Miten vanhaksi auto kestää? Minulla on Peugeot
407. Sillä on ajettu kaksi vuotta. Milloin alkaa
tulla vikoja.
Miten vanhaksi auto pitää ajaa?
17
842
Vastaukset
- 1943
vara-autona vuoden 1987 Toyota Corolla. Se on tosin seissyt lähes 2 vuotta, kun ei ole ollut tarvetta. On ollut kakkosautona vuodesta 1998, mittarissa 330 000 km. Suurin vika on ollut laturin kärähtäminen. Tämä ykkösauto on 3 vuotta vanha, 120 000 km. Olisin vaihtanut, mutta maksaisivat niin vähän. Päätin pitää, kunnes hajoaa. Pitäisiköhän vaihtaa melko uutena?
- melko uutena
tai sitten pitää loppuun asti. Seiskytluvulla vahdoin minäkin uuteen aina 2-3 vuoden välein, mutta eihän sen aikaiset autot kauemmin kestäneetkään. Sen jälkeen olen ajanut autot lähes loppuun. Enää ei autoni tarvitse uusi olla, kun olen itsekin jo vanha.
Toyota minullakin, maasturi HJ-61, jonka ostin uutena 1988. On lähes uudesta asti ollut kakkosautona ja siksi mittarissa on vasta vajaat 300 000. Pikku vikoja on ollut, mutta aina on kelvannut katsastusmihelle ensimmäisellä kerralla. "Ykkösautoni", Volvo XC-70 on myös jo neljä vuotias, mutta taidan sillä ajaa loppuikäni. Toki uudessa mallissa olisi enemmän herkkuja, mutta ainakin toistaiseksi tulen toimeen ilman jarruassistenttejä ja kameroita.
Myös aloittajan Pösö kestää varmasti 10-20 vuotta, kun pikkiviat korjataan. Vanhemmissa ranskalaisissa oli paljon sähkövikoja, en tiedä onko enää.
Mutta jokainen tyylillään. Onhan uusi aina uusi ja huoleton ainakin takuuajan.
- Koet-oi hiljaisuus
Silloin tiedät että autossa on vikaa kun alkaa kuulumaan rutinaa tai natinaa tai kolinaa.
Tsekkaa vian paikka.
Ensimmäiseksi poistat vaimon autosta. Ajat muutaman metrin. Jos äänet on hävinneet,voit jatkaa ajoa.
Jos taas äänet kuuluvat yhä,niin sitten korjaamolle,tai äkkiä vaihtamaan autoa.
Tiedätkö,ystävä hyvä, mikä on automiehen korvissa kamalin ääni? Se on se korjausmiehen piiitkä vihellys autosi konepellin nostettuaan.
Hyviä turvallisia kilometrejä sinulle ja pösötillesi, toivottele turun bussari. - a-woman1
Siitähän se vaihdon tarpeellisuus kai näkyy.
Vieläkö Peugeotit ruostuvat? Katso mattojen alle ja muualle, mihin ruoste voi pesiä.
Uskoisin, että 300 000 km voi ajaa aika huolettomasti :). - aureliina
vanhaksi, kunhan on hyvässä kunnossa ja kulkee.
Minulla on Mazda 323 vm. 90, ajettuna on 154 tkm ja pikkuvikoja vain korjattu. Leiman olen siihen saanut eka kerralla ja aion ajaa sen loppuun asti. Sitten lopetan autoilun ja rupean arvostelemaan toisten autoja ja ajotapoja!! Töröttää tallissa.
Keskiluokkaisella on ajettu 121000km. Vuosikilometrejä tulee nykyään noin 5000.
Ei ole järkeä pitää mutta onhan se tarvittaessa mukava olla käytettävissä.
Uutta en hanki!
Parin ensimmäisen romun jälkeen ostin aina uuden, halvahkon, keskiluokkaisen eurooppalaisen.
Ajoin 14 - 16v, 250000 - 300000km joka alkoi bensakoneelle riittämäänkin.
Raadon myin halvalla jollekin halukkaalle.
Muutaman käyttövuoden jälkeen sai aina harrastaa "sormivoimistelua" häiriöttömän matkanteon turvamiseksi.- kuin minä
Tallissa minullakin auto, liian usein.
Tuli just 10v täyteen, ja 72000 km.
Haluaisin luopua, mut kukaan ei halua maksaa mitään :(
Kallista lystiä ne nykyiset 2500km vuodessa. - 1943
taitava korjaamaan autoja. Hänellä olikin aika vanhoja. Teki myös kauppaa eikä hävinnyt. Muistan yhden Fiatin, jolla teimme kesämatkan Keski-Suomeen. Mieheni oli maksanut siitä 150 mk, myi 300 mk:lla vuoden pidettyään.
1943 kirjoitti:
taitava korjaamaan autoja. Hänellä olikin aika vanhoja. Teki myös kauppaa eikä hävinnyt. Muistan yhden Fiatin, jolla teimme kesämatkan Keski-Suomeen. Mieheni oli maksanut siitä 150 mk, myi 300 mk:lla vuoden pidettyään.
Alkuvuosien rahan niukkuus ohjasi ratkaisuja.
Sittemmin vanhojen raatojen luotettavana pitäminen muodostui terapiaksi.
Työni esikuntafunktiossa oli alkuun viitoitusta, kartoitusta, suostuttelua, perustelua jne.
Ajoneuvojen kanssa tunsin tekemisen ja onnistumisen iloa.
Muistan ikäni ensimmäisen koneremontin.
Juhlava tunne ja aimo annos jännitystä kun ensimmäisen kerran päräytin kasatun koneen käyntiin.
Joskus tuli pieniä, ja yksi hieman suurempikin moka.
- Tilja
Renkaita en ole ostanut kuin yhden kahdenkymmen vuoden aikana. Pysäköin pimeässä jonkun auton osan päälle, joka rikkoi renkaan käyttökelvottomaksi.
Autoni:
Eka Ford Cortina 1965, ei kestänyt 3 kk ilman remppaa, vielä 2v jälkeenkin sain ilmaista korjausta kun vaadin sitä.
Vw 1970 kupla ja 120 000 km, ainoastaan ilmalla täytettävä pissapoika alkoi vuotamaan ja korjasin ja tietysti pakoputkistoja.
Golf, 1975, pidimme 10vuotta, 140 000km, ei yhtikäs mitään vikaa, ainoastaan keskipilari murtui hieman, poikki mutta ei häirinnyt.
Opel Ascona 1986 ajoin 18 vuotta, vain vasenta vetonivelen kumia ja pakoputkia tietysti vaihdettiin, alkuperäisillä jarrupaloilla ja kytkimellä myin pois. Uusi omistaja soitti viimevuonna, kehui että ruostetta hän ei löytänyt kun sisälokarien kiinnityskohdista, tiesinkin sen.
Astra ostin tyttärelle, 2001, viimekesänä termostaatti uusittiin, yhtään ei ole vikoja ollut eikä leimoja paperissa, akku kerran vaihdettu, ajaa edelleen, eikä halua vaihtaa, vaikka ilmastointi puuttuu.
Golffin ostin seuraavalle tyttärelle, 2003, hyvin pellittää, nyt 180 000 ajettuna suunnitellaan jarruarempaa kesällä, on vielä akku ja kaikki alkuperäistä.,
Corolla, nuorimman pojan auto, 2004, 65000km, ei mitään vikaa, eikä edes yhtään huoltoleimaakaan, oli ruotsissa, englannissa, yms, kun oli vaihto-oppilaana, vain öljyt vaihdettiin.
Itse ”ydinperheellä” vanhuksilla, siis meillä oli pienempää autoa ja
kaikki edellä mainitut ovat uutena hankittuja ja useimmat satamasta itse haettujakin.
Kaikki ovat farkkuja, tai tila-autoa, jos sellaista on ollut saatavina.
Kyllä autot kestävät hyvin nykyään, koska eivät ole edes pelotelleet tielle jättämisellä ja koskaan ei ole olut sellaista vikaa jota pitäisi oikeasti korjata lähiaikana, pois lukien eka
Ford Cortina.
TÄSTÄ ALKAA OPETUS
Onnesi ostettiin ensimmäinen käytelty auto, 3-vuotias, kun halusimme ison
ja ”hieman mahtavan”. Saahan sitä lapsetkin lainailla, ja ovat lainailleet.
Mutta se opetus, tuli tässä eräs 55v äijä vastaa alle vuoden ikäisellä maasturillaan,
pienen ajatusvirheen seurauksena ajoi nokkaamme.
Molemmilla paloi vihreät valot 60/km/h rajoitusalueella ja hän oli kääntyvä.
”arvaa” olisiko Vi……nut”, jos olisimme ostaneet uuden auto ja olisi tullut kolari.
Kyllä oli onni että automme oli iso ja vanha, ei ”yhtään tehnyt sitä”.
ELI sinullekin opetus, tuo 55v papan maasturi ole 9 kk ikäinen, meni nokka ja kylki,
turvatyynyt laukesivat, nokalla ollut valorauta painoi jäähdyttimen rikki.
Korjaamo sanoi että meni lähes lunastuskuntoon.
Olen omin silmin myös nähnyt ja korvin kuullut, toisenkin tapauksen,
kun. eräs ajoi oman tallin oveen koko alle 3 kk ikäisen autonsa kyljen.
Silloin lähdin vain pois tapahtumapaikalta.Opel Astra vuosimallia -97 on autoni, uutena ostettu, ajettu 130 000 kilometriä ja huollot tehty ajallaan.
Mitään vikoja ei ole ollut, joten ei ole tullut mieleen vaihtaa. Eikä siitä mitään enää vaihdossa saisikaan.- elma05
menee katsastuksesta läpi.ON perheessämme kakkos autona(kauppakärrynäni)Toyota Camry 21 vuotta vanha kohta.Ei ole välille jättänyt ja aina starttaa eka kerralla kovemmallakin pakkasella.
- ibiza
Ostinpa 1970 huutokaupasta vm 1967 Volga m-21 ( ns. hirvi-Volga ) jolla oli ajettu 80 tuh. kilometriä... Myin auton 1992, eli moinen oli perheenjäsenenämme 22 vuotta... Heti aluksi vaihdoin sen konehuoneeseen Volvo B20 koneen vaihdelaatikoineen... Ystävät ristivätkin "kiiltomustani" Volgo:ksi... Kilometrejä mittariin kertyi vuosien saatossa 550 tuh. kilometriä... Suurin ongelma olivat alustan varaosat joita ei enää loppuaikoina mistään saanut... Kyllähän helmoja sain hitsata ja lokasuojia tinata mutta "kiiltomustana" liikenteeseen tuo perheemme ylpeys meni... Vielä nytkin silloin tällöin joku tuttu kyselee missä Volgo on... :)
Senjälkeen onkin ollut maastureita kunnes syksyllä siirryin "farmarikantaan"... :) - Pirre*
olet ostanut "Pösösi" uutena, niin mitään vikaa vielä kotvaan aikaan, - justiisa uuden auton tuoksu jotenkuten hävinnyt.
Mullon 2003 luvun opeli, ja saapi välttää lopun työikääni, sitten vaihan jonkun pienemmän päkätin..pienempiruokasen. - WanhaWaari
Verottaja suunnittelee hyötyvänsä vanhoista autoista eli mitä vanhempi ja saastuttavampi auto, sitä rankempi verotus on suunnitteilla. Sillä menettelyllä saavat täyttymyksellisen tyydytyksen sekä luonnonsuojeluväki että valtionvarainministeri. Jos köyhä vanhalla rotiskolla liikkumaan yrittävä menee vararikkoon, niin viis siitä.
Siis: Olet sitä suurempi hyväntekijä, mitä vanhemmalla autolla ajat!- Tulee?
Siitä puhuttiin jo vuos sitten, vaan just eilen tuli toi "väliäikainen Ahonvero".
Sama summa oli ku viimevuonnakin.
Siinä oli planketti mukana, 28snt/päivä ennen 1994 käyttöön otettu
35snt/pvä 1994 1.1 jälkeen käyttöön otettu.
Joten oottehan saaneet nauttia edullisemmasta "väliaikaisesta" verosta jo vuosia! Eli te jotka ajatte vanhoilla autoilla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup325371Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su783417Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene203048Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252635- 452501
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?942263Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321951Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731546Maija Kajan
Aiheutti hormoonien määräämisellään massiivisen rintasyöpien lisääntymisaallon!!!!851480- 681361