Kesä oli märkä ja lämmityksen päälle saanti on viivästynyt. Kauanko kestää valubetoni kuivua uretaaniharkossa eristeen sisäpuolella? Päteekö sentti kuukaudessa myös tässä eli tasotushommiin pääsee vaikka lämmitys on ollut vain hetken päällä? Mittaako teidän vastaavat seinien kosteuksia ennen tasotustöitä? Meillä ei pitänyt tarpeellisena.
Kauanko kuivuu
11
1661
Vastaukset
- mittaile
kosteuksia. Mikäli pakkasella ovea avatessa saat höyrypilven aikaan, on talosi vielä märkä. Mikäli epäilet kosteaksi, hommaa kuivuri. Se saa ilman liikeeseen ja kuivattelee samalla. Pelkkä lämmitys ei riitä kuivattamaan. Muuten, valettu betoni kuivuu noin sentin viikossa, jäätynyt betoni vasta keväällä.
Eipä siitä liian nopeasta tasoittamisesta ole muuta harmia, kun sävyerot ja halkeilu kuivuessa.
Ei se asumista haittaa.
Onnea yrityksellesi.- Asiantuntija Antti
Kuivuminen huonetilan kosteuteen vie aikaa noin 5 vuotta. Sentti viikossa ei päde enää nykypäivänä oikeastaan mihinkään rakenteeseen.
Kuivumisnopeus perustuu lämpötilaeroihin ja eristekerroksen vesihöyrynvastukseen, joka suuri Uretaanilla.
Sisäänpäin kuivumista voidaan jouduttaa kuivattamalla sisäilmaa, mutta kuivuminen on silti melkoisen hidasta. - kuutamo untamo
Asiantuntija Antti kirjoitti:
Kuivuminen huonetilan kosteuteen vie aikaa noin 5 vuotta. Sentti viikossa ei päde enää nykypäivänä oikeastaan mihinkään rakenteeseen.
Kuivumisnopeus perustuu lämpötilaeroihin ja eristekerroksen vesihöyrynvastukseen, joka suuri Uretaanilla.
Sisäänpäin kuivumista voidaan jouduttaa kuivattamalla sisäilmaa, mutta kuivuminen on silti melkoisen hidasta.Laita ihmeessä kämppä lämpimäksi, ei se muuten kuiva. Kun vedät tasoitteet ja maalit sisäseinään, niin sitten kuivaa vielä hitaammin.
Jos haluat nopeuttaa kuivamista laita lisää ilmanvaihtoa ja helteen viilentämiseen tarkoitettuja puhaltimia, ne saavat ilman liikkelle.
Noissa hommissa viikko on lyhyt aika...
- märkä kesä
Mulla on sipotalossa sama ongelma. Oli märkä kesä ja pystytys kesti pitkään ja nyt vasta ruvetaan lämmittämään. Tasoitemies sanoi, että siporextaloa pitää kuivattaa tosi pitkään, että tulisi vähemmän halkeamia. Päästään varmaan juhannuksen jälkeen tasoitehommiin.
- provompi
Ja huono sellainen!
- mainita vuosiluvun
tai sitten tasoitemiehelläsi on tosi piiitkä työlista eikä heti ehdi aloittaa kohdettasi.
omatoimiraksaajalla on kaksi tapaa kuivata rakennelmansa.
1) tuuletusta lisäämällä kaikki lävet auki
2) lämmittämällä ja samalla kuivaamalla kuivurilla kaikki lävet kiinni.
Ykkösvaihtoehto ei nyt tällä säällä oikein toimi, joten suosittelen kakkosvaihtoehtoa
parin viikon jaksoissa tarkkaillen tulosta. - kuutamo untamo
provompi kirjoitti:
Ja huono sellainen!
minun suunnittelija sanoi, että ei kande tehdä sipotaloa, kun sitä pitää kuivata niin pitkään..
- kuuutamollaa
kuutamo untamo kirjoitti:
minun suunnittelija sanoi, että ei kande tehdä sipotaloa, kun sitä pitää kuivata niin pitkään..
Pienet on murheet sinulla ja suunnittelijalla, käy h h -sivustolla ja lue suunnittelijan ohjeet, se on siinä. Itselläni ei ollut seitkytluvulla mitään tietoo omakotiraksaamisesta, kun teimme appiukon kanssa ekan talon leca-harkoista. Hyvä tuli. 80-luvulla siirryin mukavuussyistä kevytbetonin käsittelyyn eli rakensin perheelleni kodin. Siinä asuttais vieläkin, mutta jäi ahtaaksi. Nyt olen tehnyt 375-harkoista talon ja samaa voin todella suositella muillekin. Hyvä ja halpa. Sopii mainiosti tietotekniikkatyöläisen käteen, mikäli ei pane kaikkea aikaansa golfin peluuseen.
Mitä siihen kuivumiseen tulee, se tapahtui painovoimaisesti ja itsekseen, kun talo saatiin kesällä harjaan. Eipä ole rakoja seinissä eikä halkeiluja nurkissaa, valitan. - raksaaja
kuutamo untamo kirjoitti:
Esim valuharkkotalossa ja sipotalossa on ihan sama määrä vettä haihdutettavana. Sipon erona on "vain" se että vesi on lämmöneristeessä mikä hieman lisää energiahukkaa. (ei käytännössä merkitystä)
- 86 päivää
ja 13 tuntia...
Tosi puheessa kannattaa ehkä mitata sitä kosteutta niin ei tule vahinkoja. - raksaaja
Tasoitustyöt voinee aloittaa miltei välittömästi valujen jälkeen mutta maalia siihen ei kannata päälle vetää ennen kuin seinä on kuukauden-pari kuivunut. (ainakin sementtipohjaisilla tasoitteilla) ((käytännössä joutunee odottamaan pari päivää valuista jotta saa kaikki valutuennat pois tieltä)) Itse jättäisin myös viimeisen pintatasoitekerroksen vetämisen vasta siihen pikkusta ennen maalausta, jotta mahdollisia kuivumahalkeamia ei tulisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka1433191EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje403002- 1101443
Empaattisuus ja suoruus.
Tässä tullut noita pehmeitä asioita pohdittua, mutta toisaalta olen myös yksinkertainen mies. Pidän suoruudestakin. Mi1451187Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621087Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661057- 601007
Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373979- 41817
Sä saat mut tuntemaan
Jotain sellaista mitä ei saisi tuntea mutta må en mahda tälle mitään. Mulla on ikävä niitä meidän katseita ja sitä tunne23813