Valkoiset kodit

voi yrjö !

Suunnittelen parhaillaan uuden talomme sisustusta ja olen sen vuoksi lukenut säkillisen sisustuslehtiä. Jokaikisessä lehdessä esitellään valkoinen koti eli koti, jossa lähes kaikki on valkoista. Minusta tämä valkoisuusmania osoittaa mielikuvituksen ja rohkeuden puutetta. Valkoinen on todella kolkko väri Suomen talvessa ja keinovalaistuksessa. Kodista tulee näin steriilin ja kylmän näköinen. Talvella keinovalaistuksessa lämpimät värit tuovat tunnelmaa, mutta niiden valitseminen ja käyttö vaatii taitoa.

Ystäväni kehuvat, että "ihanaa, ku sä uskallat käyttää värejä". Uskallan joo, sillä tapettia ja maalia on rautakaupat täynnä. Suomalaisilla on ilmeisesti tosi huono itsetunto, kun ei uskalleta tehdä omannäköistä kotia vaan matkitaan sisustuslehtien "mallikoteja". Sitten kun Innon Marko saapuu ja panee värimaailman uusiksi, niin se on "iiiihana".

Suunnittelijan ammattitaitoon kuuluu osata suunnitella erilaisilla väreillä asiakkaan toivomuksen mukaan. Huvittuneena olen seurannut Tila-ohjelman erään suunnittelijan töitä: valkoista, valkoista, valkoista, valkoista ja hiemen maitokahvin väristä seinää väriksi. No ei ihme, kun suunnittelija kertoi eräässä haastattelussa koko kotinsa olevan TÄYSIN valkoinen.

Onneksi näille ultravalkoisille kodeille on nykyään vastakohtiakin, joskin hyvin vähän. On ilo nähdä mustia keittiökaapistoja, violetteja seiniä, barokkilaattooja ym. kunhan ne on yhdistelty harmonisesti. ROHKEUTTA SISUSTAMISEEN SUOMALAISET !

14

3133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voimaa...

Samaa mieltä olen! Toki jokainen saa tehdä kodistaan sellaisen kuin haluaa ja jos joku haluaa valkoista, niin siitä vaan. Mutta persoonaton ja kolkkko tunnelma siitä äkkiä tulee, varsinkin jos ei osaa yhdistellä valkoiseen tarpeeksi väriä esim. kankailla.

Kauhein kammotukseni on valkoinen sisustus ripauksella beigeä yhdistettynä Artekin koivukalusteisiin! Voiko koti tuosta kolkommaksi tulla?

Rakastan värejä. Sen takia meille tuli remontissa havannankeltainen eteinen! Se loistaa ihanaa aurinkoa keskellä talveakin ja sopii hyvin vähävaloiseen tilaan. Kun maalaa yhden seinän vahvemmalla sävyllä ja muut vaaleammalla, niin tilasta ei tule tunkkainen, vaikka olisi voimakaskin väri kyseessä.

Nyt suunnittelen yhdestä huoneesta ihanaa turkoosia sanoi muut mitä tahansa... ;)

• mua??? ;)

Mulla on Havannankeltainen huone (siis siitä Sadolinin Havanna-sarjasta kaikki keltaiset valkoisia vähän pähkinää, kultaa ja rippunen turkoosia). Todella aurinkoinen huone siis. Ja juuri on ostettu maalit yläaulan ja portaikon värittämiseksi pääosin turkoosi-sävyiseksi.

Ja on mulla valkoinenkin huone, ja vihreä ja vaaleanpunainen, jopa sininen (mutta siitä en erityisesti pidä, se maalataan kohta).

Taidetaan siis olla trendien uhreja kaikki, niin valkoiset, Havannankeltaiset, turkoosit, pinkit, omenanvihreät kuin oranssitkin. Beigestä ja mustavalkoisesta nyt puhumattakaan! Kaikki värit on jo keksitty. :)

• Kokovalkoinen

koti, siis kaikki huonekaluja myöten valkoista, on kieltämättä aika erikoista mutta yleistä. No, kuka mistäkn tykkää.

Meillä on valkoiset seinät, tehostusvärinä muutama seinä kauniin harmaa. Tähän yhdistelmään on helppo tuoda väriä esim. tekstiileillä ja tauluilla vuodenajan mukaan.

• kkkkkkkkkkkkkkkkkkk

kuin täysvalkoinen sisustus, lasia, hiukan hopeaa, kristallia - mutta LAATUA olla pitää ja oikeat valkoisen sävyt.
      Ei maalarinvalkoisella voi kaiikkea vetää, huonekaluja , seiniä, kattoj, listoja tai lakanakankaalla huonekaluja verhoilla JA TILAA pitää olla paljon.

Oikein toteutettuna KOKOVALKOINEN on todella kaunis, ajaton MUTTA vi..un KALLIS.

• Talvisin kotini

on valkoinen. Keväällä tuon jonkun muun värin lisäksi tekstiileillä ja esineillä. Tänä keväänä tuo piristeväri on oranssi.

• vastaan:

Valkoisuus on pohjoismaalaista (ehkä silti lähinnä ruotsalaista) sisustustyyliä. Itsekin sisustan valkoisen ja harmaan eri sävyillä, mutta vain keittiötä. Väriläiskänä on sitten Arabian Koko-astiat.

Saisin migreenin asunnosta, jonka seinät olisivat violetit.

• väreillä koko huusholli

Ikävää, ettei Koko-astiastossa ole oranssina kuin mui, pikkukulho ja aluslautanen. Olispa upeeta, jos Teemassa olisi värinä oranssi!
        Sopisi hyvin valkoisen ja mustan kanssa.

• minä vaan

Itse pidän valkoisesta, mutta se ei ole meillä ainoa väri.
      Koko talo on maalattu yhdellä ja samalla valkoisen sävyllä, mutta ei kuitenkaan maalarin valkoisella. Huonekaluissa on suosittu vaaleita sävyjä kuten pellava ja vaalean ruskean sävyt. Jokaisessa huoneessa tai tilassa on ainakin yksi seinä tapetilla. Olohuoneessa tapettikin on vaalea, mutta lastenhuoneissa on sinistä ja okraa.
      Jos meillä ei olisi lapsia olisin varmaan ostanut puhtaanvalkoiset kalusteetkin ;)
      Meillä ei silti todellakaan ole mitenkään steriiliä.
      En missään tapauksessa haluaisi kirkkaan värisiä seiniä. Voimakkaat värit saattavat olla kivan näköisiä, mutta itseäni alkaisi ahdistaa elää sellaisessa ympäristössä.
      Ihan sama kuinka YÖK kotini jonkun mielestä on, me viihdymme täällä.

• *hulluna valkoiseen*

Hei! Olemme mieheni kanssa remontoineet vanhan ok-talon, rakentaneet myöskin uuden ok-talon ja taas voisi miettiä jotain uutta ;o), joten kokemusta
      on jonkin verran värien/valkoisen käytöstä!!! Suosittelen käyttämään alkuun valkoisien eri sävyjä
      sekä sitten pikkuhiljaa lisäämään sitä omaa persoonallista sävyä huonetiloihin...tilojen sijainti talossa vaikuttaa värivalintoihin ratkaisevasti! Rohkeutta on myös käyttää valkoisen niin moninaisia eri sävyjä ja lisätä/vaihtaa väriä vuodenaikojen mukaan; kevään vihreää, lämpimiä sävyjä, punaista tai keltaista...näin ollen talon ilme muuttuu mukavaksi/uudeksi ja oma viihtyvyys lisääntyy!!! Eli ei muutakuin nauttimaan värien kauniista kirjoista mutta unohtamatta kuitenkin sitä tosiasiaa, että liian räväkillä väreillä voit onnistua vain aniharvoin toteuttamaan kaunista/harmoonista kokonaisuutta koko talon kokoisessa projektissa. Työniloa!

• valkoisella sisustava

Valkoinenkin on väri... valkoisia on eri sävyjä... Ei valkoinen ole itsetunnon puutetta, vaan mieltymys valkoisiin. Itse käytän sisustuksessa valkoisen lisäksi pikkuriikkisen jotain muuta väriä sesongin ja fiiliksen mukaan. Valkoiset vanhat oikeasta puusta ksityönä tehdyt huonekalut ovat aivan toista kuin sarjatuotantona tehdyt tusinakalusteet by Isku, Asko, Ikea, Artek jne...

• malla244

Itse pidän valkoisesta ja juuri siitä helppoudesta, että tekstiilien kanssa on helppo vaihtaa sisustuksen tunnelmaa. Sisustukseni on tällä hetkellä valkoinen, jossa on mukana beigeä ja lämpimän kirkkaan punaista. Valkoinen sisustus ei ole talvella todellakaan kolkko, vaan valoisa. Esim. terrakotta seinien värinä imee kaiken valon huoneesta ja saa huoneen näyttämään pieneltä. Se ei siis miellytä ainakaan omaa silmääni. Pidän kyllä väreistä, mutta aika harva osaa käyttää niitä tyylikkäästi.

• Suunnittelija.
        malla244 kirjoitti:

Itse pidän valkoisesta ja juuri siitä helppoudesta, että tekstiilien kanssa on helppo vaihtaa sisustuksen tunnelmaa. Sisustukseni on tällä hetkellä valkoinen, jossa on mukana beigeä ja lämpimän kirkkaan punaista. Valkoinen sisustus ei ole talvella todellakaan kolkko, vaan valoisa. Esim. terrakotta seinien värinä imee kaiken valon huoneesta ja saa huoneen näyttämään pieneltä. Se ei siis miellytä ainakaan omaa silmääni. Pidän kyllä väreistä, mutta aika harva osaa käyttää niitä tyylikkäästi.

Samoin monella muulla tuntemallani sisustusalanammattilaisella. Upeita,ajattomia ja pienillä tehostusjutuilla saa hetkessä muutoksia aikaiseksi.

• Yksmuijavaan
        Suunnittelija. kirjoitti:

Samoin monella muulla tuntemallani sisustusalanammattilaisella. Upeita,ajattomia ja pienillä tehostusjutuilla saa hetkessä muutoksia aikaiseksi.

Mulla myös. Musta/valko koti ja huonekalut pikkuhiljaa vaihdettu Artekiksi. Yksi huonekalu/vuosi .

Nyt keittiön pöytä ja satulavyötuolit ja Artekin valkoinen lasten syöttötuoli(älyttömän kallis).

Tarjoiluvaunu ostettiin 5-vuotta sitten. Seuraavaksi kaksi ritiläpenkkiä ,jos sattuu tulemaan veronpalautuksia.

• tytti.....
        Yksmuijavaan kirjoitti:

Mulla myös. Musta/valko koti ja huonekalut pikkuhiljaa vaihdettu Artekiksi. Yksi huonekalu/vuosi .

Nyt keittiön pöytä ja satulavyötuolit ja Artekin valkoinen lasten syöttötuoli(älyttömän kallis).

Tarjoiluvaunu ostettiin 5-vuotta sitten. Seuraavaksi kaksi ritiläpenkkiä ,jos sattuu tulemaan veronpalautuksia.

lapsena valkoinen huone. Eli valkoinen katto, seinät, kaapinovet, huoneenovi ja vaalea muovimatto. Sänky valkoinen, koulupöytä valkoinen, kirjahylly valkoinen, pieni hyllykkö valkoinen, yöpöytä valkoinen!

Kun muutin pois kotoa, vuokra-asunnossa oli puulattia (aivan ihana!) puoleen väliin seinää puupaneelia, loppu seinä tapettia (vaaleaa tosin) ja katto likaisen beigenharmaanpaskanruskeansävyinen. Kuitenkin hankin punaisen päiväpeiton, punaiset verhot, punasävyisen maton. Keittiön seinät olivat kellertävät tms. Keittiöön ostin sitruunankeltaiset verhot ja niihin pinkki nauha. Pienen keittiönpöydän päälle vahakangas jossa oli kaikkia kirkkaita värejä -> keltaista, sinistä, turkoosia, oranssia ja punaista.

Olen haaveillut omakotitalosta jo kauan ja miesystäväni on asettanut ehdon että yhtään tapeettia hän ei laita. Onhan maalaaminen hauskempaa ja halvempaakin. Voi parin vuoden välein tarttua pensselin ja telaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3347
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe