Olen jo vuosien ajan askarrellut postikortteja omiin tarpeisiin ja joskus joku on niitä minulta ns. pimeästi ostanutkin. Haluaisin tehdä kortteja enemmänkin, koska tykkään näperrellä, mutta tuntuu tyhmältä tehdä kortteja turhaan. Olen ajatellut, että esim. kukkakaupat voisivat ottaa korttejani myyntiin, mutta..
Pitääkö minulla olla toiminimi sitä varten? Pitääkö minun maksaa jotain veroja? Alv? Täytyykö olla Y-tunnus? Pitääkö minun osata tehdä kirjanpitoa ja tehdä kaikenmaailman vähennykset verottajalle?
Askartelisin niin mielleläni kortteja vaikka joka ilta, mutta niiden vieminen myyntiin pieniin liikkeisiin aiheuttaa harmaita hiuksia. Jos joku viitsisi ystävällisesti valottaa minulle miten kannattaisi menetellä. Jos joudun maksamaan jotain kauhean isoja ennakkoveroja tai pyörittämään hirveää paperisotaa, niin taidan tyytyä jatkossakin tekemään kortteja ihan vain omaksi ilokseni.
Myös kaikenlaisia kokemuksia harrastuspohjaisesta pienyrittäjyydestä (?) otetaan vastaan. Itselläni siis vakituinen työpaikka valtiolla, mutta ihan siis sivutoimisena tätä hommaa tekisin, enkä todellakaan odota mitään tuhansien eurojen vuosituloja, vaan kunhan vain materiaalien hinnat saisin katettua korttien myynnillä.
Onnistuuko käsitöiden myynti?
11
3003
Vastaukset
- pienimuotoista
Ei tarvitse olla toiminimeä eikä alveja tarvitse maksaa muutaman sadan euron myynneistä. Tuosta alvista on enemmän tietoa sivulla www.vero.fi.
Voit sopia verottajan kanssa mikä osuus myydyistä korteista on kulua. Pidä kirjaa myynneistä ja laita kopio siitä veroilmoitukseen.
Yleensä myyjäliike ottaa kortin hinnasta 50 % ja kulut ovat 30-40%, joten paljon ei jää käteen. Joskus kulut ovat suuremmat kuin saatu hinta.
Toiminimellä ja y-tunnuksella saisit ostaa tarvikkeet tukkuhintaan, mutta sitten pitäisi pitää myös kirjanpitoa.
Pitää myös sopia kaupan kanssa siitä kenen piikkiin menee hävinneet kortit. Monet ei nykyään anna enää korttejaan ns myyntitilille, koska liian suuri osa niistä häviää eikä liike maksa niistä. Eli pitää heti saada kauppiaalta maksu niistä korteista ja silloin on kauppiaan vahinko jos kortteja häviää.- epäilevä tuomas
Tuolta aiemmista kirjoituksista minulle on jäänyt sellainen kuva, että pitäis maksaa alvit ja että yhdestä kortista jäisi tekijälle käteen n. 10 senttiä. Se ei ole kovin paljon, jos materiaalit ovat maksaneet esim. euron ja aikaa kortin tekoon on mennyt tunti.
- ylempänä
epäilevä tuomas kirjoitti:
Tuolta aiemmista kirjoituksista minulle on jäänyt sellainen kuva, että pitäis maksaa alvit ja että yhdestä kortista jäisi tekijälle käteen n. 10 senttiä. Se ei ole kovin paljon, jos materiaalit ovat maksaneet esim. euron ja aikaa kortin tekoon on mennyt tunti.
alv-velvolliseksi on pakko ruveta vasta, jos liikevaihto on useita tuhansia euroja (muistaakseni 8500 eur).
Eli jos korttitarvikkeisiin menee 1000 eur vuodessa ja sisään tulee 1200 eur, niin ei vielä tarvitse. Tosin sitten myynti ei enää ole ihan pienimuotoista vaan kannattaa perustaa toiminimi. Muutaman satasen vuosivaihtoa saa pyörittää yksityisihminenkin.
Toiminimi on siitä helppo, että tarvitaan vain yksinkertainen kirjanpito eli kunhan tulot ja menot on jonnekin kirjattu, se riittää.
Ps. Valtion virkamiehen on sitten syytä toiminimeä perustaessaan tarkistaa, että pitääkö hakea sivutoimilupa. Se tuskin on ongelma tällaisen sivufirman kanssa, mutta voi silti olla pakollinen.
PS2. Näin sanoo verottaja tuosta alv:stä:
"Jos yrityksen liikevaihto
tilikaudessa jää alle 8 500 euron, sen ei tarvitse ilmoittautua arvonlisäverovelvolliseksi. Yrityksen
liikevaihdon suuruutta arvioitaessa kannattaa olla realistinen. Jos 8 500 euron raja kuitenkin ylittyy,
yrittäjä joutuu maksamaan arvonlisäveron takautuvasti tilikauden alusta viivästysseuraamuksineen.
Arvonlisäverovelvolliseksi voi hakeutua vaikka liikevaihto on alle 8 500 euroa tilikaudessa. "
Lähde: http://www.vero.fi/nc/viewarticle.asp?domain=VERO_MAIN&path=5,451&language=FIN&article=&index= -> Aloittavan yrittäjän yleisimmät alv-kysymykset
Eli siis jos on vanha, että yrittäminen on riittävän pienimuotoista, ei alv:stä tarvitse välittää. Lähinnä juuri tällaiset pienet harrastusmuotoiset yritykset voivat rauhassa unohtaa tuon alv-jutun ja ostaa ja myydä niin kuin yksityisihmisetkin. - menoksi....
epäilevä tuomas kirjoitti:
Vaikka oma liikevaihtosi ei ylitä alv-rajaa, niin jotkut liikkeet laittavat kaikkiin tuotteisiin alvin yksinkertaisuuden tai tasapuolisuuden vuoksi.
En tiedä, miten kuluista voidaan sopia. Itselläni kukuja ovat materiaaliostot, työhuone jne kuiteilla todentaen. Myynti miinus kulut on se osuus, josta siis maksat tuloveroa.
Verottaja neuvoo ja pyytää lisäselvityksiä, jos ei kerralla onnistu. - alviton
menoksi.... kirjoitti:
Vaikka oma liikevaihtosi ei ylitä alv-rajaa, niin jotkut liikkeet laittavat kaikkiin tuotteisiin alvin yksinkertaisuuden tai tasapuolisuuden vuoksi.
En tiedä, miten kuluista voidaan sopia. Itselläni kukuja ovat materiaaliostot, työhuone jne kuiteilla todentaen. Myynti miinus kulut on se osuus, josta siis maksat tuloveroa.
Verottaja neuvoo ja pyytää lisäselvityksiä, jos ei kerralla onnistu.sellaiseen tuotteeseen joka ei ole alv-verollinen ne tekevät virheen ellei ihan veropetoksen, koska liike ei saa vähentää alv-verotonta tuotetta omasta alv-maksustaan.
- ne on kaikki
alviton kirjoitti:
sellaiseen tuotteeseen joka ei ole alv-verollinen ne tekevät virheen ellei ihan veropetoksen, koska liike ei saa vähentää alv-verotonta tuotetta omasta alv-maksustaan.
Kun tuotteeseen laitetaan alv, se on alv-verollinen. Tuskinpa se on petos, että maksaa alvia, vaikka ei olisi pakko.
- kauppias joutuu
alviton kirjoitti:
sellaiseen tuotteeseen joka ei ole alv-verollinen ne tekevät virheen ellei ihan veropetoksen, koska liike ei saa vähentää alv-verotonta tuotetta omasta alv-maksustaan.
lisämään omaan myyntihintaansa alv:n, sillä hän joutuu tilittämään alv:t omista myynneistään. Sen sijaan hän ei pysty tekemään alv-vähennystä ostosta, jos myyjä ei ole alv-velvollinen. Minua ei ainakaan yrittäjänä kovastikaan kiinnostaa ostaa myyntiin sellaisia tuotteita, joista en voi ostovähennystä tehdä, eli itse suosin ostoja ainoastaan alv-verovelvollisilta.
- joku myyjä
Mulle tulee tosta mieleen,että pitääkö maksaa veroa siitäki,jos myy kirpparilla tavaraa?Vaikka esim omia käsitöitään?
- on kahdenlaista
Jos kirpparilla myy käytettyä tavaraa niin siitä ei mene yleensäkään veroa.
Uutta tavaraa myytäessä taas menee vero ja alvitkin jos paljon myy.
- ktyomyynti
Terve käy katsomassa ktyomyynti.net mikäli on kiinnostusta myydä omia käsitöitä helposti ilman omaa toiminimeä sivulla kaikki selitetään helposti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362789Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs182597100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432288Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381612Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381493
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341261
- 261171