Latvominen

tietämätön viherpeukalo

Taas on iso nippu siemenpusseja odottamassa. Jossain on ohjeet ,että esim leijonankidan taimet pitää latvoa. Voiko joku viisas kertoa että koska leikataan ja paljonko. jossain muissa oli myös sama suositus että pitää latvoa?

7

3827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin viisi kuusi senttiä pitkä, nappase sentti, pari latvasta pois, niin taimi tulee tuuheaksi, ja saat komeamman kukkaloiston. Leijonankidalla oikein hyvin toimii.

• mutta mistä

tiedän mitkä taimet pitää latvoa/mitkä ei. Aion tänä keväänä laittaa mm.samettiruusua,parsakaalia,vesimeloonia,paprikaa,jotain tomaattia,en edes muista kaikkea. Exotic gardenilta saapui juuri valtava määrä siemenpusseja :D

• äidiltä opittua
        mutta mistä kirjoitti:

tiedän mitkä taimet pitää latvoa/mitkä ei. Aion tänä keväänä laittaa mm.samettiruusua,parsakaalia,vesimeloonia,paprikaa,jotain tomaattia,en edes muista kaikkea. Exotic gardenilta saapui juuri valtava määrä siemenpusseja :D

Olen napsauttanut aina samettiruusuista ensimmäisen kukannupun pois, muuten en ole latvonut. Tuuheita taimia on tullut.
        Tomaatin olen katkaissut latvasta silloin, kun se alkaa ottaa kasvihuoneen kattoon kiinni. :)

• makuasia
        mutta mistä kirjoitti:

Itse olen sekä latvonut, että jättänyt latvomatta. Samettiruusuissa ja leijonankidoissa en ole huomannut eroa oli latvottuja tai ei. Joten olen tullut siihen tulokseen etten latvo em. taimia.

• mutta mikä
        makuasia kirjoitti:

Itse olen sekä latvonut, että jättänyt latvomatta. Samettiruusuissa ja leijonankidoissa en ole huomannut eroa oli latvottuja tai ei. Joten olen tullut siihen tulokseen etten latvo em. taimia.

esim. on sellainen taimi joka ehdottomasti kuuluu latvoa?

• voidaan
        mutta mikä kirjoitti:

esim. on sellainen taimi joka ehdottomasti kuuluu latvoa?

tehdä periaatteessa kaikille taimille, mutta ehkäpä petuniat (riippu sekä tavall.)ahkeraliisat, pelargoniat sekä köynnökset on paras latvoa muutaman kerran.

• tarkkaa:)

Itse latvon kaikki muut, paitsi auringonkukat - ehkä nekin vois? Ja tietenkään miekkalehtisiä ei latvota, siis gladioluksia ja freesioita yms.

Hyvä ja helppo sääntö on napsaista latvan pää eka kerran poikki, kun oikeita lehtiä on 3 paria. Seuraavilla kerroilla voi sitten napsia sieltä täältä niin, että kasvin muoto näyttää hyvältä eli törökkäät pois. Ensimmäiset nuput ota myös pois, jos tulevat kovin aikaisin.

Leijonankidat latvoin viime keväänä vain kerran ja kukkia tuli ihan hirveesti, orvokit latvoin moneen kertaan ja nekin kukki tosissaan. Eli tiiä häntä...
      Tarkoitus on se, että taimet ei veny kamalasti ja versoja syntyy monta, että kukinta on runsas. Vahinkoa et saa aikaan, kun et vedä juuresta nurin:))
      Että miten vaan ittestäs näyttää hyvältä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      90
      2787
    2. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      202
      1059
    3. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      71
      963
    4. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      159
      901
    5. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      64
      770
    6. Mikä on sun ja kaivattusi nimen viimeinen kirjain?

Välillä näin päin...
      Ikävä
      59
      759
    7. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      19
      650
    8. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      59
      618
    9. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      57
      558
    10. Mitä nainen tekisit J-miehen kanssa?

Jos saisit juoksemalla kiinni?
      Ikävä
      55
      535
    Aihe