Äitiysvapaa+isyysloma

rv12

Hei,
tässä järjestelmässä on kauheasti epäselvää, eli jos joku osaisi edes pikkaisen valottaa asiaa. Eli tarkoitukseni on jäädä mamma lomalle 30 päivää ennen laskettua aikaa ja olla lapsen syntymän jälkeen kotona 3 kk, jonka jälkeen isä jäisi kotiin kolmeksi kuukaudeksi(mah.pidempään). Tilanne on se että saanko tuolta koko ajalta täyden palkan verran korvauksia? Ja paljonko isä saa korvauksia oman hoitovapaansa ajalta, eli saako hän myös kolmelta kuulta täyden palkan. Lisäksi isällä on epävakaa työpaikka ja voisi olla hyvinmahdollista että hänet lomautetaan äitiyslomani aikana. Jos näin olisi voisiko hän muuttaa lomautuksen isyyslomaksi, koska lomautus tietää kahden kuukauden tulokatkosta?

5

1609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rv12

      Tiedän että kelasta saa tietoa, mutta en tiedä milloin pääsen käymään siellä virastojen aukioloaikana.

    • ddkshs

      Kelan sivuilla on laskuri joka kertoo, kuinka pieni isyysraha on. Lomauksen ajalla voi isyyslomailla luonnollisesti. Työttömyysraha/isyysraha on vaihtoehtoisia.
      Palkasta tietää palkanlaskija. ei kukaan täällä

    • kuuden äiti

      Ensinnäkin äitiysloman alusta 105 päivää on vain äidille. Sen jälkeen alkaa vanhempainrahakausi, jolloin isän on mahdollista jäädä kotiin. Hän saa silloin vanhempainpäivärahaa, joka lasketaan samoin perustein kuin äitiyspäiväraha. Eli siihen löytyy laskuri kelan sivuilta (n.60-70% palkasta). Palkkaa ei isälle makseta vanhempainrahakaudella.

      Isyysloma on maksimissaan 18 päivää, ja sen ajan isä voi olla samaan aikaan sinun kanssa kotona. Harvoissa työpaikoissa isyysloma on palkallinen, yleensä kuitenkin mennään kelan päivärahoilla.

      Eikös lomautusaikana makseta työttömyyskorvausta/liiton päivärahaa?

    • täyttä palkkaa!

      Se on siinä 60% luokkaa, se korvaus. Tervetuloa naisten huonostipalkattuun maailmaan.

    • ja korvauksia

      Kuten joku kirjoittikin, on sinun äitinä oltava nuo ensimmäiset 105 päivää äitiyslomalla.

      Se, mikä on tuon ajan korvaus, riippuu suurelti siitä, millä alalla olet töissä. Monissa tesseissä on se ehto, että työnantaja maksaa täyden palkan ensimmäiseltä 3 kuukaudelta.

      Mikäli tätä ei työskentelemälläsi alalla ole, niin sitten se on Kela, joka maksaa päivärahan ja sen suuruus on noin 60 % nykytuloistasi.

      Tuon vanhempainvapaa rahakauden voi pitää kumpi vaan vanhemmista ja sen suuruus lasketaan molemmille samalla tavoin. Se toki saa enemmän, kenellä on suurempi palkka. Prosenttiosuus palkasta pysyy kutakuinkin samana (toki oikein isoissa tuloissa on leikkuri).

      Ongelma on tietysti siinä, että sinun on ilmoitettava työnantajallesi se ajanjakso, jonka olet äitiyslomalla. Eli jos sanot olevasi 3 kuukautta ja palaavasi töihin, niin sitten se on palattava sinne. Jos taas sanot, että olet äitiyslomalla koko ajan, ei sitä tosta noin vaan miehen vuoroksi vaihdeta. Ethän voi tosta noin vaan sanoa työpaikallesi, että sorry, mä tulenkin nyt taas pariksi kuukaudeksi töihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe