Mietityttää.
Olen pian 23. vuotias nuori nainen. Minulla ei ole ollut kuukautisia pian yli 2 vuoteen. Olen hoikka, en kuitenkaan laiha. (160/47kg) Lopetin Mercilon - merkkiset pillerit n. 2,5 vuotta sitten. Sen jälkeen minulle on tullut tasan yhdet kuukautiset.Asia ei ole aikaisemmin haitannut minua. Päinvastoin on vaan ollut helpottavaa elää ilman "naistenvaivoja". Mutta nyt on alkanut mietityttämään mahdolliset seuraukset (luukato jne.) lisäksi ihoni on yht´äkkisesti alkanut kukkimaan pahemman kerran hiusrajasta, mitä ei aikaisemmin ole ollenkaan ilmennyt. (ei edes teini- tai murrosiässä). Sellaisia isoja, ihonalaisia patteja. Ilmeisesti hormoonini ovat vielä pillerikuurin jäljiltä melkoisen sekaisin. Teen tosin myös fyysisesti raskasta työtä, enkä syö kovinkaan monipuolisesti saati terveellisesti. Eli aika monta osatekijää tässä varmasti on.
Kysyisinkin kauanko on mennyt muilla kuukatisten normalisoitumiseen pitkän pillerikuurin jälkeen? Itse söin ko. pillereitä 3. vuotta putkeen.
Ja mitä muita syitä teillä on ollut menkkojen poisjääntiin?
Olen pian 23. vuotias nuori nainen. Minulla ei ole ollut kuukautisia pian yli 2 vuoteen. Olen hoikka, en kuitenkaan laiha. (160/47kg) Lopetin Mercilon - merkkiset pillerit n. 2,5 vuotta sitten. Sen jälkeen minulle on tullut tasan yhdet kuukautiset.Asia ei ole aikaisemmin haitannut minua. Päinvastoin on vaan ollut helpottavaa elää ilman "naistenvaivoja". Mutta nyt on alkanut mietityttämään mahdolliset seuraukset (luukato jne.) lisäksi ihoni on yht´äkkisesti alkanut kukkimaan pahemman kerran hiusrajasta, mitä ei aikaisemmin ole ollenkaan ilmennyt. (ei edes teini- tai murrosiässä). Sellaisia isoja, ihonalaisia patteja. Ilmeisesti hormoonini ovat vielä pillerikuurin jäljiltä melkoisen sekaisin. Teen tosin myös fyysisesti raskasta työtä, enkä syö kovinkaan monipuolisesti saati terveellisesti. Eli aika monta osatekijää tässä varmasti on.
Kysyisinkin kauanko on mennyt muilla kuukatisten normalisoitumiseen pitkän pillerikuurin jälkeen? Itse söin ko. pillereitä 3. vuotta putkeen.
Ja mitä muita syitä teillä on ollut menkkojen poisjääntiin?
Vastaukset 3
Vanhimmat
Itse olisin enemmän huolissani syövästä jo tuossa tilanteessa. Kasvattaa nimittäin syöpäriskiä, jos kohtu ei välillä tyhjene (=kuukautiset).
Eikö kukaan kertonut sinulle, että viimeistään ½ vuoden kuukautisten puuttumisen jälkeen on mentävä lääkäriin, jotta hormonitoiminta saadaan käynnistettyä. Voi olla, ettei se käynnisty itsekseen ja siihen tarvitaan lääkitys. Ja kuten olet huomannut, sinä todellakin tarvitset lääkityksen, olisit tarvinnut sen jo ajat sitten.
Teepä asialle mitä pikimmin jotain eli mene hyvä ihminen gynekologille ensi tilassa!
Tuo ei ole normaalia, että aikuisella ihmisellä ei ole tullut pariin vuoteen menkkoja. Ei ole tullut mieleen, että nyt täytyy mennä jo lääkäriin kovaa vauhtia?
Yleensä kun pillerit lopettaa, niin menkat alkaa tulemaan normaalisti joskus 6 kuukauden kuluttua.
Jos kuukautiset on olleet noin kauan poissa, voi sisuksissa olla jotain vikaa, joka taas voi vaikeuttaa esim. raskaaksi tulemista.
Ota nyt hyvä ihminen puhelin käteen ja varaa aika gynelle äläkä olla möllötä ja ihmettele!!
Sulla voi olla PCOS. Mulla oli täsmälleen samanlaiset oireet, menin lääkäriin ja sain diagnoosiksi PCOS. PCOS aiheuttaa menkkojen poisjääntiä, aknea, lapsettomuutta, karvankasvua...oirekirjo voi olla hyvinkin yksilöllinen. Mulla samat oireet kuin sulla. Olen myös samankokoinen kuin sinä. Monesti PCOS yhdistetään lihavuuteen mutta minä olen elävä esimerkki että se voi olla hoikallakin. Joudun syömään e-pillereitä todennäköisesti koko elämäni, koska laihduttaminenkaan ei ole hoikalle ratkaisu.