Latvominen

tietämätön viherpeukalo

Taas on iso nippu siemenpusseja odottamassa. Jossain on ohjeet ,että esim leijonankidan taimet pitää latvoa. Voiko joku viisas kertoa että koska leikataan ja paljonko. jossain muissa oli myös sama suositus että pitää latvoa?

7

3192

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin viisi kuusi senttiä pitkä, nappase sentti, pari latvasta pois, niin taimi tulee tuuheaksi, ja saat komeamman kukkaloiston. Leijonankidalla oikein hyvin toimii.

      • mutta mistä

        tiedän mitkä taimet pitää latvoa/mitkä ei. Aion tänä keväänä laittaa mm.samettiruusua,parsakaalia,vesimeloonia,paprikaa,jotain tomaattia,en edes muista kaikkea. Exotic gardenilta saapui juuri valtava määrä siemenpusseja :D


      • äidiltä opittua
        mutta mistä kirjoitti:

        tiedän mitkä taimet pitää latvoa/mitkä ei. Aion tänä keväänä laittaa mm.samettiruusua,parsakaalia,vesimeloonia,paprikaa,jotain tomaattia,en edes muista kaikkea. Exotic gardenilta saapui juuri valtava määrä siemenpusseja :D

        Olen napsauttanut aina samettiruusuista ensimmäisen kukannupun pois, muuten en ole latvonut. Tuuheita taimia on tullut.
        Tomaatin olen katkaissut latvasta silloin, kun se alkaa ottaa kasvihuoneen kattoon kiinni. :)


      • makuasia
        mutta mistä kirjoitti:

        tiedän mitkä taimet pitää latvoa/mitkä ei. Aion tänä keväänä laittaa mm.samettiruusua,parsakaalia,vesimeloonia,paprikaa,jotain tomaattia,en edes muista kaikkea. Exotic gardenilta saapui juuri valtava määrä siemenpusseja :D

        Itse olen sekä latvonut, että jättänyt latvomatta. Samettiruusuissa ja leijonankidoissa en ole huomannut eroa oli latvottuja tai ei. Joten olen tullut siihen tulokseen etten latvo em. taimia.


      • mutta mikä
        makuasia kirjoitti:

        Itse olen sekä latvonut, että jättänyt latvomatta. Samettiruusuissa ja leijonankidoissa en ole huomannut eroa oli latvottuja tai ei. Joten olen tullut siihen tulokseen etten latvo em. taimia.

        esim. on sellainen taimi joka ehdottomasti kuuluu latvoa?


      • voidaan
        mutta mikä kirjoitti:

        esim. on sellainen taimi joka ehdottomasti kuuluu latvoa?

        tehdä periaatteessa kaikille taimille, mutta ehkäpä petuniat (riippu sekä tavall.)ahkeraliisat, pelargoniat sekä köynnökset on paras latvoa muutaman kerran.


    • tarkkaa:)

      Itse latvon kaikki muut, paitsi auringonkukat - ehkä nekin vois? Ja tietenkään miekkalehtisiä ei latvota, siis gladioluksia ja freesioita yms.

      Hyvä ja helppo sääntö on napsaista latvan pää eka kerran poikki, kun oikeita lehtiä on 3 paria. Seuraavilla kerroilla voi sitten napsia sieltä täältä niin, että kasvin muoto näyttää hyvältä eli törökkäät pois. Ensimmäiset nuput ota myös pois, jos tulevat kovin aikaisin.

      Leijonankidat latvoin viime keväänä vain kerran ja kukkia tuli ihan hirveesti, orvokit latvoin moneen kertaan ja nekin kukki tosissaan. Eli tiiä häntä...
      Tarkoitus on se, että taimet ei veny kamalasti ja versoja syntyy monta, että kukinta on runsas. Vahinkoa et saa aikaan, kun et vedä juuresta nurin:))
      Että miten vaan ittestäs näyttää hyvältä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe