Energiansäästölamppu ja himmennin

välkkyy

Mistä mahtaa johtua, että energiansäästölamput eivät toimi kunnolla himmentimen kanssa? Hetken aikaa valo pysyy tasaisena, mutta alkaa jonkin ajan päästä vilkkua.

Lamput ovat ns. dimmerable tyyppisiä, joten niiden pitäisi olla himmentimeen sopivia.

8

7918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuormaa

      Himmenin tarvitsee ilmeisesti suuremman tehon, jotkut tarvitsevat 60W toimiakseen kunnolla.

      • näin?

        Minulla on kolme 11W dimmerable lamppua, eli yhteensä 33W.

        Ihme juttu, jos se on tuosta kiinni. Missään en tästä ole mainintaa nähnyt...

        Asennusohjeessa kyllä mainitaan jotain dimmerin "potentiometristä" ja sen säätämisestä. Mutta enpä ole sitä minun dimmeristä löytänyt.


      • onko enstoja
        näin? kirjoitti:

        Minulla on kolme 11W dimmerable lamppua, eli yhteensä 33W.

        Ihme juttu, jos se on tuosta kiinni. Missään en tästä ole mainintaa nähnyt...

        Asennusohjeessa kyllä mainitaan jotain dimmerin "potentiometristä" ja sen säätämisestä. Mutta enpä ole sitä minun dimmeristä löytänyt.

        Itselläni on himmennin joka huoneessa ja parissa huoneessa himmentimen perässä on kolme 40W lamppua, kun kaksi lampuista on palanu, niin lamppu alkaa vilkkua kun himmentimen nuppi on sopivassa asennossa. Olen tulkinnut juurikin noin että kuormaa pitää olla riittävästi, jotta toimii kunnolla.


    • Ex edustaja

      Riippuu himmentimestä, valmistajathan muistaakseni ilmoittaa että toimii LÄHES kaikkien himmentimien kanssa, sinulla vain sattuu olemaan sellainen joka ei ole yhteensopiva. Tämä on vain muisteluja, ei varmaa tietoa...

      • taitaa olla

        Joo, valmistajan sivuilla on tosiaan maininta: "Lamppu toimii hyvin lähes kaikissa hehkulampuille tarkoitetuissa himmentimissä".

        Minulla on ihan normaali kiertokytkimellä varustettu himmennin. Ei edes kovin vanha. Eipä tuosta ole pystynyt mitenkään päättelemään ettei se toimisi myös energiasäästölamppujen kanssa.


    • että laitat

      yhdeksi lampuksi hehkulamppu 25 tai 40W. Jos tämän jälkeen toimii on se merkki siitä, että himmentimellä pitää olla resistiivinen pohjakuorma ennen kuin se toimii kunnolla.

    • välkky1234

      Onkohan niin että lamput ovat himmennettävissä jos on elektrooninen himmennin. Jos sinulla on tavallinen himmennin niin lamput toimivat juuri niin. Megaman lampuissa löytyy sellaisia jotka on nimen omaan normaalille himmentimelle mutta jos siinä ei ole sitä sanottu niin veikkaan että lamppua pystyy himmentämään jos on elektrooninen himmennin (transistorisäädin). kandee ehkä tarkistaa, ja sittenhän on se että se pohjakuorma on himmentimissä yleensä 20-60W joten jos se ei täyty niin silloin ei toimi

    • sopivaa dimmeriä

      Olen kysellyt muutamista sähköliikkeistä ja eräältä valmistajalta noista dimmereistä.

      Yllätys on ollut, että kukaan ei tunnut oikein tietävän mikä olisi sopiva ja varmasti toimiva noille dimmerable energiasäästölampuille. Ja mielellään ei vajaan sadan euron dimmereitä usemapia lähtis kokeilemaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe