Koitan nyt ekaa kertaa kasvattaa Gladiooluksia (eli miekkaliljaa) toistavuotta. Otin ne syksyllä sisälle ja ne ovat olleet lähes huoneenlämmössä koska kylmäkellaria minulla ei ole. Vilkaisin niitä kuukausi sitten ja ne koittivat jo puskea uutta alkua? Koskas laitan ne sitten multaan kasvamaan. Nyt ovat pimeässä ilman multaa. Daalioita olen kyllä kasvatellut ennenkin ja ne olen laittanut ruukkuun joskus huhtikuussa, mutta sitten kukkivat todella myöhään syksyllä.
Koska multaan?
4
507
Vastaukset
- ihan heti
Versojen kasvaminen on merkki kasvukauden alkamisesta, eikun purkkiin sipulit.
Istuta taimimultaan ja tarpeeksi syvälle, kastele istuttaessa hyvin ja myöhemmin varo liikakastelua. Tukikeppi on hyvä laittaa purkkiin heti, koska lämpimässä paikassa lehdet venyvät pitkiksi ennen ulospääsyä ja myöhemmin tökkiessä voi tulla vahingoittaneeksi juuristoa tai sipuleita.
Gladioluksen kukinta kehittyy hitaasti, jos istuttaa kovin myöhään, eivät ehdi kukkia ennen pakkasia ainakaan meillä Pohjois-Pohjanmaalla. Omani istutin viime viikolla entisten vuosien tapaan. Viime kesänäkin ehtivät kukkia, vaikka auringosta oli pulaa:)) - Onttomukulakiurunkannus
Minäkin olen laittanut sipulit yleensä multaan ja valoon maaliskuussa, kukkivat sitten aikanaan. Asun Etelä-Suomessa. Joinakin vuosina olen laittanut parin viikon välein lisää sipuleita multiin, viimeiset toukokuun alkupuolella, niin kestää kukintaakin sitten pidempään. Mutta minulla onkin sipuleita hirveät määrät ja lisää tulee koko ajan kiihtyvällä vauhdilla. Tiedätte varmaankin, mitä tarkoitan! :-)
Ei ehkä kannata antaa kovin kauan kasvaa pelkällä sipulin varastoimalla ravinnolla, vaan todellakin laittaa multaan ja ruveta sitten pikkuhiljaa lannoittamaankin. Sipuliin on kuitenkin varastoitunut ravintoa vain rajoitettu määrä. Jos se kaikki käytetään kasvuun ja kukintaan, saattaa ensi vuoden kukinta olla hyvinkin niukkaa.- vuokki
Huomenissa kaivan siis isoja ruukkuja esille. Ihmetyttää kun viimevuonna ihmiset heittivät sipulinsa kompostiin? Näistäkin on osa kompostista noukittuja ;) ksotti mikä skotti.
- mahtuu monta
vuokki kirjoitti:
Huomenissa kaivan siis isoja ruukkuja esille. Ihmetyttää kun viimevuonna ihmiset heittivät sipulinsa kompostiin? Näistäkin on osa kompostista noukittuja ;) ksotti mikä skotti.
Ruukun pitää olla syvä, mutta jos se on myös laaja, voit panna monta sipulia samaan purkkiin.
Itte olen esikasvattanut pesuvadeissa ja pahvilaatikoissa. Leikkaan maitopurkeista pohjat pois ja lyhennän vähän, ladon purkit vatiin vieri viereen ja istutan sipulin per purkki. On helppo siirtää sit kun istuttaa mihin nyt sitten istuttaakaan ja multatilaa on just sopivasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006168Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031397Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61266