Ohikulkutien ympäristövaikutus ok

Kysäisin viranomaisilta

Se aikoinaan tehty YVA on lakien mukaan pätevä ja hyväksytty nykyisen suunnitelman pohjaksi oikeusasteita myöten joten tie tulee vaikka muutama rakkikoira räksyttääkin.
Itse pääkaupunkiseudulta Savonlinnaan muuttaneena kannatan tien rakentamista koska se ratkaisee monta ongelmaa joita pelkällä kaavoituksella ei tässä kaupungissa pystytä hoitamaan kuten uuden kaupunkikeskuksen luominen sekä uusien asuinalueiden muodostuminen keskustan välittömään läheisyyteen hyvien liikenneyhteyksien kera.
Mitä ympäristöön tulee niin Koululahden ja Casinon kohdalla tuo n. 30m vesialueen kaventuminen on halpa hinta tulevien hyötyjen rinnalla etenkin kun tie maisemoidaan kauniisti kiertämään laguuninomaista uutta kaupunkialuetta Savolassa.

29

1491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomi-lamaan

      Ai että nautin kun aluetukia annetaan ja velkaa otetaan,
      onneksi pääsen vielä vanhojen eläkelakien aikana eläkkeelle.

      • Ketjun aloittaja

        Montakohan miljardia rahaa kotinurkilleni kylvettiin eikä käytännössä mikään muuttunut. Nyt aikovat Kirkkonummen moottoritien rakentaa kun joskus ihan 2 autoa ajaa peräkkäin ja sehän on jo ruuhka? Itse ajanut satoja kertoja tuota pätkää eikä yhtään ruuhkaa ole ollut.
        Puhumattakaan tunneleista, metrosta, kehäradasta jne. joita innolla aluetuella suunnitellaan ja rakennetaan.
        Rahaa uppoaa niin etelään kuin keskelle kuin pohjoiseen ja minä hyväksyn sen kyllä kun sillä työllistetään ja rakennetaan infraa suomalaisille veronmaksajille.


      • .Hämeenlinnalainen
        Ketjun aloittaja kirjoitti:

        Montakohan miljardia rahaa kotinurkilleni kylvettiin eikä käytännössä mikään muuttunut. Nyt aikovat Kirkkonummen moottoritien rakentaa kun joskus ihan 2 autoa ajaa peräkkäin ja sehän on jo ruuhka? Itse ajanut satoja kertoja tuota pätkää eikä yhtään ruuhkaa ole ollut.
        Puhumattakaan tunneleista, metrosta, kehäradasta jne. joita innolla aluetuella suunnitellaan ja rakennetaan.
        Rahaa uppoaa niin etelään kuin keskelle kuin pohjoiseen ja minä hyväksyn sen kyllä kun sillä työllistetään ja rakennetaan infraa suomalaisille veronmaksajille.

        en ole hesasta, enkä sinne aio koskaan mennä asumaan.

        mutta hesassa on 100 kerta enemmän asukkaita kuin jossain kuihtuvassa Savonlinnassa,
        varmaan nyt kuten -90 luvullakin Savolinnassa tulee työttömyyttä ja asunnot laskevat todella alas, mieti vähän.

        yli 80 % rakentajista tulee aivan eri seudulta,
        15 % naapurikunnista, vain ehkä 5 % työntekijöistä ovat täysin paikkakuntalaisia.
        Toiseksi,
        tuo työ kustantaa myös veronmaksajia, ei se mitenkään ilmaista rahaa ole.

        Voittajia ovat vain ohiajajat ei seutukunta.
        Kaikki on vain "teatteria" ja "tekohengitystä" jos kaikkeen tarkemmin tutustut",
        ainakin minun mielestäni


      • Aiheen aloittaja
        .Hämeenlinnalainen kirjoitti:

        en ole hesasta, enkä sinne aio koskaan mennä asumaan.

        mutta hesassa on 100 kerta enemmän asukkaita kuin jossain kuihtuvassa Savonlinnassa,
        varmaan nyt kuten -90 luvullakin Savolinnassa tulee työttömyyttä ja asunnot laskevat todella alas, mieti vähän.

        yli 80 % rakentajista tulee aivan eri seudulta,
        15 % naapurikunnista, vain ehkä 5 % työntekijöistä ovat täysin paikkakuntalaisia.
        Toiseksi,
        tuo työ kustantaa myös veronmaksajia, ei se mitenkään ilmaista rahaa ole.

        Voittajia ovat vain ohiajajat ei seutukunta.
        Kaikki on vain "teatteria" ja "tekohengitystä" jos kaikkeen tarkemmin tutustut",
        ainakin minun mielestäni

        Ihan uutta tietoa minullekin joka sentään asuin siellä lähes 30v. ja olen syntynyt siellä.
        Hanke työllistää runsaasti myös paikallisia, siellä on nyt rautatieaseman luona lahden täyttö jo menossa ja paikalliset firmat siellä näyttää häärivän myös mukana.
        Muualta tulleena en asettele paikkakuntia vastakkain vaan ajattelen jokaista yksilöllisesti ja Savonlinnan kehityksen kannalta rinnakkaisväylä on erittäin hieno hanke.


      • Savonlinnalainen
        .Hämeenlinnalainen kirjoitti:

        en ole hesasta, enkä sinne aio koskaan mennä asumaan.

        mutta hesassa on 100 kerta enemmän asukkaita kuin jossain kuihtuvassa Savonlinnassa,
        varmaan nyt kuten -90 luvullakin Savolinnassa tulee työttömyyttä ja asunnot laskevat todella alas, mieti vähän.

        yli 80 % rakentajista tulee aivan eri seudulta,
        15 % naapurikunnista, vain ehkä 5 % työntekijöistä ovat täysin paikkakuntalaisia.
        Toiseksi,
        tuo työ kustantaa myös veronmaksajia, ei se mitenkään ilmaista rahaa ole.

        Voittajia ovat vain ohiajajat ei seutukunta.
        Kaikki on vain "teatteria" ja "tekohengitystä" jos kaikkeen tarkemmin tutustut",
        ainakin minun mielestäni

        Millähän konsteilla sinäkin koulusi olet läpäissyt kun kuvittelet, että hesassa on noin 2,8 miljoonaa asukasta. No etpä sinä kovin suuri järjen-jättiläinen muussakaan kirjoituksessasi tunnu olevan vai johtuisiko tuo kaikki vain kallon sisäpuolisen massan hitaasta toiminnasta hämäläinen kun olet.


      • Savonlinnalainen kirjoitti:

        Millähän konsteilla sinäkin koulusi olet läpäissyt kun kuvittelet, että hesassa on noin 2,8 miljoonaa asukasta. No etpä sinä kovin suuri järjen-jättiläinen muussakaan kirjoituksessasi tunnu olevan vai johtuisiko tuo kaikki vain kallon sisäpuolisen massan hitaasta toiminnasta hämäläinen kun olet.

        vaikka hesassa ei ole 2,8 milliä, on meitä täällä seudulla enemmän kuin teitä siellä,
        taitaa piposi kiristää liikaa.

        Arvasit oikein, en ole järjen jättiläinen,
        en ole enää mikään muu kuin työttömyyseläkkeellä oleva oleva entinen arkkitehti.
        Myimme yrityksen lapsille ja he hävyttömät lapsemme antoivat minulle ja puolisolleni lopputilit, 2002 ja 2004, vedoten tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin.


      • hitaita
        Savonlinnalainen kirjoitti:

        Millähän konsteilla sinäkin koulusi olet läpäissyt kun kuvittelet, että hesassa on noin 2,8 miljoonaa asukasta. No etpä sinä kovin suuri järjen-jättiläinen muussakaan kirjoituksessasi tunnu olevan vai johtuisiko tuo kaikki vain kallon sisäpuolisen massan hitaasta toiminnasta hämäläinen kun olet.

        Niille pitää jutellä tänään ja huomenna voi odottaa vastausta, älä hätäile niiden kanssa.


    • Sanna Livo

      YVA:a ei ole tehty nykyiselle suunnitelmalle, vaan sille vanhalle joka aikoinaan raukesi. Oikeusjutun kautta koko hanke raukeaa. Piste.

      Mihin ihmeeseen ja KENELLE Savonlinna tarvitsee uutta kaupunkikeskusta, uusia asuma-alueita ja kauppakeskuksia?

      Suuruudenhulluuden aika pikkukaupungissa on ohi. Eiköhän olisi syytä keskittää ne aluekehitysrahat esim. opettajankoulutuslaitoksen säilyttämiseen Savonlinnassa?

      • Aiheen aloittaja

        Anteeksi mutta tarkoituksella aloitin hieman kärjistellen koska halusin nähdä heti kuka on tutkinut asian taustoja ja kuka taas kirjoittaa mutu-menetelmällä uskoen muutaman asiaa vastustavan vääristelyihin.
        Vesioikeus on antanut asiassa päätöksensä v.1994 koskien YVA-menettelyä Savonlinnan rinnakkaisväylän tapauksessa ja tuon Vesioikeuden päätöksen on vahvistanut Vaasan Hallinto-oikeus v-2005.
        Savonlinnan rinnakkaisväylän rakentamishanke on aloitettu ennen YVA-lain säätämistä ja mikäli nyt rakennuslupa kumottaisiin tarkoittaisi se sitä että ensimmäistä kertaa Suomessa voimassa oleva laki jota koko valtakunnassa on noudatettu kumottaisiin jälkikäteen ja tuo on teoriassa ja käytännössä Suomen lainsäädännön mukaan mahdotonta.
        YVA-laissa on toimivaltainen viranomainen ainoastaan alueellinen ympäristökeskus jonka lausuntoon menettely pohjautuu eikä siitä ole valitusoikeutta hallinto-oikeuteen.
        Kun Sanna seuraavan kerran otat asian kantaa niin tutki hankkeessa tehdyt toimenpiteet ja lait jotka hanketta koskevat, tulet huomaamaan että niiden muutamien soraäänien esittäjien kirjoitukset ja lausunnot ovat maallikkotasoa eivätkä pohjaudu olemassa oleviin lakeihin joita hankkeessa on noudatettu.


      • Sanna Livo
        Aiheen aloittaja kirjoitti:

        Anteeksi mutta tarkoituksella aloitin hieman kärjistellen koska halusin nähdä heti kuka on tutkinut asian taustoja ja kuka taas kirjoittaa mutu-menetelmällä uskoen muutaman asiaa vastustavan vääristelyihin.
        Vesioikeus on antanut asiassa päätöksensä v.1994 koskien YVA-menettelyä Savonlinnan rinnakkaisväylän tapauksessa ja tuon Vesioikeuden päätöksen on vahvistanut Vaasan Hallinto-oikeus v-2005.
        Savonlinnan rinnakkaisväylän rakentamishanke on aloitettu ennen YVA-lain säätämistä ja mikäli nyt rakennuslupa kumottaisiin tarkoittaisi se sitä että ensimmäistä kertaa Suomessa voimassa oleva laki jota koko valtakunnassa on noudatettu kumottaisiin jälkikäteen ja tuo on teoriassa ja käytännössä Suomen lainsäädännön mukaan mahdotonta.
        YVA-laissa on toimivaltainen viranomainen ainoastaan alueellinen ympäristökeskus jonka lausuntoon menettely pohjautuu eikä siitä ole valitusoikeutta hallinto-oikeuteen.
        Kun Sanna seuraavan kerran otat asian kantaa niin tutki hankkeessa tehdyt toimenpiteet ja lait jotka hanketta koskevat, tulet huomaamaan että niiden muutamien soraäänien esittäjien kirjoitukset ja lausunnot ovat maallikkotasoa eivätkä pohjaudu olemassa oleviin lakeihin joita hankkeessa on noudatettu.

        Vesioikeuden päätös koskee rauennutta suunnitelmaa ja Vaasan hallinto-oikeus on vahvistanut sen väärin perustein (2005 YVA oli jo voimassa).

        Päätös voidaan siis kumota, sillä uusi rakentamishanke on YVA:n alainen.

        Lainsäätäjillä ja toimeenpanijoilla riittää tässä pureskeltavaa moneksi vuodeksi ja valituskierroksen jälkeen huomataan, että olipa hyvä ettei kuihtuneeseen ja uneliaaseen pikkukylään rakennettu ohitustietä.


      • Aiheen aloittaja
        Sanna Livo kirjoitti:

        Vesioikeuden päätös koskee rauennutta suunnitelmaa ja Vaasan hallinto-oikeus on vahvistanut sen väärin perustein (2005 YVA oli jo voimassa).

        Päätös voidaan siis kumota, sillä uusi rakentamishanke on YVA:n alainen.

        Lainsäätäjillä ja toimeenpanijoilla riittää tässä pureskeltavaa moneksi vuodeksi ja valituskierroksen jälkeen huomataan, että olipa hyvä ettei kuihtuneeseen ja uneliaaseen pikkukylään rakennettu ohitustietä.

        Nyt hän on antanut haastattelun jossa myöntää ettei tiesuunnitelmaan voida enää hakea purkupäätöstä koska valitusaika on mennyt umpeen.
        Lisäksi hän muuttaa aiempia lausuntojaan ja kertoo: "Ympäristövaikutusten arvioinnin puuttuminen SAATTAA antaa perusteen ylimääräiseen muutoksenhakuun"
        Eli Marjamaa tajusi jo puhuneensa liikaa ja nyt on korjailun aika.


      • Aiheen aloittaja kirjoitti:

        Anteeksi mutta tarkoituksella aloitin hieman kärjistellen koska halusin nähdä heti kuka on tutkinut asian taustoja ja kuka taas kirjoittaa mutu-menetelmällä uskoen muutaman asiaa vastustavan vääristelyihin.
        Vesioikeus on antanut asiassa päätöksensä v.1994 koskien YVA-menettelyä Savonlinnan rinnakkaisväylän tapauksessa ja tuon Vesioikeuden päätöksen on vahvistanut Vaasan Hallinto-oikeus v-2005.
        Savonlinnan rinnakkaisväylän rakentamishanke on aloitettu ennen YVA-lain säätämistä ja mikäli nyt rakennuslupa kumottaisiin tarkoittaisi se sitä että ensimmäistä kertaa Suomessa voimassa oleva laki jota koko valtakunnassa on noudatettu kumottaisiin jälkikäteen ja tuo on teoriassa ja käytännössä Suomen lainsäädännön mukaan mahdotonta.
        YVA-laissa on toimivaltainen viranomainen ainoastaan alueellinen ympäristökeskus jonka lausuntoon menettely pohjautuu eikä siitä ole valitusoikeutta hallinto-oikeuteen.
        Kun Sanna seuraavan kerran otat asian kantaa niin tutki hankkeessa tehdyt toimenpiteet ja lait jotka hanketta koskevat, tulet huomaamaan että niiden muutamien soraäänien esittäjien kirjoitukset ja lausunnot ovat maallikkotasoa eivätkä pohjaudu olemassa oleviin lakeihin joita hankkeessa on noudatettu.

        Vaasan veri vapisee ja vaasasta ei ole kotoisin yhtään viisasta ihmistä.

        Perustele paremmin jos haluat että otamme sinut tosissaan tällä minun määräämälläni palstalla.


      • Savonlinnalainen

        Jos sinulle on jäänyt se asia epäselväksi kenelle uutta kaupunkikeskusta tullaan rakentamaan, niin kerronpa sen sinulle yhdellä sanalla SAVONLINNALAISILLE. Toisekseen tie tullaan rakentamaan ja aivan lainvoimaisin perustein. Tutustu Vaasan hallinto-oikeuden päätökseen vuodelta 2005, äläkä viitsi toitottaa asiantuntemattomuuttasi kaikelle "mualimalle". Niin ja lopuksi pistä ne pisteesi vaikka ........iso.


      • Savonlinnalainen
        Aiheen aloittaja kirjoitti:

        Anteeksi mutta tarkoituksella aloitin hieman kärjistellen koska halusin nähdä heti kuka on tutkinut asian taustoja ja kuka taas kirjoittaa mutu-menetelmällä uskoen muutaman asiaa vastustavan vääristelyihin.
        Vesioikeus on antanut asiassa päätöksensä v.1994 koskien YVA-menettelyä Savonlinnan rinnakkaisväylän tapauksessa ja tuon Vesioikeuden päätöksen on vahvistanut Vaasan Hallinto-oikeus v-2005.
        Savonlinnan rinnakkaisväylän rakentamishanke on aloitettu ennen YVA-lain säätämistä ja mikäli nyt rakennuslupa kumottaisiin tarkoittaisi se sitä että ensimmäistä kertaa Suomessa voimassa oleva laki jota koko valtakunnassa on noudatettu kumottaisiin jälkikäteen ja tuo on teoriassa ja käytännössä Suomen lainsäädännön mukaan mahdotonta.
        YVA-laissa on toimivaltainen viranomainen ainoastaan alueellinen ympäristökeskus jonka lausuntoon menettely pohjautuu eikä siitä ole valitusoikeutta hallinto-oikeuteen.
        Kun Sanna seuraavan kerran otat asian kantaa niin tutki hankkeessa tehdyt toimenpiteet ja lait jotka hanketta koskevat, tulet huomaamaan että niiden muutamien soraäänien esittäjien kirjoitukset ja lausunnot ovat maallikkotasoa eivätkä pohjaudu olemassa oleviin lakeihin joita hankkeessa on noudatettu.

        Taidatkos sen enää tuon selvemmin Sannoille ja muille Santereille selvittää. Tuntuu jossain määrin pahalta, noiden Sannojen ja Santereiden lausumat joihin heidät on vedätetty parin änkyrän ja loppujen dementikkojen toimesta. Vaasan Hallinto-oikeuden päätös vuodelta 2005 olisi hyvää luettavaa myös kaikille tuleville Sannoille ja Santereille.


      • Savonlinnalainen
        Sanna Livo kirjoitti:

        Vesioikeuden päätös koskee rauennutta suunnitelmaa ja Vaasan hallinto-oikeus on vahvistanut sen väärin perustein (2005 YVA oli jo voimassa).

        Päätös voidaan siis kumota, sillä uusi rakentamishanke on YVA:n alainen.

        Lainsäätäjillä ja toimeenpanijoilla riittää tässä pureskeltavaa moneksi vuodeksi ja valituskierroksen jälkeen huomataan, että olipa hyvä ettei kuihtuneeseen ja uneliaaseen pikkukylään rakennettu ohitustietä.

        Eipä se ole vieläkään selvinnyt Sannalle, että tiellä on kaikki lainvoimaiset päätökset olemassa ja niitä ei vaan nyt yksinkertaisesti voi purkaa. Vaikka se sinua kuinka korpeaisi, niin tänne "uneliaaseen" pikkukaupunkiin tullaan rakentamaan kaunis ja maisemaan sopiva uusi rinnakkaisväylä.


      • Sanna Livo
        Savonlinnalainen kirjoitti:

        Jos sinulle on jäänyt se asia epäselväksi kenelle uutta kaupunkikeskusta tullaan rakentamaan, niin kerronpa sen sinulle yhdellä sanalla SAVONLINNALAISILLE. Toisekseen tie tullaan rakentamaan ja aivan lainvoimaisin perustein. Tutustu Vaasan hallinto-oikeuden päätökseen vuodelta 2005, äläkä viitsi toitottaa asiantuntemattomuuttasi kaikelle "mualimalle". Niin ja lopuksi pistä ne pisteesi vaikka ........iso.

        Entäpäs jos tätä YVA:a lähdetään selvittämään korkeinta hallinto-oikeutta myöten?

        "Lakiin on nyt kirjattu oikeus vedota myös arvioinnin olennaiseen puutteellisuuteen. Puutteellisuus voi koskea sekä arvioinnin sisältöä että menettelyä. Puutteellisuuden tulee olla arviointimenettelyn tarkoitukseen ja sen sisällölle asetettaviin vaatimuksiin nähden olennainen".


      • Ukkeli
        Sanna Livo kirjoitti:

        Entäpäs jos tätä YVA:a lähdetään selvittämään korkeinta hallinto-oikeutta myöten?

        "Lakiin on nyt kirjattu oikeus vedota myös arvioinnin olennaiseen puutteellisuuteen. Puutteellisuus voi koskea sekä arvioinnin sisältöä että menettelyä. Puutteellisuuden tulee olla arviointimenettelyn tarkoitukseen ja sen sisällölle asetettaviin vaatimuksiin nähden olennainen".

        Ei vapise Vaasan veri. Eipä sinulle Sanna tunnu tämä asia selviävän vaikka rautalangasta mallinnettas.
        Mutta jos vielä kuitenkin. Tiesuunnitelma tuli lainvoimaiseksi v.2003 ja suunnitelmasta ei valitettu. YVA-menettelyä ei jälkikäteen voida vaatia sovellettavaksi lainvoimaiseen suunnitelmaan. Jos paikkakunnan änkyrät ja muut kehityksen jarrut olisivat tuolloin olleet asiasta huolissaan ja valittaneet asia saattaisi nyt olla toisin, mutta taisi silloin eräillä näistä nyt parkuvista olla "omat jauhot pahasti pussissa". Näin se vaan on Sanna, ettei sitä purkumahdollisuutta ole ja näin onkin hyvä olla.


      • paskaa ..
        Ukkeli kirjoitti:

        Ei vapise Vaasan veri. Eipä sinulle Sanna tunnu tämä asia selviävän vaikka rautalangasta mallinnettas.
        Mutta jos vielä kuitenkin. Tiesuunnitelma tuli lainvoimaiseksi v.2003 ja suunnitelmasta ei valitettu. YVA-menettelyä ei jälkikäteen voida vaatia sovellettavaksi lainvoimaiseen suunnitelmaan. Jos paikkakunnan änkyrät ja muut kehityksen jarrut olisivat tuolloin olleet asiasta huolissaan ja valittaneet asia saattaisi nyt olla toisin, mutta taisi silloin eräillä näistä nyt parkuvista olla "omat jauhot pahasti pussissa". Näin se vaan on Sanna, ettei sitä purkumahdollisuutta ole ja näin onkin hyvä olla.

        "YVA-menettelyä ei jälkikäteen voida vaatia sovellettavaksi lainvoimaiseen suunnitelmaan."

        Miksi ei voida? Ensimmäinen tiesuunnitelma valmistui 15 vuotta sitten, ja silloin ei YVA-laki ollut vielä voimassa. Suunnitelma vanheni ja raukesi, ja uusi suunnitelma valmistui 2003. Mutta se tulkittiin vanhan suunnitelman jatkoksi, joten siihenkään tehty ympäristövaikutusten arviointia.

        Nykyinen, vuonna 2003 valmistunut tiehanke on kuitenkin käytännössä eri hanke, joten perusteet YVA-selvityksen tekemiseen ovat olemassa.


    • !!!!!

      Koska hanke ei sijaitse Helsingissä ja ei mitenkään hyödytä Helsinkiä ja se saastuttaa enemmän kuin jos se sijaitsisi Helsingissä!


      Ja tulinko jo maininneeksi että se ei sijaitse Helsingissä?

      • Kuten Vapaavuori

        Näitä kommareita on meillä aina, ei niistä eroon päästä. Savonlinnassakin se yksi yritti estää Mertalan rakentamisen ja tieyhteyksien parantamisen.
        Ilmeisesti häntä ei haitannut jos koulun oppilaita tai lapsia jää auton alle vaarallisessa rieteyksessä.


    • levanto

      tai kuihtuu ja kuolee!

      • näin on

        Savonlinna kasvaa vain kuntaliitoksilla mutta kuihtuu samalla olemattomaksi jakutiaksi.


      • SavonRantaRules

        Jep. Ja Savonlinna kasvaa imaisemalla Savonrannan, Enonkosken, Sulkavan... Tai kasvaa ja kasvaa, nippanappa pysyy 25 000 asukkaan kaupunkina.

        Mutta ei se kaupungin keskustan rakentamistarve mihinkään kasva.

        Varsinkaan, kun vuonna 2013 Savonlinnassa loppuu opettajankoulutus. Sen jälkeen sieltä lähtee 1100 opiskelijaa ja n. 200 henkilökuntaan kuuluvaa. Heidän lisäkseen perheenjäsenet kerrannaisvaikutukset.

        Siinä on se Savonlinnan kohtalonkysymys ja sen ratkaisuun kannattaisi satsata enemmän kuin ohitustiehen.

        Sillä kun OKL lähtee Heikinpohjasta niin sen jälkeen riittää Savonlinnassa halpaa asuntoa sja autiota ohitusväylää...


      • HYVÄ NIIN.

        Joutaa kuolla. Hyvä vain kun ahdasmieliset kaupunkilaiset häviävät.


    • Järkeväihminen

      Ei siellä savoolinnas kannata pysähtyä, ohivaan kaikki ja kaukaa vieläpä. Piipertäkää ihan rauhassa vaan.

      • ohi-

        kun ei oo sitä ohitustietä :p


      • helevetin
        ohi- kirjoitti:

        kun ei oo sitä ohitustietä :p

        jäärät savonlinnan kehittymistä jarruttaa???


      • jäärät
        helevetin kirjoitti:

        jäärät savonlinnan kehittymistä jarruttaa???

        kuin aina ennenkin. Pieni joukko jotka vastustavat kaikkea. Nuo kyseiset henkilöt eivät ymmärrä sitä että kaupunki kehittyy. He haluavat omistaa kaupungin ja kehittää sitä oman halunsa mukaan piittaamatta esimerkiksi enemmistöstä joka haluaa sen tien. Sitten kun pieni joukko on alakynnessä niin yritetään kaikin tavoin saada hirveällä propagandalla yleinen mielipide käännettyä. Mahtaa harmittaa, kun se ohitustie nyt tulee :) Enemmistön mielipidekään ei muutu.


    • rrrrm

      rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrmmmm......60h

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7669
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1915
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1545
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      819
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe