Olen 50v ja nyt pari vuotta syönyt trileptalia. Ei ole pään kuvauksista löytynyt tautia mutta oireet viittasi siihen että sain lääkityksen. Alkoi lievästä ja nousi sitten pikku hiljaa 2100 mg. Kohtauksia saanut noin kahden kk välein ja lievempiä lääkityksen alettua. Tuntuu vaan että väsyttää kokoa ajan ja silti halua olla menossa kuten ennen eli käyn töissä ja treenaan. Poljen töihin joka päivä ja treeneihin. Olen 23 tuntia viikossa töitä. Onko muilla lääkityksen vain yhtä ja samaa kuin minulla olisi kiva tietää miten jaksaa ?
Trileptal
11
1349
Vastaukset
- entiseen malliin
Koska sinulla lääkitykseen riittää yksi lääke, kannattaa huolehtia siitä. Kohtauksia kahden kuukauden välein ei ole mielestäni liian usein. Toki kannattaa tavoitella täyttä kohtauksettomuutta, mutta se ei aina onnistu enkä rupea utelemaan yksityiskohtaisesti.
Kun olin yhden lääkkeen varassa ennen murrosikää, kohtauksia tuli korkeintaan kerran kuussa. Väsymys minullakin oli ongelmana. Ihailen liikuntaasi työ- ja harrastusmatkoilla.
Nyt olen kahdella lääkkeellä, joista toinen on Trileptal. Väsymys on minullakin ympäri vuoden, ei vain keväällä.- tiedusteleva nainen
Kiitos vastauksestasi. Tekstisi oli kannustava ja se sai minussa väsymyksen keskellä hieman piristystäkin aikaiseksi.
Kysyisin nyt vielä tarkennusta siihen, että onko sinulla nyt kahden lääkityksen johdosta ollut kohtauksettomuutta. Siis ettet olisi enää lainkaan saanut kohtauksia? Itsekin haluan pyrkiä kohtauksettomuuteen ja toivon, että ne joskus loppuisivat. - tavoiteunelma
tiedusteleva nainen kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. Tekstisi oli kannustava ja se sai minussa väsymyksen keskellä hieman piristystäkin aikaiseksi.
Kysyisin nyt vielä tarkennusta siihen, että onko sinulla nyt kahden lääkityksen johdosta ollut kohtauksettomuutta. Siis ettet olisi enää lainkaan saanut kohtauksia? Itsekin haluan pyrkiä kohtauksettomuuteen ja toivon, että ne joskus loppuisivat.Viimeisestä kohtauksesta on reilut 18 vuotta. Kiitos Vaajasaloon ja KYS:n neurokirurgeille! :)
Kun "kakkoslääke" löytyi Vaajasalossa, alkoi kohtaukseton jakso, joka jatkuu edelleen.
Hyvä ennaltaehkäisevä keino on stressin välttäminen: ihminen on fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kokonaisuus.
- eräs gaijin
on lähes sama lääkitys (rinnakkaisvalmiste Apydan) mutta ei noin isolla annoksella. Olen syönyt sitä vajaa kaksi vuotta ja viimeisen puolen vuoden aikana sanoisin, että väsymys on kadonnut. Syön 2x600. Aina kun on nostettu, menee useampi kuukausi, ennenkuin olo palaa normaaliksi. En mielestäni kuitenkaan jaksa ihan samalla tavalla kuin ennen lääkitystä ja esim. ilman 8 tunnin yöunia olen aika tööt. Liikunnan harrastaminen on viimeisen parin kuukauden aikana jäänyt mutta toivottavasti pian saan itseni revittyä sen pariin. Itse olen täyspäiväisesti töissä ja päivät venyvät lähes poikkeuksetta yli kahdeksan tunnin. Toisaalta pitää rytmiä yllä mutta voi vaikuttaa iltajaksamiseen.
Kohtaukset ovat pääosin pysyneet poissa tällä yhdelläkin lääkkellä. Kahta olen syönyt vaihdon yhteydessä. En ole asiantuntija mutta voisiko tuo annos vaikuttaa? Musta se on melko korkea...millaiset lääkeainepitoisuudet sulla on ollut? Oma neuroni sanoi viimeksi, että ihan hiukan annoksessani olisi vielä nostovaraa tarvittaessa mutta aika tapissa jo mennään. Annostani on nostettu, koska lääkeainepitoisuus ei meinannut nousta alussa millään. - samankaltaisuutta
Olen perusluonteeltani menevä ihminen ja olen lähinnä levoton jos joudun yksin istumaan kotona (varsinkin viikonloppuisin). Syön Trileptalia kahden muun lääkkeen kanssa. Annostus on 3x600mg. Olen myös todella väsynyt aina n. pari tuntia lääkkeiden ottamisen jälkeen. Pysyn pirteänä kyllä nimenomaan liikkumalla ja menemällä. Töiden jälkeen en saisi istahtaa sohvalle liiaksikaan tai muuten löydän itseni nukkumasta. Olen toki huomannut ruokienkin vaikuttavan. Aamulla kun olen syönyt kaurapuuroa niin huomaan kyllä, etten koko päivään ole väsähtänyt missään vaiheessa. Väsymys on joskus kuitenkin voiton vievää ja silloin kärsii kyllä keskittymiskykykin.
- Metsänhoitaja
Lähiomaisellani (35v) on ilmennyt epilepsiaa n. kahden vuoden ajan ja viimeinen kohtaus oli eilen (aikaisempi n. 2kk. sitten). Annostus on nyt 1200mg. Nostettiin siihen edellisen kohtauksen vuoksi. Kysyisinkin, minkälainen ruokavalio olisi paras ennalta ehkäisevä kuin myös mahdolliset muutkin seikat. Ja mitenkä sen voi tuntea, jotta nyt kohtaus on tulossa (hän ei ainakaan mitään tuntenut). Kirjallisuutta on kyllä luettu, mutta "kantapään" kautta tullut tieto on yhtä tärkeää.
On käynyt kaikki mahdolliset kuvaukset läpi, mutta syytä ei löydy. - metsurinainen
Metsänhoitaja kirjoitti:
Lähiomaisellani (35v) on ilmennyt epilepsiaa n. kahden vuoden ajan ja viimeinen kohtaus oli eilen (aikaisempi n. 2kk. sitten). Annostus on nyt 1200mg. Nostettiin siihen edellisen kohtauksen vuoksi. Kysyisinkin, minkälainen ruokavalio olisi paras ennalta ehkäisevä kuin myös mahdolliset muutkin seikat. Ja mitenkä sen voi tuntea, jotta nyt kohtaus on tulossa (hän ei ainakaan mitään tuntenut). Kirjallisuutta on kyllä luettu, mutta "kantapään" kautta tullut tieto on yhtä tärkeää.
On käynyt kaikki mahdolliset kuvaukset läpi, mutta syytä ei löydy.B-vitamiinit ovat tärkeimmät hermoston kannalta. C-vitamiini ennaltaehkäisee kuumetta, joka aiheuttaa yleensä kohtauksia. Metsätöissä olen suosinut kalsiumpitoista ravintoa.
Jos lähiomaisesi lääkeannosta on nostettu joka kohtauksen jälkeen, niin kannattaa harkita jonkin toisen lääkkeen aloittamista trileptalin ohella. Tosin kahden kuukauden välein on vielä mukavan harva kokemaani aikanaan (viikottain).
Toiset tuntevat ennalta kohtauksensa, toiset eivät. Riippuu myös epilepsiatyypistä. "Kantapään kautta" tullut tieto on yleensä varmempi kuin kirjoista hankittu, koska aina on yksilöllisiä eroja kirjallisuuteen.
PET, SPECT, MRI ja S-EEG, jotka tehdään myös ennen epilepsiakirurgiaa, auttavat parhaiten häiriöpesäkkeen sijainnin määrittelemisessä. Sitten löytyisi oikea lääkitys aivan varmasti, kun häiriöpesäke selviäisi ensin.
- Hupsansaa
Aiheuttaako Trileptal teille väsymystä, aloitekyvyttömyyttä, muistamattomuutta ym? Puolisollani on tuo lääke käytössä ja minusta muuttuu koko ajan vain hajamielisemmäksi ja ns. poissaolevammaksi. On läsnä, mutta ei koko ajan ns. tunnu että olisi oikeasti läsnä. Tulee tunne, että kulkee osaksi omassa maailmassaan.
Vaikea selittää, mutta aiheuttaako tuo lääke tuollaista? Lääkkeellä kyllä kohtaukset pysyneet poissa nyt jo yli vuoden, että sinänsä ei mielellään lääkeenvaihtoa harkitsisi - sama nainen
Nyt tällä hetkellä on että syön kahta lääkettä. Keppraa 2x1000mg ja trileptal 2x750mg päivässä. Alusta asti olen syönyt kaliumpillereitä 2 päivässä. Itse nautin vielä beroccaa aamulla ...auttaa jaksamaan koska siinä on vitameenaja. Suosittelen. Sanotaan että pitäisi elää ja olla kuten ennenkin kun lääkitys on alkanut mutta jos oikein väsytän itseni kunnolla tai olen liikuntasalissa missä on huono ilmanvaihto olen altis saamaan pienen kohtauksen. Lääke pitää se aisoissa muuten. Viime kohtauksesta on 3kk. Eilen treenin jälkeen kotimatkalla miehen kyydissä sain ihan lievän. Väsy ja kova iski ennen sitä. Toivoisin kantaa tuohon kun harrastaa liikuntaa kunnon vauhti päällä ja ikää on jo 51v. Pitäisikö vaan ottaa iisimmin ?
- Anonyymi
Moi .
Mulla alkaa tänään lääke.Pelottaa.Miten on lääkkeen kanssa sinulla mennyt?
Kiitos- Anonyymi
Kun vaihdoin Neurotol Slow:n Keppraan (Trileptalin rinnakkaisvalmiste), väsymys oli isoin oire vajaan kuukauden ajan. Hyponatremiaa on epäsäännöllisesti - ei yhtä säännöllisesti kuin karbamatsepiineissa ja okskarbatsepiineissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1421840
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir277959- 35828
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.78787Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31729Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta10682Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44661Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48656- 43630
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos55616