Mulla on 39-jalkaisessa Bavariassa sellainen ongelma, että paatin peräboksissa oleva lämppäri ei jaksa puhaltaa keulaan saakka. Lämppäri on teholtaan suositusten mukainen, mutta etäisyys ja hävikki ovat sitä luokkaa, että keulaan asti tulee vain haaleata pihinää, joka ei pientä hyttiä lämmitä. Laiturigallupin mukaan lähes kaikissa muissakin 40-jalkaisissa on vastaavanlaisia ongelmia.
Yksi ajatus tilanteen korjaamiseksi on erillisen 12 V sähkölämmittimen asentaminen keulahyttiin. Onko kellään kokemuksia tällaisesta? Paljonko ne kuluttavat sähköä ja onko niistä ollut vastaavaa hyötyä ?
12 v sähkölämmitin keulahyttiin ?
16
7033
Vastaukset
- kysellyt
neuvoja täältä:
http://www.bavaristi.com/forum/
Siell on joitain asiantuntevia ja teknisesti osaavia tyyppejä, jotka ilmeisesti seuraavat palstaa lähes päivittäin. - montakin
ratkaisua, mutta yksikään niistä ei ole sähkölämmitin. sen voi unohtaa välittömästi.
- ????
viitsisi jakaa näitä ideoitasi muiden kanssa ?
- nirsoilla
???? kirjoitti:
en tiedä tarkalleen millainen oleva systeemisi on mutta tässä jotain.
1. eristä puhaltimen putkisto
2. vaihda tehokaampi lämppäri
3. vaihda vesikiertoiseen lämmitykseen
4. hommaa etuhyttiin vaikka pieni erillinen lämppäri (esim wallas valopetroolilla)
sähkälämmitin toki lämmittää, mutta se imasee akut finaaliin, joten lisäakkuineen ja aurinkopaneeleineen se maksaisi enemmän kun vaikka se pikku wallas. vielä kun huomioi että lämmitystehokin on niissä lähellä lehmän henkäystä, niin en alkaisi sähköllä lämmittämään. - mielenpuoleen
???? kirjoitti:
ajatusta laittaa välipuhallin putkeen
- ongelmia
kärsin itse samanlaisista ongelmista ja syyksi paljastui lämmittimen väärä asennus. harvasta lämmittimestä suoranaisesti puhallusteho loppuu vaan asennus on tehty väärin ja jos lämpökatoaa kannattaa eristää ulkotiloissa kulkeva osa putkesta. kannattaa myös tarkistaa että mikään ei "kurista" lämmittimelle tulevaa ilmaa esim omassa veneessäni oli peräpeilissä läpivienti joka ahdisti tuloilmaa turhan paljon.
jos lämmitin on asennettu veneen peräosaan ja matka keulaan on pitkä kannattaa laittaa yksi paksurunkoputki jolloin varmistetaan että lämmintä riittää keulaan asti. salonkiin laitetaan 1-2 vapaasti hengittävää suutinta. omankokemukseni mukaan kaksi suutinta antaa tasaisemman lämmön mutta ei vie keulalta liikaa lämpöä. takahytti(hytit) erotetaan runkoputkesta Y-haaralla jonka voi kääntää myös väärin päin jolloin sinne ei mene turhan paljon painetta. on olemassa myös säädettäviä Y-haaroja jolloin paineen voi puolittaa jo siinä vaiheessa.
näillä konsteilla omat ongelmani ratkesi ja samalla lämmittimen karstaantuminen väheni. vesikiertolämmityksen huono puoli on että ilma ei vaihdu ja vene lämpenee hitaasti, joskis lämpö on sen jälkeen tasaisempaa ja hytti kohtaisesti paremmin säädettävissä
toivottavasti näistä vinkeistä oli jotain apuja.- vesikeskuslämmittäjä
"vesikiertolämmityksen huono puoli on että ilma ei vaihdu"
Vesikierto vaihtaa kyllä ilmaakin, koska lämmin ilma nousee ylös (ja vastaavasti kylmä alas). kyse on lähinnä poisto- ja korvausilmaventtiilien sekä patterien oikeasta sijoituksesta.
Etuina on taas äänettömyys ja lämpimyyden tasaisuus, sekä helppo lämmön kuljetus, kuten tästä ketjusta näemme.
Yksi vaihtoehto alkuperäiselle kysyjälle voi olla myös lämmitettävä patja tai auton tarvikeistuinlämmitin yöksi. Sen kun muistaa, että akuissa on aika heikosta tehoa. Esim. 60Ah x 12V = 720 Wh = 0,7 kWh, joka lämmittää 700 watilla tunnin! Eli kovasti on latausta tiedossa, jos 12V:lla meinaa lämmittää.
Sitten on toki se köyhän miehen ratkaisu ;-)
http://nerdapproved.com/wp-content/uploads/2007/05/hasselhoff-hot-water-bottle.jpg
- raape.
Kyllä se vaan käy helåposti.
Ostat biltemasta pakkasvahdin 500w.
Invertterillä muutat akun 12v 220v ja pidät maasähköjohdon laiturin pistorasiassa. - metriä lyhemmässä.
Putken eristäminen kylmässä varastotilassa ja yöksi vessan suutin kiinni. Jos takahytissä ei ole yöpyjiä, voi sieltäkin sulkea venttiilin. Jätä auki kuitenkin salongin venttiili, ettei vastus kasva liian suureksi. Se ei tee hyvää lämppärille.
- kysymykseen
Ammutaan heti alas se 12 V sähkölämmitysidea. Se nykyinenkin henkäys on luultavasti teholuokaltaan 500 W. Edes samantehon tuottaminen sähköllä tietää 12 V järjestelmässä yli 40 A virtaa ja 8 h käyttö yössä ottaa siten yli 300 Ah. Ei aivan mahdotonta ollenkaan nykyään, että sen vaatima vähintään 600 Ah akusto löytyisi veneestä, mutta millä se sähkömäärä seuraavana päivänä tuotettaisiin? Ja silti lämpöä saatiin vain se vaatimaton henkäys edelleen, todellistra lämmitystä varten pitäisi teho, sähkön kulutus, akusto ja latausteho kaksinkertaistaa. Käytännössä lämpöteho voidaan tuottaa vain jotain polttamalla.
- lämmitin miksi ei
eikö 220v lämmitin kelpaa? Bavarioillahan ollaan yöt palvelusatamissa maasähköön kytkettynä.
Jos ei sähkötolppaa löydy niin -40 asteeseen riittävä makuupussi keulaan, jolloin ilman lämmitystäkin pärjää keulapunkassa. Luultavasti salonkiin tulee kuitenkin lämpöä ja keulassahan vain nukutaan?- Cold Feet
niin kaikilla Bavarioilla ei luuhata joka yö maasähköpaikoissa. Tämä meidän paattimme on yksi niistä. Mukana on toki pieni 220 V patteri, joka onkin ihan kätevä silloin kun maasähköä on saatavilla. Mutta valtaosa ajasta ollaan merellä tai ulkosaaristossa 220 V:n ulkopuolella.
- vierassatamissa
Vaikka maasähköä on tarjolla vierassatamissa niin silti kohtuus kannattaa pitää mielessä sen käytössä. Ei ole kovin mukavaa olla täyteenahdetussa vierasvenesatamassa se vene, joka polttaa sulakkeet ja vie maasähkön myös muilta veneiltä. Yksi tällainen sulakkeentappaja on vedenkeitin. Monissa satamissa on ampeerirajoitus maasähkölle ja yksi tiukimmista oli Tukholman Vasahamnen jossa ampeerimäärä oli rajoitettu 6A/pistoke. Joka ilta tapahtui sama episodi että koko laiturilta lähti sähköt. Yleensä sähköjen katoaminen tapahtuu ilta-aikaan jolloin esim. henkilökunta ei ole enää paikalla. Yleensä sulakerasiat ovat ulkona mutta menee aina oma aikansa ennenkuin sellaisen löytää. Kaikki sähkölämppärit kannattaa unohtaa heti alkuunsa.
- karkaapois
... keulakajuutasta salonkiin jos nukkuessa pidät keulakajuutan ovea auki. Sulje ovi niin lämmin ilma jää pyörimään keulakajuuttaan ja ilma vaihtuu kattoventtiilin kautta ulos. Itselläni jalkojen paleleminen loppui kun hokasin sulkea oven.
- Wiki-c
Keulapiikissä nukutaan, ei siellä kovin lämmintä tarvitse olla. Cold Feet on tietysti se ongelma ja tähän on wanha konsti. Hommatkaa lämminvesiputeleita! Siis, villapussissa olevia kumiputeleita. Illalla totivedet kiehumaan, samalla lämpiää vesi kuumavesipulloa varten. Se jalkopäähän ja kivasti uinahtaa Warm Feet veneen kevyesti keinuessa.
Untuvatäkki peitteeksi, niin ei ala wilu kapajamaan ennen ylösnousua.- Wiki-c
No, tuossa on jo monen kirjoittajan voimin ammuttu alas se alkuperäinen idea, 12V-sähkölämppäri. Ei voi kuin olla samaa mieltä.
Muutkin vaihtoehdot ovat tulleet hyvin esille, ihan asiallisia ja hyviä ehdotuksia kaikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291