Suuri säästö itse leipomalla

säästeliäs

Tein pienen laskelman paljon kuukaudessa säästää kun leipoo itse leivät, sen sijaan että ostaisi kaupasta, edes sitä halvinta leipää.

Laskelmassa on otettu huomioon kaikki ainet sähkö, tulokseksi tuli että itse leipomalla pääse n.1/5 siitä hinnasta mitä kaupan leivästä maksaisi.

Laskin että omalla kohdallani se tarkoittaa että leivon kerran viikossa, ja säästän n.16,50€/kk. Ja aikaahan leipominen kaikkineen vie vain 1-1½ tuntiin.

Yllättävän suuri säästö siitä tulee, eli kyllä leipomoilla on hyvin katteet kohdillaan leivässä.

43

19355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poikamiessssssssss

      Kyllä varmaan on joku 1/5 mitä tulee maksaan itse tehty leipä,tosiaankin on kyllä hyvät katteet leipomoilla.Monta vuotta olen tehnyt sämpylöitä ja joskus on sämpyläjauhoja mutta toisinaan vehnäjauhoja kaurapuuron loppu.

      • 2. poikamies

        Itse laitan monesti 1/3 itsejauhettua täysjyväjauhoa sämpylöiden joukkoon, 1/3 sämpyläjauhoja ja 1/3 vehnäjauhoja.

        Näin säästää paljon jauhojen hinnassa, ja on vielä terveellisempääkin. Vehnän jyviät ei paljoa maksa kun ostaa suoraan tilalta syksyllä. Kokonaiset jyvät säilyvät tosi pitkään, jauhettua ei kannata kuukausi tolkulla säilytellä.


      • viikon naurut
        2. poikamies kirjoitti:

        Itse laitan monesti 1/3 itsejauhettua täysjyväjauhoa sämpylöiden joukkoon, 1/3 sämpyläjauhoja ja 1/3 vehnäjauhoja.

        Näin säästää paljon jauhojen hinnassa, ja on vielä terveellisempääkin. Vehnän jyviät ei paljoa maksa kun ostaa suoraan tilalta syksyllä. Kokonaiset jyvät säilyvät tosi pitkään, jauhettua ei kannata kuukausi tolkulla säilytellä.

        Kuinka sä teet itsejauhettua täysjyväjauhoa ? Huhmareella, vesimyllyllä ?


      • monipuolisuus

        Jos kaupasta ostetuista leivistä tai vaikka itseleivotuisstakin jää jotain jäljelle, voi ne kuivattaa ja tehdä korppujauhoksi, esim. lihamyllyllä. Paitsi että korppujauho sopii moneen käyttöön niin myös uuden sämpylätaikinan joukkoon.
        Kaurapuuron lisäksi sämpylätaikinaan voi vaihteeksi kokeilla monia muitakin aineksia, esim. tähteeksi jäänyt perunamuussi, porkkanaraaste, pinaattikeitto, jne. Kokemukseni mukaan tässä on vain mielikuvitus rajana.


      • leipureille
        monipuolisuus kirjoitti:

        Jos kaupasta ostetuista leivistä tai vaikka itseleivotuisstakin jää jotain jäljelle, voi ne kuivattaa ja tehdä korppujauhoksi, esim. lihamyllyllä. Paitsi että korppujauho sopii moneen käyttöön niin myös uuden sämpylätaikinan joukkoon.
        Kaurapuuron lisäksi sämpylätaikinaan voi vaihteeksi kokeilla monia muitakin aineksia, esim. tähteeksi jäänyt perunamuussi, porkkanaraaste, pinaattikeitto, jne. Kokemukseni mukaan tässä on vain mielikuvitus rajana.

        Antakaa mämmikouralle HELPPO sämpylä- tai leipätaikina ohje. Tarkat aineet, määrät, kohotusajat, lämpötila uunissa?

        Leivon kyllä kaikki pullat ym. makeat itse, mutta jostakin syystä sämpylöistä sämpyläjauho-pussin ohjeen mukaan tulee kuivia,kovia ja olisi pakko syödä heti, sillä eivät seuraavana päivänä ole mukavia syödä.

        Joku vihjaisi korppujauhojen käytöstä leivonnassa.
        Paikkakunnallani on kahvio, josta saa 1 kg pussin eurolla korppujauhoja.
        Ovat esim. kalan leivitykseen liian karkeita.
        Paljonko korppujauhoja voisi laittaa esim. 1/2 litran taikinaan?

        Kiitos vastauksista jo etukäteen! Nim. mämmikoura.


      • jauhojen tekeminen
        viikon naurut kirjoitti:

        Kuinka sä teet itsejauhettua täysjyväjauhoa ? Huhmareella, vesimyllyllä ?

        Itse käytän tavalliseen keittiön monitoimikoneeseen liitettävää jauhomyllyä. Siinä voi säätää halutun jauhon karkeuden. Kauhalla vaan jyvät koneeseen niin tulevat toisesta päästä jauhona ulos. Hetkessä jauhaa kilon jyviä.

        Vanhemmilla on vähän rajumpi mylly, jolla pystyy tekemään isomman määrän kerralla, mutta ei hyötyä koska tavallisessa taloudessa ei niin paljoa jauhoa tarvita. Eli tuollainen monitoimikoneeseen liitettävä malli ihan ok.


      • liepusska
        leipureille kirjoitti:

        Antakaa mämmikouralle HELPPO sämpylä- tai leipätaikina ohje. Tarkat aineet, määrät, kohotusajat, lämpötila uunissa?

        Leivon kyllä kaikki pullat ym. makeat itse, mutta jostakin syystä sämpylöistä sämpyläjauho-pussin ohjeen mukaan tulee kuivia,kovia ja olisi pakko syödä heti, sillä eivät seuraavana päivänä ole mukavia syödä.

        Joku vihjaisi korppujauhojen käytöstä leivonnassa.
        Paikkakunnallani on kahvio, josta saa 1 kg pussin eurolla korppujauhoja.
        Ovat esim. kalan leivitykseen liian karkeita.
        Paljonko korppujauhoja voisi laittaa esim. 1/2 litran taikinaan?

        Kiitos vastauksista jo etukäteen! Nim. mämmikoura.

        lämmitä puoli litraa nestettä
        sillä aikaa kun se lämpeää, ota tilkka vettä vaikkapa puoli desiä ja laita siihen teelusikallinen sokeria ja paketti hiivaa (lämmin vesi huom!)
        sekoita se hiiva ja sokeri sellaseksi velliksi ja jätä sivuun vähäks aikaa...alkaa pikkasen kuplia...
        kun se vesi /maito mikä tahansa on lämmintä, ala lappamaan sinne jauhoja ja sekoita raskaalla kädellä...noin 5desii jauhoja...sekoitasekoitasekoita....kaada sitten se vesi-hiiva-sokeri seos sinne ja jatka sekoittamista. Jos aiot laittaa puuronjämät tms laita ne tässä vaiheessa...sitten n. 50-75grammaa jotain rasvaa...sulatettuna tai pullosta ja jauhoa perään ja edelleen sekoitasekoitasekoita...
        kun taiokina näyttää sellaiselta, että kun käännät kupin nurin, se saattas pudota möykkynä sieltä kiposta, se on melkosen hyvää....taikina EI SAA OLLA KOVA...enemmän semmonen pehmeä!
        Nyt sulla on semmonen pehmeä taikiona, anna levätä puoli tuntia....lisää pikkasen jauhoa sen jälkeen jos tarttee...ja vaivaa ilmakuplat pois...
        laita pöydälle ja kauli kuten voitaikinaa! ;D
        Sitten laita se kaulittu pellille...levitä se siihen taputtelemalla...ja anna taas levätä vähän...ajele taikinapyörällä ristikkoon...ja siinä sulla on pellillinen sämpylöitä...n250ast. 20min...ja jos haluut rapean kuoren, laita vesiastia uuniin ja paistettuna jäähdytä ilman liinaa!


      • en vaan käytä
        liepusska kirjoitti:

        lämmitä puoli litraa nestettä
        sillä aikaa kun se lämpeää, ota tilkka vettä vaikkapa puoli desiä ja laita siihen teelusikallinen sokeria ja paketti hiivaa (lämmin vesi huom!)
        sekoita se hiiva ja sokeri sellaseksi velliksi ja jätä sivuun vähäks aikaa...alkaa pikkasen kuplia...
        kun se vesi /maito mikä tahansa on lämmintä, ala lappamaan sinne jauhoja ja sekoita raskaalla kädellä...noin 5desii jauhoja...sekoitasekoitasekoita....kaada sitten se vesi-hiiva-sokeri seos sinne ja jatka sekoittamista. Jos aiot laittaa puuronjämät tms laita ne tässä vaiheessa...sitten n. 50-75grammaa jotain rasvaa...sulatettuna tai pullosta ja jauhoa perään ja edelleen sekoitasekoitasekoita...
        kun taiokina näyttää sellaiselta, että kun käännät kupin nurin, se saattas pudota möykkynä sieltä kiposta, se on melkosen hyvää....taikina EI SAA OLLA KOVA...enemmän semmonen pehmeä!
        Nyt sulla on semmonen pehmeä taikiona, anna levätä puoli tuntia....lisää pikkasen jauhoa sen jälkeen jos tarttee...ja vaivaa ilmakuplat pois...
        laita pöydälle ja kauli kuten voitaikinaa! ;D
        Sitten laita se kaulittu pellille...levitä se siihen taputtelemalla...ja anna taas levätä vähän...ajele taikinapyörällä ristikkoon...ja siinä sulla on pellillinen sämpylöitä...n250ast. 20min...ja jos haluut rapean kuoren, laita vesiastia uuniin ja paistettuna jäähdytä ilman liinaa!

        siirappia!
        http://www.maku.fi/reseptit/resepti/Peltileip%E4/1090.html


      • Nimetön
        viikon naurut kirjoitti:

        Kuinka sä teet itsejauhettua täysjyväjauhoa ? Huhmareella, vesimyllyllä ?

        www.pikkis.fi/?reseptit tuolla on hyvä leipä-ohje jolla tulee oikeesti loistavaa leipää. Ja jos on vaille viljamyllyä niin www.viljamylly.fi


      • Nimetön
        leipureille kirjoitti:

        Antakaa mämmikouralle HELPPO sämpylä- tai leipätaikina ohje. Tarkat aineet, määrät, kohotusajat, lämpötila uunissa?

        Leivon kyllä kaikki pullat ym. makeat itse, mutta jostakin syystä sämpylöistä sämpyläjauho-pussin ohjeen mukaan tulee kuivia,kovia ja olisi pakko syödä heti, sillä eivät seuraavana päivänä ole mukavia syödä.

        Joku vihjaisi korppujauhojen käytöstä leivonnassa.
        Paikkakunnallani on kahvio, josta saa 1 kg pussin eurolla korppujauhoja.
        Ovat esim. kalan leivitykseen liian karkeita.
        Paljonko korppujauhoja voisi laittaa esim. 1/2 litran taikinaan?

        Kiitos vastauksista jo etukäteen! Nim. mämmikoura.

        tuolla on todella hyvä leipäresepti www.pikkis.fi/?reseptit ja vaalea hapanjuurileipä ja siihen käytettävä vaalea hapanjuuri


      • helmikanana
        leipureille kirjoitti:

        Antakaa mämmikouralle HELPPO sämpylä- tai leipätaikina ohje. Tarkat aineet, määrät, kohotusajat, lämpötila uunissa?

        Leivon kyllä kaikki pullat ym. makeat itse, mutta jostakin syystä sämpylöistä sämpyläjauho-pussin ohjeen mukaan tulee kuivia,kovia ja olisi pakko syödä heti, sillä eivät seuraavana päivänä ole mukavia syödä.

        Joku vihjaisi korppujauhojen käytöstä leivonnassa.
        Paikkakunnallani on kahvio, josta saa 1 kg pussin eurolla korppujauhoja.
        Ovat esim. kalan leivitykseen liian karkeita.
        Paljonko korppujauhoja voisi laittaa esim. 1/2 litran taikinaan?

        Kiitos vastauksista jo etukäteen! Nim. mämmikoura.

        Minulle kävi sämpyläjauhojen kanssa samoin kuin sinulle, tuli tiukkoja kivisämpylöitä.

        Mutta kun tein seuraavalla kerralla niin löysän taikinan että just just koossa pysyi, sain pehmeitä ja hyviä sämpylöitä!

        Siis sämpyläjauhosta ei voi tehdä niin tiukkaa taikinaa kuin vehnäjauhosta.


    • Älytön vanhakansa

      On typerää säästää joka helvetin kohdasta jos on lama tulossa! Eikö kansa ymmärrä mainoslauseenkin heittoa että ÄLÄ RUOKI LAMAA SÄÄSTÄMÄLLÄ!! ??
      Yrittäkää elää mahdollisimman samoin kuin aiemminkin ja kaikki turha ostaminen pois.Leivän ostaminen ei ole turhaa.

      • on loppu,

        ei ole millä ostaa... Eli jos meni työ, ei rahaa, ei ostovoimaa, pitää säästää, että saa edes jotain pöytään. Jos sulla sen sijaan on mitä kuluttaa, niin kuluta, jotta et ruoki lamaa. Kaikilla ei ole mitä kuluttaa!!!!


      • oikeassa!
        on loppu, kirjoitti:

        ei ole millä ostaa... Eli jos meni työ, ei rahaa, ei ostovoimaa, pitää säästää, että saa edes jotain pöytään. Jos sulla sen sijaan on mitä kuluttaa, niin kuluta, jotta et ruoki lamaa. Kaikilla ei ole mitä kuluttaa!!!!

        Jos nyt jollakin on varaa olla säästämättä, niin eiköhän jossain vaiheessa elämää tule toisiin ajatuksiin. Joten, jos jotkut mainoslauseet käskee kuluttamaan, niin sehän on tietenkin, että pitää keksiä jotain, että vois toteuttaa mainostajien toiveita. Kyllä se lähtee jokaisen ihmisen henkilökohtaisesta tarpeesta se säästäminen. Onhan myös itsetehty leipä mitä mainiointa. Oikeasti lama on tullut, mutta sitä ei haluta myöntää, ettei tule ihmisille sitä tunnetta, etteikö pitäisi säästää. Niin paljon on työttömiä ihmisiä ja lisää tulee, onhan jo leipäjonoissa ihmisiä paljon. Silti ei kannata menetä heittää toivoa, sillä ennenkin on tultu vähällä toimeen.

        http://www.leipajono.smile.0lx.net/view_forum-id-34.html


      • minnimanni

        ei ole älytöntä säästää jos on rahat piukilla,kaikilla tulot ei vaan riitä ihan kaikkeen ja pakko koittaa jostain tinkii,vaikka leivästä..uskoisin kyllä muuten että ihmiset varmasti törsäisivät rahansa milloin mihinkin jos sitä olisi vaan paljon..sinulla itsellään ei taida olla tiukkaa talodessa,hyvä jollei ole niin sinun ei tarvitse tinkiä mistään..hyvää kevään odotusta sinulle..


      • Työttömänä

        Hyvä Älytön vanhakansa,

        Kun työttömänä elää kädestä suuhun, on luonnollista etsiä uusia säästökohteita.

        Esim. omat asumiskustannukseni nousevat kaksinkertaisiksi taloyhtiön remontin vuoksi.

        Ellen eläisi säästäen, ja esimerkiksi leipoisi itse, joutuisin myymään asuntoni ja muuttamaan lapsineni liian ahtaaseen kämppään.

        Mieleeni ei tulisi ikinä hakea sosiaalitukia: Niin kauan kuin pärjään näin jotenkuten, niin omanarvontunto säilyy.

        Vaikka minulla ei olisi tällä hetkellä rahahuolia, niin säästäisin silti "turhista" asioista: Ei liiassa kuluttamisessa ole mitään hohdokasta, sehän tuhoaa maapalloamme.


      • Äippä

        Eihän kenenkään ole pakko säästää mistään jos ei taho, mutta on leipomisesta muutaki iloa ko säästö. Se on kuule melekosen parempaa se omatekonen ko kaupan hiivapullat joihin on ympätty jos ja mitä E:etä. Tietää tasan mitä syö kun tekee itse ja kun se tosiaan on niin hyvääkin vielä. Miksi tyytyä huonompaan vaihtoehtoon? Kokeileppa, suosittelen.


      • perheen äiti minäkin
        Äippä kirjoitti:

        Eihän kenenkään ole pakko säästää mistään jos ei taho, mutta on leipomisesta muutaki iloa ko säästö. Se on kuule melekosen parempaa se omatekonen ko kaupan hiivapullat joihin on ympätty jos ja mitä E:etä. Tietää tasan mitä syö kun tekee itse ja kun se tosiaan on niin hyvääkin vielä. Miksi tyytyä huonompaan vaihtoehtoon? Kokeileppa, suosittelen.

        Niin onhan leipominen muutakin kuin säästöä ja hyvää kotona tehtyä pullaa tai leipää. Minulle se on myös terapiaa. On mukavaa ja rentouttavaa puuhaa viettää yksi päivä leipoen kaiken laista ja laittaa pakkaseen ja sieltä sulatella sitten kun tarvitsee. Ja säästöäkin tulee, kun omalle työlle ei laske hintaa.


    • lähes

      päivittäin itse. Teen teeleipiä silmätuntumalla.

      Siihen menee 2,5 dl maitoa vettä saman verran
      suolaa sopivasti
      kauraryynejä vehnäjauhoja sopivasti jotta tulee sellainen sekoitus joka on helppo nostella lusikalla tai kauhalla pellille.
      Paistan noin 10 - 15 min.
      Ei tarvi hiivaa ei tarvi leivin jauhetta se o siinä.

      Onko kallista ?

      Jos haluan parempia ja hieman arvokkaampia teeleipiä käytän sekaan porkkana raastetta tai pellavan siemmeniä ja voi kokeilla mielin määrin uusilla makuelämyksillä. Ei tunnu kukkarossa rasittavalta näin tiukkoina aikoina!

    • vuotta

      olen leiponut lähes kaikki leivät itse. Teen hapantaruisreikäleipää, sämpylöitä, rieskaa, hapanta hiivaleipää ja pullaa. Viimeksi tein viime torstaina kahdeksan ruisreikäleipää. Ainoastaan näkkileipää ostan ns. "täyteleiväksi".

      Taikinan teen vanhalla yleiskoneella ja juuren laitan ruisreikäleipään käymään edellisenä iltana ja leivon seuraavana iltana. Taas happamaan hiivaleipään laitan juuren käymään saman päivän aamuna hiivanokareella. Leivontaveiheessa ei sitten muuta hiivaa tarvitsekaan.

      Ps: Olen muuten mies...

    • sipuli

      olen löytänyt vaihteeksi uuden makuelämyksen saaristolais leivästä. On helppo tehdä ja niin hyvää vatsalle. Ei tarvi kahvileipiä kun tämä maistuu kahvin kanssakin.Parasta kun sipaisee pelkkää voita päälle. Ohje löytyy googlesta sanalla saaristolaisleipä. Paisto aikaa olen vaan lyhentänyt n.20 min jotta ei pala, enkä voitele siirapilla kun tulee niin tahmeaksi. NAM kannattaa kokeilla (annoksesta tulee 3 kpl 1.5 litran vuokaan sopivaa leipää)kerralla uuniin.

      • minnimanni

        vau tulostin tuon ohjeen,pitää heti huomenna kokeilla sitä,leivon yleensä sämpylöitä,mutta ihan vesi herahti kielelle kun luin tuon ohjeen..upeeta..


    • Marttatätsy

      kaikki joukolla leipomaan omat leivät!
      taatusti tulee isommassa perheessä kymmenien eurojen säästö.

      Kokokki.net jossa ihmiset laitta toimivia reseptejään itselleen tai toisille käytettävksi.

      minä leivon viikonloppuisin porkkanahiivaleipää ja sämpylöitä.Ihanaa hyvää ja halpaa.Saat 1leipäpussin hinnalla viikoksi leivät.ehkä enemmänkin.Lidleistä jauhopussi ei paljoa maksa.

    • 1947

      ovat hiivaleipä ja piimälimppu.

      Piimälimppuun kerralla paistuu 1,5l.n taikina, tulee 6 pyöreää limppua.

      Piimä huoneeseen lämpiämään aamulla. 1,5 palaa hiivaa, 4-5tl suolaa, 4-6dl siirappia (oma maku), ruisjauhoja n. 1/2 litraa, hiivaleipäjauhoja loput n. kilo.
      Lisäksi voi laittaa makua antamaan reilu tl anista tai fenkolia hyvin hienonnettuna.
      Taikina voi olla kohtalaisen löysää, mutta irtoaa käsistä tarpeeksi kauan (20 min)vaivattuasi taikinaa.
      Liian kova taikina aiheuttaa repeilyä paistettaessa.

      Nostata, noin tunti menee. Leivo ja anna nousta (n. tunti) kunnolla ennen paistoa.
      Paista 180 asteessa noin puoli tuntia, kunnes pohja on kauniin ruskea. Pinta sivellään voilla. Voin voi sulattaa ja siveltimellä voidella.
      Uunin lämpö vaikuttaa paistoaikaan.

      Hiivaleipä

      Nestettä (maitoa, osa vettä, kurria tms) 1,5l,
      suolaa 3tl, hiivaa pala, rkl sokeria, grahamjauhoa melkein kilo, hiivaleipäjauhoa loput, noin kilo, nesterasvaa dl. Ohrajauhokin hyvää, osa sitä, jos on. Varo tekemästä liian kovaa taikinaa.

      Tästä tulee myös 6 pyöreää leipää. Hyvät nostatukset ennen paistoa. Voi pistellä haarukalla ennen paistoa.

      Paisto 180 asteessa vajaa puoli tuntia, 20min.-

    • leipomotyöntekijä

      Kyllä se kuule on niin että kauppojen ketjut ja tukut sanelee sen leivän hinnan. Ottaisit asioista selvää ennenkuin leipomoita syytät. Kysyppäs kauppiaasi katteet ensin älä puhu asiasta jos siitä et mitään tiedä. Muuten olen kyllä samaa mieltä kanssasi jotta kotona tehty on aina kotona tehty.

      • on aina

        kotona tehty. Ja siltä se maistuukin. Jos kuitenkin hyvää leipää tahdot, sitä löytyy leipomonmyymälästä tai kaupoista.


    • maijutiina

      huono juttu on leipoa itse hyvää pullaa tai leipää sitä tulee syötyä liian paljon tai ainakin huomattavasit enemmän kuin muuten syö leipä tai pullaa tai muuta
      siks en leivo koskaan muulloin kun jos on suuri porukkatulossa käymään ett varmsti menee eikä jää juuri mitän säästöön

    • Vaimoni leipoo itse JUURELLA HAPATETUN ruisleivän itse. Sähköuunissakin se onnistuu vaikka vaatiikin tiettyjä kommervenkkejä kuoren rapeuden säilyvyyden suhteen, "Sittarista"nostamme ruisjauhon 5;n kg:n pusseissa. Juuri on leipomisten väliajat säilössä kylmähuoneessa. Nytkin on uusi taikina happanemassa huomista leivontapäivää varten. Tulee olemaan herkullinen hetki huomisen kahvihetki: JUURELLA HAPATETTUA ruisleipää, aitoa voita ja mustaa kahvia. - Ei siis mitään hiivalla nostatettua hiiva-sekaleipä-vehnä-sekajauho-mössöä.

      • Vatsaystävällinen

        Hyvin monille kaupan ruisleipä aiheuttaa ilma ja löysävatsaoireita.
        Minutkin lääkittiin oireen vuoksi teho-osastolle ja ryhdyin paistamaan itse ruisleipää, kun näin kunnon sähköuunin. Uuniin sopii 12 ruisleipää paistumaan kerralla ja ne paistuu tasaisesti ja ajastin pysäyttää lämmön 85 minuutin jälkeen. Uuni on kiertoilmauuni ja max lämpö on 250 astetta ja se on koko ajan sillä teholla.
        3,5litraa vettä 5kg ruisjauhoja 1,5-2kg vehnäjauhoja alustukseen, yksi hiiva pala ja 5rl hienoa merisuolaa.
        Ruista täytyy hapattaa noin 1,5-2 vuorokautta, että se on vatsalle ystävällistä, sitten lisätään vehnäjauho ja alustetaan niin kovaksi että ei nyrkkiin tartu nostatetaan ja paitetaan taikinasta saadut 12 leipää kerta heitolla. Johan on hyvää eikä vatsaoireita tule. Leivät teen pitkulaisiksi kolme pellilleen ja neljäpeltiä.
        Kahden leivän hinnalla saa 12 leipää. Aiemmin kun jauhatin itse rukiit(ruista saa melkein ilmaiseksi) yhden leivän hinnalla sai 12 leipää, leipää joka ei koskaan ole homehtunut vaan paranee ja makeutuu vain vanhetessaan. Pakasteessa säilytetään tietysti ylimääräiset ja sulatettuna aina lämpimässä. Ihan tavallinen mies.
        Kaiken tämän tekee ihan huvikseen ja nautinnokseen:))


    • isossa perheessä kyllä

      Itse leipominen (ruokalaipä) ei tule sen edullisemmaksi kun kaupan tarjouksista osto. Näin, jos on yhden talous.
      Kahvileipä, piirakat, makeat kyllä kannattaa sinkkutaloudessakin itse tehdä.

      Jos on isompi perhe, leipominen kyllä kannattaa ja erityisesti jos on vielä isot pakkaset. Pakkaseen jos saa jemmaan, kannattaa sitten sinkuillakin jotkin erikoisemmat sämpylät.
      Tilaa vain on harvoin niin paljon, että pakkaseen mahtuisi. Tarvitaan omakotitalon neliöt ja isot keittiöt ja pakastimet.

    • säästö?

      16,50€/kk suuri säästö?
      Meillä kuluu pari sekaleipää viikkoon, eli kuukaudessa n. 8kpl, kaupassa nuo leivät reilu pari euroa kipale, eli yhteensä noin 20€, eipä kannata vaivautua sen edestä leipomaan ja vapaa-aikaansa siihen hukkaamaan. Paljon suuremmat säästöt voi tehdä paljon helpommin jättämättä jotain muuta vähemmän tärkeää ostamatta.

      • voivat

        jättää kommentoimatta. t. 2-3 leipää menee/vrk.


      • 40% talouksista yhden
        voivat kirjoitti:

        jättää kommentoimatta. t. 2-3 leipää menee/vrk.

        Suomessa isommissa kaupungeissa alkaa olla pian ENEMMISTÖ talouksista yhden ihmisen.
        Muuallakin kun lasketaan kaikki suomen kotitaloudet, lähes 40% on vain yhden ihmisen.
        Joten kyllä aihetta kommentoida noinkin isoon yleistykseen, että leipomalla säästää.

        Osa talouksista, 3 ja siitä enemmän, kyllä varmasi jo säästää, mutta tuossa tullaan jo suureen VÄHEMMISTÖÖN Suomen kodeista!


      • säästö?
        40% talouksista yhden kirjoitti:

        Suomessa isommissa kaupungeissa alkaa olla pian ENEMMISTÖ talouksista yhden ihmisen.
        Muuallakin kun lasketaan kaikki suomen kotitaloudet, lähes 40% on vain yhden ihmisen.
        Joten kyllä aihetta kommentoida noinkin isoon yleistykseen, että leipomalla säästää.

        Osa talouksista, 3 ja siitä enemmän, kyllä varmasi jo säästää, mutta tuossa tullaan jo suureen VÄHEMMISTÖÖN Suomen kodeista!

        Meillä 3 henkeä ja leipää syödään aamuin ja illoin, toisin kuin monessa nykyperheessä ja se kaksi sekaleipää riittää viikkoon.
        Tarkastin hinnan, meidän leivät n, 1,5€ kpl eli kuukaudessa niihin menee n. 12€, en pääse tuntipalkoille itse leipomalla tai 10€n säästön takia en ala tiskisotkua tekemään ja leipiä pakkasessa kierrättämään.


      • Familj jjen
        säästö? kirjoitti:

        Meillä 3 henkeä ja leipää syödään aamuin ja illoin, toisin kuin monessa nykyperheessä ja se kaksi sekaleipää riittää viikkoon.
        Tarkastin hinnan, meidän leivät n, 1,5€ kpl eli kuukaudessa niihin menee n. 12€, en pääse tuntipalkoille itse leipomalla tai 10€n säästön takia en ala tiskisotkua tekemään ja leipiä pakkasessa kierrättämään.

        Itse syön ruisleipää n.3*800g viikossa maksaa kaupasta riipuen 2,2-3€ lisäksi syön näkkärii ja hapankorppuu(molempia menee meillä n.2pkt/kk)

        Vaimo syö vaaleaa leipää erinlaisia paahdoista kaikenlaisiin n.2-3pkt/viikko
        lapset syövät yleensä jotain mikä milloinkin nyt on taas cool.eli tulee kyllästyminen ja vaihtuu yleensä vaaleaa leipää ja ruispaloja yms.Mut menee monta paketti jopa paketti ruispaloja päivässä menee et hujahtaa.

        Mut minä olen yrittänyt leipoa erinlaisia leipiä ja se ei mene kaupaksi muuta kuin kuumana..Sit syön ite tai menee roskiin.

        Eli syömme runsaasti leipää ,mut ne ovat lähinnä aamu-ja iltapalana sekä välipalana toki ruuan kanssa menee muutamia paloja.

        Varmaan säästetäs ,mut ei varmasti kukaan saa just sitä oikeaa makua minkä haluaa ja silloin se ei maistu.

        Mut oikeesti on leivän hinta noussut kovasti 3,6€ maksoi marskin ruisleipä minkä söin kahteen päivään tossa niinkuin välipalana eli ruokien välissä.


    • käyn hakemassa

      leipäni leipomosta - saa paljon edullisemmin, kuin kaupasta. Ei kannata kyllä enää leipoa, muuten kuin leipomisen ilosta. Kahdella ihmisellä ei muutenkaan kulu niin paljon leipää, kuten suurperheissä.

    • ..nousee jauhojen hinnat ku...

      ..otitte täällä puheeksi säästämisen leipomalla.

      EIKÖ SE MENE JAKELUUN "ÄLÄ RUOKI LAMAA" HÄ!?

      Suuresti sivistyneet kansakunnanjohtajamme ovat todenneet että pitää KULUTTAA eikä SÄÄSTÄÄ!
      Älkää nyt aloittako tätä pihistelyä ja nipottamista tai muuten JOUDUTAAN LIITTYMÄÄN NATOON!

      Eikö yhtään hävetä AJAA LEIPOMOITA KONKURSSEIHIN!?

      Ei ei, ei, kyllä se kuulkaas on kansalaiset niin että räväytetään hiivankin hinta ens viikolla 2 euroa kpl ja jauhoille 45%.
      Perkele. Pitäähän se voitto jostain selästä repiä saattana.

      • ejb

        Nämä "suuresti sivistyneet" kansakunnanjohtajamme ovat melekosia tolloja ,korruptuneita venkuloita ja velanottajia joilla ei ole harkintakykyä lainkaan. Voiko joku vielä uskoa näiden valehteluja ja taivaanrannan maalauksia ? Näköjään höynäytettäviä vielä riittää.Surullista.


    • Assas

      Itse leivottu leipäkin on paljon muhkeampi kuin kaupasta ostettu.
      Halventaa voit mm. käyttämällä maitojauhetta.

    • sisältää maitotuotetta

      jos tekee pikaleipää, niin se vie aikaa vain noin 30 min. Eikä siinä tarvitse käyttää hiivaa. Siihen toki pitää lisätä maitotuotetta. Mutta voihan maitotuotteen valita laktoosittomanakin vaihtoehtona.

      Pikaleipää tehtäessä on muistettava pistellä leipä haarukalla ennen uunissa paistamista. Pikaleipä nousee leivinjauheella ja/tai soodalla, riippuen ohjeesta.

      Jos joku haluaa ohjeen, niin minulla on niitä 2-3 kappaletta.

      Jos joltakulta löytyy pirkan leivontakirja, niin siinä on ehkä pari ohjetta pikaleipiin, joista käytetään myös teeleipä-nimikettä.

    • Kotileipurimies

      Pari vuotta sitten aloin leipomaan valtaosan leivästä kotona.Yksi syy oli verenpaine ja ylipaino,tarkoitus oli vähempisuolaista ja runsaskuituista leipää saada.Paino ja paineet pudonneet radikaalisti,leipä siinä nyt vaan yksi tekijä ollut mutta muuten jäänyt "leipomisvaihde" päälle kun huomasin saavani oikein makoisaa leipää aikaiseksi!
      Aluksi leipominen tietysti vähän hakemista mutta nyt menee tosi nopeasti ja rutiinilla.Taikinan saa alle 10 minuutissa tehtyä ja sitten vaikkapa sämpylät pellille samassa ajassa,uuni hoitaa loput.Jäähdyttyään tuoreena valtaosa pakastimeen ja sieltä sitten tarpeen mukaan käyttöön,itse tehdyt sämpylät kun eivät säily samalla tavalla kuin lisäaineilla kyllästetty kaupan leipä.Ja jos ei kokemusta leivonnasta niin katsopa vaikka seuraavan linkin takaa ohjeita:

      http://www.kotikokki.net/reseptit/haku/

      Ja rahaa säästyy kyllä myös vuositasolla vaikka kuinka!

      • nimi Erkki -

        Ja minun puolesta leipomot saa rauhassa mennä konkurssiin, jos oma leipä vie voiton.
        Mikä siinä jos eivät pysty kilpailemaan kotonaleivotun kanssa, ei hinnan eikä laadun puolesta, eihän tämä
        mikään Neuvostoliitto ole, tässä maassa on pari sukupolvea ihmisiä menettänyt henkensä ja terveytensä, että meillä olisi oikeus syödä mita tahtoo ja asua sekä puhua mitä tahtoo.


      • kuutoskone
        nimi Erkki - kirjoitti:

        Ja minun puolesta leipomot saa rauhassa mennä konkurssiin, jos oma leipä vie voiton.
        Mikä siinä jos eivät pysty kilpailemaan kotonaleivotun kanssa, ei hinnan eikä laadun puolesta, eihän tämä
        mikään Neuvostoliitto ole, tässä maassa on pari sukupolvea ihmisiä menettänyt henkensä ja terveytensä, että meillä olisi oikeus syödä mita tahtoo ja asua sekä puhua mitä tahtoo.

        jos tavaran saa 80% edullisemmin ja laatukin on hyvää, ei todellakaan ole leipomoilla muuta kilpailuetua kuin kuluttajan oma viitseliäisyys, laiskuus ja TYHMYYS. Leipomoon en viitsi rahojani kantaa, säästyneet varat voi sijoittaa paremminkin, toista tuhatta euroa vuodessa, kymmeniä tuhansia vuosikymmenessä. Ei mikään pikkujuttu !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      298
      6569
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      147
      5020
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2172
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1573
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1512
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1215
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      181
      1138
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      949
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      47
      867
    10. 46
      823
    Aihe