Hoitovapaa ja lomautus

Tiedosta kiitollinen

Olen hoitovapaalla ja tänään mies sai lomautuslapun käteen. Miten minun saamani kotihoidontuki vaikuttaa miehen liiton päivärahoihin? Entäs jos menen töihin? Silloin se ilmeisesti ainakin vaikuttaa? Kannattaakohan kotihoidontuki lakkauttaa lomautuksen ajaksi? Siis jos menen töihin.

5

1125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan..

kotihoidontuki vähennetään työttömyyspäivärahasta kokonaisuudessaan jos perheessä on palkansaaja. Eli jos olet itse kotihoidontuella kotona niin se ei vaikuta mitenkään. Jos menet töihin ne se vähennetään siitä päivärahasta.

Ei kannata lopettaa jos on kyse tilapäisestä muutoksesta. Kotihoidontuki tulee ainakin ajallaan kuun lopussa toisin kuin liiton rahat varsinkin alussa voivat taas nykyisin jumia pitkäänkin. Ja kun mies palaa töihin niin on helppo jäädä sun taas kotiin. Sehän on ihan sama kumman nimellä tuki tulee käytäntö on aina sama.

Niin ja lisäksi karenssipäiviltähän kotihoidontuki ei vähennä mitään vielä eli se nostaa tulotasoa ihan hiukkasen silloin. Tai ainakin näin oli ennen..

• Alkuperäinen kirjoittaja

Kiitos tiedosta, juuri tuota pohdin. Täytyy vielä miettiä asiaa, koska kotihoidontuesta kai verotetaan lisäprosentin mukaan, jos saa jotain muutakin tukea (jos siis olen töissä), joten pelkästä päivärahasta jäisi enemmän nettona käteen, jos ei olisi kotihoidontukea. Toisaalta kyse on todennäköisesti vain muutamasta kuukaudesta.

• mie vaan..
        Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

Kiitos tiedosta, juuri tuota pohdin. Täytyy vielä miettiä asiaa, koska kotihoidontuesta kai verotetaan lisäprosentin mukaan, jos saa jotain muutakin tukea (jos siis olen töissä), joten pelkästä päivärahasta jäisi enemmän nettona käteen, jos ei olisi kotihoidontukea. Toisaalta kyse on todennäköisesti vain muutamasta kuukaudesta.

ei kelalla ole mitään tarvetta muuttaa prosenttia kesken kaiken eikä ne edes tiedä teidän tilanteen muutoksesta jos ei tulosidonnaisia osia joihin muutos vaikuttaa. Ja jos vielä varmistat asian ja haet saman pidätyksen molempiin tuloihin eli muutosverokortilla saat saman prossan molempiin tuloihin jos muuten muuttuisi. Verottaja osaa kyllä neuvoa ja tehdä taloudellisimman ratkaisun.

• Edellinen kirjoittaja
        mie vaan.. kirjoitti:

ei kelalla ole mitään tarvetta muuttaa prosenttia kesken kaiken eikä ne edes tiedä teidän tilanteen muutoksesta jos ei tulosidonnaisia osia joihin muutos vaikuttaa. Ja jos vielä varmistat asian ja haet saman pidätyksen molempiin tuloihin eli muutosverokortilla saat saman prossan molempiin tuloihin jos muuten muuttuisi. Verottaja osaa kyllä neuvoa ja tehdä taloudellisimman ratkaisun.

nimenomaan sanoi, että päiväraha on päätuloa ja kotihoidontuki sivutuloa, joten ne verotetaan eri prosenteilla. Tai sitten samalla, joka on vastaavan määrän isompi. Eli edullisempaa on ottaa vain päivärahaa ilman kotihoidontukea. Eihän se kela sitä välttämättä muuta, mutta veronpalautuksissa tai mätkyissä se tasataan. En sitten tiedä, miten paljon se vaikuttaa, eli kannattaako näin lyhyen ajan takia tehdä muutoksia. Pitää laskea. Totta on sekin, että päivärahaa tuskin moniin kuukausiin saa.

Ja töihin siis olen menossa heti maanantaina, sain työpaikan.

• mie vaan..
        Edellinen kirjoittaja kirjoitti:

nimenomaan sanoi, että päiväraha on päätuloa ja kotihoidontuki sivutuloa, joten ne verotetaan eri prosenteilla. Tai sitten samalla, joka on vastaavan määrän isompi. Eli edullisempaa on ottaa vain päivärahaa ilman kotihoidontukea. Eihän se kela sitä välttämättä muuta, mutta veronpalautuksissa tai mätkyissä se tasataan. En sitten tiedä, miten paljon se vaikuttaa, eli kannattaako näin lyhyen ajan takia tehdä muutoksia. Pitää laskea. Totta on sekin, että päivärahaa tuskin moniin kuukausiin saa.

Ja töihin siis olen menossa heti maanantaina, sain työpaikan.

sullahan kävi hyvä tuuri!

Verokortin on vielä muutama vuosi sitten ainakin saanut samalla prossalle molemmat. Eli kumpikin raha lasketaan yhteen ja katsotaan niille yhteinen prosentti sen mukaan. Mutta noi jutut vaihtelee siksi se on paras kysyä aina sieltä suoraan. Pyysitkö laskemaan sen kortin? Sehän on nopea juttu ja silloin olisit tiennyt mikä on tilanne oikeasti.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      1718
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      127
      1462
    3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      93
      1326
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      62
      1173
    5. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      10
      1058
    6. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1029
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      216
      848
    8. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      773
    9. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      122
      763
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      728
    Aihe