Taannoiset älykkyyskeskustelut näyttivät kaksi erilaista näkemystä ihmisen älykkyydestä.
(1) Testista saatu ÄO on suunnilleen sama asia kuin älykkyys ja ÄO riippuu perimästä ja ympäristöstä. ÄO on lisäksi lapsuusiän jälkeen muuttumaton.
(2) Älykkyys on riippuvaista perimästä, motivaatiosta, tiedosta ja muista persoonan kasvuun ja kehitykseen liittyvistä tekijöistä. Älykkyys ei ole muuttumaton asia.
Näiden kahden näkemyksen haastajana on tutkimustulos, jonka mukaan shakkimestareiden keskimääräinen ÄO on 100. Tästä seuraa välittömästi kiintoisia asioita.
Shakki on, kuten jokainen sitä pelannut tietää, huomattavan monimutkaista puuhaa. Se vaatii samanlaisia kykyjä kuin perinteisetkin älykkyystestit. Spatiaalinen hahmottaminen,nopeus ja laskentakyky sekä kyky muistaa merkityksellisiä asemia ovat tärkeitä asioita shakissa. Shakkia voidaan pitää tietynlaisena älykkyystestinä (pitkäkestoisena tosin). Joku oppii sitä hyvin, toinen ei opi koskaan.
Ristiriita joissakin tapauksissa seuraa siitä, että (a) henkilö saavuttaa älykkyystestissä arvon 100, mutta on shakkimestari ja (b) henkilö saavuttaa älykkyystestissä arvon 130, mutta on vain keskinkertainen shakinpelaaja.
Miksi kyseessä on ristiriita? Koska shakillinen älykkyys samoin kuin ÄO voidaan molemmat periaatteessa mitata samalla tavalla, Gaussin käyrän avulla. Shakissahan huipputaidot mitataan huomattavan monimutkaisella ELO-rankilla, mutta yhtä lailla jokaisen shakintuuppaajan taidot voitaisiin luokitella Gaussin käyrän avulla. Toisin sanoen, kaksi eri tapaa mitata älykkyys antaa keskenään ristiriitaisen tuloksen.
Jos sanotaan, että vain ÄO-testi mittaa luotettavasti henkilön älykkyyden, oletetaan samalla, että älykäs henkilö voi jostakin "oikeasta" syystä olla huono shakissa, mutta että älykäs henkilö ei voi olla huono tietyntyyppisessä ÄO-testissä. Tietenkin joku tuo tähän keskusteluun G:n, mutta on outoa, että G ilmenee joskus niin vähäisessä määrin huippushakissa, mutta niin suuressa määrin ÄO-testissä. Minusta taas huippushakki on älykkäämpää (monimutkaisempaa) toimintaa kuin yksinkertainen kuviopäättely. Shakissa ei esimerkiksi ole yleensä vain yhtä oikeaa ratkaisua, vaan shakissa täytyy olla oikeammassa kuin vastustaja.
Seuraa kysymys: miten em. ristiriita on mahdollista ja kumpi näistä älykkyyksistä edustaa sitä oikeaa älyä, kumpi taas väärää?
Mielestäni on ilmeistä, että selityksen täytyy johtua siitä, että älykkyys ei ole yksiselitteisesti mitattavissa. Ihmisillä on erilaisia kykyjä ja tapoja hahmottaa ja ajatella asioita. Siinä missä yksi saa huipputuloksen, toinen on vain keskinkertaisuus. Silloin ei myöskään ole olemassa oikeaa tapaa mitata älykkyyttä (jos se edes on mitattavissa), vaan on olemassa monia tapoja älykkyyden arvioimiseen.
Kumpi teoria älykkyydestä vetoaa keskustelijoiden järkeen enemmän, testiälykkyys vai laaja-alainen älykkyys?
Älykkyyden moneudesta
28
2436
Vastaukset
- Shakki ja Matti
Paljon shakkia pelanneena olen tehnyt huomion, että korkea älykkyys (testeillä todettu) ei välttämättä ennakoi menestymistä pelissä, kuten voisi olettaa. Itse omaan keskinkertaisen ÄO:n ja olen pelannut usein itseäni älykkäämpää pelaajaa vastaan menestyksekkäästi.
Niin, shakki on mielenkiintoinen peli... Uskon, että merkittävä osa shakkia on kyky syventyä pelattavaan peliin, monelta tämä kyky puuttuu. Shakissa täytyy huomioida jatkuvasti vastapuolta ja arvioida hänen pelityyliään, sekä ennakoida jatkuvasti. Tämähän on siis hyvin kaukana älykkyystestistä, jossa menestyminen on vain ja ainoastaan henkilöstä itsestään kiinni ja joka ainakin omasta mielestäni antaa hyvin yksiulotteisen kuvan henkilön älykkyydestä.
Aivot ovat toimintansa kannalta hyvin mysteerinen elin ja jokaisella on niissä pullonkauloja. Kliinisissä olosuhteissa tehty ÄO-testi ei näitä heikkouksia tuo välttämättä esille, koska -kuten shakissakin- myös arkielämän toimissa tarvitaan asioiden monisyistä hahmottamista.- pääsääntöisesti
Älykkyystesteissähän on aikarajat, mitä shakissa ei ole, eikö se voi kestää päiväkausia ? Monet älykkäät eivät vaan kykene sellaiseen, että mietiskellään yhtä siirtoa tunteja, ote herpaantuu, kun ns. älykkäät ovat koulussa olleet niitä "häirikköjä", eli keskittymiskyky on rajallinen. Itse en ole koskaan oikein jaksanut keskittyä mihinkään pitkäksi aikaa, vaan ajatus "karkaa" ja oli esim. opiskellessa paljon pidemmällä kuin missä oltiin menossa.
- Sven Tuuba
Itse pelaan shakkia nykyisin vain ohjelmaa vastaan, koska koetan sitä kautta välttää stressiä, joka aiheutuu kilpailutilanteesta (ja varsinkin häviämisestä).
Itse laskisin shakin samaan sarjaan älykkyyden testaamisessa kuin powertestit tai ekspertiisin osoittaminen. Kaikki vaativat varsin mutkikkaan tietorakenteen soveltamista käytäntöön. Kieltämättä ero perinteiseen älykkyystestiin liittyy shakissa tiedon korkeaan tasoon, suoritukseen liittyviin ei-kognitiivisiin seikkoihin sekä itse kilpailutilanteeseen. Tosin myös tavallisen ÄO-testin tekeminen on ainakin stressaava kokemus, ehkä joistakin jopa kilpailutilanne.
Mitä mieltä olet erilaisista tavoista pelata shakkia, olisiko niissä eroja suhteessa pelaajaan ja hänen älykkyyteensä? Tavallinen kilpashakki on varmasti oma lukunsa ja olettaisin, että siinä on myös melkoisesti tekemistä psykologisilla seikoilla, kuten kyvyllä sietää ankaraa stressiä. Mutta pikashakki näyttäisi näin maallikosta enemmän nopeustestin kaltaiselta, sillä siinä pitää oikea siirto valita lähes salamannopeasti. Entäpä sitten tehtäväshakki, kirjeshakista puhumattakaan? Voisiko tehtäväshakkia pitää enemmän perinteisenä älykkyystestinä, koska siinä psykologisilla seikoilla lienee vähemmän osuutta itse suoritukseen ja se suoritetaan lisäksi yksin? - Sven Tuuba
pääsääntöisesti kirjoitti:
Älykkyystesteissähän on aikarajat, mitä shakissa ei ole, eikö se voi kestää päiväkausia ? Monet älykkäät eivät vaan kykene sellaiseen, että mietiskellään yhtä siirtoa tunteja, ote herpaantuu, kun ns. älykkäät ovat koulussa olleet niitä "häirikköjä", eli keskittymiskyky on rajallinen. Itse en ole koskaan oikein jaksanut keskittyä mihinkään pitkäksi aikaa, vaan ajatus "karkaa" ja oli esim. opiskellessa paljon pidemmällä kuin missä oltiin menossa.
tosiaan vaatii. Yleensä peleissä on aikarajat, pelaajan täytyy tehdä tietty määrä siirtoja tietyssä ajassa, muuten uhkaa aikapula.
ÄO-testeissä menestyneen kannattaisi kokeilla pikashakkia tai tehtäväshakkia. Kirjeshakki ei taida ainakaan sinulle soveltua. - niitä tuollaisiakin
Sven Tuuba kirjoitti:
tosiaan vaatii. Yleensä peleissä on aikarajat, pelaajan täytyy tehdä tietty määrä siirtoja tietyssä ajassa, muuten uhkaa aikapula.
ÄO-testeissä menestyneen kannattaisi kokeilla pikashakkia tai tehtäväshakkia. Kirjeshakki ei taida ainakaan sinulle soveltua.olemassa ? Mutta ei ehkä ole minun alaa koko shakki, vaikka äo:ni on ns. korkea, en silti edes muista miten mikäkin shakissa liikkuu mitenkin, isäni yritti opettaa minulle kun olin pikkutyttö, mutta eihän ne siirtelytkään jääneet päähän. Ja muutenkin kun sain laudan laitettua pelikuntoon, niin oli innostus jo loppunut.
- Anonyymi
pääsääntöisesti kirjoitti:
Älykkyystesteissähän on aikarajat, mitä shakissa ei ole, eikö se voi kestää päiväkausia ? Monet älykkäät eivät vaan kykene sellaiseen, että mietiskellään yhtä siirtoa tunteja, ote herpaantuu, kun ns. älykkäät ovat koulussa olleet niitä "häirikköjä", eli keskittymiskyky on rajallinen. Itse en ole koskaan oikein jaksanut keskittyä mihinkään pitkäksi aikaa, vaan ajatus "karkaa" ja oli esim. opiskellessa paljon pidemmällä kuin missä oltiin menossa.
Kilpailushakissa on aika rajat. T:Shakkimestari.
- sininen1977
toisiin ympäristöihin eli toisiin ongelmiin. Mihin muihin ympäristöihin siirtäisit shakinpeluutaidon? Älykkyystesteissä mielestäni keskeistä on se, että osaa ottaa huomioon useita muuttujia. Kuinka monta muuttujaa shakissa on yhtäaikaisesti?
Testituloksen ja tutkimustuloksen tulee olla siirrettävissä toiseen ympäristöön jotta se on luotettava.- Sven Tuuba
Aloitan ÄO-testin siirrettävyydestä. On totta, että älykkyystestit ovat kalibroitu siten, että ne useimmiten korreloivat melko vahvasti keskenään. Yhden älykkyystestin tehnyt voi olla varma siitä, että toisenkaan tulos ei olosuhteiden pysyessä normaalina muutu kovin paljoa. Mutta ydinkysymys onkin, mitä älykkyystestit loppujen lopuksi mittaavat ja mitkä ovat ne toiset ongelmat, joihin älykkyystestien tulokset antavat hyvän ennusteen? Kouluympäristö on ainoa testien ulkopuolinen ympäristö, johon testimenestys antaa kelpo ennusteen: jos menestyy testissä, menestyy melko todennäköisesti myös koulussa ei siis esim. vielä yliopistossa.
Älykkyystestien tulokset eivät kuitenkaan ole siirrettävissä edes toisenlaisiin älykkyystesteihin. Tuossa Cooijmansin viite asiasta: http://www.paulcooijmans.com/statistics/stfgstat.html Eli perinteisen älykkyystestin tehnyt ei välttämättä menesty powertestissä.
Shakillisen älykkyyden siirrettävyydestä minulla ei ole tutkimustietoa. Oletan, että shakkitaitoa voi hyödyntää myös toisissa peleissä: henkilö, joka oppii nopeasti pelaamaan shakkia hyvin, omaa hyvät valmiudet myös muihin peleihin. Shakin maailmanmestareista Capablanca oli tällainen. Toinen luonteva kohde olisi sellaiset ympäristöt, joissa tehdään strategista suunnittelua: sotilasakatemiat yms.
Tuossa kuitenkin linkki, joka voisi antaa suuntaa
shakin ja todellisen maailman suhteelle: http://www.chessintheschools.org/s/index.cfm?SSID=3
Tuo kysymys muuttujien määrästä pitää täsmentää. Esimerkiksi perinteisessä ÄO-testissä on vain muutama sääntö, joita pitää soveltaa joko yhtä tai useampaa kerrallaan. Shakissa on tietenkin säännöt, jotka pitää ensin osata, jonka jälkeen tulevat erilaisten tilanteiden sovellukset.
Mahdollisia siirtoja shakissa on 10 potenssiin 123 ja täydellisen shakkiteorian kehittäminen veisi tietokoneilta käytännössä ikuisuuden. Käytännössä kussakin pelitilanteessa on tietyn avausteorian mukaan pelattaessa ehkä 5 siirtoa, joita suurmestari voisi harkita kun taas harrastelija joutuu useimmiten pelaamaan sumussa. Muuttujiksi voisi laskea pelinappulat (32), joista osaa ei voi tietyssä tilanteessa liikuttaa sääntöjen mukaan, kun taas joidenkin toisen liikuttaminen olisi pelillinen itsemurha.
Joka tapauksessa, shakissa on varmasti enemmän kompleksisuutta kuin perinteissä ÄO-testeissä. Mestareilla tämä kompleksisuus on tavallaan enemmän hallinnassa, mutta toisaalta mestarit tietävät strategiansa pohjalta siirtomahdollisuuksia, joita harrastaja ei osaa edes ajatella. - sininen1977
Sven Tuuba kirjoitti:
Aloitan ÄO-testin siirrettävyydestä. On totta, että älykkyystestit ovat kalibroitu siten, että ne useimmiten korreloivat melko vahvasti keskenään. Yhden älykkyystestin tehnyt voi olla varma siitä, että toisenkaan tulos ei olosuhteiden pysyessä normaalina muutu kovin paljoa. Mutta ydinkysymys onkin, mitä älykkyystestit loppujen lopuksi mittaavat ja mitkä ovat ne toiset ongelmat, joihin älykkyystestien tulokset antavat hyvän ennusteen? Kouluympäristö on ainoa testien ulkopuolinen ympäristö, johon testimenestys antaa kelpo ennusteen: jos menestyy testissä, menestyy melko todennäköisesti myös koulussa ei siis esim. vielä yliopistossa.
Älykkyystestien tulokset eivät kuitenkaan ole siirrettävissä edes toisenlaisiin älykkyystesteihin. Tuossa Cooijmansin viite asiasta: http://www.paulcooijmans.com/statistics/stfgstat.html Eli perinteisen älykkyystestin tehnyt ei välttämättä menesty powertestissä.
Shakillisen älykkyyden siirrettävyydestä minulla ei ole tutkimustietoa. Oletan, että shakkitaitoa voi hyödyntää myös toisissa peleissä: henkilö, joka oppii nopeasti pelaamaan shakkia hyvin, omaa hyvät valmiudet myös muihin peleihin. Shakin maailmanmestareista Capablanca oli tällainen. Toinen luonteva kohde olisi sellaiset ympäristöt, joissa tehdään strategista suunnittelua: sotilasakatemiat yms.
Tuossa kuitenkin linkki, joka voisi antaa suuntaa
shakin ja todellisen maailman suhteelle: http://www.chessintheschools.org/s/index.cfm?SSID=3
Tuo kysymys muuttujien määrästä pitää täsmentää. Esimerkiksi perinteisessä ÄO-testissä on vain muutama sääntö, joita pitää soveltaa joko yhtä tai useampaa kerrallaan. Shakissa on tietenkin säännöt, jotka pitää ensin osata, jonka jälkeen tulevat erilaisten tilanteiden sovellukset.
Mahdollisia siirtoja shakissa on 10 potenssiin 123 ja täydellisen shakkiteorian kehittäminen veisi tietokoneilta käytännössä ikuisuuden. Käytännössä kussakin pelitilanteessa on tietyn avausteorian mukaan pelattaessa ehkä 5 siirtoa, joita suurmestari voisi harkita kun taas harrastelija joutuu useimmiten pelaamaan sumussa. Muuttujiksi voisi laskea pelinappulat (32), joista osaa ei voi tietyssä tilanteessa liikuttaa sääntöjen mukaan, kun taas joidenkin toisen liikuttaminen olisi pelillinen itsemurha.
Joka tapauksessa, shakissa on varmasti enemmän kompleksisuutta kuin perinteissä ÄO-testeissä. Mestareilla tämä kompleksisuus on tavallaan enemmän hallinnassa, mutta toisaalta mestarit tietävät strategiansa pohjalta siirtomahdollisuuksia, joita harrastaja ei osaa edes ajatella.ja interpersoonallinen älykkyys on shakissa avaintekijöitä, kun siirrot ovat opeteltavissa.
Ymmärtämällä vastustajan toimintatava ja strategian voi ennustaa hänen siirtoja.
Henkimaailman lisäksi täytyy olla matemaattisloogistaälykkyyttä.
äo-testissä kaikki vastaukset perustuvat pelkkään logiikkaan. - tuokin pitää
Sven Tuuba kirjoitti:
Aloitan ÄO-testin siirrettävyydestä. On totta, että älykkyystestit ovat kalibroitu siten, että ne useimmiten korreloivat melko vahvasti keskenään. Yhden älykkyystestin tehnyt voi olla varma siitä, että toisenkaan tulos ei olosuhteiden pysyessä normaalina muutu kovin paljoa. Mutta ydinkysymys onkin, mitä älykkyystestit loppujen lopuksi mittaavat ja mitkä ovat ne toiset ongelmat, joihin älykkyystestien tulokset antavat hyvän ennusteen? Kouluympäristö on ainoa testien ulkopuolinen ympäristö, johon testimenestys antaa kelpo ennusteen: jos menestyy testissä, menestyy melko todennäköisesti myös koulussa ei siis esim. vielä yliopistossa.
Älykkyystestien tulokset eivät kuitenkaan ole siirrettävissä edes toisenlaisiin älykkyystesteihin. Tuossa Cooijmansin viite asiasta: http://www.paulcooijmans.com/statistics/stfgstat.html Eli perinteisen älykkyystestin tehnyt ei välttämättä menesty powertestissä.
Shakillisen älykkyyden siirrettävyydestä minulla ei ole tutkimustietoa. Oletan, että shakkitaitoa voi hyödyntää myös toisissa peleissä: henkilö, joka oppii nopeasti pelaamaan shakkia hyvin, omaa hyvät valmiudet myös muihin peleihin. Shakin maailmanmestareista Capablanca oli tällainen. Toinen luonteva kohde olisi sellaiset ympäristöt, joissa tehdään strategista suunnittelua: sotilasakatemiat yms.
Tuossa kuitenkin linkki, joka voisi antaa suuntaa
shakin ja todellisen maailman suhteelle: http://www.chessintheschools.org/s/index.cfm?SSID=3
Tuo kysymys muuttujien määrästä pitää täsmentää. Esimerkiksi perinteisessä ÄO-testissä on vain muutama sääntö, joita pitää soveltaa joko yhtä tai useampaa kerrallaan. Shakissa on tietenkin säännöt, jotka pitää ensin osata, jonka jälkeen tulevat erilaisten tilanteiden sovellukset.
Mahdollisia siirtoja shakissa on 10 potenssiin 123 ja täydellisen shakkiteorian kehittäminen veisi tietokoneilta käytännössä ikuisuuden. Käytännössä kussakin pelitilanteessa on tietyn avausteorian mukaan pelattaessa ehkä 5 siirtoa, joita suurmestari voisi harkita kun taas harrastelija joutuu useimmiten pelaamaan sumussa. Muuttujiksi voisi laskea pelinappulat (32), joista osaa ei voi tietyssä tilanteessa liikuttaa sääntöjen mukaan, kun taas joidenkin toisen liikuttaminen olisi pelillinen itsemurha.
Joka tapauksessa, shakissa on varmasti enemmän kompleksisuutta kuin perinteissä ÄO-testeissä. Mestareilla tämä kompleksisuus on tavallaan enemmän hallinnassa, mutta toisaalta mestarit tietävät strategiansa pohjalta siirtomahdollisuuksia, joita harrastaja ei osaa edes ajatella.osittain paikkaansa. Mutta shakissa kuin myös sotilasakatemioissa tarvitaan strategisia taitoja, kuin monessa muussakin pelissä esim. kaikkien tuntema monopoly. Shakkimestarit taitaa olla kaikki muuten miehiä ? Eli onko se tavallaan opittua taitoa, jo lapsuudessa, pojat pärjää sotaleikeissä paremmin kuin tytöt, ainakin itse "kuolin" aina ensimmäisenä. Eli onko tuo strategiaälykkyys sidottu sukupuoleen ? Välillä tuntuu, että on, minä en pärjää edes lapsilleni (kaikki poikia) peleissä, vaikka muuten olen ns. älykäs (äo 143).
- Sven Tuuba
sininen1977 kirjoitti:
ja interpersoonallinen älykkyys on shakissa avaintekijöitä, kun siirrot ovat opeteltavissa.
Ymmärtämällä vastustajan toimintatava ja strategian voi ennustaa hänen siirtoja.
Henkimaailman lisäksi täytyy olla matemaattisloogistaälykkyyttä.
äo-testissä kaikki vastaukset perustuvat pelkkään logiikkaan.Logiikka lienee ensimmäinen asia, joka lapsen kehityksessä "ylittää" aistimukset, joten siksi sen käyttö älykkyystestien perustana on ymmärrettävää. Logiikka yksinkertaisimmillaan on oppia samuudesta ja eriävyydestä (A ei ole B), joten alkeellisiin loogisiin operaatioihin kykenevät myös eläimet. Se ei siis vaadi tuekseen kieltä.
Matematiikka taas on oppia määrästä ja moneudesta. Myös eläimet kykenevät alkeellisiin laskuoperaatioihin, mutta älykkyystesteissä käytetyt matemaattiset osiot vaativat säännön tunnistamista. Matematiikkakin on tietynlainen keinotekoinen kieli, mutta älykkyystestit eivät yleensä vaadi kovin monimutkaisen matematiikan käyttöä.
Sanojen käyttö älykkyystestissä edellyttää jo varsin korkealle tapahtunutta abstraktin ajattelun kehittymistä. Testissä yleensä testataan myös kykyä ymmärtää sanojen merkitystä.
Jos ajatellaan älykkyystestien ilmiasua, niin kuvio, luku ja kirjain viittaavat asioihin, joiden merkityksen opimme hieman eri-ikäisinä. Testeissä kuitenkin oletaan, että ilmiasun takana on yhteinen ratkaisutapa, logiikka, joka puolestaan viittaa mystiseen "g-ominaisuuteen".
Kysymys luonnollisesti kuuluu, onko logiikan, matematiikan ja kielen välillä jokin kaikkia yhdistävä tekijä vai onko niiden välinen yhteys vain "perheyhtäläisyyttä"?
Toisin sanoen, jos logiikassa on komponentit a,b, ja c ja matematiikassa b,d ja e ja kielessä d,f, ja g, silloin näillä ei kuitenkaan ole yhtä yhteistä komponenttia.
Pohdittaessa g:ta, kannattaa myös huomioida, että me opimme älykkyystestien ratkaisuun tarvittavat tiedot koulussa. Logiikan tai matematiikan alkeet eivät vielä auta meitä ratkaisemaan älykkyystehtäviä, vaan tarvitsemme avuksi kieltä ja vahvistamisoperaatioita. Esimerkiksi kuviopäättelyn perusteet löytyvät alakoulun matematiikan kirjoista, joista opimme, miten kuvioista pitää asioita päätellä "loogisesti".
- testeistä
Nekin on suunnattu enemmän miehille, jotka ovat harjaannuttaneet aivojaan esim. matematiikassa. Vähemmän on kieliin liittyviä testejä.
- sovinisti vai feministi ?
Minä olen nainen, enkä oikeastaan ole harjoittanut mitään, kun en jaksa. Mutta mensatestattu äo on 145, eli olenko sittenkin mies vaikka neljä lastakin olen synnyttänyt ?
- ajatella näin
Että emme ole testanneet älykkyyttä vaan, paremminkin aivojen *älykapasiteettia* ja vasta kyky käyttää laaja-alaisesti tätä älykapasiteettia on todellista älykkyyttä?
- Olisiko tähän suuntaan
Jos vertaa siihen mitä tietokoneilta tänäpäivänä vaaditaan, niin suoritin on se joka suorittaa mahdollisimman suurta määrää tietoa. Mutta hyvälläkään suorittimella ei pyöritä parhaita pelejä, elleivät ne mahdu ensin koneelle?
- olipa taas
sekava teksti. Mutta ihminen käyttää viisiprosenttia aivoistaan ( muistaakseni, ovat muuten tyhjäkäynnillä). Mutta sitten tarvittaessa jollakin toisella osalla voidaan korvata menetetty osuus, mikä ei tietenkään aina ole hyvä asia, koska aivoissa eri lohkot vaikuttavat eri asioihin. Esim. aivojen etulohkossa sijaitsee tunteet ja pienestäkin kolhusta saattaa ihmisestä tulla täysin tunteeton, ei varmaan hyvä asia.
- ajatella näin
olipa taas kirjoitti:
sekava teksti. Mutta ihminen käyttää viisiprosenttia aivoistaan ( muistaakseni, ovat muuten tyhjäkäynnillä). Mutta sitten tarvittaessa jollakin toisella osalla voidaan korvata menetetty osuus, mikä ei tietenkään aina ole hyvä asia, koska aivoissa eri lohkot vaikuttavat eri asioihin. Esim. aivojen etulohkossa sijaitsee tunteet ja pienestäkin kolhusta saattaa ihmisestä tulla täysin tunteeton, ei varmaan hyvä asia.
Mitä on aivojen tyhjäkäynti ja onko se kaikilla samanlaista?
- mittari älykkyydestä
siis kuinka laaja-alaisesti aivot soveltaa älykkyyttä, älykapasiteettia?
- samaa kaikilla
ajatella näin kirjoitti:
Mitä on aivojen tyhjäkäynti ja onko se kaikilla samanlaista?
Niin kuin jo aiemmin kirjoitin, että jos aivoista osa vammautuu, käyttöön tulee toinen osa. Mutta onko se välttämättä hyvä asia, ehkä on ehkä ei. Muutenkin osa käyttää aivojen eri osia erilailla, esim. osa aavistaa asioita (ns. kuudes aisti) osa taas ei aavista. Oma lapseni (lievästi kehitysvammainen) aavistaa asioita mistä meillä muilla ei ole mitään hajua. Epäilen , että sieltä tyhjäkäynti alueelta tulee jokaiselle jotain "välähdyksiä", kaikilla varmaan on kokemuksia, että yhtäkkiä tulee ns. outo olo tms. tuntemuksia, joskus. Se, että lähettääkö "aivojen tyhjäkäynti alue" silloin jotain, vai mistä johtuu, nämä epämiellyttävät tunteet, en osaa sanoa. Itsellenikin tulee sellaisia tuntemuksia välillä, että en halua mennä tiettyyn paikkaan ja joskus on vahva tunne, että tapaan jonkun jota en ole nähnyt pitkää aikaan jne. Epäilen, että ne signaalit tulee tuolta alueelta, mitä en käytä. Ehkä myös telepatia sijaitsee siellä jne.
- vielä lisää
samaa kaikilla kirjoitti:
Niin kuin jo aiemmin kirjoitin, että jos aivoista osa vammautuu, käyttöön tulee toinen osa. Mutta onko se välttämättä hyvä asia, ehkä on ehkä ei. Muutenkin osa käyttää aivojen eri osia erilailla, esim. osa aavistaa asioita (ns. kuudes aisti) osa taas ei aavista. Oma lapseni (lievästi kehitysvammainen) aavistaa asioita mistä meillä muilla ei ole mitään hajua. Epäilen , että sieltä tyhjäkäynti alueelta tulee jokaiselle jotain "välähdyksiä", kaikilla varmaan on kokemuksia, että yhtäkkiä tulee ns. outo olo tms. tuntemuksia, joskus. Se, että lähettääkö "aivojen tyhjäkäynti alue" silloin jotain, vai mistä johtuu, nämä epämiellyttävät tunteet, en osaa sanoa. Itsellenikin tulee sellaisia tuntemuksia välillä, että en halua mennä tiettyyn paikkaan ja joskus on vahva tunne, että tapaan jonkun jota en ole nähnyt pitkää aikaan jne. Epäilen, että ne signaalit tulee tuolta alueelta, mitä en käytä. Ehkä myös telepatia sijaitsee siellä jne.
Kun on omasta mielestä mielenkiintoinen aihe (muista en tiedä), mutta mitä aivojen osia käyttää esim. ne joilla tulee vastaus pitkiinkin matemaattisiin laskuihin hetkessä ? Tuota ilmiömäistä laskutaitoa esiintyy mm. autisteilla, vaikka muuten saattavat olla omissa maailmoissaan. Ja onko nämä "omat maailmat" niitä aivojen osioita joita me muut ei käytetä, kun ei osata ? Ja missä me ns. taviksest ollaan, kun vaivutaan syviin aatoksiin ns. päiväunelmiin ? Ja deja`vu ilmiöhän tulee muistista, eli aivot rekisteröi tapahtuman muistiin ennen kuin ehtii tajuta, sitten se tulee muistin syövereistä kuin olisi tapahtunut ennenkuin, mikä osa aivoista toimii noin nopeasti ? Onko se, se mitä ei "käytetä", vai onko se hetkellinen sähköhäiriö ?
- ajatella näin
vielä lisää kirjoitti:
Kun on omasta mielestä mielenkiintoinen aihe (muista en tiedä), mutta mitä aivojen osia käyttää esim. ne joilla tulee vastaus pitkiinkin matemaattisiin laskuihin hetkessä ? Tuota ilmiömäistä laskutaitoa esiintyy mm. autisteilla, vaikka muuten saattavat olla omissa maailmoissaan. Ja onko nämä "omat maailmat" niitä aivojen osioita joita me muut ei käytetä, kun ei osata ? Ja missä me ns. taviksest ollaan, kun vaivutaan syviin aatoksiin ns. päiväunelmiin ? Ja deja`vu ilmiöhän tulee muistista, eli aivot rekisteröi tapahtuman muistiin ennen kuin ehtii tajuta, sitten se tulee muistin syövereistä kuin olisi tapahtunut ennenkuin, mikä osa aivoista toimii noin nopeasti ? Onko se, se mitä ei "käytetä", vai onko se hetkellinen sähköhäiriö ?
Vaikea sanoa mistä milloinkin on kysymys kun koulutus alalle puuttuu.
Voisi ehkä ajatella niin että aivoissa on jonkinlainen "Ö-mappi" jota alitajunta työstää.
Unet taas olisivat näitä Ö-mapista huollon yhteydessä karanneita tiedostoja.
No, taisi mennä vähän lennokkaaksi tämä mun aivotoiminta, mutta eihän sitä koskaan tiedä... - vaikka lennokasta
ajatella näin kirjoitti:
Vaikea sanoa mistä milloinkin on kysymys kun koulutus alalle puuttuu.
Voisi ehkä ajatella niin että aivoissa on jonkinlainen "Ö-mappi" jota alitajunta työstää.
Unet taas olisivat näitä Ö-mapista huollon yhteydessä karanneita tiedostoja.
No, taisi mennä vähän lennokkaaksi tämä mun aivotoiminta, mutta eihän sitä koskaan tiedä...onkin. En minäkää ole aivoja tutkinut, mitä dokkareissa jne. nähnyt. Mutta jos on ö-mappi, joka lähettää unia, niin miksi ne on niin sekavia ja mistä painajaiset sitten tulee. Enneunia tulee minulle joskus, vaikkakin kuukausia aiemmin, esim. näin unta, etten saanut autoani liukkaalla kääntymään tietylle tielle vaan meni suoraan ojaan, meni pari kuukautta ja auto lähti käsistä, pellolla ihmeteltiin, että miten sieltä pääsee pois.
Hyvä vaan, ettei pidä itsekseen pohdiskella, että saa muitakin näkökulmia.
Ja mielenkiintoista tuo on, että mitä siellä käyttämättömässä osassa on ? Itse kuvittelen, että telepatia kyky löytyy sieltä ja käyttääkö telekineettiset, niitä osia mitä me ei käytetä ? - ajatella näin
vaikka lennokasta kirjoitti:
onkin. En minäkää ole aivoja tutkinut, mitä dokkareissa jne. nähnyt. Mutta jos on ö-mappi, joka lähettää unia, niin miksi ne on niin sekavia ja mistä painajaiset sitten tulee. Enneunia tulee minulle joskus, vaikkakin kuukausia aiemmin, esim. näin unta, etten saanut autoani liukkaalla kääntymään tietylle tielle vaan meni suoraan ojaan, meni pari kuukautta ja auto lähti käsistä, pellolla ihmeteltiin, että miten sieltä pääsee pois.
Hyvä vaan, ettei pidä itsekseen pohdiskella, että saa muitakin näkökulmia.
Ja mielenkiintoista tuo on, että mitä siellä käyttämättömässä osassa on ? Itse kuvittelen, että telepatia kyky löytyy sieltä ja käyttääkö telekineettiset, niitä osia mitä me ei käytetä ?Voisihan sitä ajatella, että joka unilajilla on oma selitys.
Painajaisuni: Johtuu pelosta ja usein torjutusta tai alitajuntaisesta pelosta.
Enneuni: Alitajuisesta tiedosta ja usein myös tiedostamattomasta pelosta esim. "auto käyttäytyy oudosti käännyttäessä" ja alitajunta yhdistää sen liukkaan kelin riskiksi.
Tavallinen = usein sekava uni: Aivojen Ö-mapin tiedostoa joka purkautuu ajatuskejuna tietoisuuteen.
Se miksi koemme näitä unia nukkuessa johtunee kait siitä, että aivot silloin viettävät huoltovapaata ja täten eivät ole täysin meidän kontrollissa.
- taitolaji
Hyvän tason saavuttamiseen shakissa ei riitä älykkyys. Shakki on peli joten se oletettavasti vaatii ns. pelisilmää, ja runsaasti kokemusta. Kokemus on hankittavissa, ja ainoastaan hankittavissa, harjoittelulla, ei se ole kenelläkään synnynnäinen. pelitilanteet ovat shakissa usein niin monimutkaisia että älyllä niitä ei ratkaista, pelaajat tunnistavat tilanteet ja soveltavat niihin sellaiseen tilanteeseen tunnettuja ratkaisuja.
- Sven Tuuba
induktiivisesta päättelystä. Mitä korkeammalla tasolla pelaat, sitä enemmän sinulla on kokemukseen perustuvaa tietoa parhaista siirroista. Silti, kyseiset siirrot eivät ole absoluuttisesti parhaita, vaan parhaita ainoastaan tämän hetkisen tiedon mukaan. Niinpä joku voi keksiä vielä paremman siirron tutkittuaan asetelmia tarkasti.
Tieteen tekeminen luonnontieteissä noudattaa samantyyppistä päättelyä. Päättely tapahtuu aikaisemman tiedon varassa, mutta kokeellinen menetelmä voi tuoda lisäyksiä tietämykseen ja joskus jopa kumota aikaisemman tietämyksen.
- 25 v kilpaillut
Nimimerkille "taitolaji" Synnynnnäistä shakkilahjakkuutta on toki olemassa..tästä todistuksena ns ihmelapset mm nykyinen Maailmanlistan ykkönen Mangnus Carlsen joka oli Mestari tason pelaaja jo 11 v ja Samuel Reshevsky joka oli Mestari 8 vuotiaana
- keskitason mestari
Ihminen pystyy opettelemaan aivojensa toimintatavan. Asiaa voi verrata jonkin laitteen käytön opetteluun. Jos käyttää työkalua väärin, työteho kärsii. Sama pätee aivoihin. Ajatellaan vaikka visuaalisesti suuntautunutta ihmistä jonka suurin haave on tulla muusikoksi. Kuitenkin hänen sävelkorvansa on huono, eikä hän muista kuulemaansa. Hän harjoittelee musiikkia viikkokaudet, mutta ei saavuta tasoa jonka haluaisi saavuttaa. Syynä on se, etteivät hänen aivonsa ole virittyneet musiikin tekoon. Sama ihminen voisi käyttää visuaalista kyvykkyyttään esim. taidemaalarina, arkkitehtinä tai sisustussuunnittelijana. Ihminen joka tuntee omat vahvuutensa ja kehittää niitä voi päästä mahdollisimman pitkälle.
Älykkyytenä pitäisin sitä, kuinka pitkälle ihminen voi päästä, sillä ehdolla että hän hyödyntää potentiaalinsa täydellisesti. Heti huomataan että kyse on idealistisesta määritelmästä. Kukaan ei koskaan voi hyödyntää kaikkea potentiaaliaan epäsuotuisien olosuhteiden takia. Ne joiden potentiaali on synnynnäisesti korkea pääsevät helposti pitkälle. Muut joutuvat tekemään töitä.
Ihminen saa suurimman osan potentiaalistaan käyttöön vasta kokemuksen karttuessa, kun aivot harjaantuvat tehtäviinsä. Tästä on kyse shakkimestareiden kohdalla. He ovat harjoitelleet ahkerasti heille luontaisella alueella. Harjoittelu on johtanut siihen, että aivot ovat oppineet käsittelemään shakkitilanteita tehokkaammin. Kuitenkin synnynnäisen potentiaalin rajoissa. Sama pätee moniin yhden alan mestareihin.
Ns. "luovat nerot" jotka ovat viiden alan mestareita ovat väistämättä älykkäitä. Aika ei riittäisi harjoitteluun ellei aivoissa olisi riittävästi toimintakykyä. Uskallan kuitenkin väittää ettei yksikään nero ole hyödyntänyt potentiaalistaan 100%. William James Sidis 85% ?
Olen itse keskitasoa älykkyydessä. Olen kuitenkin onnistunut kehittämään tekniikoita joita monet ovat hämmästelleet. Tekniikkani koskevat muistia, itsehillintää ja keskittymistä. Olen myös keksinyt tekniikan dual n-back testiin. Tekniikkaa käyttämällä saa lähes 100% varmuudella täydet pisteet 4 back tehtävästä. Pystyn muistamaan piin 70 ensimmäistä desimaalia ja opettelemaan korttipakan alle 5 minuutissa. Kaikki tämä johtuu siitä, että ajattelen asiat eri tavalla. Minulla on värisymbolit numeroille, joten pystyn tekemään niistä kuvan päähäni. Käytän hyödyksi luontaista kykyäni muistaa asioita visuaalisesti. Meillä kaikilla on kyvykkyyttä jollain alueella ja pystymme hämmästyttäviin asioihin kun saamme sen käyttöön.- Ckamelska
Oletpa hyvin santsannut. Intoa on riittänyt, mutta harmi että monet joilla on potenttiaalia ja ovat erityisen älykkäitä jo lapsena, sitten alkavat tyssäämään kapasiteetin täyttämistä tai kehittämistä, kun huomaavat että suurinosa ihmisistä on taukkeja ja ympäristö vaatii aika 'vähän' kuitenkin heidän potenttiaaliinsa verrattuna. Heistä voi tulla alisuorittajia, hieman turhautuneita. Heistä voi tulla velttoja ja ehkä vähän välinpitämättömiä. Ehkä joku älykäs, kunnianhimoinen ja ehkä hiukan itsekeskeinen ihminen(tai omiin maailmoihinsa uppoutuva) saattaa pyörittää asioita hyvinkin päässään, 'välittämättä' ympärillä pyörivistä ihmisistä. Eikös suurinosa näistä neroista ollut sosiaalisesti melko jälkeenjääneitä? Sitten on niitä jotka santsaavat kapasiteettiaan ihmisiin, niiden kanssa seurusteluun, menestymiseen... siihen on kiinnostusta jollain tavalla. On erillaisia aivoja?
Ehkä joillain on synnyinlahjana hyvin pyörivät aivokanavat vaikka shakkiin tarvittavassa ajattelussa...eli no, potenttiaalia ja mielenkiintoa. Vasta on vissiin todettu että aivot ovat muokkaantuvat. Eli jos vaikka ihminen muuttuu sokeaksi, aivot pystyvät muokkaantumaan niin, että ihminen voi 'nähdä' vaikka kuulemansa. Jos tavallinen tallaaja voittaa neron shakissa, syynäkin voi olla vaikka että tavallinen on harjoitellut tekniikoita pelaamiseen ja pystyy toimimaan tehokkaasti. Sen lisäksi asiaan voi liittyä se, että neron keskittymiskyky on pienempi kuin taviksen, koska neron ei ole tarvinnut erityisemmin ponnistella ymmärtämään ja suorittamaan asioita kuin taviksen. Tavis voi myös tietää enemmän asioita ja suoritustapoja kuin nero joka löyhästi poimii asiat ympäristöstään ja ei ole välttis hyödyntänyt potenttiaaliaan juuri mitenkään.
En tiedä, pointti koko hommasta taisi hajota kun alan enemmän miettimään ja tutkimaan asiaa. Käsittää miten monihaarainen ja laaja asia koko ihmisen aivotoiminta, suorituskyky...älykkyys yleensäkkään on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222251Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1052221- 502107
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2201484- 301396
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361382- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201096- 261086