onko matot sen arvoisia ja olisiko syynä se,että halutaan näyttää,miten siistiä on elämä.
miksi mattoja hakataan?,
28
895
Vastaukset
ei kaikessa ihmisten toiminnassa tarvia nähä tarkoitushakuisuutta, - joku tamppaa kun tykkää että niin niistä tulee hyvät, - ja sillä sipukka.
- ok-ok
kukaan enää nykypäivänä hakkaa mattoja. Onhan tehokkaat pölyimurit.
ok-ok kirjoitti:
hakkaan, - olenkohan mie jotenkin jääny jälkeen kehityksessä :/
:)- Orjatyövoimana
Pirrejuupas kirjoitti:
hakkaan, - olenkohan mie jotenkin jääny jälkeen kehityksessä :/
:)Niin meilläkin, kerran kuussa ainakin.
Orjatyövoimana kirjoitti:
Niin meilläkin, kerran kuussa ainakin.
sitä orjatyövoimaa..tai on mutta taitaavat hakata omia mattojaan, - ei he meille jouda, vielä ainakaan..
- viel pari vapaana
Pirrejuupas kirjoitti:
sitä orjatyövoimaa..tai on mutta taitaavat hakata omia mattojaan, - ei he meille jouda, vielä ainakaan..
Eli nuorehkoja miehiä ;D
äidin pöperöt maittaa aina välillä, vaik tekevät itsekin ihan ok ruokaa.
Samalla sit hoituu toi ikkunoiden pesu, imurointi, mattojen hakkaus.
Saan aina joulu-synttärilahjaks muutaman "lupauslapun" eri hommista. Nurkumatta tekevät sitten kun on tarvetta.
Alkoi aikoinaan, ku kyselivät lahjatoiveita ja esitin tuon. Kaikki ainakin viel ollaan tyytyväisiä, heillä säästyy rahaa ja mulle ei tuu turhaa sälää kaappeihin. ;D - Tase pappa
Meillä on vastapäisessä kerrostalossa asukas,jonka intohimona on hakata tuntikaupalla mattojaan. Kalliin näköisiä mattoja ovatkin,muuten. Näyttävät sen hintaluokan matoilta,että ei meikäläisellä olisi otsaa hakata niitä,vaan harjata sievästi.
MUTTA - MUTTA - kun niitä hakataan vain ja ainoastaan Pyhäaamuna. Mukaanlukien Joulupäivä,Pääsiäinen tai muu kirkollinen juhlapäivä.
Olisikohan jonkun sortin hihhuli,joka protestoi "vääräuskoisten" Pyhäpäiviä. Muuta selitystä en moiselle käytökselle ole keksinyt.Joskus ottaa pattiin,vaikka pääasiassa moiselle naureskellaan täällä. - Pirre*
Tase pappa kirjoitti:
Meillä on vastapäisessä kerrostalossa asukas,jonka intohimona on hakata tuntikaupalla mattojaan. Kalliin näköisiä mattoja ovatkin,muuten. Näyttävät sen hintaluokan matoilta,että ei meikäläisellä olisi otsaa hakata niitä,vaan harjata sievästi.
MUTTA - MUTTA - kun niitä hakataan vain ja ainoastaan Pyhäaamuna. Mukaanlukien Joulupäivä,Pääsiäinen tai muu kirkollinen juhlapäivä.
Olisikohan jonkun sortin hihhuli,joka protestoi "vääräuskoisten" Pyhäpäiviä. Muuta selitystä en moiselle käytökselle ole keksinyt.Joskus ottaa pattiin,vaikka pääasiassa moiselle naureskellaan täällä.on töissä muina päivinä, milläs hän muuten hankkii niitä kalliita mattoja :)
Ilmeisesti on ateisti, tai joku lahkolainen..
Mutta, eikös teidän taloyhtiössä ole järjestyssääntöjä, joihin voisi vedota tuossa pyhäpäivä tamppaus asiassa? - pauketta
ok-ok kirjoitti:
saa kuulla aina. Mulla ei ole enää yhtäkään räsymattoo, kaikki on kevyitä ns. bukleemattoja ja yksi silkkimatto. Kylppärissä suihkuttelen ne puhtaiksi aina kun tarvetta. Parvekkeella kuivuvat ja raikastuvat.
Imuri on hyvä, tehokas laite ja kun laittaa vähän jotain hajustetta imurin pussiin, niin tulee raikas tuoksu, vaikka aprikoosia. Kuka nyt mistäkin tykkää.
- hakata mattoja
Harvat matot kestää sellaista rääkkiä. Olen huomioinut, että miehet tamppaa hartivoimin, kai ne akat komentaa moiseen. Olen saanut sellaisen opin siivouksesta ammttilaisilta, että matot imuroidaan ja sitten viedään tuulettumaan ulos. Villa-plyysi-silkki-yms-mattoja voi pakkasella hangessa pelmuttaa, siinä ne kirkastuvat ja raikastuvat.
Minua suorastaan ärsyttää kun tuo naapurin isäntä hakkaa tuntisotalla noita mattojaan, eiköhän niitä vähemmällä saa rikk?
Oli mulla kerran sellainen naapurineiti, että joka perjantai kello 7 kantoi kaikki matot ulos ja sitten sitä räiskytystä riitti iltapäivälle.
Lisäksi oli kevät-joulu-juhannus-ja syys- siivoukset tällä impillä, silloin lähti tuuletukseen koko irtain huusholli. Minä kateudesta vihreenä seurasin, kun en ole siivousfriikki alkuunkaan.imuri, ja jopa höyrypesin, mutta matot joka lauantai ulos. ei niitä hakata, mutta puistellaan ja jätetään tuulentumaan, joksikin aikaa. Varmaan se on vanhanaikaista, kai jostain jäänyt otsalohkoon, että näin tehdään.
- Pölyt pois
Kyllä haluan näin talvella vielä lumessa käyttää, on niin raikkaita sen jälkeen.
Eihaän kenenkään oo pakko, kukin tapansa mukaan. - Lumella puhtaaksi
että matot puhdistuu ja pölyt katoaa
varsinkin talvella iso pihan lumelle levitettiin
kaikki matot muutamaksi tunniksi ja hangattiin luudalla lunta päälle.
Varsinki räsymatot näytti kuin ne olis pesty.
Nykyisin varsinki kerrostaloissa niitä
hakataa telineillä tai parvekkeellä,
LIIAN KOVAA!
Sen verran vain,että koirien tai kissojen karvat
lähteen pois.roskat ja muut haitat.
Raikkaan tuoksun saavat ja pehmeyden.
Kokeile jos et asu ydinkeskustassa :-)- myös ydinkeskustassa
Yleensä hesassa ainakin, on mahtavat sisäpihat, joihin ei kadulta näe.
On grillikatoksia, on leikkipaikat, on tamppaustelineet, kuivausnarut.
Hyvin onnistuu lumessa mattojen tomutus, ja jopa hakkaus sen jälkeen. - Hesasta.....
myös ydinkeskustassa kirjoitti:
Yleensä hesassa ainakin, on mahtavat sisäpihat, joihin ei kadulta näe.
On grillikatoksia, on leikkipaikat, on tamppaustelineet, kuivausnarut.
Hyvin onnistuu lumessa mattojen tomutus, ja jopa hakkaus sen jälkeen.koirankakia mattoon sulla.Mulla kyllä kävi niin kun tamppasin ekaks ja sitten sisäpihalle lumihankeen.Mut tota kun niitä hauvveleita ei sais pihoilla kakittaa ja jos kaki tulee,niin pitäs kerätä pussukkaan.Oo varovaine ettet saa mattojas ruskeisiin läikkiin.Mulla meni pesuun kaks mattoo sen kakin taki.
- karvat pois!
En ole vuoteen vienyt mattoja ulos, vain imurilla olen ottanut. Minulla on sellaiset matot, jossa on jotain kumia (?) alla. Koiran karvat menevät myös sinne. Nyt olen muuttamassa ja ajattelin, etten vie kaikkia korankarvoja uuteen kotiin. Niinpä sitten vein yhden maton (ensin) ulos ja hakkasin sitä kevyesti. Sen jälkeen harjasin. Maton oikealta puolelta ei karvat lähteneet mihinkään, lähtevät kyllä imurilla paremmin. Mutta maton alapuolelta sain karvat suurinpiirtein pois. Joten kovin useasti en jatkossakaan tule viemään mattoja ulos. Vasta silloin, kun näyttää maton alla olevan paljon karvoja. Mutta silloin kun minulla ei ollut koiraa ja lapset olivat pieniä, vein matot (räsymatot) ulos joka viikko.
- 1943
pahan tuulensa purkaa, kun oikein iskee. Jos sää suosii, panen kaikki matot loppuviikolla hangelle ja puistan lumen ja pölyn pois. Olen sitten hyvällä tuulella viikonloppuna.
- Linda M.L.
miksi te hakkaatte mattoja.Varsinkin käsityönä valmistettuja mattoja ei saisi hakata.Mutta kaikki matot saa kyllä piloille hakkaamalla.Mutta mattokauppahan pitää olla vilkasta,jotta haakkaamisiin,niin voi ostaa taasen uudet matot.
Pölynimurilla saa kyllä ihan tarpeeksi puhdasta jälkeä.Hakkaaminen on turhaa,aivan turhaa.
Samahan se on kaikkien koneiden kanssakin.Pyykkikone kuluttaa ja hankaa ja hinkkaa vaatteita toisiinsa ja pyykkirummun seiniin ja ihan montakin kertaa.On esihuuhtelu,esipesu,pesu,huuhtelut jne ja lopuksi pyörittää niin lujaa pyykkejä että varmasti puseroiden ja hameiden sekä mekkoje saumoissa tuntuu ja nukka näkyy.Mutta vaatekauppa kukoistaa ja konekauppa myöskin.Jotta silleen.
Pyykkipulverit ja pesuaineet ovat niin vahvoja kemikaaleja vailla mitään luontaistuotteita,että pelkkä liottaminen ja muutaman kerran kääntäminen vedessä käy.Puolen tunnintai tunnin vedessä kun pitää pyykkiään,niin puhdasta on.Pulverit ovat tehokkaita.(ei liity nyt mattoihin,mutta samaa asiaa ajaa).- Matot on
Aivan ehjät, vaik mielelläni jo uudet hankkisin. Palvellet 35v ja hakattu on joka kk.
Samoin vaatteet pesukoneen jäljiltä, ihan ehjät, ehkä ostan vain laatua? Ei ole nyppyjä, tai saumat ratkeilleet.
Nyt laitoin 12v ikäisen yöpaidan jälkikasvun autonpenkin suojaksi, kun kuljettivat koiraa, ei ollut risa, olin vain kyllästynyt, ja oli hieman ohentunut vuosien saatossa.
- joskus sanonut
että agressiivinen ihminen hakkaa mattoja.
En minäkään nyt mikään tasainen luonne ole, mutta itse imuroin matot kunnolla ja sen jälkeen heitän parvekkeelle tuulettumaan, mikäli on pakkasta.- hangessa
Unelmani olisi saada asua loppuikäni talossa, jossa matot voi puistella hangessa.
Inhoan maton tamppausta. Kaupungeissa asuessa sitä vimmaista mäiskytystä aamuseitsemältä! Mielipuolista!
En tykkää myöskään pölynimureista. Ne haisevat pahalle, levittävät hiukkasia ympäriinsä (tutkittu juttu) sekä pitävät pahaa ääntä. Harjaan roskat. - ei pahemmin
hangessa kirjoitti:
Unelmani olisi saada asua loppuikäni talossa, jossa matot voi puistella hangessa.
Inhoan maton tamppausta. Kaupungeissa asuessa sitä vimmaista mäiskytystä aamuseitsemältä! Mielipuolista!
En tykkää myöskään pölynimureista. Ne haisevat pahalle, levittävät hiukkasia ympäriinsä (tutkittu juttu) sekä pitävät pahaa ääntä. Harjaan roskat.voi lumessa mattoja pidellä, mutta tuskin omikotitalojen pihallakaan koko vuoden lunta riittää ;-).
- nurmikolla
ei pahemmin kirjoitti:
voi lumessa mattoja pidellä, mutta tuskin omikotitalojen pihallakaan koko vuoden lunta riittää ;-).
ja kuuntelen lintusten laulua ;))
Pölyimurit, matontamppaustelineet, kaikki kaupunkilaisten keksintöjä. Hyvin pärjää ilmankin, paitsi että muutan ehkä kaupunkiin...
- ehkä siksi,
että yksinään niitä on kovin raskasta puistaa.
Ei muuta kuin rottinki kouraan, ja matot vaikka mattotelineeseen, niin jopa villakoirat saavat kyytiä.- saat mattosi
hajoamaan enne aikojaan!
- ehkä siksi,
saat mattosi kirjoitti:
hajoamaan enne aikojaan!
sen voi varmistaa vielä pesemällä matot painepesurilla!
- terapiakseen
ja Turkkilaiset mätkii kebab lihaansa lihatukkiin että mäjäys käy.
Naisia kun ei saa lyödä Suomessa.
Siinä ne tukahdutetut tunteet tulevat esiin.- vaimojaankin
työkaveri on usein mustelmilla.
Tulin tänään viiden jälkeen kotiin, naapuripihassa ukkeli hakkasi mattoja ja vasta kymmenen minuuttia sitten asettui. Minua alkoi jo suututtamaan tuo mäiske. Aika ärsyttävää kuunneltavaa se on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202383Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3101305- 65969
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681