Pelottaa niin kauheasti

tärisen

Minulla on ollut aina välillä kipua oikeassa rinnassa. Asiaa aikani ihmeteltyä tlasin ajan lääkäriin. Kyhmyjä en erityisesti ole löytänyt, aina ennen kuukautisia tietysti,m utta nekin ovat sitten kadonneet. Lääkäri laittoi lähetteen mammografiaan, kun huomasi miten peloissani olin. Tänään sitten olin mammografiassa ja soittivat perään, että pitää tulla vielä ultraan, kun jotain oli ollut.
Kokenut röntgenlääkäri sanoi, että pieni muutos rinnassa näyttää hyvänlaatuiselta, eikä ultralla mitään löytänyt. Lähetti minut sitten ohutneulanäytteeseen (hyvä tuuri, että kaikkiin pääsin saman tien). Siellä oli toinen asiantuntijalääkäri joka myös vakuutteli, että muutos näyttää hyvänlaatuiselta, mutta näyte otetaan, että päästään varmuuteen.
Tuloksia saan odotella nyt viikon ja olen aivan hysteerinen.
Onko muille lääkärit uskaltanee tulkita mammografian kuvia? Ja miten toiveikkaana tässä uskaltaa olla? Ja miksi lääkäri ei löytänyt ultralla mitään muutosta, vaikka mammografiassa se löytyi?
Tässä haen itselleni tsemppiä ja uskoa siihen, että kaikki vielä järjestyy. Muutos oli 2 mm kokoinen, joten sellaista on kyllä itse vaikea löytää.

33

2231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ira¤

toivotaan,että on hyvänlaatuinen.Pelon aihe on sitten jos jotain löytyy.

• missään vaiheessa

Minulla tutkimusten tulos oli pahanlaatuinen. Jos näin on, niin tietysti asia jossain määrin pelottaa ja arvelluttaa mitä on tulossa. Sinulla tuo löydös oli tosi pieni, joten uskoisin ettei kovin peloissaan tarvitse olla.
        Minulla löydös oli 20 mm, syöpä oli paikallinen ja se poistettiin leikkauksella. Hoitojakin sain. Menihän niissä aika monta kuukautta, mutta vointini oli suuhteellisen hyvä ja olin suurimman osan aikaa työssä. Tämä tapahtui vuonna 2002. Sen jälkeen kaikki on ollut ok.
        Jokainen tapaus on tietysti erilainen.
        Odottele rauhassa tuloksia. Viikko tai vaikka muutama kuukausikin sinne tai tänne ei ole maailmanloppu.
        Yritä mielumminkin ajatella asiaa niin, että olit onnekas kun Sinua nyt tutkitaan ja sen jälkeen asiaan saadaan selvyys. Toivotaan, että tulos on hyvänlaatuinen ja selviät asiasta säikähdyksellä.

• tärisen

Hei!
        Haluan vielä tarkentaa, että olin työterveyshuollon kuatta saamallani lähetteellä matkassa, josta asia eteni eilisen päivän aikana täysin yksityisiä reittejä. Lääkärit huomasivat ahdistukseni ja olivat ammattilaisia siinä paikassa. Ymmärsinkin, että pääsin harvinaisen ripeästi kaikki toimenpiteet läpi.

• minulle tyhmälle

miten noin pienestä muutoksesta otetaan ohutneulanäyte, jos ei kerran näy ultrassakaan? Siis miten siihen aiotaan osua

• Röntgenkuvan apuna

Kokenut ottaja käyttää röntgenkuvaa apunaan, siinähän kasvain näkyi.

• Kaikuohjattu ohutneulanäyte
        Röntgenkuvan apuna kirjoitti:

Kokenut ottaja käyttää röntgenkuvaa apunaan, siinähän kasvain näkyi.

Ilmeisesti ohutneulanäyte otettiin kaikuohjattuna ultraääntä hyväksi käyttäen, röntgenkuva apuna.

• se ei kerran
        Kaikuohjattu ohutneulanäyte kirjoitti:

Ilmeisesti ohutneulanäyte otettiin kaikuohjattuna ultraääntä hyväksi käyttäen, röntgenkuva apuna.

uä:ssä näkynyt, aika vaikeaa taitaa olla osua?

• Osaavalle
        se ei kerran kirjoitti:

Ei ole vaikeaa.

• Kaikuohjattava
        se ei kerran kirjoitti:

Lue tarkemmin, älä luule.

• mitäs se
        Kaikuohjattava kirjoitti:

Lue tarkemmin, älä luule.

sitten kaikuohjattuna otettuna tarkoittaa ja mites se käytännössä tapahtuu. Vaikkei uä;ssä näy niin kuiteskin rtg-kuvaa apuna käyttäen kuitseki joku kaiku tulee siitä 2mm:n muutoksesta, jotta osutaan sitten ohutneulalla. WAU. Siin ei saa sitten rtg-lääkärin känny tutista :-)).

• vierestä
        mitäs se kirjoitti:

sitten kaikuohjattuna otettuna tarkoittaa ja mites se käytännössä tapahtuu. Vaikkei uä;ssä näy niin kuiteskin rtg-kuvaa apuna käyttäen kuitseki joku kaiku tulee siitä 2mm:n muutoksesta, jotta osutaan sitten ohutneulalla. WAU. Siin ei saa sitten rtg-lääkärin känny tutista :-)).

Retorinen kysymys epäilijöille, miten voidaan tehdä tähystysleikkauksia ja kuinka joissakin leikkauksissa voidaan käyttää jopa ropottia.
        Elikkä, eiköhän tuo koepalan ottokin neulanäytteellä onnistu, nykypäivänä.

• olen tiedonhaluinen
        vierestä kirjoitti:

Retorinen kysymys epäilijöille, miten voidaan tehdä tähystysleikkauksia ja kuinka joissakin leikkauksissa voidaan käyttää jopa ropottia.

"eiköhän tuo koepalan ottokin neulanäytteellä onnistu, nykypäivänä."

No juu onnistuu onnistuu, mutta kysymykseni koskikin sitä et jos rtg:ssä näkyy ja uä:ssä ei ni mitä hyötyä siin on uä:stä silloin? Mut onkin olemassa sit kaikuohjattu ohutneulanäytetykki joka ampaisee ohutneulan suoraan 2mm:n pesäkkeeseen vaiko näin?

• tutkimustavat
        olen tiedonhaluinen kirjoitti:

"eiköhän tuo koepalan ottokin neulanäytteellä onnistu, nykypäivänä."

No juu onnistuu onnistuu, mutta kysymykseni koskikin sitä et jos rtg:ssä näkyy ja uä:ssä ei ni mitä hyötyä siin on uä:stä silloin? Mut onkin olemassa sit kaikuohjattu ohutneulanäytetykki joka ampaisee ohutneulan suoraan 2mm:n pesäkkeeseen vaiko näin?

täydentävät toisiaan. Jos kummassa tahansa uä:ssä tai mammossa löytyy jotain, niin asia halutaan tutkia tarkemmin. Jos molemmissa olisi löytynyt, niin silloin olisi ehkä syytä olla enemmän huolissaan kuin nyt. Ensin tutkitaan karkeammalla tasolla ja sitten ehkä on olemassa tarkempia ja kalliimpia menetelmiä ja laitteita, niinkuin tuo joku kaiku...tykki, joita ei ehkä aluksi haluta käyttää.

• voi olla
        tutkimustavat kirjoitti:

täydentävät toisiaan. Jos kummassa tahansa uä:ssä tai mammossa löytyy jotain, niin asia halutaan tutkia tarkemmin. Jos molemmissa olisi löytynyt, niin silloin olisi ehkä syytä olla enemmän huolissaan kuin nyt. Ensin tutkitaan karkeammalla tasolla ja sitten ehkä on olemassa tarkempia ja kalliimpia menetelmiä ja laitteita, niinkuin tuo joku kaiku...tykki, joita ei ehkä aluksi haluta käyttää.

Silloinhan on ymmärrettävää et jos uä:ssä näkyy, koepalan otto on helpompaa. Mut jos pelkässä mammossa näkyy ja uä:ssä ei, ainakaan ultra-ääniohjattuna ei silloin onnistu. Voi olla tuolloin et kovin helposti ei lähdetä noin pientä muutosta sörkkimään vaan jäädään seuraamaan, vaì? Onni matkassa aloittajalla jos tosiaan heti pääsi kaikki nuo vaiheet läpi tuolla löydöksellä.Liekö joka tk:ssa noita "salaisia" tykkejä :-).

• onnellisessa asemassa
        voi olla kirjoitti:

Silloinhan on ymmärrettävää et jos uä:ssä näkyy, koepalan otto on helpompaa. Mut jos pelkässä mammossa näkyy ja uä:ssä ei, ainakaan ultra-ääniohjattuna ei silloin onnistu. Voi olla tuolloin et kovin helposti ei lähdetä noin pientä muutosta sörkkimään vaan jäädään seuraamaan, vaì? Onni matkassa aloittajalla jos tosiaan heti pääsi kaikki nuo vaiheet läpi tuolla löydöksellä.Liekö joka tk:ssa noita "salaisia" tykkejä :-).

Ehkei noita salaperäisiä tykkejä tosiaankaan ole joka paikassa.
        Muita syöpäpotilaita kohdatessani olen kuullut, että valitettavasti me potilaat olemme hyvin eriarvoisessa asemassa. Jollakin paikkakunnalla esim. leikkausta on joutunut odottelemaan pitkään, vaikka diagnoosi on ollut tiedossa. Joku oli jopa mennyt yksityiselle ja saanut sitä kautta kalliilla hinnalla nopeutettua tuota aikataulua.
        Aloittaja oli onnekas, sillä hänellä on ammattinsa osaava lääkäri, joka ryhtyi ripeästi toimimaan, ja vielä nykyaikaiset laitteetkin on käytettävissä.

• vartijaimusolmukesysteemillä
        vierestä kirjoitti:

Uudehko hoitotapa tämäkin. Minut leikattiin jollakin vartijaimusolmukesysteemillä. Kommentoikaa, jos olen ymmärtänyt väärin. Leikkauksen aikana syöpäkasvaimeen laitettiin jotakin radioaktiivista ainetta, joka sitten hakeutuu sinne missä niitä syöpäsoluja on. Hetken kuluttua leikkauksessa radioaktiivisuutta tutkittiin säteilymittarilla (Geiger tai joku sen tapainen). Sillä konstilla siis tiedettiin, että syöpä oli levinnyt yhteen imusolmukkeeseen. Varmuuden vuoksi poistettiin kainalosta niitä imusolmukkeita 12 kappaletta. Jälkeenpäin lääkäri sanoi, että ne 11 muuta poistettiin varmuuden vuoksi, eikä se ole katastrofi sillä kainalossa niitä on kait 25. Tuo vartijaimusolmukesysteemi pidensi leikkausaikaa ehkä parilla kymmenellä minuutilla.

• täällä minäkin
        onnellisessa asemassa kirjoitti:

Ehkei noita salaperäisiä tykkejä tosiaankaan ole joka paikassa.
        Muita syöpäpotilaita kohdatessani olen kuullut, että valitettavasti me potilaat olemme hyvin eriarvoisessa asemassa. Jollakin paikkakunnalla esim. leikkausta on joutunut odottelemaan pitkään, vaikka diagnoosi on ollut tiedossa. Joku oli jopa mennyt yksityiselle ja saanut sitä kautta kalliilla hinnalla nopeutettua tuota aikataulua.
        Aloittaja oli onnekas, sillä hänellä on ammattinsa osaava lääkäri, joka ryhtyi ripeästi toimimaan, ja vielä nykyaikaiset laitteetkin on käytettävissä.

Useissa paikoissa saa jopa tutkimuksia odotella viikosta kahteen silloinkin kun on jo kopeloiden todettavissa selkeä kyhmy.

• syöpäsoluihin
        vartijaimusolmukesysteemillä kirjoitti:

Uudehko hoitotapa tämäkin. Minut leikattiin jollakin vartijaimusolmukesysteemillä. Kommentoikaa, jos olen ymmärtänyt väärin. Leikkauksen aikana syöpäkasvaimeen laitettiin jotakin radioaktiivista ainetta, joka sitten hakeutuu sinne missä niitä syöpäsoluja on. Hetken kuluttua leikkauksessa radioaktiivisuutta tutkittiin säteilymittarilla (Geiger tai joku sen tapainen). Sillä konstilla siis tiedettiin, että syöpä oli levinnyt yhteen imusolmukkeeseen. Varmuuden vuoksi poistettiin kainalosta niitä imusolmukkeita 12 kappaletta. Jälkeenpäin lääkäri sanoi, että ne 11 muuta poistettiin varmuuden vuoksi, eikä se ole katastrofi sillä kainalossa niitä on kait 25. Tuo vartijaimusolmukesysteemi pidensi leikkausaikaa ehkä parilla kymmenellä minuutilla.

vaan sen avulla saadaan selville luonnollinen imunesteiden kulkureitti kasvaimesta eteenpäin, eli siis ne imusolmukkeet joihin imuneste ensimmäisenä kulkeutuu.

Kun nämä imusolmukkeet/solmuke tutkitaan saadaan tietoa jo leikkauksen aikana tarviiko imusolmukkeita poistaa useampia vai säästyykö potilas kainaloevakuaatiolta. Eli jos imusolmukkeista ei löydy pikatestissä syöpää kainalo jätetään rauhaan.

Joskus patologin tarkemmassa syynissä näistä vartijoista löytyy kuitenkin syöpäsoluja ja potilas voi joutua uuteen leikkaukseen, jossa kainalo putsataan laajemmin.

Jos olisi olemassa jokin aine, joka näyttäisi kehossa olevat syöpäsolut, niin moni välttyisi turhilta liitännäishoidoilta..

• tapauksessa
        vartijaimusolmukesysteemillä kirjoitti:

leikkaukseen lähdettäessä on jo pad selvillä. Jos ei muutoksesta saada koepalaa, tuskin lähdetään rintasyöpänä leikkaamaan saatikka kainaloita puhdistamaan?

• Pad-analyysi
        tapauksessa kirjoitti:

leikkaukseen lähdettäessä on jo pad selvillä. Jos ei muutoksesta saada koepalaa, tuskin lähdetään rintasyöpänä leikkaamaan saatikka kainaloita puhdistamaan?

Täällä taas mennään asioiden edelle.

• tärisen

Lääkäri puhui kohdallani jostain fibroadenoomasta ja piti sitä todennäköisempänä vaihtoehtona. Ikää minulla on 38-vuotta.
      Eilen olo oli hyvin epätodellinen ja uni erittäin katkonaista ja levotonta. Nyt jo tuntuu vähän paremmalta.
      Päivät matelevat siihen ensi viikon alkuun turhan hitaasti.
      Osaako pätevä röntgenlääkäri nähdä noista mammografiakuvista onko hyvänlaatuista vai pahanlaatuista??? Siis pääsääntöisesti.

• harjaantuu

kokemuksen myötä, mutta kyllä hoidon suunnittelemiseksi tarvitaan käsittääkseni aina Pad-vastaus.

• tärisen

Nyt vasta kaivoin jälkihoito-ohjeet. Minulle siis tehtiin paksuneulabiopsia (digitaalinen core-biopsia), jossa automaattinen koepalanottolaite vietiin tietokoneohjauksessa rinnan määrättyyn kohtaan.
      Toivottavasti tämä nyt selvensi epäilijöitä.
      Luulin, että minulle tehtiin ohutneulanäyte, mutta siinä shokkitilassa käsitin väärin.

• koepalanottolaite :-))

Just. Ja tämä sitten vietiin tietokoneohjauksessa siihen 2mm:n kokoiseen muuutosnystyrään. Missäs hoitopaikassa tämä tehtiinkään?

• mimmoset oli
        koepalanottolaite :-)) kirjoitti:

Just. Ja tämä sitten vietiin tietokoneohjauksessa siihen 2mm:n kokoiseen muuutosnystyrään. Missäs hoitopaikassa tämä tehtiinkään?

sitten ne itse jälkihoito-ohjeet?

• Lopeta
        koepalanottolaite :-)) kirjoitti:

Oletko sinä niin pirun kateellinen, kun nykytekniikkaa käytetään potilaan parhaaksi?
        Häpeä.

• en ymmärrä
        Lopeta kirjoitti:

Oletko sinä niin pirun kateellinen, kun nykytekniikkaa käytetään potilaan parhaaksi?
        Häpeä.

mitä tässä ihmetellään?
        Muuten,mikä ero on ohutneula - ja paksuneula näytteillä?
        Minulta aikoinaan otettiin ultran yhteydessä ohutneula näyte,siis samalla kun kyhmy löydettiin.

Siitä on jo lähes 4.vuotta ja kehitys kulkee eteenpäin ja hyvä niin.

• Erit neulat
        en ymmärrä kirjoitti:

mitä tässä ihmetellään?
        Muuten,mikä ero on ohutneula - ja paksuneula näytteillä?
        Minulta aikoinaan otettiin ultran yhteydessä ohutneula näyte,siis samalla kun kyhmy löydettiin.

Siitä on jo lähes 4.vuotta ja kehitys kulkee eteenpäin ja hyvä niin.

Ohutneulanäytteessä saadaan kyhmystä soluja, ns. sytologinen näyte, jossa nähdään joko hyvänlaatuisia tai pahanlaatuisia soluja. Koska neula on hyvin ohut, voidaan ohutneulanäyte ottaa ilman paikallispuudutusta.

Paksuneulanäytteessä käytetään paksumpaa neulaa, ja tällöin saadaan kudospala, ns. histologinen näyte. Histologinen näyte antaa tarkemman ja varmemman diagnoosin. Koska neula on paksumpi, otetaan näyte paikallispuudutuksessa, ja ihoon tehdään pieni viilto.

• käy niin..
        Erit neulat kirjoitti:

Ohutneulanäytteessä saadaan kyhmystä soluja, ns. sytologinen näyte, jossa nähdään joko hyvänlaatuisia tai pahanlaatuisia soluja. Koska neula on hyvin ohut, voidaan ohutneulanäyte ottaa ilman paikallispuudutusta.

Paksuneulanäytteessä käytetään paksumpaa neulaa, ja tällöin saadaan kudospala, ns. histologinen näyte. Histologinen näyte antaa tarkemman ja varmemman diagnoosin. Koska neula on paksumpi, otetaan näyte paikallispuudutuksessa, ja ihoon tehdään pieni viilto.

ettei ohutneulanäytteestä saada varmuutta niin otetaan vielä paksuneulanäyte.

• jos tuo
        Lopeta kirjoitti:

Häpeä.

on totta, sehän on hianoo, automaattiset koepalanottimet ja kaikki.Asiakkaan parhaaksihan ne tietty on ja asia selviää yhdellä lääkärissäkäynnillä.

• ihoviillostako
        Erit neulat kirjoitti:

sitten se automaattinen koepalanotin ottaa sen näytteen ultra-äänelläkin havaitsemattomasta kyhmystä, tahtoo tietää?

• en tärise enää

Sain tänään paksuneulanäytteen tulokset. Kyseessä oli kohdallani hyvänlaatuinen kasvain eikä aiheuta pienen kokonsa vuoksi toimenpiteitä. Kiitos asiallista kommenteista niille jotka sellaisia antoivat. Palstalla on näköjään paljon myös ilkeitä ihmisiä, jotka saavat tyydytyksen toisen ahdistuksesta! Hyvää kevään jatkoa kaikille!

• Ira¤

tuntuu hyvälle kuulla iloisempiakin uutisia,hyvät jatkot sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      309
      3055
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      124
      2057
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2043
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1399
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1395
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      1270
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1243
    Aihe