luistelusauvojen pituus

nismo25

Eli kuinka pitkiä sauvoja porukka käyttää vapaassa hiihtotyylissä? Ohjearvo taitaa olla 0,9 kertaa oma pituus. Itse olen 180 cm pitkä ja sauvani ovat 160 cm. Olen ajatellut hankkia hieman pidemmät eli 162,5 cm sauvat. 165 on luultavasti jo liikka. Kokemuksia ja kommentteja oli kiva kuulla.

14

8525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

162,5 olisi sulle just passeli. 160 on liian lyhyt.

• kdjfskjhkdfjk

Pidennä,tuo pituus on maksimi sinulle,ei pitkä saua hyödytä mitään,vie vain voimat ja sauvontatiheys laskee.0,88-0,9*omapituus.Perinteisen sauva 0,82*omapituus.Monesti näkee liian pitkillä sauvoilla hiihtäviä ja tekniikka kärsii,erityisesti
      perinteisen hiihdossa,varsinkin ylämäissä liianpitkä sauva on myrkkyä.

• ei onnaa

Hehe, tuolla pertsan kertoimella tulee 9 cm lyhyempi sauva kuin tällä hetkellä käytän. Ei onnistuisi millään niin lyhyen kepin käyttö! Yhden laskurin mukaan laskettu kepakko oli 2,5 cm nykyistä lyhyempi ja kärsin koko ajan helvetillisistä selkäkivuista pertsatessa. 2,5 cm lisää pituutta ja avot! Ylämäet menen suorilla ylös ketterästi kuin orava eli nousemista ei haittaa.

Luikkareillakin tuo kaavasi antaa nykyistä sauvaa 9 cm lyhyemmät. Ei onnistu luistelu niin lyhyillä millään.

• oikeassa siinä

yleisesti näkee että hiihdetään liian pitkillä sauvoilla,katsokaapa norjalaiset käyttää lyhyitä sauvoja muuihin verrattuna.ohtosen olli otti käyttöön pertsalla pidemmät sauvat,miten kävi,vauhti hyytyi ylämäet eritoten.luistelu 0,88 pertsa 0,82 ei pidempiä.

• yksinkertaistava
        oikeassa siinä kirjoitti:

yleisesti näkee että hiihdetään liian pitkillä sauvoilla,katsokaapa norjalaiset käyttää lyhyitä sauvoja muuihin verrattuna.ohtosen olli otti käyttöön pertsalla pidemmät sauvat,miten kävi,vauhti hyytyi ylämäet eritoten.luistelu 0,88 pertsa 0,82 ei pidempiä.

kaava.
        Vartalon yksilölliset erot jäävät täysin huomiotta.
        Pari karkeaa esimerkkiä:
        Samanpituisilla henkilöillä voi esim. sylimitassa olla kymmenkunta
        senttiä eroa.
        Toisella voi kaulan ja pään korkeus olla useita senttejä enemmän kuin toisella
        vaikka hartiat olisivat samalla korkeudella.

Asiaan vaikuttavia seikkoja on monia muitakin. Tuollaista kaavaa
        voi pitää vain suuntaa antavana.
        Lopullinen sauvojen optimipituus selviää vain käytössä.

Joillakin on vain kova tarve taulukoida kaikki.

• suoraan

määrää sauvan pituutta.
      Vartalon eri osien suhteet ja raajojen pituus vaihtelevat
      eri yksilöillä paljonkin.
      Hiihtotapa ja hiihtoasento ovat myös yksilöllisiä kuten
      juoksutyylitkin.
      Oikean pituuden löytää vain kokeilemalla, mutta jos on voimakas
      tasatyöntäjä saa sauva olla tuota vakio-ohjetta pitempi.
      Itse olen 169 sentin pätkä, mutta vasta 160 sentin sauva
      on paras mahdollinen.

• olet.

jep. Itse olen 178, 160 tuntunut liian lyhyeltä sauvalta. Ostin 162,5 mutta ei tuntunut hyvältä. Siirryin takaisin 160 cm. Myöhemmin rohkenin lyhentää niitä 162,5 cm. Lopulta löyty itselle optimi pituus 161 cm.

• sdfdsfsd

itsellä tuo pertsan kaava on alakanttiin. Luistelu hiihdossa kun on tottunut käyttämään pidempiä sauvoja ja sitten kun vaihtaa pertsaan tuo laskennallinen pituus tuntuu lähinnä vitsiltä, meinaa lentää nokilleen tasatyönöllä.

• Rossari+

Sauvan pituus kannatta valita niin, että omat vahvuudet tulevat maksimaalisesti hyödynnettyä. Pitkä sauva, hyvä tasatyöntäjä ja tasainen maasto luultavasti ovat oikea yhdistelmä. Tai sitten lyhyempi sauva, vahvat jalat ja mäkinen maasto. Sprinttimiehillä pitkä sauva lienee paras. Yksilöllisiä juttuja nämä välinekysymykset.

• jhdkfjhwdkfhkj

Lapsia ja nuoria opetetaan hiihtämään,niin näkee,että pitkiä sauvoja käytössä.Esim.perinteisen
        opettelussa ,tuo kaava 0,82*omapituus ehdottomasti maksimi.

• tilanteen mukaan
        jhdkfjhwdkfhkj kirjoitti:

Lapsia ja nuoria opetetaan hiihtämään,niin näkee,että pitkiä sauvoja käytössä.Esim.perinteisen
        opettelussa ,tuo kaava 0,82*omapituus ehdottomasti maksimi.

Pertsalla 8-12 vuotiaat jotka kisaavat näkee paljon pitempiä sauvoja. Ns. tasamaakisoissa häviää tai menettää sekunteja reippaasti normi sauvalla.

Olen käyttänyt myös 6 v:lla tasatyötö harjoituksisa normaalia pitempää mallia samoin pikkukisoissa, joissa olemme mennneet vain tasatyönnöllä.

• APUVA!!
        tilanteen mukaan kirjoitti:

Pertsalla 8-12 vuotiaat jotka kisaavat näkee paljon pitempiä sauvoja. Ns. tasamaakisoissa häviää tai menettää sekunteja reippaasti normi sauvalla.

Olen käyttänyt myös 6 v:lla tasatyötö harjoituksisa normaalia pitempää mallia samoin pikkukisoissa, joissa olemme mennneet vain tasatyönnöllä.

oletko kirjoittanut tuon ihan tosissaan?tuon ikäiset lapsukaiset,ei voi olla totta.

• kuntohiihtelijä

Ohjearvojanhan nuo vain, helpottaa ennenkaikkea urheiluvälinekauppiaiden työtä. Useissa ohjeissa kerroinväli 0.88-0.91 myös näkynyt.

Tosta nopeasti laskimella laskien oma luistelusauvan pituus kerroin on näköjään 0.905...

Jos mielenkiintoa itse etsiä sitä mahdollisimman optimaalista pituutta itsellesi, niin ehkä lähteä siitä 165 cm:stä ja lyhennellä kahvapäästä, kunnes löytyy se hyvä pituus.
      Ehkäpä tuo valmismitta 162,5 vois olla kuitenkin melko lähellä...
      Hihnan kanssa kanattaa olla sellai tarkkana, että "istuu/kiristyy" hyvin käteen. Noissa pituuksissa hihnan koko L yleensä vakiona. Itselle Koko M "istuu" yleensä paremmin. (Eri valmistajilla myös erilaiset hihnat )
      Nythän sais tähän aikaan vuodesta myös noita kilpasauvoja edulliseen hintaan, jopa alle 50%.
      Ovat kyllä kevyitä ja mukavia käyttää...

Alennus-suksethan ovat aina tähän aikaan vuodesta oman kokemuksen pohjalta vähän riskiostoksia, että löytyy itselle sopivat. Sauvat kai pitäisi olla samaa priima tavaraa tähänkin aikaan vuodesta, niin alennus kyllä siirtyy suoraan kukkaroon...

• vähän päälle 170cm

Ja on 160cm sauvat, kanttaa kokeilla vain rohkeasti eripituisia jos nykyiset tuntuvat liian lyhyiltä.
      Sauvojen pituuteen vaikuttaa paljon myös oma tekniikka.

Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe