sekä tuo luottamus samassa persoonassa. Ilman häntä tuota ammattiosastoa ei olisi perustettu. Suo minun kunnioittaa entistä työtoveriani näin.
Minä tulen aina kulkemaan työväenliikkeen riveissä. Ja pidän punaisen lippuni korkealla. Minulla ei ole ,mitään syytä hävetä sitä että, puolustan aina Suomalaista ay-liikettä.Ja tulen aina puolustamaan niitä jotka saavat pientä palkkaa, ja tekevät fyysisesti raskasta työtä..
vähän toisenlaista kun pelkkä kevyt paperityö konttorihommissa...Huom. sitä työtä olen tehnyt myös, joten tiedän mistä TODELLA kirjoitan.
t.friidu - Meriläinen
Rikka-ruoho kirjoitti:
Sinun työpaikalla on "kaks akkaa" ja Friidun työpaikalla oli "nirppanokka." Onko ihmisen aliarvioiminen täällä yleistä? Tällainen ajattelumalli antaa aihetta miettiä jatkoa kirjoittelussa.
olen se toinen akka ja se toinen on minun hyvä työkaverini.
On siellä meitä muitakin mutta tämän yhden kanssa paljon pohditaan tätä työläisen elämää :)) - ent.tehtaantyttö
Meriläinen kirjoitti:
Tulin just tehtaalta.
Nyt on sellainen työnantaja että isonpomonkin kanssa tervehditään, vaikka mähän olenkin tehtaalainen. En ole meidän siivojilta koskaan kysynyt miten niitä kohdellaan, minä ainakin tervehdin niistä jokaista. Suomalaista ja ulkolaista.kirjoittajista jotka ei siivoojan homma tehneet päivääkään..yritä vaan saada porukka siellä järjestäytymään. Niin mekin Sepon kanssa saatiin..sit tuli reppufirmat jotka, ajo kaiken alas..no, siitä olen onnellinen että, nämä meidänki naiset ja miehet vetivät tuo Suomen Valtion silloin työ-oikeuteen. Ja voittivat. Saivat kukin aika kivan rahallisen korvauksen. Vaikka vakituinen työpaikka menikin.
Tässä vähän surkee fiilis nyt..Seppo ku menehtyt tohon sydänkohtaukseen..ei ehditty mekään sit koskaan uudestaan tapaamaan...enää...aina vaan suunniteltii sitä tapaamista.
No, silloisiin näihin ay-aktivisteihin naisiin, niin edelleen yhteyttä pidetään. Vaikka aikaa tuosta jo 25 v.
Hyvää päivän Jatkoo sinne..lähden tästä vielä kundin huonetta siivoamaan;) Mies meillä tuon ruoan nyt tänään tekee...toinen kundi kun tuli himaan; no, pyykkitupaan tietty;) Osaa isä tehdä parempaa makaronilaatikkoa;) kuin minä. Miesten lemppariruoka.
t.friidu - Rikka-ruoho
Meriläinen kirjoitti:
olen se toinen akka ja se toinen on minun hyvä työkaverini.
On siellä meitä muitakin mutta tämän yhden kanssa paljon pohditaan tätä työläisen elämää :))Käsitin väärin, kirjoitettu teksti ei välttämättä aina aukea oikein. Olet siis se toinen "akka". 70-luvulla oli pakko kuulua ammattiliittoon jos halusi työpaikalle tulla. En ole enää vuosiin ollut tekemisissä Ay-asioiden kanssa ja poliittinen suuntautuneisuus on vuosien varrella muuttunut oikealle. Liittoon olen kuitenkin kuulunut aina.
- ent.tehtaantyttö
Rikka-ruoho kirjoitti:
Ei ollut tarkoitus. Ei kenenkään tarvitse nöyristellä, mutta on hyvä ottaa huomioon myös erilaisten työden antamat roolit mm. käyttäytymisessä.
nyrpistää hänelle;)) Enhän minä toki hänelle ääneen sanonut tai muillekaan hänen alaisilleen, mitä mieltä hänestä ihmisenä olin. Tottakai annoin samaa asennetta tälle nirppanokalle takaisin? Mikä teki mielestäsi hänestä paremman, jos hänellä oli mielestäsi oikeus kohdella minua näin? Niin miksi en olisi kohdellut samalla tavalla takasin? Siivosin minä hänenkin sotkunsa. Siihen työjälkeen kun hänellä ei koskaan moittimista?
Olinhan alallani aivan yhtä ammattitaitoinen ja siihen alaan koulutettu kun hänkin oman työantajani taholta...no, älä ota hernettä nenääsi;) en minä nyt tätä kirjoitusta sinulle tehnyt. Vaan niille jotka edelleen tekevät raskasta ja fyysistä työtä..
Vai onko joku jaottelu sinun mielestä se millä edelleen työelämässä toimitaan....
Herrat ovat herroja aina no joo, mut narrit myös aina narreja;)
t.friidu - Sinäkö hänkö
Rikka-ruoho kirjoitti:
Kumpikohan ei ymmärtänyt?
Onhan pikkupirullinen ajatus sallittu, jos pomo on huonotapainen eikä osaa käyttäytyä. Jotkut ei näe muka itseään 'pienempiä' ihmisiä ollenkaan. Sellaisille mielessään nyrpistämisellä ei ole paheksuttavaa ja hyvästä käytöksestä plussa tervehtijälle. Pienet paskantärkeät pomot ovat halveksittavia itsensä ylentäessään. - Nostan hattua
Rikka-ruoho kirjoitti:
sinunkin työolosi ja elintasosi olisi ihan toinen!
Kunnioita niitä ihmisiä, jotka ovat rohkeasti ryhtyneet ajamaan työläisten asiaa.
Nykyisin tilanne on erilainen ja molemmilta osapuolilta voisi toivoa parempaa kokonaistilanteen ymmärtämistä ja kohtuullisuutta oman edun tavoittelussa. - Rikka-ruoho
Sinäkö hänkö kirjoitti:
Kumpikohan ei ymmärtänyt?
Onhan pikkupirullinen ajatus sallittu, jos pomo on huonotapainen eikä osaa käyttäytyä. Jotkut ei näe muka itseään 'pienempiä' ihmisiä ollenkaan. Sellaisille mielessään nyrpistämisellä ei ole paheksuttavaa ja hyvästä käytöksestä plussa tervehtijälle. Pienet paskantärkeät pomot ovat halveksittavia itsensä ylentäessään.Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan olipa kyse pomosta tai siivoojasta, kaikesta elollisesta ympärillämme.
- Rikka-ruoho
Nostan hattua kirjoitti:
sinunkin työolosi ja elintasosi olisi ihan toinen!
Kunnioita niitä ihmisiä, jotka ovat rohkeasti ryhtyneet ajamaan työläisten asiaa.
Nykyisin tilanne on erilainen ja molemmilta osapuolilta voisi toivoa parempaa kokonaistilanteen ymmärtämistä ja kohtuullisuutta oman edun tavoittelussa.Mikä on syynä työväenliikkeen ja vasemmiston näivettymiseen? Minä kunnioitan heitä, jotka ajoivat työläisten asiaa. Tein työtä ja annoin itsekin oman pienen panokseni työväenliikkeelle. Nykytilanteen arvioit mielestäni oikein hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753587
- 622694
- 812617
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582408Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1912337Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2482112- 431912
- 441759
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151471EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491408