maksaako

terapia?

Elän opiskelijabudjetilla ja yksi masennuksenaihe on jatkuvat rahahuolet... Maksaako masennuksen hoito esim. terapeutilla tai psykiatrian poliklinikalla?

6

3883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa eikä kokemusta

mutta täytyyhän masennusta voida hoitaa opiskelijankin. Terveyskeskuslääkäri voi laittaa lähetteen psyk.polille ja varmaan saat häneltä myös tietoa kustannuksista. Voimia masennuksen hoitoon:)

• Julkisella puolella masennuksen hoito ei maksa paitsi kun lääkäri kirjoittaa B-lausunnon tämä siis esim. Espoossa, jossa psykiatrian poliklinikka on Jorvin sairaalan alainen taho.

Pääset psykiatrian polille terveyskeskuksen kautta jollei tilanne ole niin kriittinen, että sinun on haettava apua suoraan sairaalan psykiatrian osastolta. Lähetteen psykiatrian polille kirjoittaa usein terveyskeskuslääkäri. Lähetteen saatua poli lähettää haastatteluajan, jossa sitten sovitaan, millaista hoitoa tulet saamaan.

Usein se on esim. kerran viikossa keskustelu psykologin, psykiatriaan erikoistuneen sairaanhoitajan tms. henkilön kanssa ja kartoitusjakson jälkeen on hoitokokous, jossa tapaat taas lääkärin. Usein tuota kautta lääkäri voi kirjoittaa (vähintään 3kk kestäneen hoitojakson jälkeen) lausunnon, jolla voit hakea Kelan maksamaa terapiaa.

Riippuen millaisesta terapiasta on kyse on omavastuu 0 eurosta ylöspäin. Esim. Psykoterapiaa hakiessa Kela korvaa terapeutin taksan mukaan 37-45euroa ja omavastuudeksi voi jäädä 18euroa/kerta. Itse terapeutti on hankittava itse ja se on tehtävä ennen kuin jätät hakemuksen terapian saamiseksi, jolloin Kela vielä kutsuu erikseen kuntoutushaastatteluun.

Kaupungit/kunnat harvemmin tarjoavat psykoterapiaa, joten sen täytyy itse hakea yksityiseltä puolelta, jossa haastattelusta (jossa siis kartoitetaan tilannettasi ja sovitaan, aloitatteko yhteistyön) on itse kustannettava, mikäli terapeutti siitä jotain laskuttaa. Moni terapeuteista laskuttaa, onneksi on niitäkin, jotka eivät halua ottaa rahaa ennen kuin on sovittu, että aloitetaan varsinainen hoitosuhde.

Tärkeintä on mielestäni toimivat kemiat eli tunnet voivasi luottaa siihen henkilöön, jonka kanssa asioistasi keskustelet. Muuten hoito usein jää keskeneräiseksi.

Voit joutua tappelemaan aika lailla saadaksesi hoitoa, jota tarvitset. Se on ikävä tosiasia monissa kunnissa.

Voimia ja tsemppiä!!

• mitään

psyk.polilla käyn itse, enkä ole siitä senttiäkään joutunut maksamaan. Toki se ei varsinaista terapiaa ole, vaan keskustelua mielenterveyshoitajan kanssa. Kelalta voi myös hakea tukea terapiakäyntejä varten, mutta siitä minulla ei ole tarkempaa tietoa, kuten esim. että joutuuko maksamaan itse jonkun omavastuuosan.

• ei-opiskelija

lisää rahahuolia.Kaikki maksaa.Niin sinäkin pääset haluamaasi ammattia harjoittamaan,kun valmistut.Eikö kuullosta ihanalta.Terapeutti tietääkseni veloittaa ,olettaisin näin,koska tekevät myöskin työtään.Mutta hei tuolla on keskustelupalsta Verkkoklinikan puolella Muuttolinnut.Nici kuntoon ja siellä on ihan fiksuja ihmisiä.

• OCD 2.0

Terveyskeskuslääkäriltä pyydät lähetteen Psyk. Polille ja siellä kartoitetaan terapian tarve. Siellä käynnit (kunna psykiatrilla, psykologilla, toimintaterapeutilla, psyk. sairaanhoitajalla, sosiaalityöntejällä jne.) ovat sinulle maksuttomia!

Joskus joudutaan tukeutumaan psykoterapiaan tms. joka sitten toteutetaan yksityisellä puolella, mutta tämä vasta sitten, jos kunnan omat työntekijät eivät voi sinua auttaa.

Mitä tulee B-lausuntoon, niin jos sellaisen lääkäri kirjoittaa, on hinta sille noin 15€.

Tässä joku jo hyppäsi hieman asiassa liiankin pitkälle, kun vasta olet hakeutumassa hoitoon, ja kunnalla on työntekijöitä joiden palvelu on ilmaista, ja saattaa olla, ettei tilanteesi välttämättä edes tarvitse kovin pitkää ja intensiivistä hoitoa (toivottavasti näin). Kunhan pääset jollekin ammattilaiselle keskustelemaan tilanteestasi ja purkamaan tuntojasi, niin sekin saattaa - mahdollisen lääkityksen rinnalla - auttaa oireilevaan masennukseesi siten, ettet tarvitse psykoterapioita ym. maksullisia yksityisiä palveluja. Tsemiä! :O)

• näin hussilla

MInä en ainakaan koskaan ole joutunut maksamaan senttiäkään omista B-lausunnoistani, taitaa vaihdella kunnasta riippuen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2283
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      305
      1251
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      726
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      652
    Aihe