Mikä ihme ihottuma iski :(

Niittinen

Tulen kohta hulluksi tämän kutiamisen kanssa >< Molemmissa käsissä kämmenselästä olkapäähän ja jaloissa reidestä sääreen on pieniä, erillään olevia ja koholla olevia punaisia kutisevia näppyjä. Nyt pelkään että se leviää kaulaa ylöspäin, tottakai kun joudun raapimaan joka paikkaa... Näyttää kuin sitä olisi jo kasvoissakin ja kutiavat. Tosin niitä ei erota finneistä.

Ilmestyivät aivan pari viikkoa sitten saunassa! Siitä lähtien ovat kiusanneet :( Rasvaan ainakin kolme kertaa päivässä ihan tavis rasvalla, mutta kutinaa eikä näppyjä kyllä vie mihinkään. Juuri kävin läkärissä hakemassa lääkkeet jalassa olevaan paljon pahempaan ihottumaan, eikä tämä ole samaa.

Muuta yhteistä näillä ei ole kuin hervoton kutina .____. Tämä on kamalaa. Atooppista ihoa ei ole ollut, kuivaa kyllä. Joudun luultavasti tuosta isommastakin vielä uudelleen lääkäriin menemään ja allergiatesteihin meno on vasta viimeinen päivä tätä kuuta, eikä aiemmin ole juuri mitään allergiaa selvinnyt.

Miten ihmeessä kestän tämän kutinan? :( Aina tulee iho ihan kananlihalle ja kylmä! Kamalaa mennä nukkumaankin. Toisinaan kun raavin jotakin kohtaa, siinä nousee veripintaan aivan pieninä pisteinä isommassa rykelmässä (2. kuva).

Tässä pari kuvaa oireistani käsivarsissa, ja tosiaan iho kananlihalla:

http://img19.imageshack.us/img19/2937/img1825.png
http://img19.imageshack.us/img19/4651/img1834.png

Uskaltaisko vain hakea jotakin tiettyä voidetta apteekista vai lääkärin kautta?

Help :(

14

14450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ontelosyyliä?

      Ne leviävät tosi nopeaa, kutisevat ja raapiessasi saat ne leviämään muuallekin.
      Niihin ei ole hoitoa, tosin kortisoni lievittää kutinaa ja saattaa saada ne häviämään.
      Muuta hoitoa niihin ei oikeastaan ole. Joskus niitä on puhkottu, mutta se on kivuliasta, eikä takaa pois lähtöä.
      Googleta ontelosyylä eli molluska, ja kato oisko niitä?

      Ne voi tarttua saunasta, pöntöstä, melkein mistä vain, jos joku on käsissään eritettä levittänyt...

    • veikkaisin

      Näytitkö tätä toista ihottumaasi lääkärille? Olisi kannattanut samalla reissulla, jos nyt tämä oli tullut siinä vaiheessa kun kävit toisen ihottuman takia.

      Noista kuvista on vähän vaikea päätellä mitään, mutta ontelosyyliksi en kyllä noita väittäisi. Minusta tuo saattaisi olla atooppisen ihon oireilua, joka on jostain syystä (stressiä?) aktivoitunut. Saunominen saattoi olla viimeinen pisara siinä. Sinuna käyttäisin hoidoksi mietoa kortisonivoidetta ja antihistamiinia kutinaan, jos yöunet menevät. Jos on pakko raapia niin paljon, että iho alkaa mennä rikki, kannattaa käydä lääkärissä, niin saat oikeat lääkkeet iholle tai voimakkaampaa antihistamiinia (Atarax) kutinan hillitsemiseen.

      Hyvä että sinulla on allergiatestejä tulossa. Itse asiassa ennen testejä on jotain rajoituksia lääkkeiden ja rasvojen käytölle. Sinun pitää ehkä soittaa testauspaikkaan ja kysellä asiasta. En tiedä voiko testejä edes tehdä, jos saa ihottumaa myös selkään tai mihin he nyt meinaavat naarmukokeet tehdä...

      • on..

        Näyttääpä hyvin samanlaisilta kuin mulla tällä hetkellä. Ilmestyivät viime vuoden marraskuussa, ja eivät vieläkään ole lähteneet siitä. Lääkärissä kävin, ja sain vain essexiä. Nyt sitten ajattelin mennä ihan oikealla ihotautilääkärille, että saisin juuri tuota ataraxia tai samankaltaista, koska tällä hetkellä tuo raapiminen on ihan hirveää, ja yöunet on aika huonot tällä hetkellä.


      • Niittinen
        on.. kirjoitti:

        Näyttääpä hyvin samanlaisilta kuin mulla tällä hetkellä. Ilmestyivät viime vuoden marraskuussa, ja eivät vieläkään ole lähteneet siitä. Lääkärissä kävin, ja sain vain essexiä. Nyt sitten ajattelin mennä ihan oikealla ihotautilääkärille, että saisin juuri tuota ataraxia tai samankaltaista, koska tällä hetkellä tuo raapiminen on ihan hirveää, ja yöunet on aika huonot tällä hetkellä.

        Siksi lääkäri nimitti tämän ihottumani. Tämä on kamalaa kun se on levinnyt lähes kaikkialle, jo kasvoihinkin joka puolelle :( Jopa huulissa.

        Sain lääkkeeksi allergia lääkettä nimeltään Aerius... Katsotaan nyt auttaneeko.


      • ....
        Niittinen kirjoitti:

        Siksi lääkäri nimitti tämän ihottumani. Tämä on kamalaa kun se on levinnyt lähes kaikkialle, jo kasvoihinkin joka puolelle :( Jopa huulissa.

        Sain lääkkeeksi allergia lääkettä nimeltään Aerius... Katsotaan nyt auttaneeko.

        Itse epäilin mulla olevan tuo nokkosrokko, mutta ei antihistamiinit mulla auttanu. Kokeilin Histec nimisellä antihistamiinilla. 30kpl kuuri apteekista. Mutta eipä näyttänyt toimivan. Jännä, että histecin lääkeselosteessa luki, et voi olla väsyttävä lääke, joten ei ihan aamulla kannattaisi ottaa. Mulla ei ilmennyt oikeen minkäänlaista väsymystä.


      • ei auta
        .... kirjoitti:

        Itse epäilin mulla olevan tuo nokkosrokko, mutta ei antihistamiinit mulla auttanu. Kokeilin Histec nimisellä antihistamiinilla. 30kpl kuuri apteekista. Mutta eipä näyttänyt toimivan. Jännä, että histecin lääkeselosteessa luki, et voi olla väsyttävä lääke, joten ei ihan aamulla kannattaisi ottaa. Mulla ei ilmennyt oikeen minkäänlaista väsymystä.

        Antihustamiinit eivät auta ihottumiin, jotka eivät ole allergiavälitteisiä. Minä olen ikäni ollut perusterve ja nyt jo kolme kertaa on hillitön kutina ollut koko keholla ja verillähän se sen jälkeen on. Kortisonikuuri lopetti hetkeksi oireet, penisilliinikuri hetkeksi, ab-kuuri hetkeksi ja nyt odotan pääsyä infektiolääkärille. Koepala osoitti ihottumaista ihotulehdusta, mutta allerginen en ole millekään, en edes atoopikko. Ehkä tässä epäilyssä on nyt sädesienitauti, kun työpaikaltani löytyi muiden sienien ja bakteerien lisäksi niitä melkoisesti. Jospa tämä kohta loppuisi.


    • ötollotana

      Mulla oli joskus tollasta ja lääkäri totesi minulla olevan karvatuppitulehdus.

      • ihottumakamalaa

        Ihan pienenä vinkkinä nokkosihottumaan auttaa älyttömän hyvin yleensä hydrocortison (kortisooni) jota saa apteekista ilman reseptiä. Minulla se ainakin auttoi ja ihottuma katosi silloin parissa päivässä!


    • rupinen

      vajaa 2v sitten nimim.NIITTINEN kirjoitti kutiavasta ihottumastaan. Selvisikö syy? Itselläni on nyt samanlainen kutiseva ihottuma, eikä mikään lääke ole auttanut. Yöt menee raapiessa ja iho on verillä. Apua!

      • Tärväyskeskus no

        Myös esim. maksasairaudet voivat aiheuttaa kutinaa. Ihottuma voi ollakin seurausta raapimisesta.
        Vaihda pesuaineet, itselläni hävisi kaikki oireet, kun hävitin vanhan pyykkipulverin ja ostin hajusteetonta pesuainetta, lisäsin huuhtelukertoja ja siivosin koko asunnon. Pölypunkki voi nimittäin olla yksi syy. Tai satiaiset, kirput, täit... ihan tätä päivää, joka päiväkodissa pidetään täiden häädäntäviikkoja.
        Vanhat meikit ja rasvat ovat myös pahoja. Ja liika peseminen. Voi kokeilla Tenaset-lotionia pesuissa. Sitä käytetään esim. vuodepotilaiden heikkojen ihojen hoitoon.
        Lopuksi ruokaseuranta. Valmisruoat on täynnä kaikenmaailman allergisoivia mömmöjä. Tee itse ruokasi ja vältä yleisimpiä allergeeneja.
        Yleislääkärit määräävät perusrasvoja kun eivät hallitse ihosairauksia. Aina kannattaa mennä edes yhden kerran erikoislääkärille ja saada nopeasti hoitoa.


    • Pandaque

      Mulla taas on käsivarsissa sellasia pieniä punaisia nyppyjä, eivät satu tai kutia mutta näyttävät ikäviltä kun käsivarret punoittaa koko ajan. En usko että ne ovat finnejä, yritän rasvata niitä mutta se ei auta. Mikä ihme sekin nyt on?

      • näppylä2

        mulla on kans käsivarsissa pieniä punaisia näppyjä, lääkäri lähetti minut niiden takia ihotautilääkärille jonka mukaan kyseessä on "ketoris pilaris" täysin vaaraton ja harmiton, pelkkä kosmeettinen haitta.... Kuulostaa Pandaquen tilanne samalta, ne ei kutia eikä vaivaa mitenkään...


    • Kisu2

      Mulle ilmestyi kuvankaltaista "ihottumaa" kyynärtaipeisiin 2vk sitten. Rasvailin viikon prosenttisella kortisonilla, ei apua. Ei myöskään vuoroiltaisin kokeilluista kokovartalo öljyämisistä ja perusvoiteista (ajattelin jos atooppista...).
      Mietin jo, olenko saanut koiralta jonkun sikari- tai hilsepunkin. Lainasin jopa sukulaislapselta mikroskoopin ja pari iltaa tutkin karvoja, hilsettä ja raapenäytteitä, ei näkynyt mitään epäilyttävää.
      Lapsuuden ruoka-aineallergiat tuli myös mieleen, mutta lekurin mukaan eivät kyllä yleensä palaa. Siitä huolimatta olen nyt vältellyt tiettyjä ruokia. Työlääkäri määräsi antihistamiinia (tabletti vuorokaudessa) ja vahvempaa kortisonia. 5vrk takana ja pahentunut vaan. Sitä punaisemmat, mitä kuumempi minulla eli liikunta ja muutenkin hikoilu pahentaa.
      Taidan soitella ensiviikolla, jos jonnekin ihotautilääkärille saisi ihan ajan, ennenkuin en kehtaa enää mennä kuntosalillekaan.

    • Jemppuräppäri

      Apua mulla ilmesty tänää jalkaan erityisesti varpaisiin j sormiin vidum moine kuritus myös punaisia pieniä pisteitä näkyy auttakaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe